این دریای عجیبی است که در قرآن آمده است!
تبهای اولیه
در شهر توریستی اسکاگن این زیبایی را می توانید در سجیه دید، این شمالی ترین شهر دانمارکیهاست، جایی که دریای بالتیک و دریای شمال بهم میپیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمی شوند و بنابرین این راستا بوجود می آید.
و این همان چیزی است که در قرآن آمده است.
سورة مبارکه الرحمن
مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (19) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (20) فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (21) یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (22)
19. دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند.20. اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند.21. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مىکنید؟ 22. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مىشود.
سوره مبارکه فرقان آیه 53:
« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»
و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آندو حریمی استوار قرار داد.
(وَ هُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَيْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً).
اين آيه يكى ديگر از مظاهر شگفتانگيز قدرت پروردگار را در جهان آفرينش ترسيم مىكند كه چگونه يك حجاب نامرئى، و حائل ناپيدا در ميان درياى شور و شيرين قرار مىگيرد و اجازه نمىدهد آنها با هم آميخته شوند.
البته امروز ما اين را مىدانيم كه اين حجاب نامرئى همان" تفاوت درجه غلظت آب شور و شيرين" و به اصطلاح تفاوت" وزن مخصوص" آنها است كه سبب مىشود تا مدت مديدى به هم نياميزند.
گرچه جمعى از مفسران براى پيدا كردن چنين دو دريايى در روى كره زمين به زحمت افتادهاند كه در كجا درياى آب شيرين در كنار آب شور قرار گرفته و مخلوط نمىشود، ولى اين مشكل نيز براى ما حل شده است، زيرا مىدانيم تمام رودخانههاى عظيم آب شيرين كه به درياها مىريزند در كنار ساحل، دريايى از آب شيرين تشكيل مىدهند و آبهاى شور را به عقب مىرانند و تا مدت زيادى اين وضع ادامه دارد، و به خاطر تفاوت درجه غلظت آنها از آميخته شدن با يكديگر ابا دارند، و هر يك به ديگرى" حجرا مهجورا" مىگويد!
جالب اينكه بر اثر جزر و مد آب درياها كه در شبانه روز دو مرتبه بر اثر جاذبه ماه صورت مىگيرد سطح آب دريا به مقدار زيادى بالا و پائين مىرود، اين آبهاى شيرين كه دريايى را تشكيل دادهاند در مصب همان رودخانهها و نقاط اطراف آن در خشكى پيش مىروند و انسانها از زمانهاى قديم از اين موضوع استفاده كرده، نهرهاى زيادى در اين گونه مناطق دريا كندهاند و زمينهاى فراوانى را زير كشت درختان بردهاند كه وسيله آبيارى آنها همين آب شيرين است كه به وسيله جزر و مد بر مناطق وسيع گسترش مىيابد.(تفسير نمونه، ج15، ص: 123)
گلف استريم، و رودهاى عظيم دريايى!
اگر تعجب نكنيد در سراسر اقيانوسهاى جهان رودهاى عظيمى در حركت است كه يكى از نيرومندترين آنها" گلف استريم" نام دارد.
اين رود عظيم از سواحل آمريكاى مركزى حركت مىكند و سراسر اقيانوس اطلس را مىپيمايد و به سواحل اروپاى شمالى مىرسد.
اين آبها كه از مناطق نزديك به خط استوا حركت مىكنند گرم هستند، و حتى رنگ آنها گاه با رنگ آبهاى مجاور متفاوت است، و عجب اينكه عرض همين رود عظيم دريايى (گلف استريم) در حدود 150 كيلومتر، و عمق آن چند صد متر مىباشد! سرعت آن در بعضى از مناطق به قدرى است كه در يك روز 160 كيلومتر راه را طى مىكند.
تفاوت درجه حرارت اين آبها با آبهاى مجاور در حدود 10 تا 15 درجه است، و لذا حاشيه غربى آن را ديوار سرد مىنامند.
" گلف استريم" بادهاى گرمى به وجود مىآورد، و مقدار قابل توجهى از حرارت خود را به طرف كشورهاى شمالى قاره اروپا مىبرد، و هواى آن كشورها را بسيار مطبوع مىكند، و شايد اگر اين جريان نبود زندگى در آن كشورها بسيار سخت و طاقتفرسا بود.
باز تكرار مىكنيم" گلف استريم" يكى از اين رودهاست، و در آبهاى پنج قاره جهان نظير اين جريان دريايى فراوان است.
و عامل اصلى آن تفاوت حرارت منطقه استوايى زمين و مناطق قطبى است كه اين حركت را در آب درياها به وجود مىآورد.
اين موضوع را با يك تجربه ساده مىتوان دريافت: اگر ظرف بزرگ آبى داشته باشيم در يك طرف آن قطعه يخى قرار دهيم، و در طرف ديگر قطعه آهن داغى، و روى سطح آب كمى كاه بريزيم، مىبينيم جريانى در سطح اين آب پيدا مىشود و آبها آهسته از آن منطقه گرم به سوى منطقه سرد حركت مىكنند، عين اين ماجرا در كل درياهاى جهان روى مىدهد، و سرچشمه پيدايش اين رودهاى دريايى است.
عجب اينكه اين رودهاى عظيم دريايى با آبهاى اطراف خود كمتر آميخته مىشوند و هزاران كيلومتر راه را به همان صورت مىپيمايند و مصداق" مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ" را به وجود مىآورند! و از آن جالبتر اينكه در محل برخورد اين آبهاى گرم با آبهاى سرد مجاور، پديدهاى رخ مىدهد كه براى انسان بسيار پر سود است، زيرا در محل تقاطع اين آبهاى گرم و سرد يك نوع حالت بى حسى يا مرگ دستجمعى براى حيوانات ذرهبينى كه در ميان آب معلق هستند به وجود مىآيد، و از اين راه ماده غذايى فراوان و بى حساب جمع مىشود كه سبب جلب دستههاى بزرگ ماهيان مىگردد، و به اين ترتيب اين منطقه يكى از بهترين مناطق صيد ماهى در كره زمين است(دائرة المعارف" فرهنگنامه" جلد 12 صفحه 1228 و نشريه" بندر و دريا شماره 4 صفحه 100 به نقل از:تفسير نمونه، ج23، ص: 131)
سلام
ای کاش جزئیات و عکسهای بیشتری قرار میدادین.
لطفا منبع این عکس رو هم بگید چون ایجاد اینطور تصاویر به دست انسان هم کار بسیار ساده ای است.
تا به حال هم خیلی از نظریه های علمی را مسلمانان با قطعیت به قرآن نسبت داده اند ولی اگر حتی یکی از این نظریه ها رد بشه آبرویی باقی می مونه؟
مانند نظریه (big bang ) که به شدت روی ان تبلیغ کردند و ایه ای هم راجع به ان ذکر کردند که
در حال حاضر خود ایه یادم نیست ولی ترجمه اش تا حدودی یادمه:
... و ما دنیا را از گرد و غبار آفریدیم....؟؟!!!
همین که دانشمندا گفتن دنیا بر اثر یه انفجار بزرگ پدید اومده اینا هم پریدن وسط گفتن بفرما:تو کتاب قران که 1400 سال پیش اومده گفته شده که دنیا رو از گردو خاک آفریدیم...
یا نظریه قرین ماده رو به آیه (وجعلنا لکل شی قرین..؟؟!!) ربط دادند.
واقعا چرا این کارها رو انجام میدین؟چرا به فکر ابروی فردای خودتون نیستیم؟ کدوم نظریه علمی تا به حال با ثبات بوده که اینها باشن؟
الآن نظریه های انیشتین هم داره زیر سوال میره چون ذراتی پیدا شدن به اسم نوترینو که در آزمایشات با سرعتی بیش از سرعت نور حرکت می کنند.
بهتره به فکر آبروی خودتون باشید.
سلامای کاش جزئیات و عکسهای بیشتری قرار میدادین.
لطفا منبع این عکس رو هم بگید چون ایجاد اینطور تصاویر به دست انسان هم کار بسیار ساده ای است.تا به حال هم خیلی از نظریه های علمی را مسلمانان با قطعیت به قرآن نسبت داده اند ولی اگر حتی یکی از این نظریه ها رد بشه آبرویی باقی می مونه؟
مانند نظریه (big bang ) که به شدت روی ان تبلیغ کردند و ایه ای هم راجع به ان ذکر کردند که
در حال حاضر خود ایه یادم نیست ولی ترجمه اش تا حدودی یادمه:... و ما دنیا را از گرد و غبار آفریدیم....؟؟!!!
همین که دانشمندا گفتن دنیا بر اثر یه انفجار بزرگ پدید اومده اینا هم پریدن وسط گفتن بفرما:تو کتاب قران که 1400 سال پیش اومده گفته شده که دنیا رو از گردو خاک آفریدیم...
یا نظریه قرین ماده رو به آیه (وجعلنا لکل شی قرین..؟؟!!) ربط دادند.
واقعا چرا این کارها رو انجام میدین؟چرا به فکر ابروی فردای خودتون نیستیم؟ کدوم نظریه علمی تا به حال با ثبات بوده که اینها باشن؟الآن نظریه های انیشتین هم داره زیر سوال میره چون ذراتی پیدا شدن به اسم نوترینو که در آزمایشات با سرعتی بیش از سرعت نور حرکت می کنند.
بهتره به فکر آبروی خودتون باشید.
سلام.
منبع:http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=934&articleID=673051
شما نگران نباشید با این مسائل آبروی دین نمیره.
تا الان هم تمام پیشگویی های قرآن درست از آب در آمده و خلافش ثابت نشده است. در مورد مسائل علمی هم اشکال از اطلاعات ناقص ماست. در مورد بیگ بنگ هم من جایی نشیدم بگن خدا دنیا را از گرد و غبار آفرید. منبع دارید بیارید.
به نام خدا.
سلامای کاش جزئیات و عکسهای بیشتری قرار میدادین.
لطفا منبع این عکس رو هم بگید چون ایجاد اینطور تصاویر به دست انسان هم کار بسیار ساده ای است.تا به حال هم خیلی از نظریه های علمی را مسلمانان با قطعیت به قرآن نسبت داده اند ولی اگر حتی یکی از این نظریه ها رد بشه آبرویی باقی می مونه؟
مانند نظریه (big bang ) که به شدت روی ان تبلیغ کردند و ایه ای هم راجع به ان ذکر کردند که
در حال حاضر خود ایه یادم نیست ولی ترجمه اش تا حدودی یادمه:... و ما دنیا را از گرد و غبار آفریدیم....؟؟!!!
همین که دانشمندا گفتن دنیا بر اثر یه انفجار بزرگ پدید اومده اینا هم پریدن وسط گفتن بفرما:تو کتاب قران که 1400 سال پیش اومده گفته شده که دنیا رو از گردو خاک آفریدیم...
یا نظریه قرین ماده رو به آیه (وجعلنا لکل شی قرین..؟؟!!) ربط دادند.
واقعا چرا این کارها رو انجام میدین؟چرا به فکر ابروی فردای خودتون نیستیم؟ کدوم نظریه علمی تا به حال با ثبات بوده که اینها باشن؟الآن نظریه های انیشتین هم داره زیر سوال میره چون ذراتی پیدا شدن به اسم نوترینو که در آزمایشات با سرعتی بیش از سرعت نور حرکت می کنند.
بهتره به فکر آبروی خودتون باشید.
سلام.
جالبيش همينجاست. هرچي دانش بشر بيشتر ميشه باز هم چيزي بر خلاف قرآن پيدا نميشه. اين نشون نميده كه منبع قرآن كجاست؟ با هر اندازه علمي كه بشر داشته باشه قرآن علمي ديده ميشه. و در آينده كه علم پيشرفت ميكنه هم چيزي از اعتبار قرآن كم نميشه. قرآن با همون آيه نظريه جديد و دانش جديد رو تاييد ميكنه.
نظريه انيشتين هم با يك آزمايش كه در دقتش شك وجود داره كه از بين نميره. استيون هاوكينگ ميگه كه به نظرش احتمال اينكه آزمايش غلط باشه بيشتر از اينه كه نظريه انيشتين غلط باشه. الله اعلم.
با تشكر، ستايشگر :Gol:
با اجازه اساتید
1. اونایی که میگن بیگ بنگ رو تو قرآن داریم منظورشون سوره انبیا ست:
ما تو دبیرستان کارگاه فیزیک داشتیم اینا رو برامون میگفتن آخرش هم نفهمیدیم چی شد!
2. فیزیک همواره در حال تغییره. یه اظهار نظر از استفان هاوکینگ میخوندم همین شنبه یکشنبه بود میگفت درباره سیاهچاله ها اشتباه کرده.
اون چه که قطعی و دائمیه علم الهی ست که تو کتاب خداست.
اون چه که قطعی و دائمیه علم الهی ست که تو کتاب خداست.
ولي طبق نص صريح قران اين علم را خدا در اختيار هر كسي كه صلاح بداند قرار
مي دهد
اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
خداست كه معبودى جز او نيست زنده و برپادارنده است نه خوابى سبك او را فرو مىگيرد و نه خوابى گران آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست كيست آن كس كه جز به اذن او در پيشگاهش شفاعت كند آنچه در پيش روى آنان و آنچه در پشتسرشان است مىداند و به چيزى از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمىيابند كرسى او آسمانها و زمين را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نيست و اوست والاى بزرگ
بنام خدا
سلام
یکی از دوستان به من پیغام داده اند تو که فیزیک خوانده ای بیا این پست ها را ببین قبل از اینکه انیشتین و هاوکینگ ..اعاده ی حیثیت کنند....
عقیده من اینست اظهارنظرعلمی بدون علم کافی از بی تقواییست (ناراحت نشوید اول با خودم هستم و...:farar:بعد با شما یعنی همه )
من هم با نظر ان دوستی که فرمود سعی نکنید تا چیزی دانشمندان می گویند ان را با قران تطبیق دهید یا مصداق پیدا کنید ,کاملا" موافقم( اگر اهل ان علم هستید مطلب فرق می کند).
هرچند کار هاوکینگ در مسیر تکامل بخشیدن به نظریه نسبیت انیشتین بود نه رد ان, لکن اینجا طرح تخصصی مبا حث نظری دانشمندان فیزیک به نظر من جزء اظهار فضل کاذب سود دیگری ندارد. اگر دوستی واقعا" علاقمند به برررسی نظریات دانشمندان فیزیک در مورد مسئله ای مانند علل پیدایش جهان و ....هست چند منبع به ایشان معرفی می کنم برود مطالعه کند وقتی حداقل دانست نظریه مکانیک کوانتوم یا نظریه نسبیت انیشتین ,معنای ثابت پلانگ ,تابش هاوکینگ ...تا نظریه حکیم سید عباس معارف در مورد پیدایش جهان چیست انوقت تازه زمان شروع این بحث هاست( خیلی تخفیف دادیم ها :Cheshmak:)
وبعد...
مسلم ومومن واقعی نفاق ندارد بخصوص نفاق علمی که از بدترین نوع نفاق است .مومن از افت علم زدگی یا تکنولوژی پرستی در امان است و نیازی ندارد برای اثبات وجود خداوند یکتا یا صحت ایات مبارکه ی قران مجید از حاصل علم دانشمندان غربی مدد بگیرد یا دنبال مصداق بگردد .حتی بنظر بنده این افتخاری هم نیست که ببالیم ...ها ببین ..دانشمندان هم به چیزی رسیدند که در قران 1400 سال قبل امده ..علم دانشمندان غربی با اینهمه شک و شبهه و رد و تایید کجا معارف بلند قران مجید کجا؟!!... (بحث علم دانشمندان و حکمای اسلامی جداست و بهره از ان جهت تحکیم عقاید و رفع شبهات, البته مورد تحسین و در مواردی ضروری ست).اشتباه نشود , بنده هم می دانم از نظردین مبین اسلام کسب علم و تکنولوژی برای مسلمین عالیست ( گاهی واجب)اما این مصداق سازی های علوم نظری با قران کریم اگر کاملا" عالمانه و حساب شده نباشد کار نادرستی ست.
خود ان عکس هم جالب است اما توضیحات غیرعالمانه و اظهارنظرهای شخصی و سلیقه ای پیرامون ان ,خیر :Gol:
سلام
پیدا کردن مصداق برای ایات بدون علم کافی کاری بیهوده بلکه انحرافی میباشد و پس از معلوم شدن علت واقعی نه تنها سودی ندارد بلکه موجب انحراف هم میشود .
حال شما که برای ایه 19 الرحمن مصداق یافته اید ممکن است برای ایه 17 الرحمن هم مصداقی تعریف کنید ؟
رَبُّ الْمَشْرِقَینِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَینِ«17»
پروردگار دو خاور و پروردگار دو باختر
ســلام:Gol:
دوستان مطالعه این تاپیک کوتاه رو بهتون پیشنهاد میکنم:Gol:
آيا بايد اعجاز هاي قرآن با علم روز منطبق باشد؟
:Gol:
قرآن كريم، كلام الهى است كه معجزه جاويدان پيامبر اسلامصلى الله عليه وآله بوده و اعجاز آن داراى ابعاد مختلف است؛ از جمله: فصاحت، بلاغت، محتوا و قوانين عالى، مطالب علمى اعجازآميز و... كه مقصود از اعجاز علمى، مطالبى از قرآن است كه به علوم بشرى اشاره دارد. به طورى كه قبل از اسلام كسى از اين مطالب آگاه نبوده؛ بلكه مدتها بعد از نزول قرآن، آن مطالب علمى كشف شده است. وجود اين گونه مطالب در قرآن، نوعى اخبار غيبى و سرّ گويى قرآن و معجزه است. مثل اشارات قرآن به نيروى جاذبهرعد (13)، آيه 2 ؛ لقمان (31)، آيه 10.؛ مراحل خلقت انسانحج (22)، آيه 5 ؛ مؤمنون (23)، آيه 12.؛ لقاح ابرها و گياهانحجر (15)، آيه 22. و زوجيت عام موجوداتذاريات (51)، آيه 49..
تفسير علمى
در قرآن كريم بيش از هزار آيه به كيهانشناسى، زيستشناسى، زمينشناسى، علوم پزشكى و... اشاره دارد كه براى فهم و تفسير آنها نيازمند علوم تجربى هستيم. البته در اين مورد سه شيوه وجود دارد:
الف. استخراج علوم از قرآن؛
ب. تحميل نظريههاى اثبات نشده علمى بر قرآن؛
ج. استخدام علوم در فهم قرآن.
شيوه اول و دوم غلط و موجب تفسير به رأى مىشود و شيوه سوم صحيح است و موجب فهم بهتر قرآن مىگردد.
در مواردى تفسير علمى قرآن جايز است كه:
1. ظاهر آيه شريفه قرآن بر مطلب علمى دلالت داشته باشد.
2. مطلب علمى، قطعى باشد (يعنى نظريههاى اثبات نشده علمى نباشد).
اقسام مطالب علمى قرآن
آياتى كه در قرآن به مسائل علمى اشاره دارد، سه دسته است:
1. آياتى كه اعجاز علمى قرآن را اثبات مىكند (مثل مواردى كه بيان شد).
2. آياتى كه به صورت شگفتانگيزى به مطالب علمى اشاره دارد؛ ولى قبل از اسلام به صورت پراكنده و ديدگاههاى ضعيف در جهان مطرح بوده است (مثل اشاره قرآن به حركت زمين).
3. آياتى كه فقط اشارات علمى در بر دارد؛ ولى اعجاز يا شگفتى علمى به شمار نمىآيد (مثل: دعوت قرآن به تفكر در مورد شتر و كوهها و...).جهت آگاهى بيشتر در اين زمينه:
الف. محمد على رضايى اصفهانى، درآمدى بر تفسير علمى قرآن، (انتشارات اسوه، چاپ اول، 1375)؛
ب. همو، پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، (انتشارات مبين)؛
ج. همو، اشارات اعجازآميز علمى قرآن، (نشر معارف).
در این موضوع که نباید فرضیات یا نظریات اثبات نشده را بر قرآن تحمیل کرد شکی نیست.حتی درباره تطبیق بسیاری از نظریات علی الظاهر اثبات شده بر قرآن نیز باید بسیار احتیاط کرد.
اما درباره این موضوع خاص(که در پست اول و 4 و 5 ذکر گردیده)آیا شک و شبهه ای وجود دارد؟چیزی که با چشم دیده شده را می توان انکار کرد؟
در این موضوع که نباید فرضیات یا نظریات اثبات نشده را بر قرآن تحمیل کرد شکی نیست.حتی درباره تطبیق بسیاری از نظریات علی الظاهر اثبات شده بر قرآن نیز باید بسیار احتیاط کرد.
اما درباره این موضوع خاص(که در پست اول و 4 و 5 ذکر گردیده)آیا شک و شبهه ای وجود دارد؟چیزی که با چشم دیده شده را می توان انکار کرد؟
وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَینِ أَوْ أَمْضِی حُقُبًا«60»
و [یاد کن] هنگامی را که موسی به جوان [همراه] خود گفت دست بردار نیستم تا به محل برخورد دو دریا برسم هر چند سالها[ی سال] سیر کنم
فَلَمَّا بَلَغَا مَجْمَعَ بَینِهِمَا نَسِیا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِیلَهُ فِی الْبَحْرِ سَرَبًا«61»
پس چون به محل برخورد دو [دریا] رسیدند ماهی خودشان را فراموش کردند و ماهی در دریا راه خود را در پیش گرفت [و رفت]
سلام
ایا منظور از محل بر خورد دو دریا حد فاصل ابهای شیزین و شور در مصب رودخانه ها یا مسیر عبور گلف استریم یا این دریای کذائی است که ماهی نمک سود شده زنده شده و بسوی آن میرود !
در این موضوع که نباید فرضیات یا نظریات اثبات نشده را بر قرآن تحمیل کرد شکی نیست.حتی درباره تطبیق بسیاری از نظریات علی الظاهر اثبات شده بر قرآن نیز باید بسیار احتیاط کرد. اما درباره این موضوع خاص(که در پست اول و 4 و 5 ذکر گردیده)آیا شک و شبهه ای وجود دارد؟چیزی که با چشم دیده شده را می توان انکار کرد؟
بنام خدا
سلام
قرن ها برای انسان ها غیر قابل باور بود که زمین گرد است.قرن ها دانشمندان بر این باور بودند که خورشید و ستارگان بدور زمین می گردند....
سالهای سال دانشمندان براین عقیده بودند که هیچ چیز نمی تواند از داخل سیاهچاله ها بگریزد............اما امروز؟
اساس علوم تجربی بر مشاهده است.مشاهده یعنی چی ؟.......
فرض بر اینکه این تصویر کذایی را شما با چشمهایتان (خودش را ,نه عکسی که منبعش یک سایت ....معرفی می شود) دیده اید چند درصد احتمال می دهیددر اینده ی دور یا نزدیک دیگر این دیوار جداکننده ی دریا را نبینید وچیز دیگری مشاهده کنید؟...ایا این احتمال در عقل شما صفر یا حتی نزدیک به صفر است؟
وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَینِ أَوْ أَمْضِی حُقُبًا«60»
و [یاد کن] هنگامی را که موسی به جوان [همراه] خود گفت دست بردار نیستم تا به محل برخورد دو دریا برسم هر چند سالها[ی سال] سیر کنمفَلَمَّا بَلَغَا مَجْمَعَ بَینِهِمَا نَسِیا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِیلَهُ فِی الْبَحْرِ سَرَبًا«61»
پس چون به محل برخورد دو [دریا] رسیدند ماهی خودشان را فراموش کردند و ماهی در دریا راه خود را در پیش گرفت [و رفت]سلام
ایا منظور از محل بر خورد دو دریا حد فاصل ابهای شیزین و شور در مصب رودخانه ها یا مسیر عبور گلف استریم یا این دریای کذائی است که ماهی نمک سود شده زنده شده و بسوی آن میرود !
با سلام
آیات مورد استشهاد شما چه ارتباطی با موضوع بحث دارند؟شاید واژه بحرین(دو دریا) باعث استشهاد شما به این آیات شده است.
اما این دو آیه ، ارتباطی با موضوع بحث ندارند چرا که در آیات مورد بحث(وَ هُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَيْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً-مرج البحرین یلتقیان بینهما برزخ لا یبغیان) سخن از برزخ و فاصله ای میان آب شور و شیرین است.
بنام خدا
سلامقرن ها برای انسان ها غیر قابل باور بود که زمین گرد است.قرن ها دانشمندان بر این باور بودند که خورشید و ستارگان بدور زمین می گردند....
سالهای سال دانشمندان براین عقیده بودند که هیچ چیز نمی تواند از داخل سیاهچاله ها بگریزد............اما امروز؟اساس علوم تجربی بر مشاهده است.مشاهده یعنی چی ؟.......
فرض بر اینکه این تصویر کذایی را شما با چشمهایتان (خودش را ,نه عکسی که منبعش یک سایت ....معرفی می شود) دیده اید چند درصد احتمال می دهیددر اینده ی دور یا نزدیک دیگر این دیوار جداکننده ی دریا را نبینید وچیز دیگری مشاهده کنید؟...ایا این احتمال در عقل شما صفر یا حتی نزدیک به صفر است؟
با سلام
چنانکه قبلا نیز تذکر دادم در تطبیق فرضیات و نظریات علمی بر قرآن باید کمال احتیاط را بکار برد.
اما اگر نظریات علمی ، به یقین و قطعیت رسیده باشند به نحوی که جای شک و شبهه باقی نگذارد(همچون حرکت زمین و کرویت آن)دیگر جای نگرانی نیست.
درباره موضوع بحث هم باید گفت که آیا تفاوت غلظت آب شور و شیرین موضوعی قطعی و اثبات شده نیست؟آیا مشاهده چنین رویدادی که می توان در چنین مکانی،شیرینی و شوری دو طرف را از راه چشیدن فهمید کافی نیست؟
با سلام چنانکه قبلا نیز تذکر دادم در تطبیق فرضیات و نظریات علمی بر قرآن باید کمال احتیاط را بکار برد. اما اگر نظریات علمی ، به یقین و قطعیت رسیده باشند به نحوی که جای شک و شبهه باقی نگذارد(همچون حرکت زمین و کرویت آن)دیگر جای نگرانی نیست. درباره موضوع بحث هم باید گفت که آیا تفاوت غلظت آب شور و شیرین موضوعی قطعی و اثبات شده نیست؟آیا مشاهده چنین رویدادی که می توان در چنین مکانی،شیرینی و شوری دو طرف را از راه چشیدن فهمید کافی نیست؟
بنام خدا
سلام
ممنونم ,شکم برطرف شد.
موفق باشید انشالله .
همچنان معتقدم کار امثال شما در این مصداق یابی ها ی یقینی بین علوم تجربی و ایات قران اشتباه است البته اشتباهی که هیچ غباری به ساحت مقدس قران کریم نخواهد نشاند.
بنام خدا
سلام
ممنونم ,شکم برطرف شد.
موفق باشید انشالله .
همچنان معتقدم کار امثال شما در این مصداق یابی ها ی یقینی بین علوم تجربی و ایات قران اشتباه است البته اشتباهی که هیچ غباری به ساحت مقدس قران کریم نخواهد نشاند.
قرآن پژوهان نیز می دانند که هیچ غباری به ساحت مقدس قرآن نمی نشیند.
درباره معجزات علمی قرآن( یا اشارات علمی قرآن) همانطور که افراط ،نادرست و غیر قابل قبول است، تفریط و بستن این باب با شک و شبهه نابجا نیز نادرست و مضر است.
با سلام
آیات مورد استشهاد شما چه ارتباطی با موضوع بحث دارند؟شاید واژه بحرین(دو دریا) باعث استشهاد شما به این آیات شده است.
اما این دو آیه ، ارتباطی با موضوع بحث ندارند چرا که در آیات مورد بحث(وَ هُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَيْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً-مرج البحرین یلتقیان بینهما برزخ لا یبغیان) سخن از برزخ و فاصله ای میان آب شور و شیرین است.
سلام
اتفاقاً در ایه 60 سوره کهف نیز بحث برزخ است که در ان مردگان زنده میشوند و زندگی برزخی را آغاز مینمایند در نظر داشته باشید مخلوط نشدن اب شور و شیرین را در مصب رودخانه ها از قرنها پیش از اسلام میدانستند و با استفاده از جزر و مد دریا در مصب رود نیل یعنی خواستگاه انسان اولیه به کشت وزرع مشغول میشدند ولی انچه هنوز برای انسان متمدن معلوم نیست زندگی در جهان برزخی میباشد .
اتفاقاً در ایه 60 سوره کهف نیز بحث برزخ است که در ان مردگان زنده میشوند و زندگی برزخی را آغاز مینمایند
با سلام
کدام برزخ؟ فرض کنیم که در آیه 60 هم صحبت از برزخ باشد چه ارتباطی با برزخ و حائلی دارد که در سوره الرحمن به آن اشاره شده؟
با سلام
کدام برزخ؟ فرض کنیم که در آیه 60 هم صحبت از برزخ باشد چه ارتباطی با برزخ و حائلی دارد که در سوره الرحمن به آن اشاره شده؟
رَبُّ الْمَشْرِقَینِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَینِ«17»
پروردگار دو خاور و پروردگار دو باختر
سلام
وقتی زندگی برزخی باشد در ان طلوع و غروب هم هست پس قبل از قیامت دو طلوع و دو غروب داریم !
ســلام:Gol:
تشکر از استاد گرامی، جناب رسا که زحمت پاسخگویی به سوالات دوستان رو متقبل شدند.:Gol:
جناب بهلول، سوالات شما ربطی به موضوع این تاپیک ندارد، اگر در خصوص آیات دیگر سوالی در
ذهن دارید، جستجویی در سایت داشته باشید بلکه پاسخ را بیابید و اگر نیافتید، در تاپیکی دیگر
مطرح کنید، ان شاء الله کارشناسان پاسخگو خواهند بود.:ok:
دوستان گرامی، با توجه به اینکه بحث به جمع بندی مطلوب رسیده، تاپیک موقتا قفل میشود تا
مانع از بحثهای اضافی شود.:Gol:
موفق باشید:Gol:
در شمالی ترین،شهر دانمارکی ها می توان یک نشانه قرآنی را دید. در شهر توریستی اسکاگن این زیبایی را می توان در سجیه دید. جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم می پیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمی شوند و بنابرین این پدیده زیبا بوجود می آید و این همان چیزی است که در قرآن آمده است.
در قرآن بارها از آیات و نشانه های خداوند شنیده اید. اما هیچ گاه به آنها در اطرافمان توجه نکرده ایم. این یکی از همان نشانه های است که خداوند در آیات مختلف درباره آن سخن گفته است. با دیدن این مناظر عجیب و زیبا، می توان بیشتر تعمق کرد.
سورة مبارکه الرحمن
مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (۱۹) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (۲۰) فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (۲۱) یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (۲۲)
۱۹٫ دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند.۲۰٫ اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند.۲۱٫ پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟ ۲۲٫ از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى شود.
سوره مبارکه فرقان آیه ۵۳:
« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»
و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آن دو حریمی استوار قرار داد.
سوره مبارکه فاطر آیه ۱۲:
وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می کشید و می بینی که کشتی ها برای یافتن روزی و غنیمت، آب را می شکافند و پیش می روند، باشد که سپاسگزار باشید.
سوره مبارکه نمل آیه ۶۱:
اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَینَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ﴿۶۱﴾
[آیا شریکانى که مى پندارند بهتر است] یا آن کس که زمین را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پدید آورد و براى آن، کوهها را [مانند لنگر] قرار داد، و میان دو دریا برزخى گذاشت؟ آیا معبودى با خداست؟ [نه،] بلکه بیشترشان نمى دانند.
پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟
سلام
ممنونم
فکر کنم عکس مربوط به مکان ذکر شده نیست.
تاپیک تان همان تاپیک زیر است که قفل شده:
http://www.askdin.com/thread16409.html
تاپیک زیر هم به همین پدیده اشاره داره:
http://www.askdin.com/thread18275.html
مطلبی در سایت ریچارد داوکینز از داروینیست های معروف آمده که خواندنش خالی از لطف نیست.
دلیل امثال ایشان برای رد اینگونه آیات به طور کلی:
می گویند آیه صراحتا ادعای وجود حریم بین دو دریا را دارد که هیچ گاه به هم تجاوز نمی کنند در حالی که علم چنین نمی گوید.
این آیات بایستی دقیق تفسیر و ترجمه بشوند, سپس نتیجه گیری و تبلیغ بشه.
یعنی به نظرم جای تحقیق دارد
التماس دعا
واقعا که فتوشاپ چقدر معجزه میکنه
تصویر کاملا واقعیست و عکاسش Kent Smith و مکان فک کنم خلیج آلاسکا هست.
http://www.flickr.com/photos/kentsmith9/4955772693/in/faves-dannyalexander
تصاویر دیگر از همین مکان:
بازم یه معجزه سازی دیگه
دلیل ایجاد این پدیده شوری و شیرینی آب نیست چون اصلا در آب های بزرگ مثل آب اقیانوس آب شیرینی وجود نداره به دلیل شکل خاص دماغه ساحل اون منطقه و جریانات بادی که اونجا وجود داره باعث میشه که دو موج مختلف الجهت بوجود بیاد
منظور قرآن از این آیه این بوده که عرب جاهلی میدیده هرجایی از زمین رو میکنه در زیرش آب شیرین و گوارایی وجود داره بنابرین فکر کرد که در زیر زمین نیز دریا هایی وجود داره و براش سوال بود که چجوریه که این دریای شیرین با دریای شور سطح زمین ترکیب نمیشه و فکر میکرد که بین این دو یه برزخیه که دو دریای شور و شیرین رو از هم جدا میکنه این آیه هم داره همین رو میگه و در حد همون زمانه نه بیشتر و نه کمتر
دلیل ایجاد این پدیده شوری و شیرینی آب نیست چون اصلا در آب های بزرگ مثل آب اقیانوس آب شیرینی وجود نداره به دلیل شکل خاص دماغه ساحل اون منطقه و جریانات بادی که اونجا وجود داره باعث میشه که دو موج مختلف الجهت بوجود بیاد
لطفا اسم پدیده و منطقه مورد نظرتان را به همراه مدارک ذکر کنید.
بقیه متن تان هم برداشت شماست.( برداشت که نه, در حقیقت ترجمه ای از همان لینک است.)
واقعا که فتوشاپ چقدر معجزه میکنه:ok::Khandidan!:
بازم یه معجزه سازی دیگه
دلیل ایجاد این پدیده شوری و شیرینی آب نیست چون اصلا در آب های بزرگ مثل آب اقیانوس آب شیرینی وجود نداره به دلیل شکل خاص دماغه ساحل اون منطقه و جریانات بادی که اونجا وجود داره باعث میشه که دو موج مختلف الجهت بوجود بیاد
منظور قرآن از این آیه این بوده که عرب جاهلی میدیده هرجایی از زمین رو میکنه در زیرش آب شیرین و گوارایی وجود داره بنابرین فکر کرد که در زیر زمین نیز دریا هایی وجود داره و براش سوال بود که چجوریه که این دریای شیرین با دریای شور سطح زمین ترکیب نمیشه و فکر میکرد که بین این دو یه برزخیه که دو دریای شور و شیرین رو از هم جدا میکنه این آیه هم داره همین رو میگه و در حد همون زمانه نه بیشتر و نه کمتر
با سلام
این از ان خنده هاست که از گریه غم انگیز تر است !
کمی تحقیق بد نیست اخوی !
« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»
و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آن دو حریمی استوار قرار داد.
[FONT=Century Gothic]اگه بتوانید معنی متن آمده را درک کنید ان وقت ای بالا را قطعا معجزه میدانید
http://www.flickr.com/photos/kentsmith9/4955772693/in/faves-dannyalexander
In a tourism filled city of Skagen you can see this incredible natural sight. This city is the most northern point of Danish people…..where the Baltic sea “meets” the North sea . Two different seas can not be combined together thus creating this line
بازم یه معجزه سازی دیگه
دلیل ایجاد این پدیده شوری و شیرینی آب نیست چون اصلا در آب های بزرگ مثل آب اقیانوس آب شیرینی وجود نداره به دلیل شکل خاص دماغه ساحل اون منطقه و جریانات بادی که اونجا وجود داره باعث میشه که دو موج مختلف الجهت بوجود بیاد
منظور قرآن از این آیه این بوده که عرب جاهلی میدیده هرجایی از زمین رو میکنه در زیرش آب شیرین و گوارایی وجود داره بنابرین فکر کرد که در زیر زمین نیز دریا هایی وجود داره و براش سوال بود که چجوریه که این دریای شیرین با دریای شور سطح زمین ترکیب نمیشه و فکر میکرد که بین این دو یه برزخیه که دو دریای شور و شیرین رو از هم جدا میکنه این آیه هم داره همین رو میگه و در حد همون زمانه نه بیشتر و نه کمتر
با سلام
ر.ک:http://www.askdin.com/thread16409.html
محل رخداد این زیبایی،شهر توریستی اسکاگن؛ شمالی ترین شهر دانمارک است . . .
جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم می پیوندند.
دو دریای مختلف با هم یکی نمی شوند و بنابراین این حائل به وجود می آید
سورة مباركه الرحمن
مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ (۱۹) بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ (۲۰) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (۲۱) يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (۲۲)
ترجمه آیات:
۱۹. دو دريا را به گونه اي روان كرد كه با هم برخورد كنند.
۲۰. اما ميان آن دو حد فاصلي است كه به هم تجاوز نمي کنند.
۲۱. پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
۲۲. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مىشود.
- ترجمه مجتبوی
آن دو دريا- آب شيرين و آب شور- را راه داد كه به هم رسند.
- ترجمه مشکینی
دو دريا را كه با هم برخورد دارند به هم درآميخت (نهرهاى شيرين به هم پيوسته جارى همانند دريايى، با درياى شور راكد، تلاقى دارند)
- ترجمه بهرام پور
دو درياى [تلخ و شيرين] را كه با هم برخورد دارند روان كرد [ولى يكديگر را تغيير نمىدهند]
بسیار مطلب جالبی بود. ممنون که مرز این دو دریا را هم گذاشتید. چون تصور اینکه دو دریا به هم برسند ولی یکی نشوند سخت است. ممنون
البته امروز ما اين را مىدانيم كه اين حجاب نامرئى همان" تفاوت درجه غلظت آب شور و شيرين" و به اصطلاح تفاوت" وزن مخصوص" آنها است كه سبب مىشود تا مدت مديدى به هم نياميزند.
همونطور که بهتر از بنده میدونید، تفاوت در "وزن مخصوص" باعث کنار هم قرار گرفتن دو مایع نشده و نتیجه اون روی هم قرار گرفتن دو مایع هست. بنابراین توجیه شما درست نیست.
اما درباره این موضوع خاص(که در پست اول و 4 و 5 ذکر گردیده)آیا شک و شبهه ای وجود دارد؟چیزی که با چشم دیده شده را می توان انکار کرد؟
بله. شک و شبهه فراوان وجود داره که مواردی از اون رو در ادامه ذکر میکنم.
در شمالی ترین،شهر دانمارکی ها می توان یک نشانه قرآنی را دید. در شهر توریستی اسکاگن این زیبایی را می توان در سجیه دید. جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم می پیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمی شوند و بنابرین این پدیده زیبا بوجود می آید و این همان چیزی است که در قرآن آمده است.
در قرآن بارها از آیات و نشانه های خداوند شنیده اید. اما هیچ گاه به آنها در اطرافمان توجه نکرده ایم. این یکی از همان نشانه های است که خداوند در آیات مختلف درباره آن سخن گفته است. با دیدن این مناظر عجیب و زیبا، می توان بیشتر تعمق کرد.
1- عکس پست مربوط به این مکان نیست و در خلیج آلاسکا گرفته شده.
سوره مبارکه فرقان آیه ۵۳:
« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»
و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آن دو حریمی استوار قرار داد.
2- کلمه موج زنان در هیچ کجای آیه به چشم نمی خورد. حداقل کسانی به تفسیر قرآن روی بیارن که کمی زبان عربی بلد باشند.
این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ،
3- آب دریاها شور بوده و هیچ کدام از دو دریایی که به آن اشاره کردید مسلما شیرین نیست. بنابراین آیات مورد اشاره مربوط به این مکان نیست.
4- موارد مشاهده شده در عکس این پست و موارد مشابه اعم از عکس و فیلم همگی دارای دلایل علمی بوده و هیچ نیرویی آبها را از یکدیگر جدا نکرده است.
در صورت تمایل دلایل را برای شما توضیح خواهم داد.
5-در مورد معانی و تفسیر آیات توصیه میکنم به تفاسیر معتبر مراجعه و از تفسیرها و تاویل های نادرست بپرهیزید.
-----
متاسفانه عده ای تنها برای مطرح کردن خود و یا عمدا دست به چنین داستانسرایی هایی میزنند.
برخی از دوستان هم سهوا یا عمدا همان مطالب را انتشار داده و متعصبانه از آنها دفاع میکنند و ندانسته علیه قرآن فعالیت میکنند.