توقیفی بودن اسماء و صفات خدا

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
توقیفی بودن اسماء و صفات خدا

سلام
نظر رهبري در مورد اسماي الهي چيست ؟ آيا آنها را توقيفي مي دانند؟

narenj;22264 نوشت:
سلام نظر رهبري در مورد اسماي الهي چيست ؟ آيا آنها را توقيفي مي دانند؟

با تشكر از سوال شما
معناي توقيفي يعني خدا را با انچه از لسان اهل بيت عليهم السلام وقران امده بخوانيم نه با هر اسمي كه خواستيم.
با توجه به ايه زير اسماء الهي توقيفي هستند
[=&quot]
[/]

[=&quot]وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿۳۱﴾[/]

سپس علم اسماء را همگي به آدم آموخت بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود اگر راست مي‏گوئيد اسامي اينها را برشماريد! (۳۱)

[=&quot]
[/]

[=&quot]قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿۳۲﴾[/]
[=&quot]فرشتگان عرض كردند: منزهي تو!، ما چيزي جز آنچه به ما تعليم داده‏اي، نمي‏دانيم تو دانا و حكيمي. (۳۲)[/]
[=&quot]با توجه به ايه تعبير به عَلَّمَ اورده يعني اموختني است ولذا اسماء توقيفي هستند.
دلايل ديگري هم وجود دارد كه مجال بحث را در انجمن قران وحديث مي توانيد پي گيري كنيد.
با تشكر
[/]
[=&quot][/]

توقیفی بودن صفات الهی

برخی از متكلمان اسلامی بر آنند كه صفات و اسماء الهی «توقیفی» است، معنای توقیفی آن است كه مسلمانان در مقام توصیف خدا فقط باید از آن صفاتی استفاده كنند كه در قرآن و روایات معتبر مطرح شده است.
هیچ‌گاه، صفاتی را كه در قرآن و روایات، در مورد خدا وارد نشده است، نباید، به خدا اسناد دهیم، در واقع مبنای این نظر آن است كه توصیف خدا باید، منوط به اذن خدا باشد.
این دسته از متكلمان به روایاتی كه دلالت بر توقیفی بودن صفات الهی دارد، استناد می‌كنند، به عنوان نمونه‌‌ می­توان به روایتی از امام رضا (ع)‌ اشاره نمود كه به خداوند متعال در مقام مناجات چنین عرضه می‌نمود:

« اللهم لا أَصفِك إلاّ بما وصفت به نفسك و لا اشبهك بخلقك انت اهل لكل خیر فلا تجعلنی من القوم الظالمین »


« خدایا من تو را فقط به آن اوصافی كه خود ذكر كرده‌ای توصیف می‌كنم و تو را به مخلوقات تشبیه نمی‌كنم. تو اهل هر خیر و كمال هستی. پس مرا از گروه ظالمین قرار مده »

بخشی از روایت فوق دلالت بر توقیفی بودن صفات الهی می‌كند، آن­جا که امام می‌فرماید:


« خدایا من تو را فقط به آن اوصافی توصیف می‌كنم كه خودت ذكر كرده‌ای »

امّا در ذیل روایت نیز حضرت چنین می‌فرماید:

« تو اهل هر خیر و كمالی‌ هستی، یعنی هر خیری را می‌توان به خدا نسبت داد »


در طرف مقابل، برخی از متكلمان برآنند كه اسماء و صفات الهی توقیفی نیست و هر صفت كمالی كه دلالت بر نقص و محدودیت نكند بر خداوند رواست.
دلیل آن­ها این است كه خداوند خالق و آفریدگار هر موجودی از جمله كمالات آن­هاست. حال اگر خدا خود آن كمالات را نداشت، نمی‌توانست به دیگران اعطا كند. از این روست كه فیلسوفان گفته‌اند: معطی شیء، فاقد آن نمی‌تواند باشد.
بنابراین خدایی كه این كمالات و خیرات را آفریده است، خود به نحو تمام و کمال آن­ها را دارا می­باشد البته، باید به این نكته توجه كنیم كه چون خدا وجود محض و نامحدود است، صفات او هم باید متناسب با وجود او باشد. از این رو او هر صفتی را به صورت نامتناهی و نامحدود داراست. بنابراین اگر صفاتی نظیر علم، قدرت، حیات، زیبایی و ... را به خدا نسبت می‌دهیم خدا آن­ها را به برترین درجۀ وجودی، دارا است.
به نظر می‌رسد عقیدۀ به توقیفی نبودن صفات الهی، صحیح­‌تر باشد و روایت امام رضا (ع) نیز مخالف این عقیده نیست زیرا كه در ذیل روایت اشاره می‌كند كه خدایا تو هر كمال و خیری را دارا هستی یعنی هر چیزی را می‌توان به خدا نسبت داد.
هم­چنین هر كسی كه بخواهد خدا را به وصفی توصیف كند در روایات و آیات وجود دارد. فقط در دعای جوشن‌كبیر، هزار اسم و صفت الهی مطرح شده است. البته ادب دینی اقتضاء می‌كند كه خدا را به آن كمال و صفاتی توصیف كنیم كه خدا خود را در قرآن و روایات، توصیف كرده است هر چند كه اطلاق هرصفتی به خدا با دو شرط امکان پذیر خواهد بود:
اولاً آن صفت كمالی به هیچ وجه دلالت بر نقص و محدودیت نكند. و ثانیاً به بالاترین درجه در مورد خدا به كار رود، چون خدا اهل هر خیر و كمالی است.

منابع:
1) محمد رضایی، محمد؛ الهیات فلسفی، قم، بوستان كتاب، چاپ اول، 1383، صص 147-148.
2) سبحانی، جعفر و محمد­ رضائی، محمد؛ اندیشه اسلامی، قم، دفتر نشر معارف، چاپ چهارم، 1385، ج 1، صص 94 – 95.
3) كلینی، محمدبن یعقوب؛ اصول كافی، تهران، دارالكتب الاسلامیة، چاپ هفتم، 1383، ج پ، ص 101.


[QUOTE=narenj;22264]سلام
نظر رهبري در مورد اسماي الهي چيست ؟ آيا آنها را توقيفي مي دانند؟

[/QUOTE]

باسلام و تشكر از شما و بااجازه از همكاران عزيزم حناب اسراء و narenjفكر كنم توضيحات شما بيشتر در مورد روشن كردن معناي توقيفي بودن يانبودن اسماء الهي ازديد گاه بزرگان و ثابت كردن آن بودواشاراي به اصل جواب پرسشگر محترم نداشت و مشخص نكرديد كه نظر مقام معظم رهبري در اين مورد چيست ؟


:Gol::Gol::Gol::Gol::Ealam::Ealam::Gol::Gol:



امّا آنچه از استفتائات ايشان استفاده ميشود اين است كه اسماء الهي را ايشان تو قيفي ميدانند چراكه مسّ ضمائري را كه به ذات باري تعالي برميگردد يانوشتن اسم الله بصورت (ا...)ودست بي وضو زدن به آنها را اشكال نمي كنند

منبع اجوبةالاستفتائات سؤالهاي 147و148و149و150واستفتاء شفائي از دفتر معظم له

[=Times New Roman]

سلام
ببخشيد نظر قطعي از ايشون در اين مورد وجود نداره؟

narenj;23245 نوشت:
سلام ببخشيد نظر قطعي از ايشون در اين مورد وجود نداره؟

با عرض سلام .تشكر از پي گيري شما
همانطور كه در پست شماره 2 دليل ان اشاره شد وغرض ازاين دليل اين بود كه نظر همه مراجع بر توقيفي بودن هست وضمن اينكه كارشناس محترم جنابِ امين هم با استفتائات شفاهي(در پست شماره 5 )همين مطلب را ثابت كردند
به نظر ميرسد كه نظر قطعي شده است

ادرس ؛استفتائات تلفني از دفتر معظم له(به شماره 0251/7743232)

موضوع قفل شده است