ایا خدا روزی دهنده ی نوزادان است؟
تبهای اولیه
سلام
یادم میاد تو قران خونده بودم که گفته بود:فرزندان خود را نکشید چون خدا روزی اونا رو میرسونه.الان سوال من اینه که چرا ادمای فقیر که نون به زور برای خوردن پیدا میکنن دارای فرزندانی هستن که با شکم گرسنه می خوابن.چرا خدا روزی اونا رو اینقد کم میده که خیلیاشونم از گرسنگی میمیرن .:Ghamgin:
کارشناس بحث : هدی
ایا خدا روزی دهنده ی نوزادان است؟
سلام
بله.
جایی خونده بودم حضرت عزراییل ع برای قبض روح حضرت موسی ع آمده بودن اما حضرت موسی گریه افتاد و گفت خدایا من طفلی دارم که به من محتاج هست!
خدا بهش گفت عصای خودت را بر برکه بزن
حضرت موسی ع این کار و کرد و آب کنار رفت
خدا گفت آن سنگ را در کف برکه بردار
موسی ع سنگ را برداشت و دید مورچه ای برگ درختی رو داره برای کرمی در زیر آب می بره و این طوری خدا بهش نشون داد که ما از روزی دادن به کرمی در زیر سنگی ته رود خونه غافل نیستیم ...چطور از غذا دادن به طفل تو غافل باشیم!
حضرت موسی ع با دیدن این صحنه خیلی خوشحال شد و با همه اعضای خانواده خود خدا حافظی کرد!
سلامبله.
جایی خونده بودم حضرت عزراییل ع برای قبض روح حضرت موسی ع آمده بودن اما حضرت موسی گریه افتاد و گفت خدایا من طفلی دارم که به من محتاج هست!خدا بهش گفت عصای خودت را بر برکه بزن
حضرت موسی ع این کار و کرد و آب کنار رفت
خدا گفت آن سنگ را در کف برکه بردار
موسی ع سنگ را برداشت و دید مورچه ای برگ درختی رو داره برای کرمی در زیر آب می بره و این طوری خدا بهش نشون داد که ما از روزی دادن به کرمی در زیر سنگی ته رود خونه غافل نیستیم ...چطور از غذا دادن به طفل تو غافل باشیم!حضرت موسی ع با دیدن این صحنه خیلی خوشحال شد و با همه اعضای خانواده خود خدا حافظی کرد!
اینو من درمورد سلیمان هم خونده بودم.اما جواب کاملی نیس برام.من دارم می بینم کسایی رو که با چه وضعی زندگی می کنن.خیلیها هم از گرسنگی مردن.پس روزی اونا چی؟
اینو من درمورد سلیمان هم خونده بودم.اما جواب کاملی نیس برام.من دارم می بینم کسایی رو که با چه وضعی زندگی می کنن.خیلیها هم از گرسنگی مردن.پس روزی اونا چی؟
روزی اونا رو خدا داد اما قبل اینکه بره تو شکمشون، یه دزد اونو قاپید! (ثروتمندان مملکت!)
سلام یادم میاد تو قران خونده بودم که گفته بود:فرزندان خود را نکشید چون خدا روزی اونا رو میرسونه.الان سوال من اینه که چرا ادمای فقیر که نون به زور برای خوردن پیدا میکنن دارای فرزندانی هستن که با شکم گرسنه می خوابن.چرا خدا روزی اونا رو اینقد کم میده که خیلیاشونم از گرسنگی میمیرن .
سلام عليكم
در دعاي جوشن كبير است كه: يا رازق الطفل الصغير يا راحم شيخ الكبير
يعني: اي روزي دهنده نوزادان و اي رحم كننده به كهنسالان
اين نكته رو هم بكم كه خدا روزي همه رو ميده منتها خيلي ها روزي شناش نيستن و فريب فرهنك غلط جامعه رو ميخورن آدم اگر گرسنش باشه ميتونه با علف صحرا هم خودشو سير كنه
به نام خدا
با سلام خدمت شما پرسشگر گرامي
سلام
یادم میاد تو قران خونده بودم که گفته بود:فرزندان خود را نکشید چون خدا روزی اونا رو میرسونه.الان سوال من اینه که چرا ادمای فقیر که نون به زور برای خوردن پیدا میکنن دارای فرزندانی هستن که با شکم گرسنه می خوابن.چرا خدا روزی اونا رو اینقد کم میده که خیلیاشونم از گرسنگی میمیرن .
در قرآن كريم آمده است:
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا (1)
و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است
مساله نهي از فرزندكشي در قرآن كريم مكرر آمده ، و اين عمل شنيع در حالي كه يكي از مصاديق آدمكشي است.
معناي آيه اين است كه فرزندان خود را از ترس اين كه مبادا دچار فقر و هلاكت شويد و به خاطر ايشان تن به ذلت گدائي دهيد به قتل نرسانيد ، زيرا اين شما نيستيد كه روزي اولادتان را مي دهيد ، تا در هنگام فقر و تنگدستي ديگر نتوانيد روزي ايشان را برسانيد ، بلكه مائيم كه هم ايشان و هم شما را روزي مي دهيم. (2)
اين يك قانون كلي است كه مواردي كه دوستان بزرگوار در پستهاي قبل به آنها اشاره داشتند مشمول همين قانون است .اما اينكه در مواردي شاهد گرسنگي و فقر افرادي هستيم اين مساله به سوء استفاده برخي افراد در مسائل اجتماعي باز مي گردد .
(1)- اسراء/31
(2)- الميزان ، ج 13 ، ص 116
اجراي عدالت تام در جامعه نيازمند سه عنصر است :
1- قانون عدل
2- مجري عادل
3- جامعه عدل پذير
مثلا در زمان حكومت حضرت علي (ع) قانون عدل - قانون الهي كه همان قران كريم است - وجود داشت ، مجري عادل - حضرت علي (ع) - بود اما جامعه عدل پذير نبودند لذا گفته مي شود كه حضرت علي (ع) در محرابش به دليل شدت عدلش كشته شد (1)
بنابراين آنچه در جوامع انساني ، از فقر و بي عدالتي مي بينيد يا به دليل عدم وجود قانون عدل است - كه در جوامع و حكومتهاي غير اسلامي شاهد آن هستيم - يا عدم وجود مجري عادل و يا عدم وجود جامعه عدل پذير .
(1)- مرتضی مطهری، بیست گفتار، ص ۳
امام علي ع فرمود : روزیتان ضمانت شده و مامور به کردارید؛پس مبادا آنچه ضمانت شده،مهمتر ازچیزی باشد که به آن مامورید.
باز یه سوالی برام پیش اومد.چرا خدا اجازه میده روزی بچه ها رو بهش نرسونن؟چرا مانع اونا نمیشه و فقط تماشا میکنه؟
بنام او كه شايد عدالتش بدليل عدم شناخت كامل او و قوانين جاري درزمان و حاكم بر زمين او همواره ازطرف من وهمه من هاي مثل من زيريك علامت سوال بزرگ ازناداني هاي من ها قرار گرفته كه تا وقتي كه ديدخود را نسبت به برخي ديدگاههاي كهنه و پوشالي خود عوض ننماييم همواره نيز قرار خواهدگرفت و..
و آيا هرچه كنيم بخودكرده ايم . بخود و همه عزيزان نسل خود..پاسخ نهايي به اين سوال نخواهدبود.
باتقديروتشكر..لطفا قسمتهاي مختلف وبلاگ پرگاج رانيزمطالعه فرماييد..pargaj.blogfa.com
ببخشيد دومرتبه اي شد..تا اومدم ببينم فلان صفحه چيه ازفكر پاك كردن اولي اومدم بيرون..ولي منظورمن دركل اين بوده وهست كه شايد وقت آن رسيده باشد كه تعدادي ازما انسانها بايدديدمان نسبت به خدا و نحوه اداره جهان و مخصوصا رزق وروزي و عدالت معصون مانده از گناه وايرادش را تغييردهيم..
بعنوان مثال شايد كشف سرنوشت انسان بصورت علمي بتواند پاسخ اين سوال وهمه سوالات مرتبط را بدهد تا معلوم شود نحوه اداره جهان چگونه وبه چه شكل ميباشد و معناي واقعي آيه يا حديثي كه فرموده من دينم رابرشما تمام كردم چه ميباشد...كه البته من زياد ازقرآن سردرنمي آورم كه بدانم اين سخن ازخدا بوده يا ازرسول خدا..شمابگوييد؟؟
باتقديروتشكر.
بنام او كه شايد عدالتش بدليل عدم شناخت كامل او و قوانين جاري درزمان و حاكم بر زمين او همواره ازطرف من وهمه من هاي مثل من زيريك علامت سوال بزرگ ازناداني هاي من ها قرار گرفته كه تا وقتي كه ديدخود را نسبت به برخي ديدگاههاي كهنه و پوشالي خود عوض ننماييم همواره نيز قرار خواهدگرفت و..
و آيا هرچه كنيم بخودكرده ايم . بخود و همه عزيزان نسل خود..پاسخ نهايي به اين سوال نخواهدبود.
باتقديروتشكر..لطفا قسمتهاي مختلف وبلاگ پرگاج رانيزمطالعه فرماييد..pargaj.blogfa.com
ممنون از جوابتون.اما من نتونستم از حرفاتون جوابمو پیدا کنم:Ghamgin:
بنام او
با عذر ازديرپاسخ دادن كه وجود مشغله هاي زندگي وكاري و معيوب شدن اين رايانه دسته هفتم كه زودبزودهم هنگ ميكند وكاري اش هم نميشودكردو ..
وامامنظورمن اين است كه شايد ما انسانها داريم راه را اشتباه ميرويم..مثلا رزق وروزي فرزندان را و هيچ انساني را خداوند با آنكه قادرمطلق وبسيارهم رحمان ورحيم است مستقيم نميدهد و چنين نيست كه ما بخواهيم دراين قرن واين سالها ازاين آيه شريفه چنين استنبادي داشته باشيم كه منظور اين است كه والدين نبايد هيچ ترسي ازبچه دار شدن يا خرج ومخارج آنان داشته باشند يا اينكه نبايد هيچ خرجي نموده يا هيچ زحمتي براي سيركردن شكم آنان كشيده يا متحمل شوند بلكه برعكس .. تمام زحمات هم متوجه اونها و حتي همه انسانهاست و براي پاسخ كامل به اين سوال متاسفانه يا خوشبختانه سوالات متعدد ديگر پايشان به اين قضيه بازميشود كه بايد به آنها نيزپاسخ داده شود وازآن جمله وابتدا عدالت خداوند و اينكه چرا دومتضاد همنوع بنام شكاروشكارچي يا دارا ونادار وجود دارند و علت وجود اين دو پديده چه بوده وچه خواهد بود..
بنابراين ابتدا عدالت او را بررسي نمايم تابعد پاسخ اين سوال نيز بهتر آشكار ودرك شود تا شايد همگان نيزيقين نماييم كه روند اداره زمين يا اين جهان و ما انسانها بگونه اي كه تعداد محدودي ازما تاكنون فكرش را ميكرديم يا ميكنيم چنين نبوده و شايد اين تصور اشتباهي ست كه ما نسبت به خالق خود پيدانموده و نشسته ومنتظريم تا او برايمان ازآسمان شمش طلا بباراند كه البته در قوانين موجود جهان نيزممكن است حتي چنين اتفاقي هم روي دهد اگرايمان به آن حد برسد كه يقين نماييم كه خواهدباريد كه البته چندنفرميتوانند اين يقين را حاصل نمايند وقتي كه او نخواهد كه چنين يقيني حاصل شود تا روند فعلي برهم نخورد و..
اگردوستان يا كارشناسان محترم مايل باشند ابتدا وارد بحث عدالت الهي شده تا شايد به اين سوال كه علت زايش انسان چه ميباشد نيز رسيده و شايد به آن نيزپاسخ داده شود كه اصلا و بطور كل آيا دليلي براي خلق يك انسان تازه وارد بنام فرزند وجود دارد يا خير و آيا علت يا عللي وعواملي دست بدست يكديگرميدهند تا يك انسان جديد بدنيا آيد و ..
و دراين رابطه شايد دهها سوال ديگر والبته همگي با وجود شايدها ونه چيزي بيش ازآن بميان آيند.
باتقديروتشكر..
باز یه سوالی برام پیش اومد.چرا خدا اجازه میده روزی بچه ها رو بهش نرسونن؟چرا مانع اونا نمیشه و فقط تماشا میکنه؟
ما در اين دنيا در چارچوب قوانيني زندگي مي كنيم يكي از اين قوانين اين است كه خداوند در محدوده ي زندگي چند روزه و محدود دنيا به ما اختيار داده است و راه صحيح را نيز از نادرست مشخص كرده است ، كتاب و رسول و عقل عنايت فرموده و تمامي امكانات دنيا را نيز آفريده تا يك مساله اي از قبل اختيار و امكانات ما مشخص شود و آن اينكه ما را بيازمايد كه كدام يك از ما بهتر عمل مي كنيم :
الذي خلق الموت والحياه ليبلوكم ايكم احسن عملا (1)
همانكه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد و اوست ارجمند آمرزنده
حال در جريان اين برنامه اگر قرار باشد در هر موردي مستقيما وارد عمل شده و جلوي رفتارهاي ناصحيح را بگيرد كه ديگر چه اختياري ؟ اختيار معنا پيدا نمي كند .
خداوند از راه ديگري تحقق عدالت را در جوامع خواسته است ، راهي كه نه با اختيار منافات دارد و نه رضايت به ظلم و آزاد گذاشتن ظالم را نتيجه مي دهد و آن راه اطاعت و سر سپردن به زعامت و رهبري امام عادلي است كه مجري احكام عادلانه الهي در جامعه است .جامعه عدل پذير در پرتو چنين اطاعتي بهترين عمل را در مسير احقاق عدالت انجام مي دهند .
(1)- ملك/2
همچنين هر فرد مسلماني ملزم و موظف به رعايت حقوق ديگران و عدم تعدي(2) و نيز ياري رساندن به مظلوم است (3) .
لذا عدم انجام تكليف و يا ظلم و تعدي به ديگران را نبايد رضايت خداوند به ظلم و ظالم تلقي نمود زيرا اين جهان دار اختيار است و ازطرف ديگر هم خداوند ابزار و وسائط عدل و عدالت در جامعه را چه از طريق قانون عدل و چه جهاد فراهم نموده است . (4)
زندگي آزموني است براي هر دو گروه انسانهاي گناهكار و ظالم و انسانهاي مومن .
ظالمان نعمتها و امكانات الهي را صرف تعدي به ديگران و در نتيجه سقوط خود مي كنند و مومنان با ايستادگي در مقابل ستمگران و احقاق حق و يا مقاومت و بردباري ، بر درجات ايمان خود مي افزايند .
خداوند حال هيچ قومي را تغيير نمي دهد تا خودشان تغيير نكنند و اين از سنن الهي است :
ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم(5)
در حقيقت خدا حال قومى را تغيير نمى دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند
(2)- ولا تعتدوا ان الله لا يحب المعتدين (مائده/87)
(3)-وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ؛ هر كسي فرياد و استغاثه انساني را بشنود كه مسلمانان را به ياري وكمك مي طلبد و به ياري او نرود، مسلمان نيست.
(4)- وَ ما لَكُمْ لاتُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا اَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْية الظَّالِمِ اَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً »؛ «چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكاني كه (به دست ستمگران) تضعيف شده اند، پيكار نمي كنيد همان افراد (ستمديده اي) كه مي گويند : خدايا ! ما را از اين شهر كه اهل آن، ستمگرند، بيرون ببر و براي ما از طرف خود، سرپرست قرار ده و براي ما از طرف خود، يار و ياوري تعيين فرما!»(نساء/75)
(5)-رعد/11
پاسخ : در قرآن كريم آمده است:
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُم إنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْءًا كَبِيرًا (1)
و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است
مساله نهي از فرزندكشي در قرآن كريم مكرر آمده ، و اين عمل شنيع در حالي كه يكي از مصاديق آدمكشي است.
معناي آيه اين است كه فرزندان خود را از ترس اين كه مبادا دچار فقر و هلاكت شويد و به خاطر ايشان تن به ذلت گدائي دهيد به قتل نرسانيد ، زيرا اين شما نيستيد كه روزي اولادتان را مي دهيد ، تا در هنگام فقر و تنگدستي ديگر نتوانيد روزي ايشان را برسانيد ، بلكه مائيم كه هم ايشان و هم شما را روزي مي دهيم. (2)
اين يك قانون كلي است كه مواردي كه دوستان بزرگوار در پستهاي قبل به آنها اشاره داشتند مشمول همين قانون است .اما اينكه در مواردي شاهد گرسنگي و فقر افرادي هستيم اين مساله به سوء استفاده برخي افراد در مسائل اجتماعي باز مي گردد .
اجراي عدالت تام در جامعه نيازمند سه عنصر است :
1- قانون عدل
2- مجري عادل
3- جامعه عدل پذير
مثلا در زمان حكومت حضرت علي (ع) قانون عدل - قانون الهي كه همان قران كريم است - وجود داشت ، مجري عادل - حضرت علي (ع) - بود اما جامعه عدل پذير نبودند لذا گفته مي شود كه حضرت علي (ع) در محرابش به دليل شدت عدلش كشته شد (3)
بنابراين آنچه در جوامع انساني ، از فقر و بي عدالتي مي بينيد يا به دليل عدم وجود قانون عدل است - كه در جوامع و حكومتهاي غير اسلامي شاهد آن هستيم - يا عدم وجود مجري عادل و يا عدم وجود جامعه عدل پذير .
پرسش: چرا خدا اجازه میدهد روزی بچه ها را به آنها نرسانند؟چرا مانع آنها نمیشود؟
پاسخ: ما در اين دنيا در چارچوب قوانيني زندگي مي كنيم يكي از اين قوانين اين است كه خداوند در محدوده ي زندگي چند روزه و محدود دنيا به ما اختيار داده است و راه صحيح را نيز از نادرست مشخص كرده است ، كتاب و رسول و عقل عنايت فرموده و تمامي امكانات دنيا را نيز آفريده تا يك مساله اي از قبل اختيار و امكانات ما مشخص شود و آن اينكه ما را بيازمايد كه كدام يك از ما بهتر عمل مي كنيم :
الذي خلق الموت والحياه ليبلوكم ايكم احسن عملا (4)
همانكه مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد و اوست ارجمند آمرزنده
حال در جريان اين برنامه اگر قرار باشد در هر موردي مستقيما وارد عمل شده و جلوي رفتارهاي ناصحيح را بگيرد كه ديگر چه اختياري ؟ اختيار معنا پيدا نمي كند .
خداوند از راه ديگري تحقق عدالت را در جوامع خواسته است ، راهي كه نه با اختيار منافات دارد و نه رضايت به ظلم و آزاد گذاشتن ظالم را نتيجه مي دهد و آن راه اطاعت و سر سپردن به زعامت و رهبري امام عادلي است كه مجري احكام عادلانه الهي در جامعه است .جامعه عدل پذير در پرتو چنين اطاعتي بهترين عمل را در مسير احقاق عدالت انجام مي دهند .
لذا عدم انجام تكليف و يا ظلم و تعدي به ديگران را نبايد رضايت خداوند به ظلم و ظالم تلقي نمود زيرا اين جهان دار اختيار است و ازطرف ديگر هم خداوند ابزار و وسائط عدل و عدالت در جامعه را چه از طريق قانون عدل و چه جهاد فراهم نموده است . (7)
زندگي آزموني است براي هر دو گروه انسانهاي گناهكار و ظالم و انسانهاي مومن .
ظالمان نعمتها و امكانات الهي را صرف تعدي به ديگران و در نتيجه سقوط خود مي كنند و مومنان با ايستادگي در مقابل ستمگران و احقاق حق و يا مقاومت و بردباري ، بر درجات ايمان خود مي افزايند .
خداوند حال هيچ قومي را تغيير نمي دهد تا خودشان تغيير نكنند و اين از سنن الهي است :
ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم(8)
در حقيقت خدا حال قومى را تغيير نمى دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند
(1)- اسراء/31
(2)- الميزان ، ج 13 ، ص 116
(3)- مرتضی مطهری، بیست گفتار، ص ۳
(4)- ملك/2
(5)- ولا تعتدوا ان الله لا يحب المعتدين (مائده/87)
(3)-وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ؛ هر كسي فرياد و استغاثه انساني را بشنود كه مسلمانان را به ياري وكمك مي طلبد و به ياري او نرود، مسلمان نيست.
(7)- وَ ما لَكُمْ لاتُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا اَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْية الظَّالِمِ اَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً »؛ «چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكاني كه (به دست ستمگران) تضعيف شده اند، پيكار نمي كنيد همان افراد (ستمديده اي) كه مي گويند : خدايا ! ما را از اين شهر كه اهل آن، ستمگرند، بيرون ببر و براي ما از طرف خود، سرپرست قرار ده و براي ما از طرف خود، يار و ياوري تعيين فرما!»(نساء/75)
(8)-رعد/11