خدا ما رو گول نمیزنه !؟؟

تب‌های اولیه

75 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

ستوده تنها;223263 نوشت:
ببخشید من یه چیز غیر مرتبط بگم اخلاق و اینا ربطی به دی ان ای نداره ( یه خورده علمی توی این زمینه دارم) اخلاق میتونی تا حدی ارثی باشه اما اینکه یه نفر بعد از تولد دی ان ای اش تغییر کنه بشه بداخلاق اشتباهه اصلا میدونید یه دونه کد دی ان ای عوض بشه چه مصیبتی واسه اون فرد اتفاق می افته مثال : بیماری های ارثی مثل تالاسمی ، هموفیلی

بحث دی ان ای رو قاطی نکنید خیلی حساسه:ok:

شرمنده باید بگم هر دوتون اشتباه میکنید !
رفتار آدمی متاثر از دو مولفه هست
یکی همین خصوصیات ذاتی و ارثی اون هست
دیگری تجربه ای و باز خوردی که از محیط و شرایط میگیره که در ذهنش ثبت و برای رفتار هاش در آینده از اون اتفاقات استفاده میشه
البته هر دو این ها گرچه در حد کوچک هستن و دیده نمیشن (ملکول های دی ان ای) و سلول های مغزی ولی هیچ کدوم رو نمیشه روح در نظر گرفت
درسته رفتار آدمی متاثر از این عوامل هست ولی این ها روح نیستند!

نقل قول:
ببخشید من یه چیز غیر مرتبط بگم اخلاق و اینا ربطی به دی ان ای نداره ( یه خورده علمی توی این زمینه دارم) اخلاق میتونی تا حدی ارثی باشه اما اینکه یه نفر بعد از تولد دی ان ای اش تغییر کنه بشه بداخلاق اشتباهه اصلا میدونید یه دونه کد دی ان ای عوض بشه چه مصیبتی واسه اون فرد اتفاق می افته مثال : بیماری های ارثی مثل تالاسمی ، هموفیلی

بحث دی ان ای رو قاطی نکنید خیلی حساسه

سلام

دوست عزیز من که از خودم در نیاوردم شبکه چهار داشت نشون میداد!
توی این برنامه داشتن تاثیرات ژنتیکی را با اخلاق انسان می سنجیدن تا ببینن آیا ربطی دارن یا نه!

سوای این... به نظر شما اخلاق بد بدتر هست یا داشتن سرطان؟!

پیامبر گفتن پنج چیز رو اگه در شما نبینم در قیامت انتظار شفاعت نداشته باشین!

اولین اون اخلاق خوب هست!

izraeel;223318 نوشت:
سلام

دوست عزیز من که از خودم در نیاوردم شبکه چهار داشت نشون میداد!
توی این برنامه داشتن تاثیرات ژنتیکی را با اخلاق انسان می سنجیدن تا ببینن آیا ربطی دارن یا نه!

سوای این... به نظر شما اخلاق بد بدتر هست یا داشتن سرطان؟!

پیامبر گفتن پنج چیز رو اگه در شما ببینم در قیامت انتظار شفاعت نداشته باشین!

اولین اون اخلاق خوب هست!

اگه بگیم اخلاق و رفتار بستگی به ژنتیک داره (که تا حدودی داره)
پس یعنی یه انسان بد کار کار هاش تقصیر خودش نیست
و نباید پاداش و جزایی در کار باشه

سلام

نقل قول:
شرمنده باید بگم هر دوتون اشتباه میکنید !

این انجمن ها برای اینه که درست ترین نظرات متولد بشن!ممکنه در یک زمینه ای شما درست بگی ممکنه در زمینه ای حق با طرف مقابل باشه...مهم رویارویی با مسئله به صورت مستند و علمی هست...الان در همین انجمن کسایی هستن که ممکنه تجرید رو تجربه کرده باشن ...اما چون به صورت آکادمیک تحصیلات ندارن نمی تونن اطلاعات مربوط به اتفاقاتی که در روح و بدن میفته و کلا حقایق مربوط به اون و به من و شما انتقال بدن !(این که میگن علم وتقوا مثل دوبال هستن اینجا خودشو نشون میده!!!)

نقل قول:

رفتار آدمی متاثر از دو مولفه هست
یکی همین خصوصیات ذاتی و ارثی اون هست
دیگری تجربه ای و باز خوردی که از محیط و شرایط میگیره که در ذهنش ثبت و برای رفتار هاش در آینده از اون اتفاقات استفاده میشه

شما خودمتم که داری میگی عزیز!
زمانی که ما تجربه ای کسب میکنیم اطلاعات در عقل ( هویتی در قالب روحی که اختیار بدن را در اختیار میگیرد!) ذخیره میشه و طبق اون این اطلاعات توسط روح که بر قالب بدن محیط هست به اطلاعات الکتروشیمیایی ترجمه میشه و در نورون های عصبی کد گذاری میشه!!

تجربه های زندگی بر خصوصیات ژنم به طور آنی تاثیر نمیزاره بلکه ممکنه در دراز مدت این اتفاق بیفته!(برای همین امام خمینی گفتن اصلاح شدن باید آهسته و پیوسته صورت بگیرد!)

نقل قول:
البته هر دو این ها گرچه در حد کوچک هستن و دیده نمیشن (ملکول های دی ان ای) و سلول های مغزی ولی هیچ کدوم رو نمیشه روح در نظر گرفت
درسته رفتار آدمی متاثر از این عوامل هست ولی این ها روح نیستند!

کسی نگفت روح dna هست یا مولکول و ... اینها بر هم منطبق هستن...رهبر معظم هم به این موضوع اشاره کردن که خدا همزمان هم قواعد عالم مولکولی رو خلق کرد و هم قوانین عالم روح و مثالی رو !

این دوتا عالم بر هم در مقیاس بی نهایت منطبق میشن!!!

مثلا عالم مثال چندتا لایه داره این عوالم با دنیایی که ما ماده می نامیم در مقیاس باور نکردنی بر هم چفت شدن و در واقع انتهای اونها به درون قلب منتهی میشن! همونطوری که انتهای خصوصیات ذاتی انسان به سمت دنیای میکروسکوپی رشته های کروموزمی میل پیدا میکنه...!

نمی دونستین نــــــــه!!!

Izraeel;223334 نوشت:
سلام

این انجمن ها برای اینه که درست ترین نظرات متولد بشن!ممکنه در یک زمینه ای شما درست بگی ممکنه در زمینه ای حق با طرف مقابل باشه...مهم رویارویی با مسئله به صورت مستند و علمی هست...الان در همین انجمن کسایی هستن که ممکنه تجرید رو تجربه کرده باشن ...اما چون به صورت آکادمیک تحصیلات ندارن نمی تونن اطلاعات مربوط به اتفاقاتی که در روح و بدن میفته و کلا حقایق مربوط به اون و به من و شما انتقال بدن !(این که میگن علم وتقوا مثل دوبال هستن اینجا خودشو نشون میده!!!)

شما خودمتم که داری میگی عزیز!
زمانی که ما تجربه ای کسب میکنیم اطلاعات در عقل ( هویتی در قالب روحی که اختیار بدن را در اختیار میگیرد!) ذخیره میشه و طبق اون این اطلاعات توسط روح که بر قالب بدن محیط هست به اطلاعات الکتروشیمیایی ترجمه میشه و در نورون های عصبی کد گذاری میشه!!

تجربه های زندگی بر خصوصیات ژنم به طور آنی تاثیر نمیزاره بلکه ممکنه در دراز مدت این اتفاق بیفته!(برای همین امام خمینی گفتن اصلاح شدن باید آهسته و پیوسته صورت بگیرد!)

کسی نگفت روح dna هست یا مولکول و ... اینها بر هم منطبق هستن...رهبر معظم هم به این موضوع اشاره کردن که خدا همزمان هم قواعد عالم مولکولی رو خلق کرد و هم قوانین عالم روح و مثالی رو !

این دوتا عالم بر هم در مقیاس بی نهایت منطبق میشن!!!

مثلا عالم مثال چندتا لایه داره این عوالم با دنیایی که ما ماده می نامیم در مقیاس باور نکردنی بر هم چفت شدن و در واقع انتهای اونها به درون قلب منتهی میشن! همونطوری که انتهای خصوصیات ذاتی انسان به سمت دنیای میکروسکوپی رشته های کروموزمی میل پیدا میکنه...!

نمی دونستین نــــــــه!!!


ببخشید !
من دنیا رو از مقیاس کوارک ها تا مقیاس نجومی مورد برسی قرار دادم شما دارین برای من دی ان ای رو مثال میزنی !
در ضمن ! از اونجایی که روح مادی نیست به کوارک ها و کوچک تر از اون و حتی انرژی هم که صورتی از ماده هست نمیشه ربطش داد
بهتره بیشتر مطالعه کنی و ابعاد مختلف همه چیز ها رو در نظر بگیری و به همین آسونی با یکی دو تا دلیل ساده به نتیجه گیری نرسی تا کسی مثل من نتونه راحت دلایلت رو رد کنه :hamdel:

نقل قول:
در ضمن ! از اونجایی که روح مادی نیست به کوارک ها و کوچک تر از اون و حتی انرژی هم که صورتی از ماده هست نمیشه ربطش داد

سلام

میشه شما بگی چطوری خورشید که فقط گویی از هیلم و هیدروژن هست به امام علی سلام کرد!!!

اولا خورشید فقط از هیدروژن و هلیم نیست بلکه بخش اعظمش از این دو گاز است
دوما خود من و شما هم از عناصر هستیم شما چطور به من سلام میکنی !؟
سوما هیدروژن یک عنصر بنیادی است و ابتدای همه عنصر ها هیدروژن بوده
هیدروژن اتمی هست با یک پروتن و یک الکترون
هر پروتن از میلیون ها ماده ریز تر به نام کوارک تشکیل شده
303 نوع کوارک تا الان شناسایی شده
هر کوارک از مواد کوچکتری ساخته شده که هنوز کشف نشده اند
ماده به انرژی و انرژی به ماده تبدیل میشود
و ...
حالا فهمیدی خورشید چجوری به امام علی سلام کرد ؟!
در ضمن همین حرف که میزنید از کجا بفهمم که راست هست مگر من آنجا بودم و شنیدم ؟

helmon;222593 نوشت:
خوب نمیخوام خودمون رو گول بزنیم اونایی که میگن خدا میدونسته بد کار میشه و فلان بهش لطف کرده تا نره جهنم ... مگه همه چیز رو نمیدونه مگه نمیدونسته ما چیکار میکنیم و آخرش میریم جهنم پس این دنیا برای چی بوده اگه برا ما بوده چرا برای این بچه بیچاره نبوده !؟

یک معلم با اینکه می دونه ممکنه بچه ایی بیافتده و از وضع درسیش مطلعه چرا می پرسه ازش؟

چرا امتحان می گیره(حمل بر یقین بگذارید)

سند حدیث رو هم بگویید ممنون:Gol:

عبد الحجج;223404 نوشت:

یک معلم با اینکه می دونه ممکنه بچه ایی بیافتده و از وضع درسیش مطلعه چرا می پرسه ازش؟

چرا امتحان می گیره(حمل بر یقین بگذارید)

سند حدیث رو هم بگویید ممنون:Gol:

معلم با خدا فرق داره
معلم نمیتونه دانش آمور تنبل و احمق رو عاقل کنه
ولی خدا میتونه و هر چی که داریم خدا داده و جهل ما هم خدا داده
احادیث موجود در این صفحه رو ببینید همراه با منبع هستن
http://www.askdin.com/thread19268-2.html

helmon;223409 نوشت:
معلم با خدا فرق داره معلم نمیتونه دانش آمور تنبل و احمق رو عاقل کنه ولی خدا میتونه و هر چی که داریم خدا داده و جهل ما هم خدا داده احادیث موجود در این صفحه رو ببینید همراه با منبع هستن خدا ما رو گول نمیزنه !؟؟

سلام

پس اگر ما را جاهل خلق کرده و توانایی را نداده پس به همان اندازه ما را تکلیف کرده و درجه بالا می دهد ان شاء الله

و بنا بر عدل اش که ذره ایی ستم نمی کند:Gol:

عبد الحجج;223413 نوشت:
سلام

پس اگر ما را جاهل خلق کرده و توانایی را نداده پس به همان اندازه ما را تکلیف کرده و درجه بالا می دهد ان شاء الله

و بنا بر عدل اش که ذره ایی ستم نمی کند:gol:

درست است که چون عقل کمتر داده پس بر ما سهل گیر تر است ولی از طرف دیگر امکان رسیدن به مقامی که عاقل دارد از ما صلب شده و نسبت و کار های نیک ما در مقابل عاقل کار های نیک ما را اندک میشمارد و ما هیچ گاه نمیتوانیم به مقام آن عاقل برسیم

helmon;223415 نوشت:
درست است که چون عقل کمتر داده پس بر ما سهل گیر تر است ولی از طرف دیگر امکان رسیدن به مقامی که عاقل دارد از ما صلب شده و نسبت و کار های نیک ما در مقابل عاقل کار های نیک ما را اندک میشمارد و ما هیچ گاه نمیتوانیم به مقام آن عاقل برسیم

سلام

بالا ترین مقام مقام قرب است جای که خدا هم از بنده اش راضیه و هم بنده از خدایش:Gol:

به نام خدا.

helmon;223267 نوشت:
من که همون اول دلایلی مبنی بر رد این که همه در یک سطح هستن آوردم !


:Ghamgin:
تنها با یک نگاه لحظه ای به این تصاویر تمامی سخنان شما رد میشه ! :ok:

اینکه گفتم همه در یک سطح هستند ، اونهایی رو گفتم که از لحاظ جسمی یک شکل هستند.
و الا به صورت کلی ، تفاوت در خلق ( مثل همین عکس هایی که گذاشتید یا حتی بد تر تفاوت خلقت انسان و حیوانات و ... ) تفاوت در مسئولیت رو هم به دنبال داره. از اون آقا که پای تلفنه سوال هایی رو نمی پرسند که از من و شما میپرسند. در عین حال اون آقا هم یک ظرفت روحانی داره مثل من و شما. به اندازه من و شما. و میفهمه که اون ظرفیت چیه و چه جوری اون ظرفیت زیاد میشه. حتی اگه به چشم من و شما ، چون نمی دونه دو دوتا چند تا میشه عقلش نمیرسه اما برای خودش عقلش میرسه. میدونه که چی خوبه ، چی بده.

نمیدونم چرا این چند روزه با این جمله خیلی مواجه میشم:" با این جمله/عکس تمامی سخنان شما رد میشه". یعنی به نظر شما حرف های من اینقدر سسته؟

با آرزوی سلامتی ، ستایشگر :Gol:

یه سوالم من دارم ، یه نفری که وقتی به دنیا امده یه مشکلی داشته مثلا مری نداشته و خیلی خوب نمیتونه غذا بخوره و درمانی هم نداره ،و این طرف به سن بالا رسیده خیلی لاغر و ضعیف هست ، آیا روزه گرفتن بر این طرف واجب هست؟ یا باید کفاره چیزی که نداشته رو بده ؟

helmon;222804 نوشت:
عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللّهِ ص مَا قَسَمَ اللّهُ لِلْعِبَادِ شَيْئاً أَفْضَلَ مِنَ الْعَقْلِ فَنَوْمُ الْعَاقِلِ أَفْضَلُ مِنْ سَهَرِ الْجَاهِلِ وَ إِقَامَةُ الْعَاقِلِ أَفْضَلُ مِنْ شُخُوصِ الْجَاهِلِ وَ لَا بَعَثَ اللّهُ نَبِيّاً وَ لَا رَسُولًا حَتّى يَسْتَكْمِلَ الْعَقْلَ وَ يَكُونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ جَمِيعِ عُقُولِ أُمّتِهِ وَ مَا يُضْمِرُ النّبِيّ ص فِي نَفْسِهِ أَفْضَلُ مِنِ اجْتِهَادِ الْمُجْتَهِدِينَ وَ مَا أَدّى الْعَبْدُ فَرَائِضَ اللّهِ حَتّى عَقَلَ عَنْهُ وَ لَا بَلَغَ جَمِيعُ الْعَابِدِينَ فِي فَضْلِ عِبَادَتِهِمْ مَا بَلَغَ الْعَاقِلُ وَ الْعُقَلَاءُ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ الّذِينَ قَالَ اللّهُ تَعَالَى وَ مَا يَتَذَكّرُ إِلّا أُولُو الْأَلْبَابِ‏
اصول كافى جلد 1 صفحه: 14 رواية: 11
ترجمه :
11 پيغمبر فرمود: خدا به بندگانش چيزى بهتر از عقل نبخشيده است، زيرا خوابيدن عاقل از شب بيدارى جاهل بهتر است و در منزل بودن عاقل از مسافرت جاهل (به سوى حج و جهاد) بهتر است و خدا پيغمبر و رسول را جز براى تكميل عقل مبعوث نسازد (تا عقلش را كامل نكند مبعوث نسازد) و عقل او برتر از عقول تمام امتش باشد و آنچه پيغمبر در خاطر دارد، از اجتهاد مجتهدين بالاتر است و تا بنده‏اى واجبات را به عقل خود در نيابد آنها رإ؛ انجام نداده است همه عابدان در فضيلت عبادتشان بپاى عاقل نرسند. عقلا همان صاحبان خردند كه درباره ايشان فرموده: تنها صاحبان خرد اندرز مى‏گيرند.
____________________________________________________________________
خوب این بخش که رنگی کردم نشون میده که منظور از عاقل کسی هست که عقل داره ! Lol و یه ایمان اشاره نشده چون که جاهل هم در این حدیث ! به عبادت میپردازه پس یعنی مومن هست
خوب الان خداوند بین عاقل و جاهل فرق گذاشته
خوب اره منم به یه عاقل احترام بیشتر قائلم
ولی خدا نباس اینجوری باشه
چون چون چون عقل عاقل رو خدا داده و به جاهل عقل کمتری داده
پس یعنی در هنگام آفرینش به بنده جاهلش ظلم کرده ...
و حالا اون ظلم رو که بیخیال بشیم این که به کسی که ظلم کرده پاداش کمتری بده در صورتی که نهایت تلاشش رو هم بکنه یه ظلم بزرگ تره دیگس :Gig:
____________________________________________________________________
عَلِيّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النّوْفَلِيّ عَنِ السّكُونِيّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللّهِ ص إِذَا بَلَغَكُمْ عَنْ رَجُلٍ حُسْنُ حَالٍ فَانْظُرُوا فِي حُسْنِ عَقْلِهِ فَإِنّمَا يُجَازَى بِعَقْلِهِ
اصول كافى جلد 1 صفحه: 13 رواية: 9
ترجمه :
9- امام صادق عليه السلام از رسول خدا صلى الله و آله نقل مى‏كند كه: چون خوبى حال مردى (مانند نماز و روزه بسيارش) بشما رسيد، در خوبى عقلش بنگريد زيرا به ميزان عقلش پاداش مى‏يابد.
____________________________________________________________________
عَلِيّ بْنُ مُحَمّدِ بْنِ عَبْدِ اللّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْأَحْمَرِ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ الكافي ج : 1 ص : 21سُلَيْمَانَ الدّيْلَمِيّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللّهِ ع فُلَانٌ مِنْ عِبَادَتِهِ وَ دِينِهِ وَ فَضْلِهِ فَقَالَ كَيْفَ عَقْلُهُ قُلْتُ لَا أَدْرِي فَقَالَ إِنّ الثّوَابَ عَلَى قَدْرِ الْعَقْلِ إِنّ رَجُلًا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَانَ يَعْبُدُ اللّهَ فِي جَزِيرَةٍ مِنْ جَزَائِرِ الْبَحْرِ خَضْرَاءَ نَضِرَةٍ كَثِيرَةِ الشّجَرِ ظَاهِرَةِ الْمَاءِ وَ إِنّ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ مَرّ بِهِ فَقَالَ يَا رَبّ أَرِنِي ثَوَابَ عَبْدِكَ هَذَا فَأَرَاهُ اللّهُ تَعَالَى ذَلِكَ فَاسْتَقَلّهُ الْمَلَكُ فَأَوْحَى اللّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ أَنِ اصْحَبْهُ فَأَتَاهُ الْمَلَكُ فِي صُورَةِ إِنْسِيّ‏ٍ فَقَالَ لَهُ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا رَجُلٌ عَابِدٌ بَلَغَنِي مَكَانُكَ وَ عِبَادَتُكَ فِي هَذَا الْمَكَانِ فَأَتَيْتُكَ لِأَعْبُدَ اللّهَ مَعَكَ فَكَانَ مَعَهُ يَوْمَهُ ذَلِكَ فَلَمّا أَصْبَحَ قَالَ لَهُ الْمَلَكُ إِنّ مَكَانَكَ لَنَزِهٌ وَ مَا يَصْلُحُ إِلّا لِلْعِبَادَةِ فَقَالَ لَهُ الْعَابِدُ إِنّ لِمَكَانِنَا هَذَا عَيْباً فَقَالَ لَهُ وَ مَا هُوَ قَالَ لَيْسَ لِرَبّنَا بَهِيمَةٌ فَلَوْ كَانَ لَهُ حِمَارٌ رَعَيْنَاهُ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ فَإِنّ هَذَا الْحَشِيشَ يَضِيعُ فَقَالَ لَهُ ذَلِكَ الْمَلَكُ وَ مَا لِرَبّكَ حِمَارٌ فَقَالَ لَوْ كَانَ لَهُ حِمَارٌ مَا كَانَ يَضِيعُ مِثْلُ هَذَا الْحَشِيشِ فَأَوْحَى اللّهُ إِلَى الْمَلَكِ إِنّمَا أُثِيبُهُ عَلَى قَدْرِ عَقْلِهِ
اصول كافى جلد 1 صفحه: 12 رواية: 8
ترجمه :
8 سليمان ديلمى گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم فلانى در عبادت و ديانت و فضيلت چنين و چنانست فرمود: عقلش چگونه است؟ گفتم نمى‏دانم، فرمود، پاداش باندازه عقل است، همانا مردى از بنى اسرائيل در يكى از جزاير دريا كه سبز و خرم و پر آب و درخت بود عبادت خدا مى‏كرد يكى از فرشتگان از آنجا گذشت و عرض كرد پروردگارا مقدار پاداش اين بنده‏ات را به من بنما خداوند باو نشان داد و او آن مقدار را كوچك شمرد، خدا باو وحى كرد همراه او باش پس آن فرشته بصورت انسانى نزد او آمد عابد گفت تو كيستى؟ گفت مردى عابدم چون از مقام و عبادت تو در اين مكان آگاه شدم نزد تو آمدم تا با تو عبادت خدا كنم پس آن روز را با او بود، چون صبح شد فرشته باو گفت: جاى پاكيزه‏اى دارى و فقط براى عبادت خوب است. عابد گفت: اينجا يك عيب دارد. فرشته گفت: چه عيبى؟ عابد گفت: خداى ما چهارپائى ندارد، اگر او خرى مى‏داشت در اينجا مى‏چرانديمش براستى اين علف از بين مى‏رود! فرشته گفت: پروردگار كه خر ندارد، عابد گفت: اگر خرى مى‏داشت چنين علفى تباه نمى‏شد، پس خدا بفرشته وحى كرد: همانا او را باندازه عقلش پاداش مى‏دهم (يعنى حال اين عابد مانند مستضعفين و كودكان است كه چون سخنش از روى ساده دلى و ضعف خرد است مشرك و كافر نيست ليكن عبادتش هم پاداش عبادت عالم خداشناس را ندارد).
________________________________________________________________________
خدا عقل رو داده
بعد به خاطر این که به یکی عقل داده بهش پاداش هم میده
عجب !!!
________________________________________________________________________
6- أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ حَسّانَ عَنْ أَبِي مُحَمّدٍ الرّازِيّ عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمّارٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ ع مَنْ كَانَ عَاقِلًا كَانَ لَهُ دِينٌ وَ مَنْ كَانَ لَهُ دِينٌ دَخَلَ الْجَنّةَ
اصول كافى جلد 1 صفحه: 12 رواية: 6
ترجمه :
6 اسحاق بن عمار گويد: امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه عاقل است دين دارد و كسى كه دين دارد ببهشت مى‏رود (پس هر كه عاقل است ببهشت مى‏رود).
________________________________________________________________________
أَخْبَرَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمّدُ بْنُ يَعْقُوبَ قَالَ حَدّثَنِي عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْهُمْ مُحَمّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ لَمّا خَلَقَ اللّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمّ قَالَ وَ عِزّتِي وَ جَلَالِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبّ إِلَيّ مِنْكَ وَ لَا أَكْمَلْتُكَ إِلّا فِيمَنْ أُحِبّ أَمَا إِنّي إِيّاكَ آمُرُ وَ إِيّاكَ أَنْهَى وَ إِيّاكَ أُعَاقِبُ وَ إِيّاكَ أُثِيبُ‏
اصول كافى جلد 1 صفحه: 10 رواية: 1
ترجمه :
1 امام باقر(ع) فرمايد: چون خدا عقل را آفريد از او بازپرسى كرده باو گفت پيش آى پيش آمد، گفت باز گرد، بازگشت، فرمود بعزت و جلالم سوگند مخلوقى كه از تو به پيشم محبوب‏تر باشد نيافريدم و ترا تنها بكسانيكه دوستشان دارم بطور كامل دادم. همانا امر و نهى كيفر و پاداشم متوجه تو است.

معناي لغوي عقل در قاموس قرآن چنين آمده است :‌عقل : فهم،‌معرفت،‌درك
مرحوم علامه مجلسي دربيان معناي لغوي عقل مي نويسد:«عقل تعقل اشيا و فهم آنهاست » ، «... از واژه متضاد عقل نيز مي توان براي فهم دقيق تر آن كمك گرفت. متضاد كلمه عقل، در لغت عرب جهل است و جهل در اصل به معناي عمل بدون تامل يا عمل ناسنجيده بوده است. بنابراين در حد لغت،‌هم خود واژه عقل و هم واژه مقابل آن يعني جهل.

در بارۀ معنای لغوی عقل گفته شده است در قرآن کریم نیز به معنای فهم و ادراک آمده است. در روایات به معانی گوناگونی استعمال شده است که یکی از معانی آن، قوۀ تشخیص و ادراک و وادار کننده‌ انسان به نیکی و صلاح و بازدارندۀ وی از شر و فساد است. عقل مورد اشاره اسلام، عقلی است که انسان را به سوی دین که عهده دار سعادت بشری استـ راهنمایی می کند و تجسم کامل این عقل در وجود معصومین علیهم السلام و سایر مؤمنانی است که اولیای الهی محسوب می شوند.

بنابراين عقل معاني متفاوتي دارد: يك معناي آن به تفكر و تعقل اشاره مي كند. يك معناي ديگر آن به هوش ذاتي انسان مرتبط است. شما اين معاني را با هم مخلوط و قاطي كرده ايد و به نتيجه گيري پرداخته ايد. آيا تفكر و تعقل اكتسابي نمي باشد؟

ديندار;243264 نوشت:
معناي لغوي عقل در قاموس قرآن چنين آمده است :‌عقل : فهم،‌معرفت،‌درك
مرحوم علامه مجلسي دربيان معناي لغوي عقل مي نويسد:«عقل تعقل اشيا و فهم آنهاست » ، «... از واژه متضاد عقل نيز مي توان براي فهم دقيق تر آن كمك گرفت. متضاد كلمه عقل، در لغت عرب جهل است و جهل در اصل به معناي عمل بدون تامل يا عمل ناسنجيده بوده است. بنابراين در حد لغت،‌هم خود واژه عقل و هم واژه مقابل آن يعني جهل.

در بارۀ معنای لغوی عقل گفته شده است در قرآن کریم نیز به معنای فهم و ادراک آمده است. در روایات به معانی گوناگونی استعمال شده است که یکی از معانی آن، قوۀ تشخیص و ادراک و وادار کننده‌ انسان به نیکی و صلاح و بازدارندۀ وی از شر و فساد است. عقل مورد اشاره اسلام، عقلی است که انسان را به سوی دین که عهده دار سعادت بشری استـ راهنمایی می کند و تجسم کامل این عقل در وجود معصومین علیهم السلام و سایر مؤمنانی است که اولیای الهی محسوب می شوند.

بنابراين عقل معاني متفاوتي دارد: يك معناي آن به تفكر و تعقل اشاره مي كند. يك معناي ديگر آن به هوش ذاتي انسان مرتبط است. شما اين معاني را با هم مخلوط و قاطي كرده ايد و به نتيجه گيري پرداخته ايد. آيا تفكر و تعقل اكتسابي نمي باشد؟


تفکر و تعقل اکتسابی هستند !؟
این دانش و اطلاعات هست که از طریق حواس انسان کسب شده و میشود گفت اکتسابی هستند
ولی تفکر و تعقل (چیزی که من بهش میگم پردازش اطلاعات بدست آمده) اکتسابی نیست و ذاتی هست !
هر چند با گذشت عمر مغز از لحاظ جسمی کامل تر میشود و در 25 سالگی به اوج قدرت پردازشی خود میرسد

helmon;223003 نوشت:
قربون دهنت
فقط سوالی که دارم
بچه آمازونی میتونه پاداشی برابر با امام علی (ع) بگیره ؟
اگه خدا عادل هست که باید بگیره چون بر اساس توانایی که امام علی داشتن (خدا بهشون داده) و از تمامش استفاده کردن و به اون مقام رسیدن و بچه آمازونی هم از تمام توانش استفاده میکنه ولی به دلیل نداشتن توانایی و لیاقت در حد (که خدا بهش کم داده) نمیتونه به مقام امام علی برسه ولی چون هر دو از تمام تواناییشون استفاده کردن باید به یک میزان پاداش بگیرن (با تناسب بندی)
در حالی که اینگونه نیست :ghamgin:

اصلا بحث توانايي و لياقت خدادادي نيست. االان يك ميليارد و سيصد مسلمان داريم كه به راه راست هدايت شده اند. 13 قرن از اسلام مي گذرد. پيامبر اكرم سبب مسلماني و هدايت شدن اين همه انسان مي باشد چه اجري براي ايشان قائل هستي؟ شما هم اگر بتواني چنين تاثير شگرفي در تاريخ و انسان ها بگذاري اجري مانند ايشان خواهد داشت. براي همين است كه ايشان سرور بهشتيان مي باشد. براي همين است كه گفته مي شود مثلا پولس سرور جهنميان هستند. چون باعث گمراهي خيل بي شماري از آدم ها شده است.
در روایتی از امام کاظم نقل شده است:
در یکی از بدترین مکان‌های جهنم که «سقر» نام دارد، نام پنج تن از امم سابق ذکر شده است؛ این پنج تن عبارتند از: قابیل، نمرود، فرعون، یهود (که قوم بنی اسرائیل را منحرف ساخته و از دین خارج کرد) و پولس (که نصرانیت را با بدعت‌های خود به وضعیت کنونی در آورد).

ديندار;243279 نوشت:
اصلا بحث توانايي و لياقت خدادادي نيست. االان يك ميليارد و سيصد مسلمان داريم كه به راه راست هدايت شده اند. 13 قرن از اسلام مي گذرد. پيامبر اكرم سبب مسلماني و هدايت شدن اين همه انسان مي باشد چه اچري براي ايشان قائل هستي؟ شما هم اگر بتواني چنين تاثير شگرفي در تاريخ و انسان ها بگذاري اجري مانند ايشان خواهد داشت. براي همين است كه ايشان سرور بهشتيان مي باشد. براي همين است كه گفته مي شود مثلا پولس سرور جهنميان هستند. چون باعث گمراهي خيل بي شماري از آدم ها شده اند.
در روایتی از امام کاظم نقل شده است:
در یکی از بدترین مکان‌های جهنم که «سقر» نام دارد، نام پنج تن از امم سابق ذکر شده است؛ این پنج تن عبارتند از: قابیل، نمرود، فرعون، یهود (که قوم بنی اسرائیل را منحرف ساخته و از دین خارج کرد) و پولس (که نصرانیت را با بدعت‌های خود به وضعیت کنونی در آورد).

خوب دوست عزیزم !
از اون یک میلیارد مسلمان که شما میگویی خیلی ها اسماَ مسلمان هستن خیلی ها شناسنامه ای و مسلمان واقعی کمتر هست Smile
بعد هم دلیل کثرت پیروان که عامل تعین کننده در حقانیت نیست !
تعداد افراد شیطان پرست و همچنسگرا هم روز به روز در جهان افزایش پیدا میکنه و سیر صعودی داره !
پس یعنی اون کار درسته که مردم میرن سمتش ؟!
بله امروزه افراد مسلمان زیادی هستند ولی دلیل نمیشود بگوییم پس این دین حق است
چنانچه با این منطق شما اگر مردم زمان اسلام برخورد میکردند و میگفتند همه ما بت پرستیم و کسی مسلمان نیست پس بت پرستی درست است !
فکر میکنم دلیل و منطق بهتری از تعداد افراد پیرو یک دین لازم است !

helmon;243289 نوشت:
خوب دوست عزیزم !
از اون یک میلیارد مسلمان که شما میگویی خیلی ها اسماَ مسلمان هستن خیلی ها شناسنامه ای و مسلمان واقعی کمتر هست Smile
بعد هم دلیل کثرت پیروان که عامل تعین کننده در حقانیت نیست !
تعداد افراد شیطان پرست و همچنسگرا هم روز به روز در جهان افزایش پیدا میکنه و سیر صعودی داره !
پس یعنی اون کار درسته که مردم میرن سمتش ؟!
بله امروزه افراد مسلمان زیادی هستند ولی دلیل نمیشود بگوییم پس این دین حق است
چنانچه با این منطق شما اگر مردم زمان اسلام برخورد میکردند و میگفتند همه ما بت پرستیم و کسی مسلمان نیست پس بت پرستی درست است !
فکر میکنم دلیل و منطق بهتری از تعداد افراد پیرو یک دین لازم است !

دوست عزيز كمي عقل بخرج دادن و تفكر و تعقل كردن بد نيست.شما مثل اينكه نخوانده عادت داريد جواب بدهيد. جهل همين عمل نسنجيده انجام دادن مي باشد.
من كي گفتم تعداد مسلمانان دليل حق بودن اين دين است. من گفتم پيامبر ما باعث حركتي شده است كه آن حركت موجب هدايت يافتن و مسلماني يك ميليارد نفر فقط همين الان شده است. پس از نظر ما ايشان سرور بهشتي ها مي باشد چون موجب چنين حركت خيري شده است. همانطور كه پولس سرور جهنمي ها مي باشد چون بدعتي در دين مسيحيت گذاشت كه باعث گمراهي جماعت بيشماري شد. شما هم اگر بتوانيد پايه گذار چنين حركتي شويد مقامي همچون پيامبر اكرم در بهشت خواهيد داشت.

helmon;243272 نوشت:
تفکر و تعقل اکتسابی هستند !؟
این دانش و اطلاعات هست که از طریق حواس انسان کسب شده و میشود گفت اکتسابی هستند
ولی تفکر و تعقل (چیزی که من بهش میگم پردازش اطلاعات بدست آمده) اکتسابی نیست و ذاتی هست !
هر چند با گذشت عمر مغز از لحاظ جسمی کامل تر میشود و در 25 سالگی به اوج قدرت پردازشی خود میرسد

بله شما مي توانيد ياد بگيريد تفكر و تعقل كردن را. شما مي توانيد ياد بگيريد قبل از هر عملي خوب فكر و تعقل كنيد يا اينكه آن عمل را بصورت نسنجيده انجام دهيد كه تعريف جهل مي باشد. شما مي توانيد براي يافتن مسير درست زندگي راه هدايت از باطل، راه درست از غلط تفكر و تعقل كنيد مي توانيد هم نكنيد.

ديندار;243304 نوشت:
دوست عزيز كمي عقل بخرج دادن و تفكر و تعقل كردن بد نيست.شما مثل اينكه نخوانده عادت داريد جواب بدهيد. جهل همين عمل نسنجيده انجام دادن مي باشد.
من كي گفتم تعداد مسلمانان دليل حق بودن اين دين است. من گفتم پيامبر ما باعث حركتي شده است كه آن حركت موجب هدايت يافتن و مسلماني يك ميليارد نفر فقط همين الان شده است. پس از نظر ما ايشان سرور بهشتي ها مي باشد چون موجب چنين حركت خيري شده است. همانطور كه پولس سرور جهنمي ها مي باشد چون بدعتي در دين مسيحيت گذاشت كه باعث گمراهي جماعت بيشماري شد. شما هم اگر بتوانيد پايه گذار چنين حركتي شويد مقامي همچون پيامبر اكرم در بهشت خواهيد داشت.

آخر شرایط من و پیامبر یک سان نیست که من نیز همان کار را انجام دهم تا به آن درجه برسم !

helmon;243310 نوشت:
آخر شرایط من و پیامبر یک سان نیست که من نیز همان کار را انجام دهم تا به آن درجه برسم !

شما دنبال مجادله هستي بجاي كشف حقيقت
شما سعي كني فعلا مسلماني خودت را حفظ كني مثل پيامبر بودن پيش كش! فعلا در همين يكي هم مانده اي.
امام سجاد عليه السلام فرمودند: هر مومنی که ثابت بماند بر ولایت ما، در زمان غائب بودن قائم ما، عطاء می فرماید حق تعالی به او ثواب هزار شهید را، که مثل شهدای بدر و احد باشند.

helmon;243310 نوشت:
آخر شرایط من و پیامبر یک سان نیست که من نیز همان کار را انجام دهم تا به آن درجه برسم !

قال رَسولُ الله(ص):
آیا شما را خبر ندهم از مردمانی که نه پیامبرند و نه شهید اما در روز قیامت پیامبران و شهیدان به مقام ومنزلت آنان نزد خداوند غبطه می خورند؟عرض کردند: آنان کیستند ای پیامبر خدا؟فرمود:کسانی که موجب محبوبیت بندگان خدا نزد خدا و محبوبیت خدا نزد بندگانش می شوند و در جامعه به اندرز و خیر خواهی می پردازند. عرض کردم: این خدا را محبوب بندگانش می گرداند اما چگونه بندگان خدا را محبوب خدا می گرداند ؟ فرمود: آنان را به چیزی که خدا دوست دارد امر واز چیزی که خدا نفرت دارد نهی شان می کنند و هر گاه اطاعتشان کردند محبوب خداوند عزّوجلّ واقع می شوند. منبع : کنز العمال ٣/۶٨۵

[="black"]من تقرب الىّ شبرا تقربت اليه ذراعا و من تقرب الى ذراعا
تقربت اليه باعا و من تقربت الى ماشيا تقرب اليه هرولة.

هر كه يك شبر به سوى من نزديك شود من يك زراع (دو شبر) به او
نزديك خواهم شد و آن كس كه يك زراع به من روى آورد من يك
باع (يك بغل) به او روى خواهم آورد و براى او آغوش خواهم گشود
و آن كس كه به‏سوى من گام بردارد من به سوى او خواهم دويد.[/]