جمع بندی اگه روزه دار تحریک شه، روزه ش باطل می شه؟

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اگه روزه دار تحریک شه، روزه ش باطل می شه؟

دوستان عزيز ، سلام
اگر شخصي در ماه رمضان در حالي كه روزه است ، تحريك شود (خودش خودش را تحريك كند) ولي مني از وي خارج نشود و جنب نشود ، آيا روزه اش صحيح است ؟
لطفا نظر مراجع مختلف را در اين باره بيان بفرمائيد
ياعلي

کارشناس بحث : نور

نظر آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله):
توضیح المسایل:
مسأله ۱۵۷۴ ـ كسى كه عمداً به قصد بيرون آمدن منى بازى و شوخى كند و منى از او بيرون نيايد ، اگر دو مرتبه نيّت روزه نكند روزه او باطل است ، و اگر نيّت روزه كند بايد ـ بنابر احتياط لازم ـ روزه را تمام كند و قضاهم بنمايد .

منظورتون همین مسئله بود؟

mt.k1921;248567 نوشت:
اگر شخصي در ماه رمضان در حالي كه روزه است ، تحريك شود (خودش خودش را تحريك كند) ولي مني از وي خارج نشود و جنب نشود ، آيا روزه اش صحيح است ؟ لطفا نظر مراجع مختلف را در اين باره بيان بفرمائيد ياعلي

با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

اگر روزه دار استمنا كند يعني با خود كاري كند كه مني از او بيرون بيايد ،روزه اش باطل مي شود ، ولی
اگر به قصد بيرون آمدن منى كارى بكند، در صورتى كه منى ازاو بيرون نيايد، روزه ‏اش باطل نمى‏ شود.البته در هر دو فرض به خاطر استمنا،گناه مرتکب شده است.

در مورد سوال هم به خاطر استمنا گناه کرده است اما از آنجا که منی خارج نشده است،روزه صحیح است.

رساله مراجع،م 1594و1588

به نام او

به نظر من آن کس که با خود بازی می کند حتی اگر اگر منی از آن هم خارج شود ولی روزه ی آن باطل نشود بهتر آن است که شرم کند و با چنین حالتی نزد خداوند و تعالی نرود البته می دانم که این نمونه که شما گفتید فقط مثال بود ولی من مردمانی را دیده ام که منی هم از آن ها خارج می شود ولی با پر رویی کامل به روزه ی خود ادامه می دهند ودر موقع افطار همچون سگانی هار بر سفره ی پر برکت مهمانی خدا حمله ور می شوند .::Esteghfar::Esteghfar::Esteghfar::Esteghfar:

یا حق

به نام او

آیا کسی که جنب شده است و غسل جنابت نکرده است می تواند روزه بگیرد یا خیر ؟؟؟
مرجع : آیت الله مکارم شیرازی

یا حق

این عمل عمدا صورت گرفته (یعنی عمدا غسل نکرده)؟
یاسهوا بوده. مثلا بر اثر فراموشی یا خواب ماندن یادش رفته غسل کند؟

پیش از اذان صبح جنب شده یا پس از آن؟

وقت تنگ بوده یا خیر؟

به نام او

pymn_nzr;250537 نوشت:
این عمل عمدا صورت گرفته (یعنی عمدا غسل نکرده)؟
یاسهوا بوده. مثلا بر اثر فراموشی یا خواب ماندن یادش رفته غسل کند؟

پیش از اذان صبح جنب شده یا پس از آن؟

وقت تنگ بوده یا خیر؟

هم حکم عمدا را بگویید هم سهوا .
پیش از اذان را بگویید .
در مورد وقت هم هر دو را بگویید.
ممنون
مرجع آیت الله مکارم شیرازی

یا حق

عصا;250479 نوشت:
به نام او آیا کسی که جنب شده است و غسل جنابت نکرده است می تواند روزه بگیرد یا خیر ؟؟؟ مرجع : آیت الله مکارم شیرازی

با سلام و احترام

با تشکر از کاربر گرامیpymn_nzr،سوالاتی که ایشان مطرح کردند را پاسخ دهید تا جواب کاملی دریافت نمایید،ضمن اینکه بفرمایید اگر خواب مانده بودید،عادت و تصمیم به بیدار شدن داشتید و آیا با یکبار خوابیدن تا اذان بیدار نشدید؟

به نام او

نور;248907 نوشت:
با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

اگر روزه دار استمنا كند يعني با خود كاري كند كه مني از او بيرون بيايد ،روزه اش باطل مي شود ، ولی
اگر به قصد بيرون آمدن منى كارى بكند، در صورتى كه منى ازاو بيرون نيايد، روزه ‏اش باطل نمى‏ شود.البته در هر دو فرض به خاطر استمنا،گناه مرتکب شده است.

در مورد سوال هم به خاطر استمنا گناه کرده است اما از آنجا که منی خارج نشده است،روزه صحیح است.

رساله مراجع،م 1594و1588

با تشکر از جوابی که دادید
من می خواستم بدونم که روز بعد آن می تواند بدون غسل کردن روزه بگیرد یا حتما باید غسل کند (در فرض این که منی از او بیرون آمده باشد
مرجع : آیت الله مکارم شیرازی

یا حق

باید قبل از اذان صبح غسل کرده باشد.

اگه کسی استمنا کند
و منی از او خارج شود در وقتی که روزه بوده
چه کار برای جبران روزه اش باید بکند

عصا;250560 نوشت:
هم حکم عمدا را بگویید هم سهوا . پیش از اذان را بگویید . در مورد وقت هم هر دو را بگویید. ممنون مرجع آیت الله مکارم شیرازی

با سلام و عرض ادب

برای دریافت پاسخ،به مسائل زیر توجه نمایید:

1.کسى که در شب ماه رمضان جنب است و مى داند اگر بخوابد تا صبح بیدار نمى شود نباید بخوابد و چنانچه بخوابد و بیدار نشود روزه اش اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب باید قضا و کفّاره به جا آورد، امّا اگر احتمال دهد که بیدار مى شود، مى تواند بخوابد، و احتیاط این است که در دفعه دوم که بیدار شد نخوابد تا غسل کند.

2.کسى که در شب ماه رمضان جنب است و مى داند یا احتمال مى دهد که اگر بخوابد پیش از اذان صبح بیدار مى شود، چنانچه تصمیم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند و با این تصمیم بخوابد و تا اذان بیدار نشود روزه اش صحیح است، ولى اگر تصمیم بر غسل نداشته باشد یا مردّد باشد که غسل بکند یا نه، در این صورت اگر بیدار نشود روزه اش اشکال دارد.

3.هرگاه چنین کسى بخوابد و بیدار شود و بداند یا احتمال دهد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح براى غسل کردن بیدار مى شود چنانچه بخوابد و بیدار نشود احتیاطاً باید روزه آن روز را قضا کند، هم چنین است اگر براى دفعه سوم بخوابد و بیدار نشود، ولى در هیچ یک از اینها کفّاره بر او واجب نمى شود.

4.در صورتی که بیدار شد و وقت برای غسل تنگ بود،باید تیمم بدل از غسل نماید و روزه صحیح است بعدا برای نماز غسل کند.

آیه الله مکارم شیرازی،توضیح المسائل،م1374تا1378

عصا;250593 نوشت:
با تشکر از جوابی که دادید من می خواستم بدونم که روز بعد آن می تواند بدون غسل کردن روزه بگیرد یا حتما باید غسل کند (در فرض این که منی از او بیرون آمده باشد مرجع : آیت الله مکارم شیرازی

با سلام مجدد

باید برای صحت روزه،قبل از اذان صبح غسل نماید و اگر برای غسل کردن وقت ندارد باید تیمم کند.

آیه الله مکارم شیرازی،توضیح المسائل،مبطلات روزه

abbas1;250759 نوشت:
اگه کسی استمنا کند و منی از او خارج شود در وقتی که روزه بوده چه کار برای جبران روزه اش باید بکند

با سلام و احترام

اگر روزه دار با علم و عمد استمنا نماید و منی هم خارج شود،روزه باطل است و قضا و کفاره عمدی دارد.

آیه الله مکارم شیرازی،توضیح المسائل،مبطلات روزه

نور;251116 نوشت:
اگر روزه دار با علم و عمد استمنا نماید و منی هم خارج شود،روزه باطل است و قضا و کفاره عمدی دارد.

باسلام
می شه بگیدکفاره اش چیست وچگونه وکجابایدپرداخت شود؟
آیابایدترتیب قضاوکفاره ی یک روزرابدهد؟

مرجع:آیت الله مکارم شیرازی

morteza313;374619 نوشت:
باسلام
می شه بگیدکفاره اش چیست وچگونه وکجابایدپرداخت شود؟
آیابایدترتیب قضاوکفاره ی یک روزرابدهد؟

مرجع:آیت الله مکارم شیرازی

با سلام و عرض ادب

کفّاره عمدی روزه يکى از سه چيز است: آزاد کردن يک بنده، يا دو ماه روزه گرفتن، يا شصت فقير را سير کردن (و اگر به هر کدام يک «مُد» که تقريباً 750 گرم است گندم يا جو يا مانند آنها بدهد کافى است). و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوع ندارد در ميان دو چيز ديگر مخيّر است و به جاى گندم مى تواند مقدار نانى بدهد که گندم آن به اندازه يک «مُد» است.
کسى که شصت روزه را براى کفّاره انتخاب کرده، احتياط واجب آن است که 31 روز آن را پى در پى به جا آورد، ولى در 18 روز که در بالا گفته شد پى در پى به جا آوردن لازم نيست.
اگر روزه دار به چيز حرامى روزه خود را باطل کند، بنابر احتياط واجب بايد کفّاره جمع بدهد، يعنى هم يک بنده آزاد کند و هم دو ماه روزه بگيرد و هم شصت فقير را سير کند (يا به هر کدام از آنها يک مد طعام که تقريبا 750 گرم است بدهد) و چنانچه هر سه برايش ممکن نباشد هر کدام که ممکن است بايد انجام دهد.

کسى که براى کفّاره روزه، اطعام شصت فقير را انتخاب کرده بايد به هر کدام يک مد طعام (تقريبا 750 گرم) بدهد و نمى تواند چند مد را به يک نفر بدهد، مگر اين که دسترسى به شصت فقير پيدانکند، ولى اگر اطمينان داشته باشد که فقير طعام را به عيالات خود مى دهد و با آنها مى خورد، مى تواند براى هر يک از عيالات او، هر چند صغير باشند، يک مد به آن فقير بدهد.

باید قضای همان یک روز را هم بگیرد واگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر کدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. هرگاه قضاى روزه ماه رمضان را چند سال به تأخير اندازد بايد قضا را به جا آورد و براى هر روز يک مد طعام به فقير دهد و با گذشت سالها کفّاره متعدّد نمى شود.لازم نيست کفّاره تاخیر هر روز را به يک فقير بدهد، بلکه مى تواند کفّاره چندين روز را به يک نفر بدهد و اگر مقدارى نان دهد که گندم آن به اندازه يک مد باشد کافى است، ولى پول آن را نمى تواند بدهد مگر اين که اطمينان داشته باشد آن را براى خريد نان مصرف مى کند.

آیه الله مکارم،توضیح المسائل،احکام کفاره روزه

سؤال:
اگر شخص روزه دار در ماه مبارک رمضان، تحريك شود (خودش، خودش را تحريك كند) ولی آب منی از وی، خارج نشود و جنب نشود، آيا روزه اش، صحيح است؟ اگر از روی عمد، جنب شود، حکمش چیست؟
(مرجع تقلید: آیت الله مکارم شیرازی مد ظله العالی)

پاسخ:
اگر روزه دار استمناء كند، يعنی با خودش، كاری كند كه آب منی از او بيرون بيايد، روزه اش باطل می شود؛ ولی اگر به قصد بيرون آمدن آب منى، كارى بكند، در صورتى كه آب منى از او بيرون نيايد، روزه ‏اش باطل نمى‏ شود. البته در هر دو فرض، به خاطر استمناء، مرتکب گناه شده است.
در مورد سؤال هم به خاطر استمناء گناه کرده است؛ اما از آنجا که منی خارج نشده است، روزه او، صحیح است.
اگر روزه دار با وجود علم به حکم شرعی، و از روی عمد، استمناء نماید و آب منی هم از او خارج شود، روزه اش، باطل است و قضاء و کفاره عمدی دارد.

کفّاره عمدی روزه يکى از سه چيز است: آزاد کردن يک بنده، يا دو ماه روزه گرفتن، يا شصت فقير را سير کردن (و اگر به هر کدام يک «مُد» که تقريباً 750 گرم است گندم يا جو يا مانند آنها بدهد کافى است). و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوع ندارد در ميان دو چيز ديگر مخيّر است و به جاى گندم مى تواند مقدار نانى بدهد که گندم آن به اندازه يک «مُد» است.
کسى که 60 روزه را براى کفّاره انتخاب کرده است، احتياط واجب آن است که 31 روز آن را پى در پى به جا آورد؛ ولى در 18 روز که در بالا گفته شد، پى در پى به جا آوردن لازم نيست.
اگر روزه دار به چيز حرامى روزه خود را باطل کند، بنابر احتياط واجب، بايد کفّاره جمع بدهد، يعنى هم يک بنده آزاد کند و هم دو ماه روزه بگيرد و هم 60 فقير را سير کند (يا به هر کدام از آنها يک مد طعام که به طور تقريبی، 750 گرم است بدهد) و چنان چه هر سه برايش ممکن نباشد هر کدام که ممکن است بايد انجام دهد.
کسى که براى کفّاره روزه، اطعام شصت فقير را انتخاب کرده بايد به هر کدام يک مد طعام (به طور تقريبی، 750 گرم) بدهد و نمى تواند چند مد را به يک نفر بدهد، مگر اين که دسترسى به شصت فقير پيدانکند، ولى اگر اطمينان داشته باشد که فقير طعام را به عيالات خود مى دهد و با آنها مى خورد، مى تواند براى هر يک از عيالات او، هر چند صغير باشند، يک مد به آن فقير بدهد.
باید قضای همان یک روز را هم بگیرد و
اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر کدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. هرگاه قضاى روزه ماه رمضان را چند سال به تأخير اندازد بايد قضا را به جا آورد و براى هر روز يک مد طعام به فقير دهد و با گذشت سالها کفّاره متعدّد نمى شود.لازم نيست کفّاره تاخیر هر روز را به يک فقير بدهد؛ بلکه مى تواند کفّاره چندين روز را به يک نفر بدهد و اگر مقدارى نان دهد که گندم آن به اندازه يک مد باشد کافى است، ولى پول آن را نمى تواند بدهد مگر اين که اطمينان داشته باشد آن را براى خريد نان مصرف مى کند. (1)

منبع و مآخذ:
1. رساله مراجع، مسأله 1594 و مسأله 1588 (مطابق با نظر آیت الله مکارم شیرازی مد ظله العالی).

والحمد لله رب العالمین.

موضوع قفل شده است