جمع بندی مجالس زنانه

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مجالس زنانه

این روایت رو شنیدید که آخر الزمان زنها مثل مردها جلسه می گیرن

َ رَأَيْتَ النِّسَاءَ يَتَّخِذْنَ الْمَجَالِسَ كَمَا يَتَّخِذُهَا الرِّجَال‏

به نظر شما مجالس زنانه را هم شامل می شود مثل روضه و قرآن خوانی یا نه چرا؟
:Gol:

کارشناس بحث : صدیقین

mov;253745 نوشت:
این روایت رو شنیدید که آخر الزمان زنها مثل مردها جلسه می گیرن
َ رَأَيْتَ النِّسَاءَ يَتَّخِذْنَ الْمَجَالِسَ كَمَا يَتَّخِذُهَا الرِّجَال‏
به نظر شما مجالس زنانه را هم شامل می شود مثل روضه و قرآن خوانی یا نه چرا؟
سلام به شما پرسشگر گرامی،

عبارت فوق، بخشی از یک روایت طولانی است که امام صادق (ع) اوصاف و احوال مردمان فاسد آخرالزمان را تشریح می کند و فسادهای آنها را برمی شمارد. تمام جملات روایت، در بیان فتنه ها و مفاسد آخرالزمان است لذا مجالس روضه و قرآن خوانی خانم ها هیچ ارتباطی به این بند از روایت ندارد زیرا همانگونه که سیاق کلام گواهی می دهد منظور حضرت،

تشکیل مجالس فساد و فتنه و گناه است و نه هر مجلسی؛ بخش هایی از متن روایت مورد اشاره:

...هر زمان ديدى حق مرده و اهلش از بين رفته‏ اند و جور و ستم همه جا را فرا گرفته و قرآن كهنه شده و چيزهايى در آن پديد آمده كه در آن نيست و ديدى كه قرآن طبق هوا و هوس ها توجيه و تفسير مى‏ شود و ديدى كه دين وارونه شده، آن چنان كه كاسه وارونه مى‏ شود و ديدى كه اهل باطل بر اهل حق آقايى و سرورى مى‏ كنند و ديدى كه شر ظاهر گشته و از آن نهى نمى‏ شود بلكه از اهل شر دفاع مى‏شود و ديدى كه فسق علنى شده و مردان با مردان و زنان با زنان اكتفاء مى‏ كنند و ديدى كه مؤمن سكوت كرده، چون گفتارش پذيرفته نمى‏ شود و ديدى كه فاسق دروغ مى‏ گويد و پذيرفته مى‏ شود و كسى دروغ و افتراى او را رد نمى‏ كند و ديدى كه صغير بزرگتران را تحقير مى‏ كنند و ديدى كه قطع رحم همگانى شده...
و ديدى كه همسايه، همسايه‏ اش را مى‏ آزارد و كسى نيست جلويش را بگيرد و ديدى كه كافر وقتى وضع رقت بار مؤمن را مى‏ بيند از وضع خود خوشحالى مى‏ كند و چون فساد را در پهناى زمين گسترده مى‏ بيند مسرور مى‏ شود و ديدى كه شراب هاى گوناگون علنا نوشيده مى‏ شود و مردمى بر سفره شراب جمع هستند كه از خداى عز و جل هيچ پروايى ندارند و ديدى كه امر به معروف زايل شده و ديدى كه فاسق در اعمالى كه خدا دوست ندارد نيرومند و مورد حمايت و مدح قرار مى‏ گيرد...
و ديدى كه مرد از راه ما تحت خود روزى به دست مى‏ آورد و زن از راه فرجش و ديدى كه زنان براى خود مجالس ترتيب مى‏ دهند آن چنان كه مردان تشكيل مى‏ دهند و ديدى كه در دودمان بنى العباس عمل لواط و زن شدن مردان شايع و علنى گشته و به همين منظور خود را خضاب مى‏ كنند و شانه مى‏ زنند آن چنان كه زنان براى شوهر خود شانه مى‏ زنند و مردان مالها به خاطر فروج خود خرج مى‏ كنند و چند نفر بر سر يک مرد تنازع مى‏ كنند و بر سر او، اين عليه آن ديگرى و آن عليه اين غيرت به خرج مى‏ دهد...
و اگر ديدى كه مردم در شكم و شهوت آزادند، باكى ندارند از اينكه چه مى‏خورند و چه نكاح مى‏ كنند و ديدى كه دنيا به مردم روى آورده و ديدى كه شعائر دين كهنه و بر افتاده، در چنين روزگارى بر حذر باش، و براى درخواست نجات از خدا به خدا متوسل شو و بدان كه مردم در چنين روزگارى غرق در سخط الهى هستند و اگر خداى تعالى مهلتشان داده، از اين كار منظورى دارد و تو منتظر تحقق آن منظور باش و كوشش كن تا خداى عز و جل تو را در وضعى ببيند كه خلاف وضع مردم باشد تا اگر عذاب در آنان نازل شود، تو زودتر به رحمت خداى تعالى برسى و اگر عذابشان تاخير بيفتد آنها مبتلا شوند و تو از آنچه آنها در آن هستند بيرون شده باشى يعنى تو مثل آنان بر خداى عز و جل جرأت نكرده باشى و بدان كه خداى تعالى اجر نيكوكاران را ضايع نمى‏ سازد و رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است.

برای مطالعه متن کامل روایت می توانید به ترجمه الميزان، ج‏5، ص 652 تا 658 مراجعه بفرمایید.

مجالس روضه و قرآن خوانی خانم ها ایرادی ندارد، بلکه اگر با نیت خالصانه و همراه با آموزش صحیح و به دور از گناهان زبانی برپا شود، ان شاء الله مورد رضای حق تعالی و منشأ آثار و برکات است.

و ديدى كه مرد از راه ما تحت خود روزى به دست مى‏ آورد و زن از راه فرجش و ديدى كه زنان براى خود مجالس ترتيب مى‏ دهند آن چنان كه مردان تشكيل مى‏ دهند

مجالس روضه و قرآن خوانی خانم ها، نه تنها ایرادی ندارد که اگر با نیت خالصانه و همراه با آموزش صحیح و به دور از گناهان زبانی برپا شود، ان شاء الله مورد رضای حق تعالی و منشأ آثار و برکات است.

ممنون از راهنمایی تون

ولی بیشتر سئوال من اینجاست که زن عبادتش در خانه بهتر از مسجد است ،در خانه بودنش جهاد به حساب می آید،نشناختن مردان از فضیلت های اوست و...مثلا حضرت زینب برای زیارت شبانه به زیارت مادر که قطعا از جلسات روضه بالاتر است بیرون می آید
با وجود همه اینها باز هم می توان گفت این روایت جلسات روضه را شامل نمیشود ؟!
غرض از سئوال روشن شدن دقیق جواب است نه انکار اصل موضوع

اینقدر حالم از این مجالس به اصطلاح زنانه بهم می خوره ! هوووو..... ! مجلس مگه مردونه زنونه داره آخه ؟ اینم از اون حرف ها بود !یعنی من می رم مثلا رفقا رو ببینم آخر زمان شده ! چه با مزن این مسلمین

bahar-k;254310 نوشت:
اینقدر حالم از این مجالس به اصطلاح زنانه بهم می خوره ! هوووو..... ! مجلس مگه مردونه زنونه داره آخه ؟ اینم از اون حرف ها بود !یعنی من می رم مثلا رفقا رو ببینم آخر زمان شده ! چه با مزن این مسلمین

خیلی با حالی
چه ربطی داره
برو با دوستات بشین حالشو ببر
بحث ما درباره ی زناست نه مردا ؟


پيغمبر در ضمن وصيت خود به على (ع) فرمود هر كس زن خود را اطاعت كند خدا او را در آتش دوزخ سرنگون نمايد، على عرض كرد آن اطاعت چيست؛ فرمود اجازه‏اش بدهد كه به حمامهاى خارج يا مجلس عروسى و نوحه‏گرى رود و جامه‏هاى نازك بپوشد.


امام اول فرمود كسى كه زنش را در چهار خواهش او اطاعت كند بدوزخ سرنگون شود عرض شد آنها چيست؟ فرمود در جامه‏هاى نازك بدن نما و حمامها و عروسيها و نوحه‏گريها.
(خصال صدوق-ترجمه آیت الله کمره ای ص 189)

اگه بشه منم بیام تو بحثتون
اگه اشتباه نکنم زمان امروالقیس شاعر عصر عباسی عرب بود که در آن زمان ادبیاتی به نام شعر غلام و کنیز به وجود آمد. که به این شکل بود دختران و کنیزان زیبا روی لباس پسرا رو میپوشیدن و در مجالس بزم و ... شاعران و بزرگان حاضر میشدن و همچنین پسرانی زیبا که لباس دخترانه میپوشیدن و کارهای ظریف انجام میدادن و در مجالس میرقصی.. که ابونواس از این نوع شخصیت ها بسیار خوشش میومد و براشون شعر میسرود.
این پدیده مولود آسایش و رفاه و تجمل گرایی در عصر عباسی و کشورگشایی هاش بود که فک نکنم زمانه ی ما رو شامل بشه.

mov;254229 نوشت:

ممنون از راهنمایی تون
ولی بیشتر سئوال من اینجاست که زن عبادتش در خانه بهتر از مسجد است ،در خانه بودنش جهاد به حساب می آید،نشناختن مردان از فضیلت های اوست و...مثلا حضرت زینب برای زیارت شبانه به زیارت مادر که قطعا از جلسات روضه بالاتر است بیرون می آید
با وجود همه اینها باز هم می توان گفت این روایت جلسات روضه را شامل نمیشود ؟!
غرض از سئوال روشن شدن دقیق جواب است نه انکار اصل موضوع
[=&quot] سلام مجدد خدمت شما،[/][=&quot]

[/][=&quot]همانطور که عرض کردم روایت مذکور در بیان فتنه ها و فسادهای آخرالزمان است و مقصود، مجالس فتنه و گناه است و ارتباطی با مجلس روضه و قرائت قرآن ندارد [/][=&quot]([/][=&quot]توضیح کامل در پست قبل عرض شد[/][=&quot]).

[/][=&quot]اما در مورد روایتی که عبادت زن در خانه را بافضیلت تر معرفی نموده، [/][=tahoma][=tahoma][=&quot]در این باره روایات متعددی وارد شده که مرحوم حر عاملی در وسائل الشیعه بابی درباره اینکه مستحب است زنان نمازشان را در خانه بخوانند آورده و روایاتی این موضوع را تحت همین باب نقل نموده است.(1)[/][/]

یک روایت به عنوان نمونه:

[/]
[=tahoma][=&quot]قَالَ الصَّادِقُ ع خَيْرُ مَسَاجِدِ نِسَائِكُمُ الْبُيُوتُ (2)[/][/]
[=tahoma][=&quot]امام صادق (علیه السلام) فرمود: بهترین مساجد زنان شما، خانه هایتان است[/][/]

[=tahoma][=&quot]
شيخ صدوق در کتاب فقیه در این باره می نویسد
[/][=&quot]: [/][=&quot]روايت شده كه بهترين مساجد زنان (كه مناسب و مطلوب است نماز خود را در آنجا بخوانند)، خانه ‏هاى ايشان است، و نماز زن درون خانه اش بهتر از نماز او در ايوان و درگاه جلوى اطاق است، و نماز او در درگاه و ايوان اطاقش بهتر از نماز او در صحن خانه است، و نماز او در صحن خانه‏ اش بهتر از نماز او بر پشت بام خانه است، و نماز خواندن بر بامى كه ديواركشى نشده براى زنان مكروه است. (3)[/][=&quot]
[/]
[=&quot]امام خمينی هم در تحریرالوسیله می نویسد: والافضل للنساء الصلاه في بيوتهن؛ برای زنان بهتر آن است که نماز را در خانه های خود بخوانند[/][=&quot].[/][=&quot] (4) [/]
[=&quot]
چند نکته:
[/][=&quot]1- روایت مورد اشاره، دارای حکم وجوب یا الزام نیست، بلکه ناظر به افضل بودن است و چنین محدودیت ها و قیودی که در این روایت و روایات مشابه دیده می شود ناظر به پاسداشت حريم عفاف زن و حفظ کرامت و شخصيت واقعی او (که متناسب با رسالت همسری و مادری اوست) می باشد. [/][=&quot]
[/]
[=&quot]2- خانواده در اسلام از اهمیت بسیار والایی برخوردار است لذا برای زن به عنوان محور عاطفی کانون خانواده مسؤولیت هایی منظور شده لذا در بعضی روايات، خانه داری و مدیریت امور منزل به وی واگذار شده (5) و خوب شوهر داری، جهاد او معرفی شده است. (6) متن روایت مورد بحث هم با رعایت بیشتر این گونه دستورات، همخوانی و سازگاری دارد.[/]

[=&quot]توجه دارید که درباره یک فضیلت ارشادی که متن روایت بدان اشاره داشت سخن می گوییم، و الا به طور کلی خروج زن از منزل و حضور او در صحنه اجتماع با رعايت کامل موازين و حدود شرعی، منعی ندارد.[/][=&quot]

[/]

[/][=tahoma][=&quot]پی نوشت
----------------------
1- [/]
[/][=tahoma][=&quot][=tahoma][=&quot][=tahoma][=&quot]وسائل‏ الشيعة، ج 5، ص237[/][/] ؛ بَابُ اسْتِحْبَابِ اخْتِيَارِ الْمَرْأَةِ الصَّلَاةَ فِي بَيْتِهَا عَلَى الصَّلَاةِ فِي الْمَسْجِدِ وَ اسْتِحْبَابِ اخْتِيَارِهَا أَسْتَرَ مَوْضِعٍ فِي دَارِهَا
[/]
[/]
2- [/]
[/][=tahoma][=&quot][=tahoma][=&quot]وسائل‏ الشيعة، ج 5، ص 237 ، ح 6432[/][/]
3- [/][=&quot]من لا يحضره الفقيه، ج‏ 1، ص[/][=&quot] 374
4-
[/][=&quot]تحرير الوسيله، ج 1، ص 145، مساله 16
5- بحارالانوار، ج43، ص 81
6- کافی، ج5، ص 9.
[/]
[/][=tahoma][=&quot][/][/]

صدیقین;254583 نوشت:
[=&quot] سلام مجدد خدمت شما،[/]

[=&quot]توجه دارید که درباره یک فضیلت ارشادی که متن روایت بدان اشاره داشت سخن می گوییم، و الا به طور کلی خروج زن از منزل و حضور او در صحنه اجتماع با رعايت کامل موازين و حدود شرعی منعی ندارد.[/]

با سلام
من این مطلب رو قبول دارم ولی در حد ضرورت
وحد ضرورت آنجایی است که امر مهمی در بین باشد .
آیا این جلسات روضه این حکم را دارد /
ما برای زن می توانیم در خانه هم برنامه بریزیم تا اینکه اینهمه فساد در اجتماع را نبینیم .
برای اینکه آمدن زن به این اجتماع برای کسب خوبی ها خوب است روایتی داریم ؟!

این هم شرح روایت از زبان ملا صالح مازندرانی بهترین مفسر اصول کافی
شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج‏11، ص: 297
(و رأيت النساء يتخذن المجالس كما يتخذها الرجال) ينبغى للنساء ان يسكن احفظ بيت من بيوتهن و لا يخرجن منه كما قال تعالى وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ فان فى خروجهن مفاسدكثيرة خصوصا اذا اتخذن مجالس معهن أو مع الرجال فان الصالحات منهن قل ما يتخلصن من الفساد فضلا عن الفاجرات و لذلك كان أهل العزة و الصلاح يمنعون الاجنبيات عن الدخول على نسائهم‏

mov;255697 نوشت:
صدیقین;254583 نوشت:
[=&quot]با سلام
من این مطلب رو قبول دارم ولی در حد ضرورت
وحد ضرورت آنجایی است که امر مهمی در بین باشد .
آیا این جلسات روضه این حکم را دارد /
ما برای زن می توانیم در خانه هم برنامه بریزیم تا اینکه اینهمه فساد در اجتماع را نبینیم .
برای اینکه آمدن زن به این اجتماع برای کسب خوبی ها خوب است روایتی داریم ؟!
mov;255721 نوشت:
این هم شرح روایت از زبان ملا صالح مازندرانی بهترین مفسر اصول کافی
[=b mitra]شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج‏11، ص: 297
[=b mitra](و رأيت النساء يتخذن المجالس كما يتخذها الرجال) ينبغى للنساء ان يسكن احفظ بيت من بيوتهن و لا يخرجن منه كما قال تعالى وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ فان فى خروجهن مفاسدكثيرة خصوصا اذا اتخذن مجالس معهن أو مع الرجال فان الصالحات منهن قل ما يتخلصن من الفساد فضلا عن الفاجراتو لذلك كان أهل العزة و الصلاح يمنعون الاجنبيات عن الدخول على نسائهم
سلام دوست عزیز،

بحث فقهی مطلب که یک زن تا چه حد حق خروج از منزل دارد را از پاسخگوی محترم احکام جویا شوید. معنای روایت مورد نظر را در پست های پیشین توضیح دادم و نیازی به تکرار نیست، اما توجه به چند نکته لازم است:

اول اینکه به فرض که سخن شما هم درست باشد، یک روایت به تنهایی مبنای احکام شرعی قرار نمی گیرد بلکه برای کشف حکم شرعی، ده ها آیه و روایت دیگر و اصول عملیه و ... توسط فقیه بررسی می شود بنابراین نمی توان به همین راحتی گفت: چون در یک روایت فلان لفظ آمده پس حکم اسلام اینست و جز این نیست!

دوم اینکه بنده دفاع قاطعی از جلسات روضه خانم ها نکرده ام بلکه عرض کردم اگر با نیت خالصانه و همراه با آموزش صحیح و به دور از مفاسد زبانی و با حفظ حدود شرعی لازم همراه باشد، ایرادی ندارد و می تواند به رشد معنوی و آشنایی آنان با معارف اهل بیت (ع) کمک نماید؛ آیا شما مجالس فسق و فجور و گناه را با مجلس روضه (با این شرایطی که عرض کردم)، یکی می دانید؟! قطعا نه.

سوم اینکه مطلبی که از ملا صالح مازندرانی نقل نمودید، با لفظ «ینبغی» همراه است یعنی سزاوار است که اهل ایمان چنین باشند، و دلالتی بیش از مطلوبیت موضوع ندارد. بنده هم منکر این سخن نیستم اما به هر حال وجوبی در کار نیست و ایشان نگفته اند که زنان واجب است در حد ضرورت در خانه بمانند.

گرچه به نظر می رسد توضیحی که ملا صالح _مطابق نقل شما_ در شرح حدیث آورده اند و مجالس زنان صالح را هم زمینه ساز فساد دانسته اند، نیم نگاهی به شرایط اجتماعی دوران خودش دارد و ناظر به زمان خودشان است و یک حکم کلی و فراگیر در همه شرایط و مکان ها و زمان ها نیست.

ان شاء الله موفق باشید

موضوع: مجالس فساد زنان در آخرالزمان

پرسش:
آیا روایتی که می گوید: در آخر الزمان زنها مثل مردها جلسه می گیرن (رَأَيْتَ النِّسَاءَ يَتَّخِذْنَ الْمَجَالِسَ كَمَا يَتَّخِذُهَا الرِّجَال‏)، مجالس زنانه روضه و قرآن خوانی را هم شامل می شود؟

پاسخ:
سلام به شما پرسشگر گرامی،

عبارت فوق، بخشی از یک روایت طولانی است که امام صادق (ع) اوصاف و احوال مردمان فاسد آخرالزمان را تشریح می کند و فسادهای آنها را برمی شمارد. تمام جملات روایت، در بیان فتنه ها و مفاسد آخرالزمان است لذا مجالس روضه و قرآن خوانی خانم ها هیچ ارتباطی به این بند از روایت ندارد زیرا همانگونه که سیاق کلام گواهی می دهد منظور حضرت، تشکیل مجالس فساد و فتنه و گناه است و نه هر مجلسی؛ بخش هایی از متن روایت مورد اشاره:

...هر زمان ديدى حق مرده و اهلش از بين رفته‏ اند و جور و ستم همه جا را فرا گرفته و قرآن كهنه شده و چيزهايى در آن پديد آمده كه در آن نيست و ديدى كه قرآن طبق هوا و هوس ها توجيه و تفسير مى‏ شود و ديدى كه دين وارونه شده، آن چنان كه كاسه وارونه مى‏ شود و ديدى كه اهل باطل بر اهل حق آقايى و سرورى مى‏ كنند و ديدى كه شر ظاهر گشته و از آن نهى نمى‏ شود بلكه از اهل شر دفاع مى‏شود و ديدى كه فسق علنى شده و مردان با مردان و زنان با زنان اكتفاء مى‏ كنند و ديدى كه مؤمن سكوت كرده، چون گفتارش پذيرفته نمى‏ شود و ديدى كه فاسق دروغ مى‏ گويد و پذيرفته مى‏ شود و كسى دروغ و افتراى او را رد نمى‏ كند و ديدى كه صغير بزرگتران را تحقير مى‏ كنند و ديدى كه قطع رحم همگانى شده...
و ديدى كه همسايه، همسايه‏ اش را مى‏ آزارد و كسى نيست جلويش را بگيرد و ديدى كه كافر وقتى وضع رقت بار مؤمن را مى‏ بيند از وضع خود خوشحالى مى‏ كند و چون فساد را در پهناى زمين گسترده مى‏ بيند مسرور مى‏ شود و ديدى كه شراب هاى گوناگون علنا نوشيده مى‏ شود و مردمى بر سفره شراب جمع هستند كه از خداى عز و جل هيچ پروايى ندارند و ديدى كه امر به معروف زايل شده و ديدى كه فاسق در اعمالى كه خدا دوست ندارد نيرومند و مورد حمايت و مدح قرار مى‏ گيرد...
و ديدى كه مرد از راه ما تحت خود روزى به دست مى‏ آورد و زن از راه فرجش و ديدى كه زنان براى خود مجالس ترتيب مى‏ دهند آن چنان كه مردان تشكيل مى‏ دهند و ديدى كه در دودمان بنى العباس عمل لواط و زن شدن مردان شايع و علنى گشته و به همين منظور خود را خضاب مى‏ كنند و شانه مى‏ زنند آن چنان كه زنان براى شوهر خود شانه مى‏ زنند و مردان مالها به خاطر فروج خود خرج مى‏ كنند و چند نفر بر سر يک مرد تنازع مى‏ كنند و بر سر او، اين عليه آن ديگرى و آن عليه اين غيرت به خرج مى‏ دهد...
و اگر ديدى كه مردم در شكم و شهوت آزادند، باكى ندارند از اينكه چه مى‏خورند و چه نكاح مى‏ كنند و ديدى كه دنيا به مردم روى آورده و ديدى كه شعائر دين كهنه و بر افتاده، در چنين روزگارى بر حذر باش، و براى درخواست نجات از خدا به خدا متوسل شو و بدان كه مردم در چنين روزگارى غرق در سخط الهى هستند و اگر خداى تعالى مهلتشان داده، از اين كار منظورى دارد و تو منتظر تحقق آن منظور باش و كوشش كن تا خداى عز و جل تو را در وضعى ببيند كه خلاف وضع مردم باشد تا اگر عذاب در آنان نازل شود، تو زودتر به رحمت خداى تعالى برسى و اگر عذابشان تاخير بيفتد آنها مبتلا شوند و تو از آنچه آنها در آن هستند بيرون شده باشى يعنى تو مثل آنان بر خداى عز و جل جرأت نكرده باشى و بدان كه خداى تعالى اجر نيكوكاران را ضايع نمى‏ سازد و رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است.

برای مطالعه متن کامل روایت می توانید به ترجمه الميزان، ج‏5، ص 652 تا 658 مراجعه بفرمایید.

مجالس روضه و قرآن خوانی خانم ها ایرادی ندارد، بلکه اگر با نیت خالصانه و همراه با آموزش صحیح و به دور از گناهان زبانی برپا شود، ان شاء الله مورد رضای حق تعالی و منشأ آثار و برکات است.

پرسش:
آیا عبادت زن در منزل بهتر از مسجد است؟

پاسخ:
[=tahoma][=&quot]در این باره روایات متعددی وارد شده که مرحوم حر عاملی در وسائل الشیعه بابی درباره اینکه مستحب است زنان نمازشان را در خانه بخوانند آورده و روایاتی این موضوع را تحت همین باب نقل نموده است.(1)[/]
[/]
یک روایت به عنوان نمونه:

[=tahoma][=&quot]قَالَ الصَّادِقُ ع خَيْرُ مَسَاجِدِ نِسَائِكُمُ الْبُيُوتُ (2)[/][/]
[=tahoma][=&quot]امام صادق (علیه السلام) فرمود: بهترین مساجد زنان شما، خانه هایتان است[/][/]

[=tahoma][=&quot]
شيخ صدوق در کتاب فقیه در این باره می نویسد
[/][=&quot]: [/][=&quot]روايت شده كه بهترين مساجد زنان (كه مناسب و مطلوب است نماز خود را در آنجا بخوانند)، خانه ‏هاى ايشان است، و نماز زن درون خانه اش بهتر از نماز او در ايوان و درگاه جلوى اطاق است، و نماز او در درگاه و ايوان اطاقش بهتر از نماز او در صحن خانه است، و نماز او در صحن خانه‏ اش بهتر از نماز او بر پشت بام خانه است، و نماز خواندن بر بامى كه ديواركشى نشده براى زنان مكروه است. (3)[/][=&quot]
[/]
[=&quot]امام خمينی هم در تحریرالوسیله می نویسد: والافضل للنساء الصلاه في بيوتهن؛ برای زنان بهتر آن است که نماز را در خانه های خود بخوانند[/][=&quot].[/][=&quot] (4) [/]
[=&quot]
چند نکته:
[/][=&quot]1- روایت مورد اشاره، دارای حکم وجوب یا الزام نیست، بلکه ناظر به افضل بودن است و چنین محدودیت ها و قیودی که در این روایت و روایات مشابه دیده می شود ناظر به پاسداشت حريم عفاف زن و حفظ کرامت و شخصيت واقعی او (که متناسب با رسالت همسری و مادری اوست) می باشد. [/][=&quot]
[/]
[=&quot]2- خانواده در اسلام از اهمیت بسیار والایی برخوردار است لذا برای زن به عنوان محور عاطفی کانون خانواده مسؤولیت هایی منظور شده لذا در بعضی روايات، خانه داری و مدیریت امور منزل به وی واگذار شده (5) و خوب شوهر داری، جهاد او معرفی شده است. (6) متن روایت مورد بحث هم با رعایت بیشتر این گونه دستورات، همخوانی و سازگاری دارد.[/]

[=&quot]توجه دارید که درباره یک فضیلت ارشادی که متن روایت بدان اشاره داشت سخن می گوییم، و الا به طور کلی خروج زن از منزل و حضور او در صحنه اجتماع با رعايت کامل موازين و حدود شرعی، منعی ندارد.[/][=&quot]

پی نوشت
----------------------
1- [/]

[/][=tahoma][=&quot][=tahoma][=&quot][=tahoma][=&quot]وسائل‏ الشيعة، ج 5، ص237[/][/] ؛ بَابُ اسْتِحْبَابِ اخْتِيَارِ الْمَرْأَةِ الصَّلَاةَ فِي بَيْتِهَا عَلَى الصَّلَاةِ فِي الْمَسْجِدِ وَ اسْتِحْبَابِ اخْتِيَارِهَا أَسْتَرَ مَوْضِعٍ فِي دَارِهَا
[/]
[/]
2- [/]
[/][=tahoma][=&quot][=tahoma][=&quot]وسائل‏ الشيعة، ج 5، ص 237 ، ح 6432[/][/]
3- [/][=&quot]من لا يحضره الفقيه، ج‏ 1، ص[/][=&quot] 374
4-
[/][=&quot]تحرير الوسيله، ج 1، ص 145، مساله 16
5- بحارالانوار، ج43، ص 81
6- کافی، ج5، ص 9.
[/]
[/]
موضوع قفل شده است