مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

ایاتی از قران در مورد امام مهدی(عج) در تفاسیر اهل سنت

آياتي از قرآن كريم دربارة حضرت مهدي (عج)است و روايات فراواني نيز عهده دار تفسير آن آياتند

و اكنون برخي از آن آيات از منظر مفسران اهل سنت به حضرت مهدي (عج) اختصاص دارند تقديمتان مي كنيم.

«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»(1)

«او كسي است كه پيامبر خود را براي مردم فرستاد، با ديني درست و بر حق، تا او را بر همة دين ها پيروز گرداند، هر چند مشركان را خوش نيايد.»

در تفسير قرطبي آمده است:«پيروزي اسلام بر ديگر اديان، هنگام قيام مهدي (عج) است در آن زمان، مردمان يا بايد مسلمان شوند و يا جزيه دهند.

و اين كه گفته شده است مهدي همان عيسي است نادرست است زيرا اخبار صحيح به گونه اي متواتر وارد شده كه مهدي از خاندان پيامبر (ص)است .....»(2)

و در كتاب البيان در تفسير اين آيه آمده است:«كسي كه خدا او را بر همة اديان چيره مي گرداند، مهدي از فرزندان فاطمه است.(3)

و در تفسير كشف الاسرار كه از تفاسير معتبر اهل سنت است در شرح اين آيه مي گويد:
«رسول در اين آيه محمد (ص)است و هدي و هدايت قرآن و ايمان است و دين حق، اسلام است و خدا اين دين را بر ديگر ديان برتري مي دهد،

چنان كه ديني نماند مگر اين كه اسلام بر آن غالب آيد. و اين امر بعد از اين خواهد شد و هنوز نشده است.»(4)

پی نوشت:
1- سورة توبه، آيه 33.
2-ابو عبدالله محمد بن احمد انصاري قرطبي، الجامع الاحكام القرآن، ج 8، (تحقيق عبدالرزاق المهدي)،، ص 111.
3- سيد مؤمن بن حسن الشبلنجي: نورالابصار، ص 343.
4-رشيد الدين، امام احمد ميبدي، كشف الاسرار، ج 4، ص 119 ـ 120.

«بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»؛(1) اگر با ايمان باشيد«بقية الله براي شما خير است.»

در نور الابصار آمده اس:«چون (مهدي) ظهور كند، كعبه را پايگاه خويش قرار مي دهد و 313 نفر از يارانش به او مي پيوندند،‌

آنگاه در نخستين سخن اين آيه را تلاوت مي كند«بقية الله بهتر است براي شما اگر ايمان بياوريد، پس مي گويد: منم بقية الله و خليفة خدا و حجت او بر شما.»(2)

پي نوشت:

1-سورة هود، آية 86.
2-مؤمن بن حسن مؤمن الشبلنجي: نورالابصار، ص 349.

«..... لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْ‏آخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ»(1)

..... آنان در مسجدها جز بيمناك و ترسان داخل نخواهند شد و نصيبشان در دنيا خواري و در آخرت عذابي بزرگ است.»

سيوطي مي نويسد:«خواري و ذلّت در دنيا زماني فرا مي رسد كه مهدي(عج) به پا خيزد و قسطنطنيه را فتح كند و آنان را بكشد.»(2)

و در تفسير طبري و تفسير كشف الاسرار(3)نيز همين مطلب كه سيوطي نوشته است تصريح شده است.

پي نوشت:
1- سورة بقره، آية 114.
2- جلال الدين سيوطي، الدّر المنثور في التفسير بالمأثور، ج 1، ص 264.
3- تفسير كسف الاسرار، ج 1، ص 325.

[=arial][=&quot]بسم الله الرحمن الرحيم و صلي الله علي سيدنا خير النبين و سيد المرسلين و علي آله الطيبين الطاهرين و اللعن الدائم علي ظالميهم أجمعين إلي أبد الآبدين .

دوست عزیز جناب طاها

عنوان موضوع رو تصحیح کنید مثلا بنویسید " امام المهدی صلوات الله علیه " یا الحجة المنتظر "

درضمن از حرف " عج " هم استفاذخ نکنید خلاف ادب هستش و چه بسا گرفتار مشکلی شوید خدای نکرده .

ممنون از موضوع خوب و اجمالی شما .

موفق باشید .
[/][/]


«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(1)؛

اي كساني كه ايمان آورده ايد، صبر كنيد و مقاومت ورزيد و مرابطه كنيد و از خدا بترسيد، باشد كه رستگار شويد.»

حافظ قندوزي از (امام) محمد باقر(ع) دربارة اين آيه روايت كرده است كه فرمود:

شكيبا باشيد بر اداي فرائض و واجبات، و در برابر آزار دشمنان استقامت ورزيد و با امامتان مهدي (عج) مرابطه نمائيد(2)

پي نوشت:
1- آل عمران، آية 200.
2- صادق حسيني شيرازي، موعودِ قرآن، ص 22، به نقل از ينابيع المودة، ص 506.

«.... يسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها»(1)

از تو دربارة ساعت مي پرسند كه زمان وقوع آن كي است .... حافظ قندوزي از مفضل بن عمر ازامام جعفرصادق (ع) روايت كرده است كه فرمود:«ساعت قيام قائم است.»(2)

پي نوشت:

1- سورة اعراف، آية 187.
2-صادق حسيني شيرازي، موعودِ قرآن، ص 44، به نقل از ينابيع المودة، ص 429.


«اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»(1)
بدانيد كه خدا زمين را پس از مرگش احياء مي كند.

حافظ قندوزي مي نويسد:
«خداوند آنرا توسط«قائم» زنده مي سازد، پس در آن عدالت كند و زمين را توسط عدل، پس از مردنش به واسطه ظلم، زنده سازد.»(2)

پي نوشت:
1- حديد، آية 17.
2- صادق حسيني شيرازي، موعودِ قرآن، ص 139، به نقل از ينابيع المودة، ص 514.

«فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»(1)

پس ايمان آريد به خدا و رسول و نوري كه فرود آورديم، و خداوند بدانچه كنيد آگاه است.

علاّمه قبيسي مي نويسد حافظ ابوجعفر محمد بن جرير طبري ..... گفت .... در حجة الوداع پيامبر(ص) فرمود:
اي مردم،«آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا» سپس فرمود: نور در من است، سپس در علي (ع) است، و بعد در نسل وي باشد تا قائم مهدي(عج).(2)

پي نوشت:
1- سورة تغابن، آية 8.
2- موعودِ قرآن، ص 146، به نقل از، ماذا في التاريخ، ج 3، ص 147 ـ 145.


«حَتَّي إِذا رَأَوْا ما يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عَدَداً»(1)

تا وقتي كه ببيند آنچه را وعده داده مي شوند، پس به زودي بدانند كه چه كسي از حيث يار ناتوان تر و از حيث عدد كمتر است.

حافظ قندوزي از امام سجاد(ع) در تفسير اين آيه نقل مي كند كه«ما يوعدون» (آنچه وعده داده مي شوند) در اين آيه «قائم» مهدي و اصحاب و ياران اويند.

و هنگامي كه «قائم» ظهور كند دشمنان او ضعيف تر و عددشان كمتر است.(2)

گفتني است كه از منظر اهل سنت آيات فراوان ديگري دربارة حضرت مهدي(عج) وجود دارد(3).

براي اطلاع بيشتر به كتاب موعود قرآن، صادق حسيني شيرازي مراجعه فرمائيد.

پي نوشت:
1- سورة جن، آية 24.
2- موعود قرآن، به نقل از ينابيع الموده، ص 515.
3-چون آية 5 سورة قصص، آية 105 سورة انبياء، آية 59 سورة نساء و ......

موضوع قفل شده است