20 جمادی الثانی روز مادر است نه روز زن!
تبهای اولیه
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان سایت الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگاناسک دین می توانند با ثبت نام یا ورود در سایت، در مورد نقد یا تایید این مطلب یادداشت خود را بنویسند.
يأتي على الناس زمان إذا سمعت باسم رجل خير من أن تلقاه ، فإذا رأيته لقيته خيرا من أن تجربه ، ولو جربته أظهر لك أحوالا ، دينهم دراهمهم ، وهمهم بطونهم ، وقبلتهم نساؤهم ، يركعون للرغيف ، ويسجدون للدرهم ، حيارى سكارى ، لا مسلمين ولا نصارى(0) برای مردم روزگاری فرا میرسد که... دین و آئین آنها درهمهایشان است و همت آنها شکمهایشان و قبله آنها زنانشان میباشد. رکوع و سجودشان برای مال دنیاست، در حیرت و مستی خواهند بود و نه مسلمانند و نه نصرانی.
واي برما
برای مردم روزگاری فرا میرسد که... دین و آئین آنها درهمهایشان است و همت آنها شکمهایشان و قبله آنها زنانشان میباشد. رکوع و سجودشان برای مال دنیاست، در حیرت و مستی خواهند بود و نه مسلمانند و نه نصرانی.يأتي على الناس زمان إذا سمعت باسم رجل خير من أن تلقاه ، فإذا رأيته لقيته خيرا من أن تجربه ، ولو جربته أظهر لك أحوالا ، دينهم دراهمهم ، وهمهم بطونهم ، وقبلتهم نساؤهم ، يركعون للرغيف ، ويسجدون للدرهم ، حيارى سكارى ، لا مسلمين ولا نصارى(0)
واي برما
سلام بر شما اگر از ابتدا پستها را دنبال کنین همین جمله نوشته شده ولی باز هم ممنون از پستتون واقعا با شما موافقم
سلام
از برخی مسایل درون جامعه شوکه هستیم ولی وقتی این احادیث رو میبینیم خوشحال می شویم زیرا :
اندکی صبر سحر نزدیک است
ظهور نزدیک است
سلام
از برخی مسایل درون جامعه شوکه هستیم ولی وقتی این احادیث رو میبینیم خوشحال می شویم زیرا :
اندکی صبر سحر نزدیک است
ظهور نزدیک است
سلام بر شما
ممنون بله سحر نزدیک است و ما نیز منتظر
یا علی مدد
با سلام خدمت دوستان گرامی احادیثی این چنین در متون دینی ما وجود دارد و البته تحقق آنها را نیز می توان به روشنی در جامعه دید. موفق باشید
البته باید به این مسئله نیز توجه داشت که در برخی موارد ضرورت جامعه اقتضاء می کند که زنان در برخی از امور حضور داشته باشند به طور مثال اینکه در جامع پزشکان و پرستاران زن وجود داشته باشند که بیماران خانم، بتوانند بدون مراجعه به پزشک نامحرم، درمان شوند، حایز اهمیت است و متناسب به مقاصد شرعی است.امور خاصی مانند موارد فوق می تواند استثناء واقع بشوند.
جناب رئوف مواردی که از فعالیتهای اجتماعی زنان در زمان پیامبر هست با این احادیث که در پست اول امد در تضاد نیست؟ به گواهی متون معتبر تاریخی، بحث و درس در صدر اسلام تنها برای مردان نبوده است؛ در صحیح بخاری از قول سعید خدری آمده است: ” زنان، نزد پیامبر خدا (ص) آمدند و عرضه داشتند: مردان در بهره گیری از محضر شما بر ما غلبه کرده اند، روزی را نیز به ما اختصاص دهید. رسول خدا(ص) روزی را خاص آنها قرار داد.” در عصر پیامبر اسماء، دختر یزید انصاری را به خاطر دانش و خرد و قدرت سخنوری اش سخنور زنان لقب داده بوده اند. در کتاب الواقدات من النساء علی معاویة بن ابی سفیان، داستان ملاقات زنان ناموری که در دفاع از امیرالمومنین علی (ع) در مقابل معاویه ایستادند، آمده است. معاویه تعبیر ” قد فقهکم علی ابن ابیطالب … یعنی : علی ابن ابیطالب به گونه ای شما را در فهم مسائل دینی و اجتماعی و سیاسی پرورانده و توانمند کرده که به هیچ وجه تاب تحمل ستم و بی عدالتی نخواهید داشت. ” را دربارۀ زنان به کار برده است. و یا در جای دیگری می گفت: علی ابن ابیطالب به گونه ای جرأت و جسارت نسبت به حاکم و قدرت را به شما چشانده که دیگر امکان باز داشتن شما نقد قدرت حاکم به این زودی میسر نمی گردد. زنان در صدر اسلام در مسجد و مراسم دینی و حج حاضر بوده اند. پیامبر اکرم (ص) زنان خود را با قید قرعه به سفر یا جنگ می برد. برخی از اصحاب نیز چنین می کردند. در صدر اسلام زنان جواز بیعت کردن با پیامبر را داشته اند و پیغمبر اکرم در بیعت حدیبیه و فتح مکه مانند مردان حضور داشتند و شمار زنان بیعت کننده با پیامبر خدا (ص) به ۴۶۲ تن می رسد. در بیعت روز غدیر خم، نیز زنان شرکت داشته اند و پیامبر ازآنها بیعت گرفت، به این شکل که دستور داد ظرف آبی آوردند، دست خود را در آن فرو برد و دستور داد زنان دست خویش را در آب فرو برند و این را بیعت شمرد.اگر چه جهاد بر زنان واجب نیست، در عین حال رسول خدا به زنان دستور می دادند در جنگ ها برای کمک به سربازان و مجروحان شرکت کنند. از جملۀ این زنان صفیه، دختر عبدالمطلب و ام سنان الاسلمیه اشاره کرد. پیامبر (ص) توصیه می کردند: زنان در تشییع جنازه شرکت نکنند، اما آنها را از انجام این کار منع نمی نمود. آنچنانکه وقتی زینب دختر بزرگ رسول خدا وفات کرد، زهرای مرضیه(ع) و زنان مسلمانان آمدند و بر وی نماز خواندند. ( از دیگر نمونه های بارز حضور زنان در اجتماع، همکاری در مسجد پیامبر می باشد. بنابراین در اسلام زنان با حفظ حجاب اسلامی و حفظ حریم و جدا کردن محیط از مردان در فعالیتهای اجتماعی شرکت داشتند. همچنین زنان در صدر اسلام در فعالیتهای اقتصادی شرکت داشتند و در این مورد نیز بین زن و مرد تفاوتی دیده نمی شود. نمونۀ بارز این زنان حضرت خدیجه (س) بوده، که قبل از ازدواج با پیامبر و پس از آن در تجارت نقش چشمگیری داشت. پیامبر اسلام در مورد فضائل حضرت خدیجه فرموده اند: او اولین زنی بود که در مکه با رسول خدا نماز به جماعت خواند، اولین زنی بود که دشمن را از رسول خدا دفع می کرد، اولین زنی بود که تمامی اموال خودرا به رسول خدا بخشید و نیز در اسلام اول زنی بود که ایمانش به حد کمال رسید. (۱۸) زنان دیگری که در فعالیتهای اقتصادی صدر اسلام نقش داشته اند: زینب دختر جحش اسدی در صنایع دستی شهرت داشت. قیلۀ انماری تاجر بوده و در داد و ستد از پیامبر راهنمایی می گرفته است. حولاء زنی بوده که در مدینه عطاری داشته ، اسماء و آمنه دختر عنان خواهر عثمان، آرایشگر زنان بودند و پیامبر در این شغل به آنها اجازه داده بود. شفاء دختر عبدا… ابن عبدالشمس عدوی، کتابت می دانسته و به تعلیم آن می پرداخته است. یا:http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/3674/6066/63992
مثلا:
http://www.quranstudies.ir/content/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%D9%8A-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%8A%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D9%8A-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%AF%D9%86%D9%8A
[SPOILER]ویا این مطلب که از این لینک( http://wiki.hijabportal.com/?p=326) گرفته شده:
فعالیتهای اجتماعی، علمی و اقتصادی زن در اسلام:
و http://mamali90.blogfa.com/
و http://www.shafaqna.com/persian/general/item/24039-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%AB-%D8%B5%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85.html
و http://farzaneasgari.blogfa.com/post/14/%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%8A%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A%D8%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%D9%8A-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%D9%8A-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-
و....
[/SPOILER]
جناب رئوف مواردی که از فعالیتهای اجتماعی زنان در زمان پیامبر هست با این احادیث که در پست اول امد در تضاد نیست؟
مثلا:
http://www.quranstudies.ir/content/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%D9%8A-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%8A%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D9%8A-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AF%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%AF%D9%86%D9%8A
...
[/SPOILER]
با سلام خدمت شما دوست گرامی
توجه به چند مطلب لازم است:
- متنی که ارسال کردید، برخی از آدرس هایش کامل نیست و ای کاش نویسنده اصلی آنها را به صورت کامل ذکر می کرد. (البته این مطلب حاشیه ای است)
- به طور کلی در مواجهه با آیات و روایات، نباید تنها به اخذ ظاهر اکتفا کرد بلکه باید 1 مجموع آیات و روایات را با هم در نظر گرفت، زیرا در بسیاری از موارد روایات و آیات نسبت عام و خاص با یکدیگر دارند و برخی، برخی دیگر را تخصیص می زنند. 2 باید به این مسئله توجه شود که هرکدام از آیات و روایات در چه فضا و زمینه ای شکل گرفته است. از همین رو در تفسیر آیات شان نزول آیه بسیار مهم است. روایات نیز چنین است، اینکه امام در چه شرایط سیاسی، اجتماعی و به چه مخاطب (در چه سطح علمی) مطلبی را بیان فرموده اند، بسیار مهم است. و عالم دین با توجه به تمام این مطالب باید، نظر اسلام را استنباط کند.
- با توجه به توضیح بالا، مواردی در صدر اسلام بوده است که زنان در جامعه حضور داشته اند، برخی از این موارد اضطراری بوده ماننده خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) و برخی دیگر نیز همیشه باید وجود داشته باشد مانند پزشک زنان. بنابراین نمی توان حکم کلی به عدم حضور اجتماعی زنان صادر کرد.
- با توجه به مطالب فوق، نمی توان به راحتی حکم به تعارض روایات فوق با مطالبی که شما ارائه کردید، نمود بلکه این مسائل نیازمند بررسی تک تک روایات و شرایط صدور آنهاست.
- اگر مایل هستید که اطلاعات خوبی در مورد نگاه اسلام به زن به دست بیاورید، بنده کتاب "زن در آینه جلال و جمال" اثر آیت الله جوادی آملی را پیشنهاد میکنم.
موفق باشید
از لطف شما ممنون
کتابی رو که فرمودید بنده تا حدودی خواندم(گزینشی،بخشهایی که برام سوال بود)
مشکل اصلی بنده افراط و تفریط است در این مورد شاید هم بنده اشتباه میکنم که فکر میکنم فلان مسئله مصداق افراط و تفریط است
بعضی زن فعال در اجتماع رو بی تقوا و نفس پرست میدانند میخواهم بدانم واقعا این طور است؟زنی که فکر میکند میتواند بدون لطمه زدن به واظیفش در خانه برای جامعه مفید باشه و مثل مردان که علاقه مند به تاثیر گذاری در جامعه اند دوست دارد او هم کار مفیدی انجام بده این بهانه ی نفسانیش است و یا واقعا عملی خیر است؟
اید ال اسلام در مورد یک زن چیه؟اینکه اگر استعداد یا علاقه ای در کارهای علمی داشت باز هم شغل و تحصیل رو در ان مورد کنار بذاره و در خانه بماند و یا در جامعه حضور داشته باشه؟و به سهم خودش به پیشرفت کشورش کمک کنه؟
البته جناب رئوف بنده اونچه نهی شده یا اجازه داده شده رو نمیخوام میخواهم بدانم ایدال اسلام چیست و کدام به تقوی نزدیک تر است؟(با توجه به احادیث ذکر شده در پست اول و لینکهایی که گذاشتم.)
از لطف شما ممنون
کتابی رو که فرمودید بنده تا حدودی خواندم(گزینشی،بخشهایی که برام سوال بود)
مشکل اصلی بنده افراط و تفریط است در این مورد شاید هم بنده اشتباه میکنم که فکر میکنم فلان مسئله مصداق افراط و تفریط است
بعضی زن فعال در اجتماع رو بی تقوا و نفس پرست میدانند میخواهم بدانم واقعا این طور است؟زنی که فکر میکند میتواند بدون لطمه زدن به واظیفش در خانه برای جامعه مفید باشه و مثل مردان که علاقه مند به تاثیر گذاری در جامعه اند دوست دارد او هم کار مفیدی انجام بده این بهانه ی نفسانیش است و یا واقعا عملی خیر است؟
اید ال اسلام در مورد یک زن چیه؟اینکه اگر استعداد یا علاقه ای در کارهای علمی داشت باز هم شغل و تحصیل رو در ان مورد کنار بذاره و در خانه بماند و یا در جامعه حضور داشته باشه؟و به سهم خودش به پیشرفت کشورش کمک کنه؟
البته جناب رئوف بنده اونچه نهی شده یا اجازه داده شده رو نمیخوام میخواهم بدانم ایدال اسلام چیست و کدام به تقوی نزدیک تر است؟(با توجه به احادیث ذکر شده در پست اول و لینکهایی که گذاشتم.)
با سلام خدمت شما دوست گرامی
توجه به چند مطلب مهم است:
- در مورد تحصیل علم، باید عرض شود که در اسلام طلب علم وظیفه ای برای هر زن و مرد و فراتر از آن برای هر عبد و کنیزی دانسته شده است: عن رسول الله(ص): ما مِنْ مؤمِنٍ و لا مؤمِنَةٍ و لاحُرٍّ و لا مملوكٍ الّا و للهِ عَلیهِ حقٌّ واجبٌ أن یتعَلَّمَ من العلمِ و یتفَقَّهَ فیهِ.(1) هیچ مرد و زن مؤمن و هیچ انسانِ آزاد و یا بنده ای نیست مگر آنكه حقّی واجب از جانب خداوند بر گردن اوست و آن آموختن دانش و تفقّه در آن است. این مسئله وقتی بهتر فهمیده می شود که بدانیم رشد و شکوفایی جامعه در گرو رشد دانش است. دین اسلام نیز در فضای علمی، بهتر فهمیده می شود و رشد چشمگیری خواهد داشت.
همچنین نمی توان از مادری که خود تحصیل علم نکرده است، توقع داشت که فرزندان را به خوبی تربیت کند به نحوی که در جامعه امروزی از خطرات در امان باشند.
- در مورد اشتغال نیز همان طور که قبلا عرض شد، نمی توان به طور کلی منکر حضور زنان در جامعه شد. حضور زنان در برخی عرصه ها نه تنها اشکالی ندارد بلکه ضروری است. البته در این حضور باید مسائلی نیز رعایت شود. حضور زنان نباید به نحوی باشد که احکام شرعی رعایت نشوند. نباید زمینه ساز ارتباطاتی شود که در اسلام منع شده است. با حفظ شوون اسلامی و نیز حفظ عفت و کرامت زنان، زنان می توانند در اموری که در آنها تخصص دارند و نیز در جامعه به آنها نیاز وجود دارد، شرکت کنند.
- در مورد دغدغه شما در باب تقوی و هوای نفس نیز باید عرض شود که " الانسان علی نفسه بصیر" افراد خود می دانند که به چه جهت و به چه هدفی در پی کاری هستند. آیا به جهت هوای نفس و رسیدن به امیال خود هستند و یا در پی رفع کردن مشکل و حل معضلات؟ البته گاهی باید به این مسئله نیز توجه کرد که ممکن است فردی نیت واقعا خوبی داشته باشد ولی حضور در مکانی خاص، ممکن است لوازم بدی داشته باشد، لوازمی که اصلا مورد قصد نبوده است ولی اقتضای آن محیط چنین است. در این موارد نیز باید مصلحت کلی را در نظر گرفت.
به طور کلی، به نظر بنده ایده آل اسلام این است که زنان در پی کسب دانش باشند و افراد اندیشمند و آگاهی باشند. از سوی دیگر در برخی از عرصه های اجتماعی (مانند برخی از مثال هایی که در لینک شما وجود داشت) حضور داشته باشند. البته نباید از وظیفه خطیر و بسیار مهم تربیت فرزندان و نیز حفظ کانون خانواده غفلت کرد. بسیاری از مشکلاتی که امروزه در جهان جدید شاهد هستیم از فقر تربیت خانوادگی و نیز سستی بنیان خانواده، شکل می گیرد. ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم و در شکل دهی به جامعه اسلامی خود به این خطرات ملتفت باشیم.
موفق باشید
1. مجمع البیان، ج 2، ص782
سوال: نگاه اسلام به زن
پاسخ:
باید به این مسئله توجه داشت که در برخی موارد ضرورت جامعه اقتضاء می کند که زنان در برخی از امور حضور داشته باشند به طور مثال اینکه در جامع پزشکان و پرستاران زن وجود داشته باشند که بیماران خانم، بتوانند بدون مراجعه به پزشک نامحرم، درمان شوند، حایز اهمیت است و متناسب به مقاصد شرعی است.امور خاصی مانند موارد فوق می تواند استثناء واقع بشوند.
- به طور کلی در مواجهه با آیات و روایات، نباید تنها به اخذ ظاهر اکتفا کرد بلکه باید 1 مجموع آیات و روایات را با هم در نظر گرفت، زیرا در بسیاری از موارد روایات و آیات نسبت عام و خاص با یکدیگر دارند و برخی، برخی دیگر را تخصیص می زنند. 2 باید به این مسئله توجه شود که هرکدام از آیات و روایات در چه فضا و زمینه ای شکل گرفته است. از همین رو در تفسیر آیات شان نزول آیه بسیار مهم است. روایات نیز چنین است، اینکه امام در چه شرایط سیاسی، اجتماعی و به چه مخاطب (در چه سطح علمی) مطلبی را بیان فرموده اند، بسیار مهم است. و عالم دین با توجه به تمام این مطالب باید، نظر اسلام را استنباط کند.
- با توجه به توضیح بالا، مواردی در صدر اسلام بوده است که زنان در جامعه حضور داشته اند، برخی از این موارد اضطراری بوده ماننده خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) و برخی دیگر نیز همیشه باید وجود داشته باشد مانند پزشک زنان. بنابراین نمی توان حکم کلی به عدم حضور اجتماعی زنان صادر کرد.
- با توجه به مطالب فوق، نمی توان به راحتی حکم به تعارض روایات فوق با مطالبی که شما ارائه کردید، نمود بلکه این مسائل نیازمند بررسی تک تک روایات و شرایط صدور آنهاست.
- اگر مایل هستید که اطلاعات خوبی در مورد نگاه اسلام به زن به دست بیاورید، بنده کتاب "زن در آینه جلال و جمال" اثر آیت الله جوادی آملی را پیشنهاد میکنم.
- در مورد تحصیل علم، در اسلام طلب علم وظیفه ای برای هر زن و مرد و فراتر از آن برای هر عبد و کنیزی دانسته شده است: عن رسول الله(ص): ما مِنْ مؤمِنٍ و لا مؤمِنَةٍ و لاحُرٍّ و لا مملوكٍ الّا و للهِ عَلیهِ حقٌّ واجبٌ أن یتعَلَّمَ من العلمِ و یتفَقَّهَ فیهِ.(1) هیچ مرد و زن مؤمن و هیچ انسانِ آزاد و یا بنده ای نیست مگر آنكه حقّی واجب از جانب خداوند بر گردن اوست و آن آموختن دانش و تفقّه در آن است. این مسئله وقتی بهتر فهمیده می شود که بدانیم رشد و شکوفایی جامعه در گرو رشد دانش است. دین اسلام نیز در فضای علمی، بهتر فهمیده می شود و رشد چشمگیری خواهد داشت.
همچنین نمی توان از مادری که خود تحصیل علم نکرده است، توقع داشت که فرزندان را به خوبی تربیت کند به نحوی که در جامعه امروزی از خطرات در امان باشند.
- در مورد اشتغال نیز همان طور که قبلا عرض شد، نمی توان به طور کلی منکر حضور زنان در جامعه شد. حضور زنان در برخی عرصه ها نه تنها اشکالی ندارد بلکه ضروری است. البته در این حضور باید مسائلی نیز رعایت شود. حضور زنان نباید به نحوی باشد که احکام شرعی رعایت نشوند. نباید زمینه ساز ارتباطاتی شود که در اسلام منع شده است. با حفظ شوون اسلامی و نیز حفظ عفت و کرامت زنان، زنان می توانند در اموری که در آنها تخصص دارند و نیز در جامعه به آنها نیاز وجود دارد، شرکت کنند.
به طور کلی، ایده آل اسلام این است که زنان در پی کسب دانش باشند و افراد اندیشمند و آگاهی باشند. از سوی دیگر در برخی از عرصه های اجتماعی حضور داشته باشند. البته نباید از وظیفه خطیر و بسیار مهم تربیت فرزندان و نیز حفظ کانون خانواده غفلت کرد. بسیاری از مشکلاتی که امروزه در جهان جدید شاهد هستیم از فقر تربیت خانوادگی و نیز سستی بنیان خانواده، شکل می گیرد. ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم و در شکل دهی به جامعه اسلامی خود به این خطرات ملتفت باشیم.