انتظار----------دعای عهد

تب‌های اولیه

33 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
انتظار----------دعای عهد

انتظار.............؟؟

اصولاً ماهیت زندگى انسان با انتظار عجین شده است به گونه اى كه بدون آن زندگى مفهومى ندارد و شور و نشاط لازم براى تداوم آن در كار نیست.

انتظار امید به آینده است و بدون امید تلاش و تكاپو ممكن نیست. چنانكه پیامبر اكرم(ص)فرمود:

«اگر امید نبود هیچ مادرى فرزند خود را شیر نمى داد و كسى درختى نمى كاشت».

بنابراین، انتظار و امید به طور كلّى در حیات بشرى چنان بدیهى و روشن است كه براى اثبات آن نیازى به اقامه دلیل و برهان نیست.

انتظار فرج یعنى امید به ایجاد عدالت همه جانبه ى فردى، اجتماعى و اخلاقى.

انتظار فرج خط بطلان بر همه ى كفرها، نفاق ها، ظلم ها، تطاول ها و هوچى گرى هاست.

انتظار فرج خونى است در رگ زندگى انسانى و قلبى در تاریخ تكاملى بشریت.

این عنصر حیاتى از دیدگاه عقل و نقل تكلیف است.

انتظار تکلیف است!!!!

اینكه عقلاً تكلیف است، زیرا انتظار راهگشایى براى حكومت عدل و ایجاد عدالت است و عقل حكم به حسن عدل و لزوم ایجاد عدالت مى كند.
بنابراین، راهگشایى و فراهم نمودن زمینه ى آن هم، لازم و تكلیف است پس انتظار فرج تكلیف و ضرورى است.

اینكه نقلاً اجب است انسان در دوران غیبت، منتظر منجى عالم باشد به دلیل روایات زیادى كه در باب انتظار وجود دارد و بر تكلیف بودن آن دلالت مى كنند كه ما در اینجا دو روایت را به عنوان نمونه ذكر مى كنیم:

1 - شیخ صدوق در كتاب كمال الدین به سند خود از عبدالعظیم حسینى آورده كه گفت:

«به سرورم حضرت محمد بن على بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن الحسین بن على بن ابیطالب(علیهم الصلاه والسلام) وارد شدم و مى خواستم كه درباره ى قائم(عج) از آن حضرت سؤال كنم كه آیا همان مهدى است یا غیر او؟

پس خود آن حضرت آغاز به سخن كرد و به من فرمود:
اى ابوالقاسم! به درستى كه قائم از ماست و اوست مهدى كه واجب است در زمان غیبتش انتظارش كشیده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سوّمین از فرزندان من است».(9)

2 - ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل مى كند كه روزى آن حضرت فرمود:

«آیا شما را خبر ندهم از چیزى كه خداوند هیچ عملى را از بندگان بدون آن نمى پذیرد؟ عرض كردم: بله بفرمائید. حضرت فرمود:

گواهى دادن بر این كه معبودى جز الله نیست و اینكه محمد(ص) بنده و فرستاده اوست و اقرار كردن به هرآنچه خداوند به او فرمان داده است

و دوستى از براى ما و بیزارى از دشمنان ما و تسلیم شدن(پیروى از ما) و كوشش و اطمینان داشتن و منتظر قائم بودن سپس فرمود: مارا دولتى در پیش است كه هروقت خدا بخواهد آن را پیش خواهد آورد و...».(10)

در ذیل روایتى كه امر به مرزبانى در زمان غیبت مى كند چنین مى فرماید:
«یجب على الشعیه ان یربطوا انفسهم على طاعه امام الحق و انتظار فرجه و یتهیؤا لنصرته».(11)

بر شیعه واجب است كه گوش به فرمان امام برحق باشند و در انتظار فرجش بسر برند و براى یارى او آماده باشند.

ادامه دارد........

پی نوشت:
1- شیخ صدوق، كمال الدین و تمام النعمه ج 2، باب 36، ص 377، ح 1.
2-النعمانى، بوزنیب، الغیبه ص 207.
3- حكیمى، محمد، عصر زندگى ص 288 به نقل از مكیال المكارم، ج2، ص 424.

وظیفه منتظران

امام محمد باقر(ع) مى فرماید:

«تقوى پیشه سازید.

و بار سنگین انتظار را به كمك ورع و پارسایى و كوشش بسیار در عبادت و اطاعت خدا به منزل رسانید

هریك از شما دینداران هنگامى غرق شادمانى مى شوید كه به آستانه ورود به جهان دیگر پانهید و دوره ى دنیا را سپرى كنید.

آنجا چشمانتان به نعمت الهى و كرامت خدایى و بهشت جاودان روشن مى گردد.

آنجاست كه همه ى اندوه ها از میان مى رود

و آنجاست كه مى بینید راهى كه شما پیمودید حق بوده است و راهى كه مخالفان شما پیموده اند باطل...»(1)

پی نوشت:

بحار، ج52، ص140


تا كي انتظار....

خسته ام خيلي خسته...

با چه زبوني بگم دلم تنگه براش...

با چه زبوني بگم كه هر ثانيه و دقيقه و ساعت و شب و روز و ماه و سال چقدر كند و كشنده اند...

به مولا خسته ام...

نه نفسي برام مونده و نه اشكي...

منتظران برادران پیامبر(ص)

پیامبر اكرم(ص) منتظران را برادران خود خوانده اند:

«... شمایان اصحاب منید لیكن برادران من مردمیند كه در آخرالزمان مى آیند آنان به نبوت و دین من ایمان مى آورند

و مرا دوست دارند و یارى ام مى دهند و تقیه هم نمى كنند با اینكه مرا ندیده اند، پس اى كاش من آن برادرانم را ملاقات كنم».(1)

امام صادق(ع) به نقل از پیامبر اكرم(ص) فرمودند:

«پس از شما كسانى بیایند كه یك نفر ایشان پاداش پنجاه نفر از شما را داشته باشد(اصحاب) گفتند:

اى رسول خدا! ما در جنگ بدر و احد و حنین با توبودیم و درباره ى ما آیه نازل شده است؟

پیامبر(ص) فرمود: اگر آنچه به ایشان مى رسد به شما رسد شكیبایى آنان را ندارید».(2)

پي نوشت:
1- مجلسى، بحار الانوار ج 52، ص 133، ح 26.
2- همان، ص 130، ح 26.

بحران ها و بن بست ها

بشریت امروزه، به هر محورى كه در زندگى پیش روى دارد نظر مى افكند خود را در حصار ناكامى و سرخوردگى مى بیند، و براى نجات از این گرفتارى هر روز به سوى سر مى كشد و به فكر چاره اى مى افتد.

چون این راه چاره ها و تدابیر به منبع فیض الهى متّصل نیستند نه تنها عطش روحى او را برطرف نمى سازند بلكه بر بیمارى هاى روحى و جسمى اش افزوده مى شود و بیشتر به بى كفایتى گردانندگان دنیاى كنونى پى مى برند.

بشر در اين حال چاره اي جزء انتظار ندارد و نخواهد داشت

بشر سردرگم به دنبال راه نجاتي مي گردد

1- بن بست علم و صنعت

بشر با انقلاب صنعتى در این خیال بود كه بر همه ى مشكلات و معضلات فائق خواهد آمد و رفاه و آسایش خود را فراهم خواهد ساخت، سردمداران قلدر جهان سرمست از این تجهیزات ویرانگر با محور قرار دادن منافع خویش هراز چند گاهى آهنگ نقطه اى از جهان را مى كنند و در این بین آنچه شكست مى خورد انسانیت است.

در چنین وضع اسف بارى، آدمى ناامید شده از قدرت علم و صنعت، باید به چه كسى پناه ببرد؟ آیا این قدرت هاى بى بنیاد و قلعه هاى بى حصار پناهگاه آدمى و نوید نجاتى خواهند بود؟

و آیا به سازمانهاى بین المللى كه به منظور حمایت از حقوق بشر و حفاظت از محیط زیست تأسیس شده اند و هم اكنون آلت دست قدرتهاى استعمارى بزرگ شده اند مى توان امید بست؟

اگر منصفانه قضاوت شود باید اعتراف نمود كه جز به دست با كفایت یك مصلح و منجى الهى این بن بست حل نخواهد شد.

ادامه دارد.........

با سلام

در روایات متعدد دیدم که در زمان غیبت تنها کسانی از هلاکت نجات پیدا میکنند که سخت به امامت حضرت قائل باشند و صبر پیشه کنند .

حالا ادامه صحبت با شما که انتظار رو از این دو منظر چطور میبینید

راهنمایی :

هر کدومش یه دنیا حرفه ! اگه گفتید . . . .

2- بن بست سیاسى

بشر براى اصلاح حاكمیت سیاسى و نجات از گرفتارى حكومت هاى ملوك الطوایفى به حكومت هاى پادشاهى و سلطنتى روى آورد

ولى در عمل دید كه این نوع حكومت ها به دیكتاتورهاى خون آشامى تبدیل شده اند كه حق آزادى و حیات را از انسان ها سلب مى كنند و براى رهایى از این مشكل به چاره اندیشى افتاد

تا اینكه بعد از رنسانس ره آورد اندیشه بشرى حكومت هاى مبتنى بر دموكراسى بود كه در تجربه ثابت گشت مردم از این نوع مترقى حكومت نیز سرخورده و دل سرد شده اند.

شاهد بر این مدعا اولاً: عدم استقبال مردم از شركت در انتخابات است به گونه اى كه در بعضى كشورهاى اروپایى براى تنبیه افرادى كه در انتخابات شركت نكنند جریمه نقدى در نظر گرفته مى شود

ثانیاً: اعترافات نظریه پردازان جهان دموكراتیك حكایتگر به آخر خط رسیدن حكومت هاى مبتنى بر دموكراسى است به عنوان نمونه «آلوین تافلر» مشاور سیاستمداران آمریكا كه براى اصلاح جامعه ى جهانى نظریه «موج سوّم»(1)

را ارائه كرده چنین اعتراف مى نماید:
«فهرست مشكلاتى كه جامعه ى ما(غرب) با آن مواجه است تمامى ندارد. با دیدن فروپاشى پیاپى نهادهاى تمدن صنعتى در حال نزاع به درون غرقاب بى كفایتى و فساد، بوى انحطاط اخلاقى آن نیز مشام را مى آزارد. در نتیجه موج ناخشنودى و فشار براى تغییرات فضا را انباشته است.

در پاسخ به این فشارها هزاران طرح ارائه مى شود كه همگى ادعا دارند اساسى و بنیادى یا حتى انقلابى اند، اما بارها و بارها مقررات و قوانین طرح ها و دستورالعمل هاى جدید - همگى به منظور حل مشكلات ما تهیه شده اند،

كمانه مى كنند و بر وخامت مشكلات ما مى افزایند و این احساس عجز و یأس را دامن مى زند كه هیچ فایده اى ندارد و مؤثر نیست.

این احساس براى هر نظام دموكراسى خطرناك است و نیاز شدید به وجود مرد سوار بر اسب سفید را هرچه بیشتر دامن مى زند».(2)

آرى! هرچه از عمر دنیا مى گذرد این كلام نورانى جان تازه اى مى گیرد:
«او (مهدى) زمین را پر از عدل و داد مى كند همانگونه كه از ستم و بیداد سرریز شده بود و خداوند شرق و غرب جهان را براى وى، خواهد گشود...».(3)

«درایام دولت او دنیا و اهلش در خوشى باشند»(4)

ادامه دارد.....

پي نوشت:
1- ایشان معتقد است كه تا كنون دو انقلاب كشاورزى و صنعتى تحوّل عظیمى در جهان ایجاد كرده و موج سوم كه انقلاب الكترونیكى و فراصنعتى است در راه است.
2- مجله انتظار، ج 3، ص 99، به نقل از كتاب به سوى تمدن جدید، تافلر.
3- بحار الانوار، ج 52، ص 291
4- بحار الانوار، ج 51، ص 101، روایت 38.

ارتباط انسان با هستى

ظهور منجى و انتظار ثابت مى كند كه انسان با هستى ارتباطى عمیق و پیچیده دارد حتى كوچكترین حركت هایش بزرگترین رابطه را با عالم برقرار مى كند.

چنین دنیاى پر از رابطه اى انسان رابه جستجوى ضابطه اى مى كشاند و در این مسیر آشكار مى شود كه نه علم و نه غریزه كفایت لازم را ندارند و فاقد كارایى هستند.

و از طرفى دیگر، حركت آدمى با آن بلندپروازى هاى بى حسابش بدون عكس العمل نمى ماند و هستى نظام مند به وسیله انعكاس رفتارها انسان را تنبیه مى كند چه بسا در لحظاتى كوتاه مدت، ضربه اى را تجربه نكنیم

ولى انحراف از نظام هستى در نهایت و درازمدت صدمه اش را خواهد زد آنهم صدمه اى نه در محدوده زندگى دنیا بلكه با نگاهى دینى بر انسان استمرار دارد. حتّى بعد از مرگ نیز این ضرر و زیان دامنگیر انسان خواهد بود.

اكنون با این استمرار وجود انسان پیوند و ارتباطش با تمام جهان ناچار باید انتظار طلایه دارى الهى را كشید كه بیاید تا مسیر این حركت را رهبرى كند.

حاصل آنكه انسان از طرفى ناچار است با جهان و نظام آن ارتباط داشته باشد و از طرف دیگر دراین ارتباط گسترده، یا باید بى حساب حركت كند و عاقبت دچار صدمات آن شود یا اینكه پناهگاهى دیگر پیدا نماید.

پناهگاهى كه در سیاهى جهل آدمى سپیده دمى را نوید دهد و شب تاریك انسا ن را نورانى كند و برنامه اى روشن را ارائه دهد.

این پناهگاه مهدى(عج) است و ضابطه حركت در دوران غیبت در خط او بودن است (انتظار) و در زمان حضور در طاعت وى درآمدن.

عنایات و كرامات حضرت ولى عصر(عج)

امام زمان(عج) با توجهات و كراماتش در حق انسان ها، موجب تقویت ریشه هاى انتظار در عصر حاكمیت غفلت مى گردد.

آن رحمت واسعه حق، با هدایت اشخاص، حل مشكلات علمى علماء، پیام دادن، ملاقات، نصیحت و موعظه، شفاى مریض ها، راه یابى گمشدگان تعلیم ادعیه، دستگیرى درماندگان، رفع گرفتارى ها و بلاها و... این نكته را تذكّر مى دهد كه غم مخورید یار مهر خواهد آمد.

مهدى فاطمه(س) با این عنایات و كرامات خود مدام كام تشنه عاشقان را آبیارى مى كند شاید در انتظار محبوب عارفان به خود آیند و با تلاش و ایجاد آمادگى و كوشش فراوان لیاقت بهره مندى از حضرتش و حكومت جهانى اش را بیابند.

فرهنگ انتظار

از اصول فرهنگ انتظار اعتقاد قلبى به ظهور حضرت مهدى(عج)، است

و منتظر مؤمن باید یقین داشته باشد به این كه حضرت قائم(عج) كه امام دوازدهم و فرزند بلاواسطه امام حسن(ع) است

از روزى كه متولد شده است تا كنون به همین بدن عنصرى زنده و باقى است و روزى ظاهر مى شود و جهان را پر از عدل مى كند.

و ظهور آن حضرت روز معینى ندارد كه مردم بدانند بلكه احتمال دارد همین امسال اتفاق بیفتد و احتمال هم دارد سالهاى بسیار تأخیر بیفتد.

در این فرهنگ همان طور كه ایمان به مفهوم واقعى خود عبارت از علم و عمل، عقیده و تلاش و اعتراف و كوشش مى باشد

انتظار نیز مفهومى است با اصالت و سازنده و از عالى ترین مكتب هایى است كه مى تواند جامعه ى اسلامى را در راه پیشرفت و تكامل جلو ببرد و به كلیه ى تلاش ها ارزش و اصالت بخشد.

[=arial]فرهنگ انتظار

در فرهنگ انتظار، منتظران چه فرد باشد و یا جامعه و یا امت در حال عبادت و پرستش به سر مى برند كه روحش عمل بلكه برترین عمل است

و به بیان امام على(ع) همانند مجاهد تلاشگرى است كه در راه خدا و احیاى سنت هاى اسلامى در پرتو اعتقاد راسخ انتظارش، در خون خود مى غلطد.

انتظار در اعتقاد تشیع داراى محتوائى اصلاحگر، تحرك آفرین، و تعهدآورى است كه عالى ترین و ارجمندترین نوع بندگى حق تعالى و در نتیجه برترین عمل و نیكوترین تلاش و جنبش مى باشد.

بسم الله الرحمن الرحیم
افکار و اندیشه های ارزنده نقش بسیار مهمی در تکامل انسان دارد و عالی ترین اندیشه ها در انتظار نهفته است.اندیشه های کوتاه آدمی را به زمین و زمان معینی میکند و اندیشه های بلند انسان را بر فراز اعصار و زمانها قرار می دهد و سرزمین های دیگر را تحت تاثیرافکار و اندیشه های او قرار می دهد
در زمینه تکامل انسانی چه فکری می تواند از اندیشه در پیرامون تکامل جهان هستی و نجات همه انسانها کاملتر و مثبت تر باشد؟و چه اندیشه ای می تواند بهتر از اندیشه در باره عصر ظهور و تکامل جهانی ،انسان را به تکامل برساند؟
امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید:ابلغ ما تستدر به الرحمه ان تضمر لجمیع الناس الرحمه؛ شرح غرر الحکم ،ج2،ص476
رساننده ترین و موثرترین چیزی که رحمت الهی به واسطه ان جاری میشود این است که رحمت برای همه مردم در خاطر داشته شود.

فرهنگ انتظار

در فرهنگ انتظار كسى كه در چمنزار تكلیف قدم مى گذارد و از نظر قلبى منتظر مى شود در عمل هم به بایدها و نبایدها شرع مقدس احترام مى گذارد.

صفات بد را از خود دور مى كند و خود را به صفات خوب آراسته مى كند و دلیل بر این مطلب فرموده ى امام صادق(ع) است كه مى فرماید:

«هركس خوش دارد، در شمار اصحاب قائم باشد، باید در عصر انتظار، مظهر اخلاق نیك اسلامى باشد.
چنین كسى اگر پیش از قیام قائم درگذرد، پاداش او همانند كسانى باشد كه قائم را درك كنند و به حضور او برسند، پس (در دیندارى و تخلق به اخلاق اسلامى) بكوشید...»(1)

از اینرو امام خمینى(ره) مى فرماید:

«ما منتظران مقدم مباركش هستیم تا با تمام توان كوشش كنیم تا قانون عدل الهى را در این كشور ولى عصر(عج) حاكم كنیم

و از تفرقه و نفاق و دغل بازى بپرهیزیم و رضاى خداى متعال را در نظر بگیریم».(2)

پي نوشت:

1- بحار الانوار، ج 52، ص 140.
2 - صحیفه نور، ج 15، ص 22.

انتظار

در امر انتظار، اصل اعتقادى بسیار مهم «معاد» همواره حضور دارد.

این حضور در سه جهت نمودار است:

جهت اول:
اینكه مهدى(عج) به هنگام ظهور، ستمگران را كیفر مى دهد، و ظالمان را به سزاى اعمال خود مى رساند، و مؤمنان را عزیز مى دارد، و رحمت الاهى را به سزاواران مى چشاند و این خود نمونه اى است از چگونگى معاد و رستاخیز.

جهت دوم:
اینكه به هنگام ظهور حضرت مهدى(عج) گروهى از پاكان و پلیدان به جهان باز مى گردند و به تعبیر قرآن كریم (و یوم نحشر من كل أمه فوجا) و این خود قیامت صغرایى است و نشانه اى است براى قیامت كبرى.

جهت سوم:
اینكه ظهور مهدى(عج) از «اشراطِ ساعت» است، یعنى علائم قیامت.
یكى از علائم و نشانه هاى حتمى قیام قیامت و فرا رسیدن رستاخیز، ظهور مهدى است.

مهدى(عج) پیش از قیامت مى آید، و تا او نیاید و حكومت عدل را در جهان برپاى ندارد، عمر جهان به سر نمى رسد، و قیامت برپا نمى گردد.(1)

پي نوشت:
1- محمد رضا حكیمى، خورشید مغرب، ص 369.

بسم الله الرحمن الرحیم

از راه های مهم افزایش معرفت و آشنایی با مقام رفیع حضرت بقیةالله ارواحنا فداه شناخت و آشنایی با نقش وجود آن حضرت در جهان هستی و نظام عالم آفرینش می باشد.

آن حضرت محور عالم و بر اساس مقام خلیفةاللهی نه تنها جانشین خداونددر عالم بلکه در سراسرعالم هستی و همه کهکشانها و سحابی ها و حتی حاکم بر ملائکهای که حامل عرش الهی می باشند ،هستند
امام باقر علیه السلام در تجلیل از حضرت صاحب الامر می فرماید:

یکون هذاالامرفی اصغرنا سنا ، واجملنا ذکرا،و یورثه الله علما، ولا یکله الی نفسه 1

این امر (اصلاح جهان)توسط کسی است که در میان ما ائمه از نظر سن (در هنگام رسیدن به مقام امامت) از همه کوچکتر است ویادش از همه ما نیکوتر است و خداوند علم را به ارث به او می دهد و او را به خود وا نمی گذارد.
1-عقد الدرر،69،188و212.

آمادگى نظامى در زمان انتظار

یكى از فرهنگ هاى انتظار كه به تصریح روایات، در دوران غیبت بر عهده ى شیعیان و منتظران فرج قائم(عج) است
كسب آمادگى هاى نظامى و مهیا كردن تسلیحات مناسب هر عصر براى یارى و نصرت امام غائب است
. چنانكه در روایتى كه نعمانى از امام صادق(عج) نقل كرده، آمده است:

«باید هر یك ازشما براى خروج قائم(عج) اسلحه تهیه كند، اگرچه یك نیزه،

چون وقتى خداوند ببیند كسى به نیّت یارى مهدى اسلحه تهیه كرده است، امید است عمر او را دراز كند تا ظهور را درك نماید و از یاوران مهدى باشد».(1)

پي نوشت:
النعمانى، محمد بن ابراهیم، الغیبه، ص 320، ح 10، محمد باقر مجلسى، بحار الانوار، ج 52، ص 366.

انتظار سازنده، عامل حركت

انتظار به معناى امید و آرزو است، بدون تردید امید و آرزو در زندگى انسان از مؤثرترین عامل تحرك است.

جوهره این امیدوراى، همان «خوشبینى» نسبت به آینده بشر و پشتوانه آن نوید حتمى خداوند به پیروزى مستضعفان و صالحان است.

قرآن فرموده: «ما مى خواستیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم»(1)

و نیز چنین آمده: «ما پس از «تورات» در كتاب «زبور» چنین نوشتیم كه در آینده، صالحان و پاكان وارثان زمین خواهند بود».(2)

امامان معصوم(علیه السلام) نیز به امیدوارى و انتظار فرج تشویق و از یأس و ناامیدى برحذر داشته است. امام على(ع) فرموده اند:
«انتظار فرج داشته باشید و مأیوس و نومید از لطف و رحمت خدا نگردید».(3)

اگر پیكارگران موحد و ظلم ستیز، عنصر توان بخش و انرژى زاى «امید» را از صحنه ى زندگى خود بردارند، انگیزه اى براى ادامه ى این جهاد مقدس نخواهند داشت، زیرا پافشارى را در مسیرى كه به شك منتهى مى شود غیرعقلانى مى یابند.(4)

قرآن فرموده است: «از رحمت خدا مأیوس نشوید، كه تنها گروه كافران از رحمت خدا مأیوس مى شوند».(5)

یأس و ناامیدى بزرگترین مسلخى است كه ابلیس براى ذبح نمودن همه ى حیثیت ها و فضیلت هاى انسانى، فراراه آدمى تهیه كرده است. ناامیدى یعنى وداع گفتن با سرالاسرار آفرینش آدمى كه همان پیمودن چرخه تكامل است.

انتظار سازنده، چلچراغ امیدى دهلیزهاى بى فروغ قلب هاى انسان منتظر را آذین كرده و آنرا گذرگاه احساس، جهاد، تحرك، مقاومت و ایثار و شهادت مى سازد.

بنابراین، «انتظار، پیوند و قرابت برجسته اى با حركت دارد» حركت، از برایندهاى انتظار، و انتظار از جهت دهنده هاى حركت است.(6)

پي نوشت:
1-قصص / 4.
2- انبیاء / 106 - 105.
3- محمد باقر مجلسى،بحار، ج52، ص 123.
4-دكتر محمد جواد باهنر، فرهنگ انقلاب اسلامى، ص 346 - 349.
5- یوسف / 87.
6- فصلنامه انتظار، مركز تخصصى مهدویت، سال دوم، شماره 6، ص 96.

انتظار سازنده ، اصلاح طلبى

انسان منتظر باید درراه اصلاح خود و جامعه، استقرار عدالت و رفع ظلم و تعدى تلاش ورزد آن كه منتظر مصلح جهانى است خود باید صالح و مصلح باشد.

در اسلام، تأكید فراوانى بر لزوم مبارزه با هر گونه فساد اخلاقى، سیاسى و اجتماعى وارد شده است كه در قالب امر به معروف و نهى از منكر تقنین شده است.

امر به معروف و نهى از منكر از منظر فقه اسلامى وظیفه شرعى و همگانى است.
نتیجه مستقیم انجام این فریضه «اصلاح» و مجرى آن «مصلح» نامیده مى شود

رسول خدا فرمودند: «باید امر به معروف و نهى از منكر كنید وگرنه خداوند بدترین و شریرترین شما را بر نیكان و پاكانتان چیره فرموده و دعاى خوبانتان را مستجاب و روا نگرداند»

«رضا و خشنودى حضرت مهدى(عج) در آن است كه «معروف» عملى شود و منكر ترك گردد» بنابراین انسان منتظر نباید در این باره بى تفاوت باشد.

خود حضرت در روزگار ظهور، بزرگترین امركننده به معروف و نهى كننده ى از منكر است .
جامعه منتظر، قطعاً خشنودى و رضایت حضرت مهدى(عج) را مى خواهد و به او اقتدا مى كند و براى اقامه احكام خدایى، تنبلى و بى تفاوتى را از خویشتن دور مى سازند

بسم الله الرحمن الرحیم
در عصر ظهور حضرت بقیةالله الاعظم دوران تکامل عقل و اراده است نه نیازی به چاقوی جراحی است و نه نیازی به فرود آمدن الکترود در مغز . زیرا در آن زمان نیرویی برتر از الکتریک جهان را در بر می گیرد و تشعشعات انوار ولایت در همه اشیاء حتی در مغز حیوانات نیز اثر گذارده و تحولی تعجب آفرین در آنان به وجود می اورد.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه واله در این باره می فرماید:

[در آن روزگار ] مرد به گوسفند و چهار پایانش میگوید :فلان مکان چرا کنید و در فلان زمان برگردید .حیوانات میان دو زراعت راه میروند و از خوشه گیاه نمی خورند و شاخه های درختان را با شاخ های خود نمی شکنندفمارها و عقرب ها آشکارند و به هیچ کس آزار نمی رسانند و کسی آنها را اذیت نمیکند ،درندگان بای طلب خوراکی به درب خانه ها می آیند و احدی آنها را آزار نمی دهد.1.

از عوامل مهم تحولات در آن عصر فرخنده تشعشع انوار تابناک حضرت بقیةالله عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد ک سراسر جهان را فرا میگیرد به گونه ای که جهان را از روشنایی خورشید بی نیاز می سازد .همان گونه نور خورشید در ذرات جهان دارای اثرات لازم ،مهم وحیاتی است ،درخشش نور تابان حضرت بقیةالله الاعظم
ارواحنا فداه که نور الله هستند. در ان زمان شکوهمند ،تاثیر و تحول عظیمی در اعماق عالم هستی می گذارد و جهان خاکی را به عالم پاکی تبدیل می نماید.

1-التشریف بالمنن، سیدبن طاووس ،ص 203.

انتظار سازنده، نگهبان ایمان

یكى از ابعاد تكلیف بزرگ در روزگار انتظار، حفظ دین و نگهبانى مرزهاى عقیدتى است، باید فروغ ایمان و نور یقین در دل و جان مردم محفوظ باشد و جان و دل نوجوان در برابر تابش اعتقادات حقه قرار گیرد و ایمان جزء وجود آنان و چون خون سراسر وجودشان را گرم نماید و جوهر حیات آنان باشد.
در عصر انتظار، باید در برابر شبهات شیاطین پنهان و آشكار، مقاومت كرد و آنها را از ذهن ها زدود.
حفظ و گسترش اعتقاد دینى و شناخت آن در روزگار متصل به ظهور، مفیدتر بلكه لازم تر است.

زیرا تنها دارندگان عقیده و عمل در حوادث پیش از ظهور غرق و گم نمى شوند و دچار تردید نمى گردند.
باید تا هنگام ظهور امام مهدى(عج) اعتقادات صحیح و عمل صالح در مردم منتظر حفظ گردد

طاها;31783 نوشت:

در عصر انتظار، باید در برابر شبهات شیاطین پنهان و آشكار، مقاومت كرد و آنها را از ذهن ها زدود.


سلام.
اي كاش ميشد حق را از باطل تشخيص داد.

الان باطل خيلي ظريف در لباس حق پنهان شده است.

سادات;31786 نوشت:
اي كاش ميشد حق را از باطل تشخيص داد. الان باطل خيلي ظريف در لباس حق پنهان شده است.

با سلام

بله بزرگوار

تشخيص حق از باطل مرحله اي بود كه مختص زمان ما نيست و اين مرحله سخت و دشوار از اول پا گذاشتن بشر در زمين بوده است و هر چند مي توان كفت در اخرالزمان نمود بيشتري دارد

و تشخيص حق و باطل سخت تر مي شود

ولي هر چه مرحله اعمال انسان سخت تر مي شود اجر عمل هم بيشتر مي شود كه در روايات داريم بهترين اعمال سخت ترين انهاست

انتظار سازنده، عامل مقاومت و بقاى تشیع

انتظار سازنده، از بزرگترین عوامل مقاومت و پایدارى است و از آن جهت كه مسلمانان و به ویژه شیعیان را در برابر ظلمها، فسادها و... ثابت و پابرجا نگه مى دارد

و به آنان دل و جرأت مى دهد تا در برابر دشمنان اسلام مقاومت و ایستادگى كنند و در عقیده خود محكم و استوار و ثابت قدم بمانند سرمایه روحى بزرگى براى منتظران است.

«جیمز دارمستتر» شرق شناس و زبان دان معروف فرانسوى نیز انتظار را عامل مقاومت و بقاى تشیع دانسته است:
«در حلّه كه نزدیك بغداد است همه روزه پس از نماز عصر صدنفر سوار با شمشیر برهنه مى رفتند و ار حاكم شهر اسبى با زین و برگ مى ستاندند و... فریاد مى زدند كه اى صاحب الزمان! بیرون بیا».
وى مى گوید:
«قومى را كه با چنین احساسات پرورش یافته است مى توان كشتار كرد اما مطیع نمى توان ساخت».

در طول تاریخ حیات پرافتخار تشیع، مهم ترین عاملى كه شیعیان را در برابر حكومت هاى جور و ستم از زوال و انقراض نگه داشته است مسأله انتظار و عقیده به ظهور حضرت مهدى(عج) بوده است. آیه الله صافى فرموده اند:
«پس از رحلت رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و شهادت امیر المؤمنین و سید الشهداء تا امروز ریشه تمام حركات و نهضت هاى شیعه و مسلمین علیه باطل و استعمارگران، همین فلسفه اجتماعى انتظار عقیده به ادامه مبارزه حق و باطل تا پیروزى مطلق بوده است».

ثواب انتظار

كسی از امام صادق (ع) پرسید چه می‌گویید درباره‌ی كسی كه دارای ولایت امامان است؛ و انتظار ظهور حكومت حق را می‌كشد و در این حال از دنیا می‌رود؟

امام در پاسخ فرمود:
او همانند كسی است كه با رهبر این انقلاب در خیمه‌ی او (ستاد ارتش او) بوده باشد ـ سپس كمی سكوت كرد ـ و فرمود مانند كسی است كه با پیامبر اسلام (در مبارزاتش) همراه بوده است.

این مضمون در روایات زیادی با تعبیرات مختلفی نقل شده است:

در بعضی «بمنزله الضّارب بسیفه فی سبیل الله؛ همانند شمشیر زنی در راه خدا.»

و در بعضی دیگر «كمن قارع مع رسول الله بسیفه؛ همانند كسی است كه در خدمت پیامبر با شمشیر بر مغز دشمن بكوبد.»

در بعضی دیگر «بمنزله من كان قاعداً تحت لواء القائم؛ همانند كسی است كه زیر پرچم قائم بوده باشد.»

این تشبیهات كه در مورد انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) در این روایات وارد شده بسیار پر معنی و روشنگر این واقعیت است كه یك نوع رابطه و تشابه در میان مسأله‌ی «انتظار» و «جهاد» و مبارزه با دشمن، در آخرین شكل خود، و جود دارد.

زمزم;31230 نوشت:
بدرندگان بای طلب خوراکی به درب خانه ها می آیند و احدی آنها را آزار نمی دهد.1.

1-التشریف بالمنن، سیدبن طاووس ،ص 203.



امروز مردم حتی از دادن یک تکه نان خشک به یک بچه گربه گرسنه هم دریغ می کنند :Ghamgin::Ghamgin::Ghamgin: .... افسوس ... ایکاش این روایات بیشتر برای مردم خوانده شود

سپاس

..سلام..

بدون شرح..

گوش دادنش بی فایده نیست..

http://www.persiangig.com/pages/download/?dl=http://leader-khamenei3.persiangig.com/mp3/hajati.mp3

یا حق

سلام

انتظار گرچه خیلی سخت است ولی یک امتحان برای عاشق های واقعی است.

امید وارم در این امتحان همه قبول شویم.

سلام
خوندن دعای عهد که گفته شده هرکس 40 روز اون رو بخونه از یاران حضرت مهدی (عج)خواهد بود ، مشروط به اینه که فرد خودش هم برای یاری امام زمان خودش رو آماده کرده باشه ، نه؟
سوال من اینه که خب کسی که 40 روز موفق به خوندن این دعا بشه ، این به اون معنی نیست که لیاقت یاری امام زمان رو داره؟

maryam91;40679 نوشت:
خوندن دعای عهد که گفته شده هرکس 40 روز اون رو بخونه از یاران حضرت مهدی (عج)خواهد بود ، مشروط به اینه که فرد خودش هم برای یاری امام زمان خودش رو آماده کرده باشه ، نه؟ سوال من اینه که خب کسی که 40 روز موفق به خوندن این دعا بشه ، این به اون معنی نیست که لیاقت یاری امام زمان رو داره؟

با سلام

و تشكر از سوال زيباتون

ببينيد بزرگوار

در مورد دعاهاي زيادي از اين دست روايات داريم كه هر كس اين دعا را به اين مقدار و در چند روز بخواند فلان مشكل اش حل مي شود و يا به فلان خواسته مي رسد و ............

اين دعا ها بخشي از شرايط را فراهم مي كند و نه همه ان را

مثلا در روايات داريم كه هر كس اين دعا را بخواند فلان مشكل اش حل مي شود اين طور نيست كه اگر الان بخواند في الفور حل مي شود

اين دعا راز و نيازي است بين بنده و خداي خود و خواسته اي است كه بنده از درگاه خدا مي خواهد
از طرفي براي فراهم شدن اين خواسته هزار ويك شرط لازم است كه بايد همه انها تحقق يابند تا اين خواسته به اجابت برسد

شايد اين خواسته در حق وي به صلاح نيست شايد زمان استجابت ان نرسيده است شايد خداوند مي خواهد بيشتر و بهتر از ان را به او بدهد و...................

پس در اين دعا ها نبايد حتما انتظار داشته باشيم كه پس از تمام شدن مدت زمان دعا خواسته ما هم به اجابت برسد

در مورد دعاي عهد هم همين طور

براي سربازي اقا امام زمان (عج) هزار و يك شرط لازم است به جا اوردن بندگي خدا، گوش دادن به فرامين ائمه، انجام دادن اعمال شريعت، و..........

يكي از اين راه ها هم خواندن دعاي عهد است كه هركس اين دعا را بخواند و در كنار اين دعا ، اعمال صالح ديكري هم داشته باشد و بندگي خدا كند و اطاعت از فرامين ائمه كند و در دل بغض دشمنان خدا و حب محبان خدا داشته باشد و ....اميد است كه با خواندن اين دعا در ركاب مولا باشد

به عبارت ديكر اين شرط لازم است ولي شرط كافي نيست يكي از شرايط در ركاب مولا بودن اين است ولي تنها اين نيست

اگر روال بر اين بود كه هر فردي مي توانست هر كاري كه دلش مي خواهد بكند و 40روز هم اين دعا را بخواند و بعد ادعاي سربازي مولا را بكند

سلام
آیا 313 نفر یاران حضرت مهدی(عج) فقط از افرادی هستند که در آخر الزمان زندگی می کنند؟

Maryam91;42768 نوشت:
سلام
آیا 313 نفر یاران حضرت مهدی(عج) فقط از افرادی هستند که در آخر الزمان زندگی می کنند؟

با سلام و تشکر

در پاسخ به این سؤال، گفتنی است: در روایتی از قول امام صادق (ع) وارد شده که فرمود: ای ابوبصیر! هنگامی که قائم ما به پا خیزد، خداوند گروهی از شیعیان ما را برای او برانگیزد و آنان را زنده گرداند [که آماده نبرد در رکاب حضرت مهدی (علیه‌السلام) می‌باشند] پس وقتی شیعیان ما خبر زنده شدن آنان را برای هم نقل می‌کنند دشمنانی که این خبر را شنوند، شیعیان را به شدّت تکذیب می‌کنند و می‌گویند: والله این‌ها که شما می‌گویید زنده نشده و نخواهند شد تا روز قیامت، پس خداوند گفتار آن‌ها را حکایت کرده می فرماید: وَأَقْسَمُواْ بِاللّهِ جَهْدَ أَیْمَانِهِمْ لاَ یَبْعَثُ اللّهُ مَن یَمُوتُ.[1] گروهی از قوم موسی(علیه‌السلام) «وَمِن قَوْمِ مُوسَى أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ یَعْدِلُونَ؛ و از قوم موسی، گروهی هستند که به سوی حق هدایت می‌کنند؛ و به آن باز می‌گردند».[2]

امام صادق(علیه‌السلام) درباره این آیه شریفه فرمودند: هرگاه قائم(علیه‌السلام) از پشت این بیت [خانه کعبه] ظاهر شود، خداوند با او بیست و هفت مرد را برمی‌انگیزد [برای یاری کردن امام زمان(علیه‌السلام) آنان را زنده می‌کند] پانزده نفر آنان از قوم حضرت موسی(علیه‌السلام) هستند که خدای تعالی در باره آن‌ها می‌فرماید: [وَمِن قَوْمِ مُوسَى أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ یَعْدِلُونَ؛ آنان که به حق قضاوت می‌کنند و به آن باز می‌گردند] هفت تن از اصحاب کهف، یوشع وصی حضرت موسی، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری و مالک اشتر.[3]

موفق باشید ...:Gol:

پاورقی____________________________________
[1] - روضه کافی: ص 50.
[2] - سوره اعراف، آیه 159.
[3] - تفسیر عیاشی: ج 2،‌ص 32. 16] - برای مطالعه بیشتر به کتاب «الایقاظ من الهجعه» تألیف شیخ حر عاملی(ره) و نیز کتاب «رجعت» تألیف علامه مجلسی (ره) مراجعه فرمایید.

موضوع قفل شده است