چرا طواف زن و مرد جدا نیست؟
تبهای اولیه
بنام خدا
من این موضوع رو در فرومهای دیگه مطرح کردم ولی کسی نه پاسخ داد و نه توجهی به اون کرد.مکرر اینجا گفته میشه که اسلام تإکید شدیدی بر جدایی زن و مرد در همه مکانها و همه زمانها کرده هر چند که دلیل قرانی بر این ادعا نیست و همه استدلالات مبتنی بر احادیث است
پس چرا طواف این دو در همه مناسکها در داخل مسجد احرام باهم است و محرم و نامحرم باهم تماس بدنی دارند؟ چرا پشت سر هم و چسبیده به هم نماز میخوانند؟
کارشناس بحث : پارسا
بنام خدا
من این موضوع رو در فرومهای دیگه مطرح کردم ولی کسی نه پاسخ داد و نه توجهی به اون کرد.مکرر اینجا گفته میشه که اسلام تإکید شدیدی بر جدایی زن و مرد در همه مکانها و همه زمانها کرده هر چند که دلیل قرانی بر این ادعا نیست و همه استدلالات مبتنی بر احادیث است
پس چرا طواف این دو در همه مناسکها در داخل مسجد احرام باهم است و محرم و نامحرم باهم تماس بدنی دارند؟ چرا پشت سر هم و چسبیده به هم نماز میخوانند؟
به نام خدا و سلام بر شما
وقت بخیر
حکم خداوند متعال در مورد عدم جواز اختلاط گناه آلود، مقتضای ضمنی آیاتی از قرآن کریم است که مردان و زنان را به عفت و پاکدامنی فرا می خواند(1) و همچنین از سنت و سیره پیامبر صلوات الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام نیز چنین استفاده شده است.
اما باید توجه داشت که هر اختلاطی حرام نبوده و اختلاط مردان و زنان اگر به همراه گناه و شبهه نباشد، ایرادی نخواهد داشت و از زمان پیامبر صلوات الله علیه و آله تاکنون نیز هیچ وقت این دو قشر عظیم جامعه به طور کامل از هم جدا نبوده اند و اصلا عملا چنین کاری هم امکانپذیر هم نیست. بلکه آنان در کنار هم به انجام وظایف اجتماعی و دینی خود می پردازند.
چیزی که منع شده است، اختلاطی هست که موجب رواج فساد و گناه بین افراد و یا در جامعه شود. (در سخن گفتن، در تماس های بدنی و...)
با توجه به این مقدمه کوتاه، اینجا چند موضوع هست که لازم است همه آن ها با هم در نظر گرفته شوند:
1- تماس بدنی مرد و زن از روی پوشش تا وقتی به قصد نبوده و از روی لذت نباشد و موجب گناه نیز نشود، به خودی خود اشکال ندارد.
2- و البته لازم است در همه جا و همه حال تا جایی که ممکن است این حریم حتی از روی پوشش نیز رعایت شود تا زمینه های بروز گناه نیز پیش نیاید.
3- هیچ فقیه و عالم دینی مجوز اختلاط گناه آلود مرد و زن را حتی در ایام حج و در طواف و... صادر ننموده است و اصول و موازین شرعی در انجام مناسک حج باید همانند دیگر زمان ها و مکان ها رعایت شود.
--------------------------------------------
- پی نوشت:
1- همانند: نور، 30 و 31 و 60؛ مومنون، 5؛ معارج 29 و...
--------------------------------------------------------------
در مورد فریضه حج مطالبی در پست بعد عرض می شود.
و اما در مورد فریضه حج باید گفت:
با توجه به رشد روزافزون حجاج خانه خدا و محدودیت مکانی این سرزمین مقدس، برای اینکه اختلاط دو جنس مخالف، موجب بروز مفسده ای نگردد، چندین راه متصور است:
1- برای جلوگیری از فساد احتمالی، این فریضه مهم را تعطیل کنیم؛ که یقینا چنین پیشنهادی با توجه به اهمیت فوق العاده حج و نقش اجتماعی آن در جهان اسلام، منطقی به نظر نمی رسد.
2- راه دیگری که برای جلوگیری از اختلاط متصور است این است که یکی از این دو قشر (بانوان یا آقایان) از انجام فریضه حج محروم شوند؛ که این شیوه نیز منطقی نیست و دین اسلام به همان اندازه که به انجام اعمال حج توسط آقایان اهمیت می دهد، انجام این فریضه را برای بانوان نیز مهم می شمارد و حتی اجازه شوهر را در سفر حج واجب لازم نمی داند.(1)
3- راه دیگر اینکه: متصدیان امور حج با انجام تدابیری؛ مانع اختلاط شوند. به گونه ای که آقایان و بانوان به طور مستقل و بدون مشکل برخورد با طرف مقابل؛ بتوانند فرایض خود را انجام دهند.(2)
(این شیوه مناسبی است و تا جایی که من اطلاع دارم، در مواردی همانند: چادرهای عرفات و منی و... تا حدودی انجام شده است.)
4- بهترین راهی که فعلا می توان در این مورد پیشنهاد نمود این است که: زائران با در نظر داشتن وجدان دینی خود، (البته تا جایی که امکان دارد) به شیوه ای طواف کنند که با وجود مختلط بودن زن و مرد در اعمال حج، با رعایت موازین و شئون اسلامی، زمینه های بروز گناه را از بین ببرند.
و طبیعی است که طواف و ازدحام، مجوزی برای این نیست که حاجیان بتوانند بدون هیچ دغدغه ای با نامحرم تماس بدنی داشته باشند و آنچه قبلا گناه بوده اکنون حلال شده باشد.
(متاسفانه حتی در بین برخی از مردم چنین عنوان می شود که: مردان و زنان نامحرم هنگام حج همانند برادر و خواهر هستند! که مسلما چنین حرفی هیچ مستند شرعی ندارد.)
--------------------------------------------
- پی نوشت:
1- طبق نظر همه مراجع محترم تقلید
2- این پیشنهاد اخیرا از طرف حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز داده شده است که متن کامل آن را می توانید در این لینک مشاهده بفرمایید:
www.hajj.ir/hadjwebui/news/wfShowOpinion.aspx?id=63453
[SPOILER]
طواف و یک پیشنهاد مفید
[1391/08/14 - 09:47 ]
کسانی که امسال به حج مشرف شده بودند، ملاحظه کردند که ازدحام جمعیت در مطاف و صحن مسجدالحرام به گونه ای بود که انجام طواف بسیار سخت میكرد و فشار جمعیت نیز به جایی رسید که یک زائر 50 ساله ایرانی در بدو ورود به مسجدالحرام برای اعمال عمره تمتع بر اثر سکته ناشی از فشار درگذشت. ...
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در نشست خبری هفته گذشته پیشنهاد جداسازی زنان و مردان در طواف را مطرح کردند که با رسانه ها، موافقین و مخالفین قرار گرفت.
به همين منظور برآن شديم استدلها و زوایای این پیشنهاد را از سوي پایگاه اطلاع رسانی حج مورد بررسی قرار دهيم. این پایگاه آمادگی دارد، دیدگاه کارشناسان و کاربران را در این رابطه منتشر كند.
با افزایش تعداد حجاج بیت الله الحرام در سال های اخیر، زائران خانه خدا با مشکلاتی روبرو می شوند که با تدبیر و برنامه ریزی قابل رفع خواهد بود.
در حج سال جاری که تعداد حجاج نزدیک به 4 میلیون نفر رسیده بود، مشکلاتی از جهت حفظ پاکیزگی اماکن و شهرهای مقدس، نظم عبور و مرور و کنترل ترافیک و .... به وجود آمد که برخی از آنها در صحن مسجدالحرام خود را نشان می داد.
کسانی که امسال به حج مشرف شده بودند، ملاحظه کردند که ازدحام جمعیت در مطاف و صحن مسجدالحرام به گونه ای بود که انجام طواف بسیار سخت میكرد و فشار جمعیت نیز به جایی رسید که یک زائر 50 ساله ایرانی در بدو ورود به مسجدالحرام برای اعمال عمره تمتع بر اثر سکته ناشی از فشار درگذشت.
درباره فشار جمعیت در مطاف و تبعات منفی آن، نکات فراوان و پیشنهادهایی وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره می شود:
1. فشار جمعیت در مطاف، به ویژه در برابر حجرالاسود، افزون بر ابعاد فردی و اجتماعی، آسیب های جانی و ایجاد تنش بین حجاج دارای فرهنگ های متفاوت، را در بردارد. در وضعیت فعلی، زائر باید به غیر از توجه به صحت طواف و راز و نیاز با پروردگار، در حفظ جان خویش نیز اهتمام ویژه داشته باشد.
2. فشار جمعیت در مطاف، برای اقشار خاص آسیب مضاعف دارد که عمدتا سالخوردگان و زنان هستند و نیز کودکانی که بعضی از حجاج، بنابر ضرورت یا اعتقاد خود آنها را همراه می آورند و اگر چاره ای اندیشیده نشود، این گروه که بیش از نیمی از زائران خانه خدا هستند در رنج و سختی خواهند بود.
3. فشار جمعیت برای بانوان محترم مشکلات دوچندانی ایجاد می کند:
الف. رعایت حریم شرعی، با توجه به ازدحام فوق العاده، بسیار سخت و یا غیر ممکن است، و طبیعی است که تمام زائران خانه خدا که با عشق به پروردگار و تحمل سختی ها، پا به سرزمین وحی نهاده اند، علاقمند به حل این مشکل هستند.
ب. گاهی دیده شده است که کاروان ها برای حفاظت از بانوان، حلقه ای به دور آنان تشکیل داده و از آنان محافظت می کنند که به طور طبیعی مستلزم اعمال فشار برای جلوگیری از ورود دیگران است که فشار جمعیت را افزایش می دهد و به طواف دیگران لطمه می زند.
ج. مشکلی که در سالهای اخیر برای زائران ملیت های مختلف رخ داده، دستگیری افراد به جرم تلصیق (تماس بدنی) از سوی نیروهای سعودی است ! که مجازات حبس و شلاق را در پی داشته است.
در حالی که، یقین داریم چنین نیتی از سوی هیچ زائری وجود ندارد و فقط به علت فشار جمعیت، چنین اتهامات و مشکلات قضایی برای زائران خانه خدا به وجود می آورند.
4. با توجه به آنچه بیان شد، پیشنهاد نماینده محترم ولی فقیه وسرپرست حجاج ایرانی در مورد تفکیک طواف زنان و مردان، بدین گونه که ساعاتی از روز به هر یک از دو گروه اختصاص یابد ، پیشنهادی کارساز بوده و امید است مورد توجه مقامات اداره حرمین شریفین قرار گیرد.
بدیهی است که چنین رویه ای در همه اماکن مذهبی و از جمله در مسجد النبی و حتی در نمازهای جمعه و جماعت مسجدالحرام ساری و جاری است. در حرم های مطهر ائمه اطهار (ع) نیز از دیربار چنین رسم نکویی وجود داشته است.
تجربه ارزنده تفکیک در مسجدالنبی را تنها کسانی می توانند درک کنند که وضعیت زیارت زائران این مسجد شریف را پیش از اجرای طرح جداسازی دیده بودند، گرچه در آن سالها فشار جمعیت به حد امروز نبوده است.
با اجرای این پیشنهاد مشکلات شرعی موجود در لمس حجر الاسود نیز از بین خواهد رفت.
پاسخ اینکه گفته می شود، چنین چیزی در زمان پیامبر اکرم (ص) و امامان (ع) وجود نداشته، روشن است؛ چرا که تا دو سه دهه پیش طواف زنان و مردان تالی فاسدی نداشته است که تفکیکی لازم باشد.
اشاره بدین نکته نیز ضروری است که پیامبر اکرم(ص) همزمان با ابلاغ پیام برائت توسط امیر مومنان(ع)، رسم جاهلی در طواف را ممنوع کرد و این خود نشانگر اهتمام و توجه به معنویت در این مکان مقدس است.
بدیهی است پیشنهاد تفکیک زنان و مردان درباره طواف و نه تمامی مسجدالحرام است. هم اکنون در سعی بین صفا و مروه از آنجهت که توسعه خوبی یافته و با مشکل ازدحام روبرو نیست، نیازی به تفکیک احساس نمی شود. و روشن است که هدف ازاین پیشنهاد تسهیل در امور زائران و جلوگیری از تلفات احتمالی دیگر بوده وگرنه حضور یک جای مهمانان خانه خدا از جهت معنوی و اخلاقی مساله ای در پی نداشته و نخواهد داشت.
همچنین، مقایسه این طرح با طرح های مشابه تفکیک جنسیتی در کشور وجهی ندارد، زیرا هر کس که فقط یک بار به حج مشرف شده و عملا در محدوده طواف قرار گرفته است، سختی و احتمال خطر جانی به ویژه برای بانوان را حس کرده و بر منطقی بودن این پشنهاد شهادت می دهد.
[/SPOILER]
- راه دیگر اینکه: متصدیان امور حج با انجام تدابیری؛ مانع اختلاط شوند. به گونه ای که آقایان و بانوان به طور مستقل و بدون مشکل برخورد با طرف مقابل؛ بتوانند فرایض خود را انجام دهند.(2)
این کار را هم نبی اکرم که بواسطه پروردگار از دانش غیب برخوردار بود و از مشکلات حج و عمره خبر داشت از همان آغازمیتوانست بکند.چرا نکرد؟
این شیوه مناسبی است و تا جایی که من اطلاع دارم، در مواردی همانند: چادرهای عرفات و منی و... تا حدودی انجام شده است.)
چادرهای منا و عرفات استراحتگاه زائران است طبعا باید جدا باشد.در هیچ جای دیگری از دنیا استراحتگاه مرد و زن یکجا نیست
حکم خداوند متعال در مورد عدم جواز اختلاط گناه آلود، مقتضای ضمنی آیاتی از قرآن کریم است که مردان و زنان را به عفت و پاکدامنی فرا می خواند
من نمیگم با اختلاط موافقم ولی فکر میکنم در بعضی مواقع متناسب با هدف مورد نظر در گردهم امدن عده ای (چه زن و چه مرد) مثل حج،تحصیل و.... این اختلاط مشکلی ندارد(چون مثلا در مورد تحصیل عده ای چه زن و چه مرد با یک نوع علاقه و استعداد خاصی برای یادگیری جمع شدند و اصلا جنسیت افراد در اینجا مطرح نیست!یا در حج هم همین طور....!!؟)
قران هم از حفظ عفت صحبت میکند که در واقع به یک نوع رفتار توصیه میکند.این رفتار در مجامع مختلط هم میتواند رعایت شود.پس چرا انقدر اصرار داریم که اختلاط در هیچ جایی نباشد حتی حج (!!!) در حالی که با رعایت عفت توسط زن و مرد مشکلی ایجاد نمیشود و اگر رفتار عفیفانه نباشد با جدا کردن جوامع زن و مرد و از بین بردن اختلاط باز هم مشکلات وجود خواهند داشت؟!:Gig:
من نمیگم با اختلاط موافقم ولی فکر میکنم در بعضی مواقع متناسب با هدف مورد نظر در گردهم امدن عده ای (چه زن و چه مرد) مثل حج،تحصیل و.... این اختلاط مشکلی ندارد(چون مثلا در مورد تحصیل عده ای چه زن و چه مرد با یک نوع علاقه و استعداد خاصی برای یادگیری جمع شدند و اصلا جنسیت افراد در اینجا مطرح نیست!یا در حج هم همین طور....!!؟)
شما 2تا مسئله رو باهم یکی میکنید!
اول مشخص کنید منظورتون از با هم بودن زن و مرد چیه؟
اینکه تو محیط های اجتماعی با هم باشن که مسئله ای نداره! کسی هم نگفته غیر مجازه!!!!! اگه میگن مثلا تو دانشگاه جدا باشن بخاطر همون عفت و حیاییه که فرمودین و رعایت نمیشه!!!
ولی در مورد مسئله حج بحث یکجا بودن زن و مرد نیست بحث ازدحام و تماس فیزیکیه!
شما که نمیخواید بگید تو دانشگاه هم مثل حج اگه تماس فیزیکی وجود داشته باشه چون هدف مهمه واهداف یکیه اشکالی نداره؟؟؟؟؟؟؟:moteajeb:
من کی گفتم دانشگاه برخورد فیزیکی باشه!؟!؟!؟! !!!
در مورد رفتار عفیفانه صحبت میکردم.
دوست گرامی من دو تا مثال زدم اگر بخوایم به این بحث بپردازیم تاپیک منحرف میشه...
[spoiler]ولی عجالتا منظورم رو توضیح میدهم تا سوء تفاهم نشه.
منظورم این بود که گاهی هدفی رو که عده ای رو کنار هم جمع میکند مثل حج که هدف ان عبادت است یا دانشگاه که هدف ان اموزش است مثل یک شغل خاص در یک شرکت و.... اصلا بحث جنسیت مطرح نیست.مردمی که دارای یک عقیده خاص هستند برای یک هدف خاص یعنی عبادت کنار هم جمع میشن تا مناسک حج رو به جا بیارن...در دانشگاه هم همین طوراست عده ای با استعداد و علاقه خاص کنار هم جمع شدند تا اموزش ببینندو....
و همان طور که در حج نیازی به تفکیک نیست من فکر میکنم در بسیاری از جاهای دیگه هم نیست...
چون ریشه ی مشکلات اختلاط نیست بلکه نبود عفت عمومی است. و با تفکیک ما صورت مسئله رو پاک میکنیم بدون اینکه حلش کنیم.مثل اینکه در بدن کسی سمی پخش شده و در پای اون فرد مشکل ایجاد کرده شما به جای درمان پا رو قطع میکنید!!!البته گاهی لازم است پا قطع بشه ولی هنوز وقت ان نشده و امکان درمان هست نیازی نیست بهای سنگین قطع پا رو بپردازیم...!
منظور من این بود که تفکیک باعث ایجاد رفتار عفیفانه نمیشه. کسی که عفت رو رعایت نکنه در هر صورت به هدف خودش میرسه...ولی زیر زیرکی!!میشه سمی که اروم اروم و بدون انکه پزشک متوجه بشه شروع به پخش شدن میکنه.....
ما باید بیماری رو درمان کنیم نه انکه به یک فردی که سرطان دارد مسکن بدیم تا فقط از شنیدن صدای اه و نالش راحت بشیم!!!!!....
امیدوارم متوجه منظورم که در کنایه ها بیانش کردم شده باشین....
[/spoiler]
البته در مورد حج کاملا درست میگین این پیشنهاد به خاطر برخورد فیزیکی است من دقت نکردم.البته برای من هم همان سوال جناب حلاج مطرح است که چرا رسول الله این کار رو نکردن!؟مگه جمعیت چند صد هزار نفری در همان زمان رسول خدا برای حجاج نقل نشده(همین جمعیت بودند که شاهدان و بیعت کنندگان غدیر خم بودند)
خب چرا ایشان خودشان چنین تفکیکی را انجام ندادند تا به عنوان سنت بین ما بماند؟!؟
[="Tahoma"][="Black"]این کار را هم نبی اکرم که بواسطه پروردگار از دانش غیب برخوردار بود و از مشکلات حج و عمره خبر داشت از همان آغازمیتوانست بکند.چرا نکرد؟
با سلام مجدد و عذر بابت تاخیر در پاسخ
اینکه بگیم پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله به واسطه علم غیب از مشکلات آینده اطلاع داشتند و به واسطه این علم (با توجه به احکام تشریعی از جانب خداوند متعال) احکامی را برای مردم زمان خود صادر کنند که هنوز مبتلا به آن حکم نیستند، مورد قبول نیست؛ چون پذیرش آن منجر به این می شود که بگوییم برای تمام مسائل و مشکلات جاری امروز و کسانی که در آینده (الی الابد) می آیند، باید ریز جزئیات مسائل و احکام بیان می شد.
تقسیم بندی احکام به: اولیه و ثانویه برای همین موارد است.
احکام ثانویه، احکامى هستند که به جهت عارض شدن بعضى حالات خاص، وضع مى شوند.
نمونه های احکام ثانویه، در فقه بسیار است که هیچ کدام خروج از دایره احکام اسلامی نمی باشد. به عنوان مثال: در فقه، خرید و فروش اسلحه جزء معاملات مجاز و حلال به شمار می آید و کشت خشخاش نیز مانند کشت هر گیاه دیگری می باشد و حرام نیست. اما، اگر فقیه یا (ولی فقیه در حکومت اسلامی) بنا به مصالح امنیت عمومی و یا جامعه انسانی و...، خرید و فروش اسلحه یا کشت خشخاش را ممنوع اعلام کند، اقدام به آن حرام است.
نمونه های این گونه مسائل، نه تنها در زمان برقراری حکومت اسلامی، بلکه حتی در دوره های قبل که قدرت اداره ی جامعه در دست فقه و فقیه نبود نیز بسیار وجود داشته است که «تحریم تنباکو» از جمله موارد مشهور آن است.
بحث این تاپیک هم درمورد احکام ثانویه نیست و فقط اشاره ای کوتاه بود. اگر نیاز به بحث گسترده تری در این مورد هست، به نظر میاد در موضوعی جداگانه مطرح شود، بهتر است.[/]
البته در مورد حج کاملا درست میگین این پیشنهاد به خاطر برخورد فیزیکی است من دقت نکردم.البته برای من هم همان سوال جناب حلاج مطرح است که چرا رسول الله این کار رو نکردن!؟مگه جمعیت چند صد هزار نفری در همان زمان رسول خدا برای حجاج نقل نشده(همین جمعیت بودند که شاهدان و بیعت کنندگان غدیر خم بودند)
خب چرا ایشان خودشان چنین تفکیکی را انجام ندادند تا به عنوان سنت بین ما بماند؟!؟
همانطور که در پست های قبلی عرض شد، هر اختلاطی حرام نیست. اختلاط مردان و زنان اگر به همراه گناه و شبهه نباشد، ایرادی نخواهد داشت. چیزی که منع شده است، اختلاطی هست که موجب رواج فساد و گناه بین افراد و یا در جامعه شود.
هیچ فقیه و عالم دینی نیز مجوز اختلاط گناه آلود مرد و زن را حتی در ایام حج و در طواف و... صادر ننموده است و اصول و موازین شرعی در انجام مناسک حج باید همانند دیگر زمان ها و مکان ها رعایت شود.
و یقینا اگر در زمان رسول خدا صلوات الله علیه و آله اختلاط حرام در طواف حج پیش می آمد، ایشان با توجه به احکام تشریعی از جانب خداوند متعال، پیش بینی این امر را می کردند. اما قاعدتا اینطور نبوده است و حجم طواف کنندگان آن زمان به هیچ وجه قابل مقایسه با زمان ما نیست.
---------------
تعداد افراد حاضر در غدیر خم هم چند صد هزار نفر نبوده است، بلکه مورخین بین 80 تا 100 هزار نفر نوشته اند. و این تعداد هم در غدیر خم حاضر بودند نه اینکه یکجا با هم در طواف نیز حضور داشته باشند.
و مشخص است جمعیت طواف کننده در آن زمان به هیچ وجه قابل مقایسه با جمعیت میلیونی امروزه حاجیان نیست.
-------------
به هر جهت...
بحث ما اینجا نه تاریخی هست و نه میخواهیم سر اعداد و ارقام بحث کنیم. چیزی که مشخص است این هست که اگر اختلاط زن و مرد منجر به امر حرامی بشود، به جز در ضرورت جایز نیست.
در شلوغی و ازدحام طواف حج نیز بر فرض اینکه این اختلاط حرام پیش بیاید، بنا به ضرورتی که وجود دارد و حاجی در آن موقعیت چاره ای ندارد، اشکال ندارد.
و تدبیر حل این مشکل نیز به عهده دست اندرکاران امر حج هست که اتفاقا حساسیت زیادی هم در تماس بدنی مرد و زن نامحرم دارند.
اسلام تإکید شدیدی بر جدایی زن و مرد در همه مکانها و همه زمانها کرده
حق با شماست. سیره پیامبر عزیزمان از همان ابتدای رسالت ایشان و در همان عصر جاهلی که بر رفت و آمد جداگانه مردان و زنان در معابر عمومی و حتی زمان و مکان متفاوت ورود و خروج زنان و مردان از درهای مسجد النبی امر کرده اند حاکی از همین مطلب است. :ok:
در هیچ جای دیگری از دنیا استراحتگاه مرد و زن یکجا نیست
احتمالاً اطلاعات زیادی از بقیه کشورها و خوابگاه های مختلط آنها ندارید. اگر نگوییم همه جا (حتی کشورهای مسلمان) قطعاً در اکثر کشورها از این استراحتگاه ها پیدا میشود و طبیعی هم هست چون حساسیت امثال بنده و شما را ندارند. اگر دوستانی خارج از کشور در حال تحصیل دارید از آنها بپرسید. من پرسیده ام. سایر کشورها اصلاً پدیده ی نایابی نیست و در شهرهای صنعتی کاملاً رایج است. :Labkhand:
پس چرا طواف این دو در همه مناسکها در داخل مسجد احرام باهم است و محرم و نامحرم باهم تماس بدنی دارند؟
انشاالله در عصر ظهور امکان تغییر این رسوم غلط فراهم میشود. چه بسا بر اساس شرایط جمعیتی تغییرات دیگری نیز توسط امام مهدی (ع) در احرام و سایر مناسک حج اتفاق بیفتد که برای علمای اسلام دین جدیدی محسوب شود :khaneh:.
حق با شماست. سیره پیامبر عزیزمان از همان ابتدای رسالت ایشان و در همان عصر جاهلی که بر رفت و آمد جداگانه مردان و زنان در معابر عمومی و حتی زمان و مکان متفاوت ورود و خروج زنان و مردان از درهای مسجد النبی امر کرده اند حاکی از همین مطلب است.
لطفاعنوان تاپیک رو یک بار دیگه بخونید
احتمالاً اطلاعات زیادی از بقیه کشورها و خوابگاه های مختلط آنها ندارید. اگر نگوییم همه جا (حتی کشورهای مسلمان) قطعاً در اکثر کشورها از این استراحتگاه ها پیدا میشود و طبیعی هم هست چون حساسیت امثال بنده و شما را ندارند. اگر دوستانی خارج از کشور در حال تحصیل دارید از آنها بپرسید. من پرسیده ام. سایر کشورها اصلاً پدیده ی نایابی نیست و در شهرهای صنعتی کاملاً رایج است.
خیر،بشما اشتباه اطلاع دادند.بنده خودم سالها خارج از ایران زندگی کردم.و چنین چیزی نه دیدم و نه شنیدم.اگر منظورتون روسپی خانه است که باید بدانید که با استراحت گاه فرق میکند.واین جور مکانها در ایران خودمان هم یافت میشود
حق با شماست. سیره پیامبر عزیزمان از همان ابتدای رسالت ایشان و در همان عصر جاهلی که بر رفت و آمد جداگانه مردان و زنان در معابر عمومی و حتی زمان و مکان متفاوت ورود و خروج زنان و مردان از درهای مسجد النبی امر کرده اند حاکی از همین مطلب است. :ok::khaneh:.
اين ادعايي كه شما كردي سند و مدرك هم دارد؟ مي شود سند و مدرك آن را بگذاريد؟
اين ادعايي كه شما كردي سند و مدرك هم دارد؟ مي شود سند و مدرك آن را بگذاريد؟
يك هفته گذشت و شما هيچ سند و مدركي نشان ندادي. سعي كن از اين به بعد باورهاي غلط خودتون را به پيامبر (ص) نسبت ندهيد.
خیر،بشما اشتباه اطلاع دادند.بنده خودم سالها خارج از ایران زندگی کردم.و چنین چیزی نه دیدم و نه شنیدم.اگر منظورتون روسپی خانه است که باید بدانید که با استراحت گاه فرق میکند.واین جور مکانها در ایران خودمان هم یافت میشود
من آدرس اون جاهایی که گفتید تو کشور خودمون هم وجود داره بلد نیستم و موضوع صحبتم هم این جور جاها نبود. من از «خوابگاه» یا «پانسیون» صحبت کردم. شاید منظورم رو درست بیان نکردم یا شما اشتباه متوجه شدید. حدس می زنم تصور شما از این بحث فرعی استراحت دو جنس مخالف در یک اتاق یا سالن بود. اگه منظورتون این بوده نه زیاد رایج نیست و فقط تو شهرهای شلوغ وجود داره. اما خوابگاه (سوییت) مردانه یا زنانه یا مثلاً استخر مردانه یا زنانه مثل چیزی که تو کشور خودمون هست تو کشورهای غربی چیز کمیابیه و خیلی باید دنبالش بگردید. چون همون طور که عرض شد اونجا مثل ما حساسیتی ندارن.
لطفاعنوان تاپیک رو یک بار دیگه بخونید
عنوان و پستها رو یه بار دیگه خوندم. به نظرم عنوان مهمی هست. مطالب جناب پارسا هم آموزنده بود. از ایشون و همه دوستان به سهم خودم تشکر می کنم. :Gol:
اين ادعايي كه شما كردي سند و مدرك هم دارد؟ مي شود سند و مدرك آن را بگذاريد؟
سلام.
بله. با اجازه از جناب پارسا می تونید برای اطلاعات بیشتر به کتابهای سنن ابوداوود جلد اول صفحه 109 یا مرات النساء صفحه 140 یا فروع کافی شیخ کلینی جلد پنجم صفحه 518 یا سنن ابوداوود جلد دوم صفحه 533 یا مسأله حجاب شهید مطهری صفحات 233-234 یا زندگانی حضرت زهرا (س) رسولی محلاتی صفحه 107 یا وسایل الشیعه جلد چهاردهم باب 97 صفحه 132 مراجعه کنید.
يك هفته گذشت و شما هيچ سند و مدركي نشان ندادي.
من مرتب به انجمن سر نمی زنم و این روزها هم یه کم سرم شلوغ بود. متأسفانه از پست شما دیر اطلاع پیدا کردم. اگه انتظار پاسخ من اذیتتون کرد عذرخواهی می کنم.
سعي كن از اين به بعد باورهاي غلط خودتون را به پيامبر (ص) نسبت ندهيد.
خدا همه ما رو هدایت کنه و از سر تقصیراتمون بگذره. :Hedye:
بنام خدا من این موضوع رو در فرومهای دیگه مطرح کردم ولی کسی نه پاسخ داد و نه توجهی به اون کرد.مکرر اینجا گفته میشه که اسلام تإکید شدیدی بر جدایی زن و مرد در همه مکانها و همه زمانها کرده هر چند که دلیل قرانی بر این ادعا نیست و همه استدلالات مبتنی بر احادیث است پس چرا طواف این دو در همه مناسکها در داخل مسجد احرام باهم است و محرم و نامحرم باهم تماس بدنی دارند؟ چرا پشت سر هم و چسبیده به هم نماز میخوانند؟
سلام.
شاید خبر زیر جالب باشه.
موفق و سعادتمند باشید. :Gol:
سلام. شاید خبر زیر جالب باشه. http://www.sibtayn.com/fa/index.php?...31&itemid=2576 موفق و سعادتمند باشید.
در همین لینکی که گذاشتید گفته شده که علمای سعودی با ساخت طبقه برای زنان موافقت نکردند چون عملی نیست.ساخت این طبقه هم کمکی به حل موضوع نمیکند چون زائران دور کعبه طواف میکنند نه در داخل مسجد.با جدایی زن و مرد شمار زائران بشدت کاهش میابد چون خیلی ها حاظر نیستند بدون همسران و فرزندانشون در اون شهر بسیار شلوغ و متراکم به مسجد بروند
اما پرسش اصلی این بود که چرا پیامبر این کار رو نکرد نه علمای سعودی
در همین لینکی که گذاشتید گفته شده که علمای سعودی با ساخت طبقه برای زنان موافقت نکردند چون عملی نیست.
من از این خبر به جمع بندی شما نرسیدم. اصل جمله آخر خبر اینه: «در نظرخواهی عرب نیوز از دو نفر از علمای عربستان یکی از آنها از چنین ایده ای حمایت نکرد و اظهار داشت که این ایده عملی نیست؛ دیگری نیز از اظهار نظر درباره آن خودداری کرد و این مسئله را به شورای علمای ارشد اسلامی عربستان سپرد.».
نگفته «علمای سعودی موافقت نکردند چون عملی نیست». اینکه باید اجماعی به وجود بیاد یا راه مهندسی بهتری پیدا بشه یه بحث دیگه است. با این لینک فقط خواستم عرض کنم سؤالی که مطرح فرمودید مسبوق به سابقه است و در ذهن فقهای اسلام هم مطرح شده و دنبال می شه.
ساخت این طبقه هم کمکی به حل موضوع نمیکند چون زائران دور کعبه طواف میکنند نه در داخل مسجد.
طبقه رو می شه طوری ساخت که اطراف کعبه باشه و از سقف کعبه هم بالاتر نباشه. ریز جزئیاتش رو کارشناسان فقه و معماری می تونن پاسخ بدن. من و شما شاید نتونیم به این صراحت و راحتی بگیم می شه یا نمی شه. :ok:
اما پرسش اصلی این بود که چرا پیامبر این کار رو نکرد نه علمای سعودی
من وقتی برای بار سوم پستها رو با دقت خوندم دیدم جناب پارسا قبلاً به سؤالتون پاسخ دادن. به نظرم پاسخشون کاملاً گویاست. من که کاملاً قانع شدم. حتی در لینکی هم که ایشون گذاشتند سؤالتون به وضوح پاسخ داده شده بود:
http://www.hajj.ir/hadjwebui/news/wfShowOpinion.aspx?id=63453
این طور که من فهمیدم جواب سؤالتون اینه: چون در زمان پیامبر (ص) موضوعیتی برای تفکیک جماعت وجود نداشت. حتی در شلوغ ترین شرایط اجتماع مسلمین اطراف کعبه به اندازه کافی وسعت برای طواف داشت. تو عکس های قدیمی که من دیدم هم همین طور بود. اما تو زمان ما که جمعیت زیادی با هواپیما و با سهولت بیشتری در زمان کمی به مراسم حج می رسن داستان خیلی پیچیده تره و راه حلی هم تو لینک بالا بطور رسمی ارائه شده که لزوماً تنها راه حل هم نیست. امیدوارم برداشتم کمکی کرده باشه. اما اگه بازم قانع نشدید من پاسخ بهتری ندارم بدم. امیدوارم کارشناسان بتونن به رفع ابهامتون کمک کنن.
موفق باشید. :Gol:
طبقه رو می شه طوری ساخت که اطراف کعبه باشه و از سقف کعبه هم بالاتر نباشه. ریز جزئیاتش رو کارشناسان فقه می تونن پاسخ بدن. من و شما شاید نتونیم به این صراحت و راحتی بگیم می شه یا نمی شه.
چنین چیزی حتی در صورت موافقت همه علما هرگز عملی نخواهد شد جون مستلزم تعطیلی کل منسک برای دست کم یک سال است.علاوه بر اینکه خانوادهای زائر حاظر به رها کردن همسر و فرزندان خود در این جمعیت متراکم نمیشوند