آیا سربازی به شیوه ی کنونی مورد تایید اسلام است؟
تبهای اولیه
سلام
من این سوال رو حدود یکی دو ماه پیش اینجا پرسیدم ولی متاسفانه جوابی داده نشد...امیدوارم این دفعه بی جواب نمونه..
و اما سوال :
بر اساس چه آیه و روایتی پسرها باید حدود دو سال از بهترین دوران زندگیشون رو در بدترین شرایط تلف کنند ؟
با سلام خدمت شما کاربر گرامی
از ديدگاه اسلامي. قوانين بر دو گونه است: قوانين ثابت و قوانين متغيّر.
قوانين ثابت:
به قوانيني گفته ميشود كه قيد زمان و مكان ندارد و تا اَبد ثابت و غير قابل تغيير است و هيچ كس حق تصرّف در آنها را ندارد[1] مسائلي چون، نماز، روزه، حج، جهاد، خمس، زكات و ... از اين قبيل احكام ميباشند.
قوانين متغير:
آن سلسله مقرراتي است كه بر اساس نيازها و مصالح تدريجي بشر وضع ميشود و با از بين رفتن موضوع و يا تغيير آن منتفي و يا تغيير مي يابد[2]اين قوانين در چارچوب قوانين ثابت و با رعايت اصول و مباني ارزشهاي اسلامي و با توجّه به ضرورتها و نيازمنديهاي جامعه اسلامي از سوي وليّ امر وضع ميگردد. مثلاً اسلام در مسائل دفاعي و نوع اسلحه جنگي و نحوه استقلال و تماميت ارضي و جلوگيري از نفوذ دشمن مقررات ثابت و دائمي ندارد. زيرا شرايط زماني و مكاني در اين گونه مسائل بسيار متغير و غير ثابت است. بايد در اين موارد، با در نظر گرفتن اوضاع و احوال موجود، مقررات و احكام در نظر گرفته شود، و از راهي كه به حفظ مقاصد اسلامي كمك كند اقدام گردد. مثلاً گاهي شرايط ايجاب ميكند كه شدت عمل به خرج داده و روابط خود را قطع كرد و يا روابط تجاري را تا مدتي تحريم يا محدود نمود.
بر اين اساس قوانيني كه از نيازهاي هميشگي انسان بر مي خيزد، هرگز رنگ تغيير و تبدل را نمي پذيرد و به هيچ وجهي با گذشت ايام و غبار زمانه نمي فرسايد، آن چه قابل تغيير و تحول است و بايد در هر عصري تجديد گردد ، مقرراتي است كه به تناسب نيازهاي متغير و اقتضائات زمان و مكان جعل مي گردد .
پس نيازهاي بشر دوگونه است : ثابت و متغير . در سيستم قانونگذاري اسلام براي نيازهاي ثابت ، قانون ثابت وضع شده و براي نيازهاي متغير قانون متغير، ولي قانون متغير قانوني است كه اسلام آن را يك قانون ثابت وابسته كرده و آن قانون ثابت را به منزله روح اين قانون متغير قرار داده كه خود آن قانون ثابت دين، قانون متغير را تغيير مي دهد[3]
شريعت ما كه مجموعه اي از بايدها و نبايدها و قواعد و قوانين فقهي است، همانند ديگر ابزار دين از ثبات و دوام برخوردار است قوانين شريعت به دليل آنكه از زمرة حقايق ثابت عيني هستند نه مانند دانش هاي حسي و فرضي در معرض زوالند و نه آن كه دگرگوني و تغيير دانشهاي حسي بر ثبات و دوام آنها اثر ميگذارد از اينرو تحول علوم استقرائي و فرضيه هاي علمي كوچكترين اثري نسبت به قوانين شرعي ندارد. آنچه همراه با تحوالات اجتماعي نسبت به اين قوانين حادث ميشود, عبارت از تغييراتي است كه در حوزه موضوعات و مصاديق آنها واقع ميگردد و تغيير موضوعاتي كه خود محكوم قوانين ثابت است نه تنها موجب تغيير قوانين نميشود بلكه گستره و دامنه ثبات آن قوانين حاكم را ارائه ميدهد[4]
همان گونه که می دانید، مسئلۀ جهاد و دفاع در زمان پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و امامانی که علاوه بر امامت، عهدار حکومت نیز بودند -مانند امام علی(علیه السلام) و امام حسن(علیه السلام)- امری واجب بوده و مختص به زمان خاص، یا افراد خاص نمی شد. به بیان دیگر، در آن زمان هرگاه که اسلام و سرزمین اسلامی مورد تعرض و هجوم کفار و مخالفان واقع می شد، بر تمام مسلمانان دفاع در برابر تجاوز بی گانگان واجب بود و مردم نیز وظیفۀ خود می دانستند تا از دین و ناموس خود دفاع کنند، و این کار را می کردند. اما در زمان صلح هر فردی مشغول کار خود می شد.
با توجه به این مسئله، مسلمانان در زمان حکومت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امام(علیه السلام) همواره برای دفاع از سرزمین های اسلامی آماده بودند، و امروزه نیز چنین است. چنان که در زمان هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم که مردم از تمام قشرها، دفاع از میهن اسلامی را بر خود لازم می دانستند و عاشقانه با جان و مال از اسلام و کشور دفاع می کردند، خدمت سربازی نیز تنها بخشی از آن محسوب می شد.[5]
این دیدگاه که برخی از قوانین حتما باید در قرآن و سنت صراحتا ذکر شده باشد قابل قبول نیست و همانطور که می دانیم طبق گذشت زمان موضوعاتی پیش می آید که قوانین مربوط به خود را می طلبد.به عنوان مثال در عصر حاضر یکی از قوانینی که بسیار لازم و ضروری است قوانین راهنمایی و رانندگی است که هر عقل سلیمی به درستی لزوم قوانین اذعان می کند.قوانین مربوط به سربازی نیز از قائده مستثنا نیستد و کشور اسلامی نیازمند اشخاصی است که از میهن دفاع کنند و یا همیشه آماده دفاع از میهن باشند.البته روشن است سخن در اصل لزوم قوانین است و نه در چگونگی اجرا و یا جزئیات آن و سخن در این موارد از حیطه بحث ما خارج و کارشناسان فن خود را می طلبد.
[1] مصباح يزدي، محمدتقي، پرسشها و پاسخها، ج 2، صفحه 38
[2] مصباح يزدي، محمدتقي، پيشين، صص 39-38
[3] ر.ک:اسلام و متقضيات زماني، چاپ اول، 1370، ج2 ، ص77، همچنين نظام حقوق زن در اسلام ، ص 101
[4] جوادي آملي، عبدالله، شريعت در آينه معرفت، مركز نشر فرهنگي رجا، چاپ دوّم، 1373، ص144
[5] در برخی از مطالب این پاسخ از نرم افزار پاسخ و سایت اسلام کوئیست بهره گرفته شده است.
[="Tahoma"][="Green"]اللهم عجل لولیک الفرج
سلام
ممنون از لطفتون و پاسخگویی شما
استاد گرامی الان من جوانی هستم که در سن 22 سالگی هستم و دارزم درس می خونم برای خروج از کشور مشکل معافیت دارم!
برای کار مشکل معافیت دارم
برای ازدواج تا حدی مانع است(اگر مستقیم نباشد غیر مستقیم تاثیراتی دارد مثل طولانی شدن زمان عقد عدم توانایی اشتغال و...)
درست زمانی باید بریم سربازی که باید فکرمون به تشکیل خانواده و تامین آیندمون باشد
چرا باید این طور باشه؟
چرا با دختران فرق داریم؟
الان یک خانم وقتی از یک دانشگاه فارغ میشه آیا فرصت بیشتری برای یافتن کار مناسب نداره؟
باید بکی بگیم مشکلات رو؟:Ghamgin:
آیا اسلام همچین شرایطی رو می پذیرد؟[/]
با توجه به این مسئله، مسلمانان در زمان حکومت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امام(علیه السلام) همواره برای دفاع از سرزمین های اسلامی آماده بودند، و امروزه نیز چنین است. چنان که در زمان هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم که مردم از تمام قشرها، دفاع از میهن اسلامی را بر خود لازم می دانستند و عاشقانه با جان و مال از اسلام و کشور دفاع می کردند، خدمت سربازی نیز تنها بخشی از آن محسوب می شد.[5]
ا
سلام
جناب شما یک چیز رو در بین همین سخنانتون از یاد برده اید
در زمان پیامبر هر کسی در قبیله خود بوده و به زندگی مشغول بوده است و هر وقت نیاز به دفاع بود با اطلاع رسانی آن نیروها را جمع می کردند و آماده دفاع می شدند
عده ای هم برای نظم عمومی که جز نیروهای ثابت بودن حقوق بگیر بوده اند
اما در ایران اینطور نیست:شما 2 سال آماده باش هستید که به آن می گویند خدمت ضرورت
بعد 8 سال خدمت دوره احتیاط که اگر در این 8 سال جنگ بشود اعلام می کنند و شما به خدمت می روید
بعد 10 سال ذخیره اول
و بعد 10 سال ذخیره دوم
حال بیشتر مسئله و بدبختی سر همان 2 سال ضرورت هست که بنده پیشنهاد می کنم نیروهای ثابت ارتشی و سپاهی ما باید آنچنان قوی باشند که از پس امور بر بیایند و در هنگام جنگ از دیگر اقشار جامعه استفاده کنند
در ضمن بنده خدمت هم رفتم
با احترام...حقیقت
به نام خدا
اینجوری که کسانی که از سربازی میان تعریف میکنن انگار بعضی جاها خیلی اذیت می کنن
ولی باید برای دفاع کشور کشور آماده باشه هر چند اشکالاتی در این سربازی وجود دارد.
[="Tahoma"][="Green"]به نام خدا اینجوری که کسانی که از سربازی میان تعریف میکنن انگار بعضی جاها خیلی اذیت می کنن ولی باید برای دفاع کشور کشور آماده باشه هر چند اشکالاتی در این سربازی وجود دارد.
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام
همینکه 2 سال از بهترین دوران زندگیت رو صرف رفتن به جایی بکنی که معلوم نیست کجا بیافتی و نتونی پول در بیاری و کار کنی
بعد ببینی دوستات معاف شدند و تو امکان نرفتن سربازی نداری
و بخواهی بری سفر کلی مانع جلوت می گذارند می فهمید چه دردی داره
الان درد تجرد بیکاری سربازی و...
رو حساب کنید کاش یکم بفکر باشند مسئولین :Ghamgin:[/]
سلام
من وقتی رفتم خدمت به این مضوع فکر میکردم که من ممکنه 60 یا 70 سال یا بیشتر عمر کنم و جوانهای مردم برای اسایش و امنیت من رو برجکها و کنار مرزها و هزاران جای دیگه نگهبانی میدند اگه من این کار دو سال این کار را برای دیگران نکنم نامردیه
البته من هم به این نحوه خدمت سربازی انتقادات شدیدی دارم اما حالا که برای همه اینطوری اجرا میشه ماهم باید همینطور خدمت کنیم
سلام
من وقتی رفتم خدمت به این مضوع فکر میکردم که من ممکنه 60 یا 70 سال یا بیشتر عمر کنم و جوانهای مردم برای اسایش و امنیت من رو برجکها و کنار مرزها و هزاران جای دیگه نگهبانی میدند اگه من این کار دو سال این کار را برای دیگران نکنم نامردیه
البته من هم به این نحوه خدمت سربازی انتقادات شدیدی دارم اما حالا که برای همه اینطوری اجرا میشه ماهم باید همینطور خدمت کنیم
سلام
پس شما چون برای همه اینطور هست راضی شدی و موافق با سخن :می خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو
اما به قول شهید رجایی:
می خواهی نشوی رسوا هم رنگ حقیقت شو
با احترام بنده با سخن شما مخالفم و معقدم این سربازی مالیات عمرم بود که به ظلم از من آن را گرفتند
با سلام خدمت بزرگوارانی که نکاتی رابیان داشته اند:
بنده هم عرض کردم که سخن در اصل لزوم قانون سربازی است نه شیوه اجرا و مدت زمان و چگونگی آن زیرا این موارد تخصص خود را می طلبد و نیاز به بحث و بررسی های کارشناسی است.صحبت در مورد تغییر اجرا و شیوه سربازی نیز بحثی است که برخی از کارشناسان نظرات متفاوتی با شیوه کنونی دارند.
در مورد دوست عزیزمون که به نوعی اشاره به تبعیض بین دختران و پسران داشتند نیز باید بگویم که اینکه سربازی مختص پسران است مخصوص الان نیست بلکه در زمان معصومین(علیهم السلام) نیز همین گونه بوده است و جهاد مختص آقایان است و برای خانم ها واجب نبوده است.اگر نگوییم در تمام کشورها ولی می توانیم بگوییم در اکثر کشورهای غیر مسلمان نیز همین گونه است و در ضرورت جنگ و سربازی خانم ها مجبور به جنگ و ...نمی شوند و این موارد مختص کشور ما نیست.
موفق باشید