كشته شدن امام زمان
تبهای اولیه
سلام عليك
پس از ظهور امام زمان(عج) و برپا كردن دين اسلام در سراسر جهان و عدالت ،ايشان چند سال پس از ظهور كشته ميشوند و به دست چه كسي و پس از ايشان چه اتفاقي مي افتد؟
سلام عليك
پس از ظهور امام زمان(عج) و برپا كردن دين اسلام در سراسر جهان و عدالت ،ايشان چند سال پس از ظهور كشته ميشوند و به دست چه كسي و پس از ايشان چه اتفاقي مي افتد؟
با سلام خدمت شما دوست گرامی
در مورد مدت حکومت حضرت مهدی روایت مختلفی وجود دارد. برخی آن را 7 سال ، برخی 10 ، برخی 20 و برخی 40 سال نیز مطرح کرده اند.(1) در مورد اینکه چرا چند مدت برای طول حکومت حضرت بیان شده است، برخی گفته اند که این سال ها به مراحل مختلف حکومت حضرت اشاره دارد، مراحل مانند ایجاد، تثبیت و... بیان می کند. برخی نیز روایت هفت سال را ترجیح داده اند.(2)
در مورد نحوه رحلت ایشان نیز دو دسته روایات وجود دارد، برخی گفته اند که حضرت پس از مدت حکومت خویش از دنیا خواهند رفت: به طور مثال ام سلمه از پیامبر نقل می کند: مهدی از خاندان من و از فرزندان فاطمه است.... او در میان مردم به سنت پیامبرشان عمل میکند، پس هفت سال درنگ میکند و آن گاه از دنیا میرود و مسلمانان بر او نماز میگزارند.(3)
از سوی دیگر در حدیثی از امام صادق(ع) می فرماید: امام صادق (ع) نیز در این باره میفرماید: "به خدا قسم هیچیک از ما نیست، مگر این که کشته شده و به شهادت میرسد.(4)
با توجه به اینکه مرگ اعم از شهادت و مرگ طبیعی است می توان گفت حضرت به نحو شهادت، از دنیا خواهند رفت.
در مورد قاتل ایشان در برخی کتب آمده است که :
زنی از «بنی تمیم» به نام «سعیده» که ریشی چون مردان دارد، از بالای پشت بام هاون سنگی به سوی آن حضرت که در حال گذشتن از آن مسیر است پرتاب میکند و او را میکشد(5)اما با توجه به اینکه این سخن به امام معصوم استنادی مشخص ندارد، قابل اعتماد نیست و باید گفت نحوه شهادت حضرت به روشنی برای ما معلوم نیست.
موفق باشید
1. رجوع کنید به :
بحارالانوار، ج 52، ص 291، مطبعة الاسلامیه، 1384 هـ ش.
الشیعة و الرجعه، ج 1، ص 224، محمدرضا طبسی، مطبعة الآداب النجف الاشرف، 1385 هـ ش.
الغیبة نعمانی، ص 332، تحقیق علیاكبر غفاری، مطبعة الصدوق، تهران، بیتا.
العمده، ابن الطریق. ص 439، تحقیق و نشر موسسة النشر الاسلامی، (جامعه مدرسین)، طبع اول، 1407 هـ قم.
عقد الدرر، ص 240، به نقل از جهان بعد از ظهور، محمد خادمی شیرازی، ص 174، چاپ دوم، مۆسسة الغدیر.
2. المهدی، سیدصدرالدین صدر، ص 239، چاپ دوم، 1379، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم.
3. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 104، ح 39.
4. همان، ص 209، ح 7.
5. یزدی حائری علی ، الزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب، ج 2، ص 167.
با سلام
از کارشناس محترم تقاضا دارم صحت رجالی این روایت را بررسی فرماید
با تشکر
ومما رواه لي ورويته عن السيد الجليل السعيد بهاء الدين علي بن عبد
الحميد الحسيني رواه بطريقه عن أحمد بن محمد الأيادي يرفعه إلى أحمد بن
عقبة عن أبيه عن أبي عبد الله ( ع ) سأل عن الرجعة أحق هي قال نعم
فقيل له من أول من يخرج قال الحسين ( ع ) يخرج على اثر القائم ( ع )
قلت ومعه الناس كلهم قال لا بل كما ذكر الله تعالى في كتابه يوم ينفخ
في الصور فتأتون أفواجا قوم بعد قوم .
وعنه عليه السلام ويقبل الحسين ( ع ) في أصحابه الذين قتلوا معه
ومعه سبعون نبيا كما بعثوا مع موسى بن عمران ( ع ) فيدفع إليه القائم ( ع )
الخاتم فيكون الحسين عليه السلام هو الذي يلي غسله وكفنه وحنوطه
ويواري به في حفرته .
وعنه ( ع ) ان منا بعد القائم عليه السلام اثنى عشر مهديا من ولد
الحسين عليه السلام
مختصر بصائر الدرجات،ص:48
با سلام
در ضمن بحث رجعت (حکومت اما حسین علیه السلام)پس از امام زمان(عج) مطرح است.
البته دوست گرامی این نکته را مدنظر داشته باشید که رجعت فقط مختص امام حسین علیه السلام نیست.برخی از امامان دیگر من جمله امام علی علیه السلام و... رجعت خواهند کرد.حضرت عیسی علیه السلام نیز در دوران ظهور امام زمان (عج) خواهند آمد و پشت سر ایشان نماز خواهند خواند.
[FONT=microsoft sans serif]سلام عليك
پس از ظهور امام زمان(عج) و برپا كردن دين اسلام در سراسر جهان و عدالت ،ايشان چند سال پس از ظهور كشته ميشوند و به دست چه كسي و پس از ايشان چه اتفاقي مي افتد؟
با سلام
درباره این که آیا امام زمان(ع) کشته می شود یا به مرگ طبیعی از دنیا میرود و اگر کشته می شود، آیا کشنده او مرد است یا زن؟ مسلمان است یا غیر مسلمان؟ اصفهانی است یا غیر اصفهانی؟
اگر چه سخنانی گفته شده و چه بسا روایاتی نقل شده باشد، اما دلیل معتبری در دست نیست. از حدیث معروف «ما منّا إلاّ مقتول أو مسموم؛(1) تمامی ما امامان با شمشیر کشته می شویم یا با زهر» استفاده می شود که امام زمان نیز مانند بقیه ائمه، کشته یا مسموم می شود.
اما اصل مسئله این که آیا همه آن بزرگواران به شهادت رسیده یا برخی به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند، بین علمای شیعی اختلاف است.
شیخ صدوق(ره) بر این باور است که همه معصومین(ع) به اجل غیر طبیعی از دنیا رفته اند. شیخ مفید(ره) فرموده تمامی آنان با قتل یا با سم از دنیا نرفته اند، بلکه شهادت برخی از آنان مشکوک است. شهادت امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین(ع) قطعی و حتمی است.
پس از ایشان مسمومیت و شهادت امام موسی بن جعفر(ع) نیز قطعی و مسلّم است.
درباره امام رضا(ع) نیز قول قوی به مسمومیّت ایشان است. امّا در دیگر امامان دلیل قطعی برای اثبات این که آنان به وسیلة سمّ کشته شده باشند، جای تردید است.(2)
بنابراین دلیلی بر کیفیت مردن یا شهادت امام زمان(ع) نداریم، امّا تذکّر این نکته ضروری است که پیامبر و امامان به مقام شهادت که مقامی بس بالا و والا است رسیده اند و رسیدن به این مقام اسبابی دارد.
ممکن است فردی با مرگ طبیعی از دنیا برود، ولی در اثر این که دارای تقوا و عمل صالح است، به مقام شهادت برسد. البته یکی از مهم ترین اسباب رسیدن به این مقام، کشته شدن در راه خدا است.
برای اطلاع بیشتر به کتاب های مهدی موعود ترجمه علی دوانی، در انتظار خورشید از عبدالرحمن انصاری، امام در عینیت جامعه نویسنده محمد رضا حکیمی، دادگستر جهان نوشتةابراهیم امینی و منتهی الآمال نوشتة حاج شیخ عباس قمی مراجعه شود.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت ها:
1. مجله حوزه، شماره 70 – 71، ص 590، به نقل از بحارالانوار، ج 27، ص 213 و 216 و 217.
2. همان، ص 60، به نقل از اعتقادات شیخ صدوق، ج 5، ص 99، چاپ کنگره شیخ مفید.
http://www.pasokhgoo.ir/node/730
دیدن این تاپیک هم خالی از لطف نیست
http://www.askdin.com/thread17569.html
.
سلام عليكم
يعني پس از ايشان رجعت اتفاق مي افتد و برخي از ائمه و پيامبران زنده خواهند شد و حكومت ميكنند كه آن را حدود 309 سال نقل كرده اند[1] پس از آن ها قيامت ميشود .اما درباره ي مرگ ايشان حديثي از پيامبر وجود دارد كه ايشان به مرگ طبيعي از دنيا خواهند رفت.
- ام سلمه از پیامبر خدا (ص) چنین نقل میکند: مهدی از خاندان من و از فرزندان فاطمه است … او در میان مردم به سنت پیامبرشان عمل میکند، پس هفت سال درنگ میکند و آن گاه از دنیا میرود و مسلمانان بر او نماز میگزارند.[2]
و در جاي ديگري نيز نقل ميكنند كه ايشان شهيد خواهند شد:امام حسن مجتبي ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: و الله لقد عهد الينا رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ ان هذا الامر عليكم اثنا عشر اماماً من ولد علي و فاطمه، ما منا الامسموم او مقتول» به خدا سوگند رسول خدا اين عهد و وعده را به ما داده است كه امر امامت را دوازده تن از فرزندان علي ـ عليه السّلام ـ و فاطمه ـ عليها السّلام ـ به دست خواهند گرفت و هيچ كدام از ماها نيست مگر اينكه يا به وسيلة سم و يا با كشتن، شربت شهادت خواهند نوشيد.[3]
[1].نعماني،همان و اعلام الوري با علام الهدي،ص332
[2]. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 104، ح39
[3].همان و اعلام الوري با علام الهدي،طبرسي،ص349
البته نميشود به اين احاديث اعتماد كرد چون امكان جعل آن ها نيز وجود دارد
.پس به اين نتيجه ميرسيم كه: معلوم نيست كه امام زمان به مرگ طبيعي از دنيا ميروند يا شهيد ميشوند.
با سلام
از کارشناس محترم تقاضا دارم صحت رجالی این روایت را بررسی فرمایدبا تشکر
ومما رواه لي ورويته عن السيد الجليل السعيد بهاء الدين علي بن عبد
الحميد الحسيني رواه بطريقه عن أحمد بن محمد الأيادي يرفعه إلى أحمد بن
عقبة عن أبيه عن أبي عبد الله ( ع ) سأل عن الرجعة أحق هي قال نعم
فقيل له من أول من يخرج قال الحسين ( ع ) يخرج على اثر القائم ( ع )
قلت ومعه الناس كلهم قال لا بل كما ذكر الله تعالى في كتابه يوم ينفخ
في الصور فتأتون أفواجا قوم بعد قوم .
وعنه عليه السلام ويقبل الحسين ( ع ) في أصحابه الذين قتلوا معه
ومعه سبعون نبيا كما بعثوا مع موسى بن عمران ( ع ) فيدفع إليه القائم ( ع )
الخاتم فيكون الحسين عليه السلام هو الذي يلي غسله وكفنه وحنوطه
ويواري به في حفرته .
وعنه ( ع ) ان منا بعد القائم عليه السلام اثنى عشر مهديا من ولد
الحسين عليه السلام
مختصر بصائر الدرجات،ص:48
با سلام خدمت شما دوست گرامی
در مورد بررسی رجالی باید به صورت مستقل به بحث نشست و راویان و ثقه بودن آنها را مورد بررسی قرار داد که نیازمند آن است که در تاپیکی مجزا بحث شود.
آنچه به صورت خلاصه می توان گفت این است که حدیث مذکور مرفوعه است و از این نظر نمی تواند دارای سند قوی محسوب شود .
موفق باشید
ازین خبرا نیست و تفسیر و تعبیر و تعریف اینها هم به طور دقیق حرفی از چیزی که
در عنوان هست نزده و نمیزنه ...
ممکنه یک مجروح جنگی بعد از چندین سال بخاطر فشار و صدمات جنگ از دنیا بره حتی در 100 سالگی که شهید نام میگیره ...
امام زمان زاده و آزاده ی میدان جهاد هستند و خواهند بود .
جهادگر واقعی بدون مقام شهادتی که ما درک کردیم ازین دنیا نمیره
ولی باز ممکنه کسی شهید بشه اما نزد خدا شهید نباشه
همینطور ممکنه کسی به چشم ما شهید از دنیا نره
اما پیش خدا شهید باشه ..
سوال:
پس از ظهور امام زمان(عج) و برپا كردن دين اسلام در سراسر جهان و عدالت ،ايشان چند سال پس از ظهور كشته ميشوند و به دست چه كسي و پس از ايشان چه اتفاقي مي افتد؟
پاسخ:
در مورد مدت حکومت حضرت مهدی روایت مختلفی وجود دارد. برخی آن را 7 سال ، برخی 10 ، برخی 20 و برخی 40 سال نیز مطرح کرده اند.(1) در مورد اینکه چرا چند مدت برای طول حکومت حضرت بیان شده است، برخی گفته اند که این سال ها به مراحل مختلف حکومت حضرت اشاره دارد، مراحل مانند ایجاد، تثبیت و... بیان می کند. برخی نیز روایت هفت سال را ترجیح داده اند.(2)
در مورد نحوه رحلت ایشان نیز دو دسته روایات وجود دارد، برخی گفته اند که حضرت پس از مدت حکومت خویش از دنیا خواهند رفت: به طور مثال ام سلمه از پیامبر نقل می کند: مهدی از خاندان من و از فرزندان فاطمه است.... او در میان مردم به سنت پیامبرشان عمل میکند، پس هفت سال درنگ میکند و آن گاه از دنیا میرود و مسلمانان بر او نماز میگزارند.(3)
از سوی دیگر در حدیثی از امام صادق(ع) می فرماید: امام صادق (ع) نیز در این باره میفرماید: "به خدا قسم هیچیک از ما نیست، مگر این که کشته شده و به شهادت میرسد.(4)
با توجه به اینکه مرگ اعم از شهادت و مرگ طبیعی است می توان گفت حضرت به نحو شهادت، از دنیا خواهند رفت.
در مورد قاتل ایشان در برخی کتب آمده است که : زنی از «بنی تمیم» به نام «سعیده» که ریشی چون مردان دارد، از بالای پشت بام هاون سنگی به سوی آن حضرت که در حال گذشتن از آن مسیر است پرتاب میکند و او را میکشد(5)
اما با توجه به اینکه این سخن به امام معصوم استنادی مشخص ندارد، قابل اعتماد نیست و باید گفت نحوه شهادت حضرت به روشنی برای ما معلوم نیست.
1. رجوع کنید به :
بحارالانوار، ج 52، ص 291، مطبعة الاسلامیه، 1384 هـ ش.
الشیعة و الرجعه، ج 1، ص 224، محمدرضا طبسی، مطبعة الآداب النجف الاشرف، 1385 هـ ش.
الغیبة نعمانی، ص 332، تحقیق علیاكبر غفاری، مطبعة الصدوق، تهران، بیتا.
العمده، ابن الطریق. ص 439، تحقیق و نشر موسسة النشر الاسلامی، (جامعه مدرسین)، طبع اول، 1407 هـ قم.
عقد الدرر، ص 240، به نقل از جهان بعد از ظهور، محمد خادمی شیرازی، ص 174، چاپ دوم، مۆسسة الغدیر.
2. المهدی، سیدصدرالدین صدر، ص 239، چاپ دوم، 1379، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم.
3. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 51، ص 104، ح 39.
4. همان، ص 209، ح 7.
5. یزدی حائری علی ، الزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب، ج 2، ص 167.