ببخشید سلام نماز یا ذکرهای رکوع و سجده جزء اینها قرار نمیگیره؟ شرمنده میشه در مورد نماز احتیاط هم توضیح بدید که چطوری باید بخونیمش؟ با تشکر
سلام
خیراینها جزء قرائت نیست جزء ذکر رکوع و سجده است عنوان مستقل نداره
و اما نماز احتیاط
نماز احتیاط در مواردی که واجب میشه ( که در بحث شکیاته )
ایستاده یا نشسته خونده میشه
در حالت ایستاده بعد از نیت و تکبیره الاحرام حمد رو میخونیم و بعد به رکوع میریم و بعد هم سجده ها رو بجا میاریم
اگر وظیفمون دو رکعت باشه رکعت دوم هم همینطور
بعد از سجده ها تشهد و سلام و والسلام
در حالت نشسته هم فرقی نمیکنه الا اینکه برای انجام رکوع باید سرها رو تا روی زانو خم کنی
هر دو رکعت نماز احتیاط نشسته به اندازه یک رکعت ایستاده است
دقت کنید که نماز احتیاط سوره نداره
والله الحنان الموفق
ببخشید سلام نماز یا ذکرهای رکوع و سجده جزء اینها قرار نمیگیره؟
شرمنده میشه در مورد نماز احتیاط هم توضیح بدید که چطوری باید بخونیمش؟
با تشکر
و علیکم السلام
در تکمیل جملات استاد حامد عرض می کنم.
نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد. و نباید نیت را به زبان بیاورند . و بنابر احتیاط واجب حمد را آهسته قرائت نمایند. ( برخی از مراجع میفرمایند، حتی «بسم الله الرحمن الرحیم» را بنا بر احتیاط مستحب آهسته بگوید)
** در خواندن نماز های احتیاط دو رکعتی(دو رکعتی ایستاده) دو نظر وجود دارد.
عده ای از فقها میفرمایند یک نماز دو رکعتی (مثل نماز صبح) بخواند.
عده ای دیگر میفرمایند دو تا نماز یک رکعتی بخواند . یعنی نماز یک رکعتی اول را تمام کند و سپس یک نماز یک رکعتی دیگر بجای آورد.
سلام
شما سوالتون رو مطرح بفرمایید
دوستان همه هستند
والله الموفق
pymn_nzr;339675 نوشت:
. و نباید نیت را به زبان بیاورند . و بنابر احتیاط واجب حمد را آهسته قرائت نمایند. ( برخی از مراجع میفرمایند، حتی «بسم الله الرحمن الرحیم» را بنا بر احتیاط مستحب آهسته بگوید)
** در خواندن نماز های احتیاط دو رکعتی(دو رکعتی ایستاده) دو نظر وجود دارد.
عده ای از فقها میفرمایند یک نماز دو رکعتی (مثل نماز صبح) بخواند.
عده ای دیگر میفرمایند دو تا نماز یک رکعتی بخواند . یعنی نماز یک رکعتی اول را تمام کند و سپس یک نماز یک رکعتی دیگر بجای آورد.
سلام
یعنی نیت رو فقط توی ذهنمون در نظر بگیریم و به زبان نیاریم؟!! دلیلش چیه؟
بعد اینکه میگن نماز احتیاط ایستاده یا نشسته رو میشه توضیح بدید؟ یعنی ایستاده یا نشسته بودن رو خودمون باید انتخاب کنیم؟ (مثلا کسانی که میتونن ایستاده بخونن، باید ایستاده بخونن و کسانی که نمیتونن باید نشسته بخونن؟)
یعنی نیت رو فقط توی ذهنمون در نظر بگیریم و به زبان نیاریم؟!! دلیلش چیه؟
بعد اینکه میگن نماز احتیاط ایستاده یا نشسته رو میشه توضیح بدید؟ یعنی ایستاده یا نشسته بودن رو خودمون باید انتخاب کنیم؟ (مثلا کسانی که میتونن ایستاده بخونن، باید ایستاده بخونن و کسانی که نمیتونن باید نشسته بخونن؟)
ممنون
و علیکم السلام
دلیلش قطعا روایاتی است که از معصومین (علیهم السلام) رسیده است که مرجع تقلیدتان با حلاجی و استدلال این حکم را صادر کرده است.
نه ... حتما لازم نیست عذری داشته باشیم تا نشسته بخوانیم...
سلام یعنی نیت رو فقط توی ذهنمون در نظر بگیریم و به زبان نیاریم؟!! دلیلش چیه؟ بعد اینکه میگن نماز احتیاط ایستاده یا نشسته رو میشه توضیح بدید؟ یعنی ایستاده یا نشسته بودن رو خودمون باید انتخاب کنیم؟ (مثلا کسانی که میتونن ایستاده بخونن، باید ایستاده بخونن و کسانی که نمیتونن باید نشسته بخونن؟) ممنون
سلام
آره نیت رو به ذهنتون بگذرونید این شاید بخاطر اینه که شرع مقدس میخواد یک الحاقی به نماز مشکوک بزنه که اگر الحاق صحیحه جزء خودش باشه و اگر نیست یک نماز مستقل محسوب بشه
منظور از نشسته و ایستاده توانایی نیست
فرد شاک مختاره یکی از دو وضعیت رو انتخاب کنه
والله الحنان و الموفق
نماز احتیاط رو حتما باید طبق نظر مرجع تقلید انتخابی ِ خودمون بخونیم، یا طبق نظر فرد دیگه ای هم باشه، اشکالی نداره؟
کاربر pymn_nzr در جایی نوشتند:" در خواندن نماز های احتیاط دو رکعتی(دو رکعتی ایستاده) دو نظر وجود دارد.
عده ای از فقها میفرمایند یک نماز دو رکعتی (مثل نماز صبح) بخواند.
عده ای دیگر میفرمایند دو تا نماز یک رکعتی بخواند . یعنی نماز یک رکعتی اول را تمام کند و سپس یک نماز یک رکعتی دیگر بجای آورد."
یعنی منظورم اینه که باید حتما رجوع کنم به توضیح المسائل مرجع تقلید خودم تا ببینم حکمشون چیه؟ یا میشه خودم یکی از این دو حالتی که نوشتن رو انتخاب کنم؟
بین نماز اصلیمون و نماز احتیاط فاصله ای نباید باشه؟
با عرض شرمندگی من تا حالا نمیدونستم باید نماز احتیاط رو خوند!!!!!!!
سلام
نظر امام ره در این مورد اینه که اگر نخونه چه عمدا چه سهوا بنابر احتیاط واجب باید هم اصل نماز هم نماز احتیاط رو اعاده کنه
والله الحنان الموفق
taghdir0;339689 نوشت:
یعنی منظورم اینه که باید حتما رجوع کنم به توضیح المسائل مرجع تقلید خودم تا ببینم حکمشون چیه؟ یا میشه خودم یکی از این دو حالتی که نوشتن رو انتخاب کنم؟ بین نماز اصلیمون و نماز احتیاط فاصله ای نباید باشه؟
سلام
وظیفه مراجعه به فتوای مرجع تقلید خودتونه لذا بهتره مرجع تقلیدتون رو معرفی کنید
بین دو نماز نباید فاصله باشه
والله الموفق
سلام
نظر امام ره در این مورد اینه که اگر نخونه چه عمدا چه سهوا بنابر احتیاط واجب باید هم اصل نماز هم نماز احتیاط رو اعاده کنه
والله الحنان الموفق
واقعا؟
خب من بعضی وقتها که شک میکردم بین تعداد رکعتها، بعد از اتمام نمازم، دوباره اون نماز رو میخوندم. یعنی باز هم نماز احتیاطش به گردنم هست؟!!! :Ghamgin:
حالا من از کجا باید بدونم توی اینهــــــمه سال چند تا نماز اصلی و احتیاط رو باید به جا بیارم؟!
واقعا؟ خب من بعضی وقتها که شک میکردم بین تعداد رکعتها، بعد از اتمام نمازم، دوباره اون نماز رو میخوندم. یعنی باز هم نماز احتیاطش به گردنم هست؟!!! حالا من از کجا باید بدونم توی اینهــــــمه سال چند تا نماز اصلی و احتیاط رو باید به جا بیارم؟!
سلام
شما بفرمایید مرجع تقلیدتون کیه ؟
والله الموفق
taghdir0;339696 نوشت:
حالا من از کجا باید بدونم توی اینهــــــمه سال چند تا نماز اصلی و احتیاط رو باید به جا بیارم؟!
سلام
قاعده کلی اینه که هر مقدار از عبادتی که مطئنیم باطل بوده و برامون مقدور است باید اعاده کنیم
والله الموفق
نماز احتیاط رو حتما باید طبق نظر مرجع تقلید انتخابی ِ خودمون بخونیم، یا طبق نظر فرد دیگه ای هم باشه، اشکالی نداره؟
کاربر pymn_nzr در جایی نوشتند:" در خواندن نماز های احتیاط دو رکعتی(دو رکعتی ایستاده) دو نظر وجود دارد.
عده ای از فقها میفرمایند یک نماز دو رکعتی (مثل نماز صبح) بخواند.
عده ای دیگر میفرمایند دو تا نماز یک رکعتی بخواند . یعنی نماز یک رکعتی اول را تمام کند و سپس یک نماز یک رکعتی دیگر بجای آورد."
یعنی منظورم اینه که باید حتما رجوع کنم به توضیح المسائل مرجع تقلید خودم تا ببینم حکمشون چیه؟ یا میشه خودم یکی از این دو حالتی که نوشتن رو انتخاب کنم؟
بین نماز اصلیمون و نماز احتیاط فاصله ای نباید باشه؟
باسلام
نماز های احتیاط غالبا اینگونه اند که فرد مخیر است بین دو رکعت نشسته یا یک رکعت ایستاده ، (مگر در شک 2و 3و 4 که در ان باید دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بجا اورد)
اما هیچگاه دو نماز یک رکعتی در کنار هم واحب نیست و کسی هم به ان فتوا نداده.
ضمنا بین نماز اصلی و نماز احتیاط نه تنها نباید فاصله شود ،بلکه نباید مبطل نماز هم بین انها از نماز گزار سر بزد .و نکته ی اخر اینکه :
نه تنها در نماز احتیاط ،بلکه در همه ی احکام باید از مرجع تقلید خود تبعیت کنید و در این نکته فرقی بین احکام مختلف نیست.
همیشه سر بلند و پیروز باشید
اگر شك بين 2 و 3 و 4 بعد از سر برداشتن از سجده دوم باشد ، بايد بنا را بر 4 بگذاريد و تشهد و سلام را بگوييد و نماز را تمام كنيد ، و بلافاصله بعد از نماز دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نماز احتياط نشسته بجا آوريد.
ولي اگر بعد از سجده اول يا قبل از سر برداشتن از سجده دوم بين 2 و 3 و 4 شك كنيد نماز باطل است و بايد آن را رها كنيد و دوباره بخوانيد.رساله مراجع با كمي تغيير در عبارات شايد براي شما سوال باشد كه دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نماز احتياط نشسته براي چيست ؟ جواب :اگر در واقع شما دو ركعت خوانده باشيد آن دو ركعت نماز احتياط ايستاده ، جاي آن دو ركعت فراموش شده را مي گيرد و اگر در واقع سه ركعت خوانده باشيد ، آن دو ركعت نماز احتياط نشسته جاي آن يك ركعت فراموش شده را پر مي كند ، و اگر 4 ركعت خوانده بوديد كه نماز صحيح بوده و اين فقط صرفا نماز احتياط است. موفق باشيد
سلام
ممنون شرمنده میشه در مورد شک 2 و3 و4 یه توضیحی بدید؟
اگر بعد از سجده ی دوم (1)شک کرد که دررکعت دوم است یا سوم یا چهارم ،باید بنا را بر چهارم بودن رکعت نماز بگذارد،سلام نماز را بدهد و بدون اینکه مبطلی انجام دهد دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا اورد و بعداز سلام ان هم دو رکعت نماز احتیاط نشسته بخواند .
(1): فتوای فوق نظر ایات عظام: امام ،رهبری،فاضل ،مکارم ، نوری ،و بهجت بود اما
حضرات ایات خوئى، تبريزى: بعد از تمامى ذكر از سجدۀ دوّم، ..
گلپايگانى، صافى: بعد از تمام شدن ذكر واجب سجدۀ دوّم،
..سيستانى: بعد از داخل شدن در سجدۀ دوّم، ..
اگر به واسطه ندانستن مساله، چيزى از اجزاء نماز را كم يا زياد كند اگر آن جزء، ركن نباشد نمازش صحيح است اگر جاهل قاصر باشد(که کوتاهی در یادگیری مساله نکرده باشد) ، و الا به احتياط واجب نماز باطل است.
سوال این بود اگر شک در سجده ؛برای تعداد سجده ها بود.
جواب: بنا بر کمتر ویک سجده دیگر به جای آوریم
حال اگر حکم را نمیدانستیم و براساس آن عمل نمیکردیم .حکم نماز های پیشین چیست؟
سوال این بود اگر شک در سجده ؛برای تعداد سجده ها بود. جواب: بنا بر کمتر ویک سجده دیگر به جای آوریم حال اگر حکم را نمیدانستیم و براساس آن عمل نمیکردیم .حکم نماز های پیشین چیست؟
با سلام و عرض ادب
با توجه به اینکه دوسجده باهم رکن است اگر نسبت به یک سجده خللی وارد شده باشد و مکلف هم جاهل قاصر در مساله بوده باشد و کوتاهی در یادگیری مساله نکرده باشد نمازهای قبلی صحیح است.
اگر انسان درحال نشسته یا درحال برخاستن شک کند که یک سجده انجام داده یا دو تا، باید یک سجده دیگر انجام دهد؛ اما اگر در حال ایستاده یا بعد از آن، شک کند که یک سجده انجام داده یا دو تا، نباید به شک خود اعتنا کند و نمازش صحیح است.
وقتی که ما تشهد هستیم باید اول بگویم بسم الله و...یا نه بگوئیم الحمدالله...آیا فرقی نمیکنه؟ با کدوم جمله شروع کنیم؟چون از چندین نفرم پرسیدم ولی جواب قطعی نگرفتم.
سلام حالا ,اگه بعد از سجده شک کنیم چندتا سجده رفتیم باید چکار کنیم؟؟؟
با سلام و عرض ادب
ضمن تشکر از کاربر بزرگوار باغ بهشت همانطور که بیان کردند اگر درحال نشسته یا درحال برخاستن شک کند که یک سجده انجام داده یا دو تا، باید یک سجده دیگر انجام دهد؛ اما اگر در حال ایستاده یا بعد از آن، شک کند که یک سجده انجام داده یا دو تا، نباید به شک خود اعتنا کند و نمازش صحیح است.
وقتی که ما تشهد هستیم باید اول بگویم بسم الله و...یا نه بگوئیم الحمدالله...آیا فرقی نمیکنه؟ با کدوم جمله شروع کنیم؟چون از چندین نفرم پرسیدم ولی جواب قطعی نگرفتم.
یا حق
با سلام و احترام
در تشهد واجب است بگويد: ( اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله . اللهم صل على محمد و آل محمد)
اما مستحب است قبل از شروع به آن بگويد: ( الحمدلله ) و يا بگويد: ( بسم الله و بالله و الحمد لله و خيرالاسماء لله )
در تشهد واجب است بگويد: ( اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله . اللهم صل على محمد و آل محمد)
اما مستحب است قبل از شروع به آن بگويد: ( الحمدلله ) و يا بگويد: ( بسم الله و بالله و الحمد لله و خيرالاسماء لله )
امام خمینی،تحریرالوسیله،واجبات نماز
خیلی ممنونم از پاسخ کاملتون:Gol:
ولی من هیچ وقت و خيرالاسماء لله رو نگفتم...
و اینجوری خوندم! بسم الله و بالله و الحمد لله اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله . اللهم صل على محمد و آل محمد
باتشکر از کارشناس محترم جناب نور:
جناب نور بنده تا حدودی به احکام شکیات واقفم اما موقع نماز که میشه وقتی که در حال نماز شک میکنم،باوجود اینکه مسائل شک رو در رساله خوندم اما گاهی وقتها در نماز یادم نمیاد الان که شک کردم باید به کدام نوع دستور شک عمل کنم!!!اینجا حکم نمازم چی میشه و من چه کار باید کنم؟
سوال بعدم اینه که اگه یه موقع تو نماز اشتباهی به دستور شکی عمل کنی که مخصوص اون شکی که در نماز برامون پیش اومده نبوده و بعد از نماز بفهمی اشتباه کردی در اینصورت باید چکارکنیم؟
باتشکر از کارشناس محترم جناب نور:
جناب نور بنده تا حدودی به احکام شکیات واقفم اما موقع نماز که میشه وقتی که در حال نماز شک میکنم،باوجود اینکه مسائل شک رو در رساله خوندم اما گاهی وقتها در نماز یادم نمیاد الان که شک کردم باید به کدام نوع دستور شک عمل کنم!!!اینجا حکم نمازم چی میشه و من چه کار باید کنم؟
سوال بعدم اینه که اگه یه موقع تو نماز اشتباهی به دستور شکی عمل کنی که مخصوص اون شکی که در نماز برامون پیش اومده نبوده و بعد از نماز بفهمی اشتباه کردی در اینصورت باید چکارکنیم؟
با سلام و عرض ادب
درپاسخ به هردوسوال،اگر در بين نماز به يكى از شكها دچار شود و دستور آن را نداند در صورتى كه وقت تنگ باشد و يا دسترسى به آموختن مسئله نداشته باشد تنها وظيفه اش اين است كه احتمال قوى تر را - البته اگر يكى از احتمالاتش قوى تر باشد - گرفته به آن عمل كند و اگر احتمال قوى تر ندارد مختار است كه به يكى از دو طرف شك عمل كند و نماز را تمام نموده در وسعت وقت دوباره به عنوان احتياط آن را اعاده نمايد و اگر بعدا معلوم شود كه عمل به شك مخالف واقع بوده در صورتى كه در وقت اعاده نكرده دوباره آن را مى خواند.
و اما اگر وقت وسعت داشته باشد و تمكن از آموختن احكام شك در وقت را نيز داشته باشد نماز را بشكند و بعد از آموختن نماز را از سربگيردهرچند كه جائز هم هست نمازرا به يكى از احتمالاتش تمام كند و بعدا احكام شك را بياموزد بعد از آموختن اگر ديد نمازى كه خوانده مطابق دستور بوده كه هيچ و اگر نبوده نماز را اعاده كند هرچند كه نزديك تر به احتياط آن است كه در صورت موافقت هم نماز را اعاده كند.
درپاسخ به هردوسوال،اگر در بين نماز به يكى از شكها دچار شود و دستور آن را نداند در صورتى كه وقت تنگ باشد و يا دسترسى به آموختن مسئله نداشته باشد تنها وظيفه اش اين است كه احتمال قوى تر را - البته اگر يكى از احتمالاتش قوى تر باشد - گرفته به آن عمل كند و اگر احتمال قوى تر ندارد مختار است كه به يكى از دو طرف شك عمل كند و نماز را تمام نموده در وسعت وقت دوباره به عنوان احتياط آن را اعاده نمايد و اگر بعدا معلوم شود كه عمل به شك مخالف واقع بوده در صورتى كه در وقت اعاده نكرده دوباره آن را مى خواند.
و اما اگر وقت وسعت داشته باشد و تمكن از آموختن احكام شك در وقت را نيز داشته باشد نماز را بشكند و بعد از آموختن نماز را از سربگيردهرچند كه جائز هم هست نمازرا به يكى از احتمالاتش تمام كند و بعدا احكام شك را بياموزد بعد از آموختن اگر ديد نمازى كه خوانده مطابق دستور بوده كه هيچ و اگر نبوده نماز را اعاده كند هرچند كه نزديك تر به احتياط آن است كه در صورت موافقت هم نماز را اعاده كند.
امام خمینی،تحرالوسیله،م7 از شک در عدد رکعات
در حالت دوم اگر بشکند ، عمل حرامی مرتکب شده است؟
بهتر است بشکند یا همان را ادامه دهد و به همان حکمی که احتمال می دهد عمل کند؟
در حالت دوم اگر بشکند ، عمل حرامی مرتکب شده است؟
بهتر است بشکند یا همان را ادامه دهد و به همان حکمی که احتمال می دهد عمل کند؟
با سلام و عرض ادب
ازآنجا که حکم به جواز شکستن داده شده است گناه نیست و حرام مرتکب نمی شود همچنین ترجیحی بیان نشده است و مخیراست که نماز را بشکند یا به احتمالی که میدهد با بیانی که گذشت،نماز را تمام کند.
ظاهرا تاپیکی که ارجاع دادید، مربوط به این میشود که با شنیدن نام مبارک حضرت محمد ص بخواهیم صلوات بفرستیم، ولی سوال من این نیست.
سوال من این است که مثلا بعد از حمد و سوره ، بدون اینکه اسم مبارک پیامبر را بشنویم، صلوات بفرستیم
با سلام
اگر در رکعت سوم هنگام قرائت تسبیحات، شک کنیم که تشهد خواندیم یا نه ، در همان لحظه شک را بر عدم قرائت گذاشته و بنشینیم و بعد از نماز سجده سهو را نیز به جای بیاوریم.
ولی به هر وسیله ای بفهمیم که تشهد را خوانده ایم.
حکم نماز چیست؟
با سلام
اگر در رکعت سوم هنگام قرائت تسبیحات، شک کنیم که تشهد خواندیم یا نه ، در همان لحظه شک را بر عدم قرائت گذاشته و بنشینیم و بعد از نماز سجده سهو را نیز به جای بیاوریم.
ولی به هر وسیله ای بفهمیم که تشهد را خوانده ایم.
حکم نماز چیست؟
با سلام و عرض ادب
بعد از اینکه وارد تسبیحات شده اید نباید تشهد را می خواندید و به شک خود نباید اعتنا می کردید و سجده سهو هم نیاز نداشته است ولی درصورتی که سهوا تشهد را خوانده اید و بعدا هم متوجه شوید تشهد اضافی بجا آورده اید،نماز صحیح است.
سلام
خواندن حمد و سوره و تسبیحات اربعه قرائت است
والله الحنان الموفق
ببخشید سلام نماز یا ذکرهای رکوع و سجده جزء اینها قرار نمیگیره؟
شرمنده میشه در مورد نماز احتیاط هم توضیح بدید که چطوری باید بخونیمش؟
با تشکر
سلام
خیراینها جزء قرائت نیست جزء ذکر رکوع و سجده است عنوان مستقل نداره
و اما نماز احتیاط
نماز احتیاط در مواردی که واجب میشه ( که در بحث شکیاته )
ایستاده یا نشسته خونده میشه
در حالت ایستاده بعد از نیت و تکبیره الاحرام حمد رو میخونیم و بعد به رکوع میریم و بعد هم سجده ها رو بجا میاریم
اگر وظیفمون دو رکعت باشه رکعت دوم هم همینطور
بعد از سجده ها تشهد و سلام و والسلام
در حالت نشسته هم فرقی نمیکنه الا اینکه برای انجام رکوع باید سرها رو تا روی زانو خم کنی
هر دو رکعت نماز احتیاط نشسته به اندازه یک رکعت ایستاده است
دقت کنید که نماز احتیاط سوره نداره
والله الحنان الموفق
و علیکم السلام
در تکمیل جملات استاد حامد عرض می کنم.
نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد. و نباید نیت را به زبان بیاورند . و بنابر احتیاط واجب حمد را آهسته قرائت نمایند. ( برخی از مراجع میفرمایند، حتی «بسم الله الرحمن الرحیم» را بنا بر احتیاط مستحب آهسته بگوید)
** در خواندن نماز های احتیاط دو رکعتی(دو رکعتی ایستاده) دو نظر وجود دارد.
عده ای از فقها میفرمایند یک نماز دو رکعتی (مثل نماز صبح) بخواند.
عده ای دیگر میفرمایند دو تا نماز یک رکعتی بخواند . یعنی نماز یک رکعتی اول را تمام کند و سپس یک نماز یک رکعتی دیگر بجای آورد.
با عرض شرمندگی من تا حالا نمیدونستم باید نماز احتیاط رو خوند!!!!!!!
ببخشید از کدوم یکی از کارشناسان میتونم سوالاتمو در مورد نماز احتیاط بپرسم؟
سلام
شما سوالتون رو مطرح بفرمایید
دوستان همه هستند
والله الموفق
سلام
یعنی نیت رو فقط توی ذهنمون در نظر بگیریم و به زبان نیاریم؟!! دلیلش چیه؟
بعد اینکه میگن نماز احتیاط ایستاده یا نشسته رو میشه توضیح بدید؟ یعنی ایستاده یا نشسته بودن رو خودمون باید انتخاب کنیم؟ (مثلا کسانی که میتونن ایستاده بخونن، باید ایستاده بخونن و کسانی که نمیتونن باید نشسته بخونن؟)
ممنون
و علیکم السلام
دلیلش قطعا روایاتی است که از معصومین (علیهم السلام) رسیده است که مرجع تقلیدتان با حلاجی و استدلال این حکم را صادر کرده است.
نه ... حتما لازم نیست عذری داشته باشیم تا نشسته بخوانیم...
سلام
آره نیت رو به ذهنتون بگذرونید این شاید بخاطر اینه که شرع مقدس میخواد یک الحاقی به نماز مشکوک بزنه که اگر الحاق صحیحه جزء خودش باشه و اگر نیست یک نماز مستقل محسوب بشه
منظور از نشسته و ایستاده توانایی نیست
فرد شاک مختاره یکی از دو وضعیت رو انتخاب کنه
والله الحنان و الموفق
نماز احتیاط رو حتما باید طبق نظر مرجع تقلید انتخابی ِ خودمون بخونیم، یا طبق نظر فرد دیگه ای هم باشه، اشکالی نداره؟
کاربر pymn_nzr در جایی نوشتند:" در خواندن نماز های احتیاط دو رکعتی(دو رکعتی ایستاده) دو نظر وجود دارد.
عده ای از فقها میفرمایند یک نماز دو رکعتی (مثل نماز صبح) بخواند.
عده ای دیگر میفرمایند دو تا نماز یک رکعتی بخواند . یعنی نماز یک رکعتی اول را تمام کند و سپس یک نماز یک رکعتی دیگر بجای آورد."
یعنی منظورم اینه که باید حتما رجوع کنم به توضیح المسائل مرجع تقلید خودم تا ببینم حکمشون چیه؟ یا میشه خودم یکی از این دو حالتی که نوشتن رو انتخاب کنم؟
بین نماز اصلیمون و نماز احتیاط فاصله ای نباید باشه؟
سلام
نظر امام ره در این مورد اینه که اگر نخونه چه عمدا چه سهوا بنابر احتیاط واجب باید هم اصل نماز هم نماز احتیاط رو اعاده کنه
والله الحنان الموفق
سلام
وظیفه مراجعه به فتوای مرجع تقلید خودتونه لذا بهتره مرجع تقلیدتون رو معرفی کنید
بین دو نماز نباید فاصله باشه
والله الموفق
واقعا؟
خب من بعضی وقتها که شک میکردم بین تعداد رکعتها، بعد از اتمام نمازم، دوباره اون نماز رو میخوندم. یعنی باز هم نماز احتیاطش به گردنم هست؟!!! :Ghamgin:
حالا من از کجا باید بدونم توی اینهــــــمه سال چند تا نماز اصلی و احتیاط رو باید به جا بیارم؟!
سلام
شما بفرمایید مرجع تقلیدتون کیه ؟
والله الموفق
سلام
قاعده کلی اینه که هر مقدار از عبادتی که مطئنیم باطل بوده و برامون مقدور است باید اعاده کنیم
والله الموفق
باسلام
نماز های احتیاط غالبا اینگونه اند که فرد مخیر است بین دو رکعت نشسته یا یک رکعت ایستاده ، (مگر در شک 2و 3و 4 که در ان باید دو رکعت نماز احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بجا اورد)
اما هیچگاه دو نماز یک رکعتی در کنار هم واحب نیست و کسی هم به ان فتوا نداده.
ضمنا بین نماز اصلی و نماز احتیاط نه تنها نباید فاصله شود ،بلکه نباید مبطل نماز هم بین انها از نماز گزار سر بزد .و نکته ی اخر اینکه :
نه تنها در نماز احتیاط ،بلکه در همه ی احکام باید از مرجع تقلید خود تبعیت کنید و در این نکته فرقی بین احکام مختلف نیست.
همیشه سر بلند و پیروز باشید
سلام
ممنون
شرمنده میشه در مورد شک 2 و3 و4 یه توضیحی بدید؟
با سلام و كسب اجازه از كارشناسان محترم
اگر شك بين 2 و 3 و 4 بعد از سر برداشتن از سجده دوم باشد ، بايد بنا را بر 4 بگذاريد و تشهد و سلام را بگوييد و نماز را تمام كنيد ، و بلافاصله بعد از نماز دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نماز احتياط نشسته بجا آوريد.
ولي اگر بعد از سجده اول يا قبل از سر برداشتن از سجده دوم بين 2 و 3 و 4 شك كنيد نماز باطل است و بايد آن را رها كنيد و دوباره بخوانيد.رساله مراجع با كمي تغيير در عبارات
شايد براي شما سوال باشد كه دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نماز احتياط نشسته براي چيست ؟
جواب :اگر در واقع شما دو ركعت خوانده باشيد آن دو ركعت نماز احتياط ايستاده ، جاي آن دو ركعت فراموش شده را مي گيرد و اگر در واقع سه ركعت خوانده باشيد ، آن دو ركعت نماز احتياط نشسته جاي آن يك ركعت فراموش شده را پر مي كند ، و اگر 4 ركعت خوانده بوديد كه نماز صحيح بوده و اين فقط صرفا نماز احتياط است.
موفق باشيد
اگر بعد از سجده ی دوم (1)شک کرد که دررکعت دوم است یا سوم یا چهارم ،باید بنا را بر چهارم بودن رکعت نماز بگذارد،سلام نماز را بدهد و بدون اینکه مبطلی انجام دهد دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا اورد و بعداز سلام ان هم دو رکعت نماز احتیاط نشسته بخواند .
(1): فتوای فوق نظر ایات عظام: امام ،رهبری،فاضل ،مکارم ، نوری ،و بهجت بود اما
حضرات ایات خوئى، تبريزى: بعد از تمامى ذكر از سجدۀ دوّم، ..
گلپايگانى، صافى: بعد از تمام شدن ذكر واجب سجدۀ دوّم،
..سيستانى: بعد از داخل شدن در سجدۀ دوّم، ..
با سلام اگر در رکعت اول در سجده شک کنیم که دو سجده به جا آوردیم یا 1 سجده حکم ان چیست؟
مرجع :آیت الله خامنه ای
سلام
رکعتش فرقی نداره ، اگر در حین سجده شک در تعداد سجده کنید که اولی است یا دومی باید بنا را بر کمتر بگذارید و یک سجده ی دیگر بجا اورید .
اگه حکمشو نمیدونستیم الان باید چکار کنیم.؟
[="Tahoma"][="Black"] kosar;344064 نوشت:
با سلام و احترام
اگر به واسطه ندانستن مساله، چيزى از اجزاء نماز را كم يا زياد كند اگر آن جزء، ركن نباشد نمازش صحيح است اگر جاهل قاصر باشد(که کوتاهی در یادگیری مساله نکرده باشد) ، و الا به احتياط واجب نماز باطل است.
رساله مراجع،م1264[/]
سوال این بود اگر شک در سجده ؛برای تعداد سجده ها بود.
جواب: بنا بر کمتر ویک سجده دیگر به جای آوریم
حال اگر حکم را نمیدانستیم و براساس آن عمل نمیکردیم .حکم نماز های پیشین چیست؟
[="Tahoma"][="Black"] kosar;346489 نوشت:
با سلام و عرض ادب
با توجه به اینکه دوسجده باهم رکن است اگر نسبت به یک سجده خللی وارد شده باشد و مکلف هم جاهل قاصر در مساله بوده باشد و کوتاهی در یادگیری مساله نکرده باشد نمازهای قبلی صحیح است.
رساله مراجع،م1264[/]
سلام حالا ,اگه بعد از سجده شک کنیم چندتا سجده رفتیم باید چکار کنیم؟؟؟
اگر انسان درحال نشسته یا درحال برخاستن شک کند که یک سجده انجام داده یا دو تا، باید یک سجده دیگر انجام دهد؛ اما اگر در حال ایستاده یا بعد از آن، شک کند که یک سجده انجام داده یا دو تا، نباید به شک خود اعتنا کند و نمازش صحیح است.
سلام
وقتی که ما تشهد هستیم باید اول بگویم بسم الله و...یا نه بگوئیم الحمدالله...آیا فرقی نمیکنه؟ با کدوم جمله شروع کنیم؟چون از چندین نفرم پرسیدم ولی جواب قطعی نگرفتم.
یا حق
فرقی نمیکنه.
با سلام و عرض ادب
ضمن تشکر از کاربر بزرگوار باغ بهشت همانطور که بیان کردند اگر درحال نشسته یا درحال برخاستن شک کند که یک سجده انجام داده یا دو تا، باید یک سجده دیگر انجام دهد؛ اما اگر در حال ایستاده یا بعد از آن، شک کند که یک سجده انجام داده یا دو تا، نباید به شک خود اعتنا کند و نمازش صحیح است.
رساله مراجع،احکام شکیات
با سلام و احترام
در تشهد واجب است بگويد:
( اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله . اللهم صل على محمد و آل محمد)
اما مستحب است قبل از شروع به آن بگويد: ( الحمدلله ) و يا بگويد:
( بسم الله و بالله و الحمد لله و خيرالاسماء لله )
امام خمینی،تحریرالوسیله،واجبات نماز
خیلی ممنونم از پاسخ کاملتون:Gol:
ولی من هیچ وقت و خيرالاسماء لله رو نگفتم...
و اینجوری خوندم!
بسم الله و بالله و الحمد لله اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله . اللهم صل على محمد و آل محمد
با سلام و عرض ادب و تشکر از شما
نمازتان صحیح است و اگر و خيرالاسماء لله گفته شود ثواب بیشتری می برید.
موفق و موید باشید.
با سلام و عرض ادب
بسم الله و بالله و الحمدلله صحیح است.
امام خمینی،توضیح المسائل،واجبات نماز(تشهد)
باتشکر از کارشناس محترم جناب نور:
جناب نور بنده تا حدودی به احکام شکیات واقفم اما موقع نماز که میشه وقتی که در حال نماز شک میکنم،باوجود اینکه مسائل شک رو در رساله خوندم اما گاهی وقتها در نماز یادم نمیاد الان که شک کردم باید به کدام نوع دستور شک عمل کنم!!!اینجا حکم نمازم چی میشه و من چه کار باید کنم؟
سوال بعدم اینه که اگه یه موقع تو نماز اشتباهی به دستور شکی عمل کنی که مخصوص اون شکی که در نماز برامون پیش اومده نبوده و بعد از نماز بفهمی اشتباه کردی در اینصورت باید چکارکنیم؟
با سلام و عرض ادب
درپاسخ به هردوسوال،اگر در بين نماز به يكى از شكها دچار شود و دستور آن را نداند در صورتى كه وقت تنگ باشد و يا دسترسى به آموختن مسئله نداشته باشد تنها وظيفه اش اين است كه احتمال قوى تر را - البته اگر يكى از احتمالاتش قوى تر باشد - گرفته به آن عمل كند و اگر احتمال قوى تر ندارد مختار است كه به يكى از دو طرف شك عمل كند و نماز را تمام نموده در وسعت وقت دوباره به عنوان احتياط آن را اعاده نمايد و اگر بعدا معلوم شود كه عمل به شك مخالف واقع بوده در صورتى كه در وقت اعاده نكرده دوباره آن را مى خواند.
و اما اگر وقت وسعت داشته باشد و تمكن از آموختن احكام شك در وقت را نيز داشته باشد نماز را بشكند و بعد از آموختن نماز را از سربگيردهرچند كه جائز هم هست نمازرا به يكى از احتمالاتش تمام كند و بعدا احكام شك را بياموزد بعد از آموختن اگر ديد نمازى كه خوانده مطابق دستور بوده كه هيچ و اگر نبوده نماز را اعاده كند هرچند كه نزديك تر به احتياط آن است كه در صورت موافقت هم نماز را اعاده كند.
امام خمینی،تحرالوسیله،م7 از شک در عدد رکعات
در حالت دوم اگر بشکند ، عمل حرامی مرتکب شده است؟
بهتر است بشکند یا همان را ادامه دهد و به همان حکمی که احتمال می دهد عمل کند؟
با سلام و عرض ادب
ازآنجا که حکم به جواز شکستن داده شده است گناه نیست و حرام مرتکب نمی شود همچنین ترجیحی بیان نشده است و مخیراست که نماز را بشکند یا به احتمالی که میدهد با بیانی که گذشت،نماز را تمام کند.
امام خمینی،تحرالوسیله،م7 از شک در عدد رکعات
با سلام و احترام
اگر کسی بدون اینکه صحتش را بداند گفته باشد بسم الله و بالله الحمدلله ، اشکالی دارد؟
اگر کسی در جاهای مختلف نماز، صلوات بفرستد، آیا نمازش اشکال پیدا میکند؟ مثلا بعد از خواندن حمد و سوره صلوات بفرستد
سپاسگزارم
سلام
دوست بزرگوار لطفا تاپیک زیر رو مطالعه بفرمایید:
http://www.askdin.com/thread11040.html
شاد و پیروز باشید :ok:
با سلام و احترام
ظاهرا تاپیکی که ارجاع دادید، مربوط به این میشود که با شنیدن نام مبارک حضرت محمد ص بخواهیم صلوات بفرستیم، ولی سوال من این نیست.
سوال من این است که مثلا بعد از حمد و سوره ، بدون اینکه اسم مبارک پیامبر را بشنویم، صلوات بفرستیم
از پاسخ شما متشکرم
با سلام و عرض ادب
اگر سهوا اشتباه می گفته نمازش صحیح بوده است .
استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم
با سلام
اگر در رکعت سوم هنگام قرائت تسبیحات، شک کنیم که تشهد خواندیم یا نه ، در همان لحظه شک را بر عدم قرائت گذاشته و بنشینیم و بعد از نماز سجده سهو را نیز به جای بیاوریم.
ولی به هر وسیله ای بفهمیم که تشهد را خوانده ایم.
حکم نماز چیست؟
با سلام و عرض ادب
بعد از اینکه وارد تسبیحات شده اید نباید تشهد را می خواندید و به شک خود نباید اعتنا می کردید و سجده سهو هم نیاز نداشته است ولی درصورتی که سهوا تشهد را خوانده اید و بعدا هم متوجه شوید تشهد اضافی بجا آورده اید،نماز صحیح است.
رساله مراجع،احکام شکیات
سلام
اگر در سجده ذکر را اشتباه بگوییم بعد از بلند شدن بر گردیم و تصحیح کنیم آیا نماز صحیح هست
چرا کسی جواب سوال را نداد
با سلام و عرض ادب
از تاخیر در پاسخگویی عذرخواهیم لطفا برای دریافت پاسخ دقیق نام مرجع تقلیدتان را ذکر بفرمایید.
با تشکر از صبوری شما
آیت الله نوری همدانی
با سلام و اخترام
سجده سهو لازم نیست و نباید دوباره برمیگشتید اما اگر سهوا بوده نمازتان صحیح است.
آیه الله نوری،توضیح المسائل،احکام سجده سهو
با سلام
اگر بعد نماز عشا یا حین ابه جا آوردن نماز عشا شک کنیم که نماز مغرب را سه تا خواندیم یا چهار تا ، باید چکار کنیم؟
مرجع:آیت الله خامنه ای
با سلام و عرض ادب
به شک خود اعتنا نکرده و نماز مغرب نیاز به اعاده ندارد.
رساله مراجع،احکام شکیات نماز