آیا پیامبر آخوند بود؟
تبهای اولیه
همه می دانیم که لباس پیامبر از همان لباس افراد عادی عرب بوده و هیچ فرقی نمی کرده و وقتی کسی برای اولین بار به دیدن پیامبر می آمد پیامبر را نمی شنا خت چون لباس آخوندی نداشت و پیامبر همان لباس عرب های زمانش را می پوشید
حالا با وجود این چرا علمای دینی لباسشان را از مردم جدا کرده اند و لباس عربی 1400 سال پیش را می پوشند و همه ی مردم از دور آنها را می شناسند در حالی که وقتی کسی در زمان پیامبر وارد مسجد می شد نمی دانست کی پیامبر است
آیا پیامبر لباس عربی را لباس اسلام معرفی کردند؟
در ضمن این مسئله درون همه ی مذاهب اسلامی وجود دارد
اصلاچرا اقوام مختلف لباساشون باهم فرق داره؟ چرا بلوچا این لباسارو می پوشن ؟ و...چرا پزشکا در محیط بیمارستانها لباساشون فرق داره؟،چرا کشیشها لباساشون فرق داره؟ و....همه اینها که مواردش هم خیلی زیاده برای شناسایی فرد به جامعه است.
شما که تابع سلف هستید وهی دم از سنت پیامبر(ص)می زنید حتی می گن سلفی ها شلوار کوتاه هم می پوشن ،سبیلای خودشونو میزنن ،ریشاشونو دراز می کنن و... که خودتونم لابد اینجوری هستید به خاطر اقتدای به پیامبر(ص).چرا این سؤال رو می کنید؟
البته جواب سوالت روشنه روحانیت وظیفه اش راهنمایی مردم به دستورات اسلامی است و اگه لباسشون با دیگران فرق داشته باشه در دسترس مردم هستند .ومردم آنها را می شناسن بخلاف جایی که آقا کت شلوار بپوشه که کسی او رو نشناسه و اگه بگه به خدا من رو حانی هستم مردم باورشون نمی شه .چه بسا افرادی سوءاستفاده کنن و...به علاوه اینکه شخصی که این لباس رو می پوشه تو جامعه خیلی مواظب خودشه چون مردم با یک دید دیگری به او نگاه می کنن البته این یک مساله عقلایی است اگر ...باشد.
بگذریم این سؤالت خیلی بی خود بود.:khandeh!:
سلام خود شما لباستان چگونه است؟
مثل لباس همه ی همشهری هام
آخوندای شما چرا این لباسارو می پوشن؟
من که نگفتم کارشان درسته در ضمن در کردستان خوشبختانه این امر خیلی اندک است و فقط حدود 10 درصد از علما این لباس ها را می پوشند
چرا آخوندای سلفی لباس خاصی دارن؟
این لباس خاص چطوریه؟
اگر غیر از لباس مردم عادیه که اشتباه می کنند
اصلاچرا اقوام مختلف لباساشون باهم فرق داره؟ چرا بلوچا این لباسارو می پوشن ؟ و...چرا پزشکا در محیط بیمارستانها لباساشون فرق داره؟،چرا کشیشها لباساشون فرق داره؟ و....همه اینها که مواردش هم خیلی زیاده برای شناسایی فرد به جامعه است.
پس چرا پیامبر لباسش را از بقیه ی مردم جدانکرد تا همه او را بشناسند
بگذریم این سؤالت خیلی بی خود بود
اگر بی خود بود پس چرا در بحث شرکت کردی
بسمه تعالی
من تا به حال ندیده ام شیعیان بزرگان اهل سنت را با الفاظ تمسخر آمیز نام ببرند و همیشه آنها را با لفظ «مولوی اهل سنت» مورد خطاب قرار می دهند ولی نمی دانم چرا بعضی از برادران اهل سنت، برای مقام علماء شیعه ارزشی قائل نیستند و آنها را با بی احترامی مورد خطاب قرار می دهند؟!
در ضمن دوست عزیز توهین به لباس کردها که چند میلیون نفر در ایران کرد وجود دارد فکر نکنم کار شایسته ای برای شما باشه
در ضمن برادر عریز، فکر نکنم توهین به لباس روحانیت نیز مانند توهین به لباس کردها کار شایسته ای برای شما باشه.
بسمه تعالی من تا به حال ندیده ام شیعیان بزرگان اهل سنت را با الفاظ تمسخر آمیز نام ببرند و همیشه آنها را با لفظ «مولوی اهل سنت» مورد خطاب قرار می دهند ولی نمی دانم چرا بعضی از برادران اهل سنت، برای مقام علماء شیعه ارزشی قائل نیستند و آنها را با بی احترامی مورد خطاب قرار می دهند؟! نقل نمایش پست ها نوشته اصلی توسط : عقیل در ضمن دوست عزیز توهین به لباس کردها که چند میلیون نفر در ایران کرد وجود دارد فکر نکنم کار شایسته ای برای شما باشه در ضمن برادر عریز، فکر نکنم توهین به لباس روحانیت نیز مانند توهین به لباس کردها کار شایسته ای برای شما باشه.
لطفا بفرمایید در کدام قسمت به علمای شیعه و لباسشان توهین کردم تا در صورت صحت آن را اصلاح کنم
بسمه تعالی
لطفا بفرمایید در کدام قسمت به علمای شیعه و لباسشان توهین کردم
همیشه نیش كنایه از شمشیر تصریح برنده تر است. خوب است دوباره به نوشته های خود نگاهی بیندازند تا كنایات و تعریضات خود را ببینند.(اگرچه از همان ابتدا تمام آنها را با دقت دیده بودند.)
اما در مورد مطلبی كه فرمودند
چرا علمای دینی لباسشان را از مردم جدا کرده اند و لباس عربی 1400 سال پیش را می پوشند ...... آیا پیامبر لباس عربی را لباس اسلام معرفی کردند؟
همانگونه كه بزرگان اهل سنت فرموده اند پوشیدن لباس به شكل علماء شیعه مستحب و مطابق با سنت است اما این سوال برای ما وجود دارد كه چرا بزرگان اهل سنت در مقام فتوا خلاف این مطلب را می گویند. عین متن زرقانی را برای دوستان قرار می دهم تا متوجه شویم اهل سنت واقعی پیامبر كیست. زرقانی می گوید «مستحب است عمامه را همانند عمامه رسول خدا بپیچانیم كه این عمل مطابق سنت است ولی از آن جائی كه امروزه چنین عملی از شعار فقهاء امامیه است برای عدم مشابهت با آنها سزاوار است این فعل مستحبی ترك گردد!!.»(شرح المواهب اللدنیه، ج5، ص13)
نکته ای که قابل توجه است این است که آن حضرت با حیا ترین انسان بوده اند لذا لباسی را که آن حضرت می پوشیده اند بیشترین پوشش را برای بدن داشته و روحانیت که مبلغ دین و سنت آن حضرت هستند چه شیعه وچه سنی باید افعال خودویا لااقل شکل ظاهری خود را شبیه آن حضرت نمایند لذا پوشیدن این لباس به خاطر تمسک به لباس اعراب نیست بلکه به خاطر تمسک به پیامبر«صلی الله علیه وآله » است که او به اعراب و غیر اعراب شرافت داد.
2- اگر نگاهی به گذشته نه چندان دور خود بیندازیم می بینیم لباس مردم عادی هم شباهت زیادی به این لباسها داشت که با آمدن فرهنگ غربی و اجبار حکومت رضا خان این لباس به بوتۀ فراموشی سپرده شد و در فرهنگ ایرانی و کشورهای پاکستان و هندوستان و...شما لباس بلند و عمامه را مشاهده می کنید آیا آنها به خاطر تمسک به اعراب این لباسها را می پوشند؟
البته بنده از جناب آقای عقیل تعجب می کنم که این سؤالشان با نحوۀ سؤالات قبلی اشان کاملا متفاوت است و سبک وسیاق سؤالات آقای هیوای کردستان را دارد.البته اگر علمای شیعه لباسی غیر از این را می پوشیدند آن وقت این بزرگوار و امثال ایشان اشکال می کردند جرا شما تمسک به سیرۀ پیامبر «صلی الله علیه وآله » نمی کنید و از سنت آن حضرت فاصله گرفته اید و لباسهایی که پیشینۀ آنها به غرب باز می گردد را می پوشید؟
در پایان تعدادی از تصاویر لباس علما و طلاب اهل تسنن را به شما تقدیم می کنم .
ديدار مولوي عبدالحميد با حضرت آیت الله مکارم شیرازی «دام ظله»
مراسم عمامه گذاری ؛مولوی عبد الحمید و مولوی سربازی
شیخ احمد کفتارو مفتی بزرگ سوریه
ماموستا حسام الدين مجتهدي امام جمعه اهل تسنن سنندج
سلام خود شما لباستان چگونه است؟ آخوندای شما چرا این لباسارو می پوشن؟چرا آخوندای سلفی لباس خاصی دارن؟
اصلاچرا اقوام مختلف لباساشون باهم فرق داره؟ چرا بلوچا این لباسارو می پوشن ؟ و...چرا پزشکا در محیط بیمارستانها لباساشون فرق داره؟،چرا کشیشها لباساشون فرق داره؟ و....همه اینها که مواردش هم خیلی زیاده برای شناسایی فرد به جامعه است.
[=13]
سلام
با تشکر از جناب عقیل بخاطر این سوال
من فکر می کنم منظور ایشان این بوده که چرا بعضی ها به لباس روحانیون می گویند لباس پیامبر ؟
که حریم و تکریمی برای این البسه ی پیدا شود !
البته به نظراینجانب پوشیدن هر نوع لباسی که باعث مشخص شدن نوع کار و شغل فرد است هیچ
مشکلی ندارد
روحانی ، پزشک ، مکانیک ، خدمه ی شهری وغیره همه لباس شغلی خاصی بتن می کنند
وایرادی هم ندارد
اما این لباس ها غیر از لباس روحانیون فقط در محیط کاری استفاده می شود و نه در غیر آن
مثلا آیا دیده اید که پزشکی با روپوش سفید بیمارستانی اش در خارج از بیمارستان در بازارها بگردد؟؟
پس لباس شغلی و کاری باید فقط در محل مربوطه پوشیده شود
به نظر اینجانب یک روحانی در حوزه باید لباس ویژه ی روحانیت بپوشد و خارج از آن باید مانند دیگر مردم
لباس معمولی بپوشد و با لباس و عبای شغلی خود مثلا در بازار ظاهر نشود که احیانا مورد تکریم یاتحقیر
نابجا قرار بگیرد ( اغلب دوستان معمم اینجانب همین کار را انجام می دهند)
روحانی که با لباس شغلی در معابر ظاهر می شود مانند آن پزشکی است که با روپوش سفید برای
خرید به بازار رفته است
خودتان بگویید آیا این کار مناسب است ؟؟؟
با سلام به آقای نوری عزیز.
عزیز برادر کار روحانیت فقط در مسجد و محراب خلاصه نمی شود وحوزۀ فعالیت او در کل جامعه است چه بسا افراد زیادی که فرصت رفتن به مسجد را نداشته باشند وبا دیدن یک روحانی در خیابان وبازار و آپارتمان واتوبوس و تاکسی و... مشکلات خود رابیان می دارند شما که این سخن را می گویید از خارج نظاره گر ماجرا هستید اما کسی که خود روحانی است این سخن برای او اظهر من الشمس است.
بسمه تعالی
......البته به نظراینجانب پوشیدن هر نوع لباسی که باعث مشخص شدن نوع کار و شغل فرد است هیچ مشکلی ندارد روحانی ، پزشک ، مکانیک ، خدمه ی شهری وغیره همه لباس شغلی خاصی بتن می کنند وایرادی هم ندارد اما این لباس ها غیر از لباس روحانیون فقط در محیط کاری استفاده می شود و نه در غیر آن مثلا آیا دیده اید که پزشکی با روپوش سفید بیمارستانی اش در خارج از بیمارستان در بازارها بگردد؟؟ پس لباس شغلی و کاری باید فقط در محل مربوطه پوشیده شود.......
تمام این مطالب زمانی صحیح است كه این لباس را لباس كار بدانیم اما اگر این لباس را وسیله ای برای تبلیغ دین بدانیم دیگر حوزه و مدرسه و بازار و خیابان و... با هم تفاوتی ندارد.
کار روحانیت فقط در مسجد و محراب خلاصه نمی شود وحوزۀ فعالیت او در کل جامعه است...
بسم الله الرحمن الرحیم
اولا به شما بگویم که نظر قطعی من این نبود که پوشیدن این لباس بدعت است فقط می خواستم بدانم چطور پیامبر لباس مخصوصی نداشتند تا همه او را بشناسند و هر که از دور می رسد پیامبر را بشناسد؟
اما من دلیلی قانع کننده ای ندیدم و تنها دلیل این بود که پیامبر چون الگوی ماست پس باید ما هم لباس او را بپوشیم اما این دلیل قانع کننده ای نیست چون اگر این طور می بود پس می بایست تمام مسلمانان این لباس را می پوشیدند نه تنها روحانیون چون پیامبر برای همه الگو است نه فقط روحانی ها اما اشکال دوم به این دلیل این است که آیا هر کار پیامبر را ما باید انجام دهیم مثلا چون پیامبر کشاورز بود پس باید همه ی مسلمانان کشاورز باشند
اما در مورد دلیل آقای نوری که فرمودند مثل پزشکان که لباس مشخصی دارند روحانیت هم باید لباس مخصوصی داشته باشد اما این دلیل هم جای اشکال دارد اولا که اکثر شغل ها لباس مخصوصی ندارند دوما پزشکان بخاطر دلایل مختلفی این لباس را می پوشند مثل رعایت بهداشت و ... اما روحانیون دلیلی برای پوشیدن ندارند
ها لباس مخصوصی ندارند دوما پزشکان بخاطر دلایل مختلفی این لباس را می پوشند مثل رعایت بهداشت و ... اما روحانیون دلیلی برای پوشیدن ندارند
با سلام
عقيل بزرگوار
ما كه هر چه بكوييم شما قانع نمي شويد
خدا را شكر كه اين لباس را فقط علماي شيعه ندارند
لطفي كرده دليل ان را از علماي خود نيز بپرسيد شايد ايشان شما را قانع كردند
از خداوند متعال برای آقای عقیل سلامتی کامل را خواستارم .
1-مطالب و عکسها جای هر ابهامی را بسته است.شما که روایت می کنید لاتجتمع امتی علی الخطاء این هم یک مورد است که علما در آن اتفاق دارند.
2-اگر یک نگاه به گذشته بیندازید می بینید این مردم عادی بودند که لباسشان عوض شده و لباس علما به حال لباس سابق همان مردم عادی باقی مانده است .گناه آنها چیست ؟ باور نداری برو موزۀ مردم شناسی .
3-وجدانا خودت این اشکالی را که کردی قبول داری؟ اگر علما کت و شلوار بپوشند آن موقع دیگر اشکالی بر لباس آنها نمی گیری؟یا آن موقع اتهام خروج از اسلام و سنت نبوی را به آنها می زنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
اولا به شما بگویم که نظر قطعی من این نبود که پوشیدن این لباس بدعت است فقط می خواستم بدانم چطور پیامبر لباس مخصوصی نداشتند تا همه او را بشناسند و هر که از دور می رسد پیامبر را بشناسد؟
اما من دلیلی قانع کننده ای ندیدم و تنها دلیل این بود که پیامبر چون الگوی ماست پس باید ما هم لباس او را بپوشیم اما این دلیل قانع کننده ای نیست چون اگر این طور می بود پس می بایست تمام مسلمانان این لباس را می پوشیدند نه تنها روحانیون چون پیامبر برای همه الگو است نه فقط روحانی ها اما اشکال دوم به این دلیل این است که آیا هر کار پیامبر را ما باید انجام دهیم مثلا چون پیامبر کشاورز بود پس باید همه ی مسلمانان کشاورز باشند
اما در مورد دلیل آقای نوری که فرمودند مثل پزشکان که لباس مشخصی دارند روحانیت هم باید لباس مخصوصی داشته باشد اما این دلیل هم جای اشکال دارد اولا که اکثر شغل ها لباس مخصوصی ندارند دوما پزشکان بخاطر دلایل مختلفی این لباس را می پوشند مثل رعایت بهداشت و ... اما روحانیون دلیلی برای پوشیدن ندارند
با سلام و تشکر:Gol: از همه دوستان که با مطالب خوبشان جواب آقای عقیل و نوری را دادند.
اما اگر چه جناب عقیل، متأسفانه به هر دلیلی در هیچ یک از مباحثات با پاسخ های دوستان و کارشناسان قانع نشده و به عبارتی با هیچ صراطی مستقیم نمی شوند اما ...
پر واضح است که شخصیت پیامبر (ص) تماماً برای مسلمانان الگو است اعم از رفتار و شخصیت ظاهری و رفتار و شخصیت باطنی.
البته ظرفیت و استعداد و جایگاه اجتماعی افراد را نیز نباید در الگو پذیری نادیده گرفت.
بی شک؛ پیامبر اکرم (ص) علاوه بر الگوهای رفتاری ظاهری و باطنی که می تواند سرمشق همۀ مردم اعم از زن و مرد، کوچک و بزرک، دارا و ندار البته به قدر سعۀ وجودی و طرفیت شان قرار گیرد، یک رسالت عظیم هم داشته اند و آن رسالت، عبارت بوده از "تبلیغ دین و راهنمائی و هدایت بشریت".
حال در برابر گفته های شما این سؤال مطرح می شود که آیا همه مردم، توانائی و استعداد و لیاقت و امکان تبلیغ دین الهی و بیان احکام نورانی دین را دارند و یا رسیدن به این نقطه اقتضاءات و لوازمی دارد؟
ممکن است، رسالت تبلیغ عملی دین در عهدۀ همگان باشد اما بی شک تبلیغ نظری و بیان احکام نورانی دین و نیز تبلیغ عملی، در عهدۀ قشر خاصی است که اصطلاحاً به ایشان روحانی می گوییم.
دوست عزیز
مگر نمی دانید که پیامبر و اهل بیت پاکشان و به تبع آنها علمای گذشته تا به امروز، نقش شان در جامعه همچون "طبیبٌ دوار" بوده و قرار نبوده که مردم برای فهم و آگاهی از مسائل دینی و دسترسی به مسائل شرعی و احکام الهی دچار زحمت شوند و هر کوی و برزنی را برای پیدا کردن یک روحانی و عالم دینی جستجو کنند بلکه بر عکس بتوانند به راحتی در هر ساعت و به اقتضاء نیازشان در سطح جامعه با روحانیت و عالمان دینی در تماس باشند.
آیا این سنت خوب و پسندیده است که شما را که مدعی سنت هستید آزار می دهد یا مطلب دیگری در این موضوع نهفته است؟
علاوه بر اینکه برای برخی متأسفم که خیلی عامیانه با مطالب برخورد می کنند و بدون توجه به رسالت اقشار مختلف در جامعه، و تمییز آنها از رسالت علماء و روحانیت دینی، همه را با هم مقایسه می کنند و به روحانیت و عالمان دینی به چشم یک شغل زماندار و مکاندار می نگرد.
موفق باشید ...:roz:
من که نگفتم کارشان درسته
البته کارشان درسته
اسلام برای علمای دینی اسم و عنوان و لباس خاصی انتخاب نکرده است
چون در دوره فعلی که ما درآنیم ( خاتمیت ) و نیز اینکه بشر در مرحله بلوغ فکری است و بشر لزوم حفظ دین و کتاب دینی خود را بیش از گذشته می فهمد و می داند
پس مسئولیت بیان دین به عهده عالمان مربوطه همان دین و مذهب است تا دین از گزند جاهلان مربوطه آن مذهب و دین در امان باشد و کمتر دچار انحراف شود
لذا پوشش خاص به نیت شناسایی اشخاص معرف مذهب و دین خاص ( چه شیعه ، چه سنی ، و چه ادیان دیگر ) معقول و منطقی است .
دو نکته :
اسم:
اسلام برای علمای دینی اسم وعنوان خاصی هم انتخاب نکرده است و فقط گفته «عالم» همان اسمی که حکایت از حقیقت دارد.
اسمهایی که الان است « شیخ ، ملا ، اخوند ، روحانی » بعدها خود مردم انتخاب کرده اند.. البته انتخاب این اسامی به قصد اینکه از اسلام است نمیباشد پس بدعت نیست.
تا قرن 4 و 5 یک عالم دینی هم نداریم که اسم مخصوص داشته باشد. از قرن 4 و 5 بر اکابر علما کلمه شیخ اطلاق شد.. شیخ طوسی و.......بوعلی سینا... عبدالقادر جرجانی....
بعد شایع شد و به هر طلبه ای گفتند شیخ
در زمان صفویه الفاظ آخوند و ملا پیدا شد.. در معنای این الفاظ بحث است که آخوند یعنی چه ؟
گفته اند مخفف « اقاخوانده » است
برخی می گویند ملا تحریف شده مولا ست
روحانی لفظی جدید بعد از مشروعیت است که از مسیحیت وارد شد یعنی فرد تارک دنیا
لباس :
لباسی که به لباس پیامبر نزدیکتر باشد اختصاص به علما ندارد و هر کسی به نیات تاسی میتواند بپوشد و شاید اجر و ثوابی هم داشته باشد. ( استاد مطهری کتاب خاتمیت )
صد البته هر لباسی که به نیت فخر و مباهات باشد و یا گرفتن امتیازی از بینندگان نه تنها اجر ندارد بلکه آتشی است برتن....
ضربه به دین با لباس دین ، البته که اثار منفیش بیشتر است و مجازات عامل شدیدتر... پس زن یا مردی که پوشش دینی دارند مسئولیتی مضاعف بر دوش دارند..
در اخبار و احادیث ، باب لباس پوشیدن و کیفیت لباس مستحباتی دارد ولی اختصاص به علما ندارد........
پس انتخاب نوع لباس با توجه به مکروهات و مستحبات آن منعی برای کسی ندارد.......
پوشش دینی خاص به نیت استحباب یا کمک به دین و مردم
و یا پوشش بر روی تن به عنوان تذکر مداوم به فرد ملبس ! نیکوست!!
و نیز عادت و عرف پوشش متعلم ( مانند عرف جوامع مختلف و مولویان و روحانیون) قابل قبول است.....
ولی مسئولیت اجتماعی لباس دین را حذف نمیکند.................
البته اصل مطلب همانهاست که با قرمز تایپ کرده ام .