تطبیق اوصاف زنان بهشتی بر زنان بهشتی

تب‌های اولیه

43 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تطبیق اوصاف زنان بهشتی بر زنان بهشتی

سلام
به نظر شما
برخی توصیفات قرآن کریم اشاره بلکه تصریح به اوصاف اهل ایمان در این دنیا نیست ؟
مثلا این وصف را در مورد زنان بهشتی ببینید :

فِيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ (56 رحمان )
ترجمه:
56- در باغهاى بهشتى زنانى هستند كه جز به همسرشان عشق نمى‏ ورزند و هيچ انس و جن قبلا با آنها تماس نگرفته است

ظاهرا قرآن کریم دارد زنان بهشت آنسویی را توصیف می کند اما مگر بر توجه و عشق زن بهشتی به فردی غیر از شوهرش در بهشت چه مفسده ای مترتب است که روی آن تاکید می کند ؟
یا اینکه می گوید زن بهشتی کسی است که هیچ مردی او را لمس نکرده این خود آدرس دادنی شگرف نیست ؟
نه بلکه می خواهد بفرماید این زن همان زن دنیایی است که مومن و بهشتی بود او همان جا هم به مردی غیر از شوهرش توجه نداشت دلش در گرو یک مرد بود و آن هم شوهرش . او کسی است که قبل از شوهرش با هیچ مردی از جن و انس رابطه نداشته و مردی اورا لمس نکرده است .
با این نگاه اوصاف زنان بهشتی را بیشتر بررسی کنیم .
والله الموفق

با سلام و احترام

رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ اَلَّتِی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْحَكِیمُ‏(مؤمن، آیه 8).
پروردگارا! آنها را در باغهای جاویدان بهشت که به آنها وعده فرموده‏ ای وارد کن، همچنین از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، که تو توانا و حکیمی!

جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ‏وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلّ‏ِ بابٍ(رعد، آیه 23).
(همان) باغهای جاویدان بهشتی که وارد آن می‏شوند؛ و همچنین پدران و همسران و فرزندان صالح آنها؛ و فرشتگان از هر دری بر آنان وارد می‏گردند....

از این آیات استفاده می‏شود که زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتی باشند در آنجا به هم ملحق می‏شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگی می‏کنند.
و حتی از روایات استفاده می‏شود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشتی است؛ به خاطر عبادات و اعمال صالحی که در این جهان انجام داده ‏اند

ترنم.;353793 نوشت:
از این آیات استفاده می‏شود که زنان و مردانی که در این دنیا همسر یکدیگرند هرگاه هر دو با ایمان و بهشتی باشند در آنجا به هم ملحق می‏شوند و با هم در بهترین شرایط و حالات زندگی می‏کنند.
و حتی از روایات استفاده می‏شود که مقام این زنان برتر از حوریان بهشتی است؛ به خاطر عبادات و اعمال صالحی که در این جهان انجام داده ‏اند

سلام
مطلب خوبی فرمودید
ولی
منظور ما تفسیر اینسویی از ایات مربوطه است
یعنی می خواهیم آن اوصاف را بر زنان مومنه اینجایی تطبیق کنیم تا نوعی هدایت و دستورالعمل برای بهشتی بودن اینجایی باشد
مثل اینکه عرض کردیم آیه می فرماید : زنان بهشتی تنها به شوهران خود توجه دارند یا مردی غیر شوهر آنها را لمس نکرده است
اینها چه درسهای زیبایی برای زنان ماست .
بلکه در یک نگاه واقعی تر هر زنی میخواهد اینجا بهشتی باشد باید سعی در ایجاد این اوصاف در خود داشته باشد
والله الموفق

سلام
عربا اترابا ( 37 واقعه)
تنها به همسرشان عشق می ورزند و خوش زبان و هم سالند
این تاکید دوباره ای است بر انحصار رابطه عشقی زن با شوهرش و خوش زبانی هم اینجا مطرح است که منظور همان خوش زبانی با همسر و شوهر می باشد چه اینکه خوش زبانی زن در شوهر محبت آفرین و شور افزاست و فضای زندگی را زیبا و دلنشین می کند .
این بر خلاف چیزی است که اغلب زنان ما فکر می کنند. اغلب زنان در جامعه ما فکر می کنند این خوش زبانی سخن گفتن و ایجاد رابطه کلامی وظیفه مرد است در حالیکه آیه آنرا از ویژگیهای زن می داند . اوست که اغازگر مهر و خوش زبانی و طراوت بخش ارتباطات کلامی است .
برخی مفسرین ترب را به معنای هم سن و سال دانسته است مثل اینکه هم سن و سال بودن با شوهر دخلی در سعادت زن بهشتی دارد که باید بدان توجه شود . البته مفهومش این نیست که عدم توجه به این موضوع الزاما ایجاد اشکال می کند بلکه منظور نقش موثر آن در سعادت است
والله الموفق

حامد;353983 نوشت:

برخی مفسرین ترب را به معنای هم سن و سال دانسته است مثل اینکه هم سن و سال بودن با شوهر دخلی در سعادت زن بهشتی دارد که باید بدان توجه شود .

با سلام و احترام

ظاهرا شما ویژگی های حوریان بهشتی را میخواهید با زنان دنیا تطبیق دهید، ولی فکر نمیکنم اینگونه نتیجه گیری ها درست باشد.
چرا که در ویژگیهای حوریان بهشتی موارد دیگری نیز ذکر شده است که به هیچ وجه نمی توان در زنان دنیا آن ویژگی را دید.

و ویژگیهای دیگری هم دارند که نمیتوان گفت اگر کسی آنها را نداشت به زنان بهشتی شباهتی ندارد ، به عنوان مثال در خصوصیات حوریان، چشمان درشت و سیاه ذکر شده، آیا میتوان گفت خانمهایی که چشمان سیاه یا درشت ندارند بهشتی نیستند و تطابقی با زنان بهشتی ندارند! خیر، چنین نتیجه گیریهایی درست نمی باشد .
همانطور که در ارسال قبل عرض کردم، عبادات و اعمال خالص زنان برای بهشتی بودن و تطبیق با حوریان بهشتی درست است نه سن و سال و ... .

و من الله التوفیق

ترنم.;354000 نوشت:
با سلام و احترام

ظاهرا شما ویژگی های حوریان بهشتی را میخواهید با زنان دنیا تطبیق دهید، ولی فکر نمیکنم اینگونه نتیجه گیری ها درست باشد.
چرا که در ویژگیهای حوریان بهشتی موارد دیگری نیز ذکر شده است که به هیچ وجه نمی توان در زنان دنیا آن ویژگی را دید.

و ویژگیهای دیگری هم دارند که نمیتوان گفت اگر کسی آنها را نداشت به زنان بهشتی شباهتی ندارد ، به عنوان مثال در خصوصیات حوریان، چشمان درشت و سیاه ذکر شده، آیا میتوان گفت خانمهایی که چشمان سیاه یا درشت ندارند بهشتی نیستند و تطابقی با زنان بهشتی ندارند! خیر، چنین نتیجه گیریهایی درست نمی باشد .
همانطور که در ارسال قبل عرض کردم، عبادات و اعمال خالص زنان برای بهشتی بودن و تطبیق با حوریان بهشتی درست است نه سن و سال و ... .

و من الله التوفیق


سلام
تطبیق در امور اختیاری قابل اکتساب است نه در امور غیر اختیاری و غیر اکتسابی
هرچند شاید بتوان به تاویلی عمیق همه موارد را هم تطبیق کرد
والله الموفق

حامد;354035 نوشت:
و ویژگیهای دیگری هم دارند که نمیتوان گفت اگر کسی آنها را نداشت به زنان بهشتی شباهتی ندارد ، به عنوان مثال در خصوصیات حوریان، چشمان درشت و سیاه ذکر شده

این ویژگی در قران نیامده و تنها در ادبیات فارسی از حوریان چشم سیاه نام برده شده.و اساسا در ایران ما زنان و مردان با چشمهای سیاه محبوبیت ویژه ای ندارند.زنان ما با لنزهای رنگاوارنگ سعی در پوشاندن سیاهی چشمشان میکنند

سلام
حور مقصورات فی الخیام ( الرحمن 72 )
حوريانى كه در خيمه‏ هاى بهشتى مستورند
از ویژگیهای دیگر زن بهشتی پرهیز از حضور غیر مفید و غیر ضرور در جامعه است .
در روایت است که فاطمه زهره سلام الله علیها فرمود :
برای زن بهتر است هیچ مردی اورا نبیند و او هم هیچ مردی را نبیند
لذا این مساله نه بعنوان یک امر واجب و ضروری بلکه بعنوان یک فضیلت و برتری در حفظ پاکی و عفاف مطرح است .
این توصیه برای زنان ما حداقل حامل این پیام است که تا لازم نشده از منزل و حصار خانه خود خارج نشود
والله الموفق

اینا در مقابل قرب و رضای خدا هیچی نیستند ( البته انشالله خودم هم به این باور برسم ! )

cheetah314;354091 نوشت:
اینا در مقابل قرب و رضای خدا هیچی نیستند ( البته انشالله خودم هم به این باور برسم ! )

سلام اخوی
ما اینجا چیزی عرضه نکردیم تا در مقابل قرب و رضای خدای متعال قرار بگیره
داریم از اوصاف زنان بهشتی دستورالعملهای یک زندگی بهشتی رو برای زنان مومنه استخراج می کنیم
والله الموفق

حامد;353779 نوشت:
سلام
به نظر شما
برخی توصیفات قرآن کریم اشاره بلکه تصریح به اوصاف اهل ایمان در این دنیا نیست ؟
مثلا این وصف را در مورد زنان بهشتی ببینید :

فِيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ (56 رحمان )
ترجمه:
56- در باغهاى بهشتى زنانى هستند كه جز به همسرشان عشق نمى‏ ورزند و هيچ انس و جن قبلا با آنها تماس نگرفته است

ظاهرا قرآن کریم دارد زنان بهشت آنسویی را توصیف می کند اما مگر بر توجه و عشق زن بهشتی به فردی غیر از شوهرش در بهشت چه مفسده ای مترتب است که روی آن تاکید می کند ؟
یا اینکه می گوید زن بهشتی کسی است که هیچ مردی او را لمس نکرده این خود آدرس دادنی شگرف نیست ؟
نه بلکه می خواهد بفرماید این زن همان زن دنیایی است که مومن و بهشتی بود او همان جا هم به مردی غیر از شوهرش توجه نداشت دلش در گرو یک مرد بود و آن هم شوهرش . او کسی است که قبل از شوهرش با هیچ مردی از جن و انس رابطه نداشته و مردی اورا لمس نکرده است .

با این نگاه اوصاف زنان بهشتی را بیشتر بررسی کنیم .
والله الموفق

سلام. ببخشید این ویژگی ها و مطالبی که شما میگید خیلی نمیشه با زندگی دنیایی تطبیق داد و فقط مختص حوریان است. مثلا اینکه در آیه میگه هیچ جن و انس با آنها تماس نگرفته اگر زن همسرش رو از دست بده یا جدا بشه هیچ مردی نباید باهاش ازدواج کنه چون هرچه قدر هم پاک باشه با انسانی در رابطه بوده و اگر زنی با دو مرد (پس از جدایی یا فوت همسر) ازدواج کنه اهل جهنمه!
یا در مورد هم سن و سال بودن اغلب روان پزشکان میگن بهتره زن چند سال از مرد کوچکتر باشه چون زودتر شکسته میشه و در درازمدت در رابطه شان اثر نامطلوب زیادی دارد در حالی که حوریان پیر نمیشوند.

دیانا 2;354303 نوشت:
سلام. ببخشید این ویژگی ها و مطالبی که شما میگید خیلی نمیشه با زندگی دنیایی تطبیق داد و فقط مختص حوریان است. مثلا اینکه در آیه میگه هیچ جن و انس با آنها تماس نگرفته اگر زن همسرش رو از دست بده یا جدا بشه هیچ مردی نباید باهاش ازدواج کنه چون هرچه قدر هم پاک باشه با انسانی در رابطه بوده و اگر زنی با دو مرد (پس از جدایی یا فوت همسر) ازدواج کنه اهل جهنمه!
یا در مورد هم سن و سال بودن اغلب روان پزشکان میگن بهتره زن چند سال از مرد کوچکتر باشه چون زودتر شکسته میشه و در درازمدت در رابطه شان اثر نامطلوب زیادی دارد در حالی که حوریان پیر نمیشوند.

سلام
آنچه ما باور داریم این است که قرآن کریم با توصیف زنان بهشتی دارد به وضعیت ایده آل زنان مومنه اشاره می کند
یعنی یک زن مومنه برای بهشتی بودن در وضعیت ایده آل باید اینطور باشد
لذا هر اندازه زنی از این معیارها فاصله داشته باشد به همان اندازه از وضعیت ایده آل دور است نه اینکه جهنمی است
و اما اگر قرار باشد بین نظرات تجربه کنندگان بشری و بیان وحیانی قرآن یکی را انتخاب کنیم ما دومی را بر می گزینیم چه اینکه کلام خالق هستی است
و البته منظور از هم سال بودن نزدیکی هرچه بیشتر سن و سال است و نه تولد در یک سال و یک ماه یک روز
والله الموفق

سلام
و فرش مرفوعه ( واقعه 34)
و همسرانی بلند مرتبه
یکی دیگر از ویژگیهای زنان بهشتی این سویی بلند مرتبگی است
بلند مرتبگی به دو معنا می تواند باشد
1- اینکه
زن خود را فراتر از بعد ظاهری حیوانی بداند و از افق مقامات انسانی خود پایین نیاید و اسیر ظواهر نگردد لذا رفعت بخش اینجا خود زن است
2- زن در نگاه همسر و اطرافیان و جامعه دارای مقام بلند انسانی باشد و نه طعمه لذتجویی ها در این معنا رفعت بخش دیگرانند
و البته جمع هردو معنا هم بلا اشکال است
در عین حال ما بیشتر بر معنای اول تاکید می کنیم چون در حوزه اختیار خود زن می باشد
والله الموفق


با سلام و تشكر

https://sites.google.com/site/hojjah/hoor.zip

هوالعالم


نقل قول:
سلام. ببخشید این ویژگی ها و مطالبی که شما میگید خیلی نمیشه با زندگی دنیایی تطبیق داد و فقط مختص حوریان است.


با نظر به طبقه بندی جایگاه و وضعیت کمال, این تطبیق

خودش یکجور تشویق و ترغیب برای کسب بهترین درجات به حساب میاد .
زبان مثال و اشاره میگه
فلان کارمند نمی تونه که کاملا شبیه اقای مدیر فلان بشه
اما میتواند که یک مدیر شایسته یا شایسته تر باشد و
هر قدر برای این مرتبه والا و ارتقا تلاش کنه فاصله اش کمتر و امید و آگاهیش بیشتر میشه
به حدی که دیگه تطبیق مراتب برای اون بی اهمیت میشه


اینجا صداقت و نرمی در عمل بیمه و تضمینی برای حفظ جایگاه ماست .


نقل قول:
مثلا اینکه در آیه میگه هیچ جن و انس با آنها تماس نگرفته اگر زن همسرش رو از دست بده یا جدا بشه هیچ مردی نباید باهاش ازدواج کنه چون هرچه قدر هم پاک باشه با انسانی در رابطه بوده و اگر زنی با دو مرد (پس از جدایی یا فوت همسر) ازدواج کنه اهل جهنمه!

خب مسلما بین انسانی مدیر و مدبر با کسی که مرتکب اشتباهی مثل انتخاب و اقدام نادرست و ظلم به خود و فرزند میشه و روند زندگی رو دچار اختلال میکنه فرق هست و باید باشه .
اما این به این معنی نیست که منه جایزالخطا یا ممکن الخطا جهنمی شدم !
در زبان مثال
بهشت جاییه که موجودات در هر مرتبه و درجه . در کنار هم و برای هم زندگی میکنند . در صلح و صفای ابدی ...
حالا یکی باغبان یکی نگهبان ! یکی دربان و یکی زن باحیا و مرد درستکار و غیره ...
که همه و همه به اهمیت حضور کوچک و بزرگ پی برده و حقیقتا شاکر لطف خداوند هستند
خود و دیگری را اعضای هم یا مکمل هم میدانند.


نقل قول:
یا در مورد هم سن و سال بودن اغلب روان پزشکان میگن بهتره زن چند سال از مرد کوچکتر باشه چون زودتر شکسته میشه و در درازمدت در رابطه شان اثر نامطلوب زیادی دارد در حالی که حوریان پیر نمیشوند
بحث سن و سال برای دنیایی

فارغ از زمان و مکان چندان گرم نیست .
اینجا باز به زبان مثالی که به درک منو شما خوش امده اشاره ای شده
که به جا بوده .


هر ادم مسنی پیر نیست
و نمیشه گفت هر پیر شده ای سن بالاست .
مهم سلامت کل وجود ماست و پرهیز از اعمالی که باعث فرسودگی میشن




که زیادند موجوداتی که حتی جسد اونها توی همین دنیای مادی قرنها در زیر خاک سالم و کامل و نورانی به ریشۀ زمین و زمینی جان دوباره می بخشند .

سلام
لهم فیها ازواج مطهره ( البقره 25)
در آن بهشتها برای بهشتیان همسران پاکی است
یکی از ویژگیهای زنان بهشتی پاک بودن است . به نظر می رسد این پاکی شامل همه ابعاد وجودی آنها می شود . از پاکی بدنی گرفته تا پاکی اخلاقی و پاکی تفکر و اندیشه .
لذا زنان مومنه بهشتی اینجایی نیز باید همه مراتب طهارت و پاکی را برای خود تحصیل نمایند . نباید توجه به بعدی از ابعاد طهارت آنها را از ابعاد دیگر غافل سازد . بخصوص پاکی در کلام و گفتار که امروز به شدت دچار آسیب شده است مورد تاکید است چه اینکه با ورود نگاههای فیمینیستی تعامل مهر آمیز و همراه با احترام زنان با همسران خود کمرنگ شده است .
والله الموفق

نقل قول:

فِيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ (56 رحمان )
ترجمه:
56- در باغهاى بهشتى زنانى هستند كه جز به همسرشان عشق نمى‏ ورزند و هيچ انس و جن قبلا با آنها تماس نگرفته است


سلام وعرض ادب
با توجه به تفسیر اینسویی که فرمودید در مورد "جن" هم توضیح میدید؟!
ومن الله توفیق

حامد;353983 نوشت:
برخی مفسرین ترب را به معنای هم سن و سال دانسته است مثل اینکه هم سن و سال بودن با شوهر دخلی در سعادت زن بهشتی دارد که باید بدان توجه شود

با سلام
ظاهرا شما داريد ايده آل ها را مطرح ميكنيد.
آيا اطمينان داريد كه اين مورد در اين دنيا هم ايده آل ترين حالت است؟

حامد;354092 نوشت:
داریم از اوصاف زنان بهشتی دستورالعملهای یک زندگی بهشتی رو برای زنان مومنه استخراج می کنیم
والله الموفق

سلام

شما نمی تونین بهشت و با دنیا مقایسه کنین چرا که در بهشت کمال یافتن و تکامل دیگر تمام شده است

اما دنیا محیط تکامل و به کمال رسیدن است
اگر زنی انچنان که مثل زنان بهشتی که توصیف کردین در این دنیا هم
باشد
به نظر نمی رسد این زن به تکامل برسد و اصلا اهل بهشت باشد
زنی را تصور کنید که همش در خانه است و به شوهر و فرزندانش عشق می ورزد
کجا این زن در معرض مشکلات و تکامل قرار می گیرد ؟
مگر تکامل دادنی است یا کسب کردنی است ؟
مگر می شود تا با مشکلات جامعه برخورد نکرد تکامل یافت ؟
مگر می شود تا انفاق نکرد تا کمک نکرد تا رنج نکشید متکامل شد ؟
مگر می شود تا علم نیاموخت تا رنج سفر نکشید تا مقابل خطر قرار نگرفت متکامل شد ؟

بزرگوار ایا یک عروسک نازپرورده در درون خانه را شما بهشتی می پندارین ؟ یا زنی که
راه تکامل را با طی کردن مشکلات در جامعه پیموده است ؟

حامد;353779 نوشت:
سلام
به نظر شما
برخی توصیفات قرآن کریم اشاره بلکه تصریح به اوصاف اهل ایمان در این دنیا نیست ؟
مثلا این وصف را در مورد زنان بهشتی ببینید :

فِيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ (56 رحمان )
ترجمه:
56- در باغهاى بهشتى زنانى هستند كه جز به همسرشان عشق نمى‏ ورزند و هيچ انس و جن قبلا با آنها تماس نگرفته است

ظاهرا قرآن کریم دارد زنان بهشت آنسویی را توصیف می کند اما مگر بر توجه و عشق زن بهشتی به فردی غیر از شوهرش در بهشت چه مفسده ای مترتب است که روی آن تاکید می کند ؟
یا اینکه می گوید زن بهشتی کسی است که هیچ مردی او را لمس نکرده این خود آدرس دادنی شگرف نیست ؟
نه بلکه می خواهد بفرماید این زن همان زن دنیایی است که مومن و بهشتی بود او همان جا هم به مردی غیر از شوهرش توجه نداشت دلش در گرو یک مرد بود و آن هم شوهرش . او کسی است که قبل از شوهرش با هیچ مردی از جن و انس رابطه نداشته و مردی اورا لمس نکرده است .

با این نگاه اوصاف زنان بهشتی را بیشتر بررسی کنیم .
والله الموفق

سلام علیکم

مطلبتون قشنگ و آموزنده هست اما ناقص.این خصوصیاتی که آوردید قبل از زنان دنیوی برمیگرده به حوریان بهشتی.

بعنوان مثال جمله لم یطمثهن انس قبلهم ولا جان نمیتواند به زنان دنیوی برگردد چون هستند زنانی که شوهرانشان اهل بهشت نیستند و با اشخاص دیگری ازدواج میکنند. یا زنهایی که نمیخواهند با همسر دنیویشان باشند هرچند که بهشتی باشد...

میتوان از ظاهر آیات چنین برداشت کرد که مومن در کنار زن دنیوی زنانی دارد با این خصوصیات که حورالعین نامیده شده اند.

اما باز هم مطلب ناقص است به این دلیل که کلمه حور مذکر هست و همچنین کلمه ازواج . در عربی مونث نیامده .

پس میتوان گفت که شاید به ظاهر خطاب قرآن با مردان بهشتی بوده اما زنها رو هم دربرمیگیره. یعنی احتمالا حورالعین مخصوص زنان هم هستند. مردهایی که به کسی جز همسر خود نظر ندارند.

از آنجا که فرمود هل جزاءالاحسان الا الاحسان احتمالش برای زنها تقویت میشه چون زنی که در این دنیا از فرامین الهی اطاعت کرده و و حجاب و عفتش رو حفظ کرده و به شخصی جز شوهرش نظر نداشته شایستگی داشتن همسری رو داره که به کسی غیر از او نظر نداشته باشه و نیز دلیلی ندارد که همسر بهشتی که در واقع همان عمل انسان هست به کس دیگری غیر از خود شخص تعلق بگیرد

.امین.;374970 نوشت:
سلام علیکم

مطلبتون قشنگ و آموزنده هست اما ناقص.این خصوصیاتی که آوردید قبل از زنان دنیوی برمیگرده به حوریان بهشتی.

بعنوان مثال جمله لم یطمثهن انس قبلهم ولا جان نمیتواند به زنان دنیوی برگردد چون هستند زنانی که شوهرانشان اهل بهشت نیستند و با اشخاص دیگری ازدواج میکنند. یا زنهایی که نمیخواهند با همسر دنیویشان باشند هرچند که بهشتی باشد...

میتوان از ظاهر آیات چنین برداشت کرد که مومن در کنار زن دنیوی زنانی دارد با این خصوصیات که حورالعین نامیده شده اند.

اما باز هم مطلب ناقص است به این دلیل که کلمه حور مذکر هست و همچنین کلمه ازواج . در عربی مونث نیامده .

پس میتوان گفت که شاید به ظاهر خطاب قرآن با مردان بهشتی بوده اما زنها رو هم دربرمیگیره. یعنی احتمالا حورالعین مخصوص زنان هم هستند. مردهایی که به کسی جز همسر خود نظر ندارند.

از آنجا که فرمود هل جزاءالاحسان الا الاحسان احتمالش برای زنها تقویت میشه چون زنی که در این دنیا از فرامین الهی اطاعت کرده و و حجاب و عفتش رو حفظ کرده و به شخصی جز شوهرش نظر نداشته شایستگی داشتن همسری رو داره که به کسی غیر از او نظر نداشته باشه و نیز دلیلی ندارد که همسر بهشتی که در واقع همان عمل انسان هست به کس دیگری غیر از خود شخص تعلق بگیرد


سلام
در هر بیان قرآنی در خصوص زنان بهشتی حداقل یک اشاره به اوصاف زنان مومنه هست
مثلا در آیه مورد نظر شما ( لم یطمثهن ) می تواند این اشاره مد نظر باشد که زنان مومنه که زنان بهشتی اینجایی اند قبل از ازدواج کاملا پرهیزکاری نموده و خود را در اختیار هیچکس قرار نداده اند
در مساله حور بحث مورد اختلاف است اما عموما حورالعین را با عنوان زنان بهشتی یاد می کنند
والله الموفق

خیر البریه;354418 نوشت:

با سلام و تشكر

https://sites.google.com/site/hojjah/hoor.zip

فایل مورد نظر تقریبا کلا عربی بود ولی یه حدیثی آخرش بودکه با اینکه به موضوع زیاد مرتبط نیست ولی به درد من خورد:
شخصی از امام از حورالعین وخلقتش سوال میکند امام به اومیفرمایند که تو (فعلا) نمازت را درست بخوان و به این کارا کاری نداشته باش ....![=Traditional Arabic]
[=Times New Roman]
امیدوارم سوء تفاهم ایجاد نشود هدف من از ذکر این حدیث چیز دیگری بود موضوع تاپیک خیلی مفید و آموزنده است و از جناب حامد و بقیه ی عزیزان متشکرم. :Kaf: :Gol:

بی نظیر;374941 نوشت:
شما نمی تونین بهشت و با دنیا مقایسه کنین چرا که در بهشت کمال یافتن و تکامل دیگر تمام شده است

اما دنیا محیط تکامل و به کمال رسیدن است
اگر زنی انچنان که مثل زنان بهشتی که توصیف کردین در این دنیا هم
باشد
به نظر نمی رسد این زن به تکامل برسد و اصلا اهل بهشت باشد
زنی را تصور کنید که همش در خانه است و به شوهر و فرزندانش عشق می ورزد
کجا این زن در معرض مشکلات و تکامل قرار می گیرد ؟
مگر تکامل دادنی است یا کسب کردنی است ؟
مگر می شود تا با مشکلات جامعه برخورد نکرد تکامل یافت ؟
مگر می شود تا انفاق نکرد تا کمک نکرد تا رنج نکشید متکامل شد ؟
مگر می شود تا علم نیاموخت تا رنج سفر نکشید تا مقابل خطر قرار نگرفت متکامل شد ؟

بزرگوار ایا یک عروسک نازپرورده در درون خانه را شما بهشتی می پندارین ؟ یا زنی که
راه تکامل را با طی کردن مشکلات در جامعه پیموده است ؟


سلام
نباید فراموش کنیم که زنان بهشتی از همین جا بهشتی می شوند و کمالات آنسویی جلوه اعمال و اخلاق و مرام اینسویی است
نعم ما قال : الدنیا مزرعه الاخره
لذا عجیب نیست که نشانه آن کمالات را در اینجا جستجو کنیم
و اما کمال انسانی به معنای فعلیت ابعاد وجودی انسان است و پیش از آنکه انسان در بیرون به پیروزی برسد باید در عرصه جنگ بزرگ درون موفق و پیروز شود که اگر چنین شود شایسته حضور در میدان بیرون است و در حقیقت میدان برون (اجتماع) میدان تکمیل است نه استکمال لذاست که ناکامل در بیرون دچار ضعف می شود مگر اینکه به کاملی وصل باشد
و دیگر اینکه دلیلی ندارد زن مرد از مسیر واحد به کمال برسند بلکه بیانات شرعی متضمن این معناست که چه بسا این مسیر متفاوت باشد مثلا در حدیث است که برای زنان با خوب همسرداری کردن همان کمالی است که مردان در جبهه جنگ کسب می کنند و البته دلیلی هم نداریم که همه ابعادش متفاوت است همچنان که در کسب دانش هردو نیازمند به استاد و معلم اند و تفاوتی نیست
و هوالله الموفق

حامد;375827 نوشت:
سلام
نباید فراموش کنیم که زنان بهشتی از همین جا بهشتی می شوند و کمالات آنسویی جلوه اعمال و اخلاق و مرام اینسویی است
نعم ما قال : الدنیا مزرعه الاخره
لذا عجیب نیست که نشانه آن کمالات را در اینجا جستجو کنیم
و اما کمال انسانی به معنای فعلیت ابعاد وجودی انسان است و پیش از آنکه انسان در بیرون به پیروزی برسد باید در عرصه جنگ بزرگ درون موفق و پیروز شود که اگر چنین شود شایسته حضور در میدان بیرون است و در حقیقت میدان برون (اجتماع) میدان تکمیل است نه استکمال لذاست که ناکامل در بیرون دچار ضعف می شود مگر اینکه به کاملی وصل باشد
و دیگر اینکه دلیلی ندارد زن مرد از مسیر واحد به کمال برسند بلکه بیانات شرعی متضمن این معناست که چه بسا این مسیر متفاوت باشد مثلا در حدیث است که برای زنان با خوب همسرداری کردن همان کمالی است که مردان در جبهه جنگ کسب می کنند و البته دلیلی هم نداریم که همه ابعادش متفاوت است همچنان که در کسب دانش هردو نیازمند به استاد و معلم اند و تفاوتی نیست
و هوالله الموفق

سلام

مواردی که شما می فرمایید نه اینکه کمال نباشد انها هم کمال است
ولی اینکه با تکیه بر خصوصیات زنان بهشتی خصوصیات زنان بهشتی این دنیایی را منحصر در انها بدانیم واقع بینانه نیست
چه اینکه بانگاهی به زندگی حضرت زهرا ایشون علاوه بر کمالات خانه داری و شوهرداری
نقش فعالی هم در اجتماع و مبارزه سیاسی داشتند
مبارزات سیاسی حضرت برای احقاق حق خلافت امام علی ع و مبارزات ایشون برای بازگردان فدک و سخنرانیهای حضرت و موارد دیگر

نشان از لزوم تکامل بعد اجتماعی در زنان است
کلا با نگاهی به زندگی اکثر زنان بزرگ اسلام نظیر حضرت فاطمه و خدیجه و زینب و معصومه حضور سیاسی و اجتماعی
انها کاملا مشهود است

بی نظیر;375874 نوشت:
سلام

مواردی که شما می فرمایید نه اینکه کمال نباشد انها هم کمال است
ولی اینکه با تکیه بر خصوصیات زنان بهشتی خصوصیات زنان بهشتی این دنیایی را منحصر در انها بدانیم واقع بینانه نیست
چه اینکه بانگاهی به زندگی حضرت زهرا ایشون علاوه بر کمالات خانه داری و شوهرداری
نقش فعالی هم در اجتماع و مبارزه سیاسی داشتند
مبارزات سیاسی حضرت برای احقاق حق خلافت امام علی ع و مبارزات ایشون برای بازگردان فدک و سخنرانیهای حضرت و موارد دیگر

نشان از لزوم تکامل بعد اجتماعی در زنان است
کلا با نگاهی به زندگی اکثر زنان بزرگ اسلام نظیر حضرت فاطمه و خدیجه و زینب و معصومه حضور سیاسی و اجتماعی
انها کاملا مشهود است


سلام
هرچند این فعالیتها نیز برای زنان بزرگ بوده است اما فعالیت غالبی و عادی آنها نبوده است بلکه به موارد ضرورت خاصی مربوط میشود که دلایلش برای عموم روشن است
اساسا
زن با روحیات لطیف خود نباید کمالاتش را در عرصه پر تنش و خشونت جامعه جستجو کند مگر اینکه عرصه فعالیتش خالی از این ویژگی باشد یا اینکه ناگزیر از حضور باشد
و بالعکس مرد هم نباید کمالات خود را در عرصه ای متفاوت با روحیات خود بجوید مگر اینکه به ضرورتی بصورت موقت مجبور به حضور در آن شود
والله الموفق

بی نظیر;375874 نوشت:
مواردی که شما می فرمایید نه اینکه کمال نباشد انها هم کمال است
ولی اینکه با تکیه بر خصوصیات زنان بهشتی خصوصیات زنان بهشتی این دنیایی را منحصر در انها بدانیم واقع بینانه نیست
چه اینکه بانگاهی به زندگی حضرت زهرا ایشون علاوه بر کمالات خانه داری و شوهرداری
نقش فعالی هم در اجتماع و مبارزه سیاسی داشتند
مبارزات سیاسی حضرت برای احقاق حق خلافت امام علی ع و مبارزات ایشون برای بازگردان فدک و سخنرانیهای حضرت و موارد دیگر

نشان از لزوم تکامل بعد اجتماعی در زنان است
کلا با نگاهی به زندگی اکثر زنان بزرگ اسلام نظیر حضرت فاطمه و خدیجه و زینب و معصومه حضور سیاسی و اجتماعی
انها کاملا مشهود است


با سلام.
بنده با شما موافقم.
در واقع می توان این چنین توضیح داد که منظور نظر قرآن ارایه خصوصیاتی از زنان بهشتی است که ایده آل عرف زمانه صدر اسلام بوده است تا با ارایه این خصوصیات مردم را مشتاق به عمل صالح کند. هر چند که نظر جناب حامد هم می تواند آموزنده و کاربردی باشد.
یعنی اینکه هر چند اینها که در قرآن آمده ایده آل است ولی نباید در آنها متوقف شد. برخی صفات برای انسان ها ثابت است. ولی برخی بر اساس زمانه در حال تغییر است. باید هر دو را دید.
البته سوالی هم اینجا مطرح می شود و آن اینکه آیا به همین اندازه به خصوصیات مردان بهشتی پرداخته تا زنان را مشتاق به انجام عمل صالح کند؟ در صورتی که جواب خیر باشد نمی توان آن را به جو مردسالارانه جامعه عربستان نسبت داد؟

و من الله توفیق

شریعت عقلانی;375887 نوشت:
البته سوالی هم اینجا مطرح می شود و آن اینکه آیا به همین اندازه به خصوصیات مردان بهشتی پرداخته تا زنان را مشتاق به انجام عمل صالح کند؟ در صورتی که جواب خیر باشد نمی توان آن را به جو مردسالارانه جامعه عربستان نسبت داد؟

سلام
جامعه بشری همیشه مرد سالار بوده و خواهد بود
تفاوت در نوع سالاری است
ممکن است ستمگرانه یا عادلانه باشد
اما عدل هم سالاری را منتفی نمی کند
بلکه عدل جایگاه شایسته تری را برای هردو به ارمغان می آورد
در آن جایگاه شایسته مرد سالار زن و زن محبوبه مرد است
و هوالله الموفق

حامد;375876 نوشت:
سلام
هرچند این فعالیتها نیز برای زنان بزرگ بوده است اما فعالیت غالبی و عادی آنها نبوده است بلکه به موارد ضرورت خاصی مربوط میشود که دلایلش برای عموم روشن است

سلام

نمی توان با قطعیت گفت فعالیت غالبی و عادی انها نبوده است چرا که در زندگی کوتاه حضرت فاطمه همین اندازه در خشیدن در عرصه
اجتماع و سیاست نشان از این دارد که حضرت چطور از فرصتهای مناسب برای حضور در اجتماع و انجام وظیفه اجتماعی بهره برده است
شما ببینید در فرصت کوتاه زندگی حضرت بعد از فوت پدرشان تا شهادت خودشان الویت زندگی ایشان چه بوده است ؟
حتی تا پای جان و شهادت هم ایشون در حال مبارزه اجتماعی و سیاسی است

وگرنه ایشون تو خونه می نشست و جهاد شوهر داری و بچه داری می کرد و به سیاست هم کاری نداشت
وقتی ایشون جانش و در این راه می زاره دیگه نمیشه گفت فعالیت عادی و غالبی ایشون چیز دیگه ای بوده

متاسفانه این قبیل مسایل و شناخت واقعی از حضرت در جامعه بدرستی در جامعه صورت نگرفته و جنبه خانه داری و شوهر داری حضرت
و پررنگ می کنند که انهم باز بخاطر مصالح اجتماعی جنس غالب کنونی است

حامد;375876 نوشت:
اساسا زن با روحیات لطیف خود نباید کمالاتش را در عرصه پر تنش و خشونت جامعه جستجو کند مگر اینکه عرصه فعالیتش خالی از این ویژگی باشد یا اینکه ناگزیر از حضور باشد
و بالعکس مرد هم نباید کمالات خود را در عرصه ای متفاوت با روحیات خود بجوید مگر اینکه به ضرورتی بصورت موقت مجبور به حضور در آن شود

انسان دارای بعد فردی و اجتماعی است و برای رسیدن به کمال باید هر دو بعد را پرورش دهد

مثالی می زنم

شما زنی را در نظر بگیرین که در عمرش کمتر از خانه خارج شده و کمتر در معرض هوای نفسانی قرار گرفته ایا نجابت این زن بیشتر است
یا زنی که در اجتماع در معرض انواع هواهای نفسانی قرار می گیرد و خودش را حفظ می کند ؟

کدامیک از این دو با خطر مواجهه شده و مبارزه کرده و ساخته شده است ؟
مثل اینکه کسی در زندان انفرادی باشد و نتواند دزدی کند بعد بگوییم این فرد خوبی است و دزدی نمی کند

شریعت عقلانی;375887 نوشت:
با سلام.
بنده با شما موافقم.
در واقع می توان این چنین توضیح داد که منظور نظر قرآن ارایه خصوصیاتی از زنان بهشتی است که ایده آل عرف زمانه صدر اسلام بوده است تا با ارایه این خصوصیات مردم را مشتاق به عمل صالح کند. هر چند که نظر جناب حامد هم می تواند آموزنده و کاربردی باشد.
یعنی اینکه هر چند اینها که در قرآن آمده ایده آل است ولی نباید در آنها متوقف شد. برخی صفات برای انسان ها ثابت است. ولی برخی بر اساس زمانه در حال تغییر است. باید هر دو را دید.

سلام

البته قران وصف زنانی را کرده است که در بهشت موجودند نه اینکه وصف زنان بهشتی این دنیایی را کرده باشد
و جناب حامد از وصف ان زنان می خواهد به خصوصیات زن بهشتی این دنیایی برسد

که البته قیاسی صدردصد و کامل نمی تواند باشد چرا که همانطور که بالا گفتم محیط بهشت محیط تکامل نیست
محیط لذت و خوشی است و وصف زنان موجود در بهشت به کارو تلاش و تکامل چه معنا دارد ؟
همانطور که برای مردان معنا نخواهد داشت
اما این جهان عرصه رسیدن به تکامل است .تکامل فردی و اجتماعی

شریعت عقلانی;375887 نوشت:
البته سوالی هم اینجا مطرح می شود و آن اینکه آیا به همین اندازه به خصوصیات مردان بهشتی پرداخته تا زنان را مشتاق به انجام عمل صالح کند؟ در صورتی که جواب خیر باشد نمی توان آن را به جو مردسالارانه جامعه عربستان نسبت داد؟
و من الله توفیق

من یک زمانی روی این کلمه حور یک تحقیقی کردم و دیدم بیشتر مفسرین این کلمه رو برای هر دو جنس مرد و زن قایل هستند
و منظور از حور را هم زنان بهشتی و هم مردان بهشتی می دانند

و درباره سوال اخرتون به نظر حقیر فرهنگ و ادبیات بکار رفته در قران بشدت تحت تاثیر فرهنگ جاهلیت و مرد سالارانه است
و شاید بتوان گفت گریزی از ان نبوده است چون قران برای چنین جامعه ای نازل شده است و نمی توانسته به یکباره کلیه هنجارها
و فرهنگ حاکم را به مبارزه بطلبد که در این صورت شاید پیشرفتی در کار اسلام حاصل نمی شد

و نمونه این مساله در برده داری کاملا مشخص است جامعه جاهلیت عرب انچنان به برده داری وابسته است که اسلام
نمی تواند کلا ان را به صراحت نفی کند
و در عوض نفی صریح و اشکار ان با روشهای دیگر به تقبیح برده داری و تشویق برای ازاد کردن برده می پردازد

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و خداقوت

به نظر حقیر استفاده از کلمه سالار درست نیست

ولی اگر منظور این باشد که در مسایل اجتماعی زنان و مردان عین هم باشند این هم درست نیست

این طور بگم، مانیتور کامپیوتر شما مانیتور است و هارد هارد است، کدام یک سالارند؟! هیچکدام

اما این به این معنی نیست که هارد میتواند مانیتور و مانیتور هارد باشد!

مانیتور در جایگاه مانیتور سالار است و هارد در جایگاه هارد سالار است.

تکامل زن هم میتواند درون خانه باشد(البته با حفظ فعالیتهای اجتماعی زنانه و غیرزنانه در صورت نیاز)

زنی که فقط به فکر خودش و خانواده و تجملات خودش نیست، بلکه همسرش رو تشویق به انفاق کند، تکامل یافته

زنی که در مشکلات اقتصادی، کاری و شغلی همکار همسرش هست، قطعاً تکامل یافته است.

تکامل که این نیست آدم حتماً با دست خودش انفاق کنه، گذشتن از برخی تجملات(نمیگم همه که شاید درست نباشد) تکامل است

مسلم این است که در نظر مرد، زن پوشیده بهتر است از زن در اجتماع
مسلماً از نظر زن هم مرد اجتماعی بهتر است تا مرد درون خانه.

بی نظیر;375951 نوشت:
سلام

نمی توان با قطعیت گفت فعالیت غالبی و عادی انها نبوده است چرا که در زندگی کوتاه حضرت فاطمه همین اندازه در خشیدن در عرصه
اجتماع و سیاست نشان از این دارد که حضرت چطور از فرصتهای مناسب برای حضور در اجتماع و انجام وظیفه اجتماعی بهره برده است
شما ببینید در فرصت کوتاه زندگی حضرت بعد از فوت پدرشان تا شهادت خودشان الویت زندگی ایشان چه بوده است ؟
حتی تا پای جان و شهادت هم ایشون در حال مبارزه اجتماعی و سیاسی است

وگرنه ایشون تو خونه می نشست و جهاد شوهر داری و بچه داری می کرد و به سیاست هم کاری نداشت
وقتی ایشون جانش و در این راه می زاره دیگه نمیشه گفت فعالیت عادی و غالبی ایشون چیز دیگه ای بوده

متاسفانه این قبیل مسایل و شناخت واقعی از حضرت در جامعه بدرستی در جامعه صورت نگرفته و جنبه خانه داری و شوهر داری حضرت
و پررنگ می کنند که انهم باز بخاطر مصالح اجتماعی جنس غالب کنونی است


سلام
همه آن مواردی که شما شمردید فعالیت غیر غالبی و حین ضرورت حضرت است
دیگر اینکه طبق نقل مشهور نبی اکرم ص کار درون منزل را به فاطمه زهرا و خارج منزل را به مولا علی ع واگذار کردند
که برای اهل اندیشه عبرتها دارد

بی نظیر;375951 نوشت:
انسان دارای بعد فردی و اجتماعی است و برای رسیدن به کمال باید هر دو بعد را پرورش دهد

مثالی می زنم

شما زنی را در نظر بگیرین که در عمرش کمتر از خانه خارج شده و کمتر در معرض هوای نفسانی قرار گرفته ایا نجابت این زن بیشتر است
یا زنی که در اجتماع در معرض انواع هواهای نفسانی قرار می گیرد و خودش را حفظ می کند ؟

کدامیک از این دو با خطر مواجهه شده و مبارزه کرده و ساخته شده است ؟
مثل اینکه کسی در زندان انفرادی باشد و نتواند دزدی کند بعد بگوییم این فرد خوبی است و دزدی نمی کند


اولا عرصه کمال زن اجتماع نیست تا اورا با کمال قابل کسب در آن مقایسه کنیم
ثانیا در هیچ جای دین توصیه ای به اینکه انسان خود را در معرض گناه و انحراف قرار دهد نداریم
ثالثا حتی وقتی که انجام وظیفه انسان فرد را در معرض گناه قرار می دهد باید در صورت امکان شرایط را عوض کندنه اینکه به بهانه مبارزه با نفس خود را در معرض هلاکت قرار دهد
رابعا اگر زن بتواند جان پاک خود را در در درون خانه حفظ کند عوائد معنوی و پاداشهای الهی اورا بس است .
لازم به یاد آوری است بی اهمیت جلوه دادن نقش زن در خانه و تربیت فرزندان از آن زمان بی ارزش شده است که قدر و منزلت انسان به حیوانی تنزل کرد و دیگر مهم نیست این حیوان را مادری دلسوز و مهربان و شایسته تربیت کند یا مخدومه ای مزدبگیر که لبخندهایش هم بوی پول می دهد و همسر داری هم وقتی بی قرب و منزلت گردید که عشقهای موقتی و رنگ به رنگ نیاز عاطفی همسران را از سکون و آرامش به عطشی سیری ناپذیر مبدل ساخت ، هوسی که عشقش می نامند و تلاطمی که مایه کمالش می شمرند
والله الموفق

حامد;376010 نوشت:
سلام
همه آن مواردی که شما شمردید فعالیت غیر غالبی و حین ضرورت حضرت است
دیگر اینکه طبق نقل مشهور نبی اکرم ص کار درون منزل را به فاطمه زهرا و خارج منزل را به مولا علی ع واگذار کردند
که برای اهل اندیشه عبرتها دارد

من فقط یک جمله دیگه بگم
منظورتون از فعالیت غیر غالبی و حین ضرورت دقیقا معلوم نیست چیه
ولی انچه مسلم است گذشتن از جان و شهادت فقط برای مهمترین ارمان زندگی انسان قابل تصور است
و مهمترین ارمان و هدف زندگی نمی تونه فعالیت غیر غالبی باشه

البته برای بقیه مطالبتون هم جواب دارم ولی می دونم ادامه دادن بحث بی فایده است
و نه شما قانع می شین و نه من و وارد یک بحث فرسایشی می شیم که ممکنه حوصله شمارو هم سر ببره

فقط اینجا یک سوال

حامد;353779 نوشت:
- در باغهاى بهشتى زنانى هستند كه جز به همسرشان عشق نمى‏ ورزند و هيچ انس و جن قبلا با آنها تماس نگرفته است

اینجا چرا گفته هیچ جن و انسی قبلا با انها تماس نگرفته ؟ تماس جن چه معنایی دارد ؟
ایا از اینکه جن و انس رو باهم اورده نمی توان نتیجه گرفت منظورش از تماس
چیز دیگری است ؟

بی نظیر;376169 نوشت:
من فقط یک جمله دیگه بگم
منظورتون از فعالیت غیر غالبی و حین ضرورت دقیقا معلوم نیست چیه

سلام
منظورم از فعالیت غالبی غلبه کیفی نیست بلکه غلبه کمی است . یعنی عمده فعالیت و حضور ایشان فعالیت و حضور اجتماعی نبوده است و این نوع حضور به موارد مهم و ضروری مثل دفاع از ولایت محدود بوده است .


بی نظیر;376169 نوشت:
اینجا چرا گفته هیچ جن و انسی قبلا با انها تماس نگرفته ؟ تماس جن چه معنایی دارد ؟
ایا از اینکه جن و انس رو باهم اورده نمی توان نتیجه گرفت منظورش از تماس
چیز دیگری است ؟

چون جنیان هم به بهشت می روند لذا از جنس خودشان زنان بهشتی دارند که پیش از آن دست جنی به او نرسیده است
و هوالله الموفق

حامد;376348 نوشت:
سلام
منظورم از فعالیت غالبی غلبه کیفی نیست بلکه غلبه کمی است . یعنی عمده فعالیت و حضور ایشان فعالیت و حضور اجتماعی نبوده است و این نوع حضور به موارد مهم و ضروری مثل دفاع از ولایت محدود بوده است .

سلام

غلبه کمی امور داخلی دلیل بر اهمیت این امور در نزد حضرت نیست چه اینکه باید دید
ایشون هدف نهایی شون و انچه که جان بر سر ان می دهد در چه جهت بوده است

من نمی دونم کمیت مهم تره از نظر شما یا کیفیت ؟

حالا بحث و اینجا ادامه نمی دم و شاید یک تاپیک شروع کردم درباره همین موضوع و نقش سیاسی و اجتماعی ایشون
در ان دوران تا همه فکر نکنند ایشون فقط خانه دار خوبی بوده

با تشکر

بی نظیر;376405 نوشت:
سلام

غلبه کمی امور داخلی دلیل بر اهمیت این امور در نزد حضرت نیست چه اینکه باید دید
ایشون هدف نهایی شون و انچه که جان بر سر ان می دهد در چه جهت بوده است

من نمی دونم کمیت مهم تره از نظر شما یا کیفیت ؟


سلام
آنچه که جایگاه فعالیت فرد را تعیین می کند میزان و مقدار اشتغال اوست
مثلا یک دبیر ریاضی که عمده فعالیت خود را به درس ریاضی اختصاص می دهد باید بعنوان دبیر ریاضی شناخت حال اگر به حکم ضرورت یک وقت به جبهه هم رفت و چند وقتی آنجا بود و برگشت نباید گفت جایگاه اجتماعی او فعالیت نظامی است هرچند از لحاظ ارزشی جبهه رفتن از دبیری مهمتر به نظر برسد
پس
فاطمه زهرا س که عمده حضورش جهاد درون خانه است را نمی توان بخاطر چند مورد حضور اجتماعی ، فعال اجتماعی نامید
مطلب روشن است ولی فکر می کنم شما دوست ندارید آنرا قبول کنید
والله الموفق

حامد;376422 نوشت:
مطلب روشن است ولی فکر می کنم شما دوست ندارید آنرا قبول کنید

سلام

اتفاقا منم فکر می کنم مطلب خیلی روشنه و شما هستید که دوست ندارید قبول کنید :ok:

سلام بر دوستان و جناب حامد

آنچه كه از روايات به دست مي آيد(وعده نجومي به حورالعين به عنوان ثواب دعا و قرائت بعضي از سوره ها) قابل تطبيق بر زنان مومنه( كه قطعا از نظر تعدادمحدود هستند) نيست
از طرفي تماس نداشتن جن ها با زنان مومنه بي معناست ، لذا به نظر مياد كه حورالعين غير از زنان دنيايي هستند

معلق;376433 نوشت:
آنچه كه از روايات به دست مي آيد(وعده نجومي به حورالعين به عنوان ثواب دعا و قرائت بعضي از سوره ها) قابل تطبيق بر زنان مومنه( كه قطعا از نظر تعدادمحدود هستند) نيست
از طرفي تماس نداشتن جن ها با زنان مومنه بي معناست ، لذا به نظر مياد كه حورالعين غير از زنان دنيايي هستند

سلام
خدا رحمت آنکس را که از کلام ، مغز و لبش را گرفت و پوستش را رها کرد
و هوالله الموفق

سلام
ببخشید یک سوال

در ایات 22 و 24 سوره واقعه می فرماید :

و حور العین مانند مروارید در صدفند و این پاداشی است برای بهشتیان پاداشی برای انچه انجام می داند

پس با توجه به ایه که می گه حوالعین مال بهشتیان هست و در بهشت هم زن هست و هم مرد
نتیجه می گیریم حوالعین هم مرد است و هم زن
یعنی حو رالعین همسران بهشتنی است اعم از زن و مرد که برای اهل بهشت فراهم شده است

ایا با توجه به این ایه می توان نتیجه گرفت
خصوصیات حورالعین مرد نشانه خصوصیات مرد بهشتی در این دنیاست ؟

با تشکر

بی نظیر;376562 نوشت:
سلام
ببخشید یک سوال

در ایات 22 و 24 سوره واقعه می فرماید :

و حور العین مانند مروارید در صدفند و این پاداشی است برای بهشتیان پاداشی برای انچه انجام می داند

پس با توجه به ایه که می گه حوالعین مال بهشتیان هست و در بهشت هم زن هست و هم مرد
نتیجه می گیریم حوالعین هم مرد است و هم زن
یعنی حو رالعین همسران بهشتنی است اعم از زن و مرد که برای اهل بهشت فراهم شده است

ایا با توجه به این ایه می توان نتیجه گرفت
خصوصیات حورالعین مرد نشانه خصوصیات مرد بهشتی در این دنیاست ؟

با تشکر


سلام
بنده نمیدانم این فکر از کجا آمده که حور العین مرد است
در دوجای قرآن از حورالعین نام برده شده است
اوصاف ذکر شده برای حور را در این دو آیه که جمع کنی می بینی این حور العین زن است نه مرد مثلا می فرماید : حور مقصورات فی الخیام
حورهایی که منحصر در خیمه ها هستند
این وصف قابل انطباق بر مردان نیست چون هم صفت مقصورات مونث است و لازم است که موصوف هم مونث باشد و هم اینکه وضعیت آن ( منحصر بودن در خیمه ) به خصلت مردان نمی خورد
پس
اصلا حورالعین مرد نیست تا بدنبال تطبیق اوصافش بر مردان باشیم
وهوالله الموفق

حامد;376602 نوشت:
سلام
بنده نمیدانم این فکر از کجا آمده که حور العین مرد است
در دوجای قرآن از حورالعین نام برده شده است
اوصاف ذکر شده برای حور را در این دو آیه که جمع کنی می بینی این حور العین زن است نه مرد مثلا می فرماید : حور مقصورات فی الخیام
حورهایی که منحصر در خیمه ها هستند
این وصف قابل انطباق بر مردان نیست چون هم صفت مقصورات مونث است و لازم است که موصوف هم مونث باشد و هم اینکه وضعیت آن ( منحصر بودن در خیمه ) به خصلت مردان نمی خورد
پس اصلا حورالعین مرد نیست تا بدنبال تطبیق اوصافش بر مردان باشیم
وهوالله الموفق

سلام

حالا ما یک چیزی گفتیم با دلیل که انگیزه ای بدیم به خانمها
باز شما زذین تو ذوق !!!!!!!!!!!

کلمه حور در عربی مونثه یا مذکر ؟

حامد;376448 نوشت:
خدا رحمت آنکس را که از کلام ، مغز و لبش را گرفت و پوستش را رها کرد

سلام
اينكه اهل بيت گفته اند ثواب فلان دعا هزار حورالعين است چه مغزي دارد و چه پوستي؟ منظورشون از هزار تا دوتاست؟
از نظر كيفي شايد بتوان حرف شما را قبول كرد اما از نظر كمّي كه صحبت از تعداد و ارقام است كه نمي توان چنين حرفي را زد
اينطوري كه شما مي گوييد پوستش را رها كن عاقبتش تعطيل شدن دينه، نمونه بارزش خود من، از وقتي كه با تعابير فلسفي و عرفاني از آيات مربوط به بهشت آشنا شدم ايمانم ضعيف تر شده، دوست دارم منكر همه چيز بشم
خدايي كه شما تعريفش را ميكنيد كوچكتر از اون چيزي هست كه فكر ميكردم
تازه فهميدم كه تا حدودي حق ميگن اونايي كه ميگن تعابير فلسفي و عرفاني از آيات و روايات باعث كفر ميشود

اميدوارم اين پيامو از سرتون رد نكنيد

حامد;376602 نوشت:
سلام
بنده نمیدانم این فکر از کجا آمده که حور العین مرد است
در دوجای قرآن از حورالعین نام برده شده است
اوصاف ذکر شده برای حور را در این دو آیه که جمع کنی می بینی این حور العین زن است نه مرد مثلا می فرماید : حور مقصورات فی الخیام
حورهایی که منحصر در خیمه ها هستند
این وصف قابل انطباق بر مردان نیست چون هم صفت مقصورات مونث است و لازم است که موصوف هم مونث باشد و هم اینکه وضعیت آن ( منحصر بودن در خیمه ) به خصلت مردان نمی خورد
پس
اصلا حورالعین مرد نیست تا بدنبال تطبیق اوصافش بر مردان باشیم
وهوالله الموفق

[=arial]

[=1]
  • [=arial] [=arial]از برخی آیات قرآن چنین برداشت می شود که روی سخن بیشتر با آقایان است، چرا بیشتر آیات مردان را بشارت به حوریان بهشتی می دهد؟

    [=arial]این سوال دو بخش دارد: بخش اول: همانطور که میدانیم قرآن به زبانی عربی است و صیغۀ غالب در زبان عربی، صیغه مذکر است که ربطی به زن و مرد بودن ندارد. خداوند در قرآن می فرماید:
    یاأَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا«احزاب/70» ای کسانیکه ایمان آورده‏اید از خدا پروا دارید و سخنی استوار گویید. با توجه به اینکه «آمنوا» و «قولوا» صیغۀ مذکر هستند آیا مراد آیه فقط مردانی است که ایمان آورده اند؟ یا همه مومنین را شامل میشود؟ پاسخ اینست که تمام صیغه های افعال قرآن، شامل انسان می شود و زن و مرد ندارد.

    اما بدلیل اینکه صیغۀ هنجار در کلام عرب مذکر است، خطابات قرآن نیز مذکر آمده است و الّا در قرآن مذکر و مونث تفاوتی ندارند و تنها درموقعیت هایی که لازم است پیامی اختصاصی به جنسی خاص منتقل شود،این تفکیک صورت میپذیرد. مانند: «قل للمومنین و قل للمومنات» یا «مسلمین و مسلمات» و الّا تمام دستورات قرآن برای انسان است و مذکر و مونث بودن در آن تاثیری ندارد و این شکل گویش بدلیل ساختار زبان و ادبیات عرب است.

    بخش دوم: چرا نعمت های بهشت رنگ مردانه دارد؟ خیر، این مطلب صحیحی نیست؛ «ازواج» جمع «زوج» است. ما کلمۀ زوجه را به کار می بریم ولی خداوند در قرآن به کار نمی برد. «زوجه» لغت ردیعه ای است؛ ابن هشام در ُمغنی می گوید: کلمه زوجه غلط است. اگر به زن زوجه گفته می شد جمع آن هم میشد زوجات، پس «ازواجة النبی» نمی شد.

    در کلمه زوج فرقی بین مذکر و مونث نیست. خدا به آدم می گوید: «یا آدَمُ اسْكُن ْأَنْتَ و َزَوْجُكَ الْجَنَّةَ» نه اینکه«و زوجتک الجنة» پس اگر قرآن در بارۀ نعمات بهشت از واژۀ «ازواج» استفاده میکند، این واژه هم شامل زنان می شود و هم مردان و هیچ تفاوتی در این زمینه نیست.

    در جای دیگر، در آیات 22 و 23 سورۀ واقعه میفرماید: «وَحُورٌ عِینٌ كَأَمْثَال ِاللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ» این آیات در وصف نعمات و زیبایی های بهشت آمده است؛ حال اگر بنا باشد خداوند زیبایی همسران بهشتی را بگوید، بیشترین جمال را زنان دارند یا مردان؟ خداوند از کدام بگوید بهتر حق مطلب را ادا فرموده؟ بنابرین شایسته است خداوند بدلیل جمال شناسی و زیبایی شناسی نعمت های بهشتی حورالعین را مثال بزند.

    [=arial]استاد محمد علی انصاری مفسر قرآن کریم[=arial]

    دانلود

    منبع:
    http://hedayatnoor.org/persian/FAQ/?faqid=10


    [=arial]

    [/]

  • موضوع قفل شده است