آیا هیپنوتیزم از نگاه شرعی مشکل دارد؟
تبهای اولیه
خسته نباشید
کسی رو میشناسم عاشق دختر شیعه شده و پدر دختر اون رو بخاطر سنی بودن پسر اذن ازدواج نمیدهد.
و این پسر بسیار رنج میبرد.
آیا از لحاظ شرعی مشکلی ندارد هیپنوتیزم شود و این دختر و ماجرای عاشق شدنش و ... از خاطرش پاک شود تا از این دردسر خلاص شود؟
سلام خدمت شما پرسشگر گرامی
در خصوص این سؤال نکاتی خدمات شما بیان می کنم.
1- خب همتایی در ازدواج سبب انسجام و تحکیم پیوند زناشویی است. تحقیقات و تجارب مشاوره ای نشان داده که اختلاف در مذهب برای زوج، خانواده ها و فرزندان مشکلاتی ایجاد می کند.
2- در جواز هیپنوتیزم مراجع اختلاف نظر دارند و باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کنند
[="][="]امام خمینی: [="][="][="][="]جايز نيست.[="][="]
آیت الله مکارم شیرازی: [="]براى مقاصد طبّى و مانند آن مانعى ندارد ولى براى كشف امور پنهانى يا خبر از گذشته و آينده و حال جايز نيست.
[="]آیت الله خامنه ای: [="]اگر به منظور غرض عقلايى و با رضايت كسى كه ميخواهد هيپنوتيزم شود صورت بگيرد و همراه با كار حرامى هم نباشد اشكال ندارد.
[="]آیت الله گلپایگانی: [="]اگر درمان منحصر به آن باشد، جواز بعيد نيست لكن اثبات انحصار درمان بان بسيار مشكل و بلكه غير ممكن است و در ساير موارد حرام است.
[="]آیت الله نوری همدانی: [="]هيپنوتيزم يک نوع سحر است و حرام است ولي اگر به ضرورت ايجاب مي کند در معالجه مورد استفاده قرار بگيرد به اندازه رفع ضرورت جائز است.
[="]آیت الله تبریزی: [="]بسمه تعالى[=Noor_Lotus][="]،[="] چنانچه خوف ضرر بر كسى كه اين عمل با او انجام مىگيرد يا شخصى ديگر داده شود جايز نيست، و اللّه العالم.
[="]آیت الله سیستانی: [="]فى نفسه اشكالى ندارد.[="]--هر کاري که به انسان صدمه و ضرر وارد مي کند، حرام است و جايز نمي باشد.
[="]آیت الله فاضل: احتیاط واجب در ترک است.
[="]آیت الله علوی گرگانی: [="]حرام است مگر معالجه متوقف بر آن باشد و يا ضرورتى ايجاب كند.
3- اگر فردی تمایل نداشته باشد و همکاری نکند هیپنوتزم اتفاق نمی افتد یعنی نمی توان برخلاف اراده او از او حرفی کشید. اگر فردی خود تمایل داشته باشد وابستگی و عشق را بر طرف کند می تواند زیر نظر روان درمانگر به شیوه های مختلف رفتاری و شناختی رفتاری و اگر لازم بود دارو درمانی ، آن را فراموش کند. اگر مرجع تقلید او اجازه دهد می تواند از این شیوه هم در کنار روش های دیگر استفاده کند
[="Indigo"]
آیت الله سیستانی: [HL]فى نفسه اشكالى ندارد[/HL].--هر کاري که به انسان صدمه و ضرر وارد مي کند، حرام است و جايز نمي باشد.
آیت الله فاضل: احتیاط واجب در ترک است.
آیت الله علوی گرگانی: [HL]حرام است[/HL] مگر معالجه متوقف بر آن باشد و يا ضرورتى ايجاب كند.
سلام
چرا اینقدر در فتوا ها اختلاف وجود دارد؟!
یکی از مراجع می گوید اشکالی ندارد و دیگری می گوید حرام است!![/]
سلام
چرا اینقدر در فتوا ها اختلاف وجود دارد؟!
یکی از مراجع می گوید اشکالی ندارد و دیگری می گوید حرام است!!
1- روایت حدیث توسط راویان حدیثی که هر یک از مراجع به یکی یا چند تا از آنها اعتقاد و اعتماد دارد فرق می کنند.
2-شخصیت و طرز فکر مرجع هم می تواند تاثیر گذار باشد(چون در استنباط مرجع از یک حدیث یا آیه تاثیر می گذارد).
3-بقیه اش را دوستان بگویند.
در فتواها اختلاف وجود ندارد و بر یک مساله تاکید شده و آن اینه که اگر با هیپنوتیزم کارهای خلاف شرع انجام شود حرام است .
در رابطه با سوال که مسلما اشکالی ندارد و اتفاقا خوب است هیپنوتیزم راه کار خوبی است واقعا در این گونه مسائل .
[="Indigo"]در فتواها اختلاف وجود ندارد و بر یک مساله تاکید شده
اینکه یکی از مراجع گفته سحر است و دیگری گفته فی نفسه اشکالی ندارد و دیگری به طور مطلق گفته جایز نیست اختلافی نیست؟!
در جواز هیپنوتیزم مراجع اختلاف نظر دارند و باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کنند
و الله ما سابق در دفاتر مراجع این چنین جواب می دادیم و رای آقایان هم همین بود که گفتم ولی حالا شاید فرق کرده من خیلی وقته نیستم و خبری ندارم .
ولی چیزی که هست هیپوتیزم همانگونه که در کلام آیت الله سیستانی حفظه الله و رعاه آمده هیچ گونه اشکالی ندارد فی نفسه و اما اگر در مقاصد بد استفاده شود خب طبیعی است که اشکال دارد .
از آن جا که خودم از هیپونتزم هم برای خودم و هم دیگران استفاده کردم انصافا در این گونه موارد خوب جواب می دهد .
سلام
وقت تون به خیر
همه مراجع در یک امر اتفاق نظر دارند و این که استفاده نامشروع و مفسده انگیز ان اشکال دارد
ولی در عین حال اختلاف نظر هم وجود دارد و این اختلاف نظر به مبانی فقهی، اصولی، رجالی و....بر می گردد. و در همه تخصص ها و رشته های علمی نیز همین است. در مواردی همه اتفاق نظر دارند و در مواردی هم اختلاف نظر.
به هر حال وظیفه ما رجوع به متخصص اعلم است.
هر کس رجوع کند به نظر مرجع تقلید خود