جمع بندی شنیدن صدای زن
تبهای اولیه
ســـــلام.
چند وقته یه سوالی برام پیش اومده که این سوال از اونجا شروع شد که تو یکی از سایتا به مطلبی برخوردم.مطلب از این قرار بود که خانمی ادعا کردن تو قرآن آیه ای به مضمون اینکه صدای زن و نامحرم نباید بشنوه(صدای با عشوه یا خوانندگی زن رو) وجود نداره...من خودم ترجمه قرآن رو خوندم نمیدونم چی بگم...سوالم اینکه این حقیقت داره؟این حکم بر اساس روایاته؟از لحاظ منطقی و دینی هرچی فکر میکنم جواب برام مشخصه.مسلما اشتباهه و برای یه زن شایسته نیست.منتهی سوالم اینه که ادعای این خانم صحت داره؟
ســـــلام.سلام به شما پرسشگر گرامی
چند وقته یه سوالی برام پیش اومده که این سوال از اونجا شروع شد که تو یکی از سایتا به مطلبی برخوردم.مطلب از این قرار بود که خانمی ادعا کردن تو قرآن آیه ای به مضمون اینکه صدای زن و نامحرم نباید بشنوه(صدای با عشوه یا خوانندگی زن رو) وجود نداره...من خودم ترجمه قرآن رو خوندم نمیدونم چی بگم...سوالم اینکه این حقیقت داره؟این حکم بر اساس روایاته؟از لحاظ منطقی و دینی هرچی فکر میکنم جواب برام مشخصه.مسلما اشتباهه و برای یه زن شایسته نیست.منتهی سوالم اینه که ادعای این خانم صحت داره؟
قرآن کریم خطاب به زنان پیامبر می فرماید:
این کریمه، زنان پیامبر را از سخن گفتن با نامحرم با حالت نازک و تحریک آمیز و گناه آلود و فتنه انگیزانه برحذر داشته است. به فرمایش علامه طباطبایی در المیزان، این حکم مانند سایر احکامی که در آیات قبل و بعد آمده، اختصاصی به زنان پیامبر ندارد و همه زنان دیگر هم در این احکام مشترک اند. زنان پیامبر به خاطر انتسابی که به پیامبر دارند و به طور طبیعی رفتار و گفتارشان _چه مثبت و چه منفی_ تاثیر فزاینده ای در جامعه اسلامی به دنبال دارد، لذا آنها را از باب تاکید و به طور خاص، مورد خطاب قرار داده است. تنها تفاوتی که وجود دارد اینست که زنان پیامبر، به خاطر آن انتساب و تاثیر فزاینده گفتار و رفتارشان، ثواب یا جزای اخرویشان (دست کم در بخشی از اعمال) بیشتر خواهد بود:
اى همسران پيامبر! هر كدام از شما گناه آشكار و فاحشى مرتكب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود و اين براى خدا آسان است
و هر كس از شما براى خدا و پيامبرش خضوع كند و عمل صالح انجام دهد، پاداش او را دو چندان خواهيم ساخت، و روزى پرارزشى براى او آماده كردهايم
پس اینکه زنان پیامبر را به انجام این امور خطاب می کند، از باب تاکید است؛ یعنی همه زنان به انجام این امور مکلف اند، به ویژه زنان پیامبر که رفتار و گفتارشان به خاطر انتساب به پیامبر، اثر بیشتری در پی دارد. (الميزان، ج16، ص 308)
قرآن کریم خطاب به زنان پیامبر می فرماید:... فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً (احزاب/32)
... پس به گونهاى هوسانگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد!
با سلام به شما
سوالی هم برای من مطرح شد ممنون می شم از پاسخگویی
از قسمت اخر ایه که می فرماید سخن شایسته بگویید
می توان قسمت اول را به گونه ای دیگر تفسیر کرد
یعنی منظور از قسمت اول ایه نگفتن سخنان هجو و تحریک کننده است
نه لحن ان ؟
با تشکر
قرآن کریم خطاب به زنان پیامبر می فرماید:
میشود بفرمایید که چه پیوستگیای میان عشوگری و خوانندگی زن هست؟
هر مردی از عشوگری زنان، از نظر جنسی، دگرگون میشود؛ اما آیا مردان از شنیدن صدای خوانندگان زن هم این چنین میشوند؟
بدینمایه که پس از شنیدن صدای زنان، در او نشانههای دگرگونی جنسی پیدا میشود؟
میشود یک نظرسنجی برای پیبردن به این موضوع، انجام شود؟
[FONT=Microsoft Sans Serif]سلام
میشود بفرمایید که چه پیوستگیای میان عشوگری و خوانندگی زن هست؟
هر مردی از عشوگری زنان، از نظر جنسی، دگرگون میشود؛ اما آیا مردان از شنیدن صدای خوانندگان زن هم این چنین میشوند؟
بدینمایه که پس از شنیدن صدای زنان، در او نشانههای دگرگونی جنسی پیدا میشود؟
میشود یک نظرسنجی برای پیبردن به این موضوع، انجام شود؟
آیه ای که عرض کردم شامل نهی از گفتار همراه با ناز و کرشمه و عشوه گری زنان در برخورد با نامحرمان است و معنایش روشن است.
خوانندگی زن هم، از صدای ناز و ظریف و عشوه گرانه اش جدا نیست. کدام خواننده زن را سراغ دارید که با صدای معمولی و بدون هیچ حالت محرک و بدون هیچ گونه کرشمه و عشوه گری، خوانندگی کند؟! که اگر بدون این حالات بخواند، اصلا خوانندگی نکرده، بلکه به طور معمولی و ساده مثلا دکلمه ای اجرا نموده؛ در این حالت، دیگر نمی گویند خوانندگی کرده!
بحث ما در باب نحوه سخن گفتن با نامحرم است و آداب کلی اش را با توجه به متن آیه عرض کردم. آیه کریمه یکی از مفاسد مهم «ناز و کرشمه سخن گفتن با نامحرم» را زمینه سازی انحراف یا تحریک غریزه می داند و دستور می دهد برای جلوگیری از چنین انحرافی، از سخنان تحریک آمیز و صدای عشوه گرانه با ناحرم پرهیز نمایید! (همچنان که در بحث نگاه به نامحرم هم، برای جلوگیری از انحراف غریزه، دستورات کنترل کننده می دهد؛ نور/30و31).
به طور قطع و یقین، خوانندگی زن در حضور نامحرم یا برای نامحرم، زمینه فساد و ریبه را فراهم می کند و چنین مسایل روشنی، نیاز به آمارگیری ندارد بلکه مساله ای عُقلایی است و هر عقل سلیمی بدان حکم می کند!
شما از «دگرگونی جنسی» سخن می گویید که با تولید هورمون های خاص جنسی در بدن شنونده به هنگام شنیدن صدای یک زن همراه است (!)، در حالی که آیه کریمه از این مسایل سخنی به میان نمی آورد بلکه از زمینه سازی انحراف جنسی سخن می گوید و از آن با لفظ «طمع دل های بیمار» یاد می کند (فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَض)! بین این دو تعبیر تفاوت زیادی وجود دارد! تعبیر آیه، «برطرف کردن طمع دل های مریض» است، اما تعبیر شما، «دگرگونی جنسی» (و تولید هورمون های خاص) است! این دو تعبیر، چه ارتباطی با هم دارد؟!
آنچه که منظور نظر دستورات کنترل کننده دینی در ارتباط با رعایت حریم محرم و نامحرم است، برطرف کردن زمینه انحراف و ایجاد ارتباطی سالم و به دور از آلودگی است.
-----------------------------دوستان عزیز! اگر درباره «احکام خوانندگی زنان» سؤالی دارید، لطفا پرسش های فقهی خود را در بخش احکام درج نمایید و پاسخش را از پاسخگوی محترم احکام جویا شوید. ما در این جا تنها از منظر تفسیری بحث می کنیم.
با سلام به شماسلام
سوالی هم برای من مطرح شد ممنون می شم از پاسخگویی
از قسمت اخر ایه که می فرماید سخن شایسته بگویید
می توان قسمت اول را به گونه ای دیگر تفسیر کرد
یعنی منظور از قسمت اول ایه نگفتن سخنان هجو و تحریک کننده است
نه لحن ان ؟
با تشکر
علامه طباطبایی ذیل آیه کریمه می نویسد:
تعبیر «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ»، بدین معناست که زن در برخورد با مردان نامحرم، صدایش را رقیق و نازک و نرم نکند به گونه ای که زمینه ریبه و فساد و برانگیختن غریزه را فراهم آورد و دل های بیمار را به طمع اندازد. تعبیر «وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً» هم بدین معناست که سخنانی معمولی که متناسب با عرف دینی و شرع اسلامی باشد بگوید و آن سخنى است كه تنها مدلول خود را برساند و از اشاره به فساد و ریبه خالی باشد. (الميزان في تفسير القرآن، ج16، ص 309)
استاد مکارم هم ذیل آیه کریمه نوشته اند:
جمله «فلا تخضعن بالقول» اشاره به كيفيت سخن گفتن دارد، و جمله «قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً» اشاره به محتواى سخن.
جمله «لا تخضعن بالقول» یعنی به هنگام سخن گفتن، جدى و خشک و به طور معمولى سخن بگویيد، نه همچون زنان كم شخصيت كه سعى دارند با تعبيرات تحريک كننده كه گاه توام با ادا و اطوار مخصوصى است كه افراد شهوت ران را به فكر گناه مىافكند، سخن بگویيد. جمله «قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً» یعنی شما بايد به صورت شايستهاى كه مورد رضاى خدا و پيامبر و توام با حق و عدالت باشد سخن بگویيد؛ علاوه بر آنچه که گفته شد، قول معروف (گفتار نیک و شايسته)، معناى وسيعى دارد كه هر گونه گفتار باطل و بيهوده و گناهآلود و مخالف حق را نفى مىكند.
ضمنا جمله «قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً» مىتواند، توضيحى براى جمله «لا تخضعن بالقول» باشد، مبادا كسى تصور كند كه بايد برخورد با مردان بيگانه، به صورت موذيانه يا دور از ادب باشد، بلكه بايد برخورد شايسته و مؤدبانه و در عين حال بدون هيچگونه جنبه هاى تحريک آميز داشته باشد. (تفسير نمونه، ج17، ص 289 و 290)
ما که هرچه پریشب، در گفتارهای متفاوت سخن گفتهایم، همگی پاک شدهاند.
شما نیز به پرسش ما، پریروز پاسخ دادهاید و امروز، آن سخنان را دوباره گفتهاید!
ما از مدیر اجرایی پاسخی برای پاک شدن همهی سخنانمان خواستهایم و امیدواریم بفرمایند که چرا سخنان ما همگی پاک شدند!
آیا گستاخیای کردهایم یا چیز دیگری بوده!
سخنی نداریم؛ زیرا دیشب سخنانمان را در اینجا گفتیم!
ما از مدیر اجرایی پاسخی برای پاک شدن همهی سخنانمان خواستهایم و امیدواریم بفرمایند که چرا سخنان ما همگی پاک شدند!آیا گستاخیای کردهایم یا چیز دیگری بوده!
سخنی نداریم؛ زیرا دیشب سخنانمان را در اینجا گفتیم!
سلام
پستهای پریشب همه کاربران حذف شده و فکر می کنم اختلال در سرور بوده
سلام
پستهای پریشب همه کاربران حذف شده و فکر می کنم اختلال در سرور بوده
خیر ،اینگونه نیست!
ما در پنج موضوع سخن گفتیم و نمیدانیم چگونه، همهی آن پنج موضوع، "Restart" شدهاند!.
همچنین کابری ما نیز چنان شد.
گمان کنیم بهخاطر نوشتهای بوده که در گفتار «هنایش خوراک ناروا» نوشته بودیم! زیرا نهتنها آن نوشته پاک شد، بلکه گفتار نیز بسته شد!
خیر ،اینگونه نیست!ما در پنج موضوع سخن گفتیم و نمیدانیم چگونه، همهی آن پنج موضوع، "Restart" شدهاند!.
همچنین کابری ما نیز چنان شد.
گمان کنیم بهخاطر نوشتهای بوده که در گفتار «هنایش خوراک ناروا» نوشته بودیم! زیرا نهتنها آن نوشته پاک شد، بلکه گفتار نیز بسته شد!
بزرگوار من پستهای تعداد زیادی از کاربران و از جمله مال خودمو دیدم که حذف شده
انحصار به شما نداشته
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
ما که هرچه پریشب، در گفتارهای متفاوت سخن گفتهایم، همگی پاک شدهاند.شما نیز به پرسش ما، پریروز پاسخ دادهاید و امروز، آن سخنان را دوباره گفتهاید!
ما از مدیر اجرایی پاسخی برای پاک شدن همهی سخنانمان خواستهایم و امیدواریم بفرمایند که چرا سخنان ما همگی پاک شدند!
آیا گستاخیای کردهایم یا چیز دیگری بوده!
سخنی نداریم؛ زیرا دیشب سخنانمان را در اینجا گفتیم!
من هم پریشب چند پست زدم.ولی همشون پاک شدن.اما مدیریت به طور مستقیم این ها رو پاک نکرده.بلکه به خاطر تغییر سرور سایت این مشکل به وجود اومده.دیروز صبح که به سایت اومدم زده بود که به دلیل تغییر سرور سایت در دسترس نیست تا اطلاع ثانوی.در واقع هر پستی که در پریشب زده شده ظاهراً از دست رفته.اما عمدی نبوده.بلکه به خاطر تغییر سرور بوده.
و من الله توفیق
[FONT=Microsoft Sans Serif]ما که هرچه پریشب، در گفتارهای متفاوت سخن گفتهایم، همگی پاک شدهاند.سلام
شما نیز به پرسش ما، پریروز پاسخ دادهاید و امروز، آن سخنان را دوباره گفتهاید!
ما از مدیر اجرایی پاسخی برای پاک شدن همهی سخنانمان خواستهایم و امیدواریم بفرمایند که چرا سخنان ما همگی پاک شدند!
آیا گستاخیای کردهایم یا چیز دیگری بوده!
سخنی نداریم؛ زیرا دیشب سخنانمان را در اینجا گفتیم!
بنده اطلاعی ندارم.
پاسخ های بنده نیز در این موضوع و موضوع های دیگر پاک شده که ظاهرا از مشکلات سرور است؛ چون پاک شده بودند، دوباره درج کردم.
پرسش:
یک آیه از قران کریم بیان کنید که از ناز و کرشمه سخن گفتن عموم زنان با مردان نامحرم منع کرده باشد؟
پاسخ:
سلام به شما پرسشگر گرامی
قرآن کریم خطاب به زنان پیامبر می فرماید:
... فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً (احزاب/32)
... پس به گونه اى هوس انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد!
این کریمه، زنان پیامبر را از سخن گفتن با نامحرم با حالت نازک و تحریک آمیز و گناه آلود و فتنه انگیزانه برحذر داشته است. به فرمایش علامه طباطبایی در المیزان، این حکم مانند سایر احکامی که در آیات قبل و بعد آمده، اختصاصی به زنان پیامبر ندارد و همه زنان دیگر هم در این احکام مشترک اند. زنان پیامبر به خاطر انتسابی که به پیامبر دارند و به طور طبیعی رفتار و گفتارشان _چه مثبت و چه منفی_ تاثیر فزاینده ای در جامعه اسلامی به دنبال دارد، لذا آنها را از باب تاکید و به طور خاص، مورد خطاب قرار داده است.
تنها تفاوتی که وجود دارد اینست که زنان پیامبر، به خاطر آن انتساب و تاثیر فزاینده گفتار و رفتارشان، ثواب یا جزای اخرویشان (دست کم در بخشی از اعمال) بیشتر خواهد بود:
يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيراً
وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها مَرَّتَيْنِ وَ أَعْتَدْنا لَها رِزْقاً كَريماً(1)
اى همسران پيامبر! هر كدام از شما گناه آشكار و فاحشى مرتكب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود و اين براى خدا آسان است
و هر كس از شما براى خدا و پيامبرش خضوع كند و عمل صالح انجام دهد، پاداش او را دو چندان خواهيم ساخت، و روزى پرارزشى براى او آماده كرده ايم
پس اینکه زنان پیامبر را به انجام این امور خطاب می کند، از باب تاکید است؛ یعنی همه زنان به انجام این امور مکلف اند، به ویژه زنان پیامبر که رفتار و گفتارشان به خاطر انتساب به پیامبر، اثر بیشتری در پی دارد.(2)
آیه کریمه یکی از مفاسد مهم «ناز و کرشمه سخن گفتن با نامحرم» را زمینه سازی انحراف یا تحریک غریزه می داند و دستور می دهد برای جلوگیری از چنین انحرافی، از سخنان تحریک آمیز و صدای عشوه گرانه با ناحرم پرهیز نمایید! (همچنان که در بحث نگاه به نامحرم هم، برای جلوگیری از انحراف غریزه، دستورات کنترل کننده می دهد؛)(3)
منبع:
1.(احزاب/30و31)
2.(الميزان، ج16، ص 308)
3.سوره نور/30و31).