چرا خداوند انسان را نیازمند افرید؟

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا خداوند انسان را نیازمند افرید؟

سلام چرا خداوند انسان ر ا نیاز افرید

نیازمند خوردن -اشامیدن --خوابیدن--و ....

گمنام;25892 نوشت:
سلام چرا خداوند انسان ر ا نیاز افرید

نیازمند خوردن -اشامیدن --خوابیدن--و ....

سلام ، به نظر می یاد که این مقوله ها ، عناصر و زمینه ای باشد برای امتحانات الهی

خب نظر کارشناسان عزیز رو هم مشتاقیم که بدونیم

گمنام;25892 نوشت:
سلام چرا خداوند انسان ر ا نیاز افرید

نیازمند خوردن -اشامیدن --خوابیدن--و ....


با سلام:Gol:

نیازمندی اقتضاء ذاتی هر ممکن الوجودی است، به عبارتی نیاز در ذات و وجود موجودات امکانی از جمله انسان نهفته است، در همه چیز محتاج به ذات بی نیاز و غنی بالذات اند وقتی انسان، در مهمترین چیز، یعنی وجود یافتن محتاج خالق بی همتاست، مسلماً در سایر شئون زندگی نظیر خوردن و اشامیدن و ... به مراتب اولی محتاج و نیازمند است.

با این مقدمه می توانیم بگوییم سؤال مذکور واجد اشکال است، زیرا خداوند در مسألۀ خلقت انسان و جهان، دو بار اراده نکرده است، اینکه یکبار انسان و جهان را خلق کند و یکبار، نیازمندی و احتیاج انسان و جهان را اراده کند، بی شک، چنانکه گفتیم: نیازمندی و احتیاج و دیگر عوامل نقص و کاستی مقتضای وجودی و ذاتی انسان و جهان است. و لاغیر ...

موفق باشید ...:Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تاکید بر سخن صدیق عزیز،باید گفت انسان یکی از معالیل خداوند است –معلول است-معلول نیازمند علت است .در بیان علت نیازمعلول به علت ،فلاسفه معتقدند ذات ممکن امکان است و ذاتی نیز علت نمی خواهد مثلا می توان گفت چرا نمک شور است در جواب می گویید چون نمک است اگر شوری را از نمک بگیرند دیگر نمک نیست بلکه ماهیتی دیگر(شی دیگر) است .بنابراین ذاتی علت بردار نیست.
از سوی دیگر امکان یک وصف است که از ماهیت انسانی گرفته می شود و این ماهیت نسبت به وجود آمدن و وجود نیامدن از خود هیچ اقتضایی ندارد یعنی نمی تواند خودش را به وجود آورد بلکه نیازمند موجودی است که او را از این حالت خارج کند.از این رو نیاز معلول دائمی است ولی بعضی دیگر فلاسفه ضعف مرتبه وجودی و فقر و وابستگی ذاتی(جدا نشدنی از ذات) راملاک احتیاج معلول به علت می دانند که چون این نیاز از ذات است حتی پس از خلق شدن نیز همواره با انسان است و در لحظه لحظه حیاتش محتاج علت (خداوند) است.
ر.ک.آموزش فلسفه ،محمد تقی مصباح یزدی،ج 2.ص60-62.

عرض سلام و خسته نباشید خدمت اساتید محترم
به نظر بنده ی حقیر جواب این سئوال خیلی ساده است.
هر مخلوقی نیازمند خالق است.
آیا مثلاً انسان می تواند چیزی بسازد که نیازمند به انسان نباشد مسلماً نه.
هر آفریده ای نیاز مند آفریدگار خود است و تنها بی نیاز خداوند قادر متعال است .

اگر منظور شما این بود که چرا خدا انسان را محتاج بدن خود کرد یعنی نیازمند خوردن و اشامیدن و شهوت و... این سوال هم مدتها ذهن منو به خود مشغول کرده بود من تا الان دو تا پاسخ برای این سوال پیدا کردم

جواب اول) به وسیله این بدن خدا خوبان و بدان را ازمایش میکنه و انها را از هم جدا میکنه
اگر انسان به غذا محتاج نبود یک دزد دیگه برای چی دزدی میکرد؟ و یک انسان نیکوکار برای چی زحمت کارکردن را به خود میداد؟ یک انسان نیکوکار برای چی صدقه میداد؟ دیگه نیازمندی نبود و صدقه دادن هم بی معنی بود چون هیچ انسانی به صدقه محتاج نبود
در آخر بعد از این دنیا و قیامت خدا به چه دلیلی می توانست انسانهای بد و انسانهای خوب از هم جدا کنه؟ و عده ای پاداش بده و عده ای رو عذاب کنه؟خدا دیگر مدرکی نداشت
در این صورت در حق نیکوکاران ظلم می شد چون راهی وجود نداشت تا انها شناخته شوند

جواب دوم) چون انسان مختار است پس باید دارای بدنی هم باشد تا به وسیله این بدن در صورت شرایط خاص تادیب بشه(روح با جسم ارتباط داره)
در حقیقت در کنار نفس لوامه یا همان وجدان آدمی خدا به ما لطف کرده و برای ما بدنی را هم قرار داده تا در شرائط خاص به وسیله بیماری ها یا ... به ما گوش مالی بده و ما را به خود بیاورد و با ازمایشها و امتحانات باعث پخته شدن ما و تکامل ما بشه
علاوه بر این در اخرت هم علاوه بر پاداش یا عذاب روحانی (شادی برای نیکوکاران و حسرت برای بدکاران و ..)عامل دیگری هم برای پاداش نیکوکاران و تنبیه بدکاران هم وجود داشته باشه(یعنی پاداش یا عذاب جسمانی)

با سلام مجدد:Gol:

با رجوع به قرآن شریف؛ یک جهت دیگر از این مطلب که؛ چرا خداوند انسان را نیازمند و محتاج آفرید کشف می شود و آن عبارت از آنست که اگر خداوند انسان را بی نیاز و غنی می آفرید، این انسان هیچ تمایل و کششی به عبودیت و بندگی و ذره ای روح اطاعت، نسبت به خالق و مولای خویش نداشت.

به تعبیر آیۀ کریمه "ان الانسان لیطغی؛ ان رأه استغنی" همانا انسان طغیان و سرکشی می کند اگر خویشتن را بی نیاز ببیند.

موفق باشید ...:Gol:

صدیق;42806 نوشت:
دلیل نیاز انسان از منظر قرآن با سلام مجدد با رجوع به قرآن شریف؛ یک جهت دیگر از این مطلب که؛ چرا خداوند انسان را نیازمند و محتاج آفرید کشف می شود و آن عبارت از آنست که اگر خداوند انسان را بی نیاز و غنی می آفرید، این انسان هیچ تمایل و کششی به عبودیت و بندگی و ذره ای روح اطاعت، نسبت به خالق و مولای خویش نداشت. به تعبیر آیۀ کریمه "ان الانسان لیطغی؛ ان رأه استغنی" همانا انسان طغیان و سرکشی می کند اگر خویشتن را بی نیاز ببیند. موفق باشید ...

به نام خدا

به نظر می رسد آیه شریفه ارتباطی به علت نیازمند آفریده شدن انسان ندارد و بهره گیری از آن در بیان علت آفرینش اینچنینی اش نا تمام است و آنچنان که روشن است استدلال به آیه مصادره به مطلوب است

چیزی که شریفه به آن نظر دارد این است که چون انسان محتاج و نیاز مند آفریده شده ،اگر خود را بی نیاز و مستغنی ببیند به طغیان و سر کشی سر برمی دارد نه اینکه اگر مستقل و مستغنی آفریده می شد سر کشی و طغیان می کرد .

ان راه استغنی :یعنی اگر خویش را مستغنی بیانگارد نه اینکه اگر مستغنی آفریده می شد!

حال چرا چنین محتاج و نیازند آفریده شد ، دلیل را باید در جای دیگر جست .

.

سلام علیکم

خداوند انسان را جاهل بدین دنیا اورد تا عالم گردد.
و
نیازمند آفرید تا تکامل یافته و بی نیاز گردد.

پس تکامل یافت
آن زمان که عالم و بی نیاز شد از غیر او
و همینطور عالم شد و نیاز مند به او.

آن زمان که عالم شد و نیاز مند به او و نه غیر او سعادت یافت و مقربترین گردید.
و آن زمان که مقربترین گردید در او فانی ولی باقی شد.

یاحق

گمنام;25892 نوشت:
چرا خداوند انسان را نیازمند افرید؟ سلام چرا خداوند انسان ر ا نیاز افرید نیازمند خوردن -اشامیدن --خوابیدن--و ....

به نام خدا

چرا خداوند انسان را نیاز مند آفرید ؟ و آیا می شد انسان بی نیاز آفریده شود ؟

برای تقریب جواب باید مقدماتی چند را پی گرفت

1-إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً (بقره 30)

آنچنان که پیداست بناست انسان خلیفه الله باشد بر ماسوی الله بنا براین باید تمام کمالات کسی را که جانشینش می شود ،به ست آورد

2- کسی که بناست انسان جانشین او شود غنی مطلق است پس چیزی می تواند اورا در خود جای دهد که فقیر مطلق باشد :

يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ (فاطر15)

وَ رُوِيَ أَيْضاً فِي الْحَدِيثِ الْقُدْسِيِّ لَمْ يَسَعْنِي سَمَائِي وَ لَا أَرْضِي وَ وَسِعَنِي قَلْبُ عَبْدِي الْمُؤْمِن (بحار ج55ص39)

آسمان و زمینم مرا در بر نگیرند لکن قلب بنده مومنم در برم گیرد

بنا بر این هرچه خلیفه تهی تر باشد شمولش نسبت مولایش بیشتر است و هر چه فقیر تر و نیازمند تر باشد در نشان دادن مولایش قوی تر است

پس دلیل محتاج و نیازمند بودن انسان این است که خدایش بی نیاز بود و بی نیاز مطلق نمی تواند جز نیاز مند مطلق بیافریند

چون خود غذا خور نبود ما نیاز مند به غذا آفریده شدیم و چون خود لم یلد و لم یولد بود ما نیازمند به زاد و ولد آفریده شدیم چون خود ضد و شبیه نداشت ما متضاد و متشابه آفریده شدیم و این چنین است که:

من عرف نفسه عرف ربه -

از تضاد و تشابهی که بین ماست معلوم می شود که او ضد و مثل ندارد از مادیت ما دانسته می شود که او مادی نیست از رنگارنگی ما دانسته می شود که در او رنگ راه ندارد

به در و گوهر اندیشه امام الموحدین چشم اندیشه بیاندازید:

بِتَشْعِيرِهِ الْمَشَاعِرَ عُرِفَ أَنْ لَا مَشْعَرَ لَهُ وَ بِتَجْهِيرِهِ الْجَوَاهِرَ

عُرِفَ أَنْ لَا جَوْهَرَ لَهُ وَ بِمُضَادَّتِهِ بَيْنَ الْأَشْيَاءِ عُرِفَ أَنْ لَا ضِدَّ

لَهُ وَ بِمُقَارَنَتِهِ بَيْنَ الْأَشْيَاءِ عُرِفَ أَنْ لَا قَرِينَ لَه‏ (کافی ج1ص 138)

از اینکه به انسان مشاعر و دستگاه ادراک عطا نمود فهمیده می شود که خود دستگاه ادراک ندارد و بوسیله جوهر بخشیدن دانسته می شود که خود بی جوهر است و به تضاد افکندن بین اشیا دانسته می شود که ضدی ندارد و به تقارن و هم نشینی که بین اشیا انداخت فهمیده می شود که بی قرین است

الدَّالِّ عَلَى قِدَمِهِ بِحُدُوثِ خَلْقِهِ وَ بِحُدُوثِ خَلْقِهِ عَلَى وُجُودِهِ وَ بِاشْتِبَاهِهِمْ عَلَى أَنْ لَا شَبَهَ لَه‏ (نهج البلاغه خطبه 185)

به قدیم بودنش ناچار خلقش حادث شد و به قدمتش دلالت بر حدوث خلقش نمود و حودوث خلقش وجود او را اثبات و دلالت می کند و به شبیه هم بودنشان بر شبیه نداشتن خود نشانه رفت

بنا بر این انسان نیاز مند آفریده شد چون آفریننده اش بی نیاز بود و بی نیاز جز نیازمند را نمی آفریند و جز نیازمند نمی توانداز بی نیاز بوجود آید

گمنام;25892 نوشت:
سلام چرا خداوند انسان ر ا نیاز افرید

نیازمند خوردن -اشامیدن --خوابیدن--و ....


گمنام;25892 نوشت:

اتفاقا همين خوردن و آشاميدن يعني گشنه شدن و تشنه شدن يكي از برتري هاي انسان نسبت به فرشتگان هست

napelit;42942 نوشت:
اتفاقا همين خوردن و آشاميدن يعني گشنه شدن و تشنه شدن يكي از برتري هاي انسان نسبت به فرشتگان هست

رو چه حسابی عمو جون ؟؟

پس تو آدما هم هر کی بیشتر می خوره دلیل بر فضیلتش بر دیگرانه ؟

راستی عمو جون معنی اسمت چیه و چه تناسبی با گربه داره؟

البته حمل بر بی نزاکتی نشه !!

زلال حدیث;42971 نوشت:
رو چه حسابی عمو جون ؟؟

پس تو آدما هم هر کی بیشتر می خوره دلیل بر فضیلتش بر دیگرانه ؟

راستی عمو جون معنی اسمت چیه و چه تناسبی با گربه داره؟

البته حمل بر بی نزاکتی نشه !!

زلال حدیث;42971 نوشت:

1- من عموجون نيستم
2- منظورم فضيلت انسان ها نسبت به هم نبود
3- من اين رو جايي شنيدم و به نظرم درسته اينكه انسان مزه رو ميفهمه و احتياج به آب و غذا داره ولي فرشته نه ، يه برتري برا انسانه
4- اسم napelit برگرفته از يه چيز خصوصيه
5- ربطي به گربه نداره ولي اگه سوء تفاهم ميشه عوضش ميكنم 

napelit;43153 نوشت:
1- من عموجون نيستم 2- منظورم فضيلت انسان ها نسبت به هم نبود 3- من اين رو جايي شنيدم و به نظرم درسته اينكه انسان مزه رو ميفهمه و احتياج به آب و غذا داره ولي فرشته نه ، يه برتري برا انسانه 4- اسم napelit برگرفته از يه چيز خصوصيه 5- ربطي به گربه نداره ولي اگه سوء تفاهم ميشه عوضش ميكنم

به نام خدا

جناب ناپلیت

به آیه قرآن نگاه کن :

الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَ سَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلًا وَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّن نَّبَاتٍ شَتىَ‏ (53طه)

كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُمْ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِأُولِي النُّهى‏ (54طه )

همان كه زمين را براى شما محل آسايش قرار داد و راههايى در آن ايجاد كرد و از آسمان آب نازل كرد و با آن اقسام مختلف از گياهان برويانديم.

از آنها تناول كنيد و حيوانات خود را در آن به چرا بريد كه در اين كار براى انديشمندان نشانه‏هايى است

ببین هرجا صحبت بخور بخوره حیوان کنار انسان نشسته!!!!

نقل قول:
ببین هرجا صحبت بخور بخوره حیوان کنار انسان نشسته!!!!

موارد برتري انسان نسبت به حيوان يه چيزه و برتريش نسبت به فرشتگان چيز ديگري است
برتري نسبت به حيوان كه نمونه ي بارزش عقله
نسبت به فرشتگان هم من يكيشو گفتم . البته اساتيد جواب ها ي كاملي دادن
موضوع قفل شده است