علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف یعنی چه؟
تبهای اولیه
سلام
جمله ای در رساله است که معنی آن را متوجه نمی شوم.
طبق نظر آیت الله سیستانی در مساله بقای بر تقلید از میت:
[="Tahoma"][="Black"]مگر در موارد علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف مانند موارد اختلاف در قصر و تمام که بنابر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوا بنماید
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما
لطفا به آدرس زیر برای پاسخ مراجعه فرمایید اگر باز هم نیاز به سؤال بود مطرح کنید .
http://www.askdin.com/thread8315-6.html#post408454
همیشه موفق و سلامت باشید[/]
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما
لطفا به آدرس زیر برای پاسخ مراجعه فرمایید اگر باز هم نیاز به سؤال بود مطرح کنید .
http://www.askdin.com/thread8315-6.html#post408454
همیشه موفق و سلامت باشید
يعنی در چنین شرایطی باید طبق نظر مجتهد زنده عمل کرد يا ميـت؟
[="Tahoma"][="Black"]يعنی در چنین شرایطی باید طبق نظر مجتهد زنده عمل کرد يا ميـت؟
با تشکر از پاسخ شما
لطفا مسئله و مورد سؤالتان را دقیقا باز گو کنید و بفرمایید در چه موردی مشکل پیدا کرده اید تا بتوانیم دقیق تر راهنمایی کنیم .
همیشه سلامت و موفق باشید[/]
با تشکر از پاسخ شما
لطفا مسئله و مورد سؤالتان را دقیقا باز گو کنید و بفرمایید در چه موردی مشکل پیدا کرده اید تا بتوانیم دقیق تر راهنمایی کنیم .
همیشه سلامت و موفق باشید
ممنون که وقت می گذارید و جواب می دهید. به تاپیکی که گفته بودید مراجعه کردم و با معنی علم اجمالی... آشنا شدم. در آن مساله که مربوط به عدول بود گفته شده بود که در مسائلی که نظر دو مجتهد متفاوت است و علم اجمالی به بطلان عمل وجود دارد عدول جایز نیست و باید به فتوای مجتهد اول عمل کرد.
سوال من این است که اینجا که یکی از مراجع زنده و دیگری میت است، اگر دو مجتهد فتوای متفاوت داشته باشند و علم اجمالی به بطلان عمل پیش بیاید، ملاک عمل مجتهد زنده است یا مجتهد میت.
[="Tahoma"][="Black"]ممنون که وقت می گذارید و جواب می دهید. به تاپیکی که گفته بودید مراجعه کردم و با معنی علم اجمالی... آشنا شدم. در آن مساله که مربوط به عدول بود گفته شده بود که در مسائلی که نظر دو مجتهد متفاوت است و علم اجمالی به بطلان عمل وجود دارد عدول جایز نیست و باید به فتوای مجتهد اول عمل کرد.
سوال من این است که اینجا که یکی از مراجع زنده و دیگری میت است، اگر دو مجتهد فتوای متفاوت داشته باشند و علم اجمالی به بطلان عمل پیش بیاید، ملاک عمل مجتهد زنده است یا مجتهد میت.
با تشکر از توضیح شما
اگر هر کدام از مراجع زنده یا میت ، اعلم از دیگری باشد تکلیف تقلید از اوست .
اما اگر هر دو در حکم مساوی باشند - با رعایت شرایطی که در مسئله ذکر شده - مکلف مخیر است که به هر کدام رجوع کند .
اما اگر در رجوع به هر دو ، علم اجمالی به بطلان پیدا شود بنابر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوای مرجع زنده و میت را بنماید.
همیشه سلامت و موفق باشید[/]
با تشکر از توضیح شما
اگر هر کدام از مراجع زنده یا میت ، اعلم از دیگری باشد تکلیف تقلید از اوست .
اما اگر هر دو در حکم مساوی باشند - با رعایت شرایطی که در مسئله ذکر شده - مکلف مخیر است که به هر کدام رجوع کند .
اما اگر در رجوع به هر دو ، علم اجمالی به بطلان پیدا شود بنابر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوای مرجع زنده و میت را بنماید.
همیشه سلامت و موفق باشید
یعنی اگر به عنوان مثال، جایی بر طبق نظر یکی از مراجع باید نماز را شکسته بخوانیم و بر طبق نظر دیگری کامل، یک نماز شکسته و یک نماز کامل بخوانیم که رعایت هر دو فتوا شده باشد.
ممنون
[="Tahoma"][="Black"] ممنونیعنی اگر به عنوان مثال، جایی بر طبق نظر یکی از مراجع باید نماز را شکسته بخوانیم و بر طبق نظر دیگری کامل، یک نماز شکسته و یک نماز کامل بخوانیم که رعایت هر دو فتوا شده باشد.
با تشکر مجدد
بله همین طور است که فرمودید .
در پناه حضرت حق باشید[/]