سلام!!!
اخوی من کلام شما را در این باب و در این موردی که گفتید قبول دارم.ولی یک نکته یادت رفت بگی!
فردا نه اینکه بعضی از دختران ما خیلی زرنگ تشریف دارند می روند به حکم خود فتوا می دهند که خوب من بالغ شدم و نیازی به اذن پدر برای این گونه مسائل ندارم.به طور پنهانی می روند برای خودشون صیغه محرمیتی صیغه عقدی چیزی می خوانند!!!
این نکته را گوشزد کن!
زرنگ بازی ؟!!
نگران نباشید قوانین محکم! جلوی هر گونه غفلت!! رو از زنان گرفته چه برسه کارشون به زرنگ بازی برسه ..
غیر از همین آقای روحانی هیچکس صیغه دختر باکره رو بدون اذن ولی تآیید نکرده حالا منطق چی میگه؟به نظر شما اعتبارآقای روحانی بیشتره یا جمع بقیه مراجع؟
اونم چی...کسیکه ۱۵ سال بخاطر اعتراض به مجلس خبرگان به حبس خانگی محکوم شده و خیلی از نظراتش برخلافه رهبریه
این ادم خودش کلا زیره سواله چه برسه به فتواهایی که میده
یه کاری نکن بقیه به ریش ت بخندن حاجی
ببخشید چرا آیت الله روحانی زیر سوالن؟
چون عقاید شما رو قبول ندارن؟
(این یعنی تکفیری بازی!!!)
اکثر فقها فتوا دادن : به احتیاط واجب اذن ولی باید باشه...
فتواهای احتیاطی هم که می دونید , می تونن از مرجع تقلید دیگه تقلید کنن...
در ضمن فقط آیت الله روحانی نیستن , آیت الله گرامی , آیت الله محمد صادق تهرانی , آیت الله حسینی شاهرودی, آیت الله اردبیلی , آیت الله غروی علیاری و آیت الله جناتی که اذن ولی رو لازم نمی دونن...
در ضمن آقای صانعی هم گفتن , در ازدواج موقت اذن پدر لازمه ولی در ازدواج دائم اذن پدر لازم نیست...
از متقدیمین و متاخرین فقها بسیار زیادن کسایی که در این مورد فتواهای مختلف دادن...
یه روحانی میاد میگه عقد بدون رضایت پدر باطل است و دختر و پسر تنها گناهکارن ...
یه روحانی میاد و میگه عقد صحیح هست ...
در حالیکه باید برایه هر مساله یک دادگاه تشکیل بشه ... بررسی بشه دختر و پسر چه حرفهایی به هم زدن ... چه قول هایی به هم دادن ... تا چه حد جلو رفتن و ...
بعدش متناسب با همون مساله ... حکم صادر بشه ...
سعی کنیدبه خانواده موضوع رابگویید تا بتوانندازشماحمایت کنند هرچنداین موضوع باعث بهم خوردن ازدواجتان تمام بشودبهتراست تا بعدازازدواج ،شوهرتان متوجه شودوبه شما بی اعتمادشود
صداقت بهترین روش برای پیشگیری از عواقب مشکلات است
حتی آقای مکارم و استاد فاضل لنکرانی رحمه الله هم در تعلیق خودشون به کتاب العروة الوثقی با لفظ «اقوی» و «لا یخلو عن قوة» به استقلال دختر رشیده و عدم نیازش به اذن پدر فتوا داده اند , این هم سندش :
من یه سوال در همین مورد داشتم ک بحثش افتاده میپرسم ، مراجعی ک گفتن برای صیغه اذن پدر لازمه با احتیاط واجب گفتن و خودتون میدونید ک در این موارد میشه از فتوای مراجع دیگه استفاده کرد ، حالا مراجعی ک گفتن اجازه پدر لازم نیست فتوای صریح. دادن و احتیاطی در کار نیست ، حالا باید چیکار کرد؟ میشه چون مراجعی ک گفتن اجازه پدرلازم نیست احتیاطی بکار نبردن ب فتوای اونا گوش کرد؟ از کجا اعلم بودن رو تشخیص بدیم؟ ایا فتوای مراجع نامبرده از لحاظ اهمیت یا بارعلمی متفاوتند؟
اگر پسر یا دختر به رشد کافی نرسیده باشند که خودشون مصلحت خودشون رو بفهمن. هردو برای ازدواج نیاز به اذن پدر دارن.
مثلا غیر بالغ باشن یا بالغ باشن ولی رشید نباشن مثلا یه دختر یا پسر دبیرستانی.
البته ملاک رشید بودن تشخیصش با خودمونه ممکنه یک دختر یا پسر حتی سن راهنمایی باشه ولی مصلحت خودشو میفهمه و یکی دانشجو باشه ولی به حد رشد نرسیده باشه.
اما اگه پسر یا دختر به حد رشد رسیده باشن.
برای پسر اذن پدر دیگه لازم نیست.
ولی برای دختر در گذشته مشهور فقیهان و استوانه های شیعه اذن پدر رو لازم نمیدونستن.
ولی در دوره معاصر اکثریت اذن پدر رو برای دختر لازم دونستن
که فکر میکنم بعید به نظر برسه که تحولی در فهم ادله و روایات به وجود اومده باشه میشه در نظر گرفت علت مصلحت داشته تا روایات.
البته امروز اقلیت هم هستند که اجازه پدر رو لازم نمیدونند که مهم ترینشون آیت الله روحانی هستند.
ولی از اونجایی که آیت الله سیستانی فتوا (نه احتیاط) به اذن پدر دارن چه کسانی که از ایشون تقلید میکنند چه کسانی که از بقیه تقلید میکنند که احتیاط داشته باشن بخوان رجوع کنن قریب به اتفاق به آقای سیستانی خواهند رسید. تا آیت الله روحانی یا بقیه مراجع که بدون اجازه جایز میدونند.
لذا احتمال کمی هست که کسی که مرجعش رو طبق ضوابط شرعی و نه دلخواه برای اجازه نداشتن از پدر یا هر مساله دیگه ای انتخاب کنه
و بتونه بدون اجازه پدر ازدواج موقت داشته باشه خیلی احتمالش کمه به دلیل فتوای آیت الله سیستانی.
اذن ولی برای دخترانی هستش که 9 سالشونه ... در عربستان دختران 9 ساله رو میشد عقد کرد ...
ولی کسیکه 23 یا 24 سالش هست واقعا میتونه ادعا کنه نمیفهمیده !!!!
أ: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میداند نه به فتوا]، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی). ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[1] نکته :در احتیاط واجب مقلد میتوان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود. ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه میگرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[2] د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[3] ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[4]
[1]. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376 [2]. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله 2440؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری. [3]. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله2603. [4]. آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله 2830.
لی این نکته را خود شیطان هم بلد نبود که شما گفتید!!!
هیچ چیزی بهتر از راستگوئی نیست.از امام موسی کاظم علیه السلام نقل است که فرمودند:در تمامی لحظات زندگیت راستگو باش حتی اگر به ضررت باشد.ما مسلمانیم و پیرو دین علی علیه السلام پس چرا دروغگوئی را به مردم یاد می دهیم!!!
اون افسر آن قاضی نمی پرسد خانم شما به این سن رسیدی نمی دونستی عقد باید با اذن پدر باشد؟نمی دانستی باید احکام دینت را یاد می گرفتی؟بچه همسایه 10 ساله ما نصف احما فقهی شیعه را بلده.کم مانده جزء فقهای شورای نگهبان بشه حالا شما نمی دونستی.این شد دلیل؟؟؟
گول زدن؟؟؟؟مگر بچه است که گول بخورد این نیز رد می شود!بازم دروغگوئی تا الان شدی 18!!!!
:khaneh:
جدا که بعضی از شما اقایان شخصیت جالبی دارین!!!
اقای محترم وقتی عقد این دختر خانم باطل باشه از طرف اون پسر هم باطل است
فرض دختر میدونسته بدون اذن پدر نمیتونه عقد کنه اون اقا پسر چی؟این حکم برای اونم هست که بدون اذن پدر دختر خانم نمیتونسته عقدش کنه...
با این وجود این کار رو کرده...
من یه سوال در همین مورد داشتم ک بحثش افتاده میپرسم ، مراجعی ک گفتن برای صیغه اذن پدر لازمه با احتیاط واجب گفتن و خودتون میدونید ک در این موارد میشه از فتوای مراجع دیگه استفاده کرد ، حالا مراجعی ک گفتن اجازه پدر لازم نیست فتوای صریح. دادن و احتیاطی در کار نیست ، حالا باید چیکار کرد؟ میشه چون مراجعی ک گفتن اجازه پدرلازم نیست احتیاطی بکار نبردن ب فتوای اونا گوش کرد؟ از کجا اعلم بودن رو تشخیص بدیم؟ ایا فتوای مراجع نامبرده از لحاظ اهمیت یا بارعلمی متفاوتند؟
در مسائل احتیاطی تقلید از هر مرجعی که فتوا داده بلامشکله...
تشخیص مرجع اعلم هم کار راحتی نیست... و اکثرا بنا به هماهنگی نظرات مراجع با نظر خودشون مرجعشون رو انتخاب می کنن...
اونقد دوستان راهنمایی کردن که ایشون میرن یک مرجع انتخاب میکنن که جایز میدونه. آقا پسره گیره که روحش از همه جا بیخبره.
نفرنفر;497661 نوشت:
مساله خیلی باحال تر میشه ....
فرض کنین دختر خانوم مرجع تقلیدشون عقد رو باطل بدونه و آقا پسر مرجع تقلیدشون عقد رو صحیح بدونه !!!
تو این جور مسائل حقوقی فکر نمیکنم کار داشته باشن که مرجع کی چی میگه....این طوری که هرج و مرج میشه.
قانون جامعه باید واحد باشد
اگر تو قوانین قضایی ایران این اذن واجب باشد که فک کنم هست دیگه برای کارهای حقوقی اختلاف نظر مرجع اون خانم اصلا مهم نیست
معنی کلمه های «احتیاط»، «احتیاط مستحب» و «احتیاط واجب» و «لا یخلو عن وجه» و «لا یخلو عن قوه» و «اقوی» و «اظهر» و «باید» در فتاوای مراجع و رساله های توضیح المسائل معنای احتیاط: کلمه «احتیاط» گاهی به تنهایی بکار میرود. در این حالت لازم است که با توجه به تعریف «احتیاط واجب» و «احتیاط مستحب» (که در ادامه می آید) تشخیص دهیم که منظور از کلمه «احتیاط» کدام یک از این دو نوع است. معنای احتیاط واجب: هرگاه مجتهدی درباره یک موضوع حکم ندهد و سخنش را با عبارت «احتیاط» شروع کند، میگوییم که در آن مساله، «حکم» / «فتوا» نداده است. زمانی که مجتهد در یک مساله به حکم نمیرسد، در آن مساله بجای «فتوا»، «احتیاط» میدهد.
چون مسئله , تکلیف دختر هست در اذن داشتن یا نداشتن , مرجع تقلید دختر معیاره...
نه اتفاقا من یادمه این سوالو یکی در مورد ازدواج با اهل سنت پرسیده بود که اگر برای دختر سنی این اذن واجب نباشه ولی مرجع پسر شیعه بگه اذن برای دختر واجبه باید با اذن پدر دختر عقد کنن و بدون اون باطله
یعنی یکی از دو مرجعه اینو بگن باز باید اذن پدر رو بگیرن[/]
اگر پسر یا دختر به رشد کافی نرسیده باشند که خودشون مصلحت خودشون رو بفهمن. هردو برای ازدواج نیاز به اذن پدر دارن.
مثلا غیر بالغ باشن یا بالغ باشن ولی رشید نباشن مثلا یه دختر یا پسر دبیرستانی.
البته ملاک رشید بودن تشخیصش با خودمونه ممکنه یک دختر یا پسر حتی سن راهنمایی باشه ولی مصلحت خودشو میفهمه و یکی دانشجو باشه ولی به حد رشد نرسیده باشه.
اما اگه پسر یا دختر به حد رشد رسیده باشن.
برای پسر اذن پدر دیگه لازم نیست.
ولی برای دختر در گذشته مشهور فقیهان و استوانه های شیعه اذن پدر رو لازم نمیدونستن.
ولی در دوره معاصر اکثریت اذن پدر رو برای دختر لازم دونستن
که فکر میکنم بعید به نظر برسه که تحولی در فهم ادله و روایات به وجود اومده باشه میشه در نظر گرفت علت مصلحت داشته تا روایات.
البته امروز اقلیت هم هستند که اجازه پدر رو لازم نمیدونند که مهم ترینشون آیت الله روحانی هستند.
ولی از اونجایی که آیت الله سیستانی فتوا (نه احتیاط) به اذن پدر دارن چه کسانی که از ایشون تقلید میکنند چه کسانی که از بقیه تقلید میکنند که احتیاط داشته باشن بخوان رجوع کنن قریب به اتفاق به آقای سیستانی خواهند رسید. تا آیت الله روحانی یا بقیه مراجع که بدون اجازه جایز میدونند.
لذا احتمال کمی هست که کسی که مرجعش رو طبق ضوابط شرعی و نه دلخواه برای اجازه نداشتن از پدر یا هر مساله دیگه ای انتخاب کنه
و بتونه بدون اجازه پدر ازدواج موقت داشته باشه خیلی احتمالش کمه به دلیل فتوای آیت الله سیستانی.
اولا این نظر شمائه که به آقای سیستانی حفظه الله می رسن!
ثانیا ؛ آقای سیستانی فرمودن احتیاط واجب هست برای دختر بالغه رشیده , این هم سندش
نگاه کنید بعضی چیزا اشتباه نشه
بعضیا گفتن دوست بودن حالا نمیخواد زوری که نمیشه
بعضیا گفتن صیغه بوده چهار سال مدتش تموم شده خب هر کی رود خانه خود
ولی اینا نبوده، اینا قرار ازدواج داشتن تعهد داشتن.
باید ببینید علت مخالفت خانواده تون چی بوده
اذن پدر برای ازدواج دائم تون لازم بوده ولی اگه مخالفت پدرتون بدون دلیل های خیلی موجهی باشه میتونین از دادگاه اجازه بگیرین با هم ازدواج کنین. شرعی که اذن پدر رو گذاشته خودش این موردم پیشبینی کرده.
دو حالت داره یا خواستگار بهتری اومده که عرفا کارتون بعد از یک تعهد چهارساله خیانت هست و صحیح نیست.
شاید هم از اصرار به خانواده تون خسته شدید. که گفتم اگه مخالفت پدرتون موجه باشه واقعا پسر خوبی نباشه که کار خوبی کردید بعد از چهارسال بالاخره به جدا شدن ازش راضی شدید.
اما اگه واقعا دوستش داشتید میتونید برید دادگاه اگه مخالفت پدرتون دلایل واقعا مصلحت داری نداشته باشه شرعا اجازه ازدواجتونو میدن.
خانواده هم اولش ناراحت میشن ولی بعد یه مدت بالاخره فرزندشونید شما و همسرتون رو میپذیرند.
نه اتفاقا من یادمه این سوالو یکی در مورد ازدواج با اهل سنت پرسیده بود که اگر برای دختر سنی این اذن واجب نباشه ولی مرجع پسر شیعه بگه اذن برای دختر واجبه باید با اذن پدر دختر عقد کنن و بدون اون باطله
یعنی یکی از دو مرجعه اینو بگن باز باید اذن پدر رو بگیرن
خب بخاطر اینه که ما فتاوای عامه(اهل سنت) رو قبول نداریم...
نگاه کنید بعضی چیزا اشتباه نشه
بعضیا گفتن دوست بودن حالا نمیخواد زوری که نمیشه
بعضیا گفتن صیغه بوده چهار سال مدتش تموم شده خب هر کی رود خانه خود
ولی اینا نبوده، اینا قرار ازدواج داشتن تعهد داشتن.
باید ببینید علت مخالفت خانواده تون چی بوده
اذن پدر برای ازدواج دائم تون لازم بوده ولی اگه مخالفت پدرتون بدون دلیل های خیلی موجهی باشه میتونین از دادگاه اجازه بگیرین با هم ازدواج کنین. شرعی که اذن پدر رو گذاشته خودش این موردم پیشبینی کرده.
دو حالت داره یا خواستگار بهتری اومده که عرفا کارتون بعد از یک تعهد چهارساله خیانت هست و صحیح نیست.
شاید هم از اصرار به خانواده تون خسته شدید. که گفتم اگه مخالفت پدرتون موجه باشه واقعا پسر خوبی نباشه که کار خوبی کردید بعد از چهارسال بالاخره به جدا شدن ازش راضی شدید.
اما اگه واقعا دوستش داشتید میتونید برید دادگاه اگه مخالفت پدرتون دلایل واقعا مصلحت داری نداشته باشه شرعا اجازه ازدواجتونو میدن.
خانواده هم اولش ناراحت میشن ولی بعد یه مدت بالاخره فرزندشونید شما و همسرتون رو میپذیرند.
اصلا یه چیزی...بالغه که مشخصه...رشیده یعنی چی؟(یعنی مصلحت خودش و بدونه)یعنی با عقل و شعور کامل وبدون تحت تآثیر قرار دادن احساسات تصمیم گیری کنی...وهیچ سن و حدومرزی براش قائل نشدن
این خواهره ما از روی احساسات تصمیم گرفته و الانم پشیمونه...یعنی چی؟یعنی رشیده نیست...یعنی نمیتونه مصلحت خودشو تشخیص بده...پس اگــــــــــــــــــــــــــــــــــر همچین قانونی هم باشه باز ایشون صیغه شون باطل بوده
وسلام
اصلا یه چیزی...بالغه که مشخصه...رشیده یعنی چی؟(یعنی مصلحت خودش و بدونه)یعنی با عقل و شعور کامل وبدون تحت تآثیر قرار دادن احساسات تصمیم گیری کنی...وهیچ سن و حدومرزی براش قائل نشدن
این خواهره ما از روی احساسات تصمیم گرفته و الانم پشیمونه...یعنی چی؟یعنی رشیده نیست...یعنی نمیتونه مصلحت خودشو تشخیص بده...پس اگــــــــــــــــــــــــــــــــــر همچین قانونی هم باشه باز ایشون صیغه شون باطل بوده
وسلام
برادر من بشما پیشنهاد می کنم یه توضیح المسائل بنویس و اصطلاحات فقهی رو توضیح بده!!!
معنای رشادت طبق نظر فقها تشخیص صلاح و فساد در زندگی روزمره و رفتار غیرسفیهانه هست عزیز! همونطور که می فرماید : «فان آنستم منهم رشدا فادفعوا اموالهم الیهم» نساء 6
اصلا یه چیزی...بالغه که مشخصه...رشیده یعنی چی؟(یعنی مصلحت خودش و بدونه)یعنی با عقل و شعور کامل وبدون تحت تآثیر قرار دادن احساسات تصمیم گیری کنی...وهیچ سن و حدومرزی براش قائل نشدن
این خواهره ما از روی احساسات تصمیم گرفته و الانم پشیمونه...یعنی چی؟یعنی رشیده نیست...یعنی نمیتونه مصلحت خودشو تشخیص بده...پس اگـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــر همچین قانونی هم باشه باز ایشون صیغه شون باطل بوده
همونطور که خودتونم پستش رو گذاشتید اکثریت الان اجازه رو لازم میدونند. لذا اگه مقلد یکی از اکثریت باشن باطله
ولی ملاک رشید بوده این طوری نیست ممکنه بابای ما هم گول بخوره
ملاکش به عرف و تشخیص هرکس برمیگرده من میگم مثلا اگه دانشجو باشه رشید هست مگه که این که دیگه خیلی خنگ باشه
به هرحال مراجع الان بین دختر رشید و غیر رشید فرق نمیذارن اجازه رو در هر صورت لازم میدونند
همونطور که خودتونم پستش رو گذاشتید اکثریت الان اجازه رو لازم میدونند. لذا اگه مقلد یکی از اکثریت باشن باطله
ولی ملاک رشید بوده این طوری نیست ممکنه بابای ما هم گول بخوره
ملاکش به عرف و تشخیص هرکس برمیگرده من میگم مثلا اگه دانشجو باشه رشید هست مگه که این که دیگه خیلی خنگ باشه
به هرحال مراجع الان بین دختر رشید و غیر رشید فرق نمیذارن اجازه رو در هر صورت لازم میدونند
آقا کجا اکثریت لازم می دونن!
اکثریت علی الظاهر فرمودن احتیاط...
در ضمن مگر اکثریت هرچی بگن درسته!
مگه اکثریت معیاره؟
خوبه تمام آیات و احادیث در رد اکثریت و در مدح اقلیته
بهتره از خطای خودت قلبأ ابراز پشیمونی و توبه کنی وبعد برو کلانتری یا آگاهی موضوع رو بگو
بگو نمیدونستی که صیغه نیاز به اذن پدر داره و الان پشیمونی...بگو گولت زده و الان پشیمونی و داره تهدیدت میکنه وازشون کمک بخواه...و اینم بگو که نمیخوای خانواده ت در جریان قرار بگیرن
سعی کن زرنگ باشی و یه نظامیه قابل اعتماد و باهوش پیدا کنی تا بتونه بهت کمک کنه و راهکار بهت پیشنهاد بده
سلمان 313;497604 نوشت:
توبه کنند وبروند به اگاهی بگویند!
توبه در صورت وقوع گناه لازمه اما هیچ ضرورتی نداره که کسی به گناه خودش (تا جایی که حق دیگری ضایع نشه) اعتراف کنه. ابراز گناه خودش گناهه http://www.askdin.com/thread353.html
pari114sa;497575 نوشت:
یه سری روحانیه گوشه کنار که ۴نفر فقط قبولش دارن این نظر رو دادن...
لطفا دقت کنید و با مطالعه و تحقیق صحبت کنید که خدای نکرده به علما توهین نشه
سلمان 313;497599 نوشت:
فردا نه اینکه بعضی از دختران ما خیلی زرنگ تشریف دارند می روند به حکم خود فتوا می دهند که خوب من بالغ شدم و نیازی به اذن پدر برای این گونه مسائل ندارم
دختری که شرایط ازدواج بدون اذن پدر رو داشته باشه با این کار گناهی مرتکب نمیشه و اکثر دخترانی که مقید به رعایت مسائل شرعی شون هستند به اذن پدر اهمیت میدن. اونی هم که نخواد به مسائل شرعیش اهمیت بده همینکه بگرده و مقلد کسی بشه و طبق حکم خدا عمل کنه جای شکرش باقیه.
سلمان 313;497604 نوشت:
ولی من نمی دونم چرا علماء نمی نشینند این مسئله به این مهمی را حل کنند!
مسئله فقهی چیزی نیست که علما با هم در موردش بخوان شور کنند و به نتیجه واحد برسند . هر مجتهدی باید با توجه به ادله ای که پیدا میکنه و اون رو صحیح و مستند میدونه حکم کنه حال ممکنه دیگران هم مثل ایشون نظر داده باشند یا خیر به هر حال ایشون با توجه به یافته هاشون باید حکم کنند .
pari114sa;497615 نوشت:
این دروغگویی نیست حاجی...این دختر واقعا نمیدونسته صیغه باید با اذن پدر باشه(خیلیا هستن که تو موارد شرعی و دینی اطلاعات کافی ندارن...این که میگم خیلی...خیلیه ها...دیدم که میگم)...اون پسره هم از ندونستنه این دختر سوء استفاده کرده و گولش زده...حالا دیدی که دروغ نیست؟؟؟
ممکنه اون پسره هم ندونه نمیشه همینجوری به افرادی که نمیشناسیم و در حد حرف در جرین مسائلشون هستیم تهمت بزنیم
نفرنفر;497646 نوشت:
یکی از مشگلات تقلید دقیقا همینه ...
یه روحانی میاد میگه عقد بدون رضایت پدر باطل است و دختر و پسر تنها گناهکارن ...
یه روحانی میاد و میگه عقد صحیح هست ...
در حالیکه باید برایه هر مساله یک دادگاه تشکیل بشه ... بررسی بشه دختر و پسر چه حرفهایی به هم زدن ... چه قول هایی به هم دادن ... تا چه حد جلو رفتن و ...
بعدش متناسب با همون مساله ... حکم صادر بشه ...
حکم شرعی مشخصه و قانون در مجلس طوری تعیین میشه که مخالفتی با اسلام نداشته باشه.
همه مواردی هم که شما میفرمایید باید تو دادگاه مشخص بشه قبلا اسلام در موردش حرف زده و کار قاضی تشخیص مصداقه
نفرنفر;497661 نوشت:
فرض کنین دختر خانوم مرجع تقلیدشون عقد رو باطل بدونه و آقا پسر مرجع تقلیدشون عقد رو صحیح بدونه !!!
ین خواهره ما از روی احساسات تصمیم گرفته و الانم پشیمونه...یعنی چی؟یعنی رشیده نیست...یعنی نمیتونه مصلحت خودشو تشخیص بده...پس اگـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــر همچین قانونی هم باشه باز ایشون صیغه شون باطل بوده
ما نمیخوایم بدونیم که عقدی که پرسشگر ازش حرف زده درست بوده یا غلط هرچند بعید نیست درست باشه
به هر حال پیشنهاد میکنم تایپک های زیررو مطالعه بفرمایید
برای صرفه جویی در وقت میتونید به پست های کارشناسان ( آیدی های آبی) اکتفاء کنید. اگرم وقتتون زیاده میتونید همه مطالب رو مطالعه نمایید.
أ: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میداند نه به فتوا]، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی). ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[1] نکته :در احتیاط واجب مقلد میتوان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود. ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه میگرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[2] د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[3] ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[4]
[1]. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376 [2]. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله 2440؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری. [3]. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله2603. [4]. آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله 2830.
اقای مکارم احتیاط واجب میدونن نه واجب پس میشه از فتوای مراجعی که به صراحت گفتن اجازه پدر لازم نیست استفاده کرد و صیغه صحیح هست
درسته؟
دوستان من چند وقته ک دراین مورد پرس و جو میکنم و طبق بررسی های من و نظرات دوستان عقد یا صیغه این خواهرمون صحیح هست و مرتکب گناه نشدن منتها مشکل ایشون کاملا ذهنی و نرم افزاری یا ب عبارتی روانی هست ، ابتدا باید دید چرا از این پسربدشون اومده و اون پسر هم داره سو استفاده میکنه البته شاید تقصیری هم نداره و بخاطر علاقه داره تهدید میکنه
منتها این خانوم نباید این اقا رو دوست پسر خطاب کنه چون اقا شوهرش هست
کسیکه ۱۵ سال بخاطر اعتراض به مجلس خبرگان به حبس خانگی محکوم شده و خیلی از نظراتش برخلافه رهبریه
سلام!!!
شما منظورتون کیه؟خانم
pari114sa;497615 نوشت:
این دروغگویی نیست حاجی...این دختر واقعا نمیدونسته صیغه باید با اذن پدر باشه(خیلیا هستن که تو موارد شرعی و دینی اطلاعات کافی ندارن...این که میگم خیلی...خیلیه ها...دیدم که میگم)...اون پسره هم از ندونستنه این دختر سوء استفاده کرده و گولش زده...حالا دیدی که دروغ نیست؟؟؟
سلام!!!
شما از کجا می دونید که اون خانم نمی دونسته صیغه باید به اذن پدر باشه؟دخترها که ماشاءالله در همه چیز استادند من که باورم نمی شود.اونم توی این زمونه.تا یک چیز می شنوند تا تهش را درنیارن ول کن نیستن!
_Member_;497616 نوشت:
زرنگ بازی ؟!!
نگران نباشید قوانین محکم! جلوی هر گونه غفلت!! رو از زنان گرفته چه برسه کارشون به زرنگ بازی برسه ..
سلام!!!
همان قوانین محکم!!!جلوی هیچی را نگرفته!!!!فقط بری دادگاه فقط طرف زن را می گیرن!
pari114sa;497615 نوشت:
دیدم که میگم)...
نقل قول:
دیدم که می گم ها! :khaneh:
سلام!!!
ماشاء الله خانم ها که همش دیدن!
mona690;497682 نوشت:
فرض دختر میدونسته بدون اذن پدر نمیتونه عقد کنه اون اقا پسر چی؟این حکم برای اونم هست که بدون اذن پدر دختر خانم نمیتونسته عقدش کنه...
با این وجود این کار رو کرده..
سلام!!!
بله!حرف شما درست ولی وقتی یک مرد در حالت غیر عادی قرار بگیرد و راهی برای برون رفت از این کار نبیند دست به هر کاری می زند.این آقا نیز این کار را کرده.مگر اینکه خیلی مرد باشه که گول نخوره!!!
کار آن آقا نیز اشتباه بوده صد در صد اگر می دانسته که این کار اشتباه است.
سلام!!!
همان قوانین محکم!!!جلوی هیچی را نگرفته!!!!فقط بری دادگاه فقط طرف زن را می گیرن!
پس نگرانیتون از زرنگ بودن دختران چیه ؟!
زمانی که مردان با هزاران دلیل شرعی! مجاز به گرفتن 4 زن با عقد دائم و بینهایت زن با عقد موقت هستن و زن موظفه تحت سلطه مرد زندگی کنه و حق طلاق و اعتراض نداره بازم موضوع زرنگی مردان رو مطرح میکنید؟ یا این جور مواقع حکمت و خواست خدا مطرحه ؟!!
توبه در صورت وقوع گناه لازمه اما هیچ ضرورتی نداره که کسی به گناه خودش (تا جایی که حق دیگری ضایع نشه) اعتراف کنه. ابراز گناه خودش گناهه
اعتراف به گناه در اسلام
سلام!!!
بله کاملا درسته
ابراز گناه فقط به خداوند جایز است و لاغیر.ابراز گناه به دیگری خودش گناه بس بزرگ است!
تا ساحل آرامش;497758 نوشت:
دختری که شرایط ازدواج بدون اذن پدر رو داشته باشه با این کار گناهی مرتکب نمیشه و اکثر دخترانی که مقید به رعایت مسائل شرعی شون هستند به اذن پدر اهمیت میدن. اونی هم که نخواد به مسائل شرعیش اهمیت بده همینکه بگرده و مقلد کسی بشه و طبق حکم خدا عمل کنه جای شکرش باقیه.
تکه کلام اولتان کاملا صحیح من هم قبول دارم!
بله به اذن پدر اهمیت می دهند.
بله جای شکرش باقی ولی هستند کسانی که مرجع تقلید من درآوردی دارند!
زرنگ بازی ؟!!
نگران نباشید قوانین محکم! جلوی هر گونه غفلت!! رو از زنان گرفته چه برسه کارشون به زرنگ بازی برسه ..
ببخشید چرا آیت الله روحانی زیر سوالن؟
چون عقاید شما رو قبول ندارن؟
(این یعنی تکفیری بازی!!!)
اکثر فقها فتوا دادن : به احتیاط واجب اذن ولی باید باشه...
فتواهای احتیاطی هم که می دونید , می تونن از مرجع تقلید دیگه تقلید کنن...
در ضمن فقط آیت الله روحانی نیستن , آیت الله گرامی , آیت الله محمد صادق تهرانی , آیت الله حسینی شاهرودی, آیت الله اردبیلی , آیت الله غروی علیاری و آیت الله جناتی که اذن ولی رو لازم نمی دونن...
در ضمن آقای صانعی هم گفتن , در ازدواج موقت اذن پدر لازمه ولی در ازدواج دائم اذن پدر لازم نیست...
از متقدیمین و متاخرین فقها بسیار زیادن کسایی که در این مورد فتواهای مختلف دادن...
یکی از مشگلات تقلید دقیقا همینه ...
یه روحانی میاد میگه عقد بدون رضایت پدر باطل است و دختر و پسر تنها گناهکارن ...
یه روحانی میاد و میگه عقد صحیح هست ...
در حالیکه باید برایه هر مساله یک دادگاه تشکیل بشه ... بررسی بشه دختر و پسر چه حرفهایی به هم زدن ... چه قول هایی به هم دادن ... تا چه حد جلو رفتن و ...
بعدش متناسب با همون مساله ... حکم صادر بشه ...
سعی کنیدبه خانواده موضوع رابگویید تا بتوانندازشماحمایت کنند هرچنداین موضوع باعث بهم خوردن ازدواجتان تمام بشودبهتراست تا بعدازازدواج ،شوهرتان متوجه شودوبه شما بی اعتمادشود
صداقت بهترین روش برای پیشگیری از عواقب مشکلات است
حتی آقای مکارم و استاد فاضل لنکرانی رحمه الله هم در تعلیق خودشون به کتاب العروة الوثقی با لفظ «اقوی» و «لا یخلو عن قوة» به استقلال دختر رشیده و عدم نیازش به اذن پدر فتوا داده اند , این هم سندش :
http://www.uploadax.com/images/43897899001721896039.jpg
من یه سوال در همین مورد داشتم ک بحثش افتاده میپرسم ، مراجعی ک گفتن برای صیغه اذن پدر لازمه با احتیاط واجب گفتن و خودتون میدونید ک در این موارد میشه از فتوای مراجع دیگه استفاده کرد ، حالا مراجعی ک گفتن اجازه پدر لازم نیست فتوای صریح. دادن و احتیاطی در کار نیست ، حالا باید چیکار کرد؟ میشه چون مراجعی ک گفتن اجازه پدرلازم نیست احتیاطی بکار نبردن ب فتوای اونا گوش کرد؟ از کجا اعلم بودن رو تشخیص بدیم؟ ایا فتوای مراجع نامبرده از لحاظ اهمیت یا بارعلمی متفاوتند؟
مساله خیلی باحال تر میشه ....
فرض کنین دختر خانوم مرجع تقلیدشون عقد رو باطل بدونه و آقا پسر مرجع تقلیدشون عقد رو صحیح بدونه !!!
دانسته های حقیر در خصوص اذن پدر:
اگر پسر یا دختر به رشد کافی نرسیده باشند که خودشون مصلحت خودشون رو بفهمن. هردو برای ازدواج نیاز به اذن پدر دارن.
مثلا غیر بالغ باشن یا بالغ باشن ولی رشید نباشن مثلا یه دختر یا پسر دبیرستانی.
البته ملاک رشید بودن تشخیصش با خودمونه ممکنه یک دختر یا پسر حتی سن راهنمایی باشه ولی مصلحت خودشو میفهمه و یکی دانشجو باشه ولی به حد رشد نرسیده باشه.
اما اگه پسر یا دختر به حد رشد رسیده باشن.
برای پسر اذن پدر دیگه لازم نیست.
ولی برای دختر در گذشته مشهور فقیهان و استوانه های شیعه اذن پدر رو لازم نمیدونستن.
ولی در دوره معاصر اکثریت اذن پدر رو برای دختر لازم دونستن
که فکر میکنم بعید به نظر برسه که تحولی در فهم ادله و روایات به وجود اومده باشه میشه در نظر گرفت علت مصلحت داشته تا روایات.
البته امروز اقلیت هم هستند که اجازه پدر رو لازم نمیدونند که مهم ترینشون آیت الله روحانی هستند.
ولی از اونجایی که آیت الله سیستانی فتوا (نه احتیاط) به اذن پدر دارن چه کسانی که از ایشون تقلید میکنند چه کسانی که از بقیه تقلید میکنند که احتیاط داشته باشن بخوان رجوع کنن قریب به اتفاق به آقای سیستانی خواهند رسید. تا آیت الله روحانی یا بقیه مراجع که بدون اجازه جایز میدونند.
لذا احتمال کمی هست که کسی که مرجعش رو طبق ضوابط شرعی و نه دلخواه برای اجازه نداشتن از پدر یا هر مساله دیگه ای انتخاب کنه
و بتونه بدون اجازه پدر ازدواج موقت داشته باشه خیلی احتمالش کمه به دلیل فتوای آیت الله سیستانی.
کاملا درسته منتها یه مساله هست ک هیچ کدوم از مراجع فتوای صد در صد ندادن و همه احتیاط واجب گفتن پس احتمال ۸۰ درصد هقد صحیح هست
اذن ولی برای دخترانی هستش که 9 سالشونه ... در عربستان دختران 9 ساله رو میشد عقد کرد ...
ولی کسیکه 23 یا 24 سالش هست واقعا میتونه ادعا کنه نمیفهمیده !!!!
عالی بود!
محض خنده:
آقا پسری به من پیام خصوصی دادن و گفتن:
نه دیگه
اونقد دوستان راهنمایی کردن که ایشون میرن یک مرجع انتخاب میکنن که جایز میدونه. آقا پسره گیره که روحش از همه جا بیخبره.
عه!
من میگم اصلا سناریو بسازه که تجاوز به عنف بوده حکم اعدام پسره رو هم بگیره
أ: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی، مکارم شیرازی، سیستانی[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میداند نه به فتوا]، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی).
ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[1]
نکته :در احتیاط واجب مقلد میتوان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود.
ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه میگرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[2]
د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[3]
ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[4]
[1]. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376
[2]. توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئله2376؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله 2440؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری.
[3]. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله2603.
[4]. آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله 2830.
جدا که بعضی از شما اقایان شخصیت جالبی دارین!!!
اقای محترم وقتی عقد این دختر خانم باطل باشه از طرف اون پسر هم باطل است
فرض دختر میدونسته بدون اذن پدر نمیتونه عقد کنه اون اقا پسر چی؟این حکم برای اونم هست که بدون اذن پدر دختر خانم نمیتونسته عقدش کنه...
با این وجود این کار رو کرده...
در مسائل احتیاطی تقلید از هر مرجعی که فتوا داده بلامشکله...
تشخیص مرجع اعلم هم کار راحتی نیست... و اکثرا بنا به هماهنگی نظرات مراجع با نظر خودشون مرجعشون رو انتخاب می کنن...
چون مسئله , تکلیف دختر هست در اذن داشتن یا نداشتن , مرجع تقلید دختر معیاره...
قانون جامعه باید واحد باشد
اگر تو قوانین قضایی ایران این اذن واجب باشد که فک کنم هست دیگه برای کارهای حقوقی اختلاف نظر مرجع اون خانم اصلا مهم نیست
معنای احتیاط: کلمه «احتیاط» گاهی به تنهایی بکار میرود. در این حالت لازم است که با توجه به تعریف «احتیاط واجب» و «احتیاط مستحب» (که در ادامه می آید) تشخیص دهیم که منظور از کلمه «احتیاط» کدام یک از این دو نوع است.
معنای احتیاط واجب: هرگاه مجتهدی درباره یک موضوع حکم ندهد و سخنش را با عبارت «احتیاط» شروع کند، میگوییم که در آن مساله، «حکم» / «فتوا» نداده است.
زمانی که مجتهد در یک مساله به حکم نمیرسد، در آن مساله بجای «فتوا»، «احتیاط» میدهد.
[="Indigo"] المتعلم;497686 نوشت:
نه اتفاقا من یادمه این سوالو یکی در مورد ازدواج با اهل سنت پرسیده بود که اگر برای دختر سنی این اذن واجب نباشه ولی مرجع پسر شیعه بگه اذن برای دختر واجبه باید با اذن پدر دختر عقد کنن و بدون اون باطله
یعنی یکی از دو مرجعه اینو بگن باز باید اذن پدر رو بگیرن[/]
خیلی نمک نریز...
زود قضاوت نکن...برو پست های بعدیم رو ببین بعد نظر بده...سوءتفاهم شده بود...منظورمو کامل توضیح دادم
اولا این نظر شمائه که به آقای سیستانی حفظه الله می رسن!
ثانیا ؛ آقای سیستانی فرمودن احتیاط واجب هست برای دختر بالغه رشیده , این هم سندش
استفتاء شماره ی 46 رو مطالعه بفرمایید
[h=4]کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 151[/h]
اللهم عجل لولیک الفرج ...
نگاه کنید بعضی چیزا اشتباه نشه
بعضیا گفتن دوست بودن حالا نمیخواد زوری که نمیشه
بعضیا گفتن صیغه بوده چهار سال مدتش تموم شده خب هر کی رود خانه خود
ولی اینا نبوده، اینا قرار ازدواج داشتن تعهد داشتن.
باید ببینید علت مخالفت خانواده تون چی بوده
اذن پدر برای ازدواج دائم تون لازم بوده ولی اگه مخالفت پدرتون بدون دلیل های خیلی موجهی باشه میتونین از دادگاه اجازه بگیرین با هم ازدواج کنین. شرعی که اذن پدر رو گذاشته خودش این موردم پیشبینی کرده.
دو حالت داره یا خواستگار بهتری اومده که عرفا کارتون بعد از یک تعهد چهارساله خیانت هست و صحیح نیست.
شاید هم از اصرار به خانواده تون خسته شدید. که گفتم اگه مخالفت پدرتون موجه باشه واقعا پسر خوبی نباشه که کار خوبی کردید بعد از چهارسال بالاخره به جدا شدن ازش راضی شدید.
اما اگه واقعا دوستش داشتید میتونید برید دادگاه اگه مخالفت پدرتون دلایل واقعا مصلحت داری نداشته باشه شرعا اجازه ازدواجتونو میدن.
خانواده هم اولش ناراحت میشن ولی بعد یه مدت بالاخره فرزندشونید شما و همسرتون رو میپذیرند.
خب بخاطر اینه که ما فتاوای عامه(اهل سنت) رو قبول نداریم...
و اتفاقا سنی ها تاکید زیادی دارن در اذن پدر!!
به نظره من عالی بود .
اینم فتوای آقای نوری همدانی در چند سال پیش که میگن اذن پدر برای دختر 25 ساله لازم نیست:
این هم سندش
علاوه بر قسمت خط کشیده شده , سوال 630 ( س 630 ) رو هم مطالعه کنین
خلاصه ! دیدگاه فقها مختلفه... حتی خیلی اشخاصی که الان فتوا دادن به احتیاط یا لزوم اذن قبلا فتوا داده بودن به عدم لزوم اذن پدر!
و حتی خیلی ها هم... همین الانش در رساله فارسیشون فتوا دادن به احتیاط و در رساله عربی فتوی دادن به عدم لزوم اذن!!
اصلا یه چیزی...بالغه که مشخصه...رشیده یعنی چی؟(یعنی مصلحت خودش و بدونه)یعنی با عقل و شعور کامل وبدون تحت تآثیر قرار دادن احساسات تصمیم گیری کنی...وهیچ سن و حدومرزی براش قائل نشدن
این خواهره ما از روی احساسات تصمیم گرفته و الانم پشیمونه...یعنی چی؟یعنی رشیده نیست...یعنی نمیتونه مصلحت خودشو تشخیص بده...پس اگــــــــــــــــــــــــــــــــــر همچین قانونی هم باشه باز ایشون صیغه شون باطل بوده
وسلام
برادر من بشما پیشنهاد می کنم یه توضیح المسائل بنویس و اصطلاحات فقهی رو توضیح بده!!!
معنای رشادت طبق نظر فقها تشخیص صلاح و فساد در زندگی روزمره و رفتار غیرسفیهانه هست عزیز! همونطور که می فرماید :
«فان آنستم منهم رشدا فادفعوا اموالهم الیهم» نساء 6
همونطور که خودتونم پستش رو گذاشتید اکثریت الان اجازه رو لازم میدونند. لذا اگه مقلد یکی از اکثریت باشن باطله
ولی ملاک رشید بوده این طوری نیست ممکنه بابای ما هم گول بخوره
ملاکش به عرف و تشخیص هرکس برمیگرده من میگم مثلا اگه دانشجو باشه رشید هست مگه که این که دیگه خیلی خنگ باشه
به هرحال مراجع الان بین دختر رشید و غیر رشید فرق نمیذارن اجازه رو در هر صورت لازم میدونند
نه نوشتن که اگه متصدی زندگانی خویش نباشد اجازه لازم هست (فتوا)
خب معمولا هم دخترا متصدی زندگی خودشون که نیستن پولشونو از باباشون میگیرن.
باز این نظر شماست! شما متصدی امور رو به پول دراوردن تعبیر کردی!
متصدی امور همون رشیده است که توضیحش رو دادیم..
آقا کجا اکثریت لازم می دونن!
اکثریت علی الظاهر فرمودن احتیاط...
در ضمن مگر اکثریت هرچی بگن درسته!
مگه اکثریت معیاره؟
خوبه تمام آیات و احادیث در رد اکثریت و در مدح اقلیته
اثبات کنید
سلام
دوستان لطف کنید به بحث فقهی پایان بدید
انکه این عقد صحیح بوده یا نه و اینکه مشخص بشه که این بنده خدا گناه کرده یا نه مطرح نیست
اگر مرجع تقلیدش صحیح نمیدونه باید توبه کنه و اگر صحیح میدونه گناهی مرتکب نشده .
اینجا انجمن مشاوره است و این بنده خدا مشکلش تهدید شدنه که امیدوارم به توصیه کارشناس محترم گوش کنند و از طریق خانواده شون مشکلو حل کنن
اینقدرم جنایی نکنید بحثو
[="DarkGreen"] pari114sa;497561 نوشت:
توبه در صورت وقوع گناه لازمه اما هیچ ضرورتی نداره که کسی به گناه خودش (تا جایی که حق دیگری ضایع نشه) اعتراف کنه. ابراز گناه خودش گناهه
http://www.askdin.com/thread353.html
لطفا دقت کنید و با مطالعه و تحقیق صحبت کنید که خدای نکرده به علما توهین نشه
دختری که شرایط ازدواج بدون اذن پدر رو داشته باشه با این کار گناهی مرتکب نمیشه و اکثر دخترانی که مقید به رعایت مسائل شرعی شون هستند به اذن پدر اهمیت میدن. اونی هم که نخواد به مسائل شرعیش اهمیت بده همینکه بگرده و مقلد کسی بشه و طبق حکم خدا عمل کنه جای شکرش باقیه.
مسئله فقهی چیزی نیست که علما با هم در موردش بخوان شور کنند و به نتیجه واحد برسند . هر مجتهدی باید با توجه به ادله ای که پیدا میکنه و اون رو صحیح و مستند میدونه حکم کنه حال ممکنه دیگران هم مثل ایشون نظر داده باشند یا خیر به هر حال ایشون با توجه به یافته هاشون باید حکم کنند .
ممکنه اون پسره هم ندونه نمیشه همینجوری به افرادی که نمیشناسیم و در حد حرف در جرین مسائلشون هستیم تهمت بزنیم
حکم شرعی مشخصه و قانون در مجلس طوری تعیین میشه که مخالفتی با اسلام نداشته باشه.
همه مواردی هم که شما میفرمایید باید تو دادگاه مشخص بشه قبلا اسلام در موردش حرف زده و کار قاضی تشخیص مصداقه
http://www.askdin.com/thread17577.html
همه احتا واجب ندادند
80 در صد !!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.askdin.com/thread14586-2.html#post156464
ما نمیخوایم بدونیم که عقدی که پرسشگر ازش حرف زده درست بوده یا غلط هرچند بعید نیست درست باشه
به هر حال پیشنهاد میکنم تایپک های زیررو مطالعه بفرمایید
برای صرفه جویی در وقت میتونید به پست های کارشناسان ( آیدی های آبی) اکتفاء کنید. اگرم وقتتون زیاده میتونید همه مطالب رو مطالعه نمایید.
http://www.askdin.com/thread28878.html
http://www.askdin.com/thread11558.html
http://www.askdin.com/thread8364.html
http://www.askdin.com/thread10442.html[/]
اقای مکارم احتیاط واجب میدونن نه واجب پس میشه از فتوای مراجعی که به صراحت گفتن اجازه پدر لازم نیست استفاده کرد و صیغه صحیح هست
درسته؟
بله درسته......
دوستان من چند وقته ک دراین مورد پرس و جو میکنم و طبق بررسی های من و نظرات دوستان عقد یا صیغه این خواهرمون صحیح هست و مرتکب گناه نشدن منتها مشکل ایشون کاملا ذهنی و نرم افزاری یا ب عبارتی روانی هست ، ابتدا باید دید چرا از این پسربدشون اومده و اون پسر هم داره سو استفاده میکنه البته شاید تقصیری هم نداره و بخاطر علاقه داره تهدید میکنه
منتها این خانوم نباید این اقا رو دوست پسر خطاب کنه چون اقا شوهرش هست
[="Indigo"] المتعلم;497700 نوشت:
نه ربطی به این نداره حکم کلیش اینه...
این تاپیکو ببینین:
http://www.askdin.com/thread17577.html[/]
سلام!!!
شما منظورتون کیه؟خانم
سلام!!!
شما از کجا می دونید که اون خانم نمی دونسته صیغه باید به اذن پدر باشه؟دخترها که ماشاءالله در همه چیز استادند من که باورم نمی شود.اونم توی این زمونه.تا یک چیز می شنوند تا تهش را درنیارن ول کن نیستن!
سلام!!!
همان قوانین محکم!!!جلوی هیچی را نگرفته!!!!فقط بری دادگاه فقط طرف زن را می گیرن!
سلام!!!
ماشاء الله خانم ها که همش دیدن!
سلام!!!
بله!حرف شما درست ولی وقتی یک مرد در حالت غیر عادی قرار بگیرد و راهی برای برون رفت از این کار نبیند دست به هر کاری می زند.این آقا نیز این کار را کرده.مگر اینکه خیلی مرد باشه که گول نخوره!!!
کار آن آقا نیز اشتباه بوده صد در صد اگر می دانسته که این کار اشتباه است.
پس نگرانیتون از زرنگ بودن دختران چیه ؟!
زمانی که مردان با هزاران دلیل شرعی! مجاز به گرفتن 4 زن با عقد دائم و بینهایت زن با عقد موقت هستن و زن موظفه تحت سلطه مرد زندگی کنه و حق طلاق و اعتراض نداره بازم موضوع زرنگی مردان رو مطرح میکنید؟ یا این جور مواقع حکمت و خواست خدا مطرحه ؟!!
سلام!!!
بله کاملا درسته
ابراز گناه فقط به خداوند جایز است و لاغیر.ابراز گناه به دیگری خودش گناه بس بزرگ است!
تکه کلام اولتان کاملا صحیح من هم قبول دارم!
بله به اذن پدر اهمیت می دهند.
بله جای شکرش باقی ولی هستند کسانی که مرجع تقلید من درآوردی دارند!