جمع بندی مردان پاک ازآن زنان پاک و زنان پاک ازآن مردان پاک
تبهای اولیه
[="Tahoma"][="Red"]در آیه 26 سوره مبارکه نور آمده است که مردان پاک از آن زنان پاک هستند و مردان ناپاک و خبیث از آن زنان ناپاک هستند. حال جای سوال است که آیا خداوند در اینجا می خواهد به یک قانون طبیعی در نظام هستی اشاره کند؟ آیا اگر جوانی در زندگی خود به فرامین الهی گوش فرا داده و از آلودگیها دوری کند، خداوند هم همسری پاک و باایمان به او عطا خواهد کرد؟( امکان دارد که خداوند جهت امتحان او همسری ناپاک نصیبش گرداند؟) یا اینکه این آیه بیشتر جنبه توصیه ای دارد یعنی بهتر است که زنان و مردان پاک با هم وصلت کنند؟ لطفا در مورد این آیه توضیح دهید؟ [/][/]
بسم الله الرحمن الرحيم
با سلام و احترام
« الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»[1] (زنان ناپاك از آن مردان ناپاكند، و مردان ناپاك نيز به زنان ناپاك تعلّق دارند؛ و زنان پاك از آن مردان پاك، و مردان پاك از آن زنان پاكند! اينان از نسبتهاى ناروايى كه (ناپاكان) به آنان مىدهند مبرّا هستند؛ و براى آنان آمرزش (الهى) و روزى پرارزشى است).
در مورد معني « طيب» و «خبيث» احتمالاتي ذكر شد از جمله اينكه " خبيثات" و" خبيثون" اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است، به عكس" طيبات" و" طيبون" كه به زنان و مردان پاكدامن اشاره مىكند و ظاهرا منظور از آيه همين است، زيرا قرائنى در دست است كه اين معنى را تاييد مىكند از جمله اينكه:
اين آيات به دنبال آيات افك و همچنين آيه الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ آمده و اين تفسير هماهنگ با مفهوم آن آيات است.
آيا اين يك حكم تكوينى است يا تشريعى؟
بدون شك قانون" نوريان مر نوريان را طالبند" و" ناريان مر ناريان را جاذبند" و ضرب المثل معروف" كند همجنس با همجنس پرواز" و همچنين ضرب المثلى كه در عربى معروف است:" السنخية علة الانضمام" همه اشاره به يك سنت تكوينى است كه" ذره ذره موجوداتى را كه در ارض و سما است در بر مى گيرد كه جنس خود را همچو كاه و كهرباء جذب مى كنند".
به هر حال همه جا همنوعان سراغ همنوعان مىروند و هر گروه و هر دستهاى با همسنخان خود گرم و صميمىاند.
اما اين واقعيت مانع از آن نخواهد بود كه آيه بالا همانند آيه" الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ" اشاره به يك حكم شرعى باشد كه ازدواج با زنان آلوده حد اقل در مواردى كه مشهور و معروف به عمل منافى عفتند ممنوع است.
در اينجا سؤالى مطرح است و آن اينكه در طول تاريخ يا در محيط زندگى خود گاه مواردى را مىبينيم كه با اين قانون هماهنگ نيست، به عنوان مثال در خود قرآن آمده است كه همسر نوح و همسر لوط زنان بدى بودند و به آنها خيانت كردند (سوره تحريم آيه 10) و در مقابل، همسر فرعون از زنان با ايمان
و پاكدامنى بود كه گرفتار چنگال آن طاغوت بى ايمان گشته بود (سوره تحريم آيه 11).در مورد پيشوايان بزرگ اسلام نيز كم و بيش نمونه هايى از اين قبيل ديده شده است كه تاريخ اسلام گواه آن مىباشد.در پاسخ علاوه بر اينكه هر قانون كلى استثناهايى دارد بايد به دو نكته توجه داشت:
1- در تفسير آيه گفتيم كه منظور اصلى از" خباثت" همان آلودگى به اعمال منافى عفت است و" طيب" بودن نقطه مقابل آن مىباشد، به اين ترتيب پاسخ سؤال روشن مىشود، زيرا هيچيك از همسران پيامبران و امامان به طور قطع انحراف و آلودگى جنسى نداشتند، و منظور از خيانت در داستان نوح و لوط جاسوسى كردن به نفع كفار است نه خيانت ناموسى.اصولا اين عيب از عيوب تنفر آميز محسوب مىشود و مىدانيم محيط زندگى شخصى پيامبران بايد از اوصافى كه موجب نفرت مردم است پاك باشد تا هدف نبوت كه جذب مردم به آئين خدا است عقيم نماند.
2- از اين گذشته همسران پيامبران و امامان در آغاز كار حتى كافر و بى ايمان هم نبودند و گاه بعد از نبوت به گمراهى كشيده م ىشدند كه مسلما آنها نيز روابط خود را مانند سابق با آنها ادامه نمىدادند، همانگونه كه همسر فرعون در آغاز كه با فرعون ازدواج كرد به موسى ايمان نياورده بود، اصولا موسى هنوز متولد نشده بود، بعدا كه موسى مبعوث شد ايمان آورد و چارها ى جز ادامه زندگى توام با مبارزه نداشت مبارزه اى كه سرانجامش شهادت اين زن با ايمان بود.(آيت الله مكارم شيرازي،تفسير نمونه، ج14، ص: 421-425، با تلخيص)
[=Traditional Arabic]
[/HR]
[1] - سوره نور،آيه26
سلام. آیا این آیه شریف شامل افراد استمنا کننده هم میشه ؟ افرادی که خودارضا.یی می کنند باید موقع ازدواج با فردی مثل خودشون ازدواج کنند ؟ یعنی باید این موضوع مورد تحقیق قرار بگیره ؟ کسانی که بعد از استمنا توبه کرده باشن چطور ؟ چون شنیدم استمنا از زنا بدتر یا گناهش با اون برابره و مثل زنا با خود هستش.
بسم الله الرحمن الرحیم
از ظاهر آیه چنین برداشت می شود که این آیه« الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»[1] (زنان ناپاك از آن مردان ناپاكند، و مردان ناپاك نيز به زنان ناپاك تعلّق دارند و زنان پاك از آن مردان پاك، و مردان پاك از آن زنان پاكند! اينان از نسبتهاى ناروايى كه (ناپاكان) به آنان مىدهند مبرّا هستند و براى آنان آمرزش (الهى) و روزى پرارزشى است).
در مورد مردان و زنانی صحبت می کند مرتکب اعمال خلاف عفت و رابطه جنسی نامشروع هستند.[2]
اگرچه مساله استمناء از گناهان کبیره و بسیار مذموم است و مضرات جسمی و بهداشتی فراوانی در پی دارد و باید از ارتکاب آن خوداری و توبه نمود.
[/HR][1] - سوره نور،آیه26.
[2] - علامه طباطبایی، ترجمه الميزان، ج15، ص: 136
تاپیک جمع بندی
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن مجید می فرماید:« الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريمٌ»[1](زنان ناپاك از آن مردان ناپاكند، و مردان ناپاك نيز به زنان ناپاك تعلّق دارند؛ و زنان پاك از آن مردان پاك، و مردان پاك از آن زنان پاكند! اينان از نسبتهاى ناروايى كه (ناپاكان) به آنان مىدهند مبرّا هستند؛ و براى آنان آمرزش (الهى) و روزى پرارزشى است).
به صورت طبیعی هر فردی در انتخاب همسر سعی میکند، فردی را برگزیند که با او تشابه و هماهنگی بیشتری داشته باشد. ملاک هایی از جمله مثال دینی و اعتقادی، فرهنگی و...
آیه شریفه خبر از یک واقعیت تخلف ناپذیر خارجی نمیدهد. یعنی به این صورت نیست که همیشه افراد مومن و پاک با فرد مومنی ازدواج کنند و افراد خبیث نیز هیچ گاه با فرد سالم و خوبی ازدواج نخواهند کرد، بلکه می تواند یک دستور دینی باشد به مومنین که در انتخاب همسر دقت کنند و از ملاک های مادی پیروی نکنند.
در عین حال واقعیت خارجی نیز به همین صورت است که هر فرد مومنی به دنبال همسر با ایمانی هست و افراد بی بند وبار نیز جویای همسری مانند خودشان هستند.
[/HR][1] - سوره نور،آیه26.