به امام جماعت چه پاداشي ميرسه ؟ خيلي ضروريه
تبهای اولیه
سلام
كسي ميدونه امام جماعت چه جايگاهي در اسلام داره ؟ چقدر ثواب ميبره ؟ خدا چه پاداشي بهش ميده ؟
خيلي ضروريه هر كس حديث يا آيه اي ميدونه لطفا راهنمايي كنه .
اگر چيزي نگفتيد با توجه به اينكه اين مسئله خيلي ضروريه خودم حديث جعل ميكنم گناهش هم گردن خودم و اونايي كه ميدونستن و راهنمايي نكردن .:Labkhand:
[="Blue"]امام در لغت به معناي پيشوا ميباشد، راغب ميگويد: امام آن کسی است كه از او پيروي و به وي اقتدا می شود، خواه انسان باشد يا كتاب يا غير آن. حق باشد يا باطل.[1]و جماعت به معناي گروهي كه گرد هم آمدهاند. امام جماعت در اصطلاح كسي است كه در بين گروهي كه ميخواهند نماز اقامه كنند جلوتر از همه بايستد و ديگران به او اقتدا كنند. شرايطي كه بايد در امام جماعت يافت شود:[2]
1) بالغ باشد[3]
2) عاقل باشد: لذا اگر كسي جنون داشته باشد نميتواند امام جماعت بشود بله اگر ديوانه ادواري باشد در حال افاقه ميتواند امام جماعت باشد
3) زنازاده نباشد:[="Red"] امام صادق (ع): می فر مایند هيچ يك از شما پشت ديوانه و زنازاده نماز نخواند [/]
4) ايمان: منظور عقيده به امامت امامان دوازدهگانه شيعه ميباشد. لذا به غير از اينها نميتوان اقتدا كرد مگر از روي تقيه باشد [="#ff0000"]در نامه امام رضا (ع) به مأمون آمده: فقط به اهل ولايت اقتدا ميشود.[/]
5) عدالت: در كتاب حدائق الناظره نوشته: هيچ خلافي بين اصحاب اماميّه در شرط بودن عدالت امام جماعت وجود ندارد و اجماعهاي بسياري بر آن ذكر شده بلكه از بعضي سنّيها نيز ادعاي اجماع اهل بيت بر آن شده و عدالت صفتي نفساني است كه باعث دوري از گناهان كبيره و اصرار نكردن به گناهان صغيره است.
6) مرد بودن امام جماعت (در صورتي كه يكي از مأمومين مرد است) بنابراين زن براي زن ميتواند امامت كند؛ [="#ff0000"]از امام صادق (ع) روايت شده: امامت زن براي زنان اشكال ندارد.[/]
7) اگر مأمومين ايستاده نماز ميخوانند امام جماعت نشسته نباشد و براي مأمومين كه نشسته نماز ميخوانند نماز امام به حالت خوابيده نباشد. امام باقر (ع) از پيامبر نقل مِی فرمايد كه: رسول خدا به خاطر بيماري نشسته نماز ميخواند، وقتي تمام شد فرمودند: هيچ يك از شما بعد از من بصورت نشسته امام جماعت نباشيد.
قرائت صحيح داشته باشد به طوري كه حروف را از مخرج خودش ادا كند.
مرجّحات امام جماعت:[4]
در صورتي كه چند نفر بدون اين كه غرض دنيائي داشته باشند بخواهد خودشان امامت جماعت باشند و همگي در يك حد باشند كسي كه مأمومين او را مقدم كنند؛ امامت جماعت ميشود. ولي اگر مراتب شان فرق داشته باشد اول كسي كه فقيه جامع الشرايط باشد مقدم است و اگر همه يا هيچ كدام چنين نبودند كسي كه قرائت حمد و سورهاش بهتر باشد مقدم ميشود اگر در اين مورد نيز مساوي بودند كسي كه احكام نماز را بهتر ميداند مقدم است و اگر باز هم مساوي بودند مسنتر امام جماعت ميشود البته اين رتبهها در صورتي است كه هيچ كدام امام راتب نباشند وگرنه امام راتب از همه مقدمتر است. گر چه ديگران افضل از او باشند ولي براي او نيز خوب است كه افضل را مقدم كند همچنين صاحب منزل و سيد هاشمي نيز مقدم بر غير خودشان ميباشند البته اين ترجيحات مذكور واجب نيست و فقط مستحب است لذا اگر كسي رتبهاش پائينتر باشد ولي در عين حال امام جماعت شود اشكالي ندارد.
آداب امام جماعت:
عالم بزرگوار آيه ا...ملا محمد مهدي نراقي ميفرمايد: سزاوار است امام جماعت در ميان مردم به فزوني صفاي دل و رو آوردن به خدا و خشوع و خضوع و ديگر شرائط باطني ويژگي و امتياز داشته باشد؛ زيرا او پيشواي ايشان است و نفوس آن جماعت را به سوي خدا ميكشاند پس بسيار زشت است كه دل او در نماز غافل يا در وادي وسوسههاي باطل باشد و از اين بدتر و زشتتر و ناپسندتر آن كه التفات دل او به كساني كه در پشت او هستند بيشتر از التفات دل به صاحب مُلكي باشد كه بر همه احاطه دارد. آيا از داناي نهانيها شرم نميكند كه خود را به عنوان پيشواي امت ميگمارد و در جاي رسولان خدا و اوصياي راشدين او ميايستد و از ايشان نيابت ميكند، در حالي كه دل او از عموم مردمي كه به او اقتدا نمودهاند بيشتر از عظمت و جلال الهي دگرگون ميشود. پس هر امام جماعتي بايد خود را بيازمايد اگر اين صفات پليد در او نبود امامت كند و گرنه ترك نمايد و خود را به هلاكت نيفكند.[5]
[1] . قريشي، سيد علي اكبر، قاموس قرآن، تهران، دارالكتب الاسلاميه، چاپ ششم، 1412 ه ـق، ذيل واژه
[2] . طباطبائي حكيم، سيد محسن، مستمسك عروه الوثقي، قم، دارالتفسير، چاپ اول، 1416هـق، ج هفتم ص 316 الي 328
[3] . [="#ff0000"]امام علي (ع) فرمودند: كسي كه به سن تكليف نرسيده اذان گفتنش اشكال ندارد و امامت نمِتواند بكند تا اينكه محتلم (كنايه از بلوغ) شود.[/]
[4] . بحراني، يوسف بن احمد بن ابراهيم، الحدائق الناظره، في احكام العتره الطاهره، قم، دفتر، انتشارات اسلامي، وابسته به جامعه مدرسين، چاپ اول، 1405 هـق، جلد 10 ص 10
[5] . نراقي، ملا مهدي، علم اخلاق اسلامي، (ترجمه جامع السعادات) مترجم سيد جلال الدين مجتوي، قم، انتشارات حكمت، چاپ چهارم، 1377هـش، جلد چهارم، ص 452.[/]
[="Purple"]منبع[/]
[="blue"][="darkgreen"]نماز جماعت و اهمیت، آثار، شرایط امام جماعت [/]
آئین اسلام، از بعد اجتماعی مهمی برخوردار است و با عنایت به برکات آثار وحدت و تجمع و یکپارچگی، در بسیاری از برنامههایش بر این بعد، تکیه و تاکید کرده است.
برگزاری نمازهای روزانه واجب نیز به صورت جماعت و گروهی، یکی از این برنامههاست.
در اینجا به اهمیت«نماز جماعت» و آثار گوناگون آن اشاره میکنیم:
[="darkgreen"]● اهمیت نماز جماعت [/]
[="purple"]غیر از آثار فردی و اجتماعی نماز جماعت(که به آنها اشاره خواهدشد)پاداشهای عظیمی برای آن بیان شده که در اینجا به بعضی ازروایات، اشاره میشود. از رسول خدا(ص)نقل شده که: «من سمع النداء فلم یجبه من غیرعلة فلا صلاة له» (۱) نماز کسی که صدای اذان را بشنود و بی دلیل، در نماز جماعت مسلمانان شرکت نکند، ارزشی ندارد.
در حدیث، تحقیر نماز جماعت، به منزله تحقیر خداوند بشمار آمده است: «من حقره فانما یحقر الله» (۲) شرکت دائم در نماز جماعت، انسان را از منافق شدن بیمه میکند. (۳) و برای هر گامی که به سوی نماز جماعت و مسجد برداشته شود، ثواب و حسنه در نظر گرفته شده است. (۴) همین که کسی برای شرکت در نماز جماعت از منزل خارج میشود، یا در مسجد، در انتظار نماز جماعت به سر میبرد پاداش کسی را دارد که در این مدت، به نماز مشغول بوده است. (۵) تعداد حاضران در نماز جماعت، هر چه بیشتر باشد، پاداش آن بیشتراست. این کلام رسول خداست که فرمود: «ما کثر فهو احب الی الله» (۶) حدیث جالبی در بیان فضیلت نماز جماعت است که قسمتی از آن در رسالههای عملیه هم ذکر شده است. ترجمه تمام حدیث چنین است:
اگر اقتدا کننده ۱ نفر باشد، پاداش ۱۵۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۲ نفر باشد، پاداش ۶۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۳ نفر باشد، پاداش ۱۲۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۴ نفر باشد، پاداش ۲۴۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۵ نفر باشد، پاداش ۴۸۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۶ نفر باشد، پاداش ۹۶۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۷ نفر باشد، پاداش ۱۹۲۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کننده ۸ نفر باشد، پاداش ۳۶۴۰۰ نماز داده میشود.
اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت به ۱۰ نفر رسیدند، پاداش۷۲۸۰۰ نماز دارد. [/]
ولی، همین که عدد افراد از ده نفر گذشت، حساب آنرا جز خداکسی نمیداند. (۷) در حدیث دیگر است: هر که نماز جماعت را دوست بدارد، خدا و فرشتگان او را دوست میدارند. (۸) در زمان پیامبر(ص)هرگاه افراد نماز جماعت کم میشدند، آنحضرت به جستجو و تفقد از افراد میپرداخت و میفرمود: شرکت در نماز صبح و عشاء، بر منافقان از هر چیز سنگینتر است. (۹) قرآن نیز، از اوصاف منافقان، بی حالی و کسالت هنگام نماز را بیانکرده است. (10) چرا که سحر خیزی و حضور در جماعت مسلمین، آن هم ازراههای دور و در گرما و سرما، نشانه صداقت در ایمان و عشق نمازگزار است.
حضور در نماز جماعت، خاص یک منطقه نیست. انسان در هر جا که باشد، خوب است به فکر نماز جماعت و حضور در آن و تشویق دیگران باشد.
[="red"]رسول خدا(ص)در باره اهمیت جماعت، فرمود: [/]
«صلاة الرجل فی جماعة خیر من صلاته فی بیته اربعینسنة. قیل: یا رسول الله!صلاة یوم؟فقال(ص): صلاةواحدة» (۱۱) یک نماز با جماعت، بهتر از چهل سال نماز فرادی در خانهاست. پرسیدند: آیا فقط یک روز نماز؟ فرمود: بلکه یک نماز.
و میفرمود: صفهای نماز جماعت، همانند صفهای فرشتگان درآسمان چهارم است. (۱۲) اولین نماز جماعتی هم که بر پا شد، به امامت رسول خدا و شرکت حضرت علی(ع) و جعفر طیار(برادر حضرت علی(ع)) بود. همین که ابوطالب، فرزندش علی(ع) را دید که به پیامبر اقتدا کرده، به فرزند دیگرش جعفر گفت: تو نیز به پیامبر اکرم اقتدا کن و این جماعت دو سه نفری، پس از نزول آیه «فاصدع بما تؤمر» بود، که فرمان به علنی ساختندعوت و تبلیغ میداد. (۱۳)
[="darkgreen"]● آثار نماز جماعت [/]
بر پایی فریضههای دینی به صورت دسته جمعتی، غیر از پاداشهای فراوانی که یاد شد، در زندگی فردی و اجتماعی امت مسلمان نیز، آثارمثبت و فراوانی دارد که به برخی اشاره میشود:
[="blue"][="red"]۱) آثار معنوی [/][/]
بزرگترین اثر معنوی نماز جماعت، همان پاداشهای الهی است که گفته شد. روایت است که شبی، علی علیه السلام تا سحر به عبادت مشغول بودند. چون صبح شد، نماز صبح را به تنهائی خواندند و استراحت کردند.
رسول خدا(ص)که آنحضرت را در جماعت صبح ندید، به خانه اورفت. حضرت فاطمه(ع)از شب زندهداری علی(ع)و عذر او از نیامدن بهمسجد سخن گفت. پیامبر فرمود: پاداشی که بخاطر شرکت نکردن در نماز جماعت صبح، از دست علی(ع) رفت، بیش از پاداش عبادت تمامشب است. (۱۴) رسول خدا(ص)فرموده است:
لان اصلی الصبح فی جماعة احب الی من ان اصلی لیلتیحتی اصبح (۱۵) اگر نماز صبح را به جماعتبخوانم، در نظرم محبوبتر ازعبادت و شب زندهداری تا صبح است.
بخاطر همین فضیلت و پاداشهاست که اگر تعداد نمازگزاران از ده نفر بیشتر شود، اگر تمام آسمانها کاغذ، و دریاها مرکب و درختها قلم شودو فرشتگان بنویسند، پاداش یک رکعت آنرا نمیتوانند بنویسند. (۱۶) و نماز جماعت با تاخیر، بهتر از نماز فرادی در اول وقت است. (۱۷)
[="#ff0000"]۲) آثار اجتماعی [/]
نماز جماعت، مقدمه وحدت صفوف و نزدیکی دلها و تقویت کننده روح اخوت است.
نوعی حضور و غیاب بی تشریفات، و بهترین راه شناسائی افراداست.
نماز جماعت، بهترین، بیشترین، پاکترین و کم خرجتریناجتماعات دنیاست و نوعی دید و بازدید مجانی و آگاهی از مشکلات و نیازهای یکدیگر و زمینه ساز تعاون اجتماعی بین آحاد مسلمین است.
[="#ff0000"]۳) آثار سیاسی [/]
نماز جماعت، نشان دهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجام صفوف است.
تفرقهها را میزداید، بیم در دل دشمنان میافکند، منافقان را مایوسمیسازد، خار چشم بدخواهان است.
نماز جماعت، نمایش حضور در صحنه و پیوند«امام»و«امت» است.
[="#ff0000"]
۴) آثار اخلاقی، تربیتی [/]
در نماز جماعت، افراد در یک صف قرار میگیرند و امتیازات موهوم صنفی، نژادی، زبانی، مالی و. . . کنار میرود و صفا و صمیمیت و نوعدوستی در دلها زنده میشود و مؤمنان، با دیدار یکدیگر در صف عبادت، احساس دلگرمی و قدرت و امید میکنند.
نماز جماعت، عامل نظم و انضباط، صف بندی و وقتشناسیاست.
روحیه فردگرایی و انزوا و گوشهگیری را از بین میبرد و نوعی مبارزه با غرور و خودخواهی را در بر دارد.
نماز جماعت، «وحدت»در گفتار، جهت، هدف و امام را میآموزد و از آنجا که باید پرهیزکارترین و لایقترین اشخاص، به امامت نمازبایستد، نوعی آموزش و الهام دهنده علم و تقوا و عدالت است.
نماز جماعت، کینهها و کدورتها و سوء ظنها را از میان میبرد و سطح دانش و عبودیت و خضوع را در جامعه اهل نماز، افزایش میدهد.
به خاطر اینهمه آثار است که به نماز جماعت، آنهمه توصیه شده است. حتی نابینایی وقتی از حضور پیامبر، اجازه خواست که به مسجد نیاید، آنحضرت فرمود: از خانه تا مسجد، ریسمانی ببندد و به کمک آن، خود را به نماز جماعتبرساند. (۱۸) و نیز، نابینایانی که اجازه ترک شرکتدر نماز خواستند، رسول خدا(ص)اجازه نفرمود. (۱۹) از طرف دیگر، برخورد شدید نسبتبه کسانی که به نماز جماعت اهمیت نمیدهند، نشان دیگری بر اهمیت و سازندگی آن است. در حدیث است که به چنان کسان، همسر ندهید (۲۰) و معرف آناننشوید. (۲۱)
[="darkgreen"]● امام جماعت [/]
در نماز جماعت، آنکه جلو میایستد و مردم به او اقتدا میکنند، «امام» نام دارد. بعضی نیز به او «پیشوا» میگویند. در نظام اجتماعی سیاسی اسلام، آنکه پیشوایی جمعی را به عهده دارد، باید از یک سری فضیلتها و برتریها برخوردار باشد، تا فضایل او، الهام بخش دیگران نیزباشد. در نماز جماعت نیز، پیشنماز، باید در علم و عمل و تقوا و عدالت، برتر از دیگران باشد.
در حدیث میخوانیم: «فقدموا افضلکم» (۲۲) و«فقدموا خیارکم»، (۲۳) یعنی با فضیلتترین و بهترین خودتان را جلو بیندازید و به او اقتدا کنید.
احادیث، در این باره، بسیار است. به چند نمونه اشاره میکنیم:
امام جماعت، باید کسی باشد که مردم به ایمان و تعهد او اطمینان داشته باشند. (۲۴) امام صادق(ع)فرمود: امام جماعت، رهبری است که شما را به سوی خدا میبرد، پس بنگرید که به چه کس اقتدا میکنید. (۲۵) ابوذر فرمود: امام شما، در قیامت، شفیع شماست. پس شفیع خودتان را از افراد سفیه و فاسق قرار ندهید. (۲۶) اقتدا کردن به افراد ناشناخته و آنان که در دین یا امامت، غلو میکنند، نهی شده است. (۲۷) افرادی که در جامعه، بخاطر گناه علنی، شلاق خوردهاند، یا از طریق نامشروع، بدنیا آمدهاند، حق امام جماعت شدن ندارند. (۲۸) امام جماعت، باید مورد قبول مردم باشد، و گرنه آن نماز، مورد قبولدرگاه خداوند نیست. (۲۹) امام صادق(ع)در تفسیر این آیه شریفه (خذوا زینتکم عند کلمسجد) (۳۰) هنگام رفتن به مسجد، نیت خود را همراه داشته باشید)
فرمود: زینت مسجد، پیشوای شایسته و امام جماعت مسجد است. (۳۱)
امام باقر(ع)فرمود: امام جماعت باید از افراد اندیشمند و صاحب فکر باشد. (۳۲) رسول خدا(ص)فرمود: کسی که پشت سر امام عالم نماز بخواند، گویا پشت سر من و حضرت ابراهیم، نماز خوانده است. (۳۳) امام جماعت، باید مراعات ضعیفترین افراد را بکند و نماز را طول ندهد. (۳۴) از مجموع این احادیث، موقعیت حساس امامت جماعت شناخته میشود.
[="#006400"]● انتخاب امام جماعت [/]
از آنجا که در امام جماعت، برتری و فضیلت بر دیگران شرط است، اگر در موقعیتی، چند نفر شایستگی آنرا داشتند که به آنان اقتدا شود، باز هم اوصاف و شرایطی به عنوان اولویت در روایات مطرح است که آموزنده است و گرایش به ارزشها و انتخاب بهتر را میآموزد. از جمله:
۱) کسی که قرائت نمازش بهتر باشد(اقرئهم)
۲) کسی که در هجرت، پیشقدم باشد(اقدمهم هجرة)
۳) کسی که دینشناستر و در مراتب علمی برتر باشد (اعلمهمبالسنة و افقههم فی الدین)
۴) کسی که سن بیشتری داشته باشد(فاکبرهم سنا)
۵) کسی که انس او با قرآن بیشتر باشد.
۶) کسی که زیباتر و خوشروتر باشد. (۳۵)
۷) صاحب منزل، از مهمان در امام جماعتشدن مقدم است.
۸) امام جماعت دائمی، بر افراد تازه وارد به مسجد، مقدم است.
در میان امتیازات، به مسئله«عالم بودن»بیش از هر چیزی تکیه شد هاست. این دانایی و اعلمیت، در همه مواردی که نوعی رهبری و پیشواییدر کار است، شرط و امتیاز است.
در حدیث است:
«من صلی بقوم و فیهم من هو اعلم منه لم یزل امرهم الی السفال الییوم القیامة» (۳۶) کسی که امامت نماز و پیشوایی گروهی را به عهده بگیرد، در حالیکه میان آنان، داناتر از او هم باشد، وضع آن جامعه تا قیامت، همواره رو به سقوط و پستی است.
البته همچنانکه در حدیثی گذشت، امام جماعت باید مورد پذیرش وقبول مردم باشد. این مقبولیت، از راه علم و پاکی و عدالت و تواضع واخلاق نیکو بدست میآید.
نباید غفلت داشت که گاهی دشمنان و اهل نفاق، برای ضربه زدن به اسلام و روحانیت، امام جماعتی را با شایعه و تهمت و دروغ، بدنام میکنند تا او را به انزوا بکشند. هشیاری مردم، خنثی کننده این نقشه شیطانی است. در جماعت پشت سر کسی که با فسق دورویی و دروغ، مقبولیت خود را حتی در مقابل عده ایی از دست داده است نباید ایستاد، نه آن کسی که دستهای مرموز، او را از نظرها انداخته باشد!...
[/]
[="darkgreen"]● عدالت در امام جماعت[/]
[="purple"]از شرایط امام جماعت، عادل بودن است.
عدالت را در کتب فقهی تعریف کردهاند. فقهای گرانقدر، از جمله حضرت امام خمینی(قدس سره)میفرمایند:
عدالت، یک حالت درونی است که انسان را از ارتکاب گناهان کبیره، و تکرار و اصرار نسبت به گناهان صغیره باز دارد. (۳۷) پاکی، تقوا، دوری از گناه، از نشانههای عدالت است. بنا به اهمیت این صفت، در فقه اسلامی و قانونی اساسی، داشتن آن برای مسئولان بلند پایه و مشاغل حساس، شرط است و کارهای مهم کشور و امور مردم، باید بدست افراد عادل انجام گیرد.
[="red"]پینوشتها: [/]
۱- وسائل، ج ۵ ص ۳۷۵، کنز العمال، ج ۸ حدیث ۲۲۷۹۹.
۲- من لا یحضره الفقیه، ج ۱ ص ۳۷۷.
۳- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۸۸.
۴- کنز العمال، ج ۸ حدیث ۲۲۸۱۵ از پیامبر اسلام(ص).
۵- کنزالعمال، ج ۸ حدیث ۲۲۸۱۸ و ۲۲۸۲۷.
۶- کنزالعمال، ج ۸ ص ۲۵۸.
۷- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۸۷، رساله حضرت امام، مسئله ۱۴۰۰.
۸- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۸۸.
۹- کنزالعمال، ج ۸ ص ۲۵۶.
۱۰- و اذا قاموا الی الصلوة قاموا کسالی(نساء، آیه ۱۴۲).
۱۱- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۸۸.
۱۲- همان مدرک.
۱۳ همان مدرک، ص ۶۸۹، وسائل، ج ۵ ص ۳۷۳.
۱۴- سفینة البحار، ج ۱، جماعت.
۱۵- کنز العمال، ج ۸ حدیث ۲۲۷۹۲.
۱۶- توضیح المسائل امام(قدس سره)مسئله ۱۴۰۰.
۱۷- توضیح المسائل امام(قدس سره)مسئله ۱۴۰۲.
۱۸- وسائل، ج ۵ ص ۳۷۷.
۱۹- کنزالعمال، ج ۸ ص ۲۵۵.
۲۰- و۲۱- سفینة البحار، ج ۱، جماعت.
۲۲- و۲۳- من لا یحضره، ج ۱ ص ۳۷۷.
۲۴- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۹۰.
۲۵- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۹۱، وسائل، ج ۵ ص ۴۱۶.
۲۶- وافی، ج ۲ ص ۱۷۷.
۲۷- و۲۸- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۹۱.
۲۹- وسائل ج ۵ ص ۴۱۷ و مستدرک، ج ۱ ص ۴۹۲.
۳۰- اعراف، آیه ۳۱.
۳۱- نورالثقلین، ج ۲ ص ۱۹.
۳۲- و۳۳- مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۹۲.
۳۴- من لا یحضر، ج ۱ ص ۳۸۱.
۳۵- وافی، ج ۱ ص ۱۷۷، مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۹۲ و ۴۹۳، وسائل، ج ۴ ص ۴۱۹.
۳۶- من لا یحضر، ج ۱ ص ۳۷۸.
۳۷- تحریر الوسیله، ج ۱، بحث امام جماعت.[/]
[="Sienna"]منبع دو پست بالا[/]
ممنون از پاسخ شما
منظورم ثواب هايي بود كه براي امام جماعت در نظر گرفته شده بود . در واقع چه ثواب هايي براي امام جماعت در نظر گرفته شده؟
[="] [/]
«[="]کسى که با اذن و رضايت گروهي، امامت نماز آنان را بر عهده گيرد، آنگاه در برخورد با آنها راه اعتدال را در پيش گيرد و قيام و فرائت و رکوع و سجده و نشستن خود را نيکو بجاى آورد، پاداشى برابر با پاداش تمام کسانى که با وى نماز ميگزارند، دريافت ميکند: بيآنکه چيزى از أجر نمازگزاران کاسته شود[/]»[="][/]
[="]وسائل الشيعه،ص 417، باب 27 از ابواب الصلاة جماعة، را وايت 2[/]
[="] [/]
و حديثي كه جناب مدير فرهنگي اشاره فرمودند
زینت مسجد، پیشوای شایسته و امام جماعت مسجد است.
مسجد محل ما به صورت خيلي زيادي جدي مشكل امام جماعت داره با اين دو تا حديث فكر نميكنم مشكلش حل بشه . مثلا همين امروز كسي نبود كه نماز جماعت برقرار كنه با اينكه مردم هم واسه نماز ميان.
اگه همكاري كنيد حديث هايه ديگه اي هم پيدا بشه شايد به حل اين مشكل كمك كنه اون وقت فكر كنم ثوابش به شما هم ميرسه.
البته اينم بگم خداييش قبول كردن اين مسئوليت كار سختيه .ولي خوب ديگه چي كار ميشه كرد . شايد آگاهي پيدا كردن از اجر و پاداش اين كار ، كار رو براي امام جماعت ها آسون تر كنه .
منظورم ثواب هايي بود كه براي امام جماعت در نظر گرفته شده بود . در واقع چه ثواب هايي براي امام جماعت در نظر گرفته شده؟ممنون از پاسخ شما
با سلام و تشکر از سؤال خوب شما:Gol:
دوست عزیز، با نگاه به مجموعۀ روایات بیشماری که در باب فضیلت نماز جماعت از قول صاحبان کرام، نبی مکرم اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت وارد گردیده، می توان بخوبی به فضیلت و ثوابهائی که برای امام جماعت واجد شرایط که عادل و متقی است پی برد.
در جائیکه طبق روایات، "ثواب یک رکعت نماز جماعت بیش از ده نفر، برای مأمومین قابل احساء و شمارش نیست." و در روایتی یک نماز با جماعت، بهتر از چهل سال نماز فرادی در خانه است.
ثواب و فضیلت امام جماعت که موجب گردآمدن و تحقق نماز جماعت شده جایگاه ویژۀ خود را دارد. به عبارتی "تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل"
موفق باشید ...:Gol:
soale besyar khoobi bud man ham hamishe in soal dar zehnam bude ast va mikhastam matrah konam ke shoma matrah kardin
:Gol:
[="]رسول گرامي اسلام ميفرمايند: هر كه امامت كند با ايمان و احتساب، آمرزيده شود گناهان گذشته و آينده او [/]
[="]كمال الدين حسين كاشفى بيهقى در منزلت والاى امامان جماعت مى[/][="][/][="]نويسد:«ائمه (پيشنمازان)، در ثواب با مؤذنان شريك[/][="][/][="]اند [ بلكه] جمهور علما را اتفاق است كه ثواب ائمه، زيادتر است.[/]
[="]و از ابن عباس منقول است كه: مردى نزد وى آمد و گفت: مرا كارى[/][="][/][="]آموز كه به رحمت[/][="][/][="] خداى نزديك شوم. گفت: امام جماعتى باش كه من از رسول صلى الله عليه و آله شنيدم كه گفت: «من ام قوما صابرا محتسبا كان قائدهم و دليلهم الى الجنة؛ کسي که با صبر و براي خدا امام جماعت گروهي باشد ، رهبر و راهنماي آن ها به سوي بهشت خواهد بود».[/]
[="]الرساله العليه، ص[/][="][/][="]55.[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------
تعداد حاضران در نماز جماعت، هر چه بيشتر باشد، پاداش آن بيشتراست. اين کلام رسولخداست که فرمود : «ما کثر فهو احب الي الله » حديث جالبي در بيان فضيلت نماز جماعت است که قسمتي از آن در رساله هاي عمليه هم ذکر شده است. ترجمه تمام حديث چنين است[/][="] :
[/][="]اگر اقتدا کننده 1 نفر باشد، پاداش 150 نماز داده مي شود[/][="].
[/][="]اگر اقتدا کننده 2 نفر باشد، پاداش 600 نماز داده مي شود[/][="].
[/][="]اگر اقتدا کننده 3 نفر باشد، پاداش 1200 نماز داده مي شود[/][="].
[/][="]اگر اقتدا کننده 4 نفر باشد، پاداش 2400 نماز داده مي شود[/][="].
[/][="]اگر اقتدا کننده 5 نفر باشد، پاداش 4800 نماز داده مي شود[/][="].
[/][="]اگر اقتدا کننده 6 نفر باشد، پاداش 9600 نماز داده مي شود[/][="].
[/][="]اگر اقتدا کننده 7 نفر باشد، پاداش 19200 نماز داده مي شود[/][="].
[/][="]اگر اقتدا کننده 8 نفر باشد، پاداش 36400 نماز داده مي شود[/][="].
[/][="]اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت به 10 نفر رسيدند، پاداش 72800 نماز دارد[/][="].
[/][="]ولي، همين که عدد افراد از ده نفر گذشت، حساب آن را جز خداکسي نمي داند[/][="].
[/][="]باتوجه به حدیث بالااگرثواب ماموم راجز خدای متعال کسی نمی داندثواب امام راچه کسی خواهددانست؟[/][="]![/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------
کسى که با اذن و رضايت گروهي، امامت نماز آنان را بر عهده گيرد، آنگاه در برخورد با آنها راه اعتدال را در پيش گيرد و قيام و فرائت و رکوع و سجده و نشستن خود را نيکو بجاى آورد، پاداشى برابر با پاداش تمام کسانى که با وى نماز ميگزارند، دريافت ميکند: بيآنکه چيزى از أجر نمازگزاران کاسته شود[/]
[="]وسائل الشيعه،ص 417، باب 27 از ابواب الصلاة جماعة، را وايت 2[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------
در کتاب امالی طوس صفحه 29، حدیث 31 ذکر شده که حضرت علی در سفارشی به فرزند خوانده شان محمد ابن ابی بکر (والی مصر) فرموند: مراقب نمازت باش و آن را تمام و کامل به جا آور، زیرا تو امام جماعت قومت هستی و اگر چنان کنی و از هر جهت نمازت را کامل به جا آوردی مانند تمام ثواب آنها برای توست و از اجر آنها کم نمی شود. پس هر آنچه برای شرکت در نماز جماعت ذکر شد به امام جماعت می رسد بدون اینکه از ثواب شرکت کنندگان کاسته شود[/][="].[/]
[="]-----------------------------------------------------------------------------------------------[/][="]
[/][="]پیامبر اکرم (ص) فرمودند: به خاطر انجام دادن هفت کار، جبرییل آرزو داشت کاش از فرزندان آدم (ع) بود، یکی از آن کارها، خواندن نماز با جماعت است.[/]
[="] ---------------------------------------------------------------------------------------------[/][="]
[/][="]رسول خدا (ص) فرمودند: خدای متعال می فرماید: ای امت محمد در هر جا که هستید با گروهی از مردم به نماز جماعت مشغول شوید[/][="].[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------
امام رضا (ع) فرمودند: نماز به صورت جماعت با فضیلت تر است[/][="].[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------[/][="]
[/][="]محمد بن عماره می گوید: از حضرت امام رضا (ع) سوال کردم: مردی نماز را به تنهایی در مسجد کوفه می خواند، آیا فضیلت این نماز بیشتر است یا در جماعت شرکت کردن؟ حضرت فرمودند: نماز جماعت افضل است.[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------ حضرت رسول (ص) فرمودند: یک نماز که به جماعت برگزار گردد، فضیلت دارد بر بیست و پنج نماز فرادی.[/]
[="]رسول اکرم (ص) فرمودند: هر که با پای خود به سوی مسجد برود به هر گامی که بر می دارد، هزار حسنه در نامه عملش می نویسند و هفتاد هزار درجه برایش عطا کنند و اگر بر این عمل باشد تا بمیرد حق تعالی هفتاد هزار ملک بر او موکل فرماید که در قبر او را عیادت کنند و در تنهایی قبر مونس او باشند و برای او استغفار نمایند تا از قبرش مبعوث شود[/][="].[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------[/][="]
[/][="]پیامبر اکرم (ص) فرمود: جبرییل [/][="]([/][="]ع) نزد من آمد و گفت: ای محمد یک تکبیر که مومن در نماز جماعت درک کند برایش بهتر است از هفتاد حج و هزار عمره مستحب[/][="].[/]
[="]-----------------------------------------------------------------------------------------------[/][="]
[/][="]امام رضا (ع) می فرمایند: فضیلت نماز جماعت بر نماز فرادی هر یک رکعت برابر با دو هزار رکعت است[/]
[="]-----------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]ثواب الاعمال ،ص 87[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]-----------------------------------------------------------------------------------------------رعایت حال مأمومین [/]
[="]-----------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]-----------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]----------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="][/]
[="]----------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]-----------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]-----------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]شفاعت کننده [/][="]
[/][="]همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب وارد بهشت شوند، و هریک از این سه گروه (روز قیامت) میتوانند هشتاد هزار نفر را شفاعت کنند و آنها عبارتند از: 1- مؤذن. 2- امام جماعت. 3 - کسی که وضو بگیرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت به جا آورد [/][="]
([/][="]مستدرک الوسائل، ج 1، ص 488[/][="]([/][="][/]
[="]-----------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]سه گروهند که خداوند از آنان خشنود است: 1- کسی که نماز شب می خواند. 2[/][="]- [/][="]جمعی که نماز جماعت تشکیل می دهند. 3- دسته ای که در برابردشمن در راه خدا صف آرایی کرده اند [/][="]
)[/][="]ثواب الاعمال، ص 96[/][="]([/][="][/]
[="]--------------------------------------------------------------------------------------------[/][="]
[/][="]کسی که پشت سر عالم نماز به جا آورد، مانند کسی است که پشت سر پیغمبر خدا نماز خوانده است [/][="]
[/][="]بحار الانوار، ج ,88 ص 119[/]
[="] [/]
[="]
[/][="]قال علی (علیه السلام): [/][="]
[/][="]و هنگامی که به نماز جماعت برای مردم می ایستی، باید نمازت نه نفرت آور و نه تضییع کننده باشد. (نه آنقدر آن را طول بده که موجب تنفر مأمومین شود و نه آنقدر سریع که نماز را ضایع کنی) چرا که در بین مردمی که با تو به نماز ایستاده اند، هم بیمار وجود دارد و هم افراد حاجتمند هست[/][="].
[/][="]گاه نیز اتفاق می افتاد که نماز را زودتر از حد معمول به اتمام می رساندند و وقتی از حضرت علت امر را جویا شدند فرمود[/][="]:
[/][="]مگر صدای گریه کودک را نشنیدید؟ [/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مرا به سوی یمن می فرستاد، از ایشان پرسیدم: چگونه با آنان نماز بخوانم؟ آن حضرت فرمود؟ نمازی بخوان همچون نمازی که ناتوان ترین آنها می خواند و نسبت به مؤمنان رحیم و مهربان باش.[/]
[="]قال علی (علیه السلام): آخر ما فارقت علیه حبیب قلبی اءن قال: یا علی! اذا صلیت فصل صلوة اءضعف من خلفک و لا تتخذن مؤذنا یاءخذ علی اءذانه اءجرا.(15)[/]
[="]آخرین لحظه ای که از محبوب دلم حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جدا شدم، به من فرمود: یا علی! چون با مردم نماز خواندی، نماز ناتوان تری کسی را که پشت سرت قرار گرفته بجای آور. و مؤذنی را که برای اذان گفتن مزد دریافت کند به کار اذان مگمار.[/]
[="]قال علی(علیه السلام): و صلوا بهم صلوه أضعفهم و لا تکنوا فتانین. (16)[/]
[="]و با مردم همانند ناتوان ترین آنان نماز بگزارید. (با طول دادن آن موجبات زحمت آنان را فراهم نیاورید) و سبب فتنه و فساد نباشد.[/]
[="] [/]
[="] [/]
[="] [/]
[="]امام علی (علیه السلام):[/]
[="]جوانمردی در هنگام حضور در وطن شامل تلاوت قرآن و هم نشینی با علماء و نگریستن در احکام دین و مواظبت بر نماز خواندن در جماعتها است.[/]
[="]عبدالله بن عباس روایت می کند که رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «من سمع المنادی فلم یمنعه من اتباعه عذر – قالوا: و ما العذر؟ - قال خوف او مرض لم تقبل منه الصلاة التی صلی» (18)[/]
[="]کسیکه أذان را شنید و در إجابت کردن آن عذری او را منع نکرد، گفتند عذر مانند چه؟ فرمود: مانند ترس از دشمن، و یا مرض؛ نماز او قبول نمی شود.[/]
[="]یعنی نماز که در خانه می خواند از او قبلو نمی شود.[/]
[="]همچنین در حدیث دیگری روایت می کند که آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «من سمع النداء فلم یأته فلا صلاة له إلا من عذر» (19)[/]
[="]کسیکه أذان را بشنود ولی به نماز جماعت حضور نیابد نماز از او قبول نمی شود، مگر اینکه عذر داشته باشد.[/]
[="]و از أبی الدرداء (رض) روایت است که فرمود از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که می فرمود:[/]
[="]«ما من ثلاثه فی قریه و لا فی بدو لا تقام فیهم الصلاه الا قداستحوذ علیهم الشیطان فعلیکم بالجماعه فانما یاکل الذنب من الغنم القاصیه» (20)[/]
[="]هر سه نفری که در قریه و یا بادیه نشینی باشند و نماز جماعت را بر پا نکنند، کسانی هستند که شیطان بر دل آنان سخت احاطه کرده، پس بر شماست که به جماعت حاضر شوید، زیرا گرگ همیشه گوسفندی را که از چوپان دور شده می خورد.[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) خبر رسید که گروهی برای نماز در مسجد حاضر نمی شوند. حضرت خطبه ای خواند و در آن خطبه چنین فرمود: به درستی که گروهی برای نماز در مساجد ما حاضر نمی شوند. پس با ما هم، نه غذا بخورند، نه آب بیاشامند و نه مشورت کنند و نه از ما (زن) بگیرند و از غنائم ما چیزی اخذ نکنند، تا این که در نماز جماعت با ما حاضر شوند.[/]
[="]رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم تصميم گرفتند خانه ي بعضي از اصحابشان را که در منزل نماز مي خواندند و به نماز جماعت مسجد حاضر نمي شدند به آتش بکشند ، شخص نابينايي آمد و عرض کرد : اي رسول خدا ! من چشم ندارم ، صداي اذان را مي شنوم ؛ ولي کسي را ندارم که مرا کمک نمايد تا به مسجد آمده و با شما جماعت بخوانم . حضرت فرمودند : از منزلت به مسجد طنابي بکش و به وسيله ي آن به جماعت شرکت کن .[/]
[="]-----------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]حقى كه امام جماعت بر مأموم دارد[/]
[="]حق امام جماعت تو در نماز گزارى آن است كه بدانى نماينده ميان تو و خداى توست و از سوى تو نزد خدا سخن مى[/][="][/][="]گويد و تو از سوى وى سخن نمى[/][="][/][="]گوئى و براى تو دعا مى[/][="][/][="]كند و تو براى او دعا نمى[/][="][/][="]كنى و بيم ايستادن نزد خدا راندارى و بيم ايستادن نزد خدا را از سوى تو متحمل مى[/][="][/][="]شود، هر گاه نماز تو كاستى داشته باشد بر گردن اوست و هر گاه درست باشد در پاداش وى شريك خواهى بود و او را به تو فزونى نيست، جان تو را با جان خويش نگاه داشته و نماز تو را با نماز خويش نگاه داشته است، پس وى را به همان اندازه سپاسگذار باشيد(1).[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]سزاواراست که صفها کامل و به هم پیوسته باشند، و میان دو صف فاصله به اندازه ای باشد که یک انسان بتواند سجده کند و اگر در نماز جماعت فاصله دو صف جلو و عقب کمتر از این باشد، چنین نمازی نماز کامل و درستی نیست .[/]
[="]------------------------------------------------------------------------------------------------[/]
[="]امام صادق(ع)در تفسیر این آیه شریفه (خذوا زینتکم عند کل[/][="][/][="]مسجد) هنگام رفتن به مسجد، زنیت [/][="][/][="]خود را همراه داشته باشید)[/]
[="]فرمود: زینت مسجد، پیشوای شایسته و امام جماعت مسجد است.[/]
[="] [/]