چرا باید مهریه بدیم ؟>>> حرف تکراری نزنید لطفا
تبهای اولیه
دليل تعيين مهريه در ازدواج چيست؟
فلسفه تعیین مهریه از نگاه اسلام، تنها جنبه مادى و اقتصادى ندارد بلكه بسیارى از ابعاد معنوى و تربیتى لطیف كه حاكى از پیوند محبت و عشق و بقا و تكامل بوده نیز منظور شده است.
براى این كه هویت معنوى- نه اقتصادى- مهر روشن گردد لازم است برخى دستورات آسمانى كه درباره تعیین صداق و تبیین كابین و مهر در احادیث آمده است مورد دقت قرار گیرد. براى نمونه اولین كابینى كه براى مبدأ نسل كنونى بشر یعنى نكاح آدم وحوا (ع) معین شد آموزش احكام بود، چنان كه بر اساس حدیثى كه زراره از امام صادق (ع) نقل مى كند: خداوند به حضرت آدم فرمود: «رضاى من آن است كه معارف دین مرا به او بیاموزى، آدم گفت: قبول كردم». همچنین گاهى رسول اكرم (ص) كه صداق برخى اصحاب را تعلیم سوره اى از قرآن قرار مى داد.
به هر حال فلسفه مهریه را در امور ذیل خلاصه مى توان كرد:(1)
1. مهریه تجلى فطرت و طبیعت است: هدیه دادن به محبوب به عنوان اظهار محبت و نشان دادن علاقه، امرى فطرى و طبیعى است كه معمولا از سوى كسى كه پیش قدم مى شود و طالب و یا خواستگار است ارایه مى گردد. این امر حتى در میان بسیارى از موجودات رایج است. مثلا مسأله اى كه به تازگى كشف شده این است كه زاغچه نو پس از بازدید آشیانه هاى مورد نظر به اتفاق همسر آینده اش به او یك حشره هدیه مى كند.
2. مهریه قانون عشق و جذب است: مرد از نظر آفرینش مظهر طلب، عشق و تقاضا است و زن مظهر محبوبیت و معشوقیت مى باشد. مهریه از جانب مرد یك اظهار عشق و محبت فوق العاده براى زن مى باشد كه حتى بالاتر از بخشش و هدیه هاى معمولى است.
3. مهریه پاداش و نشانه حیا و عزت زن است. مهر با حیا، عفت و عزت زن یك ریشه دارد. زن از لحاظ آفرینش نسبت به شهوت ها مقاوم تر است این ویژگى همواره به زن فرصت داده كه دنبال مرد نرود و خود را رایگان در اختیار او قرار ندهد.
4. مهریه باعث بقاى خانواده و مانع از فروپاشى آن است. برخى مردان هوس باز گاه بدون هیچ دلیلى همسر را ترك و زن دیگرى را كه جوان تر و با نشاط تر است انتخاب مى كند. مهریه مانع عمده اى در مقابل این هوس رانى ها است.
5. مهر باعث تعادل اقتصادى است. هر چند زن داراى استقلال مالى و اقتصادى از نظر اسلام است ولى به طور معمول در جوامع ابتكار عمل به دست مردان است. در صورت طلاق و جدایى احتمال این كه زن بدون پشتوانه اقتصادى بماند بسیار زیاد است. وجود مهریه یك نوع احساس امنیت اقتصادى و پشتوانه براى زن مى باشد(2)
نتیجه آن كه: مهریه از نظر اسلام تنها جنبه مادى ندارد بلكه افزون بر آن، حكمت هاى دیگرى نیز در تعیین مهر نهفته است بنابراین نه تنها به زنان به عنوان كالا نگاه نشده بلكه ارزش و احترام زن به وسیله وضع و تأیید چنین قانونى محفوظ مانده است.
پىنوشت
1. زن در آیینه جلال و جمال، آیت الله جوادى آملى، نشر اسراء، ص 043
2. ر. ك: شهید مطهرى، حقوق زن در اسلام، ص 102
حرف تکراری لطفا نزنید:Ealam:
زیاد شنیدم و خوندم اما
هنوز برای من حل نشده که چرا باید برای ازدواج آقا پسر مهریه بپردازه .
منهای تمام حرفایی که راجب کم و کیف اون زده میشه من با اصلش مشکل دارم .
مگه ازدواج یه علاقه و کشش دوطرفه نیست ؟ پس چرا باید پسر بابتش پول بده . این اون معنای عشق رو خراب میکنه
مگه اسلام تمام هزینه های زندگی رو به عهده شوهر نگذاشته ؟؟ حتی اگه خانوم درآمد هم داشته باشه باز هم میتونه درآمدش رو نگه داره و هزینه زندگی رو از شوهرش بخواد .
این همه که اسلام خانوما رو تحویل گرفته ...
پس این مبلغ سنگین چیه که باید پرداخت بشه ؟؟
اصلا مگه قراره دختر خانوم معامله بشه ؟؟؟؟؟
ماشالا همه هم میگن که مهریه ارزش دختر نیست و بازم سرش چونه میزنن
و همه هم میگن که مهریه خوشی نمیاره ولی بازم براشون مهمه
و امان از عند المطالبه
بلاخره ما نفهمیدیم ..
البته مطلبی که به ذهن خودم میرسه اینه که مهریه ای که اسلام گفته با مهریه ای که ما میگیم خیلی فرق داره
البته مشکل بازم باقیه
شما چی فکر میکنید؟
مفهوم شناسي مهریه
مهر كه به آن «صداق» هم میگویند، عطیه و پیشكشی است كه مرد در برابر ازدواج به همسر خود میدهد. در قرآن كریم میخوانیم:
« و آتو النّساء صدقاتهنُّ نحلة؛ در كمال رضايت قلبى، مهر زنان را به آنان بپردازید». (نساء: 4)
فیض كاشانی در تفسیر صافی مینویسد: «برخي مهر را هديه خداوند به زنان نیز ميدانند».[1]
«در سنت اسلامى، زن نميتواند از پذيرش مهریه، ولو به مقدار ناچیز، سرباز زند. در اسلام، مسئله مهر و پرداخت آن تا آن درجه اهمیت دارد كه اگر شوهر زنی كافر شود، و مهر زنش را كه مثلاً بدهكار بوده نپردازد، دولت اسلامی او را موظف به پرداخت آن میكند و در صورت قدرت او، از بیت المال به آن زن میپردازد. نیز حاكم اسلامي با استفاده از اختيارات خود، میتواند به طلبكار بگوید كه از طلب خود صرفنظر نماید، ولی نمیتواند زن را وادار سازد مهر خود را ببخشد».[2] »نهاد مهر در ایران، بر اساس سنّت بنا شده است و مهرهای سنگین به تازگی معمول شده و همچون سدّی در برابر تشكیل خانواده قرار گرفته است؛ در حالی كه قهر، مظهر تعهد شوهر برای تأمین زندگی است».[3]
فلسفه مهر
هدیه و پیشكشی كه شوهر به عنوان مهر به همسر میدهد، در حقیقت وسیلهای برای مطمئن ساختن زن به صفای قلبی خویش و دریافت پاسخ مثبت و صمیمانه به پیشنهاد عشق اوست. مرد با اعطای چنین هدیهای میخواهد به زن بگوید: طالب توأم، تو را دوست میدارم و صفای تو را ارج مینهم. بدین سان، اگر مهر بر این اساس توجیه شود، وسیله خوبی برای ایجاد مهر و محبت بین زوجین و عاملی قوی برای انس و الفت است.[4]
استاد شهيد مطهرى نیز در این باره مينويسد:
به عقیده ما، پدید آمدن مهر، نتیجه تدبیر ماهرانهای است كه در متن خلقت و آفرینش برای تعدیل روابط زن و مرد و پیوند آنها به یكدیگر به كار رفته ست. مهر از آنجا پیدا شده كه در متن خلقت، نقش هر یك از زن و مرد در مسئله عشق، مغایر نقش دیگری است. نوع احساسات زن و مرد نسبت به یكدیگر، یك جور نیست. قانون خلقت، جمال و غرور و بینیازی را در جانب زن، و نیازمندی و طلب و عشق و تغزل را در جانب مرد قرار داده است. و همینها سبب شده كه زن توانسته مرد را به عنوان خواستگار به آستانه خود بكشاند، مردها را به رقابت با یكدیگر وادار كند، با خارج كردن خود از دسترسی مرد، عشق رمانتیك به وجود آورد، و آن گاه كه تن به ازدواج با مرد میدهد، عطیه و پیشكشی از او به عنوان مهر و نشانهای از صداقت او دریافت دارد. مهر، با حیا و عفاف زن یك ریشه دارد و زن به الهام فطری دریافته است كه عزت و احترام او به این است كه خود را در امر ازدواج، رایگان در اختیار مرد قرار ندهد و به اصطلاح شیرین بفروشد. مهر، مادهای است از یك آیین نامه كلی كه طرح آن در متن خلقت ریخته شده و با دست فطرت تهیه شده است. قرآن كریم در آیه 4 سوره نساء از مهر به «صَدُقه» یاد كرده است و صدقه از ماده صدق است، و بدان جهت به مهر، صداق یا صدقه گفته میشود كه نشانه راستین بودن علاقه مرد است. همچنین در آیه، از كلمه مهر با عنوان «نحله» یاد شده است؛ یعنی آنكه مهر، هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی و پیشكشی و عطیه و هدیه ندارد.[5]
استجاب كم بودن مهریه
گر چه براي مهریه اندازهاي معين نميتوان مطرح كرد و ميزان درآمدها و چگونگي زندگي افراد، در تعیین اندازه مهر میتواند اثرگذار باشد. اسلام به كم بودن مهریه سفارش كرده و آن را امري مستحب دانسته كه پاداشي الهي دارد توصيه اسلام اين است كه مقدار مهر زنان به گونهاي باشد كه مرد بتواند با آسودگي خاطر و رضايت قلبي آن را بپذيرد؛ چرا كه بيگمان كراهت قلبي در پذيرش اندازه مهریه، به شكل پنهانی و ناخودآگاه، روزنههايي از بيمهري و دلسردي را به روي مرد ميگشايد و در قلب او خراش نازكي پديد ميآورد و در نتیجه، در دل او در مورد همسر آیندهاش علامت سؤالی ایجاد كند كه میتواند به سردی روابط بینجامد. رسول خدا(ص) در این باره ميفرمايد: «بهترین زنان امت من، زیباترین آنها از نظر چهره، و كم مهرترین آنها هستند».[6]
امام صادق(علیه السّلام) نیز فرموده است: «همانان از بركت زن، كم بودن مهریهاش و از بديُمني او، زیادی مهرش است».[7]
بيگمان برخي از آنها كه مهریه سنگين را پيشنهاد ميدهند، گویا نوعی وثیقه مالی میستانند تا به گمان خود، زن در برابر مشكلات احتمالی بیمه شود و خاطرش آسوده گردد؛ در حالي كه تجربه وشان داده است هرگز اين گونه وثيقههاي مالى، به تنهايي بر پايداري و استواري روابط زناشويى توانا نبوده است و هيچ وثيقهاى، به پای وثیقه اخلاقی نمیرسد؛ وثیقهای كه اگر در مرد وجود داشته باشد، خوشبختي زن در آينده تأمين است گر چه مهریهاش اندك باشد.
شهيد مطهري در این باره ميفرمايد:
آیا علت اینكه پیامبر برای زنان خود مهر قرار میداد، این بود كه میخواست به آنها در مقثابل خودش وثیقه مالی بدهد؟ و علت اینكه در ازدواج علی(علیه السّلام) و فاطمه(سلام الله علیها) مهر قرار داد، این بود كه میخواست برای فاطمه(سلام الله علیها) در مقابل علی(علیه السّلام) یك وثیقه مالی و وثیقه اطمینان فكری بگیرد؟ اگر چنین است، پس چرا پیغمبر اكرم(ص) زنان را توصیه كرد كه متقابلاً مهر خود را به شوهر ببخشند و برای این كار پاداشها ذكر كرده است. به علاوه، چرا توصیه كرد حتی الامكان مهر زنان زیاد نباشد؟ آیا جز این است كه از نظر پیغمبر اسلام(ص)، هدیه زناشویی مرد به نام مهر، و بخشش مهر از طرف زن به مرد، موجب استحكام الفت و علقه زناشویی میشود؟ با این وجود این، به هیچ وجه نمیتوان گفت نظر اسلام از مهر این بود كه وثیقهای در اختیار زن قرار دهد.[8]
نكوهش مهر زیاد
همان گونه كه كم بودن مهریه در احاديث اسلامي نشانه بركت و خوش يمني زن به خانه مرد شناخته شده و موجب بالا رفتن ارزش معنوي او ميشود، سنگینی مهر نكوهش گردیده و از آن با عنوان بدیمنی و شومی زن نام برده شده است. رسول گرامی اسلام(ص) میفرماید: «شومی و بدقدمی زن، به سنگین بودن مهر اوست».[9] همچنين امام علی(علیه السّلام) در این باره ميفرمايد: «مهریه زنان را گران و سنگين نكنيد كه دشمني در پي خواهد داشت».[10] سخنان مقام معظم رهبرى در این باره شنيدني است:
هر چه مهریه كمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیكتر است؛ چون طبیعت ازدواج، معامله نیست، خرید و فروش كه نیست، اجاره دادن كه نیست؛ زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدس، يك مهریهاي را معين كرده كه بايد يك چيزي در این ميان باشد، اما نباید سنگین باشد. بایستی عادی باشد. به گونهای باشد كه همه بتوانند انجام دهند. اینكه میبینید ما گفتیم 14 سكه بیشتر را عقد نمیكنیم، نه برای این است كه چهارده سكه بیشتر، اشكال در ازدواج ایجاد میكند، خیر؛ اين براي اين است كه آن جنبه معنوي ازدواج غلبه پيدا كند بر جنبه مادى.
مثل یك تجارت و معامله نباشد. اگر كسی برای دختر خود اهمیت قائل است، یا دختری برای خود ارزش قائل است، راهش اين نيست كه بگويد بايد مهریه ما را زياد كنيد. مهریه هر چقدر كمتر باشد، جنبه انسانی این پیوند بیشتر است. كساني كه مهریه دخترشان را براي احترام به دخترشان بالا ميبرند، اشتباه میكنند. این احترام نیست؛ این بیاحترامی است. بعضي خيال ميكنند مهریه سنگين، به حفظ پیوند زناشویی كمك میكند. این خطاست اشتباه است. اگر خدای ناكرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه سنگين هيچ معجزهاي نميتواند بكند.[11]
پي نوشت ها:
[1]. ملامحسن فيض كاشانى، تفسير صافى، قم، نوید اسلام، 1386، چ 2، ج 2، ص 166.
[2]. علي قائمى، تشكیل خانواده در اسلام، تهران، اميرى، 1378، چ 10، ص 111.
[3]. حسين نجاتى، روان شناسي زناشويى، تهران، بیكران، 1380، چ 5، ص 95.
[4]. تشكیل خانواده در اسلام، ص 111.
[5]. شهيد مطهرى، نظام حقوقی زن در اسلام، تهران، اسراء، 1375، چ 22، صص 231، 232 و 235.
[6]. وسائل الشیعه، ج 21، ص 252.
[7]. همان، ص 254.
[8]. حقوق زن در اسلام، صص 448 و 449.
[9]. وسائل الشیعه، ج 20، ص 255.
[10]. وسائل الشیعه، ج 20، ص 256.
[11]. مطلع عشق، صص 126 و 127.
با سلام
یکی از سنت های بسیار کهن اجتماعی رایج در جوامع بشری که قدمتی بسیار طولانی دارد، پرداخت مهریه در پیوند ازدواج است؛
به عبارت دیگر از گذشته های بسیار دور تا امروز، رسم بر آن است که مرد هنگام ازدواج و بویژه زمانی که خواستگاری وی با پاسخ مثبت از سوی نامزد مورد نظر همراه می شود، مبلغی را به عنوان مهریه برای زن در نظر می گیرد؛
اگرچه سنت پرداخت مهریه، همانند سایر سنت های اجتماعی، طی روزگار گذشته، تحولات و دگوگونی های زیادی را پشت سر گذاشته و با توجه به زمان و مکان، دچار تغییرات مختلفی شده است.
قرآن کریم از مهریه زنان با عنوان «صدُقه» یاد نموده و حکم به وجوب آن می نماید.
از این حکم قرآنی چنین فهمیده می شود که وجوب مهر در عقد نکاح، نه یک حکم تأسیسی و اختصاصی شریعت اسلام، بلکه یک حکم امضایی است که قرآن مجید با مهر تأیید زدن بر یک سنت پسندیده اجتماعی، آن را تحکیم بخشیده و تقویت نموده است؛
زیرا اولاً ترکیب کلمات و ساختار آیه شریفه «وآتوالنساء صدقاتهن نحلة» به گونه ای است که وجود مهریه در آن مفروض و مفروغ عنه تلقی شده است؛ به بیان بهتر اضافه ی «صدقات» به ضمیر «هنّ» و مقدم داشتن کلمه «النساء» بیان این معنا است که زنان مهریه داشته اند و پرداخت مهریه در بین مردم و در سنن ازدواج شان متداول بوده است؛(1)
بنابراین، معنای آیه این نیست که «به زنان مهریه بدهید» بلکه معنای دقیق آن این است که «مهریه زنان را به خودشان بدهید.» و روشن است که این معنا، به صراحت از وجود مهریه حکایت دارد؛ از این جهت است که می گوییم وجوب مهریه یک حکم امضایی نه تأسیسی.
ثانیاً؛ اگر از منظر تاریخی هم به مسئله نظر افکنده شود معلوم می گردد که پرداخت مهر، علی رغم تحولات و تغییرات چشمگیر، یک سنت پایدار اجتماعی است که از گذشته های دور تا امروز در جوامع بشری رایج است.
در مصر باستان، زوج مبلغی را به عنوان جبران خسارت از این جهت که با ازدواج، یکی از اعضای خانواده ی فردی را از او می گرفت، به پدر دختر می داد؛ یعنی در واقع پرداخت «مهر» بابت تسکین و کاهش دادن درد و رنج ناشی از جدایی دختر از پدرش صورت می گرفت. (2)
در بابل، مهر به عنوان وجه المعامله و در واقع بهای زن بود که به پدر او داده می شد؛ هرچند به مرور زمان، خرید آن به منظور ازدواج، با جایگزینی هدیه ای برای پدر زن، حالت نمادین یافته بود (3)
جوامع قبیله ای و بادیه نشین حجاز نیز از همین سنت پیروی می کردند و مبلغ پرداختی از سوی مرد، به هر عنوانی که داده می شد به پدر دختر اختصاص داشت؛ اما پس از تابش اشعه حیات بخش اسلام بر حجاز و طلوع خورشید عدالت در آن سرزمین، تنها تغییر بنیادینی که در این سنت اجتماعی پدید آمد، اختصاص یافتن مهریه به خود زن بود.
پي نوشت:
1- محمد حسین طباطبایی؛ المیزان؛ ترجمه سید باقر موسوی؛ ج 4،ص 269.
2-غالب غانم؛ القوانین و النظم عبرالتاریخ؛ ص 47.
3-همان؛ ص 60.
نظر برخي از مفسرين راجع به مهريه:
شیخ طوسی(ره): اینکه خداوند مهریه را بر مرد واجب نموده و زن را موظف به پرداخت چیزی نکرده است، از منظر بعضی از مفسران بدین معناست که در واقع، مهریه عطیه ای از سوی خداوند متعال برای زنان است. (1)
طنطاوی: «نحله»، یعنی عطیه و هدیه ی بدون عوض که با رضایت قلبی به کسی داده می شود. (2)
محمد جواد مغنیه: مراد از نحله عطیه ای است که خداوند پرداخت آن را بر زوج واجب گردانیده و... در حقیقت، خداوند شوهران را موظف نموده تا از جانب خداوند متعال، هدیه ای را به همسران شان بدهند. پس مهریه عوض بهره برداری جنسی نیست؛ چون زن و مرد در این نیاز، مشترکند. (3)
سید قطب: خداوند متعال به شوهر دستور می دهد تا مهریه را به عنوان هدیه ی محض با رضایت قلبی تمام و با آسودگی خیال به همسرش اعطا کند، دقیقاً همان طوری که یک هدیه و بخشش را به کسی می دهد(4)
احمد مصطفی المراغی: معنای آیه شریفه این است که زنانی را که به عقد ازدواج تان درمی آورید، مهریه شان را به عنوان هدیه و بخشش بدهید.(5)
ابو الحسن الماوردی: نحله همان عطیه و هدیه ی بدون عوض است. اینکه دین را نحله نامیده اند به این دلیل است که عطیه ای از سوی خداوند متعال است.(6)
محمد حسین فضل اللَّه: «آیه شریفه، مهریه را ثمن و عوض ندانسته؛ بلکه آن را «نحله» می خواند؛ یعنی عطیه ای که انسان به کس دیگری بدون چشم داشت عوض، می دهد...(7)
پي نوشت:
1-تفسیر التبیان؛ ج 3، ص 109، ذیل آیه 4 سوره ی نساء.
2- الجواهر؛ ج 3، مصر، ص 10، ذیل همان آیه.
3- التفسیر الکاشف؛ ج 2، ص 250، ذیل همان آیه.
4-فی ظلال القرآن.
5-تفسیر المراغی؛ ج 4،ص 184، ذیل همان آیه.
6-النکت و العیون؛ ج 1، ص 451، ذیل همان آیه.
7-تفسیر من وحی القرآن؛ ج 7، ، ص 69، ذیل همان آیه
فلسفه مهرهدیه و پیشكشی كه شوهر به عنوان مهر به همسر میدهد، در حقیقت وسیلهای برای مطمئن ساختن زن به صفای قلبی خویش و دریافت پاسخ مثبت و صمیمانه به پیشنهاد عشق اوست. مرد با اعطای چنین هدیهای میخواهد به زن بگوید: طالب توأم، تو را دوست میدارم و صفای تو را ارج مینهم. بدین سان، اگر مهر بر این اساس توجیه شود، وسیله خوبی برای ایجاد مهر و محبت بین زوجین و عاملی قوی برای انس و الفت است.[4]
باز جواب سوال من نشد
هر اسمی که روی مرد میخواهید بزارید . طالب عاشق دوستدار خواستگار...
و من هم منکر این نشدم که باید مرد طرفش رو از خودش مطمئن کنه اما ...
اما آیا این دادن اطمینان باید مالی باشه ؟ راه دیگه ای نبود ؟
و سوال اصلی این بود که
مگر ازدواج علاقه و کشش دو طرفه نیست ؟ پس چرا مرد ؟
مگه پسر قراره دختر رو خریداری کنه که با مهریه بخواد ... گفتن ازدواج نگفتن معامله ...
و یادم رفت بگم
از تمام حرفای آقایون کارشناس لزوم مهریه استفاده نمیشه بلکله نهایتا رججانش بدست میاد البته منهای جنبه شرعی
یک کلام چون ممکنه بعدازمدتی فیلت یادهندوستان بکنه انوقت راحت ازروی یکی که همه زندگیشو صرف مرد هوس بازی کرده رد بشه و براحتی احساساتشو له کنه
حرف تکراری لطفا نزنید:ealam:زیاد شنیدم و خوندم اما
هنوز برای من حل نشده که چرا باید برای ازدواج آقا پسر مهریه بپردازه .
منهای تمام حرفایی که راجب کم و کیف اون زده میشه من با اصلش مشکل دارم .
مگه ازدواج یه علاقه و کشش دوطرفه نیست ؟ پس چرا باید پسر بابتش پول بده . این اون معنای عشق رو خراب میکنهمگه اسلام تمام هزینه های زندگی رو به عهده شوهر نگذاشته ؟؟ حتی اگه خانوم درآمد هم داشته باشه باز هم میتونه درآمدش رو نگه داره و هزینه زندگی رو از شوهرش بخواد .
این همه که اسلام خانوما رو تحویل گرفته ...
پس این مبلغ سنگین چیه که باید پرداخت بشه ؟؟
اصلا مگه قراره دختر خانوم معامله بشه ؟؟؟؟؟
ماشالا همه هم میگن که مهریه ارزش دختر نیست و بازم سرش چونه میزنن
و همه هم میگن که مهریه خوشی نمیاره ولی بازم براشون مهمهو امان از عند المطالبه
بلاخره ما نفهمیدیم ..
البته مطلبی که به ذهن خودم میرسه اینه که مهریه ای که اسلام گفته با مهریه ای که ما میگیم خیلی فرق داره
البته مشکل بازم باقیهشما چی فکر میکنید؟
باعرض سلام و خسته نباشید
این سوال را برای توضیحات بیشتر مربوط به کارشناسان احکام و فلسفه قوانین شرعی می شود اما به نظر بنده که در بخش مشاوره هستم در اسلام مهریه یک چیز ابداعی و اختراعی نبوده بلکه اسلام مهریه را به حالت فطری و طبیعی آن برگردانید. قرآن کریم با لطافت و ظرافت بی نظیری میگوید: (وآتُو النِسأَ صَدُقاتِهِنَّ نَحْلًَْ); یعنی مهریه زنان را که به خود آنها تعلق دارد (نه به پدران یا برادران آنها) و عطیه و پیشکشی است از جانب شما به آنها به خودشان بدهید.
قرآن کریم در این جمله کوتاه به سه نکته اساسی اشاره کرده است: اولاً با نام صدُقه یاد کرده است نه با نام مهریه زیرا نشانه راستین بودن علاقه مرد است. دیگر اینکه با ملحق کردن ضمیر (هُنَّ) به این کلمه میخواهد بفرماید که مهریه به خود زن تعلق دارد نه پدر و مادر، مهریه مزد پرورش و شیردادن و تغذیه و خوراک او نیست. سوم اینکه با کلمه نحله کاملاً تصریح میکند که مَهر هیچ عنوانی جز عنوانی تقدیمی و پیشکشی و عطیه و هدیه ندارد بنابراین مهریه از احساسات دقیق و عطوفتآمیز مرد ناشی شده نه از احساسات خشن و مالکانه او، آنچه از ناحیه زن در این امر دخالت داشته، حسن خودداری مخصوص او بوده نه ضعف و بی اراده بودن او، مهریه تدبیری است از ناحیه قانون خلقت برای بالا بردن ارزش معنوی زن و قرار دادن او در سطح عالیتری. در حقیقت ارزش معنوی مهریه برای زن بیش از ارزش مادی آن است.
گذشته از اینها میتوان مهریه را بعنوان یک پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب کرد زیرا در صورت جدایی زن و مرد، زن متحمل خسارت بیشتری میشود زیرا مرد طبق استعداد خاص بدنی معمولاً در اجتماع نفوذ و تسلط بیشتری دارد و همچنین مردان برای انتخاب همسر مجدد امکانات بیشتری دارند ولی زنان بیوه با از دست رفتن سرمایه جوانی و زیبایی امکاناتشان برای انتخاب همسر جدید کمتر است مهریه چیزی به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیلهای برای تأمین زندگی آینده اوست موفق باشید.
باسلام خدمت شما
درخصوص سؤالي كه فرموديد بحمدا... جواب های خوبی داده شده وكتب ومقالات زيادي هم چاپ وانتشار يافته است، كه يكي از نمونه هاي آن كتاب با ارزش نظام حقوق زن دراسلام، تأليف استاد شهيد مرتضي مطهري،مي باشد كه ما دراينجا به طور اختصار به بعضي از موارد كه دراين كتاب آمده اشاره خواهيم كرد :
درمورد علت وفلسفه اصلي پيدايش مهر بايد بگوييم كه مهر، ازآنجا پيداشده كه قانون خلقت درروابط دو جنس، بعهدة هر يك ازآنها نقش جداگانه اي گذاشته است. مهر از احساسات رقيق وعطوفت آميز مرد ناشي شده نه از احساسات خشن ومالكانة او، آنچه از ناحية زن دراين امر دخالت داشته،حس خودداري مخصوص او بوده نه ضعف وبياراده بودن او، مهر، تدبيري است از ناحيه قانون خلقت براي بالابردن ارزش زن وقرار دادن اودرسطح عاليتري، مهر به زن شخصيت مي دهد. ارزش معنوي مهربراي زن بيش از ارزش مادي آن است.
پديد آمدن مهر، تدبير ماهرانه اي است كه درمتن خلقت وآفرينش براي تعديل روابط زن ومرد وپيوند آنها به يكديگر به كار رفته است.
مهر ازآنجا پيدا شده كه درمتن خلقت نقش هر يك از زن ومرد درمسأله عشق مغاير نقش ديگري است، عرفا اين قانون را به سراسرهستي سرايت مي دهند ومي گويند قانون عشق وجذب وانجزاب بر سراسر موجودات ومخلوقات حكومت مي كند.
نوع احساسات زن ومرد نسبت به يكديگر يك جور نيست،قانون خلقت،جمال وغرورو بينيازي را درزن، ونيازمندي وطلب وعشق وتغزل را در مرد قرار داده است.ضعف زن درمقابل نيرومندي بدني به همين وسيله تعديل شده است وهمين جهت موجب
شده كه همواره مرد از زن خواستگاي كرده است.
و مهر، با حيا وعفاف زن يك ريشه دارد زن با الهام فطري دريافته است كه عزت واحترام او به اين است كه خود را رايگان دراختيار مرد قرار ندهد وبه اصطلاح شيرين بفروشد.
زن درمرد تأثير فراوان داشته،تأثير زن درمرد از تأثير مرد درزن بيشتر بوده است، مرد، بسياري از هنرنمائي ها، شجاعتها ودلاوري ها ونبوغ ها و شخصيت هاي خود را مديون زن وخودداري هاي ظريفانة زن است، مديون حيا وعفاف زن است، مديون شيرين فروشي زن است.
همان قدرت زنانه كه توانسته در طول تاريخ، شخصيت خود را حفظ كند وبه دنبال مرد نرود و مرد را به عنون خواستگار به آستان خود بكاشند، مردان را به رقابت و جنگ با يكديگر دربارة خود وادارد وآنها را تا سرحد كشته شدن ببرد، حيا وعفاف را شعار خود قرار دهد، بدن خود را ا زچشم مردم مستور نگهدارد وخود را موجودي اسرارآميز جلوه دهد،الهام بخش مرد وخالق عشق او باشد، هنر آموز وشجاعت بخش ونبوغ آفرين او واقع شود و...همان قدرت مي توانسته مرد را وادار كند كه هنگام ازدواج عطيه اي به نام "مهريه" تقديم اوكند.
مهر، ماده اي است كه از يك آئين نامةكلي كه طرح آن درمتن خلقت ريخته شده وبا دست فطرت تهيه شده است.قرآن كريم، مهر را به حالت فطري آن برگردانيده است وبا لطافت وظرافت بي نظيري مي گويد : "وآتوا النساء صدقاتهن نحله" (يعني كابين زنان را كه به خود آنها تعلق دارد]نه به پدران يا برادران آنها[ و عطيه وپيشكشي است از جانب شما به آنها،بخودشان بدهيد.)،قرآن كريم در اين يك جمله كوتاه به سه نكته اساسي اشاره كرده است، نكته اول اين كه به نام صدقه(ضم دال) يادكرده است نه با نام مهر، صدقه از ماده صدق است وبدان جهت به مهر،صداق يا صدقه گفته مي شود كه نشانه راستين بودن علاقة مرد است، نكته دوم اين كه با ملحق كردن ضمير "هن" به اين كلمه مي خواهد بفرمايد كه مهريه به خود زن تعلق دارد نه پدر ومادر،مهر، مزد بزرگ كردن وشيردادن و نان دادن به او نيست، نكته سوم اين كه با كلمه نحله كاملاً تصريح مي كند كه مهر، هيچ عنواني جز عنوان تقديمي و پيشكشي وعطيه وهديه ندارد.
توصيه مي كنيم كتاب بسيار با ارزش استاد شهيد مرتضي مطهري تحت عنوان نظام حقوق زن دراسلام كه در دوران رژيم گذشته در پاسخ به انتقادات آن دوران در مجله زن روز چاپ ومنتشر گرديده مطالعه بفرماييد.
موفق باشید.
و یادم رفت بگم
از تمام حرفای آقایون کارشناس لزوم مهریه استفاده نمیشه بلکله نهایتا رججانش بدست میاد البته منهای جنبه شرعی
با سلام و تشکر از همۀ دوستانی که در بحث مشارکت داشته و مطالب مفیدی در پاسخ به دوست عزیزمان ارائه نمودند.:Gol:
اگر بخواهیم فلسفۀ حقیقی پديد آمدن مهر را بیان کنیم، باید بگوییم؛ بی شک، مهر، نتيجه تدبير ماهرانهاى است كه در متن خلقت و آفرينش براى تعديل روابط زن و مرد و پيوند آنها به يكديگر به كار رفته است.
مهر، از آنجا پيدا شده كه در متن خلقت، نقش هر يك از زن و مرد در مساله عشق مغاير نقش ديگرى است. عرفا اين قانون را به سراسر هستى سرايت مىدهند، مىگويند قانون عشق و جذب و انجذاب بر سراسر موجودات و مخلوقات حكومت مىكند با اين خصوصيت كه موجودات و مخلوقات از لحاظ اينكه هر موجودى وظيفه خاصى را بايد ايفا كند متفاوتند; سوز در يك جا و ساز در جاى ديگر قرار داده شده است.
در اکثر منابع مرتبط، آنجا كه تفاوتهاى زن و مرد بيان شده معمولاً گفته می شود كه نوع احساسات زن و مرد نسبتبه يكديگر يك جور نيست.
قانون خلقت، جمال و غرور و بىنيازى را در جانب زن، و نيازمندى و طلب و عشق و تغزل را در جانب مرد قرار داده است. ضعف زن در مقابل نيرومندى بدنى به همين وسيله تعديل شده است و همين جهت موجب شده كه همواره مرد از زن خواستگارى مىكرده است. قبلا ديديم كه طبق گفته جامعه شناسان، هم در دوره مادرشاهى و هم در دوره پدر شاهى، مرد بوده است كه به سراغ زن مىرفته است.
دانشمندان مىگويند: مرد از زن شهوانىتر است. لکن در روايات اسلامى وارد شده كه مرد از زن شهوانىتر نيست بلكه بر عكس است، لكن زن از مرد در مقابل شهوت تواناتر و خوددارتر آفريده شده است. نتيجه هر دو سخن يكى است. به هر حال مرد در مقابل غريزه از زن ناتوانتر است. اين خصوصيت همواره به زن فرصت داده است كه دنبال مرد نرود و زود تسليم او نشود و بر عكس، مرد را وادار كرده است كه به زن اظهار نياز كند و براى جلب رضاى او اقدام كند. يكى از آن اقدامات اين بوده كه براى جلب رضاى او و به احترام موافقت او هديهاى نثار او مىكرده است.
با دقت در این سؤال که چرا افراد جنس نر هميشه براى تصاحب جنس ماده با يكديگر رقابت مىكردهاند و به جنگ و ستيز با يكديگر مىپرداختهاند اما هرگز افراد جنس ماده براى تصاحب جنس نر حرص و ولع نشان ندادهاند؟ تا حدود زیادی مطلب روشن می شود. براى اينكه نقش جنس نر و جنس ماده يكى نبوده است. جنس نر همواره حالت و نقش متقاضى را داشته نه جنس ماده، و جنس ماده هرگز با حرص و ولع جنس نر به دنبال او نمىرفته است، همواره از خود نوعى بىنيازى و استغنا نشان مىداده است.
مهر، با حيا و عفاف زن يك ريشه مشترک دارد. زن به الهام فطرى دريافته است كه عزت و احترام او به اين است كه خود را رايگان در اختيار مرد قرار ندهد و به اصطلاح شيرين بفروشد.
همينها سبب شده كه زن توانسته با همه ناتوانى جسمى، مرد را به عنوان خواستگار به آستانه خود بكشاند، مردها را به رقابتبا يكديگر وادار كند، با خارج كردن خود از دسترسى مرد، عشق رمانتيك به وجود آورد، مجنونها را به دنبال ليلىها بدواند و آنگاه كه تن به ازدواج با مرد مىدهد عطيه و پيشكشى (مهریه یا صداق) از او به عنوان نشانهاى از صداقت او دريافت دارد.
از اینروست که قرآن كريم نیز با لطايف و ظرافت بىنظيرى مىگويد: و اتوا النساء صدقاتهن نحلة (1) يعنى كابين زنان را كه به خود آنها تعلق دارد(نه به پدران يا برادران آنها)و عطيه و پيشكشى است از جانب شما به آنها،به خودشان بدهيد.(نساء، آیه 4)
- برای مطالعۀ بیشتر رجوع کنید به مجموعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری، ج 19، ص 194.
موفق باشید ...:Gol:
امیر طاها دستت درد نکنه عجب سوالی پرسیدی!
حالا این برا منم سوال شد. . .:Gig:
منتظر هستم ببینم واقعا مهریه برای چیه؟!
سلام و درود:Gol:
قبلاً در این تاپیک به موضوع مهریه پرداخته شده است و شروع تاپیک با فرمایشات آیت الله مکارم شیرازی در مورد مهریه سنگین است که همین چند وقت پیش فرموده بودند.
http://www.askdin.com/showthread.php?t=7198
یا علی
سلام
گزینه اصلی که باعث میشه من اصلا ازدواج نکنم وجود مهریه است.
من کلا حتی با یک شاخه گل به عنوان مهریه مخالفم و اصلا برام منطقی نیست.
خیلی راحت بهتون بگم. اگه زندگی بعد از ازدواج خوب و سفید باشد خب هرچه که دارم و ندارم متعلق به شریک زندگیم خواهد بود
و اگر زندگی بعد از ازدواج سیاه و بد باشد حاضرم تمام زندگی خودمو بدم اما یک ثانیه دیگر آن زندگی را تحمل نکنم.
مهریه کلا منطقی نیست.(دوستان دقت کنند که اگر کسی به دلخواه خانمی را مهر کند بحثش سواست)
سلام:Gol:
ببینید شما با یکی که میخواید ازدواج کنید ،وقتی اون هیچ شناختی از شما نداره (منظورم شما نیستید و این یه بحث کلی هست) ،منظورم اینه که شناخت عمیقی لز شما نداره و شاید تمام روابط ظاهرسازی باشه،چجوری اون بیاد و به شما اطمینان کنه؟
توی جامعه ما و یا هر جای دیگه ای مبنای بعضی از ارتباطا بر پایه ی سواستفاده س
پس مطمئن باشید خیلی کم پیدا میشن دخترایی که بدون مهریه ازدواج کنن مگه اینکه هر دو طرف شناخت عمیقی از همدیگه داشته باشن و این زمانی اتفاق میفته که فامیل باشن که البته این فامیل بودن هم دلیلی بر شناخت 100% طرفین از همدیگه نیست
[="YellowGreen"]التماس دعا[/]
بینید شما با یکی که میخواید ازدواج کنید ،وقتی اون هیچ شناختی از شما نداره (منظورم شما نیستید و این یه بحث کلی هست) ،منظورم اینه که شناخت عمیقی لز شما نداره و شاید تمام روابط ظاهرسازی باشه،چجوری اون بیاد و به شما اطمینان کنه؟
سلام
این اتفاق ممکنه که برای پسر هم رخ بده. چرا شما فکر میکنی همیشه دخترها در ازدواج مظلوم واقع میشوند؟
مگه با هم فرق دارند؟
پس پسر چطوری به دختر اطمینان کنه؟ لطفا بحث را در جهت مظلوم قرار دادن دخترها و شر بودن پسرها نبرید که دیگه هم قدیمی شده هم از اولش قدیمی بود.
توی جامعه ما و یا هر جای دیگه ای مبنای بعضی از ارتباطا بر پایه ی سواستفاده س
میشه بفرمایید که شما در کدام جوامع بوده اید؟
ما که بودیم از این خبرها نبود
این اتفاق ممکنه که برای پسر هم رخ بده. چرا شما فکر میکنی همیشه دخترها در ازدواج مظلوم واقع میشوند؟
مگه با هم فرق دارند؟
نه ببینید اقایون همیشه ازدواج مجدد واسشون اسونه (شواهدم همینو نشون میده)
به قول یکی از دوستان در همین سایت که اقا هم بودن میگفتن " این نشد،یکی دیگه":Narahat:
خوب ...
ولی این خانوما هستن که از روابط ناموفقشون بیشتر لطمه میخورن
پس پسر چطوری به دختر اطمینان کنه؟ لطفا بحث را در جهت مظلوم قرار دادن دخترها و شر بودن پسرها نبرید که دیگه هم قدیمی شده هم از اولش قدیمی بود.
من گفتم خانوما مظلوم ترن ؟!!!!!!!
خیلی راحت بهتون بگم. اگه زندگی بعد از ازدواج خوب و سفید باشد خب هرچه که دارم و ندارم متعلق به شریک زندگیم خواهد بود
این جمله رو آقایون عاشقتر از شما، همه فقط قبل از عروسی و روز اول عروسیشون میگن و بعد کاملا یادشون میره
من کلا حتی با یک شاخه گل به عنوان مهریه مخالفم و اصلا برام منطقی نیست.
با سلام
فكر نمي كنيد دليلتون براي نفي يا وجود مهريه خيلي محكم نيست.
استاد شهيد مطهرى نیز در این باره مينويسد:
به عقیده ما، پدید آمدن مهر، نتیجه تدبیر ماهرانهای است كه در متن خلقت و آفرینش برای تعدیل روابط زن و مرد و پیوند آنها به یكدیگر به كار رفته ست. مهر از آنجا پیدا شده كه در متن خلقت، نقش هر یك از زن و مرد در مسئله عشق، مغایر نقش دیگری است. نوع احساسات زن و مرد نسبت به یكدیگر، یك جور نیست. قانون خلقت، جمال و غرور و بینیازی را در جانب زن، و نیازمندی و طلب و عشق و تغزل را در جانب مرد قرار داده است. و همینها سبب شده كه زن توانسته مرد را به عنوان خواستگار به آستانه خود بكشاند، مردها را به رقابت با یكدیگر وادار كند، با خارج كردن خود از دسترسی مرد، عشق رمانتیك به وجود آورد، و آن گاه كه تن به ازدواج با مرد میدهد، عطیه و پیشكشی از او به عنوان مهر و نشانهای از صداقت او دریافت دارد. مهر، با حیا و عفاف زن یك ریشه دارد و زن به الهام فطری دریافته است كه عزت و احترام او به این است كه خود را در امر ازدواج، رایگان در اختیار مرد قرار ندهد و به اصطلاح شیرین بفروشد. مهر، مادهای است از یك آیین نامه كلی كه طرح آن در متن خلقت ریخته شده و با دست فطرت تهیه شده است. قرآن كریم در آیه 4 سوره نساء از مهر به «صَدُقه» یاد كرده است و صدقه از ماده صدق است، و بدان جهت به مهر، صداق یا صدقه گفته میشود كه نشانه راستین بودن علاقه مرد است. همچنین در آیه، از كلمه مهر با عنوان «نحله» یاد شده است؛ یعنی آنكه مهر، هیچ عنوانی جز عنوان تقدیمی و پیشكشی و عطیه و هدیه ندارد.
سلام:Gol:
من گفتم خانوما مظلوم ترن ؟!!!!!!!
حالا به این جواب خودتون نگاه کنید:
نه ببینید اقایون همیشه ازدواج مجدد واسشون اسونه (شواهدم همینو نشون میده)
به قول یکی از دوستان در همین سایت که اقا هم بودن میگفتن " این نشد،یکی دیگه"
خوب ...
فکر میکنم این دیگه جای بحثی نداشته باشه!
متاسفم که هنوز همچین سطح فکری در جامعه ما وجود داره که خارجی ها را اینگونه لا ابالی و فاسد فرض میکنند.
بازم که شما چپکی برداشت کردید!!!
منظور من این بود که این مسائل واسشون عادی شده و دیگه قبل و بعد از ازدواج فرقی نمیکنه و بعد از ازدواج هم روابط قبلی طرفین واسه همدیگه زیاد ازار دهنده نیست ولی ایران چی؟
خیلی کمن کسایی که با یه دختری ازدواج کنن که قبلا ازدواج کرده یا ...
البته حق هم دارید چون فقط چشم و گوش شما به تبلیغات منفی گرایانه رسانه های کشور است. شاید خود من هم اینچنین(البته نه به این شدت) فکر میکردم تا اینکه بر اساس شرایط در محیط های مختلف قرار گرفتم و زندگی کردم و شناخت کافی پیدا کردم.
فکر کنم دید شما شدیدا مثبته!
من به هیچ وجه از شرایط ایران راضی نیستم چون به هر حال هر کشوری خوب و بد داره و شاید هم (عرض کردم شاید) از لحاظ فساد ایران در مرتبه اول قرار داشته باشه
از این خبرایی هم که به گفته شما تو کشورای خارج از ایران نیست یه نمونه خیلی ساده و مودبانه اش رو مثال میزنم:
پسر دایی من وقتی کوچیک بود به خاطر اینکه خیییلی اذیت میکرده ، وقتی توی خیابون میرفتن یه بند میبستن دور کمر اون و ادامه همون بندو دور کمر خودشون تا اینکه توی یه شعاعی از اونا فقط بتونه حرکت کنه تا اینکه ندزدنش!
خوب حالا بازم میگید طرز فکر ما بده به خاطر چیزایی که در گوشمون میخونن؟!!!!!
اینم در گوشی و شستشوی مغزی بود؟!!!!!
دوباره هم میگم من به هیچ وجه نمیگم اون کشورا بدن ولی میگم که روابط در اونجا هیچ چهارچوبی نداره و مسائل عادی تره همین!!!
این جمله رو آقایون عاشقتر از شما،
بنده کی گفتم که عاشقم یا چه مطلبی گفتم که شما عاشق بودن من را برداشت کرده اید؟
همه فقط قبل از عروسی و روز اول عروسیشون میگن و بعد کاملا یادشون میره
واقعا چه دلیل محکم و علمی آوردید!!
یک نمونه دیگر از صحبتهایی که در جهت مظلوم نمایی خانمها استفاده میشود.
پدید آمدن مهر، نتیجه تدبیر ماهرانهای است كه در متن خلقت و آفرینش برای تعدیل روابط زن و مرد و پیوند آنها به یكدیگر به كار رفته ست.
پرداخت از طرف مرد به زن باعث تعدیل روابط؟؟!!!
آن گاه كه تن به ازدواج با مرد میدهد، عطیه و پیشكشی از او به عنوان مهر و نشانهای از صداقت او دریافت دارد
مهر، با حیا و عفاف زن یك ریشه دارد و زن به الهام فطری دریافته است كه عزت و احترام او به این است كه خود را در امر ازدواج، رایگان در اختیار مرد قرار ندهد و به اصطلاح شیرین بفروشد
این مواردی است که خانمها باید نظر بدهند.
از نظر من توهین به خانمها محسوب میشود که مهریه بگیرند و عشق عرضه کنند.
فکر میکنم این دیگه جای بحثی نداشته باشه!
موافقم چون اصلا ربطی به موضوع تاپیک نداره و از اصل موضوع خارج میشویم.
منظور من این بود که این مسائل واسشون عادی شده و دیگه قبل و بعد از ازدواج فرقی نمیکنه و بعد از ازدواج هم روابط قبلی طرفین واسه همدیگه زیاد ازار دهنده نیست ولی ایران چی؟ خیلی کمن کسایی که با یه دختری ازدواج کنن که قبلا ازدواج کرده یا ...
اینو با شما موافقم.
متاسفانه در ایران هنوز خیلی راه هست تا به این درجه از نگاه و برداشت برسیم که شریک زندگی را بخاطر آینده انتخاب کنیم نه بخاطر گذشته
فکر کنم دید شما شدیدا مثبته!
متوجه نشدم از چه لحاظ دید من مثبت فرض شده است آنهم بصورت شدید :Gig:
من به هیچ وجه از شرایط ایران راضی نیستم چون به هر حال هر کشوری خوب و بد داره و شاید هم (عرض کردم شاید) از لحاظ فساد ایران در مرتبه اول قرار داشته باشه
موافقم اونم از نوع شدیدش
حالا میگیم نه مرتبه اول نه مرتبه دهم، میگیم مرتبه صدم
آیا وجود مهریه باعث جلوگیری از فساد میشه؟ تا حالا شده؟ آیا باعث فساد بیشتر نشده؟
پسر دایی من وقتی کوچیک بود به خاطر اینکه خیییلی اذیت میکرده ، وقتی توی خیابون میرفتن یه بند میبستن دور کمر اون و ادامه همون بندو دور کمر خودشون تا اینکه توی یه شعاعی از اونا فقط بتونه حرکت کنه تا اینکه ندزدنش!
چون فرمودید بچه بازیگوش بوده بهتر بود که مینوشتید که بند بهش میبستن تا گم نشه نه اینکه ندزدنش.
ولی به هرحال مفهوم این مثال و رابطه اون با بحث را متوجه نمیشم
دوباره هم میگم من به هیچ وجه نمیگم اون کشورا بدن ولی میگم که روابط در اونجا هیچ چهارچوبی نداره و مسائل عادی تره همین!!!
اینکه برای ازدواج به کلیسا، صومعه یا معبد میروند را بدون چهارچوب میپندارید؟
یا اینکه بدون ایجاد دعوا و کتک کاری خیلی راحت و دوستانه از هم جدا میشوند؟
یا اینکه چون هر 2 طرف (زن و مرد) در تمام امور زندگی شریک یکدیگر هستند و زندگی را با هم میسازند؟
لطفا بیشتر توضیح دهید و ارتباط فساد با نبود مهریه در آن جوامع بیان کنید.
سپاسگذارم
بنده کی گفتم که عاشقم یا چه مطلبی گفتم که شما عاشق بودن من را برداشت کرده اید؟
من نگفتم شما الان عاشقید ، ولی از جمله زیر مشخص میشه که عشق در زندگی خیلی براتون مهمه!
اگه زندگی بعد از ازدواج خوب و سفید باشد خب هرچه که دارم و ندارم متعلق به شریک زندگیم خواهد بود
واقعا چه دلیل محکم و علمی آوردید!!
وای که چقدر دلایل شما محکم بود!!!!
یک نمونه دیگر از صحبتهایی که در جهت مظلوم نمایی خانمها استفاده میشود.
بر خلاف سرکار سوال و شما من معتقدم که خانمها همیشه در همه زمانها و مکانها ، در طول تاریخ، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر مظلوم بوده اند و مظلوم هستند و مظلوم خواهند بود، حالا می خواهید قبول کنید! می خواهید نکنید! این نظر من است.
حالا من چند تا سوال از شما دارم؟
مهریه همانطور که از اسمش پیداست ( مهر) یک نوع هدیه است، شما از یک طرف می گویید حتی حاضر نیستید یک شاخه گل هدیه بدهید، بعد می گویید تمام زندگیت متعلق به همسرت است، شما که مهریه که فقط قسمت ( می تواند کوچکی) از اموال شماست را نمی توانید بدهید، چطور تمام اموالتان را می دهید؟
بعد هم شما که با مهریه مخالفید ، آیا با جهیزیه هم مخالفید؟ و معتقید که تمام وسایل خانه را باید خودتون تهیه کنید؟
با بچه داری و آشپزی زن هم مخالفید یا فقط مشکل مهریه است؟
بر خلاف سرکار سوال و شما من معتقدم که خانمها همیشه در همه زمانها و مکانها ، در طول تاریخ، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر مظلوم بوده اند و مظلوم هستند و مظلوم خواهند بود، حالا می خواهید قبول کنید! می خواهید نکنید! این نظر من است.
سلام خدمت شما بزرگوار
نظر شما کاملا محترم است
بحث جالب میشه اگر که با نمونه مطرح کنید در کجای تاریخ زنها مظلوم واقع شده اند و مردها نشده اند؟
شما از یک طرف می گویید حتی حاضر نیستید یک شاخه گل هدیه بدهید، بعد می گویید تمام زندگیت متعلق به همسرت است، شما که مهریه که فقط قسمت ( می تواند کوچکی) از اموال شماست را نمی توانید بدهید، چطور تمام اموالتان را می دهید؟
قصد بی احترامی ندارم اما
هر کسی که در مورد مراحل و شرایط ازدواج اندک اطلاعاتی داشته باشد میداند که مهریه توافقی است که قبل از عقد انجام میگیرد و اصولا ربطی به زندگی بعد از ازدواج ندارد.
بعد هم شما که با مهریه مخالفید ، آیا با جهیزیه هم مخالفید؟ و معتقید که تمام وسایل خانه را باید خودتون تهیه کنید؟
از نظر من ازدواج یک شروع 2 نفره میباشد. همانطور که با مهریه مخالفم با جهیزیه نیز مخالفم.
تا زمانی که زندگی 2 نفر از صفر و از پایه و با همکاری 2 طرفه شروع نشود از شور و شوق و هدف مشخص بدور خواهد بود و فقط سایه ای از زندگی خواهد بود در گذر زمان.
سلام علیکم
خوب اسم سایت وقتی گفتگوی دینی باشه به وجود آمدن همچین پستهایی غیر قابل اجتنابه
ولی دوستان توجه داشته باشند که بحث عقلی و اجتماعی داشته باشید نه خدایی نکرده رو کم کنی
در پناه حق باشید:Gol:
پرداخت از طرف مرد به زن باعث تعدیل روابط؟؟!!!
باسلام وتقدیم احترام اگه ممکنه این مطلب رو هم بخونید.
این قانون اختصاص به انسان ندارد؛ در همه جاندارها آنجا كه قانون دوجنسى حكمفرماست، با اينكه دو جنس به يكديگر نيازمندند، جنس نر نيازمندتر آفريده شده يعنى احساسات او نيازمندانهتر است و همين جهت به نوبه خود سبب شده كه جنس نر گامهايى در طريق جلب رضايت جنس ماده بردارد و هم سبب شده كه روابط دو جنس تعديل شود و جنس نر از زور و قدرت خود سوء استفاده نكند، حالت فروتنى و خضوع به خود بگيرد.
هديه و كادو در روابط نامشروع
منحصر به ازدواج و پيمان مشروع زناشويى نيست؛ آنجا هم كه زن و مرد به صورت نامشروعى مىخواهند از وجود يكديگر لذت ببرند و به اصطلاح مىخواهند از عشق آزاد بهره ببرند، باز مرد است كه به زن هديه مىدهد. اگر احياناً قهوه يا چايى يا غذايى صرف كنند، مرد وظيفه خود مىداند كه پول آنها را بپردازد. زن براى خود نوعى اهانت تلقى مىكند كه به خاطر مرد مايه بگذارد و پول خرج كند. عياشى براى پسر مستلزم داشتن پول و امكانات مالى است و عياشى براى يك دختر وسيلهاى است براى دريافت كادوها. اين عادات كه حتى در روابط نامشروع و غيرقانونى هم جارى است، ناشى از نوع احساسات نامتشابه زن و مرد نسبت به يكديگر است.
معاشقه فرنگى از ازدواجش طبيعىتر است
در دنياى غرب هم كه به نام تساوى حقوق انسانها حقوق خانوادگى را از صورت طبيعى خارج كردهاند و سعى مىكنند على رغم قانون طبيعت، زن و مرد را در وضع مشابهى قرار دهند و رلهاى مشابهى در زندگى خانوادگى به عهده آنها بگذارند، آنجا كه به اصطلاح پاى عشق آزاد به ميان مىآيد و قوانين قراردادى، آنها را از مسير طبيعت خارج نكرده است، مرد همان وظيفه طبيعى خود يعنى نياز و طلب و مايه گذاشتن و پول خرج كردن را انجام مىدهد، مرد به زن هديه مىدهد و متحمل مخارج او مىشود در صورتى كه در ازدواج فرنگى مهر وجود ندارد و از لحاظ نفقه نيز مسؤوليت سنگينى به عهده زن مىگذارند؛ يعنى معاشقه فرنگى از ازدواج فرنگى با طبيعت هماهنگتر است.
:Gol:مهر يكى از نمونههايى است كه مىرساند زن و مرد با استعدادهاى نامتشابهى آفريده شدهاند و قانون خلقت از لحاظ حقوق فطرى و طبيعى سندهاى نامتشابهى به دست آنها داده است.:Gol:
معلوم شد مهر از آنجا پيدا شده كه قانون خلقت در روابط دو جنس به عهده هر يك از آنها نقش جداگانهاى گذاشته است. معلوم شد مهر از احساسات رقيق و عطوفت آميز مرد ناشى شده، نه از احساسات خشن و مالكانه او. آنچه از ناحيه زن در اين امر دخالت داشته حس خوددارى مخصوص او بوده، نه ضعف و بىاراده بودن او. مهر تدبيرى است از ناحيه قانون خلقت براى بالا بردن ارزش زن و قرار دادن او در سطح عاليترى. مهر به زن شخصيت مىدهد. ارزش معنوى مهر براى زن بيش از ارزش مادى است.
ببخشید که یه ذره طولانی شد.
منتظر نظرتون هستم.:Ealam:
ببخشید که یه ذره طولانی شد. منتظر نظرتون هستم.
سلام دوست گرامی :Mohabbat:
در صورتی مایل به ادامه بحث در این مورد هستم که حداقل 2 خانم (نمیدانم شما هم خانم هستید یا نه اما بغیر از شما) در این بحث شرکت کنند. و قبل از من نظرشان را در مورد صحبتهای شما بفرمایند تا یکم متوجه بشوم که در چه نوع انجمنی و در میان چه انسانهایی به دنبال جواب هستم.
صحبتهای شما جای بسیار تامل دارد و میتواند برای اجتماع ما خیلی مفید واقع شود(البته اگر مفهوم حقیقی آن را دریابند)
با نهایت تشکر از شما
منتظر خانمهای محترم جهت بررسی موضوع هستم.
از نظر من توهین به خانمها محسوب میشود که مهریه بگیرند و عشق عرضه کنند.
سلام و درود:Gol:
چطوره برای به بیراهه نرفتن معصومین (ع) را الگوی شروع زندگی خود قرار بدهیم:Gol:
ایا امام علی (ع) به حضرت فاطمه (س) مهریه داد ؟
آیا مهریه دادن ایشان به حضرت فاطمه (س) نوعی توهین به ایشان بود !
خوب مسلماً نه!!!!
جناب یابنده عزیز برداشت بنده از پست های جنابعالی این است که :
شما با وضعیت کنونی و تعریف کنونی مهریه در کشور ما مخالفید !
آنچنان که علمای دین ماهم با این وضعیت مخالفند!
و به نظر بنده هم این تعریف فعلی مهریه نوعی توهین به شخصیت خانم هاست!
در این تاپیک نظر آیت الله مکارم شیرازی را در مورد مهریه آورده ام !
http://www.askdin.com/showthread.php?t=7198
یا علی
سلام :Gol:
آیا وجود مهریه باعث جلوگیری از فساد میشه؟ تا حالا شده؟ آیا باعث فساد بیشتر نشده؟
نه به طور 100% ، ولی حداقلش اینه که مرد از ترس مهریه فکر با یه زن دیگه بودنو نکنه از ترس اینکه زنش بفهمه!!!
البته این نظر شخصیه و میتونه با نظر شما در تناقض باشه
چون فرمودید بچه بازیگوش بوده بهتر بود که مینوشتید که بند بهش میبستن تا گم نشه نه اینکه ندزدنش.
نه دقیقا علتش همین بود که ندزدنش!
ولی به هرحال مفهوم این مثال و رابطه اون با بحث را متوجه نمیشم
اینم توی همون پست قبلی عرض کردم که یه مثال مودبانه میزنم و فکر میکنم تا اخر داستان رو به راحتی بشه خوند ( البته توی ایران هم ازین اتفاقا میفته ولی نه به اندازه اونجا یا اینکه حداقلش اینه که انقد اشکارا نیست )
اینکه برای ازدواج به کلیسا، صومعه یا معبد میروند را بدون چهارچوب میپندارید؟
یا اینکه بدون ایجاد دعوا و کتک کاری خیلی راحت و دوستانه از هم جدا میشوند؟
یا اینکه چون هر 2 طرف (زن و مرد) در تمام امور زندگی شریک یکدیگر هستند و زندگی را با هم میسازند؟
منظور من هیچ کدوم از اینا نبود:Gig:
منظورم روابط غیر شرعی قبل از ازدواجه (به هر حال توی مسیحیت و یهودیت هم این روابط غیر شرعی حساب میشه دیگه ولی از لحاظ عرف جامعه این کارا عادیه )
ممنون
[="YellowGreen"]التماس دعا[/]:Gol:
واقعا یک نفر یک دلیل منطقی و محکمه پسند بیاره که چرا مهریه لازمه بودنش چه نفعی داره و نبودش چه ضرری؟
مهریه فقط و فقط یه هدیه ونشانه صداقت علاقمندی مرد به همسر آینده اش هست یادمون باشه نیازهای فطری مختلفی در وجود زن ومردهست که یکی بحث هزینه کردن وتحمل بعضی هزینه ها است که بردوش مرده. اگه یه خانمی با همسرش میرن مثلا رستوران یا بیرون ومرد هزینه ها رو حساب می کنه توهین به خانمه ؟؟؟؟
من فک میکنم چون خانوما نصف آقایون ارث میبرن مهریه شامل حالشون میشه تا از این طرف جبران شه و بالعکس
واقعا یک نفر یک دلیل منطقی و محکمه پسند بیاره که چرا مهریه لازمه
[=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]حقوق كارگرِ روز مزد بيشتر از كارمند رسمى است. اين به خاطر آن نيست كه شخصيّت كارگر از كارمند بيشتر است، بلكه به خاطر آن است كه براى كارمند، بيمه، بازنشستگى، مرخّصى، حقّ مأموريّت، حقّ مديريّت، حقّ عائله، سختى كار، بدى آب و هوا و... در نظر گرفته شده است كه اگر همه آنها محاسبه شود، حقوق كارمند از كارگر بيشتر مىشود.
اسلام، ارث زن را نصف مرد قرار داده ولى در عوض هزينه زندگى را از دوش او برداشته و هزينههاىِ خوراك، پوشاك، مسكن و درمان او راتوسط مرد تأمين كرده است.
زن، سهم ارث خود را براى خود حفظ مىكند و تمام مخارج زندگى خود را از شوهر مىگيرد. به علاوه مهريهاى را هم از او دريافت مىكند كه اگر مهريه و هزينه زندگى را در كنار سهم ارث بگذاريم، سهم زن بيشتر مىشود.[/]
مهریه فقط و فقط یه هدیه ونشانه صداقت علاقمندی مرد به همسر آینده اش هست یادمون باشه نیازهای فطری مختلفی در وجود زن ومردهست که یکی بحث هزینه کردن وتحمل بعضی هزینه ها است که بردوش مرده. اگه یه خانمی با همسرش میرن مثلا رستوران یا بیرون ومرد هزینه ها رو حساب می کنه توهین به خانمه ؟؟؟؟
من فک میکنم چون خانوما نصف آقایون ارث میبرن مهریه شامل حالشون میشه تا از این طرف جبران شه و بالعکس
سلام
دوستان یکسری مسائل رو مطرح میکنند که فقط مهریه را بتونن برای خودشون قابل هضم کنند :Cheshmak:
یک کلام چون ممکنه بعدازمدتی فیلت یادهندوستان بکنه انوقت راحت ازروی یکی که همه زندگیشو صرف مرد هوس بازی کرده رد بشه و براحتی احساساتشو له کنه
دقیقا شما جوابی دادین که یکی از دوستام چند شب پیش گفته بود
ولی یه سوال؟
مگه قراره اونا از وقتی که ازدواج میکنند فکر طلاق و فرار و خیانت تو سرشون باشه یا باید به فکر این باشند که یه عمر با هم در نهایت ارامش زندگی کنند؟
بعدش هم اگه هر دو یعنی زن و شوهر به هم وفادار باشند هیچ وقت همچین مسائلی پیش نمیاد.
و بگم که
این چیزی که شما گفتید یه جورایی میشه گفت دلیله ولی تقریبا نمیشه گفت قانع کننده بود
مهریه رو پسری قبول میکنه که یه مشکلی داره ! در حقیقت مهریه یه جور باج دادنه ... یعنی اینکه خانوم محترم من اینقدر مهر شما میکنم که تضمینی باشه ادم درستی هستم ( این مفهوم مهریه در حال حاظر هست چون اگر بحث هدیه دادن باشه که اسلام میگه ، نباید بیشتر از 4-5 تا سکه باشه ) . پس نتیجه این شد که پسر واسه تضمین دادن که من معتاد نیستم ! سیگاری نیستم ! دزد نیستم ! قاتل حرفه ای نیستم ! هوس باز نیستم و تا اخر عمر حاظرم باهات زندگی کنم مبلغ 200 میلیون ت بهتون سفته میدم ( همون سکه ! ) ...
حالا میخوام بدونم پسری مثل من که نه اهل دود و دم هست نه قاتل حرفه ای برای چی باید باج بده ؟:ok:
از همه ی اینا گذشته ، پسری که داره 1000 برابر کل ارزش زندگیش تضمین میده به دختر خانوم در عوض دختر خانوم چه تضمینی داره بده ؟
چرا تو مملکت ما پسر واسه تضمین پاکیش باید چند صد میلیون سفته بده ؟!
الان هم دیگه اون دوره گذشته ، نه دخترا اونقدر مظلوم موندند که بعد از طلاق برن گوشه خونه بشینند و دیگه ازدواج نکنند نه اقایون مثل گذشته اونقدر دست و بالشون بازه که بتونند دنبال ازدواج مجدد برند ! در کل یه تفکریه که از قرون گذشته و از فرهنگ عرب منتقل شده به ما ولی بچه 1 ساله هم تشخیص میده که دیگه در دوره ی ما این شرایط وجود نداره .
مهریه رو پسری قبول میکنه که یه مشکلی داره ! در حقیقت مهریه یه جور باج دادنه ... یعنی اینکه خانوم محترم من اینقدر مهر شما میکنم که تضمینی باشه ادم درستی هستم ( این مفهوم مهریه در حال حاظر هست چون اگر بحث هدیه دادن باشه که اسلام میگه ، نباید بیشتر از 4-5 تا سکه باشه )
هرچی حقه تو ازدواج دست مرداست،یعنی زنها یه دلخوشی یا راه فرار برای گرفتن حق طلاقم نداشته باشن؟؟
الان هر مردی با کلک میتونه خیلی راحت و قشنننگ عقدو فسخ کنه
و همچنین جهیزیه
هرچی حقه تو ازدواج دست مرداست،یعنی زنها یه دلخوشی یا راه فرار برای گرفتن حق طلاقم نداشته باشن؟؟
الان هر مردی با کلک میتونه خیلی راحت و قشنننگ عقدو فسخ کنه
در مورد جهیزیه :
دقیقا ...
من تا حالا ایه و روایتی ندیدم مبنی بر دادن جهزیه اونم طوری که پدر بدبخت بگه غلط کردم دختر به دنیا اوردم ! اگر رسم بوده یه سری وسایل اولیه زندگی برای شروع که از طرف اشناها داده میشده نه فقط پدر دختر ( همونطوری که در انگلستان رسم هست )
البته جهزیه ی 10-15 میلیونی کجائو و مهریه ی 100-200 میلیونی کجا !
خوب اون خانومی که دنبال راه فراره مگه مشکل روحی روانی داره ازدواج کنه !:khandeh!: نه ازدواج کنه نه دنبال راه فرار بگرده .
من هم حرفمو در مورد ادمهای نرمال زدم و مطمئن باشه اون مردی که مشکل داره مجبوره این باج رو بده :ok:
جهزیه ی 10-15 میلیونی
؟؟؟:khaneh:
کجا جهیزیه اینقده؟؟
ندیدین خونواده هایی که کمرشون زیربار جهیزیه خم میشه؟؟
کم کمش با توقعات مادرشوهر و سرکوفتای داماد سی چهل ملیون هست
سلام و درود:Gol:
به نظر من مهریه و جهیزیه در جامعه و عرف ما جایگاه مناسبی ندارند
راستش من اگر مرد بودم
اصلا غرورم اجازه نمیداد از وسایلی که میخوام در منزل خودم استفاده کنم
پدر زنم بخره!!!!
چه خوب و زیبا بود
که با پول همان مهریه , جهیزیه هم خریداری میشد
توقعات مادرشوهر و سرکوفتای داماد
این طوری توقع و سرکوفتی هم در کار نبود
علی یارتان:Gol:
سلام و درود:gol:به نظر من مهریه و جهیزیه در جامعه و عرف ما جایگاه مناسبی ندارند
راستش من اگر مرد بودم
اصلا غرورم اجازه نمیداد از وسایلی که میخوام در منزل خودم استفاده کنم
پدر زنم بخره!!!!
چه خوب و زیبا بود
که با پول همان مهریه , جهیزیه هم خریداری میشد
این طوری توقع و سرکوفتی هم در کار نبود
علی یارتان:gol:
با سلام
احسنت !ای کاش خیلیها اینطوری فکر میکردن
؟؟؟:khaneh:کجا جهیزیه اینقده؟؟
ندیدین خونواده هایی که کمرشون زیربار جهیزیه خم میشه؟؟
کم کمش با توقعات مادرشوهر و سرکوفتای داماد سی چهل ملیون هست
خوب شما انگار وضع مالییتون خوبه ! اکثر خانواده ها با همون 10 میلیون هم کمرشون خم میشه :ok: ولی معمولا رابطه ی جهیزیه و مهریه رابطه ی مستقیم دارند البته یه ثابت k هم هست . فرمولش تقریبا اینجوری میشه .
K = ضریب ثابت که معمولا عددی بین 20-30 هست :Moteajeb!:
مهریه = K * جهیزیه
اگه طرف دختر در حد 15-20 ت جهیزیه بدند بدون شک انتظار 700-800 تا سکه دارند !
اگر 30 ت جهزیه بدند انتظار 1300 تا سکه دارند ( به ارزش حداقل نیم میلیارد ت ! ):Gig:
در هر صورت در کشورهای خارجی قوانین ازدواج بسیار عادلانه تر و عاقلانه تر هست . قبل از ازدواج هر دو طرف باید تمام وسایل زندگی رو فراهم کنند و اگر بحث طلاق هم پیش بیاد هر چیزی که توی زندگیشون باشه تقسیم بر 2 میشه :Kaf:
مهریه = k * جهیزیه
جهیزیه رو نقد میدن! همون اول! ولی مهریه رو نمیدن! همیشه زن باید از مهریش بگذره تا حداقل حق طلاقو بگیره
مهریه رو کی داده کی گرفته!؟
در هر صورت در کشورهای خارجی قوانین ازدواج بسیار عادلانه تر و عاقلانه تر هست . قبل از ازدواج هر دو طرف باید تمام وسایل زندگی رو فراهم کنند و اگر بحث طلاق هم پیش بیاد هر چیزی که توی زندگیشون باشه تقسیم بر 2 میشه :kaf:
اونم ایرادایی داره، نرخ ازدواج پایین رفته چون کسی حالضر نیست شرایط سخت ازدواجو تو خارج قبول کنه
این حق هرکسیه که بعد از طلاق دستاورد تلاشش مال خودش باشه
چقد قتل انجام میدن تا بدون نصف شدن املاکشون از همسرشون جدا بشن
مهریه تو قران یعنی صداق
یعنی مهریه نشانه صداقت مرد نسبت زنه
سلام
به نظرمن موقع ازدواج زن نمی تونه خیلی راحت به خاستگاری هر کی خواست بره ، واسه همین تو چند تایی که میان خاستگاری باید یکی رو انتخاب کنه ، و بسپره دست خدا، نمی تونه قسم بخوره که صدرصد خوبه یا نه، مرد خیلی راحت می تونه چند بار ازدواج کنه اما خانومها نه، واسه همین مهریه رو می ذارن واسه پشتیبانیه زن،که اگر مردها دنبال حوس رفتن خانومها هم که همه چیزشون رو از دست دادند دیگه بی در کجا نشند و سربار پدر و مادر، البته اگر مرد هم خوب باشه چه بسیار کسایی هستند که بعد از اینکه شوهر رو خوب شناختند مهریه رو بخشیدند .
مهریه به نظز من نه باید زیاد باشه نه کم.
هر چند مردها می تونند کاری به سر زن بیارند که بگه مهرم حلال جونم آزاد
سلام علیکم
در حال حاضر در این شرایطم اگر بخوام ازدواج کنم مهریه ای بیش از 20 هزار تومان را قبول نخواهم کرد.
و اگر یک میلیاردر هم باشم، مهریه ای بیشتر از چهار میلیونو پانصد هزار تومان را نمی خوام قبول کنم.
بنده سوالات روانشناسانه ی زیادی در مورد ازدواج دارم که می خوام بپرسم، لطفاً تاپیک مناسبش را بهم نشان بدید.
بنده سوالات روانشناسانه ی زیادی در مورد ازدواج دارم که می خوام بپرسم، لطفاً تاپیک مناسبش را بهم نشان بدید.
با سلام و احترام
می تونین قبل از مطرح کردن سوالات ، عنوان اصلی سوالات تون رو در جستجوگر سایت سرچ کنید، اگر تاپیکی در اون زمینه بود و با مطالب و نظرات تاپیک مورد نظر به پاسخ تون نرسیدید سوالتون رو در همون تاپیک مطرح کنید، و اگر تاپیکی در زمینه ی سوالات تون وجود نداشت یک تاپیک مجزا در مورد سوالات تون بزنید.
با تشکر
بسم الله الرحمن الرحیم
نظر بنده ی حقیر این است که مهریه اگر چه ظاهرا تضمینی است برای زن ، اما در واقع اینطور نیست!
چرا؟ چون وقتی زن مهریه اش رو بخواد در اکثر موارد مرد توان پرداخت را ندارد.زندگی از هم پاشیده است حال چه مرد زندان باشد چه نباشد این زندگی دیگر زندگی نیست.
در جواب کسانی هم که میگویند باید مهریه بالا باشد عرض میکنم که آیت الله خامنه ای رهبرمان تا جایی که بنده اطلاع دارم بیش از 14 سکه خطبه ی عقد نمیخوانند/.
البته در یکی از سخنرانی هایشان که فکر کنم از اسکدین دانلود کردم ایشان بیان فرمودند که زیاد بودن مهریه ایراد شرعی ندارد اما بهتر است بیشتر به جنبه های معنوی ازدواج توجه شود.
انشاءالله اگر دوستان لینکش را داشتند میگذارند.
یا علی ع
به نام خدا
با سلام
من موافق مهریه بالا که نسیشتن هیچ مخالفشم هستم ولی بعضی دیگه از حد گذشتن هر حقی رو زور میدونن
حاشا به غیرتتون!! اقلکم زننتون 9 ماه بچتون رو حمل میکنه 2 سال شیرش میده زیاده بنظرتون این چیزی که حقشه بهش بدید؟ طرف مهر کرده 124 هزار صلوات مرده حساب میکنه 3 4 سال باید روزی 100 صلوات بفرسته همینم زورش میاد!!!
حاضرید همون قدر که خرچ **** میکنید خرج زنتون کنید یعنی **** رو با زنتون یکی میگیرید؟؟ شمارو نباید زن داد باید شوهر داد ! والسلام
قابل توجه خانم دخترایی که خیلی با مهریه کلاس میزارند !!!!!
من اگه دختر پیغمبر خدا هم باشه بیشتر از 110 سکه بهار آزادی مهر نمیکنم!!!!!
چون که خود پیامبر گرامی اسلام هم فرمودند که بهترین دختران کسانی هستند که مهرشان کم باشد!!!!
چون منطقی و قابل پرداخت طی چند سال هست....
مهریه = k * جهیزیه اگه طرف دختر در حد 15-20 ت جهیزیه بدند بدون شک انتظار 700-800 تا سکه دارند ! اگر 30 ت جهزیه بدند انتظار 1300 تا سکه دارند ( به ارزش حداقل نیم میلیارد ت ! )
سلام
به نظرم اصلا اینطور نیست
هر کس در حد توان خودش وقتی داره باید برای افرادی که دوستشون داره خرج کنه.
پدر وقتی میتونه زندگی مناسبی برای فرزندش فراهم کنه بدون اینکه بهش فشار مالی بیاد خوب چه بهتر که به دخترش بده و اگر مرد پول داره چه بهتر که به همسرش هدیه بده.
حالا این ضریب ها معنی نداره توی دنیای احساسات،آدم محبت بی حساب میده و میگیره.
چرا محبت را با پول مقیاس میکنید؟
اشتباه امروز توی زندگی ها هم همین شده،حتی اگر تحت یک شرایطی مقداری زیاد یا کم تعیین شد خود همسر ها باید تو زندگیشون اصلاحش کنند.اونی که زیاده ببخشه و اونی که کمه اگر داشت بیشتر بده.کی بهتر از همسر برای ببخشش مالمون؟