جعلی بودن دو سوم اصول کافی؟
تبهای اولیه
آیا درست است که دو سوم احادیث اصول کافی ضعیف یا تحریف شده می باشند؟
لطفا جوابتان با ارایه دلیل وسند باشد
زیرا که در جلسات قرانی که در شهرمان برگزار میکنم
اشخاصی با طرح این گونه سوالات
خواستار جواب همراه با سند هستند
باتشکر اجرتان با خودش:Mohabbat:
آیا درست است که دو سوم احادیث اصول کافی ضعیف یا تحریف شده می باشند؟
لطفا جوابتان با ارایه دلیل وسند باشد
زیرا که در جلسات قرانی که در شهرمان برگزار میکنم
اشخاصی با طرح این گونه سوالات
خواستار جواب همراه با سند هستند
باتشکر اجرتان با خودش:mohabbat:
به نام خدا
كافی
مؤلف این كتاب «كلینی» متولّد یكی از روستاهای قم است.
نظرات علما در باره کتاب کافی
شهيد اول: «كتاب الكافي في الحديث الذي لم يعمل الأصحاب مثله».
اصحاب مثل آن ننوشتند
شهيد ثانى: «الكتاب الكافي و المنهل العذب الصافي، و لعمري لم ينسج على منواله، و منه يعلم قدر منزلته و جلالة حاله».
كتاب كافى آبى شيرين، زلال و گواراست و به جان خودم سوگند كه همانند آن نگاشته نشده است و از ارزش كتاب مىتوان به منزلت و جلال و بزرگى مؤلف آن نيز پى برد.
فيض كاشانى: «الكافي أشرفها و أوثقها و أتمها و أجمعها لاشتماله على الأصول من بينها و خلوه من الفضول و شينها».
شریف ترین و موثق ترین و کاملترین و جامع ترین ،بخاطر شمولش بینات از اصول و خالی بودن از زیادی و نقص هست
شیخ مفید: اجلّ كتب الشیعه و اكثرها فائدةً.
بزرگترین کتاب شیعه و پرفائده ترین آنهاست
علامه مجلسی: أضبط الاصول و اجمعها وأحسن مؤلفات الفرقة الناجیة و أعظمها.
دقیق ترین اصول حدیثی و جامع ترین و بهترین تالیفات فرقه ناجیه (شیعه)و بزرگترین آنهاست
شرایط زمان کلینی
در زمان مرحوم كلینی تفكر موجود ری، تفكر سنی بوده و به همین جهت ایشان به قم آمدند. كافی را در قم شروع به تألیف كرد كه 20 سال طول كشید و این نشان از دقت بسیار زیاد ایشان دارد . اغلب اساتید وی نیز در قم بودهاند.
اما مرحوم کلینی کتابش را در قم و ری منتشر نکرد
چرا وی كتابش را در بغداد منتشر كرد و نه در قم و ری؟
1-بغداد مركز خلافت بود.
2-شیعیان بغداد دارای تشكیلات بودند و میخواست در مدرسۀ حدیثی بغداد تأثیرگذار باشد.
3-بغداد مركز رفت و آمد فرهنگهای مختلف شیعی بود.
4-در بغداد بازار ورّاقان بود كه نسخههای كتاب آنجا تكثیر میشد
آیا احادیث كافی صحیحند؟
حدیث صحیح:
• معیار قدما: احادیثی که در كتب معتبر شیعه ذكر شدهاست.
• معیار متأخرین: 1- سند متصل 2 - راویان امامی 3 – وثاقت راوی
• معیار قدما:
• همۀ احادیث كافی صحیحند.
• معیار متأخرین:
• 5000 صحیح -6000 حسن و موثق – 9500 ضعیف
معنی صحیح در اصطلاح قدما یعنی کلینی ،صدوق،مفید ،سید مرتضی ،نجاشی،شیخ طوسی.....تا نیمه قرن هفتم یعنی زمان سید احمد بن طاوس ،با معنی صحیح در اصطلاح متاخرین یعنی از ابن طاوس به بعد متفاوت می باشد
صحیح نزد قدما به حدیثی گفته میشود که نسبت به صدورش از معصوم اطمینان حاصل شود حالا به خاطر وثاقت راوی یا قرائن دیگر مانند حمایت از طرف روایات دیگر و...در این روش مهم اثبات صدور متن روایت به معصوم است بوسیله وثاقت راویان حدیث یا قوت متن یا قراین همراهی کننده مانند تشکیل خانواده حدیث در موضوع خاص و ....
ولی صحیح نزد متاخرین حدیثی هست که سندش به معصوم متصل باشد و راویانش همه امامی عادل باشند
در این روش توجهی به متن حدیث نمی شود و فقط سند برسی می شود و در نتیجه حکم به ضعف یا صحت به سند بر می گردد نه به متن حدیث
لذا گفته می شود صحیح السند یا ضعیف السند
توجه به این نکته لازم است که حکم به وثاقت یا تضعیف راوی بر اساس مطالبی روایی و تاریخی که در توثیق و مدح و ذم راویان جمع آوری شده است صورت می گیرد اگر یک راوی شناخته شده و مدح داشته یاشد روایت او صحیح می شود و اگر مذمت شده باشد روایتش ضعیف می شود و نیز اگر حرفی در باره راوی پیدا نکرده باشیم باز هم حکم به ضعف راوی می شود اگر چه ممکن است فی الواقع فرد خوبی بوده باشد اما برای ما مجهول است
حدیث موضوع یا جعلی
به حدیثی گفته می شود که ثابت شود از امام صادر نشده است به خاطر مخالفت با قرآن یا مسلمات اعتقادی و دینی و تاریخی . و...
بنا براین نمی شود به هر حدیث ضعیف جعلی یا تحریف شده گفت ضعیف آن است که استنادش به معصوم ثابت نشده باشد و جعلی آن است که صادر نشدنش ثابت شده باشد و این دو متفاوتند
با این حساب اعتقاد کلینی ،صدوق،مفید ،سید مرتضی،شیخ طوسی اعلی الله مقامهم با نظر متاخرین متفاوت هست قدما کافی را کاملا صحیح میدانند
خود مرحوم کلینی در مقدمه ی کافی می گوید:
كتاب كاف يجمع من جميع فنون علم الدين ما يكتفي به المتعلّم و يرجع إليه المسترشد و يأخذ منه من يريد علم الدين و العمل به بالآثار الصحيحة عن الصادقين عليهم السلام و السنن القائمة التي عليها العمل، و بها تؤدّى فرائض اللَّه و سنّة نبيّه صلى اللَّه عليه و آله کافی ج 1 ص9
کتاب کافی که از همه ی علوم مورد نیاز در آن است.....هر کس بخواهد به علم دین و روایات صحیحه از ائمه عمل کند..
مرحوم مجلسی در مراه العقول ج1 ص21و 22 نظرش را درباره ی کافی این گونه می گوید:
وجود خبر در امثال چنین اصول معتبری موجب جواز عمل به آن می گردد،اما ناچاریم به هنگام تعارض برای ترجبح روایات بر یک دیگر به سند آنها رجوع کنیم زیرا معتبر بودن تمام روایات کتاب ،منافاتی با این امر ندارد که برخی از آنها قوی تر باشند.
این در حالی است که خود مجلسی در مراه العقول که بزرگترین شرح کافی است بیش از 9000 روایت کافی را دارای سند ضعیف می داند
بر مبنای متاخرین :
جناب فخر الطریحی و شیخ یوسف بحرانی ،پس از اینکه مجموع روایات کافی را 16199 حدیث شمردند از این تعداد 5072 صحیح و 144 حدیث حسن و 1118 حدیث موثق و 302 حدیث قوی و 9485 حدیث ضعیف ،دانستند
جامع المقال ص193 و لولوه البحرین ص 394 و 395
و بنا به نظر آقای سید جواد شبیری زنجانی 9488 سند صحیح 2720 سند موثق و 6328 سند ضعیف می باشد
معیار قدما: • همۀ احادیث كافی صحیحند. • معیار متأخرین: • 5000 صحیح -6000 حسن و موثق – 9500 ضعیف
سلام علیکم
با سپاس از یاسین گرامی
میگویند اصول کافی امضای تائید امام زمان را با خود دارد آیا این مطلب نقل درستی است یا به قول شما حسن و موثق یا ضعیف ؟
یاحق
سلام علیکم
با سپاس از یاسین گرامیمیگویند اصول کافی امضای تائید امام زمان را با خود دارد آیا این مطلب نقل درستی است یا به قول شما حسن و موثق یا ضعیف ؟
یاحق
به نام خدا
این مطلب روایت نیست که حسن و موثق یا ضعیف داشته باشد سخنیست که به برخی علما نسبت دادند و ظاهرا مربوط به قرن نهم به بعد باشد ولی سند مورد اعتمادی برای آن نیافتیم
.
/
سلام. ایا کتابی نزد شیعه موجود هست که این احادیث قوی رو برای بحث یا مطالعه جمع اوری کرده باشه؟
اگر هست، فارسی هم هست؟
تشکر