جمع بندی قرآن حضرت علی علیه السلام
تبهای اولیه
سلام خدمت دوستان عزیز میخواستم بدونم قران اصلی ک حضرت علی نوشته چه فرقی با این قرانی ک در خانه هایمان هست داره ؟؟؟؟؟؟؟
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام
قرآنی که توسط حضرت علی(علیه السلام) جمع آوری شده بود با قرآن موجود از جهت محتوا و متن تفاوتی نداشت. تفاوت اصلی آن در ترتیب سوره ها بود و شان نزولی که حضرت علی(علیه السلام) در مورد آیات مختلف در کنار آنها ذکر کرده بودند.
مصحف على عليه السّلام ويژگيهايى داشت كه در منابع متعدّد بدين شرح آمده: نخستين ويژگى اين كه سوره ها به ترتيب نزول نوشته شده بود. دوم اين كه قرائت آيات بر طبق قرائت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله ثبت بود و جايى براى اختلاف قرائت در آن نبود. سومين خصوصيّت اين بود كه شأن نزول آيات و برخى توضيحات روشنگر- يعنى تفسير يا تأويل آيات- جدا از متن قرآن در آن آمده بود و بدين جهت بسيارى از حقايق قرآنى را در برداشت.[1]
[/HR][1] - محمد مهدى ركنى يزدى،آشنايى با علوم قرآنى ،ص: 66.
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترامقرآنی که توسط حضرت علی(علیه السلام) جمع آوری شده بود با قرآن موجود از جهت محتوا و متن تفاوتی نداشت. تفاوت اصلی آن در ترتیب سوره ها بود و شان نزولی که حضرت علی(علیه السلام) در مورد آیات مختلف در کنار آنها ذکر کرده بودند.
مصحف على عليه السّلام ويژگيهايى داشت كه در منابع متعدّد بدين شرح آمده: نخستين ويژگى اين كه سوره ها به ترتيب نزول نوشته شده بود. دوم اين كه قرائت آيات بر طبق قرائت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله ثبت بود و جايى براى اختلاف قرائت در آن نبود. سومين خصوصيّت اين بود كه شأن نزول آيات و برخى توضيحات روشنگر- يعنى تفسير يا تأويل آيات- جدا از متن قرآن در آن آمده بود و بدين جهت بسيارى از حقايق قرآنى را در برداشت.[1]
[/HR][1] - محمد مهدى ركنى يزدى،آشنايى با علوم قرآنى ،ص: 66.
با سلام
ترتیب سوره ها و آیات قرآن موجود تو سط چه کسی انجام شده است ؟
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترامقرآنی که توسط حضرت علی(علیه السلام) جمع آوری شده بود با قرآن موجود از جهت محتوا و متن تفاوتی نداشت. تفاوت اصلی آن در ترتیب سوره ها بود و شان نزولی که حضرت علی(علیه السلام) در مورد آیات مختلف در کنار آنها ذکر کرده بودند.
مصحف على عليه السّلام ويژگيهايى داشت كه در منابع متعدّد بدين شرح آمده: نخستين ويژگى اين كه سوره ها به ترتيب نزول نوشته شده بود. دوم اين كه قرائت آيات بر طبق قرائت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله ثبت بود و جايى براى اختلاف قرائت در آن نبود. سومين خصوصيّت اين بود كه شأن نزول آيات و برخى توضيحات روشنگر- يعنى تفسير يا تأويل آيات- جدا از متن قرآن در آن آمده بود و بدين جهت بسيارى از حقايق قرآنى را در برداشت.[1]
[/HR][1] - محمد مهدى ركنى يزدى،آشنايى با علوم قرآنى ،ص: 66.
اون وقت آخر عاقبت این قرآن چه شده بود؟
اون قرائت پیامبر دقیقا کجاش بوده؟یعنی با زیر و زبرش بوده؟
ترتیب سوره ها و آیات قرآن موجود تو سط چه کسی انجام شده است ؟با سلام
بسم الله الرحمن الرحیم
جمع قرآن به اين ترتيب كه در دست ماست در روزگار رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) صورت نگرفت، و اين طبيعى بود، زيرا قرآن به تدريج نازل مى شد، و هر زمان ممكن بود به مناسبت حادثه اى آيه اى نازل شود (و نيز به دلايل ديگر كه قبلا برخى از آنها را ياد كرده ايم، آيه اى نسخ و آيه ديگرى جايگزين آن شود). ولى فكر جمع آورى قرآن از همان زمان رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) وجود داشت. در آيه اى از سوره قيامت خدا به پيامبر خود وعده مى دهد كه خدا ضامن جمع آورى قرآن است إِنَّ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ (قيامت، 75،/ آيه 17). ظاهرا بعضى از اصحاب رسول اكرم آيات و سور قرآن مجيد را به شيوه خود در مصاحفى جمع كرده بودند، و از آن جمله على بن ابى طالب، عبد اللّه بن مسعود، ابّى بن كعب، ابو موسى اشعرى و سالم مولى حذيفه بوده اند.
امّا مشهورترين مصاحف، مصحفى بوده است كه زيد بن ثابت به دستور ابو بكر، پس از جنگ يمامه ترتيب داده بود؛ و اين دستور ابو بكر براى آن بود كه با كشته شدن ياران پيامبر (كه اغلب حافظ و قارى قرآن بودند) در اين جنگ و جنگهاى ديگر بيم آن مى رفت كه حافظان و قاريان از ميان بروند، و در نتيجه قسمتهايى از قرآن نيز از يادها برود.[1]
[/HR][1] - آشنايى با علوم قرآنى(حلبى)، ص: 104
اون وقت آخر عاقبت این قرآن چه شده بود؟
بسم الله الرحمن الرحیم
بنابر روایات آن قرآن از هر امامی به امام بعدی می رسید و اکنون در اختیار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
بسم الله الرحمن الرحیمبنابر روایات آن قرآن از هر امامی به امام بعدی می رسید و اکنون در اختیار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
خوب بودنش دست اما زمان چه فایده ای برای من و شما داره؟
بسم الله الرحمن الرحیم
جمع قرآن به اين ترتيب كه در دست ماست در روزگار رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) صورت نگرفت، و اين طبيعى بود، زيرا قرآن به تدريج نازل مى شد، و هر زمان ممكن بود به مناسبت حادثه اى آيه اى نازل شود (و نيز به دلايل ديگر كه قبلا برخى از آنها را ياد كرده ايم، آيه اى نسخ و آيه ديگرى جايگزين آن شود). ولى فكر جمع آورى قرآن از همان زمان رسول اكرم(صلی الله علیه و آله و سلم) وجود داشت. در آيه اى از سوره قيامت خدا به پيامبر خود وعده مى دهد كه خدا ضامن جمع آورى قرآن است إِنَّ عَلَيْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ (قيامت، 75،/ آيه 17). ظاهرا بعضى از اصحاب رسول اكرم آيات و سور قرآن مجيد را به شيوه خود در مصاحفى جمع كرده بودند، و از آن جمله على بن ابى طالب، عبد اللّه بن مسعود، ابّى بن كعب، ابو موسى اشعرى و سالم مولى حذيفه بوده اند.امّا مشهورترين مصاحف، مصحفى بوده است كه زيد بن ثابت به دستور ابو بكر، پس از جنگ يمامه ترتيب داده بود؛ و اين دستور ابو بكر براى آن بود كه با كشته شدن ياران پيامبر (كه اغلب حافظ و قارى قرآن بودند) در اين جنگ و جنگهاى ديگر بيم آن مى رفت كه حافظان و قاريان از ميان بروند، و در نتيجه قسمتهايى از قرآن نيز از يادها برود.[1]
[/HR][1] - آشنايى با علوم قرآنى(حلبى)، ص: 104
با تشکر از جوابتون
ولی من جایی شنیدم که مثلا جملات موجود در یک آیه قرآن توسط شخص پیامبر صل الله علیه و آله و سلم جایگذاری شده
مثلا آیه تطهیر اینطور بوده
ولی من جایی شنیدم که مثلا جملات موجود در یک آیه قرآن توسط شخص پیامبر صل الله علیه و آله و سلم جایگذاری شدهمثلا آیه تطهیر اینطور بوده
بسم الله الرحمن الرحیم
فرمایش شما صحیح است، یعنی هنگامی که ایه ای نازل می شد و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) برای اولین مرتبه آن را تلاوت می فرمودند، جایگاه آن را مشخص می فرمودند مثلا می فرمودند که آیا مربوط به سوره جدید می شود یا ادامه سوره قبلی است یا اینکه در قسمتی از سوره های قبلی گنجانده شود.
اما آنچه در پاسخ قبل ذکر شد مربوط به زمان نزول وحی نبود بلکه در رابطه با زمان جمع آوری سوره ها کنار هم و تشکیل کتاب و مصحف قرآن بود که طبیعتا مکان هر آیه و محدوده هر سوره کاملا مشخص شده بود.
خوب بودنش دست اما زمان چه فایده ای برای من و شما داره؟
بسم الله الرحمن الرحیم
فایده اش در زمان ظهور حضرت انشاالله کاملا مشخص و آشکار می شود. هم دلیل بر عدم تحریف قرآن است و هم با شان نزول آیات به درستی و دقیق آشنا می شویم.
اللهم عجل لولیک الفرج.
بسم الله الرحمن الرحیمفایده اش در زمان ظهور حضرت انشاالله کاملا مشخص و آشکار می شود. هم دلیل بر عدم تحریف قرآن است و هم با شان نزول آیات به درستی و دقیق آشنا می شویم.
اللهم عجل لولیک الفرج.
کسی کا اون قرآن رو تا حالا ندیده ، اومدیمو مثلا یکی دوتا آیه بیشتر داشت یا بعضی آیا چندتا حرف نداشت و .... اون وقت مشخص میشه قرآن تحریف پیدا کرده؟یا بازم توجیه هست براش؟
کسی کا اون قرآن رو تا حالا ندیده ، اومدیمو مثلا یکی دوتا آیه بیشتر داشت یا بعضی آیا چندتا حرف نداشت و .... اون وقت مشخص میشه قرآن تحریف پیدا کرده؟یا بازم توجیه هست براش؟
قرآن حافظان و کاتبان زیادی داشت. و قرآن به تدریج و در طول 23 سال نازل شد به خاطر همین خیلیها همه اش رو حفظ بودن و در ضمن خیلی ها هم ایات قرآن رو می نوشتن. و نمی شد کسی داخلش دست ببره. وگرنه معلوم می شد.
دلیل جمع اوری قران به صورت یه کتاب واحد هم اونطوری که من شنیدم یه قومی بودن که گفتن میخوان قرآن رو یاد بگیرن که یه عده از حافظان قرآن رفتن تا بهشون یاد بدن اما اون قوم اون عده از حافظان رو کشتن اونجا بود که ابوبکر به فکر جمع اوری ایات توی یه کتاب واحد کرد...و به ترتیب بزرگی و کوچیکی سوره ها قرآن رو مرتب کردن
چیزی از ایات قرآن کم و زیاد نشده. چون همون موقه هم اگه دست می بردن معلوم می شد.
در زمان عثمان هم نسخه های زیادی از کتاب قرآن نوشتن و به شهر های مختلف دور و نزدیک فرستادن که دیگه امکان تحریف برای زمانهای بعدش هم از بین رفت....
خدا هم فرموده: ما قرآن را نازل كرديم و خود آن را حفظ مى كنيم (سوره ی حجر آیه ی 9 )
در ضمن توی حدیث ثقلین هم هست که خود پیامبر فرموده که اگه به قرآن و اهل بیت تمسک بجویید گمراه نمی شید.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام
بنابرنظر علمای شیعه و اهل سنت ، حضرت علی علیه السلام آغازگر تدوین قرآن ـ بنابر وصیّت پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله ـ پس از رحلت آن حضرت بود. علمای اهل سنت نام چهار نفر را به عنوان نخستین جامع و مدوّن قرآن نام می برند که حضرت علی علیه السلام در رأس آن ها قرار دارد. این چهار نفر عبارتند از: علی علیه السلام ، ابوبکر، عمر و سالم مولی حذیفه.[1]
حضرت علی علیه السلام می فرماید: «لمّا قبض رسول اللّه صلی الله علیه و آله اقسمت الاّ اضع ردائی عن ظهری حتی اجمع مابین اللّوحین فما وضعت ردائی حتّی جمعت القرآن»[2]
وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله رحلت کرد، قسم یاد کردم که ردا بردوش نگیرم تا وقتی که قرآن را جمع آوری کنم و ردا برنگرفتم تا قرآن را جمع آوری نمودم.
ابن ابی الحدید می نویسد: «لمّا قبض النّبی صلی الله علیه و آله جلس علیّ فالّفه کما انزل اللّه و کان به عالماً»[3]
وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله رحلت نمود، علی علیه السلام قرآن را آن گونه که نازل شده بود، تنظیم نمود و به نزول آن آگاه و دانا بود.
سلیم بن قیس از سلمان نقل می کند، علی علیه السلام پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله ملازم خانه شد و قرآن را تألیف نمود و از خانه بیرون نیامد تا این که قرآن را از ورقه های کاغذ، چوب ها، چرم ها و قطعات دیگر، در یک جا جمع کرد و در پارچه ای گذاشت و مهر نمود. ابن شهرآشوب می نویسد: پیغمبراسلام صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود: یاعلی! این کتاب خداست، با خودبردار. پس علی علیه السلام آن را در پارچه ای نهاد و به منزل برد و پس از رحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله آن را بر طبق نزول تألیف نمود و به آن آگاه و عالم بود).[4]
قرآنی که توسط حضرت علی(علیه السلام) جمع آوری شده بود با قرآن موجود از جهت محتوا و متن تفاوتی نداشت. تفاوت اصلی آن در ترتیب سوره ها بود و شان نزولی که حضرت علی(علیه السلام) در مورد آیات مختلف در کنار آنها ذکر کرده بودند.
مصحف على عليه السّلام ويژگيهايى داشت كه در منابع متعدّد بدين شرح آمده: نخستين ويژگى اين كه سوره ها به ترتيب نزول نوشته شده بود. دوم اين كه قرائت آيات بر طبق قرائت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله ثبت بود و جايى براى اختلاف قرائت در آن نبود. سومين خصوصيّت اين بود كه شأن نزول آيات و برخى توضيحات روشنگر- يعنى تفسير يا تأويل آيات- جدا از متن قرآن در آن آمده بود و بدين جهت بسيارى از حقايق قرآنى را در برداشت.[5]
ویژگىهاى مصحف حضرت على علیه السلام
مصحف امام على علیه السلام، نسبت به دیگر مصحفها، از امتیازات فراوانى برخوردار بود؛ از جمله:
1- براساس ترتیب نزول، تنظیم شده بود.[6]
2- قرائت مصحف آن حضرت، مطابق با قرائت پیامبر صلى الله علیه و آله بود و اختلاف قرائت در آن راه نداشت.
3- مشتمل بر اسباب و مكان نزول آیات و نام اشخاصى بود كه آیات در شأن آنان نازل گشته بود.
4- جوانب كلى و تأویل آیات- به گونه اى كه آیه، محدود و مخصوص به زمان یا مكان یا شخص خاصى تلقى نگردد- در این مصحف روشن شده بود.[7]
____________________________________________________
[1] . حجتی، محمدباقر ، تاریخ قرآن کریم، ص 385.
[2] . علامه مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 89، ص 52.
[3] . علامه مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 89، ص 52.
[4] . میرمحمدی زرندی تاریخ وعلوم قرآن، ، ص 144.
[5] . ركنى يزدى، محمد مهدى ،آشنايى با علوم قرآنى ،ص: 66.
[6] . جلال الدین، سیوطى، الاتقان، ج 1، ص 183، نوع 18.