آقایون و دیدن جوراب شیشه ای خانوم ها
تبهای اولیه
با نام و یاد دوست
عرض سلام و ادب
این سوال ، سوال یکی از کاربران سایت هست که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود
لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:
سلام
خسته نباشید
اگر پای یک زن (یعنی از مچ به بالا) در معرض دید نامحرم باشه گناه هست. این یعنی از مچ به پایین اشکالی نداره، درسته؟مثل دست که از مچ به بالا گناهه. ولی خود دست (یعنی از مچ به پایین) گناه نیست.
اما سوالم اینه که من چند وقت پیش تو اینترنت چشمم خورد به یه مطلب که خیلی برام عجیب بود. اونم این بود که پای زن ها (یعنی از مچ به پایین که در احکام هم گناه نیست) برای مردها تحریک کننده ست. یعنی مثلا خانوم هایی که کفش تابستونی میپوشن، اونم بدون جوراب یا با جوراب های شیشه ای، موجبات تحریک آقابون میشن!
(البته منظورم در شرایطی که زینتی رو پا نباشه. مثلا لاک و اینا نزده باشن).میخواستم بپرسم یعنی واقعا همینطوره؟ آخه وقتی تو احکام، در معرض دید بودن این قسمت از پا گناه نیست پس چرا باعث تحریک و به گناه افتادن مردها میشه؟
یعنی اگه بخوایم یه کفش تابستونی بپوشیم با جوراب شیشه ای یا حتی بدون جوراب، گناه کردیم ؟؟؟
نمیتونم اینو درک کنم که وقتی از نظر شرعی پوشوندن این قسمت از پا موردی نداره، پس چرا میگن گناهه ؟؟؟
خب یکی ممکنه با دیدن صورت یک زن که حتی کوچکترین آرایشی هم نداره تحریک بشه (منظورم اون قسمتی از صورت که از نظر شرعی لازم نیست پوشیده باشه). اینجا که دیگه این زن گناهی مرتکب نشده. اون حدی که اسلام گفته رو رعایت کرده. ولی حالا یکی با همینم تحریک میشه!
قضیه پا (از مچ به پایین) هم مگه اینطور نیست؟ممنون میشم اگه کامل توضیح بدین.
با تشکر
در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید
:Gol:با سلام و عرض ادب و تشکر از همکار گرامی
به نظر مشهورفقها پوشاندن کل پای بانوان در برابر نامحرم واجب است و فرقی ندارد تحریکی ایجاد کند یا خیر.
رساله مراجع،احکام پوشش و نگاه
با سلام خدمت دوست عزیزم عرض میکنم خانم ها بایستی حجاب خود را در حدی که در قرآن گفته شده ( که در نوشته سؤال کننده هم ذکر شد ) رعایت کنند اما باید توجه داشت که خانمها نباید هرجائی و هر ساعتی رفت و آمد کنند و زیاد در معرض دید آقایون قرار بگیرند . رفتار و گفتارشان باید طوری باشد که کسانی که بقول قرآن دلهای مریض دارند ، افکار بد به ذهنشان نرسد و به آنها طمع نکنند (برابر توصیه قرآن به همسران پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص))، حتی اگر در خانواده همسرشان هم نامحرمی (مثلا برادر همسر) اگر چشم هرزه دارد باید جلوی او بسیار محتاط باشند و بیش از همیشه خود را از محل خطر دور نگهدارند ، چه برسد به دیگران. صرف رعایت حجاب ، مصونیت را تأمین نمیکند. پس وظیفه مواظبت با توجه به پاکی و ناپاکی اطرافیان متغیر است. در عین حال هم آقایون وظیفه دارند چشم به ناموس دیگران نداشته باشند ، و گرنه بقول دوست گرامیمان صورت زیبای خانمها هم برای افراد هرزه تحریک کننده است
سلام
پوشاندن پا از مچ به پایین برای زنان، واجب است.
متاسفانه خیلی ها اینو نمی دونن یا اینکه می دونن و خیلی جدی نمیگیرن و بدون جوراب میان بیرون.
روند سبک شمردن حجاب هم از جوراب نپوشیدن، شروع شده.
مثلا در ادیان الهی تحریف شده، حجاب از بالا به پایین، کم کم از بین رفت...اما در اسلام، داره از پایین به بالا از بین میره!! اول جوراب، نپوشیدن عادی میشه و بعد چیزهای دیگه....
واقعا جای تاسف داره که حتی بعضی از خانم های چادری هم بدون جوراب میان بیرون!!!
مردها معمولا از گفتن این عبارت، احساس حقارت می کنن و به خاطر همین درموردش حرفی نمی زنن یا حتی انکارش می کنن. الان هم شاید بعضیا درمقابل من موضع گیری کنند
اما من از گفتن این عبارت، هیچ ابایی ندارم چرا که عین واقعیت است:
""دیدن پای زنها(از مچ به پایین) چه برهنه و چه با جوراب نازک، بسیاربسیارتحریک کننده است.""
کسانی که میگن "جوراب، سختمه" یا با دمپایی میان بیرون یا اینکه تو خونه جلوی مهمانها و مردان نامحرم، پابرهنه ظاهر میشن باید به فکر عواقبش هم باشند.
والسلام علی من اتبع الهدی
با سلام و عرض ادب و تشکر از همکار گرامی
به نظر مشهورفقها پوشاندن کل پای بانوان در برابر نامحرم واجب است و فرقی ندارد تحریکی ایجاد کند یا خیر.
رساله مراجع،احکام پوشش و نگاه
سلام
آیا در نماز هم باید پامون از مچ به پایین پوشش کامل داشته باشه؟
""دیدن پای زنها(از مچ به پایین) چه برهنه و چه با جوراب نازک، بسیاربسیارتحریک کننده است.""
سلام و عرض ادب
آقایونم که ماشالله با همه چیز تحریک میشن :Nishkhand:
به طبع اینجور موارد چون توی شرع دستور به پوشش شده ، متعاقبا باید رعایت بشه، حرفی هم نیست
ولی در مواردی هم که شرع اجازه داده باز این آقایون تحریک میشن، عینک آقتابی نزن تحریک میشیم
من یه چیزی بگم به درد کارشناسای سایت هم می خوره اونم بحثی به نام کنترل و یک بحث دیگه اعتداله.
اول اینکه حقیقت اینه خانم رو زیر چادر هم بکنن باعث تحریک بنده می شه. من نمی گم همه ی آقایون چون ممکنه ناراحت بشن. اما این تحریک شدن درجه داره. اما این حقیقته.
دوم اینکه اونچیزی که باعث می شه یه آقا به گناه نیفته کنترل هست. وگرنه مردهایی رو دیدم که زن دارن به پیرزن نگاه ناروا می کنن(خیلی هم با طرف ارتباط نزدیک داشتم). وگرنه ما داریم زنها رو با شلوار لی و بی روسری و آستین کوتاه در tv می بینیم اما عین خیالمون نیست.
.
.
.
اما جدا از این حرفها جوراب شیشه ای بحثش جداست.
سلام و عرض ادبآقایونم که ماشالله با همه چیز تحریک میشن
به طبع اینجور موارد چون توی شرع دستور به پوشش شده ، متعاقبا باید رعایت بشه، حرفی هم نیست
ولی در مواردی هم که شرع اجازه داده باز این آقایون تحریک میشن، عینک آقتابی نزن تحریک میشیم
به هرحال این هم صفتی است که خداوند در وجود مردان قرار داده برای تحکیم بنیان خانواده. و هرگز هم ویژگی منفی نیست.
اما بعضیها ازش سوءاستفاده کردن در جهت نابودی خود و جامعه
[="DimGray"]اخه چرا من که نمیتونم قبول کنم خییییییییلی سخت گیرانه است:Gig:تا چند روز دیگه هم باید دستکش دستمون کنیم چرا چون اقایان تحریک میشن:Moteajeb!:[/]
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
در درجه اول ما مبنا رو بر غرایز انسان ها نمیگذاریم
اساسا ما از شهوات خود و دیگران تبعیتی نمیکنیم ....عبد واقعی مبنا رو روی اطاعت از امر مولای خود میگذارد ... .
چون امر شده و دستورات دین اینگونه هست هدف اطاعت بی چون و چرا از مولا و رب هست.
ولی در مواردی هم که شرع اجازه داده باز این آقایون تحریک میشن، عینک آقتابی نزن تحریک میشیم
من این رو نشنیده بودم ولی شنیده بودم
میگن
+از پوشیه زدنتون تحریک میشیم ....
- از چه چیزی میخواهی لذت ببری؟
+ من در فکرم ...
-فکرت خراب هست....
+نگاه که میندازم آخه.....
-((یغضوا من ابصارهم)) به نامحرم نــگـــــاه نکن!!!!!!
بعدا نوشت : پوشیه ای واقعی هیچ کدوم از اعضای بدنش واضح و حتی معلوم نیست....آرایش نمیکند! هدفش از پوشیه زدن جلب توجه نیستتتتتت.....
همونطور که ؛ با ایمان داریم تا بــــا ایـــــــمـــــان .....نماز خوان داریم تا نــــمــــاز خــــوان .....چادری داریم تا چـــــادریـــــــ....
همونطور هم پوشیه ای داریم تا پـــــوشـــیـــــــه ای.......
من این رو نشنیده بودم ولی شنیده بودم میگن از پوشیه زدنتون تحریک میشیم ....
-از چه چیزی میخواهی لذت ببری؟
+ من در فکرم ...
-فکرت خراب هست
+نگاه که میندازم
-((یغضوا من ابصارهم))
سلام
خانمهای که پوشه میزنند و منم دیدمشون !! .واقعا از ی دختر فوق العاده بد حجاب حداقل برای من دختر بیشتر جلب توجه میکنند
معمولا چشمهای خودشان که با کلی وسایل ارایشی شهلا میکنن, که واقعا کلی زیبا میشه. بعدفقط دوتا چشم شهلا (منظورم از شهلا چشم آرایش کرده با سرمه و خط چشم و.....) من خودم شده انقد چشماشون برام جالب بوده که حتی برگشتم پشت سرم نگاه کردم چون واقعا جالبه:Nishkhand: البته کنجکاو هم میشم که این چشمای زیبای چه صورتی هستن. :ok::ok:
عینک آقتابی نزن تحریک میشیم
عینک آفتابیو مطمئن نیستم...
ولی بعضی از این کفش های پاشنه بلند اجق وجقی که می پوشن ممکنه تحریک کننده باشه
پسری که می خواد چشماشو کنترل کنه معمولا سرشو می ندازه پایین....
برقع(پوشیه) زدن خیلی خوبه....به شرطی که چشماشونو آرایش نکنن!
بعد هم اینکه هدف از رعایت یا عدم رعایت حجاب، فقط تحریک شدن یا نشدن مردها نیست.
اگه به خاطر داشته باشید حضرت زهرا سلام الله علیها جلوی مرد نابینا هم حجابشان را رعایت می کردند.
بعد هم اینکه این تحریک نشدن مردها به نفع زنها هم هست.
مردی که دائم داره تو خیابون راه میره و هی تحریک میشه، این هیجان های مداومی که بهش وارد میشه تدریجا باعث به هم ریختن سلامتی روانی در او میشه.
یعنی عدم رعایت حجاب موجب افزایش مشکلات روانی میشه...خب مسلماً کسی که وسط روانی ها زندگی کنه خودش هم مبتلا میشه دیگه
حالا فرض بفرمایید یکی از همین مردان دچار مشکلات روانی قراره بشه همسر شما!!!
جلب توجه جنسی فقط تو خونه است.....تو جامعه نباید بین مرد و زن تفاوتی باشه....در جامعه هرکسی باید با تفکر و شخصیت و عملکردش جلب توجه کنه.... عدم رعایت حجاب باعث میشه که یک نفر فقط و فقط به خاطر جنسیتش جلب توجه کنه و نه به خاطر تفکرش.
افراد بدججاب به صراحت دارن به "بی فکری" خودشون اعتراف می کنن. چون نمی تونن با تفکرشون توجه دیگرانو جلب کنن، به ناچار با جنسیتشون جلب توجه می کنن!
والسلام علیکم و رحمة الله
سلام و عرض ادبآقایونم که ماشالله با همه چیز تحریک میشن :Nishkhand:
به طبع اینجور موارد چون توی شرع دستور به پوشش شده ، متعاقبا باید رعایت بشه، حرفی هم نیست
ولی در مواردی هم که شرع اجازه داده باز این آقایون تحریک میشن، عینک آقتابی نزن تحریک میشیم
شما که این رو قبول نداری
انگلیسی در مورد فوت ف...یتیش سرچ کن
این یه چیز طبیعی در اقایونه و شدتش در افراد فرق داره
شما که این رو قبول نداری
سلام و عرض ادب
اتفاقا من قبول دارم که پا از مچ به پایین هم تحریک کننده هست، اگه غیر از این بود خداوند به پوشش آن دستور نمیداد
چیزی که برای یک فرد در درجه اول مهم هست این است که نباید خودش را درگیر فلسفه احکام کند، وقتی خداوند قربونش برم میگه فلان پوشش برای یک زن هست باید بدون چون و چرا قبول کند
ولی آقایون هم باید دقت کنن که خداوند برای آنها نیز دارویی تجویز کرده سوره نور آیه 30 (قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و ...) ( بگو به مردان مومن چشمانشان را فرو ببندند و ...)
( بگو به مردان مومن چشمانشان را فرو ببندند و ...)
يعني نگاه به نامحرم نكنند؟
سلامآیا در
نماز هم باید پامون از مچ به پایین پوشش کامل داشته باشه؟
با سلام و عرض ادب
به نظرمشهور فقها،درصورتی که نامحرم نباشد پیدابودن پا از مچ به پایین در نماز اشکال ندارد.
رساله مراجع،احکام لباس نمازگزار
سلام
من دقت کردم جوراب ضخیم هم اندازه پا را نشان میده . البته الان جوراب ضخیم با طرح گل های رنگی و ... امده.
از طرفی مقلدان ایت الله مکارم میگن ایشون روی پا را گفتن واجب نیست بپوشونند اما کف و پشت پا نیاز به پوشش دارد . تا چه حد این فتوای نقل شده درست هست ؟؟
به نام خدا
با سلام
کار ندارم تحریک هست یا نیست یا ...
ملاک رعایت حجابه
به نظرم حجاب یعنی مثلا چادر براق نپوشه ، آرایش نکنه ، پشت موهاش را برآمده نکنه ، کفش ساده بپوشه ، شلوار گشاد و ساده بپوشه ، اگه ناخن بلند گذاشت یا ناخنش زینت کرد آن را بپوشاند ، حلقه ازدواج و انگشتر (نظر مبارک رهبری) را از نگاه نامحرم بپوشاند ، صورتش را آرایش نکنه ، اگر هم برای شوهرش آرایش کرد در مقابل نامحرم بپوشاند ، چادر زخیم و ساده بپوشه ، زیر چادرش لباس متین و خوب و ساده بپوشه ، لباسهای رنگارنگ و جذاب نپوشه و ...
سلام علیکم و رحمة الله به تمامی دوستان،
البته درسته که دوستمان که سؤال را پرسیدند یک سری مسائل را اشتباه گفتند، ولی در مورد خاصّ جوراب شیشهای اگر اشتباه نکنم برخی فقها تا مچ پا را اجازه دادهاند، یعنی اگر از جوراب نازک انگشتان پا دیده شود را گفتهاند که اشکال ندارد (تشویق نکردندها، لطفاً با دقت بخوانید :Gol:) و ار مچ پا به بالاست که دیگر شیشهای بودن و نازک بودن جوراب اشکال دارد، برخی از فقها هم که فکر کنم کلاً جوراب نازک را برای خانمها مشکلدار میدانند. ان شاء الله در این زمینهها کارشناس محترم پاسخ کامل را بدهند.
البته فکر کنم وقتی بحث لاک ناخن پا بیاید زمین دیگر بحث شکل جدیدی به خودش بگیرد ... یا کلاً هر آرایشی در پا ... دیگر بعید میدانم هیچ فقیهی اجازهی جوراب نازک حتی از مچ به پایین را هم بدهد ... :Gig:
با این وجود حتی اگر فقیهی این مطلب را اجازه بدهند هم فکر کنم باز خانمی که میتواند بهتر است جوراب نازک نپوشد! روسری یکی سرش نباشد ممکنه کسی که سرشان را میاندازد پایین نبیند ولی پای بدون جوراب یا کمجوراب (:Nishkhand:) را فقط یا بیشتر آدمهای سربهزیر میبینند (آدمهای سر به هوا مو میبینند و پیچش مو و چشم میبینند و اشارتهای ابرو :Esteghfar:)
در مورد نماز هم حجاب چه برای آقایان و چه خانمها متفاوت است از حجاب ایشان در مقابل نامحرم (حدّ واجب حجاب در نماز برای خانمها کمی و برای آقایان خیلی سبکتر میشود). همچنان که بعضاً در برخی احادیث داریم که حجاب در مسجد هم با حجاب در خارج از مسجد (فقط برای آقایان؟) متفاوت است که البته شاید بحث مستحبات و مکروهات باشد چون چنین مطلبی را در فتاوای فقها ندیدم.
در بحث حجاب چند مورد مطرح است که توجه کردن به تمامی آنها مهم است:
۱. نازک بودن یا کلفت بودن آنقدر که نه معلوم باشد و نه سایه بیاندازد
۲. گشاد بودن یا تنگ و اندامی بودن
۳. رنگ و طرح و مدل
و حجاب فقط بحث پوشیدگی نیست، چطور پوشاندن هم مهم است ...
یا علی
اگر پای یک زن (یعنی از مچ به بالا) در معرض دید نامحرم باشه گناه هست. این یعنی از مچ به پایین اشکالی نداره، درسته؟
آخه وقتی تو احکام، در معرض دید بودن این قسمت از پا گناه نیست
....نمیتونم اینو درک کنم که وقتی از نظر شرعی پوشوندن این قسمت از پا موردی نداره، پس چرا میگن گناهه ؟؟؟
با سلام خدمت کارشناس محترم با کمال احترام می خواستم بخاطر زحمت فراوانی که برای پاسخ دادن به سؤال دوست گرامیمان متحمل شدید از شما تشکر کنم و عرض کنم حتما یه اسفندی چیزی برای خودتون دود بفرمائید ، چون پشت این یک جمله ، یک کتاب بود. البته من یهوئی همه شو فهمیدم انگار که کتاب رو از سر تا ته خونده باشم ، اما شک دارم سؤال کننده محترم چیزی دستگیرش بشه ، چون کسی که چنین سؤالی براش وجود داشته باشه ، مشخصه که دریافتش از مسائل دینی بسیار ضعیف است یه کمی مراعات این دوستان کم مطالعه رو بفرمائید بد نیست
سلام علیکم
کاربر گرامی و محترم idehpardazannovin
از اینکه سعی دارید افراد را به مسیر درست هدایت نمایید بسیار خوب است و جای خرسندی است انشاالله موفق باشید ، اما اینجا بخش احکام است و باید سوالات طبق فقه جواب داده شود نه اخلاق! به سوال کاربر محترم دقت بفرمایید ! ایشان فکر میکنند اگر نامحرم از مچ به پایین را ببیند اشکال ندارد ! در حالی که از نظر فقهی اشکال دارد و پوشاندنش واجب است و پرسشگر محترم این را نمیدانستند که استاد پاسخ دادند
استاد گرامی و بزرگوار استاد نور به زیبایی سوال را متوجه شدند و گیر سوال را فهمیدند به همین دلیل این پاسخ فقهی را دادند
انشاالله در مسیر الهی همیشه ثابت قدم باشید
التماس دعا ،یازهرا(س)
:ok: :ok::ok:
اگر اين توصيه اخلاقي است كه نگاه نكنند به نامحرم كه مشكلي نيست
ولي اگر از ضروريات است و از احكام كه فكر نكنم مانعي داشته باشد و اجازه داده شده كه به نامحرم نگاه كنند مگر اينكه به جاهايي كه نبايد نگاه كنند
سلام و عرض ادب.
روسری یکی سرش نباشد ممکنه کسی که سرشان را میاندازد پایین نبیند ولی پای بدون جوراب یا کمجوراب (:Nishkhand:) را فقط یا بیشتر آدمهای سربهزیر میبینند (آدمهای سر به هوا مو میبینند و پیچش مو و چشم میبینند و اشارتهای ابرو :Esteghfar:)
انسان که روبات نیست. نیازی نیست همیشه سرش بالا باشد یا همیشه پایین :ok:
اگر دید بالا مشکل دارد، سرش را بندازد پایین.
اگر دید پائین مشکل دارد، سرش را بگیرد بالا.
اگر دید هم پائین مشکل دارد و هم بالا، آنگاه میتواند به صفحه موبایلش خیره شود و angri birds بازی کند :yes:
""دیدن پای زنها(از مچ به پایین) چه برهنه و چه با جوراب نازک، بسیاربسیارتحریک کننده است.""
اگر بوی بد پا را در ذهنتان تداعی کنید هیچگاه از دیدن پا تحریک نخواهید شد :khobam:
[/HR]
پ.ن: این پست جنبه مزاح و زنگ تفریح داشت. وگرنه پرسش اصلی تاپیک توسط کارشناس گرامی پاسخ داده شده. :Gol:
سلام علیکم و رحمة الله به تمامی دوستان،
البته درسته که دوستمان که سؤال را پرسیدند یک سری مسائل را اشتباه گفتند، ولی در مورد خاصّ جوراب شیشهای اگر اشتباه نکنم برخی فقها تا مچ پا را اجازه دادهاند، یعنی اگر از جوراب نازک انگشتان پا دیده شود را گفتهاند که اشکال ندارد (تشویق نکردندها، لطفاً با دقت بخوانید :Gol:) و ار مچ پا به بالاست که دیگر شیشهای بودن و نازک بودن جوراب اشکال دارد، برخی از فقها هم که فکر کنم کلاً جوراب نازک را برای خانمها مشکلدار میدانند. ان شاء الله در این زمینهها کارشناس محترم پاسخ کامل را بدهند.
البته فکر کنم وقتی بحث لاک ناخن پا بیاید زمین دیگر بحث شکل جدیدی به خودش بگیرد ... یا کلاً هر آرایشی در پا ... دیگر بعید میدانم هیچ فقیهی اجازهی جوراب نازک حتی از مچ به پایین را هم بدهد ... :Gig:با این وجود حتی اگر فقیهی این مطلب را اجازه بدهند هم فکر کنم باز خانمی که میتواند بهتر است جوراب نازک نپوشد! روسری یکی سرش نباشد ممکنه کسی که سرشان را میاندازد پایین نبیند ولی پای بدون جوراب یا کمجوراب (:Nishkhand:) را فقط یا بیشتر آدمهای سربهزیر میبینند (آدمهای سر به هوا مو میبینند و پیچش مو و چشم میبینند و اشارتهای ابرو :Esteghfar:)
در مورد نماز هم حجاب چه برای آقایان و چه خانمها متفاوت است از حجاب ایشان در مقابل نامحرم (حدّ واجب حجاب در نماز برای خانمها کمی و برای آقایان خیلی سبکتر میشود). همچنان که بعضاً در برخی احادیث داریم که حجاب در مسجد هم با حجاب در خارج از مسجد (فقط برای آقایان؟) متفاوت است که البته شاید بحث مستحبات و مکروهات باشد چون چنین مطلبی را در فتاوای فقها ندیدم.
در بحث حجاب چند مورد مطرح است که توجه کردن به تمامی آنها مهم است:
۱. نازک بودن یا کلفت بودن آنقدر که نه معلوم باشد و نه سایه بیاندازد
۲. گشاد بودن یا تنگ و اندامی بودن
۳. رنگ و طرح و مدل
و حجاب فقط بحث پوشیدگی نیست، چطور پوشاندن هم مهم است ...یا علی
ما بدبختا نه میتونیم زمین رو نگاه کنیم نه آسمون
هعییییییی خدا
با سلام و عرض ادببه نظرمشهور فقها،درصورتی که نامحرم نباشد پیدابودن پا از مچ به پایین در نماز اشکال ندارد.
رساله مراجع،احکام لباس نمازگزار
باسلام
ایاخانومی که درخانه ای تنهازندگی میکندمگربه چه کسی نامحرم هست که بایدباپوشش نمازبخواند
با سلام و عرض ادببه نظرمشهور فقها،درصورتی که نامحرم نباشد پیدابودن پا از مچ به پایین در نماز اشکال ندارد.
رساله مراجع،احکام لباس نمازگزار
سلام
من در خیلی از نمازهایم حدود پوشش رو رعایت نکردم اکثراً چادری به سر میکردم و زیرش هم روسری نمی پوشیدم و نماز میخوندم هم موهام، هم بدنم تقریبا در حین خواندن نماز مشخص میشد به توصیه و حرف دیگران هم عمل نمیکردم البته میدونستم پوششی که گفته شده واجبه ولی هیچ وقت فکر نمیکردم نماز خواندن به این شکل ممکنه باطل باشه این جدیداً در سایتی خواندم.
حالا سوالم این است نمازهای که خونده شده باطل است ؟
باسلام
ایاخانومی که درخانه ای تنهازندگی میکندمگربه چه کسی نامحرم هست که بایدباپوشش نمازبخواند
سلام علیکم برادر مؤمنم،
نظرتان در مورد این سؤال چیست؟ انسان باید برای نماز خواندن ابتدا دست و رویش را بشورد (طهارت بگیرد: وضو)، مگر میخواهد غذا بخورد که باید دستشهایش را آن هم تا آرنج بشوید؟
حکمت اعمال واجب در نماز و شرایط واجب برای نماز متعدد است، ولی به این راحتی که شما فرمودید نیست که یک نفر بگوید این میوه هلو نیست پس حتماً سیب است، خیر اگر هلو نباشد میتواند سیب باشد، گلابی باشد، زردآلو باشد، انگور باشد و قص علی هذا ...
حجاب هم فقط برای نامحرم نیست که اگر نامحرم حاضر نباشد بگوییم پس حجاب لازم نیست ... نامحرم یکی از کسانی است که باید جلویش پوشش مناسب داشت ...
ممکن است این سؤال مطرح شود که حجاب سر نماز برای این است که اگر نامحرمی وارد بر ما شد و ما سر نماز بودیم و نمیبایست نماز را میشکاندیم از ابتدا حجاب کافی داشته باشیم، ولی این گفته درست نیست به چندین و چند دلیل و سادهترینش این است که احکام پوشش در نماز کمی سبکتر از احکام پوشش در غیر نماز و جلوی نامحرم است، مثل همین بحث مچ پا به پایین برای خانمها یا برای آقایان که تفاوتش خیلی بیشتر است ...
اینکه حکمتش چه باشد را ان شاء الله از علمای سایت بپرسید، تنها دو مورد است که به ذهن حقیر میرسد که شاید درست باشند، یکی اینکه برخی کارها انسان را در حالت ادب (در مقابل راحتی و بیدغدغگی) قرار میدهد و داشتن پوشش مناسب یکی از این کارهاست (راست ایستادن و زیاد تکان نخوردن و کار اضافه نکردن و سر را به زیر انداختن هم برخی دیگر از این کارهاست)، و دیگری اینکه در مقابل خدایی که از رگ گردن به ما نزدیکتر است و قلب مؤمن حرمش میباشد که باید سر نماز به آن توجه کرد (توجه قلبی شرط قبول نماز است) نامحرم خود ما هستیم، باید از ظاهر خودمان غافل شویم تا به خداوند توجه نماییم ...
البته در همین مورد دوم در بالا هم بحث است، مثلاً خانمی خواهد گفت که پس چرا خداوند دستور داده است که سر نماز بهترین لباسهایتان را بپوشید و زینت داشته باشید و ...؟ در پاسخ هم میشود طالبی را عنوان کرد که چون از درستی آنها اطمینانی ندارم از بیانش معذورم ...
یا علی
دوستان سلام
بانوان محترم، هر وقت خواستید که به خاطر تحریک نشدن آقایان، حجاب و پوشش خود را رعایت کنید، بنده حقیر به عنوان یک مذکر از شما می خواهم که این کار را نکنید و خود را به زحمت نیاندازید.
اما اگر خواستید که فرمان الهی را اطاعت کرده و به خاطر وجود مبارک الهی حجاب خود را رعایت کنید، حجاب خود را رعایت کنید و ما آقایان را نیز خوشحال کنید. فرمان الهی مبتنی بر حکمت الهی بوده و فقط یکی از این حکمت ها، تحریک نشدن آقایان و به تبع آن حفظ کیان خانواده است.
این کلام بنده به این معنی نیست که شما با رعایت حجاب بر ما آقایان منتی ندارید، بلکه بدین معنی است که برای شما زشت است که معامله با ارزش خود با خدا را تبدیل به یک معامله کم ارزش با خلق خدا بکنید.
علی علی
سلاممن در خیلی از نمازهایم حدود پوشش رو رعایت نکردم اکثراً چادری به سر میکردم و زیرش هم روسری نمی پوشیدم و نماز میخوندم هم موهام، هم بدنم تقریبا در حین خواندن نماز مشخص میشد به توصیه و حرف دیگران هم عمل نمیکردم البته میدونستم پوششی که گفته شده واجبه ولی هیچ وقت فکر نمیکردم نماز خواندن به این شکل ممکنه باطل باشه این جدیداً در سایتی خواندم.
حالا سوالم این است نمازهای که خونده شده باطل است ؟
السلام علیکم و رحمة الله
اگر کسی جاهل قاصر باشد یعنی راه را عوضی برود و نداند که راهش عوضی است، گناهی مرتکب نشده
اما جاهل مقصر، کسی است که راه را عوضی می رفته و شک کرده که "نکنه راهم عوضی باشه!!!" اما نرفته تحقیق کنه ببینه راهش عوضی هست یا نه!
چنین کسی گناهکار است! چرا که عمداً خود را در جهل نگه داشته! و باید توبه کرده و جبران اعمال گذشته نماید!
السلام علیکم و رحمة الله
اگر کسی جاهل قاصر باشد یعنی راه را عوضی برود و نداند که راهش عوضی است، گناهی مرتکب نشده
اما جاهل مقصر، کسی است که راه را عوضی می رفته و شک کرده که "نکنه راهم عوضی باشه!!!" اما نرفته تحقیق کنه ببینه راهش عوضی هست یا نه!
چنین کسی گناهکار است! چرا که عمداً خود را در جهل نگه داشته! و باید توبه کرده و جبران اعمال گذشته نماید!
باسلام
پس یعنی جاهل قاصری که کافراست گناهی بروی نیست
درحالی که خداوندکافران راجدانکرده ودرقران عذاب ابدی رابرای تمام کافران داده است مگرتوبه کند وبازگردد
یاحق
باسلام
پس یعنی جاهل قاصری که کافراست گناهی بروی نیست
درحالی که خداوندکافران راجدانکرده ودرقران عذاب ابدی رابرای تمام کافران داده است مگرتوبه کند وبازگردد
یاحق
دقیقاً کافری که جاهل قاصر باشد گناهکار محسوب نمی شود.
در قرآن، کافرانی را سرزنش می کند که فهمیدند سخن پیامبر، حق است اما از روی لجاجت و دشمنی و غیره راه خود را ادامه دادند.
سوره ی بینه/آیات کریمه ی چهار و شش:
وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ
اهل کتاب (نیز در دین خدا) اختلاف نکردند مگر بعد از آنکه دلیل روشن برای آنان آمد!
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ أُولَـٰئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ
کافران از اهل کتاب و مشرکان در آتش دوزخند، جاودانه در آن میمانند؛ آنها بدترین مخلوقاتند!
http://www.askdin.com/thread41587.html
پست شماره ی هشت این تاپیک را ببینید.
سلامت باشید...
اما جاهل مقصر، کسی است که راه را عوضی می رفته و شک کرده که "نکنه راهم عوضی باشه!!!" اما نرفته تحقیق کنه ببینه راهش عوضی هست یا نه!
چنین کسی گناهکار است! چرا که عمداً خود را در جهل نگه داشته! و باید توبه کرده و جبران اعمال گذشته نماید!
سلام
ممنون از پاسختون
ولی من شک نداشتم که کارم اشتباه باشه. بخاطر همین به حرف دیگران عمل نمیکردم مطمئن بودم که آنها اشتباه میکنند ببینید
فکر نمیکردم واجب بودن و انجام ندادن باعث باطل شدن باشه بیشتر فکر میکردم این واجب بودن را برای حضور نامحرم بیان کردند
و حالا که در خانه خودمان هستیم و نامحرمی نیست پس پیدا بودن قسمتی از مو اشکالی در نماز پدید نمیاره. با این دید نمازهام رو خوندم
پس فکر نکنم لازم باشه نمازهام رو قضا کنم:Gig:
[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم
نمیدانم چرا برخی از دوستان به محض اینکه مسئله حجاب به میان می آید آن را به تحریک آقایان نسبت میدهند.
اولا مسئله حجاب فارق از هرچیزی یک تکلیف شرعی است و تکلیف شرعی هم یک آزمایش الهی است.
دوما حجاب فقط به فرد بی حجاب و جنس مخالف که با دین تحریک بشود بر نمیگردد بلکه حجاب یک حکم اجتماعی است و اثرات مثبت و منفی ،باحجابی و بد حجابی به کل جامعه برمیگردد و جامعه را تحث تاثیر قرار میدهد. و حکم همان است که کارشناس محترم استاد نور فرموده اند.
پیرامون حجاب در نماز.
تنها کسی که گفته است زنان میتوانند با بدن نمیه عریان در اتاقی تاریک که کسی حضور ندارد نماز بخواند مفتی الازهر بوده است.(اهل سنت)
و این حکم هم متعلق به زنان رقاصی است که در جمع نامحرمان با بدنی نمیه عریان میرقصند. که این حکم هم مورد مخالفت تمام علمای اهل سنت قرار گرفته است.البته این اولین فتوای خنده دار و مسخره مفتی الازهر نیست.آخرینش هم نیست.
و حکم همان است که جناب لبیک یا علی النقی(ع) فرموده اند.[/]
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
تا جایی که بنده می دانم ضخامت جوراب خانمها باید بگونه ای باشد که رنگ پوست بدن از زیر آن پیدا نباشد تا نامحرم نبیند حال دیدن چوراب شیشه ای که هیچ حجاب محسوب نمی شود و تا اندازه ای هم موجب زیباتر جلوه دادن پا هم می شود حتما گنا ه محسوب می شود تا چه رسد به اینکه با پای بدون جوراب بیرون بروند .
و این برای کسی است که بخواهد خدا را راضی کند نه بنده اش را . تنها جایی که بدون جوراب بو دن برای زن مشکل ندارد در نماز است آنهم اگر نامحرمی نباشد.
به نام خدا
سلام عليكم
دوستان بزرگوار ، خواهشمندم مطالبي كه خارج از پرسش و پاسخ احكام هست رو كمتر مطرح بفرماييد تا كاربراني كه براي دريافت حكم شرعيشون به تاپيك مراجعه ميكنند دچار سردرگمي نشند و تاپيك از مسير اصلي منحرف نشه .
از همكاري بزرگواران پيشاپيش تشكر ميكنم.
سلام
من دقت کردم جوراب ضخیم هم اندازه پا را نشان میده . البته الان جوراب ضخیم با طرح گل های رنگی و ... امده.
از طرفی مقلدان ایت الله مکارم میگن ایشون روی پا را گفتن واجب نیست بپوشونند اما کف و پشت پا نیاز به پوشش دارد . تا چه حد این فتوای نقل شده درست هست ؟؟
با سلام و عرض ادب
پیدابودن پا از سر انگشتان تا مچ بانوان در برابر نامحرم درصورتی که مفسده نداشته باشد اشکال ندارد.
استفتا از دفتر آیه الله مکارم در قم
سلام علیکم و رحمة الله به تمامی دوستان،
البته درسته که دوستمان که سؤال را پرسیدند یک سری مسائل را اشتباه گفتند، ولی در مورد خاصّ جوراب شیشهای اگر اشتباه نکنم برخی فقها تا مچ پا را اجازه دادهاند، یعنی اگر از جوراب نازک انگشتان پا دیده شود را گفتهاند که اشکال ندارد (تشویق نکردندها، لطفاً با دقت بخوانید ) و ار مچ پا به بالاست که دیگر شیشهای بودن و نازک بودن جوراب اشکال دارد، برخی از فقها هم که فکر کنم کلاً جوراب نازک را برای خانمها مشکلدار میدانند. ان شاء الله در این زمینهها کارشناس محترم پاسخ کامل را بدهند.
با سلام و عرض ادب
به نظرمشهور مراجع پوشیدن جوراب نازک جایز نیست.
استفتائات کتبی از مراجع عظام
باسلام
ایاخانومی که درخانه ای تنهازندگی میکندمگربه چه کسی نامحرم هست که بایدباپوشش نمازبخواند
با سلام و عرض ادب
برای اطلاع بیشتر لطفا به تاپیک زیر مراجعه نمایید:
http://www.askdin.com/thread29401.html
موفق و موید باشید
سلاممن در خیلی از نمازهایم حدود پوشش رو رعایت نکردم اکثراً چادری به سر میکردم و زیرش هم روسری نمی پوشیدم و نماز میخوندم هم موهام، هم بدنم تقریبا در حین خواندن نماز مشخص میشد به توصیه و حرف دیگران هم عمل نمیکردم البته میدونستم پوششی که گفته شده واجبه ولی هیچ وقت فکر نمیکردم نماز خواندن به این شکل ممکنه باطل باشه این جدیداً در سایتی خواندم.
حالا سوالم این است نمازهای که خونده شده باطل است ؟
با سلام و احترام
لطفا برای دریافت پاسخ دقیق نام مرجع تقلیدتان را بیان نمایید.
موفق و موید باشید
با سلام و احتراملطفا برای دریافت پاسخ دقیق نام مرجع تقلیدتان را بیان نمایید.
موفق و موید باشید
سلام
مرجع : آیت الله خامنه ایی
لطفا مطلب زیر رو هم که در جواب یکی از کاربران گفته ام در نظر بگیرید
- سلام
ممنون از پاسختون
ولی من شک نداشتم که کارم اشتباه باشه. بخاطر همین به حرف دیگران عمل نمیکردم مطمئن بودم که آنها اشتباه میکنند ببینید
فکر نمیکردم واجب بودن و انجام ندادن باعث باطل شدن باشه بیشتر فکر میکردم این واجب بودن را برای حضور نامحرم بیان کردند
و حالا که در خانه خودمان هستیم و نامحرمی نیست پس پیدا بودن قسمتی از مو اشکالی در نماز پدید نمیاره. با این دید نمازهام رو خوندم
پس فکر نکنم لازم باشه نمازهام رو قضا کنم
class: cke_editor |
---|
[TD="class: cke_top"][/TD] |
افراط و تفريط هردو عمل غير معقوليه. وقتي اسلام اجازه داده دست تا مچ و صورت بدون حجاب باشه. چه لزومي به پوشاندن اوناست. رنگ مشكي هم در اسلام جزو رنگ هاي مكروه بشمار ميايد. ضمن اينكه شرايط زماني و مكاني و فرهنگي هم خيلي اثر داره و در مناطق گرمسير استفاده از رنگ هاي سفيد به علت جذب كمتر گرما ، بيشتر متداوله
من ادعاي خاصي ندارم. ارشد روانشناسي خوندم و طبيعتا با اين مسائل بيشتر برخورد داشته ام. اگه حسي رو خودمون تجربه نكرده باشيم دليل براين نيست كه بتوانيم وجود اون در بقيه افراد رو منكر بشيم.
خیلی ببخشید نمیخوام موضوع رو باز کنم اما خیلیا هستن که از بوی عطر جنس مخالف لذت میبرن و به همین دلیل پیامبر گفته زن هیچوقت به خودش عطر نزنه وقتی می ره بیرون
دوست عزیز عطر زدن تا زمانی که موجب جلب نظر نامحرم نشود اشکال ندارد همه عطرها هم موجب جلب نظر نمیشود عطر شهوتی با یک خوشبو کننده معمولی متفاوت است. یه دفعه نیاید همه چیز رو برای خانمها ممنوع کنید. لطفا احکام مربوطه رو درست نقل کنید.
دوست عزیز عطر زدن تا زمانی که موجب جلب نظر نامحرم نشود اشکال ندارد همه عطرها هم موجب جلب نظر نمیشود عطر شهوتی با یک خوشبو کننده معمولی متفاوت است. یه دفعه نیاید همه چیز رو برای خانمها ممنوع کنید. لطفا احکام مربوطه رو درست نقل کنید.
من حکم کلی ندادم
اگر نا محرم استشمام نکنه اشکالی نداره
در ضمن شما کدوم خوشبو کننده ای رو پیدا میکنی که عطر خوش نداشته باشه
با سلام و عرض ادبپیدابودن پا از سر انگشتان تا مچ بانوان در برابر نامحرم درصورتی که مفسده نداشته باشد اشکال ندارد.
استفتا از دفتر آیه الله مکارم در قم
سلام
تشکر از جوابتان
نظر رهبری را هم میشه بفرمایید؟؟
من همیشه موقع مهمونی های که خونه میاد چوراب نمی پوشم یعنی کسی از شهر ما حتی فامیل نمی پوشه. چون فقط سر انگشتان معلوم هست.
سلام
هرکسی که به دنیا میاد به صورت پیش فرض (با توجه به ژنتیک والدین و اجداد ، محیط زندگی ، ...) در یکی از 4 دسته زیر قرار میگیره (گرچه مواردی هم وجود داره که ممکنه که مزاج فرد دارای تعادل باشه به این معنی که هیچکدام از مزاج های زیر بر روی آن غلبه پیدا نمیکنه ... )
لطفا به این جدول توجه کنید:
1.آتش ˿˿ گرم و خشک ˿˿ غلبه صفرا ˿˿ { نشانه ها: ... ؛ توان جنسی(بالا) ؛ میل جنسی(پایین) }
2.هوا ˿˿ گرم و تر ˿˿ غلبه خون(دم) ˿˿ { نشانه ها: ... ؛ توان جنسی(بالا) ؛ میل جنسی(بالا) }
3.آب ˿˿ سرد و تر ˿˿ غلبه بلغم ˿˿ { نشانه ها: ... ؛ توان جنسی(پایین) ؛ میل جنسی(پایین) }
4.خاک ˿˿ سرد و خشک ˿˿ غلبه سودا { نشانه ها: ... ؛ توان جنسی(پایین) ؛ میل جنسی(بالا) }
جدول بالا حالت پیش فرضی که در وجود هر فرد قرار داره رو نشون میده ... یعنی ممکنه یه نفر با دیدن پای خانم تحریک بشه (به علت میل جنسی بالا) و یک نفر هم تحریک نشه (به علت میل جنسی پایین) ولی این جمله به این معنی نیست که ما نمی تونیم خودمان را کنترل کنیم بلکه با عبادت و تهذیب نفس با روزه و برنامه غذایی مخصوص و ... میشه مزاج پیش فرض رو تعدیل کرد
خدایی که ما رو آفرید بهتر از هرکس به وضعیت ما اطلاع داره پس اگه همه خانم ها و آقایون محترم به وظایفی که خدا برعهده شون گذاشته عمل کنند هیچ مشکلی پیش نمیاد
در پناه حق
عطر زدنی که رفع بوی عرق کند با عطری شهوت انگیزی که بویش باعث جلب نظر نامحرم شود خیلی متفاوته
بهرحال بنا بر نظر مراجع تا زمانی که موجب جلب توجه نشود اشکالی ندارد خود خانمها میتونن به میزانی از عطر و ادکلن استفاده کنند که بویش نظری رو جلب نکندبرای پاسخ مراجعه کن به پست بالا، کارشناس محترم جناب نور جواب داده اند.
برخی مراجع هم هستند پوشاندن پا رو تا مچ پا برای زنان لازم ندانسته اند دیگه جوراب شیشه ایی که جای خود دارد.
در مورد اول تشخیصش به عهده مکلف هست
اما در مورد پوشاندن پا فقط نظر آیت الله مکارم و آیت الله تبریزی با بقیه فرق داره
اما در مورد پوشاندن پا فقط نظر آیت الله مکارم و آیت الله تبریزی با بقیه فرق داره
دوست عزیز همون برای من کافیه، به نظر من نظر این مراجع درست تر است باور کنید در زمان بچگی من حکم پوشاندن پای زنان واجب نبود نمیدونم چرا جدید عوض شده
دوست عزیز همون برای من کافیه، به نظر من نظر این مراجع درست تر است باور کنید در زمان بچگی من حکم پوشاندن پای زنان واجب نبود نمیدونم چرا جدید عوض شده
در ضمن ایشون گفتن اگر مفسده نداشته باشه
با اطلاعاتی که من دارم
پوشاندش در این وضعیت جامعه واجبه
شما به نظر مرجعت عمل کن
ان شاءالله که کار درست رو میکنی
سلام
مرجع : آیت الله خامنه ایی
لطفا مطلب زیر رو هم که در جواب یکی از کاربران گفته ام در نظر بگیریدسلام
ممنون از پاسختون
ولی من شک نداشتم که کارم اشتباه باشه. بخاطر همین به حرف دیگران عمل نمیکردم مطمئن بودم که آنها اشتباه میکنند ببینید
فکر نمیکردم واجب بودن و انجام ندادن باعث باطل شدن باشه بیشتر فکر میکردم این واجب بودن را برای حضور نامحرم بیان کردند
و حالا که در خانه خودمان هستیم و نامحرمی نیست پس پیدا بودن قسمتی از مو اشکالی در نماز پدید نمیاره. با این دید نمازهام رو خوندم
پس فکر نکنم لازم باشه نمازهام رو قضا کنم
با سلام و عرض ادب
نمازها به احتیاط واجب قضا دارد.
استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم
دوست عزیز همون برای من کافیه، به نظر من نظر این مراجع درست تر است باور کنید در زمان بچگی من حکم پوشاندن پای زنان واجب نبود نمیدونم چرا جدید عوض شده
با سلام و عرض ادب
بزرگوار حکم پوشش بانوان و پوشاندن پا برای زنان در برابر نامحرم به نظر مشهور مراجع از ابتدا همین بوده است و تغییر نکرده است چه بسا اطلاع ما ناقص یا ناصحیح بوده باشد.
همواره موفق و موید باشید