سرنوشت حواریون پس از حضرت عیسی علیه السلام چه بود؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سرنوشت حواریون پس از حضرت عیسی علیه السلام چه بود؟

با سلام

سرنوشت حواریون بعد از مرگ حضرت عیسی علیه السلام چه بود ؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد مبشر

با سلام خدمت دوستان گرامی
امیدوارم ایامتان به شادی
اگر سؤال دوست گرامی را درست متوجه شده باشم ایشان درباره سرنوشت حواریون پس از حضرت عیسی علیه السلام پرسیده اند بنده نیز در حد توان پاسخ خواهم داد .
نکته : به عقیده ما حواریون همه خداوند یگانه را می پرستیدند و به نبوت حضرت عیسی مسیح علیه السلام معتقد بودند بنابراین درگذشت آنها بر اساس ایمان به خداوند یگانه بوده است که شریک , فرزند ندارد .
1. شمعون معروف به پطرس :
او وصی حضرت عیسی مسیح علیه السلام بود که در فاصله بین سالهای 60 تا 65 مبلادی به جرم یکتاپرستی و عدم عبادت خدایان رومی به دست رومیان مصلوب و به شهادت رسید قبر او اکنون در زیرزمین کلیسای واتیکان قرار دارد.
2. اندریاس برادر شمعون :
به جرم پرستش خداوند یگانه در اسکاتلند به دست رومیان به صلیب کشیده شد .
3. یعقوب فرزند زبدی :
در سال 44 میلادی به دستور هرود اگریبا نوه هرود بزرگ گردن زده شد .
4. یوحنا برادر یعقوب :
توسط رومیان به جزیره پاتموس تبعید و تا آخر عمر در آنجا ماند قبری منسوب به او در شهر سلجوق ترکیه موجود است .
5. فیلیپّس :
حوالی سال 80 میلادی در ترکیه امروزی دستگیر شده و به جرم پرستش خداوند یکتا به صلیب کشیده شد .
6. برتولما :
او نیز به جرم پرستش خداوند یکتا همراه فیلیپس به صلیب کشیده شد اما توانست فرار کند اما دوباره دستگیر شد و به خاطر امتناع کردن از پرستش خدایان سنگی زنده زنده پوست کنده و سر و ته به صلیب کشیده شد.
7. توما :
برخی می گویند او به هند مسافرت کرد و در آنجا درگذشت و هم اکنون مقبره ای منسوب به او در آنجا وجود دارد.
8. متی :
در حدود 34 میلادی در حبشه درگذشت .
9. یعقوب فرزند حلفی : بر اساس نقل مورخ یهودی يوسفوس‌ کمی قبل از سقوط اورشلیم توسط رومیان، در حدود سالهای ۶۲ تا ۶۹ میلادی "حنانیا" که کاهن اعظم بود به همراه فریسیان و کاتبان از یعقوب خواستند تا در یکی از سالن های اجتماعات معبد نبوت مسیح را انکار کند اما یعقوب نپذیرفت . او را در سن نود و شش سالگی از بالای برج معبد اورشلیم به پایین پرتاب کردند. آنان در حالی که او برای ایشان طلب بخشش می کرد با چوب بر سرش کوبیدند تا جان سپرد، سپس جسدش را با اره تکه تکه کردند.او به عبادت و زهد و تقوی در میان یهودیان شهره بود.
10. لبی معروف به تدی : او به سرزمین پارس مهاجرت کرد در ارومیه درگذشت و قبری منسوب به او در قره‌ کلیسا وجود دارد .
11. شمعون قانوی :
برخی از مورخین مدعی هستند او در ارمنستان یا ایران فوت کرده و برخی دیگر معتقدند او در جزیره بریطانیا درگذشته است .
12. یهودای اسخریوطی :
بر اساس روایت کتاب مقدس از طریق دار خودکشی کرد .
البته برای برخی از حواریون دو یا سه اسم ذکر شده که بنده از ذکر آنها اجتناب نموده ام .

با سلام
ضمن تشکر از جناب مبشر گرامی اگر لطف کرده و منابع هم عنوان کنید ممنون میشوم
.

.

با سلام و احترام خدمت دوستان گرامی
ایام خوش و به کامتان

رضا;565094 نوشت:
اگر لطف کرده و منابع هم عنوان کنید ممنون میشوم

فکر می کنم کتاب (تاریخ کلیسا) اثر اوزبیوس در این زمینه کتاب مناسبی باشد .
موفق و سربلند و پیروز باشید

مبشر;564381 نوشت:
با سلام خدمت دوستان گرامی
...
نکته : به عقیده ما حواریون همه خداوند یگانه را می پرستیدند و به نبوت حضرت عیسی مسیح علیه السلام معتقد بودند بنابراین درگذشت آنها بر اساس ایمان به خداوند یگانه بوده است که شریک , فرزند ندارد .

....
12. یهودای اسخریوطی :
بر اساس روایت کتاب مقدس از طریق دار خودکشی کرد .

سلام علیکم استاد بزرگوار،
با اجازه‌اتان در مطالب شما چند سؤال برایم پیش آمده است:

  1. یهودا اسخریوطی آیا همان نیست که معجزه‌ی نزول سفره‌ی آسمانی را منکر شد و بعد به عقاب تبدیل چهره گرفتار شد و به جای حضرت مسیح علیه‌السلام به صلیب کشیده شد؟ آیا او را دارای عقیده به نبوت حضرت عیسی علیه‌السلام می‌شناسیم؟ آیا برای اینکه عدد دوازده حواریّ حضرت عیسی علیه‌السلام که مطابق قرآن گفتند «قَالَ الْحَوَارِ‌يُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ‌ اللَّـهِ» درست باشد نباید به جوای یهودا اسخریوطی کسی دیگر هم باشد و با یهودا که ایمان درستی نداشت بشوند سیزده عدد؟
  2. در روایت امام رضا علیه‌آلسلام در مورد تاریخ مسیحیت و تاریخ انجیل آمده که ۴ عدد از حواریون بعد از گم شدن انجیل به مردمی که به مسیح علیه‌السلام ایمان آورده بودند فرمودند که یکشنبه‌ها به کلیسا بروند تا آنها آنچه از انجیل می‌دانند به ایشان آموزش دهند، و آن چهار حواری همانهایی هستند که اناجیل چهارگانه به نام ایشان ثبت شده است، اما اگر اشتباه نکنم برخی از آن چهار نفر را محققین معتقد هستند که جزء حواریون نبوده‌اند و سالها بعد دست به نوشتن انجیل زده‌اند، آیا در این نامها که شما نوشتید بجز متّی نام سه مؤلف دیگر اناجیل چهارگانه هم موجود است (فرمودید برخی از آنها نام‌های دیگر هم دارند). آیا بارنابا هم جزء این حواریون بوده است؟
  3. یک سؤال دیگر هم دارم، آیا کلیسای واتیکان که امروز مرکز کاتولیک و زمانی مرکز تمام مسیحیت بوده است (اگر اشتباه نکنم :Gig:) به دلیل خاصی در آنجا ساخته شده است؟ آیا می‌توان علتش را وجود قبر حضرت شمعون که وصیّ حضرت عیسی علیه‌السلام بوده‌اند در آنجا دانست؟ اگر بله آنگاه یعنی زمانی وجود داشته است که مسیحیان وصایت ایشان را قبول داشته‌اند و گرفتار افکار پولوس نبوده باشند؟
با تشکر :Gol:
یا علی

با سلام و احترام و عرض ادب خدمت تمام دوستان گرامی

باء;576660 نوشت:
یهودا اسخریوطی آیا همان نیست که معجزه‌ی نزول سفره‌ی آسمانی را منکر شد و بعد به عقاب تبدیل چهره گرفتار شد و به جای حضرت مسیح علیه‌السلام به صلیب کشیده شد؟ آیا او را دارای عقیده به نبوت حضرت عیسی علیه‌السلام می‌شناسیم؟ آیا برای اینکه عدد دوازده حواریّ حضرت عیسی علیه‌السلام که مطابق قرآن گفتند «قَالَ الْحَوَارِ‌يُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ‌ اللَّـهِ» درست باشد نباید به جوای یهودا اسخریوطی کسی دیگر هم باشد و با یهودا که ایمان درستی نداشت بشوند سیزده عدد؟

گمان نمی کنم نیاز باشد حواریون را سیزده نفر کنیم زیرا آنها 12 تن بودند که بعدها یکی از آنها از ایمان خود دست کشید . آیه قرآن کریم درباره شهادت دادن آنها نزد مسیح است .

باء;576660 نوشت:
در روایت امام رضا علیه‌آلسلام در مورد تاریخ مسیحیت و تاریخ انجیل آمده که ۴ عدد از حواریون بعد از گم شدن انجیل به مردمی که به مسیح علیه‌السلام ایمان آورده بودند فرمودند که یکشنبه‌ها به کلیسا بروند تا آنها آنچه از انجیل می‌دانند به ایشان آموزش دهند، و آن چهار حواری همانهایی هستند که اناجیل چهارگانه به نام ایشان ثبت شده است، اما اگر اشتباه نکنم برخی از آن چهار نفر را محققین معتقد هستند که جزء حواریون نبوده‌اند و سالها بعد دست به نوشتن انجیل زده‌اند، آیا در این نامها که شما نوشتید بجز متّی نام سه مؤلف دیگر اناجیل چهارگانه هم موجود است (فرمودید برخی از آنها نام‌های دیگر هم دارند). آیا بارنابا هم جزء این حواریون بوده است؟

روایت منسوب به امام رضا علیه السلام در کتاب الاحتجاج سخن از شاگردان حواریون می کند نه خود حواریون و در انتها امام رضا علیه السلام می فرماید آنها شاگردان شاگردان بودند یعنی شاگردان حواریون . بارنابا جزء حواریون نام برده نشده اما از پیروان صدیق شمعون وصی حضرت عیسی علیه السلام بوده است . اما اینکه عرض کردم نامهای دیگری هم هست چون بعضی از حواریون دو یا سه نام و لقب داشتند و بنده به خاطر اختصاز همه نامها را ذکر نکردم .

باء;576660 نوشت:
یک سؤال دیگر هم دارم، آیا کلیسای واتیکان که امروز مرکز کاتولیک و زمانی مرکز تمام مسیحیت بوده است (اگر اشتباه نکنم ) به دلیل خاصی در آنجا ساخته شده است؟ آیا می‌توان علتش را وجود قبر حضرت شمعون که وصیّ حضرت عیسی علیه‌السلام بوده‌اند در آنجا دانست؟ اگر بله آنگاه یعنی زمانی وجود داشته است که مسیحیان وصایت ایشان را قبول داشته‌اند و گرفتار افکار پولوس نبوده باشند؟

بله دوست گرامی علت بنای کلیسای واتیکان همان است که شما فرمودید و در این زمینه کلیسای کاتولیک خود را وارث شمعون ( پطرس ) می داند .

مبشر;577176 نوشت:
با سلام و احترام و عرض ادب خدمت تمام دوستان گرامی

گمان نمی کنم نیاز باشد حواریون را سیزده نفر کنیم زیرا آنها 12 تن بودند که بعدها یکی از آنها از ایمان خود دست کشید . آیه قرآن کریم درباره شهادت دادن آنها نزد مسیح است .


سلام علیکم استاد بزرگوار،
در برخی روایات داریم که وقتی در مورد اوصیاء نبی خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله صحبتی توسط اهل کتاب به میان می‌آید به ایشان گفته می‌شود دوازده نفر به تعداد حواریون حضرت عیسی علیه‌السلام و به تعداد نقبای بنی‌اسرائیل، حال اگر یکی از این دوازده نفر از ایمان خارج شده باشد ضرری به آن بیان نمی‌زند؟ :Gig:

بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏36، ص: 286نص، كفاية الأثر عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنِ التَّلَّعُكْبَرِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ زَكَرِيَّا «6» عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْمُنْذِرِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدِ بْنِ الْهَيْثَمِ عَنِ الْأَجْلَحِ الْكِنْدِيِّ عَنْ أَفْلَحَ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ كَعْبٍ عَنْ طَاوُسٍ الْيَمَانِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ الْحَسَنُ عَلَى عَاتِقِهِ وَ الْحُسَيْنُ عَلَى فَخِذِهِ يَلْثِمُهُمَا وَ يُقَبِّلُهُمَا وَ يَقُولُ- اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُمَا وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُمَا ثُمَّ قَالَ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ كَأَنِّي بِهِ وَ قَدْ خُضِبَتْ شَيْبَتُهُ مِنْ دَمِهِ يَدْعُو فَلَا يُجَابُ وَ يَسْتَنْصِرُ فَلَا يُنْصَرُ قُلْتُ فَمَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ‏ شِرَارُ أُمَّتِي مَا لَهُمْ لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِي ثُمَّ قَالَ يَا ابْنَ عَبَّاسٍ مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ كُتِبَ لَهُ ثَوَابُ أَلْفِ حَجَّةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ أَلَا وَ مَنْ زَارَهُ فَكَأَنَّمَا قَدْ زَارَنِي وَ مَنْ زَارَنِي فَكَأَنَّمَا قَدْ زَارَ اللَّهَ وَ حَقُّ الزَّائِرِ عَلَى اللَّهِ أَنْ لَا يُعَذِّبَهُ بِالنَّارِ وَ إِنَّ الْإِجَابَةَ تَحْتَ قُبَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِهِ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَكَمِ الْأَئِمَّةُ بَعْدَكَ قَالَ بِعَدَدِ حَوَارِيِّ عِيسَى وَ أَسْبَاطِ مُوسَى وَ نُقَبَاءِ بَنِي إِسْرَائِيلَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَكَمْ كَانُوا قَالَ كَانُوا اثْنَيْ عَشَرَ وَ الْأَئِمَّةُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ ...

این هم یک تحلیل شیعه از شيخ على بن زين العابدين يزدى حائرى‏ در این باره است:

إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج‏1، ص: 227اعلم أنّه إذا تأمّل المنصف عرف أنّ الأحاديث الشريفة النبوية في خصوص الاثني عشر لا تنطبق إلّا على مذهب الإمامية لقرائن كثيرة منها: أنّ خليفة النبي صلّى اللّه عليه و آله لا بدّ و أن يكون عالما عاملا عاقلا ورعا تقيّا حاويا للخصال الحميدة و منزها عن الصفات القبيحة، تاركا لما يجب و ينبغي تركه، بصيرا حاذقا، إلى غير ذلك ممّا هو من لوازم خلافة مثله صلّى اللّه عليه و آله المبعوث لهداية الخلق و تهذيبهم و تكميلهم و تزكيتهم و تعليمهم الكتاب و الحكمة، فمن خلفه و جلس مجلسه لا بدّ و أن يكون له حظّ وافر من ذلك حتّى يصدق عليه الخلافة التي أخبر بها من جهة نبوّته و رسالته، لا من حيث سلطنته و ملكيّته و غلبته على البلاد و العباد، مع أنّ في طرق بعض الأخبار المذكورة: يعمل بالهدى و دين الحقّ، و جعلهم بمنزلة نقباء بني إسرائيل و حواريي عيسى عليه السّلام و قيام الدين و عزّته بهم، ....

فکر کنم نباید کسی مانند یهودا اسخریوطی یا جزء حواریون به حساب آورد، چه آنکه به شهادت قرآن ایشان گفتند ما انصار خداوند هستیم و ظاهراً رسول‌هایی که در ابتدای سوره‌ی یس مطرح شده‌اند هم حواریون هستند ...، اشتباه می‌کنم؟ :Gig:

مبشر;577176 نوشت:
روایت منسوب به امام رضا علیه السلام در کتاب الاحتجاج سخن از شاگردان حواریون می کند نه خود حواریون و در انتها امام رضا علیه السلام می فرماید آنها شاگردان شاگردان بودند یعنی شاگردان حواریون . بارنابا جزء حواریون نام برده نشده اما از پیروان صدیق شمعون وصی حضرت عیسی علیه السلام بوده است . اما اینکه عرض کردم نامهای دیگری هم هست چون بعضی از حواریون دو یا سه نام و لقب داشتند و بنده به خاطر اختصاز همه نامها را ذکر نکردم .

حق با شماست، ممنون، تا کنون دقت نکرده بودم که ایشان توسط امام علیه‌آلسلام شاگردان شاگردان خوانده شده‌اند :Gol:

مبشر;577176 نوشت:
بله دوست گرامی علت بنای کلیسای واتیکان همان است که شما فرمودید و در این زمینه کلیسای کاتولیک خود را وارث شمعون ( پطرس ) می داند .

پس ابتای شکل گیری مسیحیت خالی از شرک بود، درست است؟ سرونوشت پولوس چه بود و قبر او کجاست و آیا آن هم زیارتگاه شده است؟
با تشکر، :Gol:
یا علی

با سلام خدمت دوستان گرامی

باء;577255 نوشت:
پس ابتای شکل گیری مسیحیت خالی از شرک بود، درست است؟

بله درست می فرمایید و در این باره دلایل فراوانی داریم از جمله نبردهای بین طرفداران تثلیث و طرفداران توحید در قرن سوم تا ششم میلادی

باء;577255 نوشت:
و به تعداد نقبای بنی‌اسرائیل

مگر نقبای بنی اسرائیل همه کامل الایمان بودند ؟

باء;577255 نوشت:
سرونوشت پولوس چه بود و قبر او کجاست و آیا آن هم زیارتگاه شده است؟

پولس در زمان نرون در دهه شصت میلادی گردن زده شد و قبر او نامعلوم است.
موضوع قفل شده است