عظمت زن در مادر شدن و تربیت فرزند است
تبهای اولیه
بسم الله الرحمن الرحیم
از بیانات گرانقدر آیت الله جوادی آملی
درباره خصوص انسان از آن جهت كه صبغهٴ ملكوتي دارد نه صبغه حيواني آن قسمت قرآن كريم مسئله نكاح را ذكر كرده و حرمت
خاصي براي نكاح قائل شده و وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود ما انبيا يك حرف تازهاي داريم كه قبلاً هم به
عرضتان رسيد فرمود: «النِّكَاحُ سُنَّتِي»[24] اين ازدواجي كه در گياهان هست براي انسان نيست, اين ازدواجي كه در حيوانات هست
براي انسان نيست, اجتماع مذكّر و مؤنث اين نكاح نيست آنكه «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ»[25] آن نكاح است آن را ما آورديم
«النِّكَاحُ سُنَّتِي» و بسياري از دخترها و خواهران ما در نظام كنوني نميدانند كه عظمت زن در مادر شدن است كه او بتواند فرزند تربيت
كند, دانشمند تربيت كند, عالِم و دانشمند شود براي اينكه فرزندان دانشمند تربيت كنند وگرنه كارمند شدن و وارد جامعه شدن و اينها
اين كاري است كه از هر مردي ساخته است، آن كاري كه از زن ساخته است، از عظمت زن، از اينكه او بايد مظهر خالقيّت ذات اقدس
الهي باشد آن كار اساسي زنهاست كه فرمود ما نكاح آورديم نه ازدواج مصطلح؛ اين ازدواج مصطلح, اجتماع نر و ماده در گياهان هم
هست, در حيوانات هم هست ما آن را نياورديم «النِّكَاحُ سُنَّتِي»؛ لذا فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ» اين اصول خانواده را
تشكيل ميدهد كه اميدواريم ـ انشاءالله ـ براي نسل آينده و اينكه اين خواهران ما, دختران ما, زنهاي جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدن
است اين نقص نيست كه بگويند ما براي كهنه شستن نيامديم خير, كهنه شستن ممكن است كسي كارگر بگيرد، اما مادر شدن
عظمت است؛ در خود روايات هم دارد ملاحظه فرموديد كسي آمده گفت من فلان گناهي كردم ميخواهم پاك شوم حضرت فرمود مادر
داري كه مثلاً به مادر احسان كني تا آن لغزشهايت بخشوده شود؟ عرض كرد نه به رحمت ايزدي رفت, گفت خاله داري؟ عرض كرد بله,
گفت به خالهات هم اگر احترام كني كارِ مادر است؛ اين عظمت مادر, اين مقام شامخ مادري اين صبغه ملكوتي است فرمود نكاح سنّت
ماست اگر كسي اين كار را بكند نصف دينش را حفظ كرده، ميبينيد تفاوت ره از كجاست تا كجا. اين نكاح را با چشم فرشتهها دارد
ميبيند نه نكاح را به عنوان اجتماع مذكر و مؤنث، اين نظام اسلامي آمده زنها را آزاد كرده, آزادي اين است كه تحصيل آزاد است,
كمالات آزاد است، اما تحصيل براي اينكه مادرِ خوب شود و بتواند فرزندان دانشمند تربيت كند، اين نقص نيست و اگر جامعه به لطف
الهي بايد طوري باشد كه اين كشور از هر نظر آماده باشد براي ظهور مبارك حضرت و اين نظام را حفظ كند از هر خطري و ـ انشاءالله
سالماً تحويل وجود مبارك حضرت بدهد داشتن فرزندان و جوانان با ايمان است.
تفسیر سوره مبارکه یاسین ج 10
مرحوم علامه محمد تقی جعفری (ره) در پاسخ به این سؤال فیلسوف شهیر اروپایی برتراند راسل كه چرا اسلام این قدر به ازدواج بها داده و برایش قانون وضع كرده است نوشت: «چون با ازدواج می خواهد انسان به وجود آید، مسألهی انسان مطرح است.»
در قرآن هم داریم که:
... أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا ... فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ... [المائده، ۳۲]
... که هر کس نفسی را ... بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده ...
در تفسیرها هم حیات و ممات در ایات قرآن در بطن قرآن به صورت حیات و ممات معنوی تأویل شدهاند. با این تفسیر در این صورت زنده کردن میشود به ایمان رساندن و کشتن میشود منحرف کردن از ایمان، و این کاری است که در خانواده انجام میشود و مادر در انجام آن از هر عضو دیگر خانواده نقش پررنگتری دارد، او میتواند ایمانی بسازد که جهانی را مؤمن کند و میتواند کافری را تربیت کند که جهانی را به فساد بکشاند ... [بیان اهمیت تربیت و نه اثبات جبر]
یا علی
سلام
امروز دیگر ثابت شده است که بیشتر کارهایی که در گذشته مختص مردان بوده ،از زنان هم ساخته است مثل قضاوت و حکومت و جنگ آوری و غیره که شاهدش هم موقعیت بسیاری از زنان در دیگر جوامع است ولی کاری که مختص زن است مثل فرزند آوری و وظایف مادری از مردان برنمیآید.در این که ارزش چنین جایگاهی را باید خوب شناخت حرفی نیست . افراد بزرگ تاریخ هم حاصل تربیت مادرانشان بوده اند ودر این شکی نیست ولی آیا مادرانشان هم شناخته شدند یا همیشه گمنام بودند؟
نکته آزار دهنده این است که بخواهیم برای یک انسان و کمال رشد او حد تعیین کنیم . عظمت هر انسانی در میزان انسانیت اوست .مادر شدن اگر چه ارزشمند است ولی کسی که تمام سعیش جلب رضایت یک انسان دیگر بنام شوهر است و تمام کمالش وابسته به تربیت و به معراج فرستان مردیست که در دامان او رشد میکند لاجرم موجود شکننده و وابسته و آسیب پذیری خواهد بود که با به هدف نرسیدن این دو مقصود دیگرخاصیتی ندارد پس این تعریف چندان درستی از عظمت یک انسان نیست. عظمت یک انسان چه زن باشد چه مرد در این است که در هر جایگاه و مقامی که باشد خداپسندانه انسانی و اخلاق مدار عمل کند.
اما اینکه بگوییم در جامعه کارمند مرد داریم و نیازی به حضور زن نیست پس میتوانیم در مورد تمام مشاغل هم همین استدلال را بکار ببریم و با غلو کردن دراهمیت جایگاه زن در خانه نیمی از اجتماع را خانه نشین کنیم.
غرب سالهاست که با شعار برابری حقوق زنان را از کانون خانواده بیرون کشیده است و آنان را با فریب مورد بهره وری قرارداده است . درتاریخ قرون گذشته ایران هم زنان از حقوق انسانی خود با عنوان مطبخی و ضعیفه که تنها هنرش خانه داری و شوهرداری و فرزند آوری است از بسیاری از حقوق انسانی خود محروم بوده اند .
گذشته از جایگاه اخروی یک مادر که البته حرفی درآن نیست بد نیست به جایگاه حقوقی هم نگاهی بیاندازیم ،واقعا فرزند آوری یک زن چه جایگاهی برای او خواهد داشت وقتی حق حضانت و سرپرستی اورا هم ندارد و به محض اختلاف با همسر تمام احساس مادری او نادیده گرفته میشود ،و اگر شوهرش به عمد یا غیر عمد موجب مرگ فرزند شود ، مادرکه فرزند از گوشت و خون اوست حتی ولی دم این کودک به حساب نمیآید تا درخواست قصاص کند یعنی ولایت پدر بر فرزند است که اهمیت دارد نه مادر. البته این تاپیک جای طرح مسایل حقوقی نیست ولی باید توجه کرد که تعیین عظمت جایگاه یک انسان مثلا در مقام مادر با شعار تنها مقدور نیست. باید مراقب باشیم همانگونه که غرب زنان را فریب داد ، ما هم از جهاتی دیگر زنانمان را با شعارهای زیبا فریب ندهیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
گذشته از جایگاه اخروی یک مادر که البته حرفی درآن نیست بد نیست به جایگاه حقوقی هم نگاهی بیاندازیم ،واقعا فرزند آوری یک زن چه جایگاهی برای او خواهد داشت وقتی حق حضانت و سرپرستی اورا هم ندارد و اگر شوهرش به عمد یا غیر عمد موجب مرگ فرزند شود ، مادرکه فرزند از گوشت و خون اوست حتی ولی دم این کودک به حساب نمیآید تا درخواست قصاص کند یعنی ولایت پدر بر فرزند است که اهمیت دارد نه مادر. البته این تاپیک جای طرح مسایل حقوقی نیست ولی باید توجه کرد که تعیین عظمت جایگاه یک انسان مثلا در مقام مادر با شعار تنها مقدور نیست. باید مراقب باشیم همانگونه که غرب زنان را فریب داد و ما هم از جهاتی دیگر زنانمان را با شعا رهای زیبا فریب ندهیم.
سلام خواهر خوبم تارک دنیای عزیز
ممنون از دیدگاه خوبت که در ان تعقل دیده میشد.
خواهر خوبم من هم زیاد درباره این مسائل حرف زده ام و بحث کرده ام و تعقل کرده ام و البته از خداوند برای درک مسائل استمداد طلبیده ام ، من در نتیجه ایت تفکر ، تحقیق و استمداد از خداوند
متوجه شده ام که خداوند فراتر از انچه من و شما میبینیم را میبیند و منتظر نمانده تا تک تک ما خودمان به نتیجه برسیم چون دودش به چشم خودمان میرود.
در بحث زنان ، تمام مسائل جامعه شناسی و روانشناسی بطور کل در نظر گرفته شده ، تارک دنیای عزیز ، حق حضانت بدست زن نیست ، اما در پرتو آن عالمی از مسائل جامعه شناسی و ضرر
هایی که ممکن است به خود زن وارد شود در نظر گرفته شده.
می توانم نمونه هایی برای تو بگویم ولی از انجایی که من خودم با تعقل و تفکر و استمداد از خداوند با رنج رسیدن به نتیجه رسیده ام قبولشان دارم و تا زمانی که تو هم این مراحل را طی نکنی
ممکن است هر چه به تو بگویم باز هم دلایل خودت را بیاوری !
تارک دنیای عزیز ، حق حضانت بدست زن نیست ، اما در پرتو آن عالمی از مسائل جامعه شناسی و ضررهایی که ممکن است به خود زن وارد شود در نظر گرفته شده.
سلام تشکر
حقیقت امر این است که من هم میتوانم دلایل عقلانی و علمی بیاورم که چگونه دوری از فرزند و نادیده گرفته شدن احساس مادری میتواند ضررهای جبران ناپذیری به جسم و روان یک مادر وارد کند و آسیب های اجتماعی برای کودک ایجاد نماید.این که مقام مادر را ارج بگذاریم ولی در این زمینه اهمیتی برایش قائل نباشیم یک تناقض است که ما عملا آنرا پذیرفته ایم!.
می توانم نمونه هایی برای تو بگویم ولی از انجایی که من خودم با تعقل و تفکر و استمداد از خداوند با رنج رسیدن به نتیجه رسیده ام قبولشان دارم و تا زمانی که تو هم این مراحل را طی نکنیممکن است هر چه به تو بگویم باز هم دلایل خودت را بیاوری !
دوست گرامی ،بنده در نهایت ادب نظرم را گفتم و ادب هم حکم میکند که طرف مقابل را با دوم شخص جمع مخاطب قرار دهیم . در ضمن شما که مسیر تعقل را رفته اید بهتر است که از همین روش استفاده کرده و شنوای دلایل دیگران هم باشید نه این که در ابتدا بگویید من هم باید مراحلی را که شما رفته اید بگذرانم و مسیری را که شما به آخر آن رسیده اید طی کنم ،شما با این حرف به سطح آگاهی و تجربیات مخاطب خود توهین کرده اید.
هریک از ما برای آنچه که میگوییم دلایل خودمان را داریم و دلایل عقلانی هم چیزی از سر لجاجت نیست بلکه حاصل مطالعه و تلاش و تجربیات ماست .شما از کجا میدانید شاید من هم برای درک بهتر حقیقت و حصول نتیجه در باب مسایل ذکر شده از خداوند یاری گرفته باشم.
حقیقت امر این است که من هم میتوانم دلایل عقلانی و علمی بیاورم که چگونه دوری از فرزند و نادیده گرفته شدن احساس مادری میتواند ضررهای جبران ناپذیری به جسم و روان یک مادر وارد کند و آسیب های اجتماعی برای کودک ایجاد نماید.این که مقام مادر را ارج بگذاریم ولی در این زمینه اهمیتی برایش قائل نباشیم یک تناقض است که ما عملا آنرا پذیرفته ایم!.
عقل و وحی در کنار هم کامل می شوند. نه به تنهایی عقل، ان هم عقل خودمان!
دوست گرامی ،بنده در نهایت ادب نظرم را گفتم و ادب هم حکم میکند که طرف مقابل را با دوم شخص جمع مخاطب قرار دهید . در ضمن شما که مسیر تعقل و استدلال را رفته اید بهتر است که از همین روش بنده را قانع کنید و شنوای دلایل دیگران هم باشید نه این که در ابتدا بگویید من هم باید مراحلی را که شما رفته اید بگذرانم و مسیری را که شما به آن رسیده اید طی کنم و با این حرف به سطح آگاهی و تجربیات مخاطب خود توهین نمائید.
هریک از ما برای آنچه که میگوییم دلایل خودمان را داریم و شما از کجا میدانید شاید منهم برای درک بهتر حقیقت و حصول نتیجه از خدای خود یاری گرفته باشم.
واقعا متشکر که ادب را به بنده تذکر می دهید!
بنده یک مشاورم ، در مشاوره دادن تا مراجع خودش به نتیجه نرسد نمیتوان انرا یه کار بلند مدت ارزیابی کرد. چه برسد به اینکه شما اصلا مراجع هم نیستید که امید داشته باشم
به حرفهایم با جان و دل گوش می دهید....
ضمنا توهینی صورت نگرفته ، صرفا خواستم راهنمایی کرده باشم ! البته درمان هر شخص با دیگری متفاوت هست شاید من به این نحو متوجه شده باشم شما طریق دیگر.
بحث ها از این قبیل درباره زنان ، زیاد صورت گرفته و عنوانشان دوباره کاریی بیش نیست!
خدانگهدار
............چه برسد به اینکه شما اصلا مراجع هم نیستید که امید داشته باشمبه حرفهایم با جان و دل گوش می دهید....
ضمنا توهینی صورت نگرفته ، صرفا خواستم راهنمایی کرده باشم ! البته درمان هر شخص با دیگری متفاوت هست شاید من به این نحو متوجه شده باشم شما طریق دیگر.
بحث ها از این قبیل درباره زنان ، زیاد صورت گرفته و عنوانشان دوباره کاریی بیش نیست!
خدانگهدار
لطفا عصبانی نشوید ، من نمیدانستم که شما در این تاپیک میخواهید از روش مشاوره استفاده کنید.
خودتان مستحضرید که بسیاری از این بحثها در حقوق زنان چندان به نتیجه ای نرسیده اند . این بحثها بیشتر به ایجاد شبهات بی پاسخ منجر میشود.
اگر به برخی از بحثها توجه کنید میبینید که هستند کسانیکه قابلیت زنان برای رسیدن به کمال در دین را هم زیر سئوال میبرند ! ( یکی ازتاپیک های جاری)
چه برسد به حقوق و قوانین مدنی، منظورم اینست که اینجا نمیتوان جوابها را پیدا کرد ولی اگر میتوانستید آنچه را که خودتان را قانع کرده است منتقل کنید بد نبود.
به هرحال منهم دیگر حرفی ندارم.
در پناه حق
اگر به برخی از بحثها توجه کنید میبینید که هستند کسانیکه قابلیت زنان برای رسیدن به کمال در دین را هم زیر سئوال میبرند ! ( یکی ازتاپیک های جاری)
سلام
بحث آن تاپیک این چیزی که شما مطرح می کنید نیست.
به آن تاپیک رجوع کنید بار ها بیان داشته ایم که ما منکر اینکه زنان می توانند به کمال برسند نبوده و نیستیم.
از بیانات گرانقدر آیت الله جوادی آملی
عظمت زن در مادر شدن و تربیت فرزند است
خواستم بیام یک صفحه دلیل بیارم که نه نیست زن یک موجود مستقل است که تمام وجود و ارزشش فقط برای خدمت به شوهر و بچه نیست
پشیمان شدم اخه دیگه اب از سرمون گذشته فقط یه کلمه میگم واقعا متاسفم برای چنین سخنانی!!!
خداوند در قرآن کریم میفرماید:« وَ قَضی ربّک الاّ تعبدوا الاّ ایاه و بالوالدین احساناً، اِمّا یبلُغَنَّ عندک الکَبر احدُهما او کلاهما فلا تقل لهما اُفٍّ وَلا تنهر هما و قل لهما قولاً کریما؛
پروردگار تو فرمان داد که جز او نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید.هرگاه یکی از ایشان یا هر دو نزد تو به پیری رسند، به آنها افّ (سخن ناخوش) مگو و بر آنها بانگ و فریاد مزن و با ایشان گفتار نیکو بگو».(1)
در این آیه بخشی از وظایف فرزندان مشخص گشته که عبارتند از:
1- احسان و نیکی به آنها؛ (مصادیق احسان مشخص است از قبیل: هدیه دادن، برآوردن نیازهای آنها، انجام دستور،رابطه گرم و صمیمی و...)؛
2- ادب در گفتار؛ (پرهیز از سخنان ناخوشآیند و تند و خشن و همچنین پرهیز از بلند کردن صدای خود در مقابل آنها)؛
در آیه بعد وظایف دیگری بیان شده است:« واخفِضْ لهما جَناح الذُّلّ من الرحمة و قل ربّ ارحَمْهما کما رَبَّیانی صغیرا » (2)که عبارتنداز:
1- تواضع و فروتنی در مقابل آنها؛ این مسأله به حدی مهم است که از آن به گستراندن بالِ فروتنی در مقابل آنها تعبیر شده است.
2- دعاهای خیر برای آنها.
امام صادق(ع) در مورد معنای احسان مورد نظر در آیه میفرماید: "احسان آن است که با آنان رفتار نیکو داشته باشید و آنها را مجبور نکنی چیزی را که احتیاج دارند، از تو بخواهند، اگرچه بینیاز باشند، یعنی پیش از این که بخواهند، در اختیارشان قرار دهی". (3)
هم چنین می فرماید: "اگر چیزی کم تر از "اُف" بود، خداوند از آن منع میکرد و این کلمه از پست ترین عقوق و نافرمانی است، حتی نگاه تند به پدر و مادر کردن از اقسام عاق شدن است". (4)
در روایت دیگر یکی از مصادیق عاق والدین، اندوهگین کردن آن ها ذکر شده است؛ امام صادق(ع) می فرماید: "کسی که پدر و مادرش را غمناک کند، نافرمانی آن ها را کرده است". (5)
علامه مجلسی می گوید: "عقوق والدین به این است که فرزند حرمت آن ها را رعایت نکند و بی ادبی نماید. آن ها را به سبب گفتار یا رفتار برنجاند و آزار و اذیت کند. در چیزهایی که عقلاً و شرعاً مانعی ندارد، از آن ها نافرمانی نماید و این عقوق گناه کبیره است". (6)
شخصی از رسول اکرم(ص) سؤال کرد: حق پدر بر فرزندش چیست؟ حضرت فرمود: "او را به اسم صدا نکند و جلو او راه نرود. قبل از او ننشیند و کاری نکند که مردم پدرش را دشنام دهند". (7)
البته مهر و مودت به والدین به دوران حیات آن ها اختصاصی ندارد بلکه باید پس از فوت آن ها نیز ادامه داشته باشد. امام باقر(ع) می فرماید:
"بنده ای در حال حیات پدر و مادرش به آن ها نیکوکار است، ولی پس از مرگ آن ها را فراموش می کند و بدهی ایشان را نمی پردازد و برای آن ها طلب رحمت نمی کند. خداوند او را عاق والدین ثبت می نماید اما بندة دیگری در حال حیات عاق والدین است ولی پس از مرگ با دعا و استغفار آن ها را یاد می کند. خداوند او را نیکی کننده به والدین ثبت خواهد کرد". (8)
پی نوشت ها:
1. اسراء(17) آیة 23 و 24.
2. همان،آیه24 .
3. اصول کافی، ج 3، ص 230.
4. مرآت العقول، ج 10، ص 375.
5. بحارالانوار، ج 75، ص 204.
6. گناهان کبیره، ج 1، ص 120.
7. بحارالانوار، ج 71، ص 45.
8. اصول کافی، ج 3، ص 238.
[="Tahoma"][="Navy"]عظمت زن در مادر شدن و تربیت فرزند است
سلام
اگر بگوییم کار زن ایفای نقش در خلقت انسان و تربیت و تعالی اوست بزرگی مساله روشنتر میشود البته این هم در نظر کسانی که مقام انسانی انسان را ارج می نهند و می دانند که او تا چه پایه عظمت دارد وگرنه در فضای نگاه مادی که انسان را صرفا نوعی حیوان هوشمند با دامنه وجودی 50 تا 60 سال زندگی می داند این خیلی مهم نیست
یا علیم[/]
خواستم بیام یک صفحه دلیل بیارم که نه نیست زن یک موجود مستقل است که تمام وجود و ارزشش فقط برای خدمت به شوهر و بچه نیست
پشیمان شدم اخه دیگه اب از سرمون گذشته فقط یه کلمه میگم واقعا متاسفم برای چنین سخنانی!!!
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام عزیز ...چرا تاسف؟ دختر خوب شاید من و شما از عظمت مطلب بی خبریم!
صد البته که زن موجودی مستقل هست و اگه این چنین نبود مورد امر و نهی خداوند و یا پاداش و تنبیه قرار نمی گرفت! و یا خداوند چهار زن را به بدی یا خوبی الگوی مردان و زنان در قران قرار نمی داد!
دوست من شبنم ؛ حقیقتش بنده زیاد دراینباره حرف شنیدم ، احساس و منظورت رو درک و لمس می کنم ، در این حد بگم انتهای آنچه من بهش رسیدم در این رابطه و آنچه بنظر شما درک نمیشه ؛ تغییر و تحولات در دنیای امروز هست که متاسفانه با فرمول های در هم آمیخته ای مانع از شناخت زیبایی حس مادرانه ، لطافت و عواطف زنانه شده!
بقول شما نشاید چند صحفه بلکه چندین کتاب باید بحث شود درباره عظمت زن ؛ که مجال بحث شاید اینجا نباشه!
سلام. حس خانومی خودمو با کل دنیا عوض نمیکنم ... ب قول خاج آقا پناهیان خانوم ها تویه خونه خیلی راه واسه اخلاص دارن چون شاید اونجور ک لایق شون باشه کسی زحمات شونو قدر ندونه و این باعث اخلاص در اعمال شون میشه و ب راحتی میتونن با خدا معامله کنن ... خدایا شکر فقط این نعمتت رو تا ابد هم نمیتونم ب جا بیارم ازت ممنونم ... :Gol:
انشاءالله ـ براي نسل آينده و اينكه اين خواهران ما, دختران ما, زنهاي جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدناست
محدودیتی دیگر برای دختران مجرد
زین پس دختران مجرد نمی توانند عضو هیئت علمی دانشگاه شوند
باید به خواستگاری مردان بروند و ازدواج کنند وگرنه حق استاد شدن را ندارند !!!!!!!
سلام
اگر بگوییم کار زن ایفای نقش در خلقت انسان و تربیت و تعالی اوست بزرگی مساله روشنتر میشود البته این هم در نظر کسانی که مقام انسانی انسان را ارج می نهند و می دانند که او تا چه پایه عظمت دارد وگرنه در فضای نگاه مادی که انسان را صرفا نوعی حیوان هوشمند با دامنه وجودی 50 تا 60 سال زندگی می داند این خیلی مهم نیست
یا علیم
سلام
مادری که سلامت اعصاب و روان نداشته باشد نمی تواند چنین نقشی ایفا کند
و وظیفه مادری خودش را هم نمی تواند انجام دهد
پس باید فضای مناسبی و ایده الی برای سلامت دختران جامعه فراهم شود نه اینکه از هر طرف مورد ظلم و اجحاف و تنگ نظری قرار بگیرند
[="Tahoma"][="Navy"] مادری که سلامت اعصاب و روان نداشته باشد نمی تواند چنین نقشی ایفا کند پس باید فضای مناسبی و ایده الی برای سلامت دختران جامعه فراهم شود نه اینکه از هر طرف مورد ظلم و اجحاف و تنگ نظری قرار بگیرندسلام
و وظیفه مادری خودش را هم نمی تواند انجام دهد
سلام
بله مطمئنا باید شرایط مطلوب را فراهم کرد
اما به نظر بنده ما در مورد شرایط مطلوب دچار سوء تعبیر هستیم
از نظر خیلیها دم دست بودن تمامی امکانات و نیازمندی ها و دست به سیاه و سفید نزدن و رفاه مطلق وضعیت ایده آله در حالی که تجربه نشون می ده جسم و جان انسان با کار و تلاش قوی و سالم میمونه و کار و تلاش خیلی وقتها به انگیزه رفع عیوب و نقصها از خود و دیگران و شرایط موجوده پس باید خود خانومها برای قوت و روح جسمشون در جهت تغییر شرایط سعی و تلاش علمی و عملی داشته باشند
یا علیم[/]
اما به نظر بنده ما در مورد شرایط مطلوب دچار سوء تعبیر هستیم
سلام
مهمترین مشکل خانمها همین سوئ تعبیر است
مشکل این است که مردان می خواهند برای زنان تصمیم بگیرند که چه چیز برای انها خوب است و چه چیز بد !!!!:Ghamgin: :Gig:
واقعا خنده داره و جای تاسف داره
مردان فکر می کنند زنان خردسالانی هستند که باید برای انها تصمیم گیری کنند و قانون وضع کنند
متاسفانه با این دید روز به روز بر مشکلات زنان اضافه می شود
مردان غافل از این مساله هستند که زنان خود باید برای خود تصمیم بگیرند
نه اینکه عده ای مرد بنشینند برای انها تصمیم گیری کنند
همانطور که گفتم مردان از زاویه دید خود به این مساله می نگرند نه از دید زنان
و این می شود که تصمیم گیریهای انان همه بر مشکلات زنان می افزاید به جای اینکه مشکلات را کاهش دهد
تا وقتی که این سیستم حاکم باشد روز به روز به مشکلات زنان افزوده خواهد شد
[="Tahoma"][="Navy"] مهمترین مشکل خانمها همین سوئ تعبیر استسلام
مشکل این است که مردان می خواهند برای زنان تصمیم بگیرند که چه چیز برای انها خوب است و چه چیز بد !!!!:Ghamgin: :Gig:
واقعا خنده داره و جای تاسف داره
مردان فکر می کنند زنان خردسالانی هستند که باید برای انها تصمیم گیری کنند و قانون وضع کنند
متاسفانه با این دید روز به روز بر مشکلات زنان اضافه می شود
مردان غافل از این مساله هستند که زنان خود باید برای خود تصمیم بگیرند
نه اینکه عده ای مرد بنشینند برای انها تصمیم گیری کنند
همانطور که گفتم مردان از زاویه دید خود به این مساله می نگرند نه از دید زنان
و این می شود که تصمیم گیریهای انان همه بر مشکلات زنان می افزاید به جای اینکه مشکلات را کاهش دهد
تا وقتی که این سیستم حاکم باشد روز به روز به مشکلات زنان افزوده خواهد شد
سلام
در امور جزئی و ذوقی قائل به مشورتیم اما در بالاتر از آن قائل به هم اندیشی بر مبنای تعالیم دین هستیم
یا علیم[/]
مهمترین مشکل خانمها همین سوئ تعبیر است
مشکل این است که مردان می خواهند برای زنان تصمیم بگیرند که چه چیز برای انها خوب است و چه چیز بد !!!!
واقعا خنده داره و جای تاسف داره
مردان فکر می کنند زنان خردسالانی هستند که باید برای انها تصمیم گیری کنند و قانون وضع کنند
متاسفانه با این دید روز به روز بر مشکلات زنان اضافه می شود
مردان غافل از این مساله هستند که زنان خود باید برای خود تصمیم بگیرند
نه اینکه عده ای مرد بنشینند برای انها تصمیم گیری کنند
همانطور که گفتم مردان از زاویه دید خود به این مساله می نگرند نه از دید زنان
و این می شود که تصمیم گیریهای انان همه بر مشکلات زنان می افزاید به جای اینکه مشکلات را کاهش دهد
تا وقتی که این سیستم حاکم باشد روز به روز به مشکلات زنان افزوده خواهد شد
سلام علیکم و رحمه الله
سرکار میشه بفرمائید شما در چه سال, بلکه چه قرنی دارید زندگی می کنید؟!
فکر کنم الآن سال 1393 هستش!
شما فکر می کنید که وضعیتی که الآن زنها در جامعه دارند حاصل تفکرات....یا اراده مردان است؟!
اینهمه کارمند زن
اینهمه دانشجو ی زن
اینهمه راننده زن
اینهمه مدیر زن
اینهمه استاد زن
اینهمه پزشک و وکیل و معلم و پرستار و ......
و در کنارش هم طبیعیست که اینهمه زنهای ولگرد؛فاحشه؛قاچاقچی,.....
(البته در مورد مردان هم همینطور)
نه خواهر من,الآن زنها اونطور که شما یا بعضی کاربران دیگه میفرمائید نیست...شاید 40-50 سال پیش بود ولی الآن نیست.
همین مواردی که ذکر کردم به اراده و خواست خود زنها بوده...به خوب یا بد بودنش کاری ندارم ولی این درست نیست که برخی سخنانی را که مربوط به چندین دهه قبل از طرف روشنفکران غربی بوده بدون توجه به شرایط فعلی ایران و جهان مرتب تکرار می کنند.
عرضم این نیست که الآن عموم مردها همه موافق موارد فوق هستند ولی میخوام اینو بگم که مردهای مخالف در اکثر موارد ابزاری برای مخالفت یا ممانعت از موارد فوق ندارند.و چرخی هستش که داره می چرخه و راه خودشو میره . هر پدیده ای هم که ابتدا با کمی مخالفت مواجه میشه ,کم کم به عادت و بعدش هم به قانون تبدیل میشه.
اینها همه ربطی به تاپیک نداشت و فقط پاسخی برای بعضی سخنان دوستان بود.
----------------------------------
در مورد "عظمت زن در مادر شدن" هم اینطور میشه گفت که این موضوع فقط در مورد ایران و اسلام نیست و به نظر بنده شامل تمام مادران با هر دین و آئینی هستش.چرا؟
به خاطر اینکه "مادر شدن" دلیل و ممد حیاط نوع بشر هستش.
یک زن میتواند تا آخر عمر در تجرد به سر ببرد (مرد هم همینطور) همه جوره آزاد باشد,هر وقت خواست بخوابد,هروقت خواست بیدار شود,هر وقت خواست کار کند, هر وقت خواست به تفریح و سفر برود,با هر کسی که توافق داشته باشند قانونی یا غیر قانونی یک ارتباط جنسی داشته باشد و فردا فراموش کند و پس فردا به دنبال یک کیس دیگری باشد که آن هم بدون تعهد و قول و قرار باشد....میتواند ....میتواند....و در آخر میتواند یک عمر با لذت مجردی و به دور از زحمات "پدر یا مادر"شدن زندگی کند و از لذایذ همبستر شدن با جنس مخالف ولی بدون تعهد هم لذت ببرد.
میتواند در این بین یک دانشمند باشد یا یک ماری کوری دیگر, میتواند یک اینشتین یا یک یوری گاگاری دیگر باشد.....ولی چیزی که مورد غفلت قرار گرفته پایان حیات بشریست.چرا؟
چون آن زن یا آن مرد نخواسته اند به قید و بند و تعهد "تأهل و والد" شدن تن در دهند.
لذا از تمام نفوس عالم فقط آن بخشی که شجاعت ,ایثار و قدرت "مادر" یا "پدر" شدن را و آنهم "به خاطر تداوم حیاط نوع بشر" دارند...عظیمتر هستند و این عظمتشان به خاطر مادر شدن است (و پدر شدن)
(چکیده از نقطه نظرات ویلدورانت در کتاب "لذات فلسفه")
فقط یه کلمه میگم واقعا متاسفم برای چنین سخنانی!!!
باسلام وتشکر .
از همه کاربران که در این بحث اظهار نظر نموده اند ونکته های مفید ارایه داده اند تقدیر می شود .
ولی با توجه به برخی گفته ها در ابتدا باید گفت :
متأسفانه جاهلیت پیشین انسان بودن زن را نادیده گرفته بود ولی جاهلیت جدید ( تصور فیمنستی) زن بودن زن را نادیده انگاشته است
ولی بر اساس تعالیم متعالی اسلام همه انسان ها ، اعم از زن و مرد ، از یک سرشت آفریده شده و در اصل خلقت و ارتباط شان با خدا و مسئولیت هایی که به عنوان انسان بر عهده دارند ، هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد . بر همین اساس دختر بودن یا پسر بودن تفاوتی با هم ندارند و هیچ یک مزیتی بر یکدیگر ندارند .
در دین اسلام برای اصلاح مردم و فرهنگ غلطی که میان آنان رواج داشت توجه ویژه ای به زن و مقام منزلت او شد . بر خلاف فرهنگ جاهلیت که دختران را مایه ننگ در زندگی میپنداشتند و به زنده به گوری آنان رو آورده بودند.
دختر درفرهنگ اسلامی از ویژگی وجایگاه خاصی بر خوردار است به طوری که در منابع اسلامی با تعبیرات جالبی چون ریحانه(گل) ،قواریر(بلور)،حسنات(نیکی ها) و بهترین فرزندان از او یاد شده است. پیامبر اسلام(ص) فرمود: "من عال ثلاث بنات أو ثلاث أخوات وجبت له الجنة؛(1) هر که سه دختر یا سه خواهر داشته باشد و در پی تربیت آنان گام بردارد، به پاس این کار خداپسند بهشت بر او واجب میشود".
دختر یا پسر بودن مزیت نیست بلکه به شخصیت افراد بستگی دارد.معصومان(ع) هم پسر داشتن را با ارزش تلقی نمودهاند و هم دختر داشتن را؛ هر دو عزیزند. امام صادق(ع) فرمود: "البنات حسنات و البنون نعمة فإنّما یثاب علی الحسنات و یسأل عن النعمة؛(2) دختران حسنات و پسران نعمتهای الهی هستند. با حسنات آدمی به ثواب و پاداش میرسد، اما از نعمتهای الهی سؤال میشود و حساب و کتاب لازم است".در روایات معصومان برداشتن فرزند صالح(خواه پسر یا دختر) تأکید شده است.
تبعیضی بین زن و مرد در حقوق نیست، امّا با توجه به خصوصیات و وظایفى که بر عهده مرد و زن نهاده شده، تفاوتهایى در حقوق بین زن و مرد احساس مىشود.
این تفاوتها به لحاظ خلقتى که زن و مرد دارند، تنظیم شده و تشریع احکام مطابق با تکوین و آفرینش آن دو است. تفاوت غیر از تبعیض است. تفاوتها بر اساس ویژگىها و استعدادها تنظیم مىشود و تبعیض بى عدالتى است، اما تفاوت در ویژگىها بر اساس حکمت تنظیم شده تا هر یک وظایف خاصى را بر عهده گرفته و مکمل یکدیگر باشند.
بنابر این بر اساس حکمت الهى بین زن و مرد تناسب وجود دارد و تفاوتها به خاطر ایجاد تناسب بین آن دو است، مثلاً اگر همه انسانها مرد بودند و زنان نیز از لحاظ جسمى و روحى و روانى مانند مردها بودند، مکمّل یکدیگر نبودند، بنابر این تفاوتهاى زن و مرد تناسب است، نه نقص و کمال. قانون خلقت خواسته است با این تفاوتها تناسب بیشترى میان زن و مرد که براى زندگى مشترک ساخته شده اند به وجود آورد.
زن براى زن بودن موجودى کامل است و مرد براى مرد بودن موجودى کامل است. هیچ کدام در مرحله خود ناقص نیستند. با این دیدگاه مرد و زن هر دو مساوى هستند و تفاوت بین آن دو در مقام مقایسه است. وقتى مىخواهیم زن و مرد را با هم مقایسه کنیم، تفاوت بین آن دو وجود دارد.
این تفاوت لازم و ضرورى است. اگر تفاوتها نبود، در آفرینش هر دو نقص وجود داشت.
اسلام میان زن و مرد،برابرى ارزش هاى انسانى را بنیان نهاده، ولى از لحاظ وظایف اختصاصی، اسلام براى زن نقش خاصى را قایل است که با سرشت و طبیعت او سازگار است. این تکالیف است که زن و مرد به آن سبب از هم جدا شدهاند، که به معناى تساوى و توازن حقوق و تکالیف زن و مرد است، ولى مشابهت نیست، یعنی هنگامی که حقوق متناسب با مسئولیتها و وظایف و کارکردها تقسیم شود، تساوی است، اما اگر بدون در نظر گرفتن شرایط و مسئولیتها تقسیم گردد، مشابهت و یکسانی هست، اما عادلانه و تساوی نیست.
در واقع تفاوت های حقوقی میان زن و مرد بر اساس تفاوت در مسئولیت و وظایف تنظیم شده است و در نگاه به کفه حقوق ، باید کفه مسئولیت را هم نظر داشته باشیم تا توازن و تعادل ترازو را دریابیم.
در بینش اسلامی، خلقت جهان هدفمند، حکیمانه و بر اساس لطف خداوند است. بنابراین، تفاوتهاى طبیعى میان دو جنس، معنا دار و حکیمانه است.
خدا به دلیل طبیعتِ متفاوت زن و مرد، احکام متناسبى وضع کرده است. چه بسا در روابط اجتماعی، برخى امور براى مردان و برخى دیگر براى زنان ارزشمند باشد، چنانکه تأمین مخارج اقتصادى خانواده از وظایف ارزشمند مرد و تنظیم اقتصاد مصرفى خانواده از ارزشهایى به حساب مىآید که زنان در آن نقش محورى ایفا مىکنند. پس اگر برخى مناصب اجتماعی، مردانه به حساب آید، نمایانگر نگرش فروترى نسبت به زنان نیست، بلکه نمایانگر نوعى تقسیم وظایف براى دسترسى بهتر زن و مرد به کمال است.
در مجموع، آنچه که اسلام براى زن و مرد در نظر گرفته، موجب تکامل و رستگارى آنها خواهد بود و بر اساس ویژگىهاى فیزیکى و طبیعى آنها مىباشد که در سرشت و ماهیت انسانى تفاوتى با هم ندارند.
بی انصافی است که سوء استفادههای ناجوانمردانه (که ازقوانین صورت گرفته و در تمام نظامها این امر ممکن است، چون قانون برای همه است) را به حساب نظام اسلام و قانون آن بگذاریم، زیرا جامعه بانوان مسلمان شکایت از این دارند که با ایشان طبق قوانین و مقررات اسلامی رفتار نمیشود، نه آن که قوانین خللی داشته باشد، بلکه آن گونه که شایسته جامعه اسلامی است، قوانین و مقررات اسلامی به طور صحیح به کار گرفته نمیشود.
در نظام تکلیف و برنامه تکامل انسانى، هیچ تفاوتى بین زن و مرد وجود ندارد و تساوى کامل برقرار است. براى دریافت بهتر این موضوع، کافى است این آیه را به دقت بخوانیم: «هر که از زن و مرد مؤمن کارى شایسته کند، به بهشت وارد مىشود و ذرهاى به او ستم نمىشود». در آیه دیگر میفرماید: «خداوند برای کلیه زنان و مردان مسلمان، مغفرت و پاداش بزرگ مهیا ساخته است».
هم چنین آیات فراوان دیگر مانند: آل عمران، آیه 195- النحل، آیه 97- غافر، آیه 40- حجرات، آیه13.(3)
پی نوشتها:
1. کلینی، کافی، ج 6، ص 6.
2. همان.
3. شهید مطهرى، نظام حقوق زن در اسلام، مجموعه آثار، ج 19، ص 175؛ مجموعه مقالات هم اندیشى مسایل و مشکلات زنان، ج1، ص 202.