☻ چـــــ_ــــرا نمــــ♥ـــاز میخونـــی؟
تبهای اولیه
سلامشما چرا نماز میخونید ؟نمیخام مقاله راجب فواید نماز برام بزاریدنمیخام حرفای بقیه برام کپی کنیدفقط خودتون تایپ کنیدخودتون بگید چرا نماز میخونید ؟یا اگه نمیخونید بگید چرا نمیخونید ؟همه احساستون یا منطقتونو بگید
[="Franklin Gothic Medium"][=Times New Roman]
نماز می خونم تا
[="Tahoma"]آرامش[="Tahoma"] داشته باشم،[="Tahoma"]
شکرگزار خدا باشم،
از خدا اطاعت کنم،
با خدا صحبت کنم،
شفاعت اهل بیت شامل حالم بشه.
من اگه اصن نماز نخونم باید برم بمیرم چون دگیه نمیتونم سختی زندگی و فشارشو تحمل کنم الان با وجد خوندن نماز باز هم زندگی سخته
نخونیم دگ باید چ کنیم وای ... !
سلام علیکم:Gol:
عبودیت و پرستش یکی از نیازهای اساسی روح انسان است. هیچ چیزی جای آن را پر نمیکند.
انسان موجودی است مرکب از جسم و روح . همان گونه که انسان برای رشد جسمش نیاز به غذا دارد، برای رشد و تکامل روحش هم نیاز به غذا دارد . غذای روح و آن چه سبب رشد و تکامل آن می گردد ، اطاعت و عبادت پروردگار است . برای رسیدن به حق و شاداب کردن روح عرفانی انسان، هیچ راهی بهتر از نماز یافت نمیشود. برای روح انسان شیفته خدا و معنویت ، هیچ غذایی سازگارتر و سرشارتر از نماز وجود ندارد، زیرا چه کسی بهتر از خداوند میتواند مَرْکب و معجونی برای رشد و ارتقای انسانها پدید آورد؟ یا چه کسی بهتر از خداوند می داند که روح بی نهایت طلب انسان چگونه ارضا می شود و از چه راهی می تواند به قرب الهی و رضایت و رضوان خداوند برسد و به غایت رشد و کمال مطلوب دست یابد؟
الف) چرا نماز می خوانیم؟
آنچه زیبایی و حُسن و خیر است، در نماز است . نماز سفرهای است گسترده که خداوند آن را در پنج نوبت در شبانهروز برای بندگانش باز میکند. بر سر این سفره انواع و اقسام غذاهای لذیذ معنوی وجود دارد . البته هر کس مطابق استعداد و ظرفیت خود و معرفتی که از راه خود شناسی و خدا شناسی کسب کرده و آگاهی و اطلاعی که از فلسفه نماز و اسرار آن تحصیل کرده ، از غذاهای این سفره بهرهمند میشود.
اگر چه فلسفه نماز و عبادت در همه ابعاد آن ، قابل درک برای بشر نمی باشد . ولی در آیات و روایات بخشی از آثار و حکمت های نماز و سایر عبادات بیان شده ؛ بسیاری از آثار و فواید نماز و لذت های روحانی بی نظیر آن را باید از راه انس و احساس حضور در پیشگاه خدا در هنگام نماز به دست آورد .کسانی که نماز را شناختند و با آن مأنوس شدند، ضرورت نماز برای حیات روح انسان را از اکسیژن برای حیات جسم ضروری تر می دانند. آیت الله بهجت شبی بعد از نماز فرمودند : اگر سلاطین عالم می دانستند که انسان در حال عبادت چه لذت هایی می برد ، هیچ گاه دنبال این مسایل مادی نبودند. (1) اصولاً معلوم نبودن همه فلسفه احکام در برخى موارد فقط به خاطر این است که آدمهاى متعبد و پذیراى امر الهى از آدمهاى متکبّر و صاحب نخوت شناخته شوند. حضرت على(ع) مىفرماید:
«و لکنّ اللَّه سبحانه ابتلى خلقَه ببعض ما یجهلون اصله...؛ خداوند بعضى از دستورهایى را به بشر مىدهد که ریشه و فلسفهاش براى بشر معلوم نیست، تا این که حالت تسلیم در مردم پیدا شود . خوبها از بدها تمیز داده شوند، اطاعت کنندگان از معصیتکاران شناخته گردند». (2)
در ذیل به برخی از آثار نماز اشاره می شود .
1. قرب معنوی
یکی از آثار بسیار مهم نماز قرب به خداوند است. این اثر روح عبادت و نماز را تشکیل میدهد . در یکی از آیات قرآن هدف آفرینش انسان عبادت بیان شده (3) که حکایتگر بعد معنوی نماز و اهمیت آن است، امام علی (ع) فرمود: "الصلوة قربان لکل تقی ؛ (4) نماز وسیله تقرب هر پرهیز کاری به خداوند است". در برخی از روایات از نماز به عنوان معراج مؤمن یاد شده که اشاره به آثار معنوی آن میباشد.
2. یاد خدا و آرامش روانی
در قرآن آمده است: "اقم الصلوة لذکری ؛ (5) نماز را بر پا دار تا به یاد من باشی".
یکی از نویسندگان در تفسیر این آیه مینویسد: "روح و اساس و هدف و پایه و مقدمه و نتیجه و بالاخره فلسفه نماز یاد خدا است. "ذکر اللَّه" است که در آیه فوق به عنوان برترین نتیجه بیان شده است".(6) ذکر و یاد خداوند نقش تعیین کننده در آرامش روانی دارد. نماز به عنوان ذکر خدا به انسانهای نماز گذار آرامش میدهد، "ألا بذکر اللَّه تطمئن القلوب ؛ (7) آگاه باشید یاد خدا مایه اطمینان است".
3. عامل باز دارنده از گناه
یکی از آثار مهم نماز جلوگیری از گناه است: "إنّ الصلوة تنهی عن الفحشا و المنکر". (8) طبیعت نماز از آن جا که انسان را به یاد خدا و نیرومندترین عامل بازدارنده یعنی اعتقاد به مبدأ و معاد میاندازد، دارای اثر بازدارندگی از فحشا و منکر است. انسان که به نماز میایستد و تکبیر میگوید، خدا را از همه چیز بالاتر میشمرد... بدون شک در قلب و روح چنین انسانی، جنبشی به سوی حق و حرکت به سوی پاکی و جهشی به سوی تقوا پیدا میشود...". (9)
4. گناه زدایی
یکی از آثار بسیار مهم نماز گناه زدایی است. نماز وسیله شستشو از گناهان و مغفرت و آمرزش الهی است. (10) پیامبر (ص) از یاران خود سؤال کرد: اگر بر در خانه یکی از شما نهری از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهید، آیا چیزی از آلودگی و کثافت در بدن او میماند؟ در پاسخ عرض کردند، نه. حضرت فرمود: نماز درست همانند این آب جاری است. هر زمان که انسان نماز میخواند، گناهانی که در میان دو نماز انجام شده است، از بین میرود. (11)
5. غفلت زدایی
بزرگترین مصیبت برای رهروان راه حق آن است که هدف آفرینش خود را فراموش کند. غرق در زندگی مادی و لذائذ زودگذر گردند، اما نماز به حکم این که در فواصل مختلف در هر شبانه روز پنج بار انجام میشود، مرتباً به انسان اخطار میکند و هشدار میدهد و هدف آفرینش او را خاطر نشان میسازد... و این نعمت بزرگی است که انسان وسیلهای در اختیار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه به او بیدار باش گوید. (12)
6. تکبر زدایی
یکی از عوامل مهم تکبر زدایی نماز است، زیرا انسان در هر شبانه روز هفده رکعت و در هر رکعت دو بار پیشانی بر خاک در برابر خدا میگذارد . خود را ذره کوچکی در برابر عظمت او میبیند، از این رو پردههای غرور و خودخواهی را کنار میزند. از این رو علی (ع) بعد از بیان فلسفه عبادت، یکی از آثار نماز را تکبر زدایی بیان نمود: "خداوند ایمان را برای پاکسازی انسان ها از شرک واجب کرده است و نماز را برای پاکسازی از کبر". (13)
7. عامل پرورش فضائل اخلاقی
نماز روح اخلاص و خداباوری را در انسان افزایش میدهد . نتیجه آن پرورش فضایل اخلاقی است. انسان با نماز خواندن خود را از جهان محدود ماده و چهار دیوار طبیعت بیرون میبرد . به ملکوت آسمانها دعوت میکند . با فرشتگان همصدا میشود . خدا را در همه حال حاضر و ناظر میداند.
8. همگرایی
علاوه بر آثار مذکور که معمولاً آثار خودی نماز محسوب میشوند، یکی از آثار مهم اجتماعی و سیاسی نماز، همگرایی است. برگزاری نماز جمعه و جماعت، وحدت مسلمانان را به نمایش میگذارد ، زیرا مسلمانان با صفوف فشرده در کنار هم قرار گرفته و با اوضاع سیاسی و اجتماعی جهان آگاهی پیدا میکنند. خطیب جمعه با بیان احکام و طرح مسایل سیاسی و اجتماعی به نمازگزاران رشد سیاسی میدهد . شاید به خاطر آثار مهم نماز جمعه و جماعت است که در آموزههای دینی به این دو فریضه اهمیت خاصی داده شده است. (14)
پیامبر اسلام (ص) فرمود:
"خداوند نماز جمعه را بر شما واجب کرده است. هر کس آن را در حیات من یا بعد از وفات من از روی سبک شمردن یا انکار ترک کند، خداوند او را پریشان میکند . به کار او برکت نمیدهد.
بدانید نماز او قبول نمیشود، بدانید زکات او قبول نمیشود، بدانید حج او قبول نمیشود ...، تا از این کار توبه کند ..." . (15)
9. نفی طاغوت و ایستادگی در مقابل ستم
انسانی که فقط خداوند را عبادت نماید، در مقابل او سر تعظیم و تسلیم فرود آورد. هر چه غیر خداوند است، برای او حقیر و کوچک میشود . کسی نمیتواند با ظلم و ستم بر او چیره شود. در مقابل گردنکشان و ظالمان سر تسلیم فرود نمیآورد . با طاغوت کنار نمیآید.
خداوند این مسئله را یکی از اهداف بعثت پیامبر (ص) دانسته : " در میان هر امتی، پیامبری را مبعوث کردیم تا خداوند را عبادت نمایید . از طاغوت (هر چه در مقابل خدا است) پرهیز کنید. (16)
_____________
:1. مؤسسه البهجه ،بهجه القلوب ( زندگی نامه آیت الله بهجت ) ، مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی بهجت ، ص16.
2. ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغه ، مکتبه آیت الله مرعشی ،ج9، ص ، 45.
3. ذاریات(51) آیه 56.
4. نهج البلاغه، ترجمه فیض الاسلام کلمات قصار، جمله 136،
5. طه(20) آیه 14.
6. مكارم شيرازي، تفسير نمونه، دار الكتب الاسلاميه، طهران، 1362 ه.ش ، ج 16، ص 289.
7. رعد(13) آیه 28.
8. عنکبوت (29) آیه 45.
9. تفسیر نمونه، ج 16، ص 284.
10. همان، ص 290.
11. محمد بن الحسن الحر العاملي، وسائل الشيعه، مؤسسه آل البيت، قم، 1409 ه.ق ، ج 3، ص 7.
12. تفسیر نمونه، ج 16، ص 290 - 291.
13. نهج البلاغه، کلمات قصار 252.
14. جمعه (62) آیه 9؛ تفسیر نمونه، ج 24، ص 125 .
15. وسایل الشیعه، ج 5، ص 7.
16. نحل (16) آیه 36
چرا نخونم راستش رو بگم وقتی نماز میخونم قوای جنسی یعنی شهوت بهم فشار نمیاره ، خدا بهم تو همه کارهام کمک میکنه دیگه چی میخوام ودوم تا نماز انسان قبول نشود دیگر چیز دیگری در قیامت محاسبه نمیشود وکلی چیز دیگه ولی همین برای من کافیه