نهی از زنان و وعده به آنان
تبهای اولیه
سلام :Gol:
اگر فکر و نگاه به زنان مذموم است پس چرا اسلام وعده زن به مردان داده؟؟؟(در بهشت)
با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش خوبتان
در پاسخ به پرسش حضرت عالی چند نکته را یاد آور می شویم:
اولا: در دین اسلام نگاه به زنان غریبه مذموم است نه نگاه به همسر که می توان گفت جزوی از وجود خود انسان است لذا این سخن مطلق نیست بلکه مقید به زنان اجنبی است .
ثانیا: قران کریم وعده حور العین به انسان داده است نه وعده زن، معلوم نیست حقیقت حور العین واقعا «زن» باشد؛ حضرت رسول صل الله علیه و آله در توصیف حور العین می فرمایند: « ... و بر آن همسری است از حور العین؛ و او راست هفتاد گیسوی آراسته به مروارید و یاقوت؛ که نوشته شده بر گونه ی راست او « محمّدٌ رسولُ اللَّه» و بر گونه ی چپ او نوشته شده « علىٌّ ولىُ اللَّه» و بر پیشانی او حسن و بر چانه ی او حسین و بر دو لب او بسم اللَّه الرّحمن الرحیم نقش بسته» (مستدرك الوسائل،ج4 ،ص387)
آیا چنین همسری را می توان حورالعین نامید چرا که در این صورت زیبا نخواهد بود، چون بر اساس فرمایش امام صادق(ع) اگر یکی از حوریان بهشتی یک تار مویش را به اهل دنیا نشان دهد همه اهل دنیا جان خواهند باخت.
ثالثا: اگر به فرض حورالعین همان زن باشد، باز مشکلی پیش نمی آید چون خداوند با این وعده قصد دارد انسان را از نگاه به حرام باز دارد تا در آخرت هزاران برابر زیباتر از زنان دنیایی را عطا فرمایید، نگاه و فکر کردن به زن اجنبی مانع رسیدن انسان به لذات بالاتر می شود لذا خداوند با منع از نگاه به زنان اجنبی می خواهد انسان به لذات بالاتر دست یابد. وعده حور العین نیز برای تشویق و ترغیب انسان به اعمال خوب است همانند پدری که فرزند خود را به کارهای خوب تشویق می کند خداوند نیز انسان را با این وعده به کارهای خوب تشویق می کند.
رابعا: نگاه به حورالعین (در فرض زن بودن) گناه نیست چون حور العین مِلک خود انسان است، حور العین ظهور اعمال و عقاید خود انسان است و موجودی خارج از مملکت وجودی خود اشخاص نیست، (در واقع همه نعمت های بهشتی ظهور اعمال و عقاید انسان هستند)
برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به کتاب «حور العین زیباروی بهشتی» انتشارات لاهوت
یعنی ممکنه حورالعین زن نباشه؟تو اون دنیا هم مجرد میمونم:(
اگه این ادعا صحت داشته باشه بریم نمازامونو پس بگیریم. حیف اون همه روز که تو گرمای تابستون روزه بودیم:Khandidan!:
یعنی ممکنه حورالعین زن نباشه؟تو اون دنیا هم مجرد میمونم:(
اگه این ادعا صحت داشته باشه بریم نمازامونو پس بگیریم. حیف اون همه روز که تو گرمای تابستون روزه بودیم
سلام بر شما دو بزرگوار عزیز و گرامی
حور العین موجودی برتر و هزاران برار زیباتر از زن هست، همان طور که عرض شد حورالعین ظهور عقاید و اعمال انسان است که به صورت زن ظاهر می شود که زیبایی وصف ناپذیری دارند بطوری که اگر یک تار موی حورالعین بهشتی را مردم این جهان ببینید مدهوش شده و از فرط زیبایی جمالش جان می دهند.
حال شما تصور کنید چقدر زیبا است ... آیا قابل قیاس با جمال زنان این جهانی هستند !!!
پیشنهاد می کنم حرفتون رو پس بگیرید از دستتون میره :ok:
اگر یک تار موی حورالعین بهشتی را مرم این جهان ببینید مدهوش شده و از فرط جمالش جان می دهند
:Moteajeb!::Moteajeb!::Moteajeb!::Moteajeb!::Moteajeb!:
آقا یه استاد خوب اخلاق و عرفان بهم معرفی کنید. اون تسبیح من کجاست..:khandeh!:
اولا: در دین اسلام نگاه به زنان غریبه مذموم است نه نگاه به همسر که می توان گفت جزوی از وجود خود انسان است لذا این سخن مطلق نیست بلکه مقید به زنان اجنبی است .
سلام و تشکر
به هر حال هر همسری قبلا اجنبی بوده و علاقه به آن هم همینطور
ثانیا: قران کریم وعده حور العین به انسان داده است نه وعده زن، معلوم نیست حقیقت حور العین واقعا «زن» باشد؛
حکمت متعالیه ملا صدرا:
نخستین تأکید او آن است که همه آنچه در شرعِ صحیح، در باره جنّت و نعمتهای آن آمده است، قطعاً واقعیت دارد، چرا که این بیانات در حد نصّ است و پذیرش آن به محذور عقلی نمی انجامد و مستند شرعی نیز برای تأویل آن در دست نیست.(محمدرضا حکیمی، معاد جسمانی در حکمت متعالیه، ج ۲، ص ۶۷۶، قم ۱۳۸۱ ش.)
او این بیان را در نقد کسانی مانند ابنسینا آورده است که زبان قرآن را در این مقولات، از آنرو که بیشتر مخاطبان، عموم مردم و بهویژه افراد سطحی و بدَوی (اجلاف الاعراب) بودهاند (و همواره چنین است)، تمثیلی و استعاری میدانستهاند.
به اعتقاد وی، ترغیب و ترهیب قرآن، بیتردید در دلالت و برانگیزانندگی عموم مردم به فعل «خیر» بسیار مؤثر است.(همان ص 714)اما نمیتوان آن بیانات را صرفاً ناظر به این کارکرد دانست و جنّت را، بیآنکه وجود عینی خارجی داشته باشد، همان وصول نفس به کمال مطلوبش (یعنی ادراک معقولات و نیل به حقایق عقلی یا کسب سعادت «وهمی «) دانست، زیرا لازمه این قول آن است که شخصِ دعوتکننده مردم، خود مؤید دروغ باشد و به جای ارشاد آنان گمراهشان کند. توضیح ملاصدرا (مانند توضیحات غزالی در نقد باطنیان و ابنسینا)، این است که بیشتر مردم، بیگفتگو، از این تعبیرات جز همان معانی ظاهری را نمیفهمند، حال اگر معانی ظاهری حق نباشد (و ذکر جنّت و نعمتهای آن فقط برای برانگیختن به فعل خیر باشد)، آنان گرفتار گمراهی و جهل شدهاند. این بدان معناست که صالحان و متقین که مواعید قرآن را باور دارند، از جنّت و لذتهای آن محروم شوند، زیرا آنان حتی اگر در جنّت، به معنای مورد نظر ابنسینا (عالم ادراکات عقلی)، بزیند، چون درکی از لذتهای عقلی ندارند، در واقعِ امر بیبهره خواهند بود (چون لذت متوقف بر ادراک است) و این یعنی نرسیدن به آن مواعیدهم . بهعلاوه، مسلمانان اتفاقنظر دارند که افراد صالح، حتی اگر در ساحَت علم و معرفت و شکوفا کردن عقل هیولانی تحققی نیافته باشند، در عالم دیگر در جنّت خواهند زیست، حال آنکه این آموزه با مبانی آن فلاسفه سازگار نیست.(همان 678)
اگر به فرض حورالعین همان زن باشد، باز مشکلی پیش نمی آید چون خداوند با این وعده قصد دارد انسان را از نگاه به حرام باز دارد
مبنای وعده به حوری چیست؟ آن هم به مومنانی که اکثرا متاهل هم هستند
آیا مبناش میل به زنان اجنبی نیست؟
سلام :Gol:اگر فکر و نگاه به زنان مذموم است پس چرا اسلام وعده زن به مردان داده؟؟؟(در بهشت)
سلام علیکم
فکر و نگاه به زنان مطلقا مذموم نیست. در حقیقت آنچیزی که مذموم است گناه و تجاوز از حدود الهی است.
خوردن مال حرام و استفاده از مکانهای غصبی هم مذموم است و با نگاه شما باید در جهان آخرت انسانها بدون مسکن و روزی باشند چون کسی در این دنیا حق ندارد بدون اجازه از دسترنج دیگران استفاده کند
فکر و نگاه به زنان مطلقا مذموم نیست. در حقیقت آنچیزی که مذموم است گناه و تجاوز از حدود الهی است.
سلام
در اسلام نگاهی که با خواستن و فکر باشد حرام است و آیات و روایات هم به خوبی به این موضوع اشاره دارند
سوال اینه که اگر تنوع طلبی و میل به زنان مذموم است ، وعده به حوری چه توجیهی دارد؟ خصوصا در احادیث که صحبت از هزار حوری برای یه نفر است
آیا این بازی با آدمی نیست؟ آیا این استفاده ابزاری از نیازها جهت سامان بخشیدن اهداف دیگر نیست؟
فکر و نگاه به زنان مطلقا مذموم نیست. در حقیقت آنچیزی که مذموم است گناه و تجاوز از حدود الهی است.
خوردن مال حرام و استفاده از مکانهای غصبی هم مذموم است و با نگاه شما باید در جهان آخرت انسانها بدون مسکن و روزی باشند چون کسی در این دنیا حق ندارد بدون اجازه از دسترنج دیگران استفاده کند
سلام
قسمت دوم جمله شما رو متوجه نشدم
و اما منظور از نگاه همان علاقه و میل به اجنبی است که در دین ما رد شده اما از طرفی با وعده به زنان بهشتی تایید شده
واقعا که برید خجالت بکشید ...یادتون رفت هدف خدا بود ن حوری و حور :moteajeb:
تازشم قبل از رسیدن به حوری باید بهشتی بشید .عایا هستید؟:|
خدایا واقعا حق با خودت بود تو پاک و منزه ای :chakeretim:
غصه نخور من حور نمیخوام میخوام تو رو ببینم:makhfi:
[="Black"]سوال اینه که اگر تنوع طلبی و میل به زنان مذموم است
سلام.
اصل فرض شما همینه که صحیح نیست.
میل به زنان فی نفسه مذموم نیست همانطور که میل به غذا و ... مذموم نیست اما یک شرط دارد که رعایت دستورات خداوند بشود و خداوند هم به غذا و میوه های متنوع بهشتی وعده داده و هم به زنان بهشتی
پس اینها مذموم نیست اگر شرعا مورد قبول باشد این مطالبی هم که به اسم اخلاق به خورد ما می دهند و اکثرا به جای اینکه از مکتب اهل بیت باشد از مکتب منحرف صوفیه بوده که به درد خودشان می خورد که اخلاقیات عجیب و غریبی دارند که نباید از لذت های مشروع دنیوی تا حد ممکن استفاده کرد و حتی لباس هایی می پوشند که برای اینها آزار دهنده باشد تا با خیال خام خود با ریاضت نفس به خدا خیالی خودشان برسند.
این تفکرات هم که در بین ما در این مور شایع می باشد به دلیل تبلیغات صوفیه است پیشنهاد می کنم این کتاب آیت الله مکارم در مورد نقد عقاید عجیب و غریب صوفیه بخوانید
http://makarem.ir/compilation/Reader.aspx?pid=61841&lid=0&mid=13534&catid=6505
کتاب جلوه حق[/]
سلام
قسمت دوم جمله شما رو متوجه نشدمو اما منظور از نگاه همان علاقه و میل به اجنبی است که در دین ما رد شده اما از طرفی با وعده به زنان بهشتی تایید شده
سلام علیکم
علاقه به اجنبی رد شده علاقه به همسر که رد نشده ، حوریانی هم که بعنوان نعمات بهشتیند صراحتا با عنوان زوج و همسر یاد شده اند.
ایراد شما زمانی وارد است که اصل علاقه به زن حرام باشد مثل اصل علاقه به لذت بردن از همجنس. مثلا اگر چیزی مثل همجنسگرایی از نعمات بهشتی بود میتوانستید چنین ایرادی بگیرید.
قسمت دوم جمله هم مقایسه بین خواسته های نفسانی انسانها بود. اگر میل به زنان خواسته نفسانی است میل به آب و غذا و زندگی خوب هم نفسانی است. چرا به آن اشکال وارد است اما به این نیست؟
سلامدر اسلام نگاهی که با خواستن و فکر باشد حرام است و آیات و روایات هم به خوبی به این موضوع اشاره دارند
سوال اینه که اگر تنوع طلبی و میل به زنان مذموم است ، وعده به حوری چه توجیهی دارد؟ خصوصا در احادیث که صحبت از هزار حوری برای یه نفر است
آیا این بازی با آدمی نیست؟ آیا این استفاده ابزاری از نیازها جهت سامان بخشیدن اهداف دیگر نیست؟
سلام علیکم
بحث شما این است که در دنیا تنوع طلبی مذموم است پس در آخرت هم نباید تنوع طلبی باشد...
این برمیگردد به آنکه تنوع طلبی در آخرت بصورت تکوینی است اما در دنیا تشریعی. یعنی در صورت عدول از حدود شرعی، حرام شده است، به این دلیل که با زندگی انسانی در تزاحم است و ضرر آن متوجه خود انسانهاست. نه به یک فرد بلکه به همه افراد جامعه
اما این تزاحمها در بهشت وجود ندارد. چون حوریان بهشتی ظهور عمل خود انسان هستند و با اجنبی هیچگونه ارتباطی ندارند تا مسائلی مانند شیوع بیماریهای جنسی و بیماریهای روحی و قتل و تجاوز به عنف و فرزند زنا و نابسمانی خانواده ها و این قبیل مسائل پیش بیاید
علاقه به اجنبی رد شده علاقه به همسر که رد نشده ، حوریانی هم که بعنوان نعمات بهشتیند صراحتا با عنوان زوج و همسر .
سلام
علاقه به همسر هم اول علاقه به اجنبی بوده برادر ! از ازل که یه شخص خاصی همسر ما نیست. که بگیم خب دیگران میشوند اجنبی!
وعده به حوری هم یعنی همان وعده به دیگران که فعلا همسر مانیستند وفی نفسه غیر ازین نیست ...
کسی که روی درخت مردم سیب ندیده باشه و نخواسته باشه که بهش وعده سیب نمیدهند..! میدهند؟
پس باید قبول کرد که دیدن و خواستن فی نفسه بد نیست ، اما اگر مذمومه وعده دادن به آن هم جایز نیست
ایراد شما زمانی وارد است که اصل علاقه به زن حرام باشد
اصل علاقه به زن چگونه بوجود میاد؟؟؟ در خواب
خب در بیداری و عالم واقع بوجود میاد بردارمن! با دیدن.
دیدنی که حرام است
سلامعلاقه به همسر هم اول علاقه به اجنبی بوده برادر ! از ازل که یه شخص خاصی همسر ما نیست. که بگیم خب دیگران میشوند اجنبی!
وعده به حوری هم یعنی همان وعده به دیگران که فعلا همسر مانیستند وفی نفسه غیر ازین نیست ...
علیک سلام
بله این مساله رو قبلا هم فرموده بودید. ببینید فرق است بین علاقه به یک شخص خاصی که زنده و حی و حاضراست با علاقه به شخصی که ما او را ندیده ایم. همچنین فرق است بین کسی که ما برای وصال او هیچگونه محذوریت شرعی نداریم با شخصی که امکان رسیدن به او بجز از طریق گناه وجود ندارد.
یعنی هیچ کسی برای اینکه به داشتن همسر علاقمند است سرزنش نمیشود. حتی کسیکه قصد ازدواج دارد بدلیل علاقه به زن اجنبی که هنوز همسر او نشده سرزنش نمیشود. چون همین علاقه است که او را مصمم به ازدواج و نیز ازدواج با شخص مورد نظرش میکند...
آنچیزی که مذموم است علاقه هایست که هیچ راهی برای وصال وجود ندارد مگر گناه.
کسی که روی درخت مردم سیب ندیده باشه و نخواسته باشه که بهش وعده سیب نمیدهند..! میدهند؟
پاداشهای بهشتی را انسان با دست خود میسازد. همسران بهشتی مثل همسران دنیوی نیستند که دختر مردم باشند و یک انسان غریبه. همسران بهشتی تجسم اعمال خود انسان هستند.
قرآن کریم میفرماید: سرای آخرت زنده است. یعنی همین اعمال انسان هستند که بصور مختلف ظهور پیدا میکنند. بعضی از اعمال بصورت چرک و خون و سگ و خوک زنده شده و ظاهر میشود بعضی از اعمال هم مثل باغهای بهشتی و حورالعین و شرابهای طهور ...
پس باید قبول کرد که دیدن و خواستن فی نفسه بد نیست ، اما اگر مذمومه وعده دادن به آن هم جایز نیست
دیدن و خواستنهایی مذموم است که حرام است. شما میفرمایید خواستن حرام فی نفسه بد نیست. ما میگوییم بد است چون تبعات سوئی در پی دارد، اما تا زمانیکه منجر به حرام نشود شرعا حرام نیست اما انسان را از کمال معنوی پایین میاورد.
و مورد سومی هم وجود دارد که مذموم نیست. اگر مذموم بود نسل بشر باید منقرض میشد...
اصل علاقه به زن چگونه بوجود میاد؟؟؟ در خوابخب در بیداری و عالم واقع بوجود میاد بردارمن! با دیدن.
دیدنی که حرام است
عرض شد خدمت شما که اگر به قصد ازدواج باشد این دیدن حرام نیست.حتی اگر بدون حجاب ببیند، البته اگر نیتش پسندیدن برای ازدواج باشد نه چیز دیگر...
سلام
در اسلام نگاهی که با خواستن و فکر باشد حرام است و آیات و روایات هم به خوبی به این موضوع اشاره دارند
سوال اینه که اگر تنوع طلبی و میل به زنان مذموم است ، وعده به حوری چه توجیهی دارد؟ خصوصا در احادیث که صحبت از هزار حوری برای یه نفر است
آیا این بازی با آدمی نیست؟ آیا این استفاده ابزاری از نیازها جهت سامان بخشیدن اهداف دیگر نیست؟
دوست من شما سوال استارتر محترم رو به شکل بهتری مطرح کردید. یادمه قبلاً هم شما مواردی رو مطرح کرده بودید که به نوعی به همین موضوع ارتباط داشت اما اونجا هم پاسخ درست و درمونی دریافت نکردید. البته بنده چند مطلب عرض کردم ولی بخاطر عدم حضور من بحثمون نیمه تمام موند
به این فرمایش کاملاً صحیح دقت بفرمایید:
سلام.
اصل فرض شما همینه که صحیح نیست. میل به زنان فی نفسه مذموم نیست همانطور که میل به غذا و ... مذموم نیست اما یک شرط دارد که رعایت دستورات خداوند بشود و خداوند هم به غذا و میوه های متنوع بهشتی وعده داده و هم به زنان بهشتی. پس اینها مذموم نیست اگر شرعا مورد قبول باشد این مطالبی هم که به اسم اخلاق به خورد ما می دهند و اکثرا به جای اینکه از مکتب اهل بیت باشد از مکتب منحرف صوفیه بوده که به درد خودشان می خورد
متاسفانه افراد مذهبی علاقهء عجیبی به توجیح کردن دارن! مثلاً روایتی میشنوی که با عقل جور در نمیاد و از چند فرد مذهبی میپرسی و اونها هم انواع توجیحات رو برات میارن که ثابت کنن این روایت درسته (برخورد تعصبی) اما بعد میبینی یه فرد عالم میاد و میگه این روایت کلاً سند نداره و دروغه! اون موقع مشخص میشه که دفاع از اون روایت صرفاً یه واکنش تعصبی بوده و نه یه بحث علمی
اگر خاطر مبارک باشه عرض کرده بودم که هیچ کدوم از امیالی که خداوند در وجود ما گذاشته بد نیست ، اما شرایط زمانی و مکانی باعثمیشه که بعضی امیال به بعضی دیگه برتری پیدا کنه و مهمتر باشه و اینجاست که رشد انسان در گروه این قرار میگیره که در اون لحظه کدوم میل رو انتخاب کنه. اصلاً انسان در زندگی یه امتحان بیشتر نداره: انتخاب
توی پست بعدی توضیح کامل تری عرض میکنم
واقعا که برید خجالت بکشید ...یادتون رفت هدف خدا بود ن حوری و حور :moteajeb:تازشم قبل از رسیدن به حوری باید بهشتی بشید .عایا هستید؟:|
خدایا واقعا حق با خودت بود تو پاک و منزه ای :chakeretim:
غصه نخور من حور نمیخوام میخوام تو رو ببینم:makhfi:
تو که دختری .بخای هم بهت حور نمیدن.خدا را نمیشه دید که.حتی اون دنیا.
جناب "رحمت" فرمودند که عقاید صوفی که به خورد ما داده میشه ، اما نفرمودند چه شخص یا اشخاصی و با چه اهدافی این عقاید رو به خورد ما میدن..... (العاقل بالاشاره....)
جناب "معلق" و جناب "ملاعلی" اجازه بدید سوال شما رو جور دیگه ای مطرح کنم:
دوستان مذهبی اکثراً اینطور عنوان میکنن که هیچ میلی به داشتن چند همسر یا مسائل جنسی ندارن و دیگران رو هم از این موضوع نهی میکنن. حالا سوال من از این عزیزان اینه:
1 - اگر شما این میل رو ندارید و اون رو مذموم میدونید ، پس آیا خداوند وعده ای مذموم به مسلمانان داده؟!
2 - اگر دارید ، پس چرا مدام شعارهایی میدید که با این میل منافات داره؟
یعنی ممکنه حورالعین زن نباشه؟تو اون دنیا هم مجرد میمونم:(
تو قرآن آیاتی که توصیف زنان بهشتی رو کرده البته چندتا آیه ای که من دیدم، اسمی از حور نبرده و صفت دیگری رو بکار برده
مثل آیه 56 و 70 سوره الرحمن: که با اسم "قاصرات الطرف" و "خیرات حسان" اسم برده شده.
34 واقعه که به اسم "فرش مرفوعه" گفته شده.
33 نبا که "کواعب اترابا" گفته شده.
.....
بعد هم حور رو که به کسی مثل من نمیدن که.بعد از زندگی سخت و پر از غصه این دنیا وقتی مردیم هم میگن چون غصه خوردی و ناامید شدی و ابراز رضایت نکردی مرتکب گناه شدی و باید عذاب بشی.تو عذاب مسلما به کسی لطف نمیکنن
تو که دختری .بخای هم بهت حور نمیدن.خدا را نمیشه دید که.حتی اون دنیا.
علیک سلام
اولا اونجا بهشته.وبهشت مال خداست.(مال تو نیست).و بهشتی کسی نیست که حسرت چیزی رو بخوره(پس هر چی بخوایم مهیا است )واسه این حرفم مدرک دارم.
دوما من و خدا هر روز همدیگرو میبینیم.دیگه چیزی رو که نمیدونی راب خدا نگو (گناه بسیار بزرگیه)واسه اینم مدرک دارم
:Lat:
علیک سلامبله این مساله رو قبلا هم فرموده بودید. ببینید فرق است بین علاقه به یک شخص خاصی که زنده و حی و حاضراست با علاقه به شخصی که ما او را ندیده ایم. همچنین فرق است بین کسی که ما برای وصال او هیچگونه محذوریت شرعی نداریم با شخصی که امکان رسیدن به او بجز از طریق گناه وجود ندارد.
یعنی هیچ کسی برای اینکه به داشتن همسر علاقمند است سرزنش نمیشود. حتی کسیکه قصد ازدواج دارد بدلیل علاقه به زن اجنبی که هنوز همسر او نشده سرزنش نمیشود. چون همین علاقه است که او را مصمم به ازدواج و نیز ازدواج با شخص مورد نظرش میکند...
آنچیزی که مذموم است علاقه هایست که هیچ راهی برای وصال وجود ندارد مگر گناه.پاداشهای بهشتی را انسان با دست خود میسازد. همسران بهشتی مثل همسران دنیوی نیستند که دختر مردم باشند و یک انسان غریبه. همسران بهشتی تجسم اعمال خود انسان هستند.
قرآن کریم میفرماید: سرای آخرت زنده است. یعنی همین اعمال انسان هستند که بصور مختلف ظهور پیدا میکنند. بعضی از اعمال بصورت چرک و خون و سگ و خوک زنده شده و ظاهر میشود بعضی از اعمال هم مثل باغهای بهشتی و حورالعین و شرابهای طهور ...
دیدن و خواستنهایی مذموم است که حرام است. شما میفرمایید خواستن حرام فی نفسه بد نیست. ما میگوییم بد است چون تبعات سوئی در پی دارد، اما تا زمانیکه منجر به حرام نشود شرعا حرام نیست اما انسان را از کمال معنوی پایین میاورد.
و مورد سومی هم وجود دارد که مذموم نیست. اگر مذموم بود نسل بشر باید منقرض میشد...
عرض شد خدمت شما که اگر به قصد ازدواج باشد این دیدن حرام نیست.حتی اگر بدون حجاب ببیند، البته اگر نیتش پسندیدن برای ازدواج باشد نه چیز دیگر...
سلام
1- وعده به زن وعده به زن است حالا میخواد جزای اعمال باشد یا خود اعمال
2-خب چرا اگه راهی جز گناه نیست این علاقه فی نفسه وجود دارد؟
سلام1- وعده به زن وعده به زن است حالا میخواد جزای اعمال باشد یا خود اعمال
2-خب چرا اگه راهی جز گناه نیست این علاقه فی نفسه وجود دارد؟
1- وعده به زن برای شما اشکال دارد خب به شما که قبولش نمیکنید نمیدهند:ok:
2-برای اینکه خدا میخواهد انسانها را ازمایش کند که بنده او هستند یا بنده شهوت
2-برای اینکه خدا میخواهد انسانها را ازمایش کند که بنده او هستند یا بنده شهوت
سلام
بحث ما بیرون دینیه نه درون دینی
چرا معرفت زیاد بد نیست اما شهوت زیاد بد است
اصلا یه سوال
اگه هوای نفس ضد سعادته پس سعادت چیست؟ وعده به بهشت چه معنایی داره
اکثر مردم سعادت را در شهوت میبینند این در حالی که دین سعادت را در مقابله با نفس معرفی میکند
سلام
بحث ما بیرون دینیه نه درون دینی
چرا معرفت زیاد بد نیست اما شهوت زیاد بد است
بحث شما برون دینی هست که هست. یعنی عقل شما نمیتواند بپذیرد که برای آزمایش انسانها میشود چنین کاری کرد؟
عقل هم میگوید معرفت و شناخت در هرچیزی میتواند بدون حد و اندازه باشد اما درمورد شهوت عقل میگوید ، زیادش میتواند زیان آور باشد
اصلا یه سوال
اگه هوای نفس ضد سعادته پس سعادت چیست؟ وعده به بهشت چه معنایی دارهاکثر مردم سعادت را در شهوت میبینند این در حالی که دین سعادت را در مقابله با نفس معرفی میکند
نیازهای نفسانی به ذات ضد سعادت نیستند بلکه اگر در راه صحیح قرار بگیرند میتوانند انسان را در مسیر رشد و کمال قرار دهند.. مثلا ازدواجی که ثمره آن اولاد صالح است برای انسان باقیات صالحات است. ازدواجی که انسان را از گناه باز میدارد موجب رستگاری انسان میشود....،
آنچه که ضد سعادت است پیروی از هوای نفس و بنده هوای نفس شدن است. یعنی انسان مهارش را بدست نفسش بدهد و فقط به ارضای خواسته های نفسانیش بپردازد تا آنجا که این پرهیز نکردن او را مریض روحی میکند....
مثل غذای چربی که برای مریض مضر است اما برای انسان سالم ضرری ندارد. در بهشت برای انسان سالمی که ازهرگونه از بیماریهای اخلاقی پاک است، ضرری ندارد، اما همین غذا را جهنمیان نمیتوانند هضم کنند...
من درجایی خونده بودم که زن مومن دربهشت از هر حورالعینی زیباتر است(یا یه چیزی تو همین مایه ها دقیف یادم نیست) این بااونچه که گفته شده تناقض ندارد؟
نیازهای نفسانی به ذات ضد سعادت نیستند بلکه اگر در راه صحیح قرار بگیرند میتوانند انسان را در مسیر رشد و کمال قرار دهند.. مثلا ازدواجی که ثمره آن اولاد صالح است برای انسان باقیات صالحات است. ازدواجی که انسان را از گناه باز میدارد موجب رستگاری انسان میشود....،
همانطور که از صحبت شما پیداست لذات نفسانی کمالی مقدمی هستند برای کمال اخروی
بدن به مشابه دنیاست و روح مشابه اخرت
همانطور که از صحبت شما پیداست لذات نفسانی کمالی مقدمی هستند برای کمال اخروی
بدن به مشابه دنیاست و روح مشابه اخرت
سلام
کمال انسان در آخرت فقط کمال روحی نیست. انسان از روح و جسم ساخته شده است پس این کمال متوجه جسم او هم خواهد بود.
استاد هادی تو جملتون نوشته بودین معلوم نیست که حقیقت حورالعین زن باشه این یعنی زن نیستن، ما به عشق حورالعین میریم بهشت پشیمانمون کردی
یعنی ممکنه حورالعین زن نباشه؟تو اون دنیا هم مجرد میمونم:(
من دعات می کنم که در این دنیا قبل از مرگ ازدواج کنی ولی من یقین دارم حور العین ها بهتر از این زنهای دنیای الان هستند.البته به خانمها بر نخوره برخی هاشون مخصوصاً در اخلاق بهتر از حورالعین ها هستند اگر چه در قیافه شاید به اونها نرسند. :Kaf::khandeh!::Gol:
استاد هادی تو جملتون نوشته بودین معلوم نیست که حقیقت حورالعین زن باشه این یعنی زن نیستن، ما به عشق حورالعین میریم بهشت پشیمانمون کردی
نه عزیزم غصه نخور مطمین باش بهتر از اینی که فکر می کنی نصیبت می شه.البته اگر انشا الله به بهشت رسیدی و دستت به حور العین ها رسید.
کمال انسان در آخرت فقط کمال روحی نیست. انسان از روح و جسم ساخته شده است پس این کمال متوجه جسم او هم خواهد بود.
البته اشتباه شما در این تایپیک، برداشت اشتباه شما از جسم باشد جسمی که مد نظر شماست جسم دنیوی است ولی جسم اخروی بیشتر از اینها لذت خواهد برد.
من درجایی خونده بودم که زن مومن دربهشت از هر حورالعینی زیباتر است(یا یه چیزی تو همین مایه ها دقیف یادم نیست) این بااونچه که گفته شده تناقض ندارد؟
منظور قیافه اخروی این زن است نه قیافه دنیوی
خدا را نمیشه دید که.حتی اون دنیا.
با چشم سر نمی شه دید ولی با چشم دل می شه دید.
سلام خدمت همه دوستان محترم و محترمه
در فایل صوتی از حاج آقا مجتبی تهرانی رحمه الله که قدیمی هم بود شنیدم (نقل به مضمون) که حورالعین به موجودی میگن (دقیقا یادم نیست که ایشون چی گفتن) که سفیدی چشمش اونقدر شفافه که سیاهی چشم خودش رو خیلی خوب نشون میده(تقریبا ی همچین چیزی اگر درست گفته باشم) و اگه بخوام از زبون خودم بگم میشه گفت که حورالعین یعنی چشم قشنگ حالا این هم میتونه زن باشه و هم مرد.
یا علی علیه السلام
بحث شما برون دینی هست که هست. یعنی عقل شما نمیتواند بپذیرد که برای آزمایش انسانها میشود چنین کاری کرد؟عقل هم میگوید معرفت و شناخت در هرچیزی میتواند بدون حد و اندازه باشد اما درمورد شهوت عقل میگوید ، زیادش میتواند زیان آور باشد
نیازهای نفسانی به ذات ضد سعادت نیستند بلکه اگر در راه صحیح قرار بگیرند میتوانند انسان را در مسیر رشد و کمال قرار دهند.. مثلا ازدواجی که ثمره آن اولاد صالح است برای انسان باقیات صالحات است. ازدواجی که انسان را از گناه باز میدارد موجب رستگاری انسان میشود....،
آنچه که ضد سعادت است پیروی از هوای نفس و بنده هوای نفس شدن است. یعنی انسان مهارش را بدست نفسش بدهد و فقط به ارضای خواسته های نفسانیش بپردازد تا آنجا که این پرهیز نکردن او را مریض روحی میکند....
مثل غذای چربی که برای مریض مضر است اما برای انسان سالم ضرری ندارد. در بهشت برای انسان سالمی که ازهرگونه از بیماریهای اخلاقی پاک است، ضرری ندارد، اما همین غذا را جهنمیان نمیتوانند هضم کنند...
سلام
آیت الله طالاقانی در تفسیر سوره نبا میفرماید که حور همان جلوه ایست که در دنیا باتوجه به نمونه های ناقص دنیایی در ضمیر انسان پرورانده شده(به مضمون)
سوال اینه که بدون نگاه به نامحرم چگونه جمال خواهی شکل میگیرد؟
یه بنده خدایی تکلیف مارو روشن کنه یه عده میگن زن هستش یه عده میگن مرد هستش، همینم مونده بایه مرد همنشین بشیم،بنظرم بریم جهنم بهتره :d:
البته اشتباه شما در این تایپیک، برداشت اشتباه شما از جسم باشد جسمی که مد نظر شماست جسم دنیوی است ولی جسم اخروی بیشتر از اینها لذت خواهد برد.
شما از کجای صحبتهای ما متوجه شدید که ما جسم اخروی را همان جسم دنیوی میدانیم؟
یه بنده خدایی تکلیف مارو روشن کنه یه عده میگن زن هستش یه عده میگن مرد هستش، همینم مونده بایه مرد همنشین بشیم،بنظرم بریم جهنم بهتره :d:
http://www.askdin.com/thread14390.html
http://www.askdin.com/thread24134.html
http://www.askdin.com/thread806.html
http://www.askdin.com/thread23904.html
http://www.askdin.com/thread44701.html
سلام و تشکر
به هر حال هر همسری قبلا اجنبی بوده و علاقه به آن هم همینطور
با سلام و عرض ادب
ضمن تقدیر او تشکر از دوستانی که در بحث شرکت فرمودند و عذرخواهی از محضر دوست بزرگوار جناب معلق به دلیل تأخیر در پاسخگویی عرض می شود:
میل به جنس مخالف میلی است که خداوند در نهاد انسان قرار داده،لذا اصل وجود این میل مذموم نیست بلکه لازم ضروری برای تولید نسل است، منتهی از نگاه دین این میل باید مدیریت شود.
نخستین تأکید او آن است که همه آنچه در شرعِ صحیح، در باره جنّت و نعمتهای آن آمده است، قطعاً واقعیت دارد، چرا که این بیانات در حد نصّ است و پذیرش آن به محذور عقلی نمی انجامد و مستند شرعی نیز برای تأویل آن در دست نیست.(محمدرضا حکیمی، معاد جسمانی در حکمت متعالیه، ج ۲، ص ۶۷۶، قم ۱۳۸۱ ش.)
بنده هم عرض نکردم حورالعین استعاره و تمثیل است و وجود ندارد ، دیدگاه بسیاری از مردم نسبت به بهشت و جهنم اشتباه است، نعمات بهشتی خارج از مملکت وجودی انسان نیستند! مثل زنان دنیا نیست که اجنبی باشد و برای نگاه به این موجود زیبا باید صیغه محرمیت خواند این ها در واقع تمثل و حقیقت اعمال انسان هستند و انسان با عمل و عقیده خود این موجودات را به وجود آورده است (برخی از عرفا گفته است حورالعین ظهور ولایت است) لذا حور العین را کسی جز خود فرد نمی بیند چون در مملکت وجودی خودش است. لذا با این بیان بسیاری از حرف و حدیث ها هم از بین می رود ...
مبنای وعده به حوری چیست؟ آن هم به مومنانی که اکثرا متاهل هم هستند
آیا مبناش میل به زنان اجنبی نیست؟
همانطور که عرض کردیم حورالعین اجنبی نیست زیبایی عقاید و اعمال انسان است که به شکل زن ظاهر می شود، میل به زنان در همه افراد وجود دارد مگر متاهل ها این میل رو ندارند؟ این میل در همه افراد وجود دارد تأهل و تجرد هم نمی شناسد. اتفاقا به دلیل قوت این میل می توان گفت مهم ترین دغدغه بسیاری از انسان ها همین است، خداوند بر این اساس انسان را به خویشتن داری دعوت می کند و در قبال این خویشتن داری موجودات زیباتری را وعده می دهد .
استاد هادی تو جملتون نوشته بودین معلوم نیست که حقیقت حورالعین زن باشه این یعنی زن نیستن، ما به عشق حورالعین میریم بهشت پشیمانمون کردی
سلام علیکم
دوست بزرگوار حقیقت نعمت های بهشتی خیلی خیلی خیلی برتر و زیباتر از آن است که در قوه تخیل ما گنجاده شود، حقیر عرض کردم حقیقت حور العین زن نیست اما نگفتم که به شکل زن هم نیست! حورالعین حقیقت اعمال و عقاید انسان است که به شکل زن منتهی بسیار زیباتر از زن دنیایی ظاهر می شود، این موجود بهشتی چنان زیباست که موجودات این دنیا تحمّل دیدن او را ندارند و از گوشه ای از زیبایی حور را ببینیند 100 سال مدهوش می شود.
پس با شوق و ذوق تمام دستورات دین رو انجام بدید ان شاءالله روزی همه بشه ...
البته این نوید رو هم به بانوان بدهم که حوری مختص مردان نیست حال چگونه تفصلیش را باید در تاپیک دیگری بیان کرد .
با سلام و عرض ادب
ضمن تقدیر او تشکر از دوستانی که در بحث شرکت فرمودند و عذرخواهی از محضر دوست بزرگوار جناب معلق به دلیل تأخیر در پاسخگویی عرض می شود:
میل به جنس مخالف میلی است که خداوند در نهاد انسان قرار داده،لذا اصل وجود این میل مذموم نیست بلکه لازم ضروری برای تولید نسل است، منتهی از نگاه دین این میل باید مدیریت شود.بنده هم عرض نکردم حورالعین استعاره و تمثیل است و وجود ندارد ، دیدگاه بسیاری از مردم نسبت به بهشت و جهنم اشتباه است، نعمات بهشتی خارج از مملکت وجودی انسان نیستند! مثل زنان دنیا نیست که اجنبی باشد و برای نگاه به این موجود زیبا باید صیغه محرمیت خواند این ها در واقع تمثل و حقیقت اعمال انسان هستند و انسان با عمل و عقیده خود این موجودات را به وجود آورده است (برخی از عرفا گفته است حورالعین ظهور ولایت است) لذا حور العین را کسی جز خود فرد نمی بیند چون در مملکت وجودی خودش است. لذا با این بیان بسیاری از حرف و حدیث ها هم از بین می رود ...
همانطور که عرض کردیم حورالعین اجنبی نیست زیبایی عقاید و اعمال انسان است که به شکل زن ظاهر می شود، میل به زنان در همه افراد وجود دارد مگر متاهل ها این میل رو ندارند؟ این میل در همه افراد وجود دارد تأهل و تجرد هم نمی شناسد. اتفاقا به دلیل قوت این میل می توان گفت مهم ترین دغدغه بسیاری از انسان ها همین است، خداوند بر این اساس انسان را به خویشتن داری دعوت می کند و در قبال این خویشتن داری موجودات زیباتری را وعده می دهد .
باسلام
بااین اوصاف کسی که تاکنون زنی راندیده وارتباط محدودی بااطراف داشته بهشتی ندارد که بخواهد متجلی ازذاتش باشد
حال انکه زنان بهشتی طبق گفته قران فرشتگانند منظور ازاینکه دیگران نمیبینند چون درذات است و...کلا مبهم است لطفا واضح ترتوضیح بدید
یاحق
با سلام و عرض ادب
ضمن تقدیر او تشکر از دوستانی که در بحث شرکت فرمودند و عذرخواهی از محضر دوست بزرگوار جناب معلق به دلیل تأخیر در پاسخگویی عرض می شود:
میل به جنس مخالف میلی است که خداوند در نهاد انسان قرار داده،لذا اصل وجود این میل مذموم نیست بلکه لازم ضروری برای تولید نسل است، منتهی از نگاه دین این میل باید مدیریت شود.بنده هم عرض نکردم حورالعین استعاره و تمثیل است و وجود ندارد ، دیدگاه بسیاری از مردم نسبت به بهشت و جهنم اشتباه است، نعمات بهشتی خارج از مملکت وجودی انسان نیستند! مثل زنان دنیا نیست که اجنبی باشد و برای نگاه به این موجود زیبا باید صیغه محرمیت خواند این ها در واقع تمثل و حقیقت اعمال انسان هستند و انسان با عمل و عقیده خود این موجودات را به وجود آورده است (برخی از عرفا گفته است حورالعین ظهور ولایت است) لذا حور العین را کسی جز خود فرد نمی بیند چون در مملکت وجودی خودش است. لذا با این بیان بسیاری از حرف و حدیث ها هم از بین می رود ...
همانطور که عرض کردیم حورالعین اجنبی نیست زیبایی عقاید و اعمال انسان است که به شکل زن ظاهر می شود، میل به زنان در همه افراد وجود دارد مگر متاهل ها این میل رو ندارند؟ این میل در همه افراد وجود دارد تأهل و تجرد هم نمی شناسد. اتفاقا به دلیل قوت این میل می توان گفت مهم ترین دغدغه بسیاری از انسان ها همین است، خداوند بر این اساس انسان را به خویشتن داری دعوت می کند و در قبال این خویشتن داری موجودات زیباتری را وعده می دهد .
سلام و تشکر
سوال من اینه که وقتی از دیدن زنان نهی شده ایم پس این خواسته چگونه شکل میگیرد که خدا وعده دهد
موضوع درونی یا بیرونی بودن حور نیست
موضوع مصداق حور است که زن دنیاست .
مرز حلال بودن میل به جنس مخالف و گناه چیست؟
اگه میل به جنس مخالف به خودی خود ایراد ندارد و مثبت است...
خب گناه هم به دنبال همین امیال طبیعی به وجود می آید!
به قول قدیمی ها دود از کنده بلند میشه