آیت ا...صافی: بدحجابی= خشکسالی؟؟؟
تبهای اولیه
با سلام
روز چهارشنبه 10/9 در روزنامه خبر جنوب چنین نوشته شده بود:
نظر شما در مورد این بیانات چی هست؟
این رو چند سال پیش هم عده ای مطرح کردند !
ما از معلم دینی خودمون پرسیدیم ایشون فرمود من از یک روحانی پرسیدم ظاهراً روایت هست که بدحجابی موجب خشکسالی میشه !
البته اول باید دید اون روایت مستند بوده یا خیر .. !
در ضمن شاید منظور از اون خشکسالی یه چیزی تو مایه های این حدیث بوده که فرموده :
در خانه ای که سگ باشد ، فرشته در آن وارد نمی شود !
از سگ نه که حیوان سگ بلکه اخلاق بسیار بد برداشت شده !
منتظر پاسخ کارشناسان هم هستیم :Sham:
سلام
نظر شما راجع به مسایل زیر چیست؟
1- haarp
2- گرم شدن زمین
3- تغییر در چرخه جریانهای اقیانوسی مثل گلف استریم توسط پدیده طبیعی دیگر مانند اِل نینو
4- رشد بی رویه جمعیت در تخریب محیط زیست و شدت وسعت بیابانها
5- یک روند کاملا طبیعی در پروسه تغییرات آب و هوای زمین
سلام عرض می کنم خدمت خوانندگان گرامی
متاسفانه در این وادی آنقدر خرافات را وارد کرده اند که به ناچار جزویی از زندگی ما شده است
دوست من اگر این حرف درست بود که در اروپا و آمریکا و یا نقاط دیگر کره ی زمین الان باید تبدیل می شد به کویر یا بیابان بی آب وعلف.......
بسم الله
با سلام و آرزوی موفقیت
در آیه 52 سوره هود فرموده است :
" استغفروا ربکم ثم توبوا الیه یرسل السماء علیکم مدرارا "
" استغفار کنید تا باران ببارد "
در آیه 10 سوره نوح فرموده است :
" استغفروا ربکم انه کان غفارا برسل السماء علیکم مدرارا "
"استغفار کنید ؛ پروردگارتان بسیارنخشنده بوده باران را بر شما می فرستد .
مشاهده می شود : در این دو آیه نزول باران منوط به استغفار شده است .
آیا اگر بدی نباشد ؛ استغفار معنی می دهد ؟
به کسی که گناهی مرتکب نشده ، می گویند : استغفار کن ؟
کسی که کار بدی نکرده ، معذرت خواهیش معنی ندارد .
پس استغفار و معذرت خواهی در جایی مطرح می شود که گناه و اشتباه باشد .
و در دعای شب عرفه آمده است : "اغفرلی الذنوب التی تحبس قطر السماء"
بنابرین می شود گفت :
بعضی از گناهان در این امور مؤثرند .
در نهایت باید پرسید :
مقدار دانش و دانسته های بشر در مقابل ندانسته هایش چقدرست ؟
پس ؛
اولا : این آثار ممکن بوده هیچ منع عقلی ندارد .
ثانیا : خداوند در قرآن به بعضی از آنها اشاره کرده .
ثالثا : در روایات بسیار زیادی به انواع مختلف این موارد تصریح شده است .
سلام
جناب آقای محمود شیخ سبط شبستری
دوست گرامی
برای اینکه به خرافات متهم نشویم
میتوانیم عملکرد هر پدیده ای را در حوزه خودش محدود کنیم
مثلا:
1- با انجام گناه در امور شخصی موجب قطع نزول باران رحمت الهی بر روح و نفس تفتیده خود شخص مشخص کنیم
2- دخالت نابجا و غیر مسئولانه بشر بر محیط زیست که گناهی نابخشودنی است موجب بروز خشکسالی اعلام کنیم
3- عدم استفاده از عقل امانت بزرگ الهی جهت بکارگیری توانمندیهای انسان و استفاده از ابزار را گناه اعلام کنیم و مسبب آسیب پذیری انسان از بلایای طبیعی اعلام کنیم
با سلام خدمت دوستان
گناهان و معصیت بندگان نمی تواند بی علت باشد با نباریدن باران. درست است که نظامی که برجهان هستي حاکم است، نظام علت و معلولي می باشد و هر پديدهاي داراي علتي ميباشد. ولی علت حادثه و پديده،ميتواند علت مادي باشد و يا غيرمادي. باريدن يا نباريدن باران پديدهاي طبيعي است و علت آن ميتواند مادي باشد. (و اختلالات جوي موجب آن گردد). همچنين ميتواند علت غيرمادي داشته باشد. در عين حال علت غيرمادي ميتواند در طول علت مادي نيز باشد؛ يعني، در جهان طبيعت از طريق علت مادي عمل كند.
جهان خلقت جهاني پر از شگفتي است و ما هيچگاه نميتوانيم ادعا كنيم كه جهان طبيعت منحصر و محدود به آن مقداري است كه ما با علوم مادي و طبيعي و با وسايل و ابزارهاي مادي ديده و شناختهايم و روحيه علمي به ما اجازه نميدهد كه جهان خلقت را محدود به عينيات كنيم.
از علتهاي غيرمادي نباريدن باران ميتواند رفتار و عملكرد نادرست و گناهآلود انسانها باشد. اين مسأله در پرتوتعاليم عاليه اسلام قطعي است كه جهان هستي در برابر كنشهاي انسانها واكنش نشان ميدهد و نسبت به آن بيتفاوت نيست. اين مسأله ابعاد و اشكال مختلفي دارد كه هم در فلسفه تاريخ مورد توجه است و هم در فلسفه طبيعت.
جالب است كه خوشقلبي و نيتهاي صحيح و سالم و نيك آدميان در طبيعت و حيوانات موثر است؛ چنانكه درزمان ظهور امام زمان(عج) و حكومت عدل و داد آن حضرت، اثر اين دادگري و بهروزي و احوالات نيك آدميان، درحيوانات نيز اثر ميكند. اين مطلب، مورد پذيرش برخي از روانشناسان نيز قرار گرفته است. به هر حال نباريدن بارانميتواندعلل گوناگون داشته باشد. يكي از آنها ميتواند انجام گناه باشد.
در دعاي كميل حضرت امير(ع) ميفرمايد: اللهم اغفرلي الذنوب التي تنزل النقم، اللهم اغفرلي الذنوب التي تغيّرالنعم ؛ خدايا گناهاني را كه نقمت را نازل مينمايد بر من ببخشاي، خداوندا گناهاني را كه نعمتها را دگرگون ميكند بر منببخشاي.
در قرآن كريم نيز آمده است: و يا قوم استغفروا ربكم ثم توبوا اليه يُرسل السماء عليكم مدرارا ( اي قوم از خداآمرزش طلبيد و به درگاه او توبه كنيد تا از آسمان بر شما رحمت فراوان نازل گرداند)، (هود، آيه 52).
نمونه تاریخی آن هم مشاهده شده است که در زمان عالم ربانی، مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیه الله العظمی آقا سید محمدتقی خوانساری (رضوان الله علیه) به جهت شدت گرما و کمبود آب در قم، از ایشان خواستند که نماز باران بخوانند. ایشان با عده ای مؤمنین می روند و نماز می خوانند.
عده ای از کفار و انگلیسی ها هم که در مسیر مردم را دیده بودند، پرسیده بودند که: اینها کجا می روند؟!
گفته بودند: برای طلب باران از خداوند و نماز استسقاء می روند! آنها خنده تمسخر آمیزی کرده بودند.
هنگامی که آیت الله خوانساری نماز را شروع کرده بودند، در وسط نماز، باران شدیدی گرفته بود که در میان مردم معروف است.
پس از خواندن نماز، کسی از ایشان پرسیده بود که: آیا شما نمی ترسیدید که نماز بخوانید و باران نیاید؟!(مجله حوزه، ش 12، ص 28 و ش 36، ص 37؛ علماء معاصرين، ص 312؛ مجله مجموعه حكمت، ص 22، 29 - 35؛ مجله كيهان فرهنگي، سال سوم، ش 12، ص 7.)
سلام مجدد
در ادامه احادیثی خدمتان عرض کنم:
رسول خدا(ص)فرموده است:
وقتى خداوند بر امتى غضب كند و عذاب بر آنان نفرستد،نرخهاگران مىشود و عمرها كوتاه مىگردد،تجار سود نمىبرند و درختها ميوهنمىدهند و نهرها پر آب نمىشود و باران از مردم قطع مىشود و اشرار برآنان تسلط مىيابند. (2) در حديث ديگرى،امام صادق(ع)فرموده است:
«...و اذا جار الحكام فى القضاء امسك القطر منالسماء» (3) هر گاه زمامداران و حاكمان،در دادرسى ستم كنند،باراناز آسمان قطع مىشود.
طبق روايات،غير از آنچه ياد شد،شيوع گناه،كفران نعمت،منع حقوق،كمفروشى،ظلم و حيله،ترك امر به معروف و نهى از منكر،ندادنزكات و...نيز،گاهى سبب قطع باران مىشود. (4) در حديث آمده:حضرت سليمان با اصحاب خود براى نماز بارانبيرون مىرفت.در راه،به مورچهاى برخورد كه يكى از پاهايش را بهآسمان بلند كرده و مىگويد:خدايا!ما مخلوقات ضعيف تو هستيم و ازروزى تو بى نياز نيستيم،پس به سبب گناهان بنى آدم،ما را به هلاكتمرسان.
حضرت سليمان(ع)به اصحاب خود فرمود:برگرديد!همانا بخاطردعاى غير خودتان سيراب شديد!... (5) پس خيلى هم نبايد مغرور بود،خداوند گاهى به خواسته مورچهاى،رحمتخود را بر بندگان نازل مىكند.حتى گاهى دعاى كافرى چونفرعون را مىپذيرد و باران و فراوانى آب را عطا مىكند.در حديث است ازقول امام صادق(ع)كه ياران فرعون از كاهش آب نيل پيش او سخنگفتند و اظهار كردند كه اين باعث هلاكت ما خواهد شد.فرعون از آنانخواست كه آنروز برگردند.شب كه شد،به ميان رود نيل رفت و دستبه سوى آسمان بلند كرد و گفت:خدايا!مىدانى كه مىدانم،كه جز تو، كسى توان آب آوردن ندارد،پس به ما آب بده.
صبح كه شد،رود نيل فوران زد و سرشار از آب شد. (6)
پاورقی:
2- و 3-من لا يحضر،ج 1 ص 524.
4- تحرير الوسيله،ج 1 ص 245،نماز استسقاء.
5- من لا يحضر،ج 1 ص 524.
6- من لا يحضر،ج 1 ص 526.
سلام و درود:Gol:
پارسال بعد از سه سال خشکسالی شاهد باران های فروان بودیم!!!
در سه سال خشکسالی مورد غضب خداوند بودیم و پارسال بدون هیچ تغییری در حجاب و پوشش مردم رحمت الهی نازل شد:Gig:
ادامه دارد ....
یا علی
سلام دوستان
عقل ناقص من این سوالات را نمیتواند حلاجی کند.از دوستانی که میتوانند درخواست میکنم به من کمک کنند.
1) گناه در ایران بیشتر است یا دراروپا و آمریکا؟
(برای مقایسه میتوانید از این گزاره هم کمک بگیرید: در انتخابات دو ماه پیش کنگره آمریکا درصد نمایندگان همجنس بازی که به کنگره راه پیدا کردند با در صد روحانیون و نمایندگان اصول گرای مجلس ما برابری میکند)
2) چرا مراجع محترم ما همانند آیت ا... خوانساری (ذکر شده در پست جناب عمار) برای طلب باران نماز برپا نمیکنند؟ آیا همگی به رحمت خداوند شک دارند؟ آیا در ایران 10 نفر صاف و خالص پیدا نمی شود؟
( دیروز در خبرها دیدم که نماینده محترم مردم اصفهان در مجلس فرموده بود به این دلیل که مردم شرکت کننده در نماز باران باید 3روز روزه گرفته باشند فعلا قصدی برای برگزاری نماز در استان اصفهان نداریم.)
3)شما نماز باران را در نزول رحمت الهی موثرتر میبینید یا بارورکردن ابرها بوسیله مواد شیمیایی؟
4) چرا ما خداوند را همانند خودمان انتقام جو و لجوج و بهانه گیر فرض میکنیم؟
5) آیا هر چه در احادیث و نقل ها آمد ما نباید با عقل خود بسنجیم به بهانه ناقص بودن عقل بشر (علاوه بر بررسی راویان و تطبیق با قرآن) ؟
با سپاس
بسم الله
با سلام و آرزوی موفقیت
1 - لطفا مطالب را با دقت بخوانید.
2 - خداوند در قرآن تصریح کرده نتیجه گیری دقیق علمی هم شد .
3 - اگر بر هر کدام از مقدمات اشکال دارید بفرمایید .
4 - و گرنه ؛ ؟؟؟؟؟
سلام
دوست عزیز
جناب آقای محمودسبط شیخ انصاری
استاد گرامی جناب آقای عمار
حال که ما دسترسی مستقیم به امام معصوم نداریم و بزرگان دینی ما به فرض که قابلیت ایمانی طلب باران را داشته باشند ولی بنابر مصالحی معذورند
بهتر نیست که به دانش و علم متکی باشیم و از متهم شدن به .... مبرا بمانیم
بسم الله
با سلام و آرزوی موفقیت
آنچه که بنده نوشته ام اینها هستند :
[quote=محمودسبط شیخ انصاری;66143]
مقدار دانش و دانسته های بشر در مقابل ندانسته هایش چقدرست ؟[/quote]
هیچکس در این شکی ندارد که مجهولات انسان بسیار بسیار بیشتر از معلومات اوست .
اگر کسی اشکالی دارد ؛ بفرماید .
در صورت قبول عقل فقط و قبول نکردن هیچ چیز دیگر ، نوشته زیر صحیح است .
[quote=محمودسبط شیخ انصاری;66143]
این آثار ممکن بوده هیچ منع عقلی ندارد .[/quote]
اگر کسی اشکال عقلی یا نقلی دارد ؛ بفرماید .
در صورت قبول داشتن کلام خدا در قرآن ؛ نوشته زیر مسلم است :
[quote=محمودسبط شیخ انصاری;66143]
خداوند در قرآن به بعضی از آنها اشاره کرده .[/quote]
هرکس اشکال دارد بفرماید .
و در صورت قبول روایات مطلب زیر درست است .
[quote=محمودسبط شیخ انصاری;66143]
در روایات بسیار زیادی به انواع مختلف این موارد تصریح شده است .[/quote]
منتهای مطلب ابنست که باید اینکار با دقت علمی انجام گردد .
اگر کسی اشکالی دارد ؛ بفرماید .
و در خاتمه کسی منکر علل دیگر باران و خشکسالی نشده است .
یا سلام
کاربر عزیز محمود سبط شیخ انصاری
درست است که دانش بشر مجهولات زیادی دارد ولی این دلیل نمی شود که ما همه چیز را به این بهانه بپذیریم.
شما میتوانید یک دلیل عقلی که ثابت کند گناهان مانع نزول باران میشود، را ذکر کنید؟
در مورد قرآن نیز که همانند دریای عظیمی است که هر فردی در آن قلاب می اندازد و آنچه که دوست دارد برداشت میکند. همانطور که متحیر عزیز فرمودند شما میتوانید آن آیات را به گونه ای دیگر تفسیر کنید.
در مورد سوالاتی که در پست قبل مطرح نمودم لطف کنید جوابهای قانع کننده بدید.
با تشکر
سلام و درود:Gol:پارسال بعد از سه سال خشکسالی شاهد باران های فروان بودیم!!!
در سه سال خشکسالی مورد غضب خداوند بودیم و پارسال بدون هیچ تغییری در حجاب و پوشش مردم رحمت الهی نازل شد:Gig:
ادامه دارد ....
سلام و درود:Gol:
سئوالات بعدی که مطرح کنندگان این نظریه باید پاسخگو باشند:Labkhand:
کدام قشر از خشکسالی بیشترین آسیب را می بیند!!!
آیا بی حجابی بیشتر در میان این قشر دیده می شود ! یا... :Labkhand:
ادامه دارد....
بسم الله
با سلام و آرزوی موفقیت
اگر قرارست مساله به گونه ای دقیق و علمی حل شود ؛ باید مرحله به مرحله به پیش رفت .
عرض شد :
1 - تاثیر بعضی افعال انسانها در بعضی امور مسلما عقلا ممتنع نیست.
2 - امکان دارد بعضی کارها در بعضی امور مؤثر باشد .
تا اینجا مطلب یقینی بوده هیچ انسان عاقلی حرفی ندارد .
اگر بر این دو مطلب اشکالی هست بفرمایید .
با سلام....بد حجابی بر روی خشکسالی تاثیر دارد...من علم به این مطلب ندارم....جایی این مطلب را نخوانده ام...اما خوب عوامل جوی هم موثر است در این زمینه.....گرم شدن کره زمین و سوراخ شدن لایه ازون و.....البته این عوامل جوی هم به زیاده طلبی کسانی مربوط است که امروزه شاهد آن هستیم از انسانیت چیزی نم فهمند و در عمل پیرو هیچ دینی نیستد.......اما در اینکه خداوند بنده گانش را برای انجام کارهای حرام و در کل خارج از حدود الهی با بلایای طبیعی روبه رو میکند حرفی نیست....و این بلاها شامل همین تغییرات جوی هم میشود....قرار نیست از آسمان تیر آهن ببارد تا مردم بفهمند که گناهناشان باعث این بلاها شده....
با عرض سلام و ادب
هیچ شکی نیست که خداوند جهان را براساس نظام علت و معلولی طراحی کرده است. حال در این علت بین مادیون و الهیون اختلاف است. ما علاوه بر علل مادی، علت های غیر مادی نیز تاثیرگزار می دانیم.
بنایراین دونوع علت در مسئله نزول باران وجود دارد:
1) علل مادی . در مورد این علتها هیچ شکی نیست. وبرای باریدن باران حتما باید این علل حضور داشته باشند. مطمئنا شما توقع ندارید بدون حضور ابر از آسمان باران نازل شود.
2) علل غیر مادی: در این مورد اختلافاتی وجود دارد. به صورت موردی، عده ای عقیده دارند که گناهان مانع نزول باران میگردد. پذیرفتن این ادعا مستلزم پذیرفتن این مطلب است که: هر جا گناهان زیاد باشد نزول باران کمتر و هرجا گناهان کمتر باشد نزول باران بیشتر است. در واقع نزول باران با میزان گناهان رابطه عکس دارد.
این در حالی است که ما در جهان کنونی چنین رابطه ای را لزوما نمی بینیم. اگر شما میبینید به ما هم نشان دهید.
البته این موارد در دورانی که مردم با عبور و مرور قافله ها از اوضاع یکدیگر اطلاع می یافتندو یک سفر از مکه تا شام در حدود 60 روز طول می کشید قابل قبول بود و مردم هم می پذیرفتند. اما در عصر ارتباطات فکر نمیکنم قابل قبول باشد.
[FONT=Times New Roman]با تشکر:Gol:
بسم الله
با سلام و آرزوی موفقیت
استلزامی که شما می فرمایید در صورتی است که فقط علل معنوی در کار باشد و هیچ چیز دیگر دخالت نداشته باشد .
اما وقتی قبول داریم که علل مادی - مانند : نزدیک بودن به دریا و غیر آن - هم مؤثرند ، در زمان نبودن علت معنوی علت مادی کار خودش را انجام می دهد .
اما وقتی قبول داریم که علل مادی - مانند : نزدیک بودن به دریا و غیر آن - هم مؤثرند ، در زمان نبودن علت معنوی علت مادی کار خودش را انجام می دهد .
با سلام
منظور شما را کاملا متوجه نشدم. اگر اشتباه نکنم شما می فرمایید که اگر علل معنوی ( در اینجا گناهان ) نیز وجود نداشته باشد، علل مادی کار خود را انجام می دهد. یعنی ما برای وقوع یک پدیده نیاز ملزم به علل معنوی نداریم؟
ببین. اصلا بی خیال شو. منم به نظر شما احترام میزارم