جمع بندی ادوار حج در زمان 14 معصوم علیهم السلام
تبهای اولیه
سلام
کدامیک از معصومین ع حج (تمتع یا عمره) نرفتند ؟
علل نرفتن حج توسط رسول خدا ص و ذریه ایشان چه بود ؟
سلام علیکم
آنچه در مورد عمره و حج پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در منابع آمده موارد زیر است
عمره حدیبیه و عمره القضا
آنچه بدیهی است پیامبرصلی الله علیه واله وسلم از هنگام هجرت تا صلح حدیبیه شرایط بجای آوردن این فریضه را نداشتند چون مشرکین بر مکه مسلط بودند در سال ششم پیامبر اصحاب را برای عزیمت به مکه و ادای مراسم عمره فراخواند و چون احتمال ممانعت مشرکین را می داندند اعراب اطراف مدینه را نیز به همراهی در این سفر دعوت کردند(1) کاروان مسلمانان متشکل از مهاجران و انصار و عربهایی که به آنان پیوستند روز دوشنبه اول ذیقعده سال ششم مدینه را به سوی مکه ترک کردند(2) عاقبت این جریان به صلح حدیبیه انجامید که یکی از مفاد آن بجای آوردن عمره توسط پیامبر صلی الله علیه واله وسلم و مسلمانان در سال بعد یعنی سال هفتم بود، لذا در سال هفتم پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و مسلمانان به مکه رفتند و سه روز در نبود قریش در آنجا اقامت کرده و اعمال عمره را به جای آوردند این واقعه به عمره القضا معروف شد(3)
1. السیره النبویه، ج 2، 776
2. واقدی، ج 2، 573و ابن سعد ج2، 95
3. ابن اثیر، ج۲، ص۲۲۷.
طواف در فتح مکه :
در جریان فتح مکه نیز پیامبرصلی الله علیه واله وسلم با مسلمانان وارد شهر مکه شدند ولی در جایی نیامده که ایشان اعمال عمره را انجام داده باشند فقط از طواف پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و مسلمانان در فتح مکه یاد شده است. (1)
حج الوداع:
در جریان فتح مکه نیز پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم مناسک حج را بجای آوردند که در منابع مفصل آمده است.
1. واقدی، کتاب المغازی، تحقیق مارسدن جونس، بیروت، مؤسسه الاعلمی، 1989م.، الطبعه الاولی، ج2، ص831 و 834.
علل نرفتن حج توسط رسول خدا ص چه بود ؟
با توجه به دو پست قبلی علت نرفتن پیامبر صلی الله علیه واله وسلم در سالهای شش سال اولیه هجرت عدم نیروی کافی برای مقابله با مشرکین مدینه است یعنی شرایط به ایشان چنین اجازه ای نمی داد ولی به محض اینکه شرایط فراهم شد پیامبرصلی الله علیه واله وسلم این مهم را بجای آوردند.
با توجه به دو پست قبلی علت نرفتن پیامبر صلی الله علیه واله وسلم در سالهای شش سال اولیه هجرت عدم نیروی کافی برای مقابله با مشرکین مدینه است یعنی شرایط به ایشان چنین اجازه ای نمی داد ولی به محض اینکه شرایط فراهم شد پیامبرصلی الله علیه واله وسلم این مهم را بجای آوردند.
با توجه به حوادث جاری ایا میشه این موضوع رو به زمان حال و حوادثی اخیر تعمیم داد و نتیجه ای گرفت؟
ایا در صورت تامین نبودن امنیت حج امر ضروری هست؟
[=arial]خدا رحمت کند مرحوم اقای بهجت (ره) رو حدو بیست سال قبل یا بیشتر مدتی کوتاه در درس فقه ایشون شرکت می کردیم عصرها در منزلشون بود داب ایشان بود که قبل از درس حدود نیسم ساعتی مطالبی متفرقه اخلاقی ,داستان ,اعتقادی و......می فرمودند ونیم ساعتی جواهر کتاب صلاتش رو درس می دادند
در اون مدت کوتاه چندین بار به مناسبت وهابیت وخطراتش می فرمودند "[=arial]اگر کاشف الغطائی بود حج را تعطیل می کرد و......................[=arial]:Gol:
سلام وتشکر
امام حسین ع چرا حج را نیمه تمام گذاشتند ؟
امام یازدهم چرا حج نرفتند ؟ و....
البته شکی نیت که حج برای فرد مستطیع با شرایط واجب است ، بحث در ثواب بیشتر سایر زیارات بر حج عمره است .
این اتفاقی که تو حج افتاده خیلی شنیع و بده و واقعا حقارته اون ها رو نشون میده. ولی آیا از این اتفاق ها توی شهر خودمون برای کسی رخ نمیده؟
حج واجب واجبه و آیا این کار با نرفتن به حج درست میشه؟
من بعضی مطالب و می بینم که برخی ناخواسته میذارن ولی مفهومش شاید به ظاهر خوبه ولی آخرش بی دینیه.
با توجه به حوادث جاری ایا میشه این موضوع رو به زمان حال و حوادثی اخیر تعمیم داد و نتیجه ای گرفت؟
ایا در صورت تامین نبودن امنیت حج امر ضروری هست؟
تشخیص این امر بر عهده کارشناس فقه یعنی مقام معظم رهبری و مراجع تقلید است.
با یکی دو قضیه تاریخی نمی توان حکم شرعی صادر کرد، فقیه با کنار گذاشتن همه لوازم فتوا حکم شرعی صادر می کند
امام حسین ع چرا حج را نیمه تمام گذاشتند ؟
اینکه فرموده اید امام علیه السلام حج را نیمه تمام گذاشتند خود مورد بحث است اگر چه شیخ مفید در ارشاد آورده اند
«ولما اراد الحسین التوجه الی العراق طاف بالبیت و سعی بین الصفا و المروه، و احل من احرامه و جعلها عمره، لانه لم یتمکن من تمام الحج
مخافه ان یبقض علیه بمکه فینفذ به الی یزید بن معاویه»؛ «و هنگامی که حسین عزیمت عراق فرمود، طواف کرد و سعی بین صفا و مروه نمود و از احرام بیرون آمد و حج را بدل
به عمره کرد؛ زیرا بیم داشت، هرگاه بماند تا حج را به پایان برساند، ممکن است او را از جانب یزید دستگیر کنند.» (1)
ولی با توجه به اینکه اعمال حج از شب نهم شروع میشود و امام روز هشتم از مکه بیرون آمدند می توان گفت که ایشان از ابتدا نیت حج نداشته و بلکه نیت عمره داشته اند
حدیث زیر نیز می تواند موید این مطلب باشد
برای تایید این مطلب روایاتی درکافی نقل شده که به برخی اشاره می کنیم:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ خَرَجَ فِی أَشْهُرِ الْحَجِّ مُعْتَمِراً ثُمَّ رَجَعَ إِلَى بِلَادِهِ قَالَ لَا بَأْسَ وَ إِنْ حَجَّ فِی عَامِهِ ذَلِکَ وَ أَفْرَدَ الْحَجَّ فَلَیْسَ عَلَیْهِ دَمٌ فَإِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع خَرَجَ قَبْلَ التَّرْوِیَهِ بِیَوْمٍ إِلَى الْعِرَاقِ وَ قَدْ کَانَ دَخَلَ مُعْتَمِراً .(2)
از امام صادق نقل شده : امام حسین(ع) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد، در حالی که قبلا در ماه حج با احرام عمره ، به قصد انجام عمره وارد مکه شده بود و
عمره انجام داده بود.
از این روایت بر نمی آید که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرده باشد.
در روایت دیگر امام صادق فرمود :
قَدِ اعْتَمَرَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع فِی ذِی الْحِجَّهِ ثُمَّ رَاحَ یَوْمَ التَّرْوِیَهِ إِلَى الْعِرَاقِ وَ النَّاسُ یَرُوحُونَ إِلَى مِنًى وَ لَا بَأْسَ بِالْعُمْرَهِ فِی ذِی الْحِجَّهِ لِمَنْ لَا یُرِیدُ الْحَجَّ ؛(3)
امام حسین در ماه ذی الحجه عمره انجام داد . سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد . کسی که نمی خواهد حج انجام دهد ،می تواند عمره انجام دهد .
حتی بر پایه این عمل امام حسین علیه السلام فقها فتوای به جواز عمره مفرده در اوایل ذی الحجه داده اند(4)
اما نمی توان به ضرس قاطع گفت امام حسین علیه السلام حج را نا تمام گذاشتند.
1. مفید، محمد بن محمد (۱۳۸۵)، الارشاد، ترجمه محمد باقر ساعدی خراسانی، تهران، انتشارات اسلامیه، صفحه ۴۱۴ و ۴۱۵
2. کافی ج : ۴ ص ٫536
3.همان
4. وسائل الشيعه ، حر عاملی محمد بن حسن ، دار التراث العربی ، بیروت ، لبنان، الطبعه الرابعه ، 1391ق، ج 14،باب 7، ص 312-313
امام یازدهم چرا حج نرفتند ؟ و....
در مورد امام یازدهم علیه السلام خوب ایشان از دوران کودکی در پادگانی در سامرا تحت نظر بودند لذا امکان حضور در مراسم حج برایشان نبود
البته شکی نیت که حج برای فرد مستطیع با شرایط واجب است ، بحث در ثواب بیشتر سایر زیارات بر حج عمره است .
از اینجا دیگر بحث تاریخی نیست وباید در تاپیک دیگری از دوستان حدیث پرسیده شود.
آیا اگر با عمره که یک عمل مستحب است، کمک به نظام ظالم سعودی در این شرایط بشود، اشکال شرعی ندارد؟
این سوال نیز به دوستان کارشناس در بخش احکام سایت مربوط میشود.
این سوال نیز به دوستان کارشناس در بخش احکام سایت مربوط میشود.
سلام جناب استاد، بله حق با شماست، متاسفانه تو اون لحظه حواسم نبود که از لحاظ تاریخی داریند بحث رو مورد بررسی قرار می دهید
فقط یک موردی، اوون متن بنده سوال نبود ... در واقع لینکی بود که همسو با نظرم در مورد اون موضوع بود ...
استاد بزرگوار، بنا به صلاحدید تاپیک اگه دچار انحراف موضوع بحث شدم، زحمت حذف پست رو به عهده خود شما میگذارم
در پناه حق
[="Black"] سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد سفر حج عمره تا اطلاع ثانوی تعلیق شده است.
[="Black"]این سوال نیز به دوستان کارشناس در بخش احکام سایت مربوط میشود.
سلام.
در تاپیک زیر سوال مطرح شده است
http://www.askdin.com/thread48191.html#post663077[/]
این اتفاقی که تو حج افتاده خیلی شنیع و بده و واقعا حقارته اون ها رو نشون میده. ولی آیا از این اتفاق ها توی شهر خودمون برای کسی رخ نمیده؟
در تایید فرمایش شما آیا می شود با کار وقیحانه و قبیحانه آغا محمد قاجار نسبت به مردم کرمان و شخص لطف علی خان زند همه فارس زبانان را مورد هجمه قرار داد.
من بعضی مطالب و می بینم که برخی ناخواسته میذارن ولی مفهومش شاید به ظاهر خوبه ولی آخرش بی دینیه.
این عرب ستیزی که از طرف دشمنان اسلام به جامعه ما تزریق می شود مقدمه ای است بر اسلام ستیزی که متاسفانه پس از جریان جده بعضی از متدینین نیز به آن اقدام نموده اند
عین همین امر در بین عرب ها مخصوصا عربهای عراقی ترویج می شود یعنی ایران ستیزی و فارس ستیزی ،
این عرب ستیزی در بین ایرانیان و ایران ستیزی در بین اعراب همه از یک جا نشات گرفته و به این جوامع تزریق می شود
خیلی ممنون از فرمایشتون
مدتیه که بعضی پیام ها به بهانه همین عمل زشت تو شبکه های اجتماعی میاد که در نهایت نوعی اهانته. بلاخره زبان قرآن عربی هست امامان ما عرب بودند.
مگه همین اتفاق ها تو کشورهای دیگه رخ نمی ده.
پرسش:
کدامیک از معصومین (علیه السلام) حج (تمتع یا عمره) نرفتند ؟علل نرفتن حج توسط رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) و ذریه ایشان چه بود.؟
پاسخ:
پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) در سال هفتم هجری تا هنگامی که در مدینه بودند به حج یا عمره نرفتند، چون مکه تحت نفوذ مشرکین بود و امکان حضور پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) در آن نبود، سال ششم به قصد انجام عمره عازم مکه شدند که با ممانعت مشرکین مواجه شدند و کار به صلح حدیبیه انجامید.(1)
یکی از مفاد صلح حدیبیه آن بود که پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) سال ششم به مدینه برگردند ولی در سال هفتم برای انجام عمره به مکه بیایند، در سال هفتم پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) عازم عمره شدند که این عمره به عمره القضا معروف شد.(2)
در جریان فتح مکه نیز پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) با مسلمانان وارد شهر مکه شدند ولی در جایی نیامده که ایشان اعمال عمره را انجام داده باشند فقط از طواف پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) و مسلمانان در فتح مکه یاد شده است.(3)
لذا می توان گفت پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) تا هنگامی که شرایط برای حضور در مکه وجود نداشت به مکه نرفتند ولی وقتی شرایط برای این امر فراهم شد عازم مکه شدند.
حضرت علی (علیه السلام) نیز حج و عمره را طبق معمول انجام می دادند گاه می رفتند و گاه نمی رفتند که این رفتن نرفتن ها به شرایط شخصی مترتب بود. همین طور امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) نیز حج و عمره را طبق معمول انجام می دادند گاه می رفتند و گاه نمی رفتند که این رفتن نرفتن ها به شرایط شخصی مترتب بود. همین طور امام حسین در سال 60ق شرایط پیش آمده که به نظر بعضی حج را نیمه تمام گذاشته(4)، و به نظر بعضی از اول نیت عمره کردند(5)، ولی به هر حال مناسک حج را در آن سال انجام نداده و روز هشتم عازم کوفه شدند.
ائمه پس از امام حسین (علیه السلام) نیز حج و عمره را طبق معمول انجام می دادند گاه می رفتند و گاه نمی رفتند که این رفتن نرفتن ها به شرایط شخصی مترتب بود. همین طور امام حسن عسکری (علیه السلام) موفق به انجام حج نشدند چرا که در اوایل طفولیت تا پایان عمر در پادگانی در سامرا شبه زندانی بودند و امکان حضور در مکه برایشان فراهم نشد.
ـــــــــــــــــــــــ
(1) السیره النبویه، ابن هشام، چاپ سهیل رکاز، بیروت، 1412ق، ج 2، 776.
(2) الكامل في التاريخ ، عز الدين أبو الحسن على بن ابى الكرم المعروف بابن الأثير (م 630)، بيروت، دار صادر - دار بيروت، 1385/1965، ج۲، ص۲۲۷.
(3) واقدی، کتاب المغازی، تحقیق مارسدن جونس، بیروت، مؤسسه الاعلمی، 1989م.، الطبعه الاولی، ج2، ص831 و 834.
(4) مفید، محمد بن محمد (۱۳۸۵)، الارشاد، ترجمه محمد باقر ساعدی خراسانی، تهران، انتشارات اسلامیه، صفحه ۴۱۴ و ۴۱۵.
(5) وسائل الشيعه ، حر عاملی محمد بن حسن ، دار التراث العربی ، بیروت ، لبنان، الطبعه الرابعه ، 1391ق، ج 14،باب 7، ص 312-313.
کلیدواژه: حج، عمره، عمره، پیامبر، ائمه معصومین، تعطیلی حج وعمره