پیامبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مى فرماید: "من سئل عن علم یعلمه فكتمه الجم یوم القیامة بلجام من نار": هر گاه از دانشمندى چیزى را كه مى داند سۆال كنند و او كتمان نماید روز قیامت افسارى از آتش بر دهان او مى زنند!تفسیرالصافی، ج1، ص207.
[h=2]پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد قسم دروغ آمده است: «من حلف علی یمین و هو یعلم انه کاذب فقد بارز الله بالمحاربة و ان الیمین الکاذبه تذر الدیار بلاقع من اهلها و تورث الفقر فی العقب»:کسی که به دروغ قسم بخورد و بداند که دروغ است به جنگ با خدا رفته است و همانا قسم دروغ، خانه ها را بی صاحب و بی خانمان گرداند و موجب فقر فرزندان گردد
سفینةالبحار ج1 ص 297[/h]
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: "گروهی از بهشتیان، به گروهی از دوزخیان مینگرند و میگویند: ما به برکت تربیت و آموزش شما به بهشت رفتیم، چه شده است که شما خود به دوزخ افتادید؟! گویند: ما به نیکی فرمان میدادیم ولی خود به آن عمل نمیکردیم". (مکارم الاخلاق، ج 2، ص 364)
شخصی از امام مجتبی(ع) پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند می دانیم؟ امام(ع) پاسخ دادند: «إِنَّكُمْ أَخْرَبْتُمْ آخِرَتَكُمْ وَ عَمَرْتُمْ دُنْیَاكُمْ فَأَنْتُمْ تَكْرَهُونَ النُّقْلَةَ مِنَ الْعُمْرَانِ إِلَی الْخَرَابِ »6
«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمی دارید که از آبادی به ویرانی روید.»
[h=1][/h] قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: اَوَّلُ ما عُصِىَ اللّه ُ تَبارَكَ وَ تَعالى بِهِ سِتٌ خِصالٍ: حُبُّ الدُّنْيا، وَ حُبُّ الرِّياسَةِ، وَ حُبُّ الطَّعامِ، وَ حُبُّ النَّوْمِ، وَ حُبُّ الرّاحَةِ وَ حُبُّ النِّـساءِ
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: نخستين گناهانى كه در مقابل خداوند بزرگ به وقوع پيوست شش چيز بود: 1 ـ دنيا دوستى 2 ـ رياست طلبى 3 ـ شكـمبارگى 4 ـ پـرخــوابى 5 ـ راحـت طلبى 6 ـ زن بــارگى
از پیامبر خدا(ص) روایت شده كه می فرماید: «هر كس به زنی آزار برساند تا آن زن ]با بخشیدن مهریه اش[، جان خود را از او بخرد، خدای تعالی برای آن مرد، به كیفری كمتر از آتش، رضایت نداده است؛ چرا كه خداوند متعال برای زن، همان گونه به خشم می آید كه به خاطر یتیم.»
رسول خدا صلی الله علیه و اله در بیان خطر این امر میفرمایند: «سه چیز است که از آنها بر امتم بعد از خودم می ترسم، گمراهی بعد از آگاهی و آزمایش های گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسی». (اصول کافی،ج 2، ص 79)
رسول خدا صلی الله علیه و اله در بیان خطر این امر میفرمایند: «سه چیز است که از آنها بر امتم بعد از خودم می ترسم، گمراهی بعد از آگاهی و آزمایش های گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسی». (اصول کافی،ج 2، ص 79)
«وای بر فرزندان آخرالزّمان از روش پدرانشان! نه از پدران مشرکشان، بلکه از پدران مسلمانشان که چیزی از فرایض دینی را به آنها یاد نمیدهند و اگر فرزندشان نیز از پی فراگیری معارف دینی بروند، منعشان میکنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد آسانی از مال دنیا داشته باشند، هر چند ناچیز باشد. من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.» پیامبر اکرم جامع الأخبار، ص 106، فصل 62.
امام سجاد ( علیه السلام) می فرماید: شهوت آفرینان با شهوت و شبهه در جست وجوی فرزندان ما هستند و در راه شان دام شهوت و شبهه نصب می کنند و اگر آنها را وعده دهند، دروغ می گویند . خدایا عمر فرزندان را برای ما طولانی گردان، و بر ایام زندگی شان برای من بیفزا و خردسالان را برایم تربیت کن، و ناتوانشان را برایم نیرو ده، و بدن ها و دینشان و اخلاقشان را برایم به سلامت دار
این ترجمه برای روایت درست نیست چون اختلاس مطلبی است و نپرداختن قرض مطلبی دیگر
كافى 5/ 99: عليّ بن محمّد عن صالح ابن أبي حمّاد عن ابن فضّال عن بعض أصحابه عن أبي عبد اللّه عليه السلام قال: من استدان ديناً فلم ينو قضاءه كان بمنزلة السارق.
ابن فضّال با واسطه از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود: «هركس خود را بدهكار كند و تصميم بر پرداخت آن نداشته باشد، به منزله دزد است.»
مرغ مألوف كه با خانه خدا انس گرفت/ گر به سنگش بزني جاي دگر مي نرود (سعدي)
عيبياب نماز
جايگاه و اهميت نماز، شرايط، آثار و كاركردهاي آن بر همگان واضح است و هر كس بنا بر اعتقادات و باورهاي خود به گونهاي با نماز ارتباط برقرار ميسازد و اين واجب الهي را اقامه ميكند، اما اينكه چگونه ميتوان با نماز انس گرفت و با اشتياق و علاقه وافر آن را اقامه كرد، پرسشي است كه براي بسياري از نمازگزاران نيز لاينحل مانده است؛ زيرا با وجود جايگاه والا و توصيفهاي بلندي كه پيرامون نماز در آموزههاي ديني ارائه شده است، اقامه اين فريضه چه بسا به صورت تكراري و كليشهاي در آمده و آنگونه كه بايسته و شايسته مقام آن است، به قداست و اهميت آن توجه نميشود.
به همت مركز تخصصي نماز بر آن هستيم تا در چند شماره، برخي از راهكاري انس با نماز را مرور كنيم تا به اين وسيله همزمان با عيبيابي دقيق، ديوارهاي فاصله بين خود و خدا را از ميان برداشته، با شور و شوق وصف ناپذيري به اقامه آن نماز بپردازيم.
* تقويت خداباوري و دلدادگي
همه ما آفريده خدا هستيم و بنده او، خدايي كه تار و پود وجود ما را با لطف و عنايت خود به هم پيوند زده و بند بند وجودمان را با كرَم خويش آراسته است، خدايي كه براي زندگي بهتر بندگان خود عجايب و شگفتيهاي فراواني در زمين و آسمان تعبيه كرده كه با مرور زمان، يافتههاي دانشمندان، عظمت خالق و عجز و كوچكي انسان را بيش از پيش نمايان ميسازد.
نيز شگفتيهايي كه در بدن و خلقت خاكي انسان تعبيه شده كه اگر بشر دو پا بخواهد نسخهاي مشابه آن بسازد، نيازمند تجهيزات و فضايي گسترده و با صرف هزينههاي هنگفتي است كه به فرض موفقيت، قطعاً بسياري از كاركردها و مؤلفههاي آن نسخه اصلي را نيز دارا نخواهد بود، شگفتيهايي كه در زمين و آسمان و دريا و خشكي حيرت و تعجب همگان را برانگيخته است.
وقتي انسان به اين عظمتها بنگرد، به حقارت و ناچيزي خود بيشتر واقف شده، از اينكه خداي بزرگ با تمام عظمت و قدرت و شوكت خود، به او فرصت زندگي و انتخاب و شناخت داده است، جبهه شكر ميسايد و محبت و دوستي او را به دل خواهد گرفت و عاشق او خواهد شد.
اين دلدادگي و عشق و محبت، زماني بيشتر رخ خواهد داد كه بداند خداي قادر متعال با تمام بزرگي و عظمتش، بيشتر از هر كس و هر چيزي به انسان نزديك بوده و به او عشق ميورزد و منتظر مراجعه انسان و مشتاق شنيدن صداي اوست، چه افتخاري از اين بالاتر كه خداي مهربان، از ميان تمام مخلوقات خود، انسان را براي همنشيني و هم سخني با خود برگزيده است و فرصت و رخصت خلوت كردن و خواندن او را در هر زمان و مكاني را به او داده است.
خالق با عظمتي كه منتظر انسان است و مشتاق شنيدن صداي مناجات او، مگر نه اين است كه هر عاشقي از خلوت با معشوق و سخن گفتن با او لذت ميبرد؟ پس ما چگونه عاشقي هستيم كه حتي لحظات و دقايقي را براي معشوقش صرف نميكند و در پيشگاهش به نماز نميايستد؟
نمازي كه محكمترين رشته الفت بين بندگان و خداست و تجلي بخش محبت و انس به خداي كريم و لحظههاي عاشقي با معبود و محبوبي كه همنشيني و قرابت با او با هيچ لذتي همسان نيست، به همين سبب است كه سيد ساجدان و زينت عابدان، ميفرمايند: حق نماز اين است كه بدانى نماز، در آمدن به پيشگاه معبود يگانه است و تو در نماز پيش روى او ايستادهاى، پس آنگاه كه بر اين حقيقت آگاه شدي، سزاوار آنى كه در نماز ايستى، ايستادن كسى كه خواهنده و ترسنده، بيمناك و اميدوار و مستمند و زارى كننده است و خداى را بزرگ مىدارد.
و چه دردناك و تلخ است، وقتي خدايي با آن همه عظمت به سوي ما ميآيد و مشتاق ديدار و حضور ما بوده، ولي ما از او فاصله ميگيريم، چه زيبا ميفرمايد امام سجاد(ع): «يَا رَبِّ إِنَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّي عَنْكَ وَ تَتَحَبَّبُ إِلَيَّ فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ وَ تَتَوَدَّدُ إِلَيَّ فَلا أَقْبَلُ مِنْكَ كَأَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ...»؛ اي پروردگارم تو مرا ميخواني ولي من از تو رو ميگردانم و تو با من دوستي ميكني ولي من با تو دشمني ميكنم و تو به من محبت كني و من نميپذيرم، گويا من منتي بر تو دارم.
بنابراين يكي از بهترين راهكارهاي انس با نماز، شناخت خالق و آشنايي با الطاف و مراحم كريمانه اوست كه هر لحظه به سوي انسان روان ميسازد و زندگي انسان را در سايه مهر و محبت خود هدايت ميكند.
امام صادق (علیه السلام ) به نقل از رسول اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید:هر كس مخاصمه از سوى ستمگرى را به عهده گیرد یا بر آن مخاصمه او را یارى رساند، سپس فرشته مرگ بر او فرود آید، به او مى گوید: به تو لعنت خدا و آتش دوزخ و سرانجامى بد را بشارت مى دهم .
حر عاملى : وسائل الشیعه
حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) از پدر بزرگوارش پرسید: پدر جان، یا رسول الله! زنان و مردانى که نسبت به نماز بىاعتنا هستند و نماز را سبک مىشمارند، چه عواقبى را در پیش دارند؟ رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: فاطمه جان! هر کسى از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مىسازد:
شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانى که از قبر خارج شود.
الف) اما آن شش بلایى که در دنیا دامنگیرش مىشود:
1- خداوند برکت را از عمرش مىبرد.
2- خداوند برکت را از رزقش مىبرد.
3- خداوند عزوجل سیماى صالحین را از چهرهاش محو مىکند.
4- هر عملى که انجام مىدهد پاداش داده نمىشود.
5- دعایش به آسمان نمىرود.
6- بهرهاى از صالحین براى او نیست.
ب) اما آن سه بلایى که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد:
1- ذلیل از دنیا مىرود.
2- هنگام مرگ در حال گرسنگى خواهد بود.
3- تشنه از دنیا خواهد رفت، اگر چه آب نهرهاى دنیا را به او بدهند.
ج) اما آن سه بلایى که در قبر دامنگیرش مىشود:
1- خداوند ملکى در قبر براى او مىگمارد تا او را زجر دهد.
2- قبرش براى او تنگ خواهد شد.
3- گرفتار ظلمت و تاریکى قبر خواهد شد.
د) اما آن سه بلایى که در روز قیامت گرفتارش خواهد شد:
1- خداوند ملکى را موکل مىسازد تا او را با صورت بر زمین بکشد، در حالى که خلایق تماشا مىکنند.
2- محاسبه اعمالش به سختى انجام مىشود.
3- خدا به نظر لطف به او نمىنگرد و براى اوست عذاب همیشگى.(فلاح السائل : 22)
امام صادق علیه السلام فرمود: «اَمَا تَرَی الْبَیتَ إِذَا کانَ اللَیلَ کانَ أَشَدَّ سَواداً فکذلِک هُمْ یزْدادُون سَوَداً؛ آیا خانه را دیدهاید وقتی شب هنگام شود [و چراغی روشن نباشد] به شدّت سیاه است. پس این گناهکاران نیز این گونه بر سیاهی [چهرههای] شان افزوده میشود.»
تفسیر الصافی، ج2، ص400.
پیامبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: «لو لا أن الشیاطین یحومون على قلوب بنی آدم، لنظروا إلى ملكوت السماء:(بحار الانوار، ج67، ص161) اگر شیاطین (یعنى صفات بد) دل انسان ها را در اختیار نمى گرفتند، آنها عالم غیب و باطنش را مشاهده مى كردند.»
امام علی(علیه السلام) فرموده:«مواظب باش در جایی غیر از موضع غیرت، غیرت به خرج ندهى؛ زیرا این عمل افراد صحیح را به سوى فساد و افراد پاكدامن را به جانب گناه متمایل خواهد ساخت.»[بحار، ج۱۰۳، ص۲۵۲]
[h=1][/h] پيامبر صلي الله عليه و آله : مَن أتى غَنِيّا فَتَضَعضَعَ لَهُ ذَهَبَ ثُلُثا دِينِهِ ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : هر كه نزد ثروتمندى برود و (به خاطر ثروتش) براى او فروتنى كند ، دو سوم دينش بر باد رفته است .
در حدیثی نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: «وَ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله و علیه وآله: إِنَ الْعَبْدَ لَیَرْفَعُ یَدَهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَطْعَمُهُ حَرَامٌ فَكَیْفَ یُسْتَجَابُ لَهُ وَ هَذَا حَالُه ؛ همانا بنده دستش را به درگاه خدا بالا می برد در حالیکه خوراکش حرام است. با چنین حالی چگونه دعایش مستجاب شود؟» (بحار الأنوار ج 45 ص
قال على (علیه السلام):
«ایاک والوقوع فى الشبهات و الولوع بالشهوات فأنهما یقتادانک الى الوقوع فى الحرام و رکوب کثیر من الآثام ؛از فرو رفتن در شبهه ها دورى گزینید و از وابستگى و اسارت شهوتها بپرهیزید، زیرا این دو شما را به گرفتار شدن در گناه و ارتکاب معاصى مى کشانند.»
غررالحکم و دررالکلم، آمدى، چاپ دانشگاه، ج 2، ص 314.
[h=1]چگونه شیاطین از خانه ما می روند و فرشتگان می آیند ؟![/h] قالَ رَسُولُ اللهِ صلي الله عليه و آله: «اِنَّ البَيْتَ اِذا قُرِءَ فيهِ القُرْآنُ، حَضَرَتْهُ المَلائِكَةُ، وَتَنَكَّبَتْهُ الشَياطينُ، وَ اتَّسَعَ بِاَهْلِهِ، وَكَثُرَ خَيرُهُ، وَ قَلَّ شَرُّهُ. وَ اِنَّ البَيْتَ اِذا لَمْ يُقْرَأْ فيهِ القُرْآنُ، حَضَرَتْهُ الشَياطينُ، وَتَنَكَّبَتْهُ المَلائِكَةُ، وَ ضاقَ بِاَهْلِهِ، وَكَثُرَ شَرُّهُ، وَ قَلَّ خَيْرُهُ»
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : خانه اى كه در آن قرآن خوانده شود فرشتگان وارد آن مى شوند، و شيطانها از آن دور مى شوند، و اهل آن در آسايش قرار مى گيرند و به خير و بركت آن خانه افزوده مى شود و از بديها و آفات آن خانه كاسته مى شود. و خانه اى كه در آن قرآن نخوانند، محلّ حضور شياطين و دورى فرشتگان مى شود و بر اهلش تنگ مى شود و شرّش بسيار و خيرش اندك خواهد شد.
امام باقر(علیه السلام) فرمود: «کسی که به خدا ایمان دارد و عبادتهای طاقت فرسا انجام میدهد ولی امام لایقی از طرف خدا ندارد ، تلاش بیفایده است.» (وسائل الشیعه ، ج 1، ص 90)
چنانچه امام علی علیه السلام در دعای كمیل میفرماید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَهْتِكُ الْعِصَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ النِّقَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُغَیِّرُ النِّعَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلاء»؛ «خدایا گناهانی كه سبب رسوایی میگردد و گناهانی كه موجب خشم و انتقام تو میگردد، گناهانی كه نعمتهای تو را تغییر میدهد و مانع از اجابت دعا میگردد و گناهانی كه سبب نزول بلا میگردد را بر من ببخش و بیامرز».
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که مشورت با افراد فرومایه کاری اشتباه می باشد و فرجامی نیک به دنبال ندارد: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): «یَا عَمَّارُ إِنْ کنْتَ تُحِبُّ أَنْ تَسْتَتِبَّ لَک النِّعْمَةُ وَ تَکمُلَ لَک الْمَوَدَّةُ وَ تَصْلُحَ لَک الْمَعِیشَةُ فَلَا تَسْتَشِرِ الْعَبْدَ وَ السَّفِلَةَ فِی أَمْرِک فَإِنَّک إِنِ ائْتَمَنْتَهُمْ خَانُوک وَ إِنْ حَدَّثُوک کذَبُوک وَ إِنْ نُکبْتَ خَذَلُوک وَ إِنْ وَعَدُوک مَوْعِداً لَمْ یَصْدُقُوک». عمّار ساباطى مى گوید: حضرت ابو عبد اللَّه (علیه السلام) فرمودند: «ای عمّار اگر دوست دارى که نعمت برایت کامل شود و مودّت و دوستى برایت تکمیل گردد معیشتت به صلاح گراید با بنده و اشخاص فرومایه مشورت مکن زیرا اگر آن ها را امین خود قرار دهى به تو خیانت نموده و اگر سخن با تو بگویند تکذیبت کرده و اگر در رنج و محنت افتى مخذولت مى کنند و اگر به تو وعده دهند انجامش نمى دهند».
. الصدوق، محمد بن علی، علل الشرائع، ج 2، ص 558 و 559، ح 1.
[h=1]فقیران روز قیامت ![/h] قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: إيّاكُمْ وَ كَثْرَةَ النَّوْمِ فَإنَّ كَثْرَةَ النَّوْمِ يَدَعُ صاحِبَهُ فَقيراً يَوْمَ الْقيامَةِ. حديث
رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: از خواب زياد بپرهيزيد، زيرا خواب زياد انسان را در قيـامت در زمـره فقيران قـرار مى دهـد.
[h=5]در روایتی امام باقر علیه السلام ظلم را به سه دسته تقسیم می کنند:[/h] ظلم و ستم سه گونه است: ستمی که خدا می آمرزد و ستمی که خدا نمی آمرزد و ستمی که خدا رها نمی کند. آن که خدا نیامرزد؛ شرک به خداست و آن که می آمرزد؛ ستم بر نفس است و آن که وا نگذارد، حق بندگان است بر یکدیگر. فرمود: آنچه مظلوم از دین ظالم بستاند؛ بیشتر از آن است که ظالم از دنیای مظلوم می ستاند» [بحارالانوار، ج72، ص 311]
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: از پرخورى بپرهیزید، چون بدن را تباه مى كند، بیمارى پدید مى آورد و سست كننده از عبادت است. (مستدرك الوسائل 16: 210 ح 6)
امام صادق علیه السلام به یكی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ وَ لَا تُخْرِجْنِی مِنَ التَّقْصِیرِ»(شیخ کلینی/ الكافی/ ج2/ ص: 72). یعنی خدایا من را از آن هایی كه ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. و هیچ وقت من را از اعتراف به گناه بیرون نیاور.
امام علی (علیه السلام) می فرماید:« کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سر انجام به آن کشیده خواهد شد ». [خوانساری آقا جمال الدین، شرح غررالحکم ، ج 5، ص 321، حدیث 8561]
[h=2]از امام صادق -علیه السلام- آمده است که خداوند عزّ و جلّ فرمود: کسی که بنده مومن مرا خوار شمارد باید بداند که خداوند با او در جنگ است و کسی که بنده مومن مرا تعظیم و تکریم کند بی شک از غضب من در امان است. (كلینی محمدبن یعقوب، اصول كافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، ج 2، باب من آذى المسلمین و احتقرهم، ص350)[/h]
[h=1]اهمیت تکریم حاجیان ![/h] امام باقر( عليه السلام ) : « وَقِّرُوا الْحَاجَّ وَالْمُعْتَمِرَ فَإِنَّ ذَلِكَ وَاجِبٌ عَلَيْكُمْ »؛
امام باقر( عليه السلام ) فرمود : زائران حج و عمره را احترام كنيد كه اين بر شما واجب است .
راوى گفت: پرسیدیم: اى پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله)، چگونه براى خودنمایى یا شهرت طلبى خانه مى سازد؟! فرمود: خانه اى بسازد که بیش از اندازه حاجتش باشد، یا آن را براى فخر فروشى بنا کند.
امام صادق (علیه السلام) از پدر بزرگوارش امام باقر (علیه السلام) روایت می کند که در نزد ایشان درباره ی خشم سخن به میان آمد و ایشان فرمود: همانا مرد خشمگین می شود تا جایی که هرگز خشم او فرو نمی نشیند و خشنود نمی گردد و در اثر آن وارد جهنّم می گردد، پس هر مردی که در حال ایستاده به خشم آمده بنشیند، زیرا در این صورت به زودی پلیدی شیطان بیرون می رود و اگر نشسته باید بایستد.
پیامبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مى فرماید: "من سئل عن علم یعلمه فكتمه الجم یوم القیامة بلجام من نار": هر گاه از دانشمندى چیزى را كه مى داند سۆال كنند و او كتمان نماید روز قیامت افسارى از آتش بر دهان او مى زنند!تفسیرالصافی، ج1، ص207.
[h=2]پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مورد قسم دروغ آمده است: «من حلف علی یمین و هو یعلم انه کاذب فقد بارز الله بالمحاربة و ان الیمین الکاذبه تذر الدیار بلاقع من اهلها و تورث الفقر فی العقب»:کسی که به دروغ قسم بخورد و بداند که دروغ است به جنگ با خدا رفته است و همانا قسم دروغ، خانه ها را بی صاحب و بی خانمان گرداند و موجب فقر فرزندان گردد
سفینةالبحار ج1 ص 297[/h]
امام علی (علیه السلام) فرمودند: "آنچه مردم را از تحصیل دانش بیرغبت کرده، این است که میبینند کمتر عالمی است که به علمش عمل کند". (غرر الحکم، ح 3895)
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: "گروهی از بهشتیان، به گروهی از دوزخیان مینگرند و میگویند: ما به برکت تربیت و آموزش شما به بهشت رفتیم، چه شده است که شما خود به دوزخ افتادید؟! گویند: ما به نیکی فرمان میدادیم ولی خود به آن عمل نمیکردیم". (مکارم الاخلاق، ج 2، ص 364)
شخصی از امام مجتبی(ع) پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند می دانیم؟ امام(ع) پاسخ دادند:
«إِنَّكُمْ أَخْرَبْتُمْ آخِرَتَكُمْ وَ عَمَرْتُمْ دُنْیَاكُمْ فَأَنْتُمْ تَكْرَهُونَ النُّقْلَةَ مِنَ الْعُمْرَانِ إِلَی الْخَرَابِ »6
«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمی دارید که از آبادی به ویرانی روید.»
[h=1][/h] قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: اَوَّلُ ما عُصِىَ اللّه ُ تَبارَكَ وَ تَعالى بِهِ سِتٌ خِصالٍ: حُبُّ الدُّنْيا، وَ حُبُّ الرِّياسَةِ، وَ حُبُّ الطَّعامِ، وَ حُبُّ النَّوْمِ، وَ حُبُّ الرّاحَةِ وَ حُبُّ النِّـساءِ
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: نخستين گناهانى كه در مقابل خداوند بزرگ به وقوع پيوست شش چيز بود: 1 ـ دنيا دوستى 2 ـ رياست طلبى 3 ـ شكـمبارگى 4 ـ پـرخــوابى 5 ـ راحـت طلبى 6 ـ زن بــارگى
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: نگاه پی در پی در قلب، شهوت ایجاد می کند و همین برای انحراف بیننده کافی است.( من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 18)
از پیامبر خدا(ص) روایت شده كه می فرماید: «هر كس به زنی آزار برساند تا آن زن ]با بخشیدن مهریه اش[، جان خود را از او بخرد، خدای تعالی برای آن مرد، به كیفری كمتر از آتش، رضایت نداده است؛ چرا كه خداوند متعال برای زن، همان گونه به خشم می آید كه به خاطر یتیم.»
رسول خدا صلی الله علیه و اله در بیان خطر این امر میفرمایند: «سه چیز است که از آنها بر امتم بعد از خودم می ترسم، گمراهی بعد از آگاهی و آزمایش های گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسی». (اصول کافی،ج 2، ص 79)
رسول خدا صلی الله علیه و اله در بیان خطر این امر میفرمایند: «سه چیز است که از آنها بر امتم بعد از خودم می ترسم، گمراهی بعد از آگاهی و آزمایش های گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسی». (اصول کافی،ج 2، ص 79)
«وای بر فرزندان آخرالزّمان از روش پدرانشان! نه از پدران مشرکشان، بلکه از پدران مسلمانشان که چیزی از فرایض دینی را به آنها یاد نمیدهند و اگر فرزندشان نیز از پی فراگیری معارف دینی بروند، منعشان میکنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد آسانی از مال دنیا داشته باشند، هر چند ناچیز باشد. من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.» پیامبر اکرم جامع الأخبار، ص 106، فصل 62.
امام سجاد ( علیه السلام) می فرماید: شهوت آفرینان با شهوت و شبهه در جست وجوی فرزندان ما هستند و در راه شان دام شهوت و شبهه نصب می کنند و اگر آنها را وعده دهند، دروغ می گویند . خدایا عمر فرزندان را برای ما طولانی گردان، و بر ایام زندگی شان برای من بیفزا و خردسالان را برایم تربیت کن، و ناتوانشان را برایم نیرو ده، و بدن ها و دینشان و اخلاقشان را برایم به سلامت دار
در روایت است كسى كه زیر بار قرض برود و از اول بنا دارد اختلاس كند و برباید «كَانَ بِمَنْزِلَةِ السَّارِقِ» (كافى، ج5، ص99)
این ترجمه برای روایت درست نیست چون اختلاس مطلبی است و نپرداختن قرض مطلبی دیگر
كافى 5/ 99: عليّ بن محمّد عن صالح ابن أبي حمّاد عن ابن فضّال عن بعض أصحابه عن أبي عبد اللّه عليه السلام قال: من استدان ديناً فلم ينو قضاءه كان بمنزلة السارق.
ابن فضّال با واسطه از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود: «هركس خود را بدهكار كند و تصميم بر پرداخت آن نداشته باشد، به منزله دزد است.»
مرغ مألوف كه با خانه خدا انس گرفت/ گر به سنگش بزني جاي دگر مي نرود (سعدي)
عيبياب نماز
جايگاه و اهميت نماز، شرايط، آثار و كاركردهاي آن بر همگان واضح است و هر كس بنا بر اعتقادات و باورهاي خود به گونهاي با نماز ارتباط برقرار ميسازد و اين واجب الهي را اقامه ميكند، اما اينكه چگونه ميتوان با نماز انس گرفت و با اشتياق و علاقه وافر آن را اقامه كرد، پرسشي است كه براي بسياري از نمازگزاران نيز لاينحل مانده است؛ زيرا با وجود جايگاه والا و توصيفهاي بلندي كه پيرامون نماز در آموزههاي ديني ارائه شده است، اقامه اين فريضه چه بسا به صورت تكراري و كليشهاي در آمده و آنگونه كه بايسته و شايسته مقام آن است، به قداست و اهميت آن توجه نميشود.
به همت مركز تخصصي نماز بر آن هستيم تا در چند شماره، برخي از راهكاري انس با نماز را مرور كنيم تا به اين وسيله همزمان با عيبيابي دقيق، ديوارهاي فاصله بين خود و خدا را از ميان برداشته، با شور و شوق وصف ناپذيري به اقامه آن نماز بپردازيم.
* تقويت خداباوري و دلدادگي
همه ما آفريده خدا هستيم و بنده او، خدايي كه تار و پود وجود ما را با لطف و عنايت خود به هم پيوند زده و بند بند وجودمان را با كرَم خويش آراسته است، خدايي كه براي زندگي بهتر بندگان خود عجايب و شگفتيهاي فراواني در زمين و آسمان تعبيه كرده كه با مرور زمان، يافتههاي دانشمندان، عظمت خالق و عجز و كوچكي انسان را بيش از پيش نمايان ميسازد.
نيز شگفتيهايي كه در بدن و خلقت خاكي انسان تعبيه شده كه اگر بشر دو پا بخواهد نسخهاي مشابه آن بسازد، نيازمند تجهيزات و فضايي گسترده و با صرف هزينههاي هنگفتي است كه به فرض موفقيت، قطعاً بسياري از كاركردها و مؤلفههاي آن نسخه اصلي را نيز دارا نخواهد بود، شگفتيهايي كه در زمين و آسمان و دريا و خشكي حيرت و تعجب همگان را برانگيخته است.
وقتي انسان به اين عظمتها بنگرد، به حقارت و ناچيزي خود بيشتر واقف شده، از اينكه خداي بزرگ با تمام عظمت و قدرت و شوكت خود، به او فرصت زندگي و انتخاب و شناخت داده است، جبهه شكر ميسايد و محبت و دوستي او را به دل خواهد گرفت و عاشق او خواهد شد.
اين دلدادگي و عشق و محبت، زماني بيشتر رخ خواهد داد كه بداند خداي قادر متعال با تمام بزرگي و عظمتش، بيشتر از هر كس و هر چيزي به انسان نزديك بوده و به او عشق ميورزد و منتظر مراجعه انسان و مشتاق شنيدن صداي اوست، چه افتخاري از اين بالاتر كه خداي مهربان، از ميان تمام مخلوقات خود، انسان را براي همنشيني و هم سخني با خود برگزيده است و فرصت و رخصت خلوت كردن و خواندن او را در هر زمان و مكاني را به او داده است.
خالق با عظمتي كه منتظر انسان است و مشتاق شنيدن صداي مناجات او، مگر نه اين است كه هر عاشقي از خلوت با معشوق و سخن گفتن با او لذت ميبرد؟ پس ما چگونه عاشقي هستيم كه حتي لحظات و دقايقي را براي معشوقش صرف نميكند و در پيشگاهش به نماز نميايستد؟
نمازي كه محكمترين رشته الفت بين بندگان و خداست و تجلي بخش محبت و انس به خداي كريم و لحظههاي عاشقي با معبود و محبوبي كه همنشيني و قرابت با او با هيچ لذتي همسان نيست، به همين سبب است كه سيد ساجدان و زينت عابدان، ميفرمايند: حق نماز اين است كه بدانى نماز، در آمدن به پيشگاه معبود يگانه است و تو در نماز پيش روى او ايستادهاى، پس آنگاه كه بر اين حقيقت آگاه شدي، سزاوار آنى كه در نماز ايستى، ايستادن كسى كه خواهنده و ترسنده، بيمناك و اميدوار و مستمند و زارى كننده است و خداى را بزرگ مىدارد.
و چه دردناك و تلخ است، وقتي خدايي با آن همه عظمت به سوي ما ميآيد و مشتاق ديدار و حضور ما بوده، ولي ما از او فاصله ميگيريم، چه زيبا ميفرمايد امام سجاد(ع): «يَا رَبِّ إِنَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّي عَنْكَ وَ تَتَحَبَّبُ إِلَيَّ فَأَتَبَغَّضُ إِلَيْكَ وَ تَتَوَدَّدُ إِلَيَّ فَلا أَقْبَلُ مِنْكَ كَأَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ...»؛ اي پروردگارم تو مرا ميخواني ولي من از تو رو ميگردانم و تو با من دوستي ميكني ولي من با تو دشمني ميكنم و تو به من محبت كني و من نميپذيرم، گويا من منتي بر تو دارم.
بنابراين يكي از بهترين راهكارهاي انس با نماز، شناخت خالق و آشنايي با الطاف و مراحم كريمانه اوست كه هر لحظه به سوي انسان روان ميسازد و زندگي انسان را در سايه مهر و محبت خود هدايت ميكند.
امام صادق (علیه السلام ) به نقل از رسول اكرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید:هر كس مخاصمه از سوى ستمگرى را به عهده گیرد یا بر آن مخاصمه او را یارى رساند، سپس فرشته مرگ بر او فرود آید، به او مى گوید: به تو لعنت خدا و آتش دوزخ و سرانجامى بد را بشارت مى دهم .
حر عاملى : وسائل الشیعه
حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) از پدر بزرگوارش پرسید: پدر جان، یا رسول الله! زنان و مردانى که نسبت به نماز بىاعتنا هستند و نماز را سبک مىشمارند، چه عواقبى را در پیش دارند؟ رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: فاطمه جان! هر کسى از مردان و زنان نمازش را سبک بشمارد، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا مىسازد:
شش مورد در دنیا، سه مورد در وقت مرگ، و سه مورد آنها در قبر و سه مورد در قیامت زمانى که از قبر خارج شود.
الف) اما آن شش بلایى که در دنیا دامنگیرش مىشود:
1- خداوند برکت را از عمرش مىبرد.
2- خداوند برکت را از رزقش مىبرد.
3- خداوند عزوجل سیماى صالحین را از چهرهاش محو مىکند.
4- هر عملى که انجام مىدهد پاداش داده نمىشود.
5- دعایش به آسمان نمىرود.
6- بهرهاى از صالحین براى او نیست.
ب) اما آن سه بلایى که هنگام مرگ گرفتارش خواهد شد:
1- ذلیل از دنیا مىرود.
2- هنگام مرگ در حال گرسنگى خواهد بود.
3- تشنه از دنیا خواهد رفت، اگر چه آب نهرهاى دنیا را به او بدهند.
ج) اما آن سه بلایى که در قبر دامنگیرش مىشود:
1- خداوند ملکى در قبر براى او مىگمارد تا او را زجر دهد.
2- قبرش براى او تنگ خواهد شد.
3- گرفتار ظلمت و تاریکى قبر خواهد شد.
د) اما آن سه بلایى که در روز قیامت گرفتارش خواهد شد:
1- خداوند ملکى را موکل مىسازد تا او را با صورت بر زمین بکشد، در حالى که خلایق تماشا مىکنند.
2- محاسبه اعمالش به سختى انجام مىشود.
3- خدا به نظر لطف به او نمىنگرد و براى اوست عذاب همیشگى.(فلاح السائل : 22)
امام صادق علیه السلام فرمود: «اَمَا تَرَی الْبَیتَ إِذَا کانَ اللَیلَ کانَ أَشَدَّ سَواداً فکذلِک هُمْ یزْدادُون سَوَداً؛ آیا خانه را دیدهاید وقتی شب هنگام شود [و چراغی روشن نباشد] به شدّت سیاه است. پس این گناهکاران نیز این گونه بر سیاهی [چهرههای] شان افزوده میشود.»
تفسیر الصافی، ج2، ص400.
شهید ثانی- زین الدین عاملی- در حدیثی از پیامبر(ص) نقل می كند: «من از امت بعد از خودم بیشتر بر كسی خائف هستم كه به قرآن روی آورد ولی نادرست تفسیر كند.»
پیامبر (صلی الله و علیه وآله) فرمود: «لو لا أن الشیاطین یحومون على قلوب بنی آدم، لنظروا إلى ملكوت السماء:(بحار الانوار، ج67، ص161) اگر شیاطین (یعنى صفات بد) دل انسان ها را در اختیار نمى گرفتند، آنها عالم غیب و باطنش را مشاهده مى كردند.»
امام علی(علیه السلام) فرموده:«مواظب باش در جایی غیر از موضع غیرت، غیرت به خرج ندهى؛ زیرا این عمل افراد صحیح را به سوى فساد و افراد پاكدامن را به جانب گناه متمایل خواهد ساخت.»[بحار، ج۱۰۳، ص۲۵۲]
[h=1][/h] پيامبر صلي الله عليه و آله : مَن أتى غَنِيّا فَتَضَعضَعَ لَهُ ذَهَبَ ثُلُثا دِينِهِ ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : هر كه نزد ثروتمندى برود و (به خاطر ثروتش) براى او فروتنى كند ، دو سوم دينش بر باد رفته است .
[h=5]تحف العقول ، ص 8[/h]
در حدیثی نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند: «وَ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله و علیه وآله: إِنَ الْعَبْدَ لَیَرْفَعُ یَدَهُ إِلَى اللَّهِ وَ مَطْعَمُهُ حَرَامٌ فَكَیْفَ یُسْتَجَابُ لَهُ وَ هَذَا حَالُه ؛ همانا بنده دستش را به درگاه خدا بالا می برد در حالیکه خوراکش حرام است. با چنین حالی چگونه دعایش مستجاب شود؟» (بحار الأنوار ج 45 ص
قال على (علیه السلام):
«ایاک والوقوع فى الشبهات و الولوع بالشهوات فأنهما یقتادانک الى الوقوع فى الحرام و رکوب کثیر من الآثام ؛از فرو رفتن در شبهه ها دورى گزینید و از وابستگى و اسارت شهوتها بپرهیزید، زیرا این دو شما را به گرفتار شدن در گناه و ارتکاب معاصى مى کشانند.»
غررالحکم و دررالکلم، آمدى، چاپ دانشگاه، ج 2، ص 314.
[h=1]چگونه شیاطین از خانه ما می روند و فرشتگان می آیند ؟![/h] قالَ رَسُولُ اللهِ صلي الله عليه و آله: «اِنَّ البَيْتَ اِذا قُرِءَ فيهِ القُرْآنُ، حَضَرَتْهُ المَلائِكَةُ، وَتَنَكَّبَتْهُ الشَياطينُ، وَ اتَّسَعَ بِاَهْلِهِ، وَكَثُرَ خَيرُهُ، وَ قَلَّ شَرُّهُ. وَ اِنَّ البَيْتَ اِذا لَمْ يُقْرَأْ فيهِ القُرْآنُ، حَضَرَتْهُ الشَياطينُ، وَتَنَكَّبَتْهُ المَلائِكَةُ، وَ ضاقَ بِاَهْلِهِ، وَكَثُرَ شَرُّهُ، وَ قَلَّ خَيْرُهُ»
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : خانه اى كه در آن قرآن خوانده شود فرشتگان وارد آن مى شوند، و شيطانها از آن دور مى شوند، و اهل آن در آسايش قرار مى گيرند و به خير و بركت آن خانه افزوده مى شود و از بديها و آفات آن خانه كاسته مى شود. و خانه اى كه در آن قرآن نخوانند، محلّ حضور شياطين و دورى فرشتگان مى شود و بر اهلش تنگ مى شود و شرّش بسيار و خيرش اندك خواهد شد.
[h=5]جامع الاخبار و الآثار، ج 1، ص 320[/h]
قال رسول الله - عليه السلام - : إنَّ
المُؤمِنَ إِذَا أَذنَبَ كَانَت نُكتَةً سَودَاءَ في قَلبِهِ، فَإِن تَابَ وَ نَزَعَ
وَ استَغفَرَ صَقِلَ قَلبُهُ مِنهُ، وَ إِن اِزدَادَ زَادَت، فَذَلِكَ الرَّانُ ...
.
«نور

الثقلين، ج 5، ص 532»
پيامبر اكرم - صلي الله عليه و آله - فرمود:
هر گاه مؤمن گناه كند، نقطه اي
سياه در دلش پديدار مي شود. اگر توبه و استغفار كرد، آن نقطه از دلش پاک مي شود و
اگر باز مرتکب گناه شد، بر آن لكّه افزوده مي شود تا آن كه دل او سياه و تيره مي گردد.
امام باقر(علیه السلام) فرمود: «کسی که به خدا ایمان دارد و عبادتهای طاقت فرسا انجام میدهد ولی امام لایقی از طرف خدا ندارد ، تلاش بیفایده است.» (وسائل الشیعه ، ج 1، ص 90)
چنانچه امام علی علیه السلام در دعای كمیل میفرماید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَهْتِكُ الْعِصَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ النِّقَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُغَیِّرُ النِّعَمَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَحْبِسُ الدُّعَاءَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلاء»؛ «خدایا گناهانی كه سبب رسوایی میگردد و گناهانی كه موجب خشم و انتقام تو میگردد، گناهانی كه نعمتهای تو را تغییر میدهد و مانع از اجابت دعا میگردد و گناهانی كه سبب نزول بلا میگردد را بر من ببخش و بیامرز».
امام علی -علیهالسلام- میفرماید: آن که بد اخلاق باشد خانوادهاش(و دیگران) از او دلتنگ و بیزار میشوند.
میزان الحکمه
،3 ص 484 .
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است که مشورت با افراد فرومایه کاری اشتباه می باشد و فرجامی نیک به دنبال ندارد: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): «یَا عَمَّارُ إِنْ کنْتَ تُحِبُّ أَنْ تَسْتَتِبَّ لَک النِّعْمَةُ وَ تَکمُلَ لَک الْمَوَدَّةُ وَ تَصْلُحَ لَک الْمَعِیشَةُ فَلَا تَسْتَشِرِ الْعَبْدَ وَ السَّفِلَةَ فِی أَمْرِک فَإِنَّک إِنِ ائْتَمَنْتَهُمْ خَانُوک وَ إِنْ حَدَّثُوک کذَبُوک وَ إِنْ نُکبْتَ خَذَلُوک وَ إِنْ وَعَدُوک مَوْعِداً لَمْ یَصْدُقُوک». عمّار ساباطى مى گوید: حضرت ابو عبد اللَّه (علیه السلام) فرمودند: «ای عمّار اگر دوست دارى که نعمت برایت کامل شود و مودّت و دوستى برایت تکمیل گردد معیشتت به صلاح گراید با بنده و اشخاص فرومایه مشورت مکن زیرا اگر آن ها را امین خود قرار دهى به تو خیانت نموده و اگر سخن با تو بگویند تکذیبت کرده و اگر در رنج و محنت افتى مخذولت مى کنند و اگر به تو وعده دهند انجامش نمى دهند».
. الصدوق، محمد بن علی، علل الشرائع، ج 2، ص 558 و 559، ح 1.
[h=1]فقیران روز قیامت ![/h] قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: إيّاكُمْ وَ كَثْرَةَ النَّوْمِ فَإنَّ كَثْرَةَ النَّوْمِ يَدَعُ صاحِبَهُ فَقيراً يَوْمَ الْقيامَةِ. حديث
رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: از خواب زياد بپرهيزيد، زيرا خواب زياد انسان را در قيـامت در زمـره فقيران قـرار مى دهـد.
[h=5]اختصاص مفيد: 218[/h]
[h=5]در روایتی امام باقر علیه السلام ظلم را به سه دسته تقسیم می کنند:[/h] ظلم و ستم سه گونه است: ستمی که خدا می آمرزد و ستمی که خدا نمی آمرزد و ستمی که خدا رها نمی کند. آن که خدا نیامرزد؛ شرک به خداست و آن که می آمرزد؛ ستم بر نفس است و آن که وا نگذارد، حق بندگان است بر یکدیگر. فرمود: آنچه مظلوم از دین ظالم بستاند؛ بیشتر از آن است که ظالم از دنیای مظلوم می ستاند» [بحارالانوار، ج72، ص 311]
امام باقر علیه السلام فرمود: هر كس دروغ بگوید آراستگى او برود، هر كس اخـلاقش بد شود خـود را عذاب مى دهد
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: از پرخورى بپرهیزید، چون بدن را تباه مى كند، بیمارى پدید مى آورد و سست كننده از عبادت است. (مستدرك الوسائل 16: 210 ح 6)
از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: خبیث ترین درآمدها، رباخوارى است.
كافى، ج 5، ص 147.
امام صادق علیه السلام به یكی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ وَ لَا تُخْرِجْنِی مِنَ التَّقْصِیرِ»(شیخ کلینی/ الكافی/ ج2/ ص: 72). یعنی خدایا من را از آن هایی كه ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. و هیچ وقت من را از اعتراف به گناه بیرون نیاور.
امام علی (علیه السلام) می فرماید:« کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سر انجام به آن کشیده خواهد شد ». [خوانساری آقا جمال الدین، شرح غررالحکم ، ج 5، ص 321، حدیث 8561]
اجرأكم علی قسم الجد اجرأكم علی النار .هر كس از شما در خوردن قسم جدی تر است به جهنم نزدیكتر است .
كنز العمال ، ج 11 ، ص 7 ، ح 30390
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]- اخوف ما أخاف علی امتی الهوی وطول الامل .
بر امت خویش بیش از هر چیز از هوس و آرزوی دراز بیم دارم .
[h=2]از امام صادق -علیه السلام- آمده است که خداوند عزّ و جلّ فرمود: کسی که بنده مومن مرا خوار شمارد باید بداند که خداوند با او در جنگ است و کسی که بنده مومن مرا تعظیم و تکریم کند بی شک از غضب من در امان است. (كلینی محمدبن یعقوب، اصول كافی، ترجمه سید جواد مصطفوی، ج 2، باب من آذى المسلمین و احتقرهم، ص350)[/h]
[h=1]اهمیت تکریم حاجیان ![/h] امام باقر( عليه السلام ) : « وَقِّرُوا الْحَاجَّ وَالْمُعْتَمِرَ فَإِنَّ ذَلِكَ وَاجِبٌ عَلَيْكُمْ »؛
امام باقر( عليه السلام ) فرمود : زائران حج و عمره را احترام كنيد كه اين بر شما واجب است .
[h=5]وسائل ، ج8 ص 327[/h]
امام سجاد (علیه السلام) فرمود: «لجاجت، همواره همراه با جهالت است»
حلوانی، حسین بن محمد، نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص 91
راوى گفت: پرسیدیم: اى پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله)، چگونه براى خودنمایى یا شهرت طلبى خانه مى سازد؟! فرمود: خانه اى بسازد که بیش از اندازه حاجتش باشد، یا آن را براى فخر فروشى بنا کند.
امام صادق (علیه السلام) از پدر بزرگوارش امام باقر (علیه السلام) روایت می کند که در نزد ایشان درباره ی خشم سخن به میان آمد و ایشان فرمود: همانا مرد خشمگین می شود تا جایی که هرگز خشم او فرو نمی نشیند و خشنود نمی گردد و در اثر آن وارد جهنّم می گردد، پس هر مردی که در حال ایستاده به خشم آمده بنشیند، زیرا در این صورت به زودی پلیدی شیطان بیرون می رود و اگر نشسته باید بایستد.