جمع بندی شبهه ای پیرامون تحریف لفظی ومعنوی قرآن
تبهای اولیه
سلام
من یه سوال داشتم. می خواستم بدونم از کجا می شه فهمید که در قرآن دخل و تصرفی صورت نگرفته و قرآن حاضر همان قرآنی هست که زمان پیامبر نازل شده است. و همچنین بسیاری از کلمات و لفات در آن زمان معانی دیگری داشته و از کجا می توان فهمید که تفسیر حال قران واقعا همان چیزی است که در زمان پیامبر خداوند بر مردم نازل کرده است.
[="Tahoma"]با سلام و درود
عدم تحریف قرآن ادله متعددی دارد، اعم از دلیل قرآنی، روایی، عقلی، علمی، تاریخی و ...؛ ولی چون در باره موضوع عدم تحریف قرآن و ادله آن، به دفعات در کانون، گفتگو شده، در این جا فقط لینک آن را می گذارم تا گفتگو تکراری نشود:
در باره تفسیر آیات باید گفت تفسیر قرآن، قوانین و ضوابطی دارد که مفسر با رعایت آن ها و با ویژگی هایی که خود مفسر باید داشته باشد، می تواند به مراد الهی نزدیک شود.
البته اعتبار قول مفسر، به استناد صحیح به آیات، روایات، عقل، علم و ... است، و بدین جهت ارزش و عتبار می یابد.
با بیان شرائط مفسّر، موضوع کمی روشنتر می شود. برخی از شرايط مفسر قرآن عبارت است:
1. آشنايى با ادبيات عرب و علم لغت
2. آگاهى از شأن نزول آيات قرآن كريم (تاريخ آيات)
3. اطلاع از ناسخ، منسوخ و علوم قرآن
4. علم فقه
5. آگاهى از احاديث و مراجعه به آن ها
6. اصول الفقه
7. آگاهى به علم اصول دين
8. علم الموهبه (علمى كه خداوند به هر كس خواهد بخشيد)
9. ايمان به رسالت اسلامى و دعوت قرآن
10. آگاهى از بينشهاى فلسفى، علمى، اجتماعى و اخلاقى
11. پرهيز از هر نوع پيش داورى، و اجتناب از تفسير به رأى
12. آشنايى با تفسير و ممارست با آن
13. آگاهى از تاريخ صدر اسلام
و ....
بنابر این، یک مفسر با کمک گرفتن از منابع و علوم و فنون مختلف، می تواند به فضای نزول آیات آگاه شود.
البته تحریف معنوی که واقع شده کما این که در طول تاریخ، افراد و طوایف مختلف، از قرآن استفاده ابزاری کرده و نظر خود را بر قرآن تحمیل نموده و آیات قرآن را به اشتباه و یا طبق اغراض شخصی و گروهی خویش تفسیر نموده اند. نمونه بارز آن تفسیر برأی است که از سوی معصومین علیهم السلام ممنوع و به شدت مذمت شده است.
نکته: وقوع تحریف معنوی ضرری به اصل قرآن وارد نمی کند زیرا اصل قرآن باقی است و راه برداشت صحیح از آیات فراهم است.