کیفیت نماز و نذر برای حاجت
تبهای اولیه
نمازی توصیه شده از جانب بزرگان علمای شیعه که این روایت را موسى بن قاسم بجلّى از صفوان بن يحيى و او از محمّد بن سهل و ايشان هر دو از جمعى از استادان و مشايخ خود و آنان از امام صادق عليه السّلام روايت كردهاند كه آن حضرت فرمود: هر گاه برايت حاجت مهمّى بدرگاه خداوند عزّ و جلّ پيش آمد پس سه روز متوالى روزه بگير يعنى روزهاى چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه، و چون روز جمعه فرا رسيد غسل كن و لباس تازه گردان و به بالاترين نقطه پشت بام در خانهات برو و آنجا (يعنى زير آسمان) دو ركعت نماز كن و دست بسوى آسمان بردار و سپس اين دعا را بخوان: «اللّهمّ إنّي حللت بساحتك لمعرفتي بوحدانيّتك و صمدانيّتك و أنّه لا قادر على حاجتي غيرك، و قد علمت يا ربّ أنّه كلّما تظاهرت نعمتك عليّ اشتدّت فاقتى إليك، و قد طرقني همّ- كذا و كذا-، و أنت بكشفه عالم غير معلّم، واسع غير متكلّف، فأسألك باسمك الّذي وضعته على الجبال فنسفت، و وضعته على السّماء فانشقّت، و على النّجوم فانتثرت، و على الأرض فسطحت، و أسألك بالحقّ الّذي جعلته عند محمّد و الأئمّة عليهم السّلام- نام همه آنان را بر ميشمارى- أن تصلّي على محمّد و أهل بيته و أن تقضي حاجتى و أن تيسر لي عسيرها، و تكفيني مهمّها، فإن فعلت فلك الحمد، و إن لم تفعل فلك الحمد، غير جائر في حكمك و لا متّهم في قضائك و لا حائف في عدلك».
(يعنى: بار خدايا براستى من بر آستانت وارد شدهام بسبب شناختى كه به يگانگيت و بىنيازيت دارم و ميدانم كه خداوندى مخصوص ذات واجب الوجود تو است و ديگران همه نيازمند تواند، و نيك ميدانم كه جز تو هيچ كس توانائى برآوردن حاجتم را ندارد، و بخوبى دانستهام اى پروردگار من كه هر چه نعمت و احسان تو بر من دمادم فرو بارد نياز من نيز بتو شديدتر مىشود، و اكنون مرا گرفتارى چنين و چنان رخ داده است (البته بجاى كلمات چنين و چنان شخص بايد گرفتارى و اندوه خود را ذكر كند) و تو خود به برطرف ساختن آن بدون معلم و از كسى نياموخته عالم و آگاهى و بدون تحمّل زحمت توانائى، پس از تو خواهش و درخواست مىكنم بنام مقدّست كه چون بر كوهها بنهى از هم گسسته و فرو پاشند، و چون بر آسمانها گذارى بتركند و تكّه تكّه شوند، و چون بر ستارگان گذارى فرو ريزند، و بر زمين گذارى پس هموار شود، و از تو درخواست ميكنم بدان حقّى كه آن را نزد محمد و امامان- صلوات و سلام بر آنان باد- قرار دادى (و در اينجا نام امامان را يكايك بر شمار) كه درود و رحمت فرستى بر محمد و اهل بيت او، و نيز حاجت مرا برايم برآورده سازى، و دشواريش را برايم آسان سازى و مهمّ آن را برايم كفايت كنى، و اگر چنين كنى حمد و ستايش مخصوص توست، و اگر برآورده نسازى هم حمد و ستايش مخصوص توست، كه تو در حكم خود جائر نيستى و در قضائى كه راندهاى (گمان)اتهامى بر تو نيست و عدول از حقّ ننمودهاى) آنگاه گونه و رخسار خود را بر خاك ميگذارى و چنين ميخوانى «اللّهمّ إنّ يونس بن متى عبدك دعاك في بطن الحوت و هو عبدك فاستجبت له و أنا عبدك أدعوك فاستجب لي» (يعنى: بار خدايا يونس ابن متى بنده تو در شكم ماهى بدرگاهت دعا كرد در حالى كه بنده تو بود و تو دعايش را اجابت كردى، اكنون من نيز بنده توام كه تو را ميخوانم پس دعاى مرا استجابت فرما).
آنگاه امام صادق عليه السّلام فرمود: چه بسا براى خود من حاجتى پيش مىآيد و با همين نماز و دعا خدا را ميخوانم و چون (از دشت و يا نقطه بلند زير آسمان) بخانه بازمىگردم حاجتم برآورده شده است.
من لا يحضره الفقيه / ترجمه غفارى، على اكبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر، ج2، ص: 280
از جمله نمازهای معتبر، نماز جعفر طيّار است كه كيفيت آن در مفاتيح الجنان مذكور است. شما چهار جمعه اين نماز را بخوانيد و در پايان هر مرتبه، حاجات خود را از خداوند طلب كنيد.
راه ديگر، زياد خواندن ذكر يونسيه است: «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِين». البته توجه به مضمون ذكر يونسيه هم داشته باشيد؛ چرا كه بعد از اين ذكر بود كه خداوند فرمود: «فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِ».
دو مطلب قابل دقت و توجه در اين ذكر هست؛ يكى، حُسن ظن به خداوند. دوم، اعتقاد و اعتراف به بدىها و نواقص خویش. ما بايد با تمام وجود باور كنيم كه خداوند غنى، بىنياز، كريم، جواد، مهربان و توانا است. پس از طرف او هيچ مانعى جهت برآوردن حاجات نيازمندان درگاهش وجود ندارد. در مقابل، اين ما هستيم كه سراپا نقص و كاستى هستيم و خود را طلبكار خداوند مىدانيم؛ در حالى كه طلبى از او نداريم و هر آنچه را هم كه داريم، از سر لطف و رحمت او است. پس همراه با خوشبينى به خداوند و توجه به كاستىهاى خويش و بدون حالت طلبكارانه، دست تضرّع به درگاه آن تواناى كريم بلند كنيد و از اصرار خسته نشويد.
اما راه ديگر، نذر كردن براى استجابت دعا است. البته باید کاری که برای آن نذر می کنید، باید از نظر شرعی جایز و پسندیده باشد و توانایی انجام آن را هم داشته باشید.
در ضمن، هر دعايى كه از ناحيه معصومين (ع) وارد شده است، چه صدور آن ها از آن بزرگواران قطعى باشد يا احتمالى، اين گونه نيست كه بدون قيد و شرط اثر خواهد كرد؛ بلكه به شرايطى كه خود آنان فرموده اند، بستگى دارد؛ از جمله: ترك گناه، انجام واجبات، اداى حقوق واجب شخصى و اجتماعى، توبه و مهم تر از همه، مصلحت واقعى انسان دعاگو كه فقط خداوند از آن آگاه است؛ زيرا چه بسا مصلحت انسان در اين است كه دعايش مستجاب نشود و يا در آخرت نتيجه اش را ببيند؛ ولى به هر حال، دعاهاى وارده از امامان (ع) بر دنيا و آخرت انسان تأثيرگذار خواهد بود.
اطلاعات بيش تر كتاب "اصول كافى، جلد 4، بخش دعا" و كتاب "مفاتيح الجنان"
با سلام
[=nassim] گرفتن حاجت از خداوند عالم و ائمه اطهار(علیهمالسلام) آداب و رسومی دارد که انسان با رعایت آنها زودتر به مقصود خود میرسد. گر چه آدمی در هر زمان و در هر مکانی خالق خویش را بخواند، میشنود، ولی خود خداوند متعال، برای رسیدن بندگان به خواسته خویش، راهها و وسائلی را قرار داده است که از کانال همین وسائل زودتر به مقصود خواهد رسید. برای گرفتن حاجت از ائمه اطهار(علیهمالسلام) راههایی وجود دارد که از طریق خود آن بزرگواران بیان شده است؛ ما در این نوشتار نحوه توسل به امام جواد(علیهالسلام) را به اختصار بیان میکنیم:
[=nassim]
[=nassim]یکی از ختمهای مجرب برای گرفتن هر حاجتی، مادی یا معنوی، فرستادن صلوات و هدیه این صلوات به محضر نورانی معصومین(علیهمالسلام) است؛ چنانچه پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: «هر کس بر من صلوات فرستد، حق تعالی درِ عافیت را بر وی میگشاید و حاجت معنوی یا مادی او به حرمت صلوات بر محمد و آل محمد بر آورده میشود».
[=nassim]یکی از ختم های بسیار مجرب و مفید برای گرفتن حاجات، ختم صلوات بر امام جواد(علیه السلام) است؛ چرا که لقب این بزرگوار جواد میباشد، ایشان، در طول زندگی با برکتشان بسیار بخشنده بودند.
[=nassim]در امور دنیوی توسل به حضرت جواد(علیهالسلام) بسیار مجرب است و زود حاجب انسان برآورده میشود. مرحوم آیت الله کشمیری(رحمهاللهعلیه) میفرمودند، برای برآمدن حوائج توسل به امام جواد(علیهالسلام) بسیار مفید است به این طریق که صلوات ختم کنید و ثواب آن را به حضرت هدیه کنید. راه دیگر این است که سوره یس خوانده شود و به روح این امام عزیز هدیه شود. که برای برآمدن حوائج دنیوی، بسیار مفید است
[=nassim]این نماز دو رکعت است و در هر رکعت حمد یک مرتبه و توحید هفتاد مرتبه است که برای این هم آثار فراوانی ذکر شده است. برای برآمدن حوائج و رفع بلا و گرفتاری، بسیار موثر است.