اما لطفاً تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا حتماً تمرین ها را بعد از هر جلسه ارائه کنید
چون با جا افتادن تمرین های یک جلسه ، ممکن است رشتهء کار از دست شما خارج شود
و همراه شدن با جلسات بعدی و یادگیری آنها برای شما دشوار باشد
با سلام و احترام
دقیقا اتفاقی که برای من افتاده!
من نمی تونم خودم رو به کلاس برسونم واقعا برایم ممکن نیست! البته بگذریم استعداد شعریم هم افتضاحه فقط علاقش رو نمیدونم چرا دارم!
با اجارتون ما استعفا میدیم!
ولی پستاتون رو میخونم (گرچه برایم سنگینه) واقعا جلساتتون سنگینه! خیلی ام سنگینه!
ممنون از زحماتتون
به بزرگواری خودتون ببخشید
اگر واقعاً با اجازهء بنده ست ، اجازه داده نمی شود :Nishkhand:
واقعا جلساتتون سنگینه! خیلی ام سنگینه!
چون از ابتدا حضور نداشتید به نظرتون سنگین هست
من نمی تونم خودم رو به کلاس برسونم
چرا می توانید. به شرط اینکه به این بخش از صحبت بنده نیز توجه بفرمائید:
اگر کسی وقت کافی برای ارائهء تمرین نداشت ، از تعداد تمرین ها کم کند
مثلاً اگر گفتم 10 مصرع بنویسید ، کسی که زمان کمتری دارد 5 مصرع بنویسد
و ممنون از ایشون که فرصت داده اند تا افرادی مثل من که به هر دلیلی از بحث آموزش دور مانده اند خود را برسانند.
فقط بفرمایید مهلت داده شده تا کی می باشد؟
خواهر محترم "ریحانه النبی" و تمام کاربران گرامی
اصلاً موضوع مهلت دادن نیست. شما هر زمانی تمرین ها خود را ارئه کنید و هر زمانی سؤال بپرسید ، من با دل و جان و از روی شوق در خدمتتان خواهم بود و تا حدی که علم و سوادم یاری کند پاسخ شما کاربران را خواهم داد. تاکید من بخاطر خودتان است
به یاد داشته باشید که مهمترین مورد در یادگیری ، کیفیت است نه کمیتو نکتهء مهم آنکه تمرین های دیگران را ببینید
افرادی مثل خانم "دختر ایرونی" یا خانم " یکی دیگه" و یکی دو نفر دیگر ، بیشتر از سایرین حضور دارند ، تمرین ها را انجام میدهند و سؤال می پرسند. این بهترین فرصت برای کاربرانی است که وقت کافی ندارند. از تمرین های ایشان ، سؤال هایشان و پاسخ هایی که من به آنها داده ام استفاده کنید. صرفاً به کلاس ها بسنده نکنید ، بلکه مهمترین بخش آموزش همین سؤال و جواب هاست
به احترام کاربرانی که از دروس جا مانده اند ، از فردا چهارشنبه ، تا دوشنبهء آینده ، یعنی به مدت 6 روز ، هیچ جلسهء آموزشی برگزار نمیشود و جلسهء ششم ، سه شنبه هفتهء آینده خواهد بود. در طی این 6 روز ، کاربرانی که یک ، دو یا چند جلسه را حضور نداشته اند ، یا به هر دلیلی نتوانسته اند دروس را بطور کامل یادبگیرند ، میتوانند هر سؤال یا ابهامی دارند مطرح کنند و من در اولین فرصت پاسخ خواهم داد. فقط برای اینکه روال درستی انجام شود ، به نکات زیر توجه بفرمائید:
1 - قبل از طرح هرگونه پرسش ، ابتدا (( جلسات برگزار شده + حل تمرین سایر کاربران + پاسخ های من )) را مطالعه بفرمائید. اگر باز هم ابهام شما پابرجا بود ، آن وقت مطرح بفرمائید
2 - برای طرح سؤال به ترتیب جلسات پیش بروید. یعنی اگر مثلاً چند سؤال از جلسه دوم داشتید ، چند سؤال از جلسه سوم و چند سؤال از جلسه پنجم ، به ترتیب جلسات مطرح بفرمائید. یعنی ابتدا سؤالات مربوط به جلسه دوم ، بعد سوم ، بعد پنجم
3 - سعی کنید سؤال هایی بپرسید که تاثیر بیشتری در یادگیری شما دارند و برای جبران زمان ، از سؤال های حاشیه ای صرف نظر کنید
4 - به هیچ عنوان ، تأکید میکنم به هیچ عنوان ، هیچ پرسشی را بد یا ناجور ندانید. خواهش میکنم هر سؤالی برایتان پیش آمد ، بدون قید و شرط بپرسید ، حتی ساده ترین سؤال ها را و هیچ ابهامی برای خود باقی نگذارید
برای آنکه حق کاربرانی که تا الان حضور کامل داشته اند ضایع نشود ، این دوستان می توانند سؤال هایی خارج از دروس نیز مطرح کنند و پاسخ بگیرند
سلام "Far Had" عزیز
برادر تعهد تشدید دارد و وزن آن میشود: فعولَن
مَفعولُ
سرخانه خورشید
مستانه ای یار
رفتی که
وزن (خورشید) و (ای یار) ، میشود: مفعول (با سکون لام) مگر آنکه آنها را با ( ـــُــ ) درآخر آنها در نظر گرفته باشید که اگر اینطور است بهتر بود صدا را نیز می نوشتید
سلام "Far Had" عزیز
برادر تعهد تشدید دارد و وزن آن میشود: فعولَن
وزن (خورشید) و (ای یار) ، میشود: مفعول (با سکون لام) مگر آنکه آنها را با ( ـــُــ ) درآخر آنها در نظر گرفته باشید که اگر اینطور است بهتر بود صدا را نیز می نوشتید
آیا میشه اینگونه در نظر گرفت؟ خورشید با سکون دال:
خُر+ شید=مف+عو +لُ
یعنی به جای هجای کشیده "شید"،یک هجای بلند"عو" و یک هجای کوتاه" لُ" را درنظر بگیریم؟
سلام
بله هر دو بزرگوار درست میفرمائید (خورشید) و (ای یار) درست بودند
را + هِ + راس + تِ= بلند + کوتاه + کشیده + کوتاه
اینجا هم آخرش ساکنه و مثل قبل کشیده رو بلند و کوتاه در نظر گرفتم
ببخشید ، تصور کردم آخرش صدادار است
اگر ساکن است ، درست است
هجاهای کشیده وزنای دیگه ای میسازن؟
خیر فرهاد عزیز ، اما شما گاهاً به هجاهای اطراف هجای کشیده بی توجه میشوید
من طبق صحبت شما ((ن)) را در ((تلاش کن)) ساکن درنظر میگیرم. دقت کن برادر:
فا + عِ + لا + تُ=بلند + کوتاه + بلند + کوتاهتَ + لاش + کُن=کوتاه + کشیده + بلندبَ + ها + رِ + نو= کوتاه + بلند + کوتاه + بلند /// یا /// بَ+ هار + نو= کوتاه + کشیده + بلند
به اولین هجا دقت بفرمائید:
فا = بلند
تَ = کوتاه
بَ = کوتاه
می بینید که در همان هجای اول و قبل از به کار بردن هجای کشیده اشتباه کرده اید
فرهاد عزیز ، علاوه بر ظاهر هجاها ، به آهنگ شعر نیز توجه بفرمائید
(( به یاد داشته باشید که مهمترین مورد در یادگیری ، کیفیت است نه کمیت ))
سلام
به نظرتون دو جلسه در هفته خیلی زیاد نیست؟
سلام به شما
عجب نقل قولی کردید. پاسخ از نوع رائفی پوری بود :Nishkhand:
این اولین بار است که من دوره آموزشی برگزار میکنم و با کم و کیف آن آشنا نبودم
بله به نظرم حرف شما درست است ، چون من باید شرایط کاربران و مشغله های دیگر آنان را نیز درنظر میگرفتم
بیشتر کاربران به کلاس ها نمیرسند و زمان برای حل برخی تمرین ها نیز کم است
دوستان سلام ظاهراً سایت مشکلی پیدا کرده چون زمانی که میخواهم از کسی نقل قول کنم ، به صفحهء اصلی اسک دین منتقل میشودم!!! رنگ و اندازهء فونت خودم را هم نمی توانم ویرایش کنم با این حال سعی میکنم بصورت کلی پاسخ تمرین کاربران را عرض کنم
وستان سلام ظاهراً سایت مشکلی پیدا کرده چون زمانی که میخواهم از کسی نقل قول کنم ، به صفحهء اصلی اسک دین منتقل میشودم!!! رنگ و اندازهء فونت خودم را هم نمی توانم ویرایش کنم با این حال سعی میکنم بصورت کلی پاسخ تمرین کاربران را عرض کنم
سلام به همه. سرکار خانم "ریحانه نبی" ، مشکل اساسی تر از این حرفهاست. من با 3 مرورگر ((فایرفاکس)) ، ((کروم)) و مرحوم ((اکسپلورر)) امتحان کردم ولی درست نشد!!
سلام و عرض ادب
عذرخواهی بخاطر دیر شدن پاسخ. مشکلات سایت را که خودتان بهتر میدانید ، ولی ظاهراً درست شده
انشاالله روز به روز این سایت بهتر و بهتر شود
نیرزدین تمنا یا نیرزد این نمنا؟
اولی درست است: نیرزدین = ن + یر + ز + دین
نیاز را درست تقطیع کردم؟
بله کاملاً درست است
یاد آور بشوم که همانطور که قبلاً عرض کردم یادگیری خود من بیشتر تجربی بوده و تقطیع کلماتی مثل ((نیاز)) را خودم بلد نبودم و آن را از سرکار "حبیبه" یاد گرفتم
البته خودشان نمیدانند ، من از لابلای نظراتشان کش رفتم :khandeh!:
ز عشق او را
ز + عش + قو + را
ای درشکسته جام ما ای بردریده دام ما
ای در شِ کَس تِ جا مِ ما ای بر دَ ری دِ دا مِ ما
تقطیع را درست انجام دادید ، اما یک نکته را یادآور میشوم
به دلیل وزن شعر که این است: مستفعلن مستفعلن ، در انتهای کلمهء ((شکسته)) ، ((ه)) باید بصورت هجای بلند در نظر گرفته شود و با توقف خوانده شود
آ تش د را
احسنت به شما :Gol:
این بار بسیار عالی تقطیع کردید
ضمناً از نوع نوشتن شما (فاصلهء مناسب هجاها) تشکر میکنم چون کار تصحیح را برایم راحت تر کرد
سلام به شما
کاملاً درست میفرمائید ، اما استعداد را هم میتوان پرورش داد و شکوفا کرد
کسی که استعدادی در سرودن شعر ندارد آموزش هم برایش مفید نخواهد بود ، اما کسی که استعداد دارد ، قطعاً با آموزش پیشرفت خواهد کرد
سلام
من در جلسه چهار گیر کردم جلسه پنج رو هم خوندم منتها چون در جلسه چهار گیر کردم نمی تونم بیام جلو
به این چند مصرع دقت کنید:
چرا با من بدی کردی؟
تو را من چشم در راهم
برایت آرزو دارم
مرا ای دوست باور کن
سفر کن سوی آن دلبر
مرا رازیست اندر دل
چگونه راز خود گویم؟
این مصرع ها گر چه ارتباطی با هم ندارند ، اما همهء آنها در یک وزن سروده شده اند
حالا سعی می کنیم یک عبارت ساده پیدا کنیم که وزن آن عبارت ، با این مصرع ها یکسان باشد
برای مثال:
تو را دیدم تو را دیدم
خب حالا عبارت بنده را با هر یک از آن مصرع ها تطبیق بدهید
به این شکل:
چرا به من بدی کردی؟ = تو را دیدم تو را دیدم
تو را من چشم در راهم = تو را دیدم تو را دیدم
برایت آرزو دارم = تو را دیدم تو را دیدم
و
تو را دیدم تو را دیدم چه ربطی داره به برایت آرزو کردم؟؟؟؟؟
اینا کجا مثل هم تلفظ میشن؟؟ کجا وزنشون مثل همه؟؟
(( ریم )) کشیده است
اینطور بهتر میشود:
بری تنها بری تنها
ما ز یا ران چش م یا ری داش تیم ما ز یاران چشم یاری داشتیم
هم تُ هم من هم تُ هم من همه با هم هم تو هم من هم تو هم من همه با هم
خواهر گرامی؟!!!! :Moteajeb!: (داش + تیم) = دا + شِ + تیم =بلند + کوتاه + کشیده
ه + مه + با + هم =کوتاه + بلند + کوتاه + بلند
زمین پیدا زمان پنهان هوا تار
سرکار خانم "ریحانه النبی" فوق العاده بود
بخصوص اینکه عبارات وزنی را با تغییرات قرار دادید مانند بخشی که نقل قول کردم
بخاطر زمان فقط شتباهات شما را نقل قول کردم ، اما بخش های دیگر کاملاً صحیح بود و مشخصاً پیشرفت عالی داشتید
من در جلسه چهار گیر کردم جلسه پنج رو هم خوندم منتها چون در جلسه چهار گیر کردم نمی تونم بیام جلو
سلام به شما خواهر گرامی
کار درستی کردید. همانطور که گفتم هر جای موضوع مشکل داشتید بفرمائید به روی چشم راهنمایی میکنم
به هیچ وجه هم از زیاد شدن سؤال ها نگران نباشید. فقط خواهشم این است هر ابهامی دارید بپرسید
چرا با من // بدی کردی؟
ایکس // ایکس
تو را من // چشم در راهم
ایکس // ایکس
هجا بندی شما اشتباه است
حتماً این بخش را خواندید که یک هجای کشیده = یک هجای کوتاه + یک هجای بلند
در نتیجه ، در قسمت (( چشم در راهم )) میتوان اینور در نظر گرفت: چش + مِ + در + را + هم
لذا تقسیم این مصرع به ارکان آن به صورت زیر خواهد شد:
چرا با من
/// بدی کردی
تو را من چش /// م در راهم
تو را دیدم تو را دیدم چه ربطی داره به برایت آرزو کردم؟؟؟؟؟
اینا کجا مثل هم تلفظ میشن؟؟ کجا وزنشون مثل همه؟؟
تُ + را + دی + دم + تُ + را + دی + دم ب + را + یت + آ (عا) + ر + زو + کر + دم
تُ =
بَ
را = را
دی = یت
دم - آ (عا)
تُ = رِ
را = زو
دی = کر
دم = دم
هر ایرادی می بینید بفرمائید تا توضیح بدهم
با تشکر از وقتی که برای تصحیح تک تک کارا می گذارید
داشتیم ===> در تقطیع شما سه هجایی است ! دا+ شِ + تیم
ولی من اینطور می خوانم ===>> داش + تیم که دو هجا می شود.
اگر با تقطیع شما در نظر بگیریم جدای از "همه با هم" که نمیدونم چرا اینو نوشتم (هر چند من ناشی ام ولی احتمال اینکه از مشکلات سایت ناشی باشه هم هست)
کلا تمرین « ما ز یاران چشم یاری داشتیم» اشتباه خواهد بود، درسته؟
خواهش میکنم
خیر ، اگر به همان پست مراجعه کنید می بینید که در پرانتز و با رنگ سبز این بخش را دو هجا در نظر گرفتم
اما برای آنکه منظورم را بهتر برسانم ، هجای اول که کشیده بود را به دو هجای بلند و کوتاه تقسیم کردم که در عمل تفاوتی هم ندارد
خیر اشتباه نبود. تمام موارد را درست نوشتید بجز همین یک مورد. تعجب من هم از همین بود چون بقیه را بسیار عالی نوشته بودید
یک خلاصه بسیار مختصر و انشاالله مفید از دروس گذشته تا یکی دو ساعت دیگر در تاپیک قرار میدهم (میخواستم الان بنویسم اما مشکلی برایم پیش آمده)
سپس زمان جلسهء بعدی را تعیین میکنم تا آموزش را به یاری خدا ادامه دهیم
سلام مجدد به تمامی دوستان
متاسفانه به دلایلی از جمله مشکل بیماری همسرم ، مشکلات شخصی خود کاربران و حضور کمتر برخی دوستان و همچنین رسیدن به ایام تعطیل عید ، وقفه ای در کلاس ها پیش آمد. اما به امید خدا امروز حلاصه ای از جلسات قبل خدمتتان ارائه میکنم و از پنج شنبه بعدی ، جلسهء ششم و جلسات بعدی را پی خواهیم گرفت
1 - در جلسهء اول ، با مفاهیم پایه مانند مصرع ، بیت ، قافیه ، ردیف و وزن ، بطور کلی آشنا شدیم
2 - در جلسهء دوم ، قافیه را به شکل کاملتری توضیح دادیم و کم کم وارد بحث وزن هم شدیم
3 - جلسهء سوم آموزش هجابندی را شروع کردیم که با وزن ، در هم تنیده هستند
4 - در جلسهء چهارم ، بطور دقیق تری وارد بحث وزن شدیم و در کنار آن ، هجابندی را نیز به شکل کاملتر توضیح دادیم و عباراتی را برای تنظیم وزن معرفی کردیم که در این کلاس ، نام "عبارت وزنی" را بر آنها نهادیم
5 - در جلسهء پنجم ، وارد آموزش وزن شعر بطور حرفه ای شدیم که بیشترین مشکل برای کاربران گرامی دقیقاً در همین جلسه پیش آمد
بخصوص در این پست: پست شماره 186 و بعد از آن بود که از طرف کاربران این احساس بوجود آمد که جلسات بسیار سنگین هستند (یا سنگین شده اند)
بنای من از ابتدای شروع این تاپیک بر آموزش سادهء مفاهیم شعر بود و تمام سعی خود را در این زمینه به خرج دادم. اما ظاهراً اقدام من کافی نبوده که از این بابت از تمامی کاربران عذرخواهی میکنم. در ادامه ، سعی میکنم مباحث گذشته را در قالب چند خط ساده توضیح دهم و از جلسهء ششم نیز جلسات را باز هم ساده تر از قبل ارائه خواهم کرد. خواهشم از کاربران عزیز این است که تا جایی که توان دارند از من سؤال بپرسند و حتی مرا سؤال پیچ کنند :Nishkhand:. من فکر میکنم آنقدر که سؤال پرسیدن در یادگیری تاثیر دارد ، خود کلاس ها ندارد
الف) دلی دارم در آتش خانه کرده ******ب) میان شعله ها کاشانه کرده
مصراع:
کوچکترین بخش در یک شعر = بخش (الف) یا بخش (ب) بیت:
دو مصراع میشود یک بیت = بخش های (الف) و (ب) با هم قافیه: کلماتی آهنگین که در آخر بیت ها می آیند و آهنگ آنها با یکدیگر هماهنگ است و در چند حرف انتهایی با هم مشترک هستند = خانه - کاشانه
ردیف: کلمه ای که در آخر دو مصراع ، عیناً تکرار میشود = کرده
بحر:
آهنگ شعر ، میشود بحر دلی دارم در آتش خانِه کرده= (بحر یا آهنگ آن میشود) >>> لا لای لای لای لا لای لای لای لا لای لای
رکن:
عبارتی که از تشکیل هجاهای یک مصرع ، بوجود آید و به شکلی زیبا و آهنگین تلفظ میشود. عرض کردیم که بحر میشود همان آهنگ شعر. اما بحر را در کل مصرع در نظر میگرفتیم. مثلاً عرض کردیم که درمورد بیت زیر ، بحر آن اینگونه میشود: دلی دارم در آتش خانِه کرده= (بحر یا آهنگ آن میشود) >>> لا لای لای لای لا لای لای لای لا لای لای
حالا اگر مصراع را طبق بحر (آهنگ) که برای آن وجود دارد ، به اجزای کوچکتری تقسیم کنیم که هر جزء ، بطور مستقل آهنگ مناسب داشته باشد ، آن وقت هر کدام از این اجزا میشود یک رکن. در واقع بحر = چند رکن که از نظر آهنگ ، با یکدیگر هماهنگ باشند:
دلی دارم در آتش خانِه کرده= (بحر آن میشود) >>> لا لای لای لای لا لای لای لای لا لای لای
حالا بحر را به ارکان (رکن ها) تقسیم میکنیم: دلی دارم /// در آتش خا /// نِه کرده = لا لای لای لای /// لا لای لای لای /// لا لای لای
میانِ شع /// له ها کاشا /// نِه کرده= لا لای لای لای /// لا لای لای لای /// لا لای لای
دقیقاً در همین بخش از آموزش ، دو نکته پیش آمد که باعث شد کاربران احساس کنند مباحث سنگین شده اند و من در اینجا سعی میکنم آن دو نکته را بطور خلاصه و ساده توضیح دهم تا انشاالله این مشکل برطرف شود
سؤال های عزیزان را خودم بجای آنها می نویسم و خودم هم پاسخ میدهم :khandeh!:
1 - آقای Reza-D شما در ابتدا برای آموزش وزن شعر از عبارات وزنی استفاده کردید که یادگیری آن نسبتاً ساده بود. مثلاً: بیا ای دل بیا ای دل بیا دل
زمستان شد زمستان شد زمستان
اما پس از آنکه آهنگ (بحر) و ارکان شعر را توضیح دادید ، در پست شماره 186 عباراتی را مطرح کردید که فهم آنها مقداری دشوار است. مثلاً: مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل
فاعلات فاعلاتن فاعلات
پاسخ:
عبارات عربی که من مطرح کردم ، هیچ تفاوتی با عباراتی که خودمان در این تاپیک کار کرده بودیم ندارند. تنها تفاوت در این است که این عبارات عربی ، از سه حرف اصلی "ف ، ع ، ل" تشکیل شده اند و در واقع به این شکل یک اتحاد و استاندارد بین ارکان شعر بوجود آمده است. وگرنه در عمل ، شما به هر شکلی که آهنگ شعر را به دست بیاورید درست است. در نتیجه: مفاعیلن / مفاعیلن / مفاعیل =بهاران شد / بهاران شد / بهاران =لا لای لای لای / لا لای لای لای / لا لای لای =دارام دام دام / دارام دام دام / دارام دام
فاعلاتن / فاعلاتن / فاعلات =جان جانان / جان جانان / جان جان =لای لا لای لای / لای لا لای لای / لای لا لای= دام دارام دام / دام دارام دام / دام دارام همهء عبارات بالا درست هستند و وزن شعر را نشان میدهند
2 - آیا ما میتوانیم خودمان نیز وزن های جدیدی اختراع کنیم و ارکان و بحر را بر اساس آنها تنظیم کنیم ، یا اینکه وزن ها مشخص و از پیش تعیین شده هستند؟
پاسخ:
هر کسی میتواند آهنگ و در نتیجه وزن مورد نظرش را برای شعر ، انتخاب و یا حتی اختراع کند. به همین دلیل است که انواع شعر بطور مداوم کاملتر شده اند و وزن های جدیدی نیز پدید آمده. اما باید به دو نکته توجه داشت. اولاً تا کنون بیشتر وزن های زیبا معرفی شده اند و شعرای قدیم ، تقریباً تمام حالات ممکن برای موزون کردن شعر را به کار برده اند ، ثانیاً ابداع یک وزن باید طبق اصول شعر باشد و نه اینکه هر چیزی به ذهنمان رسید (و خیال کردیم اهنگین است) تصور کنیم که وزن اختراع کرده ایم
اما در کل میشود وزن و قالب جدید برای شعرها معرفی کرد و به شخصه از اینکه یک شاعر خود را در حصار قرار دهد استقبال نمیکنم. برای نمونه ، می بینیم که در مداحی ها وزن هایی استفاده میشود که شاید برخی از آنها جدید باشند یا اینکه تغییر شکل یافتهء وزن های قدیمی باشند. پس در کل پاسخ این سؤال مثبت است ، اما به شرطی که طبق اصول باشد
سوالی که داشتم اینه که آیا میشه با گوش وزنو تشخیص داد؟ یادمه معلم پیش دانشگاهی ما بهمون می گفت که تا آخر ترم با گوش وزنو تشخیص میدید ولی این اتفاق نیافتاد
سلام و خسته نباشید خدمت آقای رضا
واقعا ممنون بابت این تایپیک
بسیار استفاده کردم
سوالی که داشتم اینه که آیا میشه با گوش وزنو تشخیص داد؟ یادمه معلم پیش دانشگاهی ما بهمون می گفت که تا آخر ترم با گوش وزنو تشخیص میدید ولی این اتفاق نیافتاد
هر چند منم تمرین زیاد نکردم
اگر اجازه هست منم سوالاتمو بفرستم
سلام به شما
خواهش میکنم. بله ، نه تنها میشود وزن را با گوش تشخیص داد ، بلکه اصولاً تشخیص وزن از راه شنیدن است. در واقع این حس شنیداری است که یک کلمات را میشنود و آهنگین یا غیر آهنگین بودن آن را تشخیص میدهد ، اما خب تشخیص این آهنگ در بین افراد مختلف متفاوت است
خواندن اشعار مختلف در یادگیری وزن شعر کمک بسیاری میکند. به نظرم تمرین ها را انجام بدهید ، اگر وقت کافی ندارید ، بفرمائید تا چند مورد خاص را به شما بگویم تا فقط همان ها را انجام بدهید که به تشخیص وزن کمک میکند
هر سؤالی هم دارید بپرسید ، بنده پاسخ خواهم داد. فقط نظر من این است که ابتدا بخش هایی را که ابهام دارید بپرسید و سؤال های تکمیلی را بگذارید برای بعد از انجام تمرین ها
سلام و عرض ادب
من خسته و یاران همگی خسته تر از من....
مشکلاتی پیش آمد از جمله نبود برخی کاربران و قالب جدید سایت که در ابتدا مشکلات زیادی بوجود آورد ، خود من هم کمی شرایط روحی نابسامانی دارم
با این حال به روی چشم. در اولین فرصت کلاس ها را ادامه خواهم داد
سلام به تمام کاربران گرامی
البته سلامی همراه با شرمندگی از تک تک شما چندین بار گفتم این پنجشنبه کلاس برگزار میشود ولی هر بار خلف وعده کردم
نمیگویم وقت نداشتم. چرا از نظر زمانی وقت داشتم اما آموزش دادن فکر آزاد و تمرکز میخواهد و شما کم و بیش مشکلات مرا میدانید
لذا از نظر روحی و ذهنی آماده نبودم ، ولی خب این هم توجیه خوبی برای بدقولی نیست
وقتی فکر میکنم می بینم هرطوری بود باید کلاس ها را سر نظم و برنامه ادامه می دادم
واقعاً نمی دانم چگونه بدقولی های خودم را جبران کنم و چطور از خجالت شما سروران بیرون بیایم
فقط میتوانم به بزرگواری و گذشت شما دلخوش باشم و بر همین مبنا از شما بخواهم عذرخواهی مرا بپذیرید :Gol:
با نام و یاد خدا جلسه ششم را خدمت شما عزیزان ارائه میکنم
این جلسه انشاالله شروعی باشد برای ادامهء منسجم کلاس ها
فعلاً همین تعداد کافی است
انشاالله در جلسهء بعد سایر قالب های شعر را معرفی خواهم کرد
تمرین: برای هر کدام از قالب های معرفی شده ، 2 شعر را در تاپیک قرار بدهید
برای اشعار بلند ، نیازی نیست تمام شعر را بیاورید ، فقط چند بیت از آن بنویسید بطوری که قابل تشخیص باشد
با سلام و احترام
دقیقا اتفاقی که برای من افتاده!
من نمی تونم خودم رو به کلاس برسونم واقعا برایم ممکن نیست! البته بگذریم استعداد شعریم هم افتضاحه فقط علاقش رو نمیدونم چرا دارم!
با اجارتون ما استعفا میدیم!
ولی پستاتون رو میخونم (گرچه برایم سنگینه) واقعا جلساتتون سنگینه! خیلی ام سنگینه!
ممنون از زحماتتون
به بزرگواری خودتون ببخشید
لینک مقدمه:
http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post781993
لینک جلسه اول:
http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post781998
لینک جلسه دوم:
http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post783178
لینک جلسه سوم:
http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post783988
لینک جلسه چهارم:
http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post785776
لینک جلسه پنجم:
http://www.askdin.com/showthread.php...l=1#post787711
...........................
***************************************
سلام
با تشکر از جناب Reza-D که تا اینجا زحمت تدریس را کشیده اند
و ممنون از ایشون که فرصت داده اند تا افرادی مثل من که به هر دلیلی از بحث آموزش دور مانده اند خود را برسانند.
فقط بفرمایید مهلت داده شده تا کی می باشد؟
با تشکر از صبوری شما
با تشکر از صبوری شما
خوشبحالتون:hey:
اصلاً موضوع مهلت دادن نیست. شما هر زمانی تمرین ها خود را ارئه کنید و هر زمانی سؤال بپرسید ، من با دل و جان و از روی شوق در خدمتتان خواهم بود و تا حدی که علم و سوادم یاری کند پاسخ شما کاربران را خواهم داد. تاکید من بخاطر خودتان است به یاد داشته باشید که مهمترین مورد در یادگیری ، کیفیت است نه کمیت و نکتهء مهم آنکه تمرین های دیگران را ببینید
افرادی مثل خانم "دختر ایرونی" یا خانم " یکی دیگه" و یکی دو نفر دیگر ، بیشتر از سایرین حضور دارند ، تمرین ها را انجام میدهند و سؤال می پرسند. این بهترین فرصت برای کاربرانی است که وقت کافی ندارند. از تمرین های ایشان ، سؤال هایشان و پاسخ هایی که من به آنها داده ام استفاده کنید. صرفاً به کلاس ها بسنده نکنید ، بلکه مهمترین بخش آموزش همین سؤال و جواب هاست
فَعَلَن
تعهد
به هوا
غَمِ من
سَرِمان
نتوان
گُلِ یخ
دَهُمین
فعولن
تمشکم
دمادم
نسخ شد
بخوان پس
به خاطر
ستایش
نیایش
بِدین سان
نوشتی
نگاهش
سلامت
مخاطب
...
فاعِلَن
رنگ ها
سالِ نو
نامه ها
سازِ من
باز هم
ضربه اش
کاغذی
...
مَفعولُ
سرخانه
خورشید
مستانه
ای یار
رفتی که
...
مَفعولُن
امروزم
جنگلبان
انسانی
موسیقی
یکدیگر
مدفون شد
...
مَفاعیلن
سحر آمد
سپاهانش
سلامم را
بخوان از غم
طلب کاران
...
فَعَلاتُن
همه هستی
به کنارش
زَنِ زیبا
ببین من را
و هراسان
...
مَفاعِلُن
به نام او
زمینِ آن
نگاه من
نمای نو
طناب هم
امیدمان
مخاطبم
بنفشه ها
...
مَفاعیلُ
تبر برد
بهاران شد
فراموش
دفاعی که
برش خورد
سیاست هم
تراش کرد
به کاشانه
....
فَعَلاتُ
بِــگُــذار
که به سایه
دَرِ گوشِ
برسان که
خطرش که
اگه رفت
...
فاعِلاتُن
آرزو کن
سرزمینم
زندگی را
آسمان هم
عاشقی از
طعم تلخی
...
مُستَفعَلُن
چنگال زد
سردابه در
رویای من
لب دوختم
آرامشم
نوروز نو
...
فاعِلاتُ
در کِنارِ
گونه هایِ
عاشقانه
راهِ راست
زخم خورد
تلاش کن
بهاره نو
...
مُفتَعَلُن
ترجمه شد
از تَهِ دل
مدرسه شان
نظم غلط
راه روم
سینه سِپر
...
مُستَفعَلُ
آلایِشِ
فرهنگِ تو
درباره ی
جنگید که
چشم به
...
به احترام کاربرانی که از دروس جا مانده اند ، از فردا چهارشنبه ، تا دوشنبهء آینده ، یعنی به مدت 6 روز ، هیچ جلسهء آموزشی برگزار نمیشود و جلسهء ششم ، سه شنبه هفتهء آینده خواهد بود. در طی این 6 روز ، کاربرانی که یک ، دو یا چند جلسه را حضور نداشته اند ، یا به هر دلیلی نتوانسته اند دروس را بطور کامل یادبگیرند ، میتوانند هر سؤال یا ابهامی دارند مطرح کنند و من در اولین فرصت پاسخ خواهم داد. فقط برای اینکه روال درستی انجام شود ، به نکات زیر توجه بفرمائید: 1 - قبل از طرح هرگونه پرسش ، ابتدا (( جلسات برگزار شده + حل تمرین سایر کاربران + پاسخ های من )) را مطالعه بفرمائید. اگر باز هم ابهام شما پابرجا بود ، آن وقت مطرح بفرمائید 2 - برای طرح سؤال به ترتیب جلسات پیش بروید. یعنی اگر مثلاً چند سؤال از جلسه دوم داشتید ، چند سؤال از جلسه سوم و چند سؤال از جلسه پنجم ، به ترتیب جلسات مطرح بفرمائید. یعنی ابتدا سؤالات مربوط به جلسه دوم ، بعد سوم ، بعد پنجم 3 - سعی کنید سؤال هایی بپرسید که تاثیر بیشتری در یادگیری شما دارند و برای جبران زمان ، از سؤال های حاشیه ای صرف نظر کنید 4 - به هیچ عنوان ، تأکید میکنم به هیچ عنوان ، هیچ پرسشی را بد یا ناجور ندانید. خواهش میکنم هر سؤالی برایتان پیش آمد ، بدون قید و شرط بپرسید ، حتی ساده ترین سؤال ها را و هیچ ابهامی برای خود باقی نگذارید
برای آنکه حق کاربرانی که تا الان حضور کامل داشته اند ضایع نشود ، این دوستان می توانند سؤال هایی خارج از دروس نیز مطرح کنند و پاسخ بگیرند
برادر تعهد تشدید دارد و وزن آن میشود: فعولَن
وزن (خورشید) و (ای یار) ، میشود: مفعول (با سکون لام)
مگر آنکه آنها را با ( ـــُــ ) درآخر آنها در نظر گرفته باشید که اگر اینطور است بهتر بود صدا را نیز می نوشتید وزن (ببین من را) میشود: مفاعیلن مَ + فا + عی + لُ = کوتاه + بلند + بلند + کوتاه
تَ + راش + کر + دُ = کوتاه + کشیده + بلند + کوتاه
فا + عِ + لا + تُ = بلند + کوتاه + بلند + کوتاه
را + هِ + راس + تِ = بلند + کوتاه +
کشیده + کوتاهت + لاش + کُ + نَ = کوتاه + کشیده + کوتاه + کوتاه
بَ + ها + رِ + نو =کوتاه + بلند + کوتاه + بلند به نظرم کلمه ای را باید جا انداخته باشید
در ضمن باز هم مثل مرتبهء قبل ، هجاهای کشیده را بسیار زیبا با وزن هماهنگ کردید:
سلام
به نظرتون دو جلسه در هفته خیلی زیاد نیست؟
درود
من هجای کشیده رو بلند + کوتاه در نظر گرفتم :ok:
اینجا هم آخرش ساکنه و مثل قبل کشیده رو بلند و کوتاه در نظر گرفتم
[QUOTE=Reza-D;789138]
ت + لاش + کُ + نَ =کوتاه + کشیده + کوتاه + کوتاه
بَ + ها + رِ + نو =کوتاه + بلند + کوتاه + بلند
[/QUOTE] تلاش کن آخرش ساکن، وزن هم بله اشتباهه ...
هجاهای کشیده وزنای دیگه ای میسازن؟:Gig:
سپاس:Gol:
سلام و عرض ادب
آیا میشه اینگونه در نظر گرفت؟
خورشید با سکون دال:
خُر+ شید=مف+عو +لُ
یعنی به جای هجای کشیده "شید"،یک هجای بلند"عو" و یک هجای کوتاه" لُ" را درنظر بگیریم؟
سپاس
سلام
بله هر دو بزرگوار درست میفرمائید
(خورشید) و (ای یار) درست بودند
ببخشید ، تصور کردم آخرش صدادار است
اگر ساکن است ، درست است
خیر فرهاد عزیز ، اما شما گاهاً به هجاهای اطراف هجای کشیده بی توجه میشوید
من طبق صحبت شما ((ن)) را در ((تلاش کن)) ساکن درنظر میگیرم. دقت کن برادر: فا + عِ + لا + تُ = بلند + کوتاه + بلند + کوتاهتَ + لاش + کُن = کوتاه + کشیده + بلندبَ + ها + رِ + نو = کوتاه + بلند + کوتاه + بلند /// یا /// بَ + هار + نو = کوتاه + کشیده + بلند
به اولین هجا دقت بفرمائید:
فا = بلند
تَ = کوتاه
بَ = کوتاه
می بینید که در همان هجای اول و قبل از به کار بردن هجای کشیده اشتباه کرده اید
فرهاد عزیز ، علاوه بر ظاهر هجاها ، به آهنگ شعر نیز توجه بفرمائید
عجب نقل قولی کردید. پاسخ از نوع رائفی پوری بود :Nishkhand:
این اولین بار است که من دوره آموزشی برگزار میکنم و با کم و کیف آن آشنا نبودم
بله به نظرم حرف شما درست است ، چون من باید شرایط کاربران و مشغله های دیگر آنان را نیز درنظر میگرفتم
بیشتر کاربران به کلاس ها نمیرسند و زمان برای حل برخی تمرین ها نیز کم است
سلام
چو رسی به کوه سینا ارَنی مگو و بگذر
که نیرزد این تمنا به جواب لن ترانی
نیرزدین تمنا یا نیرزد این نمنا؟
================================================================
ارنی کسی بگوید که ترا ندیده باشد
تو که با منی همیشه چه تری چه لن ترانی
===============================================================
اهل نماز می شوم جمله نیاز می شوم
نیاز را درست تقطیع کردم؟
سوی حجاز می شوم باز مقابلم تویی
=============================================================
این چه بلبل، این نهنگ آتشی است
جمله ناخوش ها ز عشق، او را خوشی است
=============================================================
ای یوسف خوش نام ما خوش می روی بر بام ما
ای درشکسته جام ما ای بردریده دام ما
=============================================================
حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو
وندر دل آتش درآ پروانه شو پروانه شو
با پوزش از استاد و کاربران بخاطر ارسال با تاخیر :khejalat:
چهار هجایی
دوستان سلام ظاهراً سایت مشکلی پیدا کرده چون زمانی که میخواهم از کسی نقل قول کنم ، به صفحهء اصلی اسک دین منتقل میشودم!!! رنگ و اندازهء فونت خودم را هم نمی توانم ویرایش کنم با این حال سعی میکنم بصورت کلی پاسخ تمرین کاربران را عرض کنم
سلام
منم همین مشکلو داشتم مرورگرمو عوض کردم خوب شد.
سلام به همه. سرکار خانم "ریحانه نبی" ، مشکل اساسی تر از این حرفهاست. من با 3 مرورگر ((فایرفاکس)) ، ((کروم)) و مرحوم ((اکسپلورر)) امتحان کردم ولی درست نشد!!
فکر می کنم شعر بیشتر جوششی است تا کوششی...
سلام و عرض ادب
اولی درست است: نیرزدین = ن + یر + ز + دین بله کاملاً درست استعذرخواهی بخاطر دیر شدن پاسخ. مشکلات سایت را که خودتان بهتر میدانید ، ولی ظاهراً درست شده
انشاالله روز به روز این سایت بهتر و بهتر شود
یاد آور بشوم که همانطور که قبلاً عرض کردم یادگیری خود من بیشتر تجربی بوده و تقطیع کلماتی مثل ((نیاز)) را خودم بلد نبودم و آن را از سرکار "حبیبه" یاد گرفتم
البته خودشان نمیدانند ، من از لابلای نظراتشان کش رفتم :khandeh!:
ز + عش + قو + را تقطیع را درست انجام دادید ، اما یک نکته را یادآور میشوم
به دلیل وزن شعر که این است: مستفعلن مستفعلن ، در انتهای کلمهء ((شکسته)) ، ((ه)) باید بصورت هجای بلند در نظر گرفته شود و با توقف خوانده شود احسنت به شما :Gol:
این بار بسیار عالی تقطیع کردید
ضمناً از نوع نوشتن شما (فاصلهء مناسب هجاها) تشکر میکنم چون کار تصحیح را برایم راحت تر کرد
کاملاً درست میفرمائید ، اما استعداد را هم میتوان پرورش داد و شکوفا کرد
کسی که استعدادی در سرودن شعر ندارد آموزش هم برایش مفید نخواهد بود ، اما کسی که استعداد دارد ، قطعاً با آموزش پیشرفت خواهد کرد
سلام
من در جلسه چهار گیر کردم جلسه پنج رو هم خوندم منتها چون در جلسه چهار گیر کردم نمی تونم بیام جلو
تو را دیدم تو را دیدم چه ربطی داره به برایت آرزو کردم؟؟؟؟؟
اینا کجا مثل هم تلفظ میشن؟؟ کجا وزنشون مثل همه؟؟
اینطور بهتر میشود:
بری تنها بری تنها
خواهر گرامی؟!!!! :Moteajeb!:
(داش + تیم) = دا + شِ + تیم =بلند + کوتاه + کشیده
ه + مه + با + هم =کوتاه + بلند + کوتاه + بلند سرکار خانم "ریحانه النبی" فوق العاده بود
بخصوص اینکه عبارات وزنی را با تغییرات قرار دادید مانند بخشی که نقل قول کردم
بخاطر زمان فقط شتباهات شما را نقل قول کردم ، اما بخش های دیگر کاملاً صحیح بود و مشخصاً پیشرفت عالی داشتید
من فقط تنها چیزی که به ذهنم میرسه اینه که بگیم
چرا با من // بدی کردی؟
ایکس // ایکس
تو را من // چشم در راهم
ایکس // ایکس
منظورتون اینه؟ البته ایکس شما(x) میشه تو را دیدم
این طوریه؟
ز + این + دو + لت (( دو )) در کلمهء (( دولت )) هجای بلند است
ف + ع + لا + تُ
ب + د + ر + تُ
مثلاً میشود گفت =
به درا توفا + ع + لا + تُ
دُ + پ + رن + دِ
مثلاً میشود گفت:
یک پرنده(( سایر موارد کاملاً درست بود ))
کار درستی کردید. همانطور که گفتم هر جای موضوع مشکل داشتید بفرمائید به روی چشم راهنمایی میکنم
به هیچ وجه هم از زیاد شدن سؤال ها نگران نباشید. فقط خواهشم این است هر ابهامی دارید بپرسید هجا بندی شما اشتباه است
حتماً این بخش را خواندید که یک هجای کشیده = یک هجای کوتاه + یک هجای بلند
در نتیجه ، در قسمت (( چشم در راهم )) میتوان اینور در نظر گرفت: چش + مِ + در + را + هم
لذا تقسیم این مصرع به ارکان آن به صورت زیر خواهد شد:
چرا با من
/// بدی کردیتو را من چش /// م در راهم
تُ + را + دی + دم + تُ + را + دی + دم
ب + را + یت + آ (عا) + ر + زو + کر + دم
تُ =
بَرا = را
دی = یت
دم - آ (عا)
تُ = رِ
را = زو
دی = کر
دم = دم
هر ایرادی می بینید بفرمائید تا توضیح بدهم
با تشکر از وقتی که برای تصحیح تک تک کارا می گذارید
داشتیم ===> در تقطیع شما سه هجایی است ! دا+ شِ + تیم
ولی من اینطور می خوانم ===>> داش + تیم که دو هجا می شود.
اگر با تقطیع شما در نظر بگیریم جدای از "همه با هم" که نمیدونم چرا اینو نوشتم!!
کلا تمرین « ما ز یاران چشم یاری داشتیم» اشتباه خواهد بود، درسته؟
خواهش میکنم
خیر ، اگر به همان پست مراجعه کنید می بینید که در پرانتز و با رنگ سبز این بخش را دو هجا در نظر گرفتم
اما برای آنکه منظورم را بهتر برسانم ، هجای اول که کشیده بود را به دو هجای بلند و کوتاه تقسیم کردم که در عمل تفاوتی هم ندارد
خیر اشتباه نبود. تمام موارد را درست نوشتید بجز همین یک مورد. تعجب من هم از همین بود چون بقیه را بسیار عالی نوشته بودید
البته به شرط هجابندی صحیح ، دقیقاً منظورم همین هست که فرمودید
سلام به همه
از کاربران محترم کسی تشریف دارد؟
یک خلاصه بسیار مختصر و انشاالله مفید از دروس گذشته تا یکی دو ساعت دیگر در تاپیک قرار میدهم (میخواستم الان بنویسم اما مشکلی برایم پیش آمده)
سپس زمان جلسهء بعدی را تعیین میکنم تا آموزش را به یاری خدا ادامه دهیم
بنام خدایی که زیباست و زیبایی را دوست دارد
(( خلاصه ای از 6 جلسه گذشته ))
سلام مجدد به تمامی دوستان
متاسفانه به دلایلی از جمله مشکل بیماری همسرم ، مشکلات شخصی خود کاربران و حضور کمتر برخی دوستان و همچنین رسیدن به ایام تعطیل عید ، وقفه ای در کلاس ها پیش آمد. اما به امید خدا امروز حلاصه ای از جلسات قبل خدمتتان ارائه میکنم و از پنج شنبه بعدی ، جلسهء ششم و جلسات بعدی را پی خواهیم گرفت
1 - در جلسهء اول ، با مفاهیم پایه مانند مصرع ، بیت ، قافیه ، ردیف و وزن ، بطور کلی آشنا شدیم
2 - در جلسهء دوم ، قافیه را به شکل کاملتری توضیح دادیم و کم کم وارد بحث وزن هم شدیم
3 - جلسهء سوم آموزش هجابندی را شروع کردیم که با وزن ، در هم تنیده هستند
4 - در جلسهء چهارم ، بطور دقیق تری وارد بحث وزن شدیم و در کنار آن ، هجابندی را نیز به شکل کاملتر توضیح دادیم و عباراتی را برای تنظیم وزن معرفی کردیم که در این کلاس ، نام "عبارت وزنی" را بر آنها نهادیم
5 - در جلسهء پنجم ، وارد آموزش وزن شعر بطور حرفه ای شدیم که بیشترین مشکل برای کاربران گرامی دقیقاً در همین جلسه پیش آمد
بخصوص در این پست: پست شماره 186
و بعد از آن بود که از طرف کاربران این احساس بوجود آمد که جلسات بسیار سنگین هستند (یا سنگین شده اند)
بنای من از ابتدای شروع این تاپیک بر آموزش سادهء مفاهیم شعر بود و تمام سعی خود را در این زمینه به خرج دادم. اما ظاهراً اقدام من کافی نبوده که از این بابت از تمامی کاربران عذرخواهی میکنم. در ادامه ، سعی میکنم مباحث گذشته را در قالب چند خط ساده توضیح دهم و از جلسهء ششم نیز جلسات را باز هم ساده تر از قبل ارائه خواهم کرد. خواهشم از کاربران عزیز این است که تا جایی که توان دارند از من سؤال بپرسند و حتی مرا سؤال پیچ کنند :Nishkhand:. من فکر میکنم آنقدر که سؤال پرسیدن در یادگیری تاثیر دارد ، خود کلاس ها ندارد
ادامه در پست بعد.....
.....ادامه خلاصه جلسات
بیت زیر را در نظر بگیرید
الف) دلی دارم در آتش خانه کرده ****** ب) میان شعله ها کاشانه کرده
مصراع:
کوچکترین بخش در یک شعر = بخش (الف) یا بخش (ب)
بیت:
دو مصراع میشود یک بیت = بخش های (الف) و (ب) با هم
قافیه:
کلماتی آهنگین که در آخر بیت ها می آیند و آهنگ آنها با یکدیگر هماهنگ است و در چند حرف انتهایی با هم مشترک هستند = خانه - کاشانه
ردیف:
کلمه ای که در آخر دو مصراع ، عیناً تکرار میشود = کرده
بحر:
آهنگ شعر ، میشود بحر
دلی دارم در آتش خانِه کرده= (بحر یا آهنگ آن میشود) >>> لا لای لای لای لا لای لای لای لا لای لای
رکن:
عبارتی که از تشکیل هجاهای یک مصرع ، بوجود آید و به شکلی زیبا و آهنگین تلفظ میشود. عرض کردیم که بحر میشود همان آهنگ شعر. اما بحر را در کل مصرع در نظر میگرفتیم. مثلاً عرض کردیم که درمورد بیت زیر ، بحر آن اینگونه میشود:
دلی دارم در آتش خانِه کرده= (بحر یا آهنگ آن میشود) >>> لا لای لای لای لا لای لای لای لا لای لای
حالا اگر مصراع را طبق بحر (آهنگ) که برای آن وجود دارد ، به اجزای کوچکتری تقسیم کنیم که هر جزء ، بطور مستقل آهنگ مناسب داشته باشد ، آن وقت هر کدام از این اجزا میشود یک رکن. در واقع بحر = چند رکن که از نظر آهنگ ، با یکدیگر هماهنگ باشند:
دلی دارم در آتش خانِه کرده= (بحر آن میشود) >>> لا لای لای لای لا لای لای لای لا لای لای
حالا بحر را به ارکان (رکن ها) تقسیم میکنیم:
دلی دارم /// در آتش خا /// نِه کرده = لا لای لای لای /// لا لای لای لای /// لا لای لای
میانِ شع /// له ها کاشا /// نِه کرده= لا لای لای لای /// لا لای لای لای /// لا لای لای
دقیقاً در همین بخش از آموزش ، دو نکته پیش آمد که باعث شد کاربران احساس کنند مباحث سنگین شده اند و من در اینجا سعی میکنم آن دو نکته را بطور خلاصه و ساده توضیح دهم تا انشاالله این مشکل برطرف شود
ادامه در پست بعد.....
.....ادامه خلاصه جلسات
سؤال های عزیزان را خودم بجای آنها می نویسم و خودم هم پاسخ میدهم :khandeh!:
1 - آقای Reza-D شما در ابتدا برای آموزش وزن شعر از عبارات وزنی استفاده کردید که یادگیری آن نسبتاً ساده بود. مثلاً:
بیا ای دل بیا ای دل بیا دل
زمستان شد زمستان شد زمستان
اما پس از آنکه آهنگ (بحر) و ارکان شعر را توضیح دادید ، در پست شماره 186 عباراتی را مطرح کردید که فهم آنها مقداری دشوار است. مثلاً:
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل
فاعلات فاعلاتن فاعلات
پاسخ:
عبارات عربی که من مطرح کردم ، هیچ تفاوتی با عباراتی که خودمان در این تاپیک کار کرده بودیم ندارند. تنها تفاوت در این است که این عبارات عربی ، از سه حرف اصلی "ف ، ع ، ل" تشکیل شده اند و در واقع به این شکل یک اتحاد و استاندارد بین ارکان شعر بوجود آمده است. وگرنه در عمل ، شما به هر شکلی که آهنگ شعر را به دست بیاورید درست است. در نتیجه:
مفاعیلن / مفاعیلن / مفاعیل =بهاران شد / بهاران شد / بهاران =لا لای لای لای / لا لای لای لای / لا لای لای = دارام دام دام / دارام دام دام / دارام دام
فاعلاتن / فاعلاتن / فاعلات =جان جانان / جان جانان / جان جان =لای لا لای لای / لای لا لای لای / لای لا لای = دام دارام دام / دام دارام دام / دام دارام
همهء عبارات بالا درست هستند و وزن شعر را نشان میدهند
2 - آیا ما میتوانیم خودمان نیز وزن های جدیدی اختراع کنیم و ارکان و بحر را بر اساس آنها تنظیم کنیم ، یا اینکه وزن ها مشخص و از پیش تعیین شده هستند؟
پاسخ:
هر کسی میتواند آهنگ و در نتیجه وزن مورد نظرش را برای شعر ، انتخاب و یا حتی اختراع کند. به همین دلیل است که انواع شعر بطور مداوم کاملتر شده اند و وزن های جدیدی نیز پدید آمده. اما باید به دو نکته توجه داشت. اولاً تا کنون بیشتر وزن های زیبا معرفی شده اند و شعرای قدیم ، تقریباً تمام حالات ممکن برای موزون کردن شعر را به کار برده اند ، ثانیاً ابداع یک وزن باید طبق اصول شعر باشد و نه اینکه هر چیزی به ذهنمان رسید (و خیال کردیم اهنگین است) تصور کنیم که وزن اختراع کرده ایم
اما در کل میشود وزن و قالب جدید برای شعرها معرفی کرد و به شخصه از اینکه یک شاعر خود را در حصار قرار دهد استقبال نمیکنم. برای نمونه ، می بینیم که در مداحی ها وزن هایی استفاده میشود که شاید برخی از آنها جدید باشند یا اینکه تغییر شکل یافتهء وزن های قدیمی باشند. پس در کل پاسخ این سؤال مثبت است ، اما به شرطی که طبق اصول باشد
پایان خلاصه جلسات
...سپاس....
سلام و خسته نباشید خدمت آقای رضا
واقعا ممنون بابت این تایپیک
بسیار استفاده کردم
سوالی که داشتم اینه که آیا میشه با گوش وزنو تشخیص داد؟ یادمه معلم پیش دانشگاهی ما بهمون می گفت که تا آخر ترم با گوش وزنو تشخیص میدید ولی این اتفاق نیافتاد
هر چند منم تمرین زیاد نکردم
اگر اجازه هست منم سوالاتمو بفرستم
سلام به شما
خواهش میکنم. بله ، نه تنها میشود وزن را با گوش تشخیص داد ، بلکه اصولاً تشخیص وزن از راه شنیدن است. در واقع این حس شنیداری است که یک کلمات را میشنود و آهنگین یا غیر آهنگین بودن آن را تشخیص میدهد ، اما خب تشخیص این آهنگ در بین افراد مختلف متفاوت است
خواندن اشعار مختلف در یادگیری وزن شعر کمک بسیاری میکند. به نظرم تمرین ها را انجام بدهید ، اگر وقت کافی ندارید ، بفرمائید تا چند مورد خاص را به شما بگویم تا فقط همان ها را انجام بدهید که به تشخیص وزن کمک میکند
هر سؤالی هم دارید بپرسید ، بنده پاسخ خواهم داد. فقط نظر من این است که ابتدا بخش هایی را که ابهام دارید بپرسید و سؤال های تکمیلی را بگذارید برای بعد از انجام تمرین ها
به نام خدا
با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
چرا ای شاعر زیبا سخن دیگر کلاس نیست؟!
مشکلاتی پیش آمد از جمله نبود برخی کاربران و قالب جدید سایت که در ابتدا مشکلات زیادی بوجود آورد ، خود من هم کمی شرایط روحی نابسامانی دارم
با این حال به روی چشم. در اولین فرصت کلاس ها را ادامه خواهم داد
:Moshtagh:
چشم ، کلاس ها دوباره برگزار خواهد شد
هر پنجشنبه ساعت 9 شب
البته اطلاع رسانی آن با شما :Nishkhand:
سلام به تمام کاربران گرامی
البته سلامی همراه با شرمندگی از تک تک شما
چندین بار گفتم این پنجشنبه کلاس برگزار میشود ولی هر بار خلف وعده کردم
نمیگویم وقت نداشتم. چرا از نظر زمانی وقت داشتم اما آموزش دادن فکر آزاد و تمرکز میخواهد و شما کم و بیش مشکلات مرا میدانید
لذا از نظر روحی و ذهنی آماده نبودم ، ولی خب این هم توجیه خوبی برای بدقولی نیست
وقتی فکر میکنم می بینم هرطوری بود باید کلاس ها را سر نظم و برنامه ادامه می دادم
واقعاً نمی دانم چگونه بدقولی های خودم را جبران کنم و چطور از خجالت شما سروران بیرون بیایم
فقط میتوانم به بزرگواری و گذشت شما دلخوش باشم و بر همین مبنا از شما بخواهم عذرخواهی مرا بپذیرید :Gol:
با نام و یاد خدا جلسه ششم را خدمت شما عزیزان ارائه میکنم
این جلسه انشاالله شروعی باشد برای ادامهء منسجم کلاس ها
بنام خدایی که زیباست و زیبایی را دوست دارد
(( جلسه ششم ))
انواع قالب شعر
(بخش اول)
سلام دوباره به تمام دوستان گرامی
در این جلسه انشاالله با انواع وزن و قالب در شعر فارسی آشنا میشویم
---------------------------------------------------------
(( غزل ))
تعداد ابیات = بین 5 تا 10 بیت
موضوع = عشق ، مدح
روش ایجاد قافیه:
--------------@ ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------------------------------------------------
(( قصیده )) = غزل بلند
تعداد ابیات = بین 15 تا 60 بیت
موضوع = مدح ، ذم ، افتخار ، حماسه
روش ایجاد قافیه:
--------------@ ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------------------------------------------------
(( قطعه )) = قصیدهء بریده شده
تعداد ابیات = بین 2 تا 50 بیت
موضوع = اخلاق ، تعلیم ، مدح ، مناظره
روش ایجاد قافیه:
---------------- ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------------------------------------------------
(( مثنوی ))
تعداد ابیات = -----------
موضوع = عشق ، حماسه ، تاریخ ، اخلاق ، عرفان
روش ایجاد قافیه:
--------------@ ////// --------------@
--------------& ////// --------------&
--------------$ ////// ---------------$
-------------% ////// --------------%
---------------------------------------------------------
ادامه در پست بعد.....
.....ادامه جلسه ششم
---------------------------------------------------------
(( دو بیتی ))
تعداد ابیات = 2 بیت
موضوع = عشق ، عرفان (معمولاً با سوز و گداز)
وزن = آزاد است ، اما بطور معمول از این وزن استفاده میشود: مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل
روش ایجاد قافیه:
--------------@ ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------------------------------------------------
(( رباعی ))
تعداد ابیات = 2 بیت
موضوع = عشق ، فلسفه (با درون مایه قوی)
وزن =لا حول و لا قوة الّا بالله
روش ایجاد قافیه:
--------------@ ////// --------------@
---------------- ////// --------------@
---------------------------------------------------------
(( رباعیِ مُصَرَّع ))
اگر در یک رباعی ، مصرع سوم نیز با سایر مصرع ها هم قافیه باشد ، به آن رباعی مُصَرَّع میگویند
روش ایجاد قافیه:
--------------@ ////// --------------@
--------------@ ////// --------------@
---------------------------------------------------------
نکته:
یک روش در تشخیص دوبیتی از رباعی این است که دو بیتی با هجای کوتاه آغاز میشود و رباعی با هجای بلند
ادامه در پست بعد.....
.....ادامه جلسه ششم
فعلاً همین تعداد کافی است
انشاالله در جلسهء بعد سایر قالب های شعر را معرفی خواهم کرد
تمرین:
برای هر کدام از قالب های معرفی شده ، 2 شعر را در تاپیک قرار بدهید
برای اشعار بلند ، نیازی نیست تمام شعر را بیاورید ، فقط چند بیت از آن بنویسید بطوری که قابل تشخیص باشد
پایان جلسه ششم
به نام خدا
با سلام و عرض ادب و تشکر بابت شروع مجدد آموزش
چو مرد رهرو اندر راه حق ثابت قدم گردد
وجود غیر حق در چشم توحیدش عدم گردد
کمر بندد قلم کردار سر در پیش و لب برهم
به هر حرفی که پیش آید به تارک چون قلم گردد
ز چوگان ملامت نادر آن کس روی برتابد
که در راه خدا چون گوی سرتاسر قدم گردد
سم یکران سلطان را درین میدان کسی بیند
که پیشانی کند چون میخ و همچون نعل خم گردد
****
روزی که زیر خاک تن ما نهان شود
وانها که کردهایم یکایک عیان شود
یارب به فضل خویش ببخشای بنده را
آن دم که عازم سفر آن جهان شود
بیچاره آدمی که اگر خود هزار سال
مهلت بیابد از اجل و کامران شود
هم عاقبت چو نوبت رفتن بدو رسد
با صدهزار حسرت از اینجا روان شود
فریاد از آن زمان که تن نازنین ما
بر بستر هوان فتد و ناتوان شود