ضرورت تحصیل بانوان

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ضرورت تحصیل بانوان

[="Navy"]با عرض سلام و ادب خدمت کارشناسان محترم سایت

با توجه به سخن حضرت زهرا(س) بهترین حالت برای زن این است که نه او نامحرمی را ببیند و نه نامحرمی او را

شخصا با اشتغال خانم ها مخالف هستم,اما موضوع تحصیل چگونه است؟با توجه به اینکه فعلا محیط مجزا برای تحصیل بانوان نداریم,وآموزش مجازی هم برای همه ی رشته ها وجود ندارد,عده ای اصرار دارند که تحصیل برای خانم ها تکلیف نیست ,حتی اگر تکلیف نباشد,خانمی که علاقه مند به تحصیل است(فقط تحصیل وقصد اشتغال ندارد),با توجه به اینکه فعلا دانشگاه مخصوص بانوان نداریم,جز دانشگاه الزهرا که رشته های پزشکی را شامل نمی شود,با این اوصاف,خانمی که با حفظ ضوابط اخلاقی وعرفی وشرعی در دانشگاه مختلط ادامه تحصیل می دهد, از منظر دین کار اشتباهی را مرتکب شده؟[/]

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد حامی

با سلام و احترام خدمت شما و همراهان اين تاپيك
پاسخ به اين سؤال را در ضمن نكات زير بيان مي كنم:
1- براي اين كه بدانيم نظر اسلام درباره يك موضوع چيست يا بايد متخصص در دين باشيم و يا بايد به متخصصان رجوع كنيم.
2- روايات معتبر و آيات قرآن و عقل از مهم ترين منابع استنباط دستورات و قوانين اسلام است.
3- متخصصان دين روايات و آيات را در كنار هم مي بينند و نظر نهايي را بيان مي كنند.
4- طبق نظر متخصصان دين رعايت عفاف و حيا براي مرد و زن لازم است. ولي چون زن رسالت مادري و فرزندپروري دارد كه از مرد اين كار بزرگ ساخته نيست. از سويي در ارتباط با نامحرم آسيب پذيرتر است و نفقه او بر پدر و بعد بر شوهرش واجب است اصل اين است كه زن كارش متمركز بر خانواده و خانه باشد و پدر و شوهر نيز متوجه رسالت خطير او باشند.
5- از آنجا كه زنان براي رفع نيازهاي جسمي، رواني، رفاهي و درماني خود نياز به كمك گرفتن از ديگران دارند اسلام زنان را تشويق مي كند كه با ورود به حرفه ها و تخصص هايي مانند مامايي، تخصص زنان و زايمان، پرستاري، مشاوره، تدريس و رانندگي و...كاري كنند لازم نباشد زن با مرد بيگانه در ارتباط باشد.
6- بنابراين ضرورت ايجاب مي كند زنان در زمان هايي وارد اجتماع و مناصب و مشاغل اجتماعي شوند ولي ارتباط شغلي و تحصيلي و درماني و... نامحرمان بايد در حد ضرورت و با رعايت حدود شرعي باشد. در جنگ احد ضرورت ايجاب مي كرد كه برخي از زنان از زخميان پرستاري كنند و يا زماني ضرورت ايجاب كرد كه خود حضرت زهرا و حضرت زينب براي حفظ دين با رعايت كامل عفاف به نامحرم تذكراتي بدهند و امر به معروف و نهي از منك
7- دولت اسلامي و مؤمنان با امر به معروف و نهي از منكر وظيفه دارد بستر عفاف و حياي اجتماعي را در جامعه پياده كند ولي اگر به هر دليلي در محل كاري يا دانشگاهي يا سازمان يا بيمارستاني حريم محرم و نامحرم رعايت نمي شود وظيفه زن اين است براي حفظ حيا عفاف فردي و اجتماعي آنجا وارد نشود.
8- بالاترين اهرم در گناهان تقواي دروني افراد است. يعني دولت نمي تواند براي هركس يك ناظر بگذارد. پرستاري كه شيفت شبش با پزشك نامحرمي است كه حريم ها را رعايت نمي كند و يا از او درخواست نامشروع مي كند اگر با تذكر به او و يا مسؤول بيمارستان موفق مرزبندي بين نامحرم و خود نشد. حفظ عفاف و دينش مهم تر است از خدمت در شغل دلخواهش است. خداوند در قرآن وعده داده كه اگر ما تقوا پيشه كنيم از جايي كه گمان نمي كنيم رزق و روزي و اسباب آرامش ما را فراهم مي كند.
9- متأسفانه به دلائل مختلف از جمله كم كاري دولت و مسؤولان و مربيان و رسانه ها و والدين، احساس ارزشمندي ما افت پيدا كرده است و تلاش مي كنيم اين احساس را با وسائل تجملاتي و پرستيژدار جبران كنيم اسراف، مدگرايي غربي و كوركورانه، و مدرك گرايي و شغل اجتماعي براي زن (بدون نياز) از بلاهاي اين عصر است كه شعاع آن مرد و زن را گرفته است. عده كمي هستند كه متناسب با شخصيت، ذوق و استعداد و نيازهاي فردي و اجتماعي دنبال تحصيل باشند. افراد زيادي مدركي مي گيرند كه احساس نكنند در جامعه از ديگران عقب افتاده اند. دختران كه در سن خاصي بهار خواستگاري برايشان به شمار مي رود و يا زناني كه وظيفه فرزندپروري را دارند اگر اسير سيل مدرك گرايي و داشتن شغل اجتماعي بدون نياز شوند هزينه هاي معنوي و مادي زيادي مي كنند. در حالي كه يك حساب ساده مي تواند به ما بگويد كه ما در قبال مثلا از دست دادن فرصت ازدواج يا امنيت نوزاد چيز زيادي به دست نياورده ايم.
10- همه ديده ايم كه خانمي كه ذوق و استعداد خود را ( نويسندگي، خياطي، آشپزي، طراحي و...)دنبال كرده است و تحصيلات كلاسيك بالايي هم نداشته است موفقيت هاي فردي و اجتماعي زيادي كسب كرده است و به خاطر رشته خود اطلاعات خود را هم با مطالعه بالا برده است و برخلاف افرادي كه فقط براي مدرك گرايي وارد كار يا تحصيل مي شوند،
رضايت شغلي، تحصيلي و زندگي بالايي دارد.
11- اگر چه دو شغل داشتن يك فرد يا شاغل بودن زن و شوهر از نظر شرعي ايرادي ندارد ولي اخلاق ايجاب مي كند كه با تسهيم مشاغل كاري كنيم كه پسران و مردان كه لازم است نفقه بدهند شاغل شوند. زني كه نفقه اش را شوهرش مي دهد اگر فرصت شغلي خود را به مردي بدهد كه لازم است نفقه بدهد از نظر اخلاقي كار بسيار پسنديده اي كرده است و مانع بسياري از مفاسد اخلاقي شده است و قطعا اجر زيادي دارد.
12- طبيعتا نكات اخلاقي و شرعي يادشده براي افرادي كه گرايش به زندگي ديني دارند و با تفكر دين را پذيرفته اند، حتي اگر برخلاف ميلشان هم باشد مهم است و تلاش مي كنند در زندگي اعمال كنند. جالب اين جاست كه غالبا افرادي كه قوانين اسلام درباره رعايت حدود محرم و نامحرم را رعايت نمي كنند و اعتقاد جدي به آنها ندارند اشكال مي كنند.

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

حامی;793949 نوشت:
اسراف، مدگرايي غربي و كوركورانه، و مدرك گرايي و شغل اجتماعي براي زن (بدون نياز) از بلاهاي اين عصر است

يكي از اساتيد دانشگاه تهران مي گفت بنده هميشه در دانشگاه مي گويم «مدرك جويان عزيز». از واژه «دانشجويان عزيز» فقط براي افرادي خاص استفاده مي كنم[/]

[="Blue"]

حامی;793956 نوشت:
يكي از اساتيد دانشگاه تهران مي گفت بنده هميشه در دانشگاه مي گويم «مدرك جويان عزيز»

سلام
در حال حاضر در سراسر کشور در دانشگاه های دولتی می توان با یک آزمون ورودی بسیار راحت به تحصیل در رشته دین پژوهی پرداخت، یک مدرکی دارد ولی مدرکش بودن و نبودنش فرقی ندارد. اصلا بنا را بر این گذاشته اند که فقط آندسته از دانشجویانی که عطش علوم مذهبی دارند اینجا بیایند و خودشان هم بارها می گویند در اینجا از مدرک خبری نیست. مدرک گرایی را ما زیر پا می گذاریم و .....

حالا ببینید، سری بزنید ببینید چند نفر طالب دارد؟ چند نفر میروند . از آنهمه دانشجو چه تعداد برای اینکه کلام وفقه بخوانند، تاریخ اسلام بخوانند، حدیث شناسی بخوانند و .... سر و دست می شکنند مثل کنکور
و چه تعداد وقتی میروند آن را به سرانجام می رسانند!!
وسط کار می گویند اینجا که مدرک ندارد ما هم که معطل کردیم خودمان را!!! دیگر نمی آییم. در حالی که اکثر کلاس هایش اختلاط ندارد فقط کلاس های اساتید خیلی مهم که از قم می آیند را در شبستان مسجد برگزار می کنند. آقایان یک سمت و خانم ها سمت دیگر می نشینند. و اکثر اوقات یکدیگر را حتی نمی بینند

مدرک گرایی حرف اول را می زند و علم دوستی ......[/]

[="Tahoma"][="DarkGreen"]

حامی;793949 نوشت:
طبق نظر متخصصان دين رعايت عفاف و حيا براي مرد و زن لازم است. ولي چون زن رسالت مادري و فرزندپروري دارد كه از مرد اين كار بزرگ ساخته نيست. از سويي در ارتباط با نامحرم آسيب پذيرتر است و نفقه او بر پدر و بعد بر شوهرش واجب است اصل اين است كه زن كارش متمركز بر خانواده و خانه باشد و پدر و شوهر نيز متوجه رسالت خطير او باشند.


پنچر شدن احساس ارزشمندي

اگر مادر خود را مربي نديد و نقش خود را به خانه دار صرف تنزل داد و


اگر شوهر هم او را اين طور ديد اول مصيبت است
اين كه زنان زيادي اين روزها دنبال مدرك ( نه علم ) هستند
به دليل احساس پوچي دروني و احساس پوچي دميده شده در آنها از سوي القائات شخصي، شوهر و والدين، خويشاوندان و جامعه و رسانه و دشمن است.
از ديد اسلام زن استاد دانشگاه خانواده، مدير منزل و خانواده دار است نه خانه دار.

منبع: صد هزاران دام و دانه است اي خدا

[/]

[="Navy"]

حامی;793949 نوشت:
با سلام و احترام خدمت شما و همراهان اين تاپيك
پاسخ به اين سؤال را در ضمن نكات زير بيان مي كنم:
1- براي اين كه بدانيم نظر اسلام درباره يك موضوع چيست يا بايد متخصص در دين باشيم و يا بايد به متخصصان رجوع كنيم.
2- روايات معتبر و آيات قرآن و عقل از مهم ترين منابع استنباط دستورات و قوانين اسلام است.
3- متخصصان دين روايات و آيات را در كنار هم مي بينند و نظر نهايي را بيان مي كنند.
4- طبق نظر متخصصان دين رعايت عفاف و حيا براي مرد و زن لازم است. ولي چون زن رسالت مادري و فرزندپروري دارد كه از مرد اين كار بزرگ ساخته نيست. از سويي در ارتباط با نامحرم آسيب پذيرتر است و نفقه او بر پدر و بعد بر شوهرش واجب است اصل اين است كه زن كارش متمركز بر خانواده و خانه باشد و پدر و شوهر نيز متوجه رسالت خطير او باشند.
5- از آنجا كه زنان براي رفع نيازهاي جسمي، رواني، رفاهي و درماني خود نياز به كمك گرفتن از ديگران دارند اسلام زنان را تشويق مي كند كه با ورود به حرفه ها و تخصص هايي مانند مامايي، تخصص زنان و زايمان، پرستاري، مشاوره، تدريس و رانندگي و...كاري كنند لازم نباشد زن با مرد بيگانه در ارتباط باشد.
6- بنابراين ضرورت ايجاب مي كند زنان در زمان هايي وارد اجتماع و مناصب و مشاغل اجتماعي شوند ولي ارتباط شغلي و تحصيلي و درماني و... نامحرمان بايد در حد ضرورت و با رعايت حدود شرعي باشد. در جنگ احد ضرورت ايجاب مي كرد كه برخي از زنان از زخميان پرستاري كنند و يا زماني ضرورت ايجاب كرد كه خود حضرت زهرا و حضرت زينب براي حفظ دين با رعايت كامل عفاف به نامحرم تذكراتي بدهند و امر به معروف و نهي از منك
7- دولت اسلامي و مؤمنان با امر به معروف و نهي از منكر وظيفه دارد بستر عفاف و حياي اجتماعي را در جامعه پياده كند ولي اگر به هر دليلي در محل كاري يا دانشگاهي يا سازمان يا بيمارستاني حريم محرم و نامحرم رعايت نمي شود وظيفه زن اين است براي حفظ حيا عفاف فردي و اجتماعي آنجا وارد نشود.
8- بالاترين اهرم در گناهان تقواي دروني افراد است. يعني دولت نمي تواند براي هركس يك ناظر بگذارد. پرستاري كه شيفت شبش با پزشك نامحرمي است كه حريم ها را رعايت نمي كند و يا از او درخواست نامشروع مي كند اگر با تذكر به او و يا مسؤول بيمارستان موفق مرزبندي بين نامحرم و خود نشد. حفظ عفاف و دينش مهم تر است از خدمت در شغل دلخواهش است. خداوند در قرآن وعده داده كه اگر ما تقوا پيشه كنيم از جايي كه گمان نمي كنيم رزق و روزي و اسباب آرامش ما را فراهم مي كند.
9- متأسفانه به دلائل مختلف از جمله كم كاري دولت و مسؤولان و مربيان و رسانه ها و والدين، احساس ارزشمندي ما افت پيدا كرده است و تلاش مي كنيم اين احساس را با وسائل تجملاتي و پرستيژدار جبران كنيم اسراف، مدگرايي غربي و كوركورانه، و مدرك گرايي و شغل اجتماعي براي زن (بدون نياز) از بلاهاي اين عصر است كه شعاع آن مرد و زن را گرفته است. عده كمي هستند كه متناسب با شخصيت، ذوق و استعداد و نيازهاي فردي و اجتماعي دنبال تحصيل باشند. افراد زيادي مدركي مي گيرند كه احساس نكنند در جامعه از ديگران عقب افتاده اند. دختران كه در سن خاصي بهار خواستگاري برايشان به شمار مي رود و يا زناني كه وظيفه فرزندپروري را دارند اگر اسير سيل مدرك گرايي و داشتن شغل اجتماعي بدون نياز شوند هزينه هاي معنوي و مادي زيادي مي كنند. در حالي كه يك حساب ساده مي تواند به ما بگويد كه ما در قبال مثلا از دست دادن فرصت ازدواج يا امنيت نوزاد چيز زيادي به دست نياورده ايم.
10- همه ديده ايم كه خانمي كه ذوق و استعداد خود را ( نويسندگي، خياطي، آشپزي، طراحي و...)دنبال كرده است و تحصيلات كلاسيك بالايي هم نداشته است موفقيت هاي فردي و اجتماعي زيادي كسب كرده است و به خاطر رشته خود اطلاعات خود را هم با مطالعه بالا برده است و برخلاف افرادي كه فقط براي مدرك گرايي وارد كار يا تحصيل مي شوند،
رضايت شغلي، تحصيلي و زندگي بالايي دارد.
11- اگر چه دو شغل داشتن يك فرد يا شاغل بودن زن و شوهر از نظر شرعي ايرادي ندارد ولي اخلاق ايجاب مي كند كه با تسهيم مشاغل كاري كنيم كه پسران و مردان كه لازم است نفقه بدهند شاغل شوند. زني كه نفقه اش را شوهرش مي دهد اگر فرصت شغلي خود را به مردي بدهد كه لازم است نفقه بدهد از نظر اخلاقي كار بسيار پسنديده اي كرده است و مانع بسياري از مفاسد اخلاقي شده است و قطعا اجر زيادي دارد.
12- طبيعتا نكات اخلاقي و شرعي يادشده براي افرادي كه گرايش به زندگي ديني دارند و با تفكر دين را پذيرفته اند، حتي اگر برخلاف ميلشان هم باشد مهم است و تلاش مي كنند در زندگي اعمال كنند. جالب اين جاست كه غالبا افرادي كه قوانين اسلام درباره رعايت حدود محرم و نامحرم را رعايت نمي كنند و اعتقاد جدي به آنها ندارند اشكال مي كنند.

با سلام وبا تشکر از توضیحات بسیار خوب شما[/]

[="Navy"]

زینبیون;793959 نوشت:

سلام
در حال حاضر در سراسر کشور در دانشگاه های دولتی می توان با یک آزمون ورودی بسیار راحت به تحصیل در رشته دین پژوهی پرداخت، یک مدرکی دارد ولی مدرکش بودن و نبودنش فرقی ندارد. اصلا بنا را بر این گذاشته اند که فقط آندسته از دانشجویانی که عطش علوم مذهبی دارند اینجا بیایند و خودشان هم بارها می گویند در اینجا از مدرک خبری نیست. مدرک گرایی را ما زیر پا می گذاریم و .....

حالا ببینید، سری بزنید ببینید چند نفر طالب دارد؟ چند نفر میروند . از آنهمه دانشجو چه تعداد برای اینکه کلام وفقه بخوانند، تاریخ اسلام بخوانند، حدیث شناسی بخوانند و .... سر و دست می شکنند مثل کنکور
و چه تعداد وقتی میروند آن را به سرانجام می رسانند!!
وسط کار می گویند اینجا که مدرک ندارد ما هم که معطل کردیم خودمان را!!! دیگر نمی آییم. در حالی که اکثر کلاس هایش اختلاط ندارد فقط کلاس های اساتید خیلی مهم که از قم می آیند را در شبستان مسجد برگزار می کنند. آقایان یک سمت و خانم ها سمت دیگر می نشینند. و اکثر اوقات یکدیگر را حتی نمی بینند

مدرک گرایی حرف اول را می زند و علم دوستی ......

با سلام, در مورد حوزه دانشجویی متاسفانه اطلاع رسای ها بسیار ضعیف است,مثلا خود بنده سال های آخر دانشگاه به طور بسیار تصادفی متوجه شدم دانشگاهمان حوزه دانشجویی دارد,و موضوع دیگر اینکه ظرفیت حوزه دانشجویی بسیارکم است,خود بنده وقتی پذیرش شدم,بسیاری از دوستانم که آنها نیز امتحانشان را خوب داده بودند,فقط به خاطر کم بودن ظرفیت پذیرفته نشدند,بنده به چشم دیده ام بسیاری از دانشجویانی که ظاهرا مذهبی نیستند,گرایش وتمایل زیادی به شناختن اصول واقعی اسلام دارند,ولی متاسفانه زمینه وبستر مناسب وکافی برای جذب اینها وجود ندارد[/]

[="Blue"]

saharandishe;794023 نوشت:
و موضوع دیگر اینکه ظرفیت حوزه دانشجویی بسیارکم است,خود بنده وقتی پذیرش شدم,بسیاری از دوستانم که آنها نیز امتحانشان را خوب داده بودند,فقط به خاطر کم بودن ظرفیت پذیرفته نشدند,بنده به چشم دیده ام بسیاری از دانشجویانی که ظاهرا مذهبی نیستند,گرایش وتمایل زیادی به شناختن اصول واقعی اسلام دارند,ولی متاسفانه زمینه وبستر مناسب وکافی برای جذب اینها وجود ندارد

سلام
حالا با این اوصاف و کمبود ظرفیت خیلی ها وسط کار همه کلاس ها را رها می کنند و می روند توجیه شان هم این است که مدرک که نمی دهند ما خودمان را معطل کرده ایم!!!!!
مدیر حوزه ما فریادش بلند شده از بس نیمه کاره رها می کنند
برای اساتید ساعتی n تومان می پردازند اینها همه از بیت المال است آن دوستان گرامی اینها را در نظر نمی گیرند. حق دیگران را هم ضایع می کنند آنها بروند کنار یکی دیگر می آید[/]

موضوع قفل شده است