جمع بندی آيا ائمه شيعه مثل ائمه اهل سنت ، قرائات خارج مصحف عثمان را تجويز كرده اند؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آيا ائمه شيعه مثل ائمه اهل سنت ، قرائات خارج مصحف عثمان را تجويز كرده اند؟

سلام

همانطور كه در احاديث صحيح اهل سنت آمده كه قران بر 7 حرف نازل شده است و بر اين اساس ائمه اهل سنت مانند امام مالك و امام احمد و... فتوا به جواز قرائات خارج مصحف داده اند :

، فقال الزركشي في البرهان ج 1 ص 222: قال:
وذكر ابن وهب في كتاب الترتيب من (جامعه) قال: قيل لمالك:
أترى أن تقرأ مثل ما قرأ عمر بن الخطاب (فامضوا إلى ذكر الله)؟!
قال: جائز، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أنزل القرآن على سبعة أحرف فاقرؤوا ما تيسر منه)، ومثل (يعلمون) و (تعلمون)؟ قال مالك: لا أرى باختلافهما بأسا .

فقيه بزرگ وامام زمان خويش وشيخ الاسلام بقول ذهبي ، ابن قدامه حنبلي درقرن ششم در كتاب معروف خودش چنين نوشته :

وَكَانَ الصَّحَابَةُ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ - قَبْلَ جَمْعِ عُثْمَانَ الْمُصْحَفَ يَقْرَءُونَ بِقِرَاءَاتٍ لَمْ يُثْبِتْهَا فِي الْمُصْحَفِ، وَيُصَلُّونَ بِهَا، لَا يَرَى أَحَدٌ مِنْهُمْ تَحْرِيمَ ذَلِكَ، وَلَا بُطْلَانَ صَلَاتِهِمْ بِهِ .المغني

حال سوال من :

آيا از ائمه شيعه چنين جوازي وارد شده است ؟!

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عمار

[=arial]با سلام و ادب
آنچه از سخنان ائمه علیهم السلام مشاهده می شود منع خواندن دیگر قرائات می باشد. به چند نمونه از این دست روایات اشاره میکنم:
امام صادق(ع) می‌فرمايد: «قرآن بر حرف واحد و از نزد خداى واحد نازل گشته است».(1)منظور نفى قرائت‌هاى متداولى است كه مردم آنها را متواتر از پيامبر(ص) پنداشته‌اند. امام چنين مطلبى را انكار می‌كند؛ زيرا قرآن به نصّ واحد نازل شده است. اما اختلاف لهجه‌ها از طرف امام نفى نمی‌شود.(2)
3. سالم بن سلمه گويد: شخصى در محضر امام صادق(ع) آياتى از قرآن را قرائت‏ كرد و به‌طورى كه من شنيدم، قرائت او غير از قرائت ديگر مردم بود. آن‌حضرت به وى گفت: «از اين قرائت خوددارى كن و همان‌گونه كه مردم می‌خوانند تو هم بخوان».(3) شايد اين شخص بر حسب تفنّن قرّاء، قرآن را به‌وجوه مختلف قرائت كرده است و از آن‌جا كه اين قبيل قرائت‌ها، به منزله بازى با نص قرآن كريم است، امام وى را نهى كرده است و دستور داده كه همان قرائت معروفى را كه عموم مسلمانان ملتزم به آن هستند اختيار كند.(4)
4. سفيان بن السمط می‌گويد: در مورد تنزيل قرآن از امام صادق(ع) پرسيدم، که فرمود: «همان‌گونه كه آموخته‌ايد، بخوانيد».(5) وى از نص اصلى كه براى نخستين‌بار نازل شده سؤال كرده است؛ و امام پاسخ می‌دهد كه نص اصلى همان است كه امروز ميان مسلمانان متداول است و سینه به سینه و نسل به نسل از پيامبر(ص) فرا گرفته‌اند، بخوانند.

1. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ‏4، ص 665 – 665، قم، دار الحدیث، چاپ اول، ‏1429ق. [=arial]2. علوم قرآنى، ص 220.

[=arial]3. الكافی، ج ‏4، ص 671 – 672.

[=arial] [=arial] 4. علوم قرآنى، ص 221.

[=arial] [=arial] 5. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج ‏6، ص 163، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.

[=arial]

عمار;807152 نوشت:
امام صادق(ع) می‌فرمايد: «قرآن بر حرف واحد و از نزد خداى واحد نازل گشته است».(1)منظور نفى قرائت‌هاى متداولى است كه مردم آنها را متواتر از پيامبر(ص) پنداشته‌اند. امام چنين مطلبى را انكار می‌كند؛ زيرا قرآن به نصّ واحد نازل شده است. اما اختلاف لهجه‌ها از طرف امام نفى نمی‌شود.(2)

با سلام

پس مثل ائمه تسنن چنين مجوزي ندادند كه بقرائات خارج مصحف عثمان (بقول ابن قدامه قرائات خارج مصحف و مختلف صحابه) بخوانيم ؟!

خیر البریه;807160 نوشت:
پس مثل ائمه تسنن چنين مجوزي ندادند كه بقرائات خارج مصحف عثمان (بقول ابن قدامه قرائات خارج مصحف و مختلف صحابه) بخوانيم ؟!

[=arial]با سلام
متن بالا جواب به همین سوال شما بود.
بنده با جستجویی که کردم به موردی برخورد نکردم. و بر عکس روایت های بالا برای رجوع به یک مصحف اشاره شده بود.

عمار;807200 نوشت:
[=arial]با سلام
متن بالا جواب به همین سوال شما بود.
بنده با جستجویی که کردم به موردی برخورد نکردم. و بر عکس روایت های بالا برای رجوع به یک مصحف اشاره شده بود.

با سلام

بنابراین ائمه شیعه در بحث قران بسیار شدیدتر از ائمه اهل سنت بوده اند تا هیچ تحریفی حتی در قرائت نیز صورت نگیرد .

خیر البریه;807270 نوشت:

با سلام

بنابراین ائمه شیعه در بحث قران بسیار شدیدتر از ائمه اهل سنت بوده اند تا هیچ تحریفی حتی در قرائت نیز صورت نگیرد .


با سلام
من متوجه نشدم
چرا سوال را مشروط به قرائات خارج از مصحف کردید؟

http://www.askdin.com/showthread.php?t=53630

انجا موضوع بسته شد و نشد بیشتر بحث شود. ( ما به الامتیاز قرائات مصحف عثمانی و ما به الامتیاز خود مصاحف )

و طاها;807370 نوشت:
چرا سوال را مشروط به قرائات خارج از مصحف کردید؟

سلام

بحث حروف سبعه ، قرائات خارج مصحف عثماني را هم شامل ميشود( چون بروايات صحاح سنت عثمان 6 حرف از 7 حرف قرآن را آتش زد)مانند آنچه كه بخاري در صحيحش از قرائات عمر آورده كه برخلاف مصحف عثمان ميخواند : فامضوا الي ذكر الله :‌

ويا قرائات ابن مسعود رض و ابودرداء و ....كه در مصحف فعلي نيست و.....

پرسش:
آيا از ائمه شيعه قرائات خارج از مصحف عثمان را تجويز كرده اند؟

پاسخ:
آنچه از سخنان ائمه علیهم السلام مشاهده می شود منع خواندن دیگر قرائات می باشد. به چند نمونه از این دست روایات اشاره میکنم:
امام صادق(ع) می‌فرمايد: «قرآن بر حرف واحد و از نزد خداى واحد نازل گشته است».(1)منظور نفى قرائت‌هاى متداولى است كه مردم آنها را متواتر از پيامبر(ص) پنداشته‌اند. امام چنين مطلبى را انكار می‌كند؛ زيرا قرآن به نصّ واحد نازل شده است. اما اختلاف لهجه‌ها از طرف امام نفى نمی‌شود.(2)
3. سالم بن سلمه گويد: شخصى در محضر امام صادق(ع) آياتى از قرآن را قرائت‏ كرد و به‌طورى كه من شنيدم، قرائت او غير از قرائت ديگر مردم بود. آن‌حضرت به وى گفت: «از اين قرائت خوددارى كن و همان‌گونه كه مردم می‌خوانند تو هم بخوان».(3) شايد اين شخص بر حسب تفنّن قرّاء، قرآن را به‌وجوه مختلف قرائت كرده است و از آن‌جا كه اين قبيل قرائت‌ها، به منزله بازى با نص قرآن كريم است، امام وى را نهى كرده است و دستور داده كه همان قرائت معروفى را كه عموم مسلمانان ملتزم به آن هستند اختيار كند.(4)
4. سفيان بن السمط می‌گويد: در مورد تنزيل قرآن از امام صادق(ع) پرسيدم، که فرمود: «همان‌گونه كه آموخته‌ايد، بخوانيد».(5) وى از نص اصلى كه براى نخستين‌بار نازل شده سؤال كرده است؛ و امام پاسخ می‌دهد كه نص اصلى همان است كه امروز ميان مسلمانان متداول است و سینه به سینه و نسل به نسل از پيامبر(ص) فرا گرفته‌اند، بخوانند.

پی نوشت ها:
1. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ‏4، ص 665 – 665، قم، دار الحدیث، چاپ اول، ‏1429ق.
2. علوم قرآنى،محمد هادی معرفت،التمهید،قم،1381ه ش, ص 220.
3. الكافی،همان، ج ‏4، ص 671 – 672.
4. علوم قرآنى،همان، ص 221.
5. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج ‏6، ص 163، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.

موضوع قفل شده است