آيا به نظر شما حجاب بايد اجباري باشد؟

تب‌های اولیه

1001 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

سلام علیکم...
حجاب امریست که در دین ما اسلام واجب است و در قرآن نوع آن آمده پس برای فرد مسلمان واجب است.....
اگر کسی مسلمان نیست برای او طبق دین خودش باید عمل شود.....
اما اینکه حجاب قانون باشد و همه باید به آن عمل کنند امریست که قانون گذار باید مشخص کند....
یا علی...

سلام دوستان
اولا واقعا از نتایج این نظر سنجی شگفت زده شدم.
فکر نمیکردم تو همچین سایتی که قاعدتا غالب مراجعه کنندگان بهش دارای اعتقادات مذهبی قوی هستند
اینهمه موافق اختیاری بودن حجاب داشته باشیم.و این منو خیلی خوشحال کرد
نظر من اینه که حجاب باید اختیاری باشه
اینکار نه تنها هیچگونه اسیبی به دین و ایمان مردم نمیزنه.بلکه برای دین و ایمان هم مفیده
حجاب اجباری باعث دور شدن قلب های اکثریت جامعه و خصوصا زنان و نسل جوان ما از دین میشه
اما اختیاری بودن اون .به ما نشون میده که دین زن رو محدود نمیکنه و ازادی اونو صلب نمیکنه.
چنین دینی قطعا قابل احترام و دوست داشتنی خواهد بود
اگر یک نگاهی به دور و بر خودمون بندازید هم صحت این گفته رو تایید میکنید
مثلا در اکثریت کشورهای اسلامی.حجاب یک امر شخصی و اختیاریه
مثل مالزی و ترکیه و لبنان و اندونزی و مصر و الجزایر وتونس و...
و اینکار هیچ اسیبی به دین و ایمان مردم نزده.چون دین رو در تعارض با خواسته های مردم نظیر آزادی و حقوق و حریم خصوصی و... قرار نداده
در حالی که در حکومتهایی که دین رو وسیله سرکوب و محدود کردن جامعه قرار دادن.اتفاقا بیشترین ضربه رو به دین زدند
چون دین رو در تعارض با خواسته های به حق مردم قرار دادن و اینکارشون هم باعث لکه دار کردن و بدنامی دین شده
و هم قلب های مردم رو از دین دور کرده

سلام
سوالي كه در نظرسنجي پرسيديد كلي بود.
آيا منظورتان در ايران است؟ يا منظور كلي داشتيد؟
در مورد سوال دومم بايد بگم كه خدا دين را اجبار نكرد.
ولي در مورد سوال اولتان: بله. موافقم كه اجباري باشد.
اول اينكه ما در كشور اسلامي زندگي مي كنيم. و قوانين آن هم بايد اسلامي باشد. حتي اگر كسي مسلمان هم نبود بايد قوانين را رعايت كند. يكي از قوانين هم حجاب است. اولين چيزي كه يك زن و حتي مرد مسلمان را مستثني مي كند حجابش است.
بعدم خود مردم با راي گيري و بدون اجبار موافقت كردند كه كشورشان جمهوري اسلامي شود. خب حالا هم به راي خودشون احترام بگذارند.

دوست عزیز
فقط محض اطلاع رسانی عرض شود که در ابتدای انقلاب حجاب هنوز اختیاری بود.
معمولا تو تلویزیون به مناسبت سالروز رای دادن مردم به جمهوری اسلامی.تصاویر اون رای گیری هارو هرساله نشون میدن
اگر دقت کنید.میبینید که زنان بی حجاب هم داخل رای گیری ها حضور دارند.

سلام :Gol:
حجاب حکم اسلامی و حافظ عفت و پاکی جامعه دینی است و ضرورت آن هم شرعی و هم عقلی است . این در مقام جعل حکم . اما در مقام اجرا کار فرهنگی بر کار انتظامی ارجحیت دارد هرچند برخورد با مصادیق بدحجابی و بی حجابی هم موجه است به نحوی که کار فرهنگی را تحت الشعاع قرار ندهد .
البته من بد حجابی را آشکار شدن آثار جو فرهنگی حاکم بر جامعه می دانم که ما بر بخش قابل توجهی از آن اثرگذار نیستیم .
بهترین کار احیاء تفکر تخاصمی با غرب است . همان کاری که غرب برای حفظ ارزشهای خود بر علیه ما انجام می دهد یعنی تبلیغات بی امان برای دشمن و زشت جلوه دادن اسلام .
با امید به تحول فکری در کارگزاران فرهنگی
موفق در پناه حق
:Gol:

سلام و درود :Gol:

به نظر من حجابی که پشتش اعتقاد نباشد به هیچ دردی نمیخورد
چرا؟؟؟

چون منتظر هر فرصت و غفلتی اند تا آن را کنار بگذارند
یا برای سفر به خارج از کشور هنوز به فرودگاه نرسیده....

همین جریاناتی که امروزه شاهد آن هستیم:Ghamgin:

یا با سپر چادر هر کاری دوست دارن میکنند !!!!!:Ghamgin:
و متاسفانه چادری های معتقد را هم بد نام می کنند

فقط از طریق فرهنگ سازی میشود آن اعقادات را بر گرداند
نه زور و اجبار

دوست عزیز فقط محض اطلاع رسانی عرض شود که در ابتدای انقلاب حجاب هنوز اختیاری بود. معمولا تو تلویزیون به مناسبت سالروز رای دادن مردم به جمهوری اسلامی.تصاویر اون رای گیری هارو هرساله نشون میدن اگر دقت کنید.میبینید که زنان بی حجاب هم داخل رای گیری ها حضور دارند.

سلام بر شما
بله من هم مشاهده نموده ام اما ان جمهوری اسلامی که مد نظرشون بود محقق نشد که هر
کاری که دلشون خواست انجام بدن!

مثلا در اکثریت کشورهای اسلامی.حجاب یک امر شخصی و اختیاریه مثل مالزی و ترکیه و لبنان و اندونزی و مصر و الجزایر وتونس و... و اینکار هیچ اسیبی به دین و ایمان مردم نزده.چون دین رو در تعارض با خواسته های مردم نظیر آزادی و حقوق و حریم خصوصی و... قرار نداده در حالی که در حکومتهایی که دین رو وسیله سرکوب و محدود کردن جامعه قرار دادن.اتفاقا بیشترین ضربه رو به دین زدند چون دین رو در تعارض با خواسته های به حق مردم قرار دادن و اینکارشون هم باعث لکه دار کردن و بدنامی دین شده و هم قلب های مردم رو از دین دور کرده

توجه داشته باشید که در اون کشورها مشروب فروشی هم موجود است!
اون مسلمونی چه سنخیتی با دین اسلام حال سنی یا شیعه داره؟
حالا درمورد اون سرکوبی هم که فرمودید عرض کنم خدمتتون که ادم یا مسلمونه یا نیست اگه دین اسلام را همین جوری قبول نکرده پس باید پایبند به اصول اونم باشه اگر نه طبق قانون
باهاش برخورد میشه چون که اکثریت محجبه هستند چه مرد چه زن.

موضوع تعارض با خواسته های مردم هم چیز مشخصیه:
حتما که منظور شما اینه که بله بعضی ها میخوان مسلمون باشن اما نمی خوان حجاب داشته
باشن.
یا میخوان مسلمون باشن ولی نماز بی خیال.

خوب یکدفعه باید دین و مذهب را ببوسن بزارن کنار دیگه.

دوستان دشمن هوشیار تر از همیشه دنبال راه و درزها میگرده تا دوباره مارو حمال و برده خودش
کنه و در اسارت ما را تبدیل به یک وسیله کنه نه انسان:Labkhand:
باور کنید تنها چیزی که تا به حال جلو دشمن را گرفته و نتونسته ازاری به ما برسونه همین اعتقادات . همبستگی . نماز . دین و عفت عمومی بر گرفته از حجاب ماست نه چیز دیگری.

دوستان هم اگر رای بر ازادی انتخاب حجاب دادند بر این اساس بوده که خود انها محجبه بودن
را انتخاب میکنند نه بی حجابی را!

در مورد قضیه برنامه ریزی دشمن من کاملا موافقم . غرب سعی میکنه آروم آروم عقاید خودشو به جامعه تحمیل کنه . اولین کارشم اینه که با سرمایه گذاری در سینماهای اونها بی بندوباری رو رواج میده . مثل فیلم هندی هیس - یا ترکیه ایه رجب یا چندین فیلم و سریال کره ای . جالب بدونید در سینمای سنتی اونها این مسئله بد بوده و هر زمان چنین چیزهایی ساخته میشده یک آمریکایی در پشت صحنه وجود داشته . حالا این قضیه هم شاید شروع اینه که مارو به سرنوشت بقیه دچار کنن .
فقط یه سوال مهم دارم که میخوام روشن جواب بدید ؟

فرض کنید شما قانونگذار مملکتید و هرچه بگید اجرا میشه . آیا حجابو اجباری میکنید یا نه . و اگه نه با این بی بندوباری در فیلم ها و مجلات و عکس ها چه می کنید ؟

سلام و درود مجدد :Gol:

اگر من قانون گذار بودم

اول جلوی بی حجابی در سینما و تلویزیون که زیر نظر بنده در حال فعالیت اند را میگرفتم

چون خواه ناخواه این افراد الگوی بعضی از جوانان و نوجوانان هستند
بعد فرهنگ سازی برای نسل آینده
یعنی از مدارس و دانشگاه ها شروع می کردم


حالا که قانون گذار نیستم!!!!! :Cheshmak:

به نظر من حجابی که پشتش اعتقاد نباشد به هیچ دردی نمیخورد چرا؟؟؟

سلام :Gol:
شما درست می فرمایید اما به درد کی نمی خوره ؟ به درد خودش یا به درد جامعه ؟
بله به درد خودش نمی خوره چون جبری است هرچند حجاب حکم تعبدی نیست که مستلزم قصد تقرب و نیت رضای خدا باشد و به هر نحو که حاصل شود امتثال امر است .
اما مطمئنا به درد جامعه می خورد چون جامعه ظاهر حجاب را می خواهد و کاری به نیت و انگیزه فرد محجبه ندارد .
موفق در پناه حق
:Gol:

سلام :Gol:

به نظر من حجابی که پشتش اعتقاد نباشد به هیچ دردی نمیخورد چرا؟؟؟

چون:

متاسفانه چادری های معتقد را هم بد نام می کنند

ولی این را هم قبول دارم بی حجابی مسری است

و ممکنه.....

سلام بر همگی دوستان و بزرگواران

سلام دوستان
اولا واقعا از نتایج این نظر سنجی شگفت زده شدم.
فکر نمیکردم تو همچین سایتی که قاعدتا غالب مراجعه کنندگان بهش دارای اعتقادات مذهبی قوی هستند

بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تبریک به سرکار عالیه برای ورود به این سایت :Gol:
بزرگوار
اولا قبلا هم به دوستان عرض کرده بودم من به شخصه این نظرسنجی رو کاملا مسخره می دونم که اتفاقا این نظرسنجی به بحث لطمه می زنه (چرایش بماند ولی اگر بخواهید توضیح می دهم) اتفاقا این سوال رو از آیت الله مکارم هم پرسیده بودند ایشان در اول جواب گفتند این سوال ،سوال اشتباهی است
اگر چرخی در سایت بزنید مطلع خواهید شد که این طور که شما گفتید غالب مراجعه کنندگان قاعدتا اعتقادات مذهبی قوی دارند نیست نظر افرادی رو که به اختیاری بودن حجاب رای داده اند در بقیه پست ها نگاه کنید ببینید این افراد از لحاظ اعتقادی قوی هستند!!!!!


اینهمه موافق اختیاری بودن حجاب داشته باشیم.و این منو خیلی خوشحال کرد
نظر من اینه که حجاب باید اختیاری باشه
اینکار نه تنها هیچگونه اسیبی به دین و ایمان مردم نمیزنه.بلکه برای دین و ایمان هم مفیده
حجاب اجباری باعث دور شدن قلب های اکثریت جامعه و خصوصا زنان و نسل جوان ما از دین میشه
اما اختیاری بودن اون .به ما نشون میده که دین زن رو محدود نمیکنه و ازادی اونو صلب نمیکنه.
چنین دینی قطعا قابل احترام و دوست داشتنی خواهد بود
اگر یک نگاهی به دور و بر خودمون بندازید هم صحت این گفته رو تایید میکنید
مثلا در اکثریت کشورهای اسلامی.حجاب یک امر شخصی و اختیاریه
مثل مالزی و ترکیه و لبنان و اندونزی و مصر و الجزایر وتونس و...
و اینکار هیچ اسیبی به دین و ایمان مردم نزده.چون دین رو در تعارض با خواسته های مردم نظیر آزادی و حقوق و حریم خصوصی و... قرار نداده
در حالی که در حکومتهایی که دین رو وسیله سرکوب و محدود کردن جامعه قرار دادن.اتفاقا بیشترین ضربه رو به دین زدند
چون دین رو در تعارض با خواسته های به حق مردم قرار دادن و اینکارشون هم باعث لکه دار کردن و بدنامی دین شده
و هم قلب های مردم رو از دین دور کرده

سرکار خانم فکر نکنید که اجباری بودن حجاب باعث بوجود اومدن چنین وضعی در کشور ما شده و این طوری که شما فرض می کنید نیست که کشورهایی مثل مالزی گلستون باشه اتفاقا من هم قبلا چنین دیدی نسبت به این کشورها داشتم تا اینکه جایی بودیم و یک فردی که از مالزی برگشته بود رو دیدم که دوست دوستم بود و من از اون شنیدم که اصلا چنین وضعی که ما درباره مالری فکر می کنیم نیست این از یه لحاظ
کامل بودن این طرح که حجاب رو همه رعایت کنن مستلزم وجود فرهنگ سازی خوب هم هست که متاسفانه به نظر می رسد در این زمینه کم کاری صورت گرفته حالا اینو از لحاظ سیاسی ش در نظر نگیرید شل گرفتن برخورد با بعضی از مسائل ترویج فساد به خصوص در زمان آقای خاتمی خیلی به این قسمت لطمه زد (شاید در بقیه جهات عالی باشند من فقط از این جهت این رو بررسی می کنم)
متاسفانه حتی ما در همون قسمت مورد بحث یعنی اجبار خیلی خیلی اشتباه کردیم فقط اسم اجبار رو حجاب وجود داره وگرنه کجا با یه خانمی که با این وضعیت ها حتی وارد ادارات می شود برخورد می کنند این کار اتفاقا هم از لحاظ فرهنگ و فرهنگ سازی و هم از لحاظ اجبار به این نوع طرح ها لطمه می زنه چون هم اسمش خراب می شه هم تاثیر نمی ذاره که باز اوج این اعمال رو در زمان آقای خاتمی شاهد بودیم
از طرف دیگه کشور ما به خاطر خیلی از مسائل که عنوان کردن آنها در این مبحث نمی گنجد از همه لحاظ مورد حمله بیگانگان قرار گرفته باور ندارید در این باره مطالعه کنید برای مثال نظریات "فوکو" رو یه نگاه بیندازید
اگر از این جهت بخواهیم دین رو مورد بررسی قرار بدیم که با خواسته های شهوانی مردم در تعارض است نباید در حکومت اجرا بشه که این کاملا حرف و منطقی اشتباهه چون اصلا خلق برای شهوت زاده نشده اند و اصلا در تعارض بودن دین با خواسته های افسار گسیخته شهوانی این نوع افراد یکی از نشانه های حقانیت دین است ( در صورت لزوم می توان در این مورد بحث کرد)
از سویی دیگر فکر می کنید دین برای فرد است یا برای جامعه یا برای هر دو ؟
اصلا معنای دین چیست و چرا آمد؟
جامعه از خود افراد ساخته شده یا مقوله ای جدای از خود افراد است؟
می دانید چند درصد از احکام دینی اسلام به فرد و چند درصد به جامعه مربوط می شود؟
تقریبا 80% احکام اسلامی ،احکام اجتماعی است
شما دین رو برای چی می خوای برای این که قاب کنی بزنی تو تاقچه؟
دوستان و سروران بنده هم نظرات جالبی داده اند که از آنها بسیار بسیار متشکرم البته من کسی نیستم
اگر دین برای مردم شناخته شده نباشه می توان از آن برای سرکوب استفاده کرد ولی اگر مردم با دین آشنا باشند چنین اتفاقی ممکن نیست شما هم سعی کنید از آن دسته ای باشید که با آشنایی کامل دارند و کلی گویی نکنید چون همین کلی گویی باعث بسیاری از انحرافات است
دیگه بحث رو کوتاه می کنم

والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین :Gol:

آیا با حجاب اجباری موافقید؟
IMAGE(http://img.tebyan.net/big/1388/12/11781627912222791367016524910611824571210.jpg)

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید محدوده سوال روشن شود که حجاب اجباری یعنی چه ؟ و منظور اجبار در کجا است ؟
یک وقت حجاب بعنوان یک امر عقلائی یا یک امر ایمانی و دینی مطرح است؛ یعنی من می خواهم به طرف مقابلم مسئله حجاب را یا بعنوان یک فکر و اندیشه جدید و برتر معرفی کنم که او هم آنرا بپذیرد، یا بعنوان امری ایمانی و الهی ابلاغ کنم که به آن ایمان بیاورد؛ بدیهی است که ابزار اجبار در این دو محدوده اساسا بی معنا است؛ نه اجبار در اندیشه و فکر؛ و نه اجبار در ایمان و باور، هیچکدام معنا ندارد و امکان پذیر نیست تا بگوئیم شما با آن مخالفید یا موافق ؟!
و یک وقت حجاب بعنوان یک قانون اجتماعی در نظر گرفته می شود؛ یعنی اینکه جدای از بحث اندیشه و ایمان، وارد جامعه ای می شویم که تحت قوانین خاصی اداره می شود و فرض ما بر این است که رعایت حجاب بعنوان یکی از قوانین اجتماعی در این جامعه تعریف شده و به تصویب رسیده است؛ در اینجا نیز سوال از اینکه آیا با حجاب اجباری موافقید یا مخالف سوال صحیحی نیست. زیرا اجبار در اینجا به معنای پایبندی و اصرار بر اجرای قانون است و مخالفت با اجرای قانون، نظری نیست که در میان افراد عاقل و فهمیده طرفدار داشته باشد.
قوانین، هنجارهایی هستند که توسط حکومتها به عنوان اصولی که شهروندان می بایست از آنها پیروی کنند تعریف و ارائه می شود. و هر شیوه رفتاری که قانون را نقض کند جرم محسوب می شود و حکومت علیه کسانی که از قوانین پیروی نمی کنند از ضمانت های اجرایی رسمی استفاده می کند.

مثال عرفی آن که مورد قبول و فهم همگان باشد را در قوانین راهنمائی و رانندگی می توان مشاهده کرد؛ مثلا در ایران قانون اینگونه وضع شده که اتومبیل ها از سمت راست حرکت می کنند؛ به هر دلیلی - خواه درست یا غلط - قانونگذار این سیستم را وضع کرده و به مرحله اجرا گذاشته است و پلیس راهنمائی و رانندگی ضامن اجرای آن بوده و با متخلفین برخورد می کند. اکنون تصور کنید گروهی بیایند و بگویند ما در انگلستان دیده ایم که اتومبیلها از سمت چپ حرکت می کنند، چرا ما را اجبار می کنید ؟ اگرنتیجه این بشود که باید هرکس آزاد باشد هر که خواست از راست حرکت کند و هر که خواست از چپ ! هرگز به نتیجه مطلوبی دست نمیابیم . تا زمانی که قانون این کشور حرکت از سمت راست است، اجبار در اجرای آن درست است و موافقت یا مخالفت گروه های اجتماعی نمی تواند در آن نقشی داشته باشد.
IMAGE(http://img.tebyan.net/big/1388/12/153351965311986731361308021541692084615.jpg)
مبنای وضع قوانین
در هر جامعه سالم و متمدنی مجموعه قوانینی حاکم می شود که به تناسب باور ها و عقائد افراد یا نخبگان آن جامعه، خاستگاه وضع آن قوانین متفاوت است؛ مثلا در یک جامعه قوانین کشور بر پایه نظام و اندیشه لیبرالی بنا می شود و در جامعه دیگر بر پایه نظام و اندیشه سوسیالیستی. خاستگاه این نظام ها هر چه باشد و بر هر اندیشه ای استوار باشد - خواه درست یا غلط - وقتی به مرحله قوانین حکومتی آن جامعه رسیدیم، بحث الزام و اجبار در اجرای قانون، امری بدیهی و معقول است . حال اگر خاستگاه قوانین جامعه ای، نظام و اندیشه اسلامی باشد و بر این اساس قوانین آن کشور تنظیم و تصویب شود، از لحاظ ضمانت اجرا، و الزام و اجبار در اجرای آن، با سایر قوانین تفاوتی ندارد، و اِعمال ابزار اجبار در اجرای این قوانین نیز امری بدیهی و معقول خواهد بود.
اگر بحث حجاب را در این مرحله نگاه کنیم که بعنوان یک قانون در حکومت اسلامی تصویب و ابلاغ شده است، اجبار در اجرای آن امری معقول بلکه لازم است. اینجا بحث اندیشه و ایمان نیست. اما باید مبانی و علت حجاب توسط خانواده ها ،مدارس و رسانه ها به خوبی تبیین شود. اگر کسی پرسید که آیا حجاب صحیح است یا خیر باید برای آن موضوع حجاب را روشن کرد . شما می توانید در سایت تبیان مطالب مناسبی پیرامون علت و چرایی حجاب مطالعه فرمائید.
برخی این روزها می گویند اجبار حجاب در ایران و به صورت یک قانون مانند اجبار بی حجابی در برخی کشور هاست .بهتر است سه نمای زیر را مطالعه کنید و خودتان قضاوت کنید که آیا واقعا چنین است :
نمای یكم: آمار ادیان
با نگاهی كوتاه به جمعیت كشورهای مختلف و درصد گستردگی ادیان می‌شود اولین تفاوت را دید. بنا به آمار، مردم جمهوری اسلامی ایران بیش از 98 درصد –یعنی اكثریت قریب به اتفاق- مسلمان هستند و حدود دو درصد دیگر مسیحی و یهودی و... به نظر می‌رسد انشای قانون بر اساس دستورات دینی كه تقریبا همه‌ی مردم، پیرو آن دین هستند امری طبیعی و مقبول است. اما در كشورهای دیگری كه منع حجاب كرده‌اند درصد اقلیت مذهبی متفاوت است. مثلا فرانسه بیش از 7 درصد مسلمان دارد و عجیب‌تر این كه تركیه بیش از 90 درصد مسلمان را در خود جای داده است!
ماجرای تركیه و كشف حجاب "آتا تركی"اش هم همان حكایت كشف حجاب رضا خانی ایران است كه در ایران ِ مسلمان شكست خورد اما در تركیه‌ی مسلمان موفق شد!(مدتی است تركیه قانون منع حجاب را برداشته اما هنوز مذهب این كشور لائیك است!)
داشتن پوشش در هیچ دینی منع نشده. اقلیت ایرانی بابت قانون حجاب، لازم نیست تا دستوری از دستورات دینشان را ترك كنند اما در مقابل، مسلمانان كشوری كه حجاب را ممنوع كرده، بابت قانونی كه در هیچ دینی -ولو ساختگی و تحریف شده- وارد نشده، مجبور به ترك یكی از ملزومات دین شان می‌شوند!


IMAGE(http://img.tebyan.net/big/1388/12/1191292281761552372401811371481010060702172.jpg)
نمای دوم: مغایرت با دین
با كمی دقت مشخص می‌شود كه دستور منع حجاب، دستوری است كه مستقیما با یكی از دستورات كلیدی اسلام مغایر و در تضاد است اما رعایت حجاب در تضاد با هیچ یك از دستورات دینی مسیحیان و یهودیان و زردشتیان و... نیست! عبارت دیگرش می‌شود این كه داشتن پوشش در هیچ دینی منع نشده. اقلیت ایرانی بابت قانون حجاب، لازم نیست تا دستوری از دستورات دینشان را ترك كنند اما در مقابل، مسلمانان كشوری كه حجاب را ممنوع كرده، بابت قانونی كه در هیچ دینی -ولو ساختگی و تحریف شده- وارد نشده، مجبور به ترك یكی از ملزومات دینشان می‌شوند! بی شك این اقدام در مغایرت روشنی با آزادی ادیان است. صورت مثالی این قانون این است كه در كشوری مثل ایران رفتن مسیحیان به كلیسا یا انجام فرایض دینی‌شان منع شود كه چنین نیست!
نمای سوم: جنبه‌ی بشری
اگر از جنبه‌ی الهی دستورات و بحث دینی فاصله بگیریم و تنها به وجهِ بَشَری قوانین و دستورات برگردیم می‌توانیم تفاوت دیگری را نیز ببینیم. نداشتن حجاب موجب آسیب‌های مختلفی در جامعه و در رابطه با افراد می‌شود. البته در مورد مقدار و چه‌گونگی آن اختلاف زیاد است اما در اصلش نه. در مقابل، داشتن حجاب منافعی انكار ناپذیر برای محجوب و جامعه‌ی محجوبین دارد. با بررسی افرادی كه به واسطه‌ی حجاب به «دین حجاب» روی آورده‌اند و حتا كسانی كه بدون تغییر دینشان از دستور خاصِ حجاب به جهت ایجاد مصونیت اجتماعی پیروی می‌كنند گواه بر این مدعاست!(در همین مدت اخیر چند خواننده‌ی زن از روسیه و لبنان و... پوشش حجاب را برای ایجاد راحتی و مصونیت برگزیدند!)
قانونی كه مصالحی بشری را در بر داشته باشد، در جامعه‌ی غیر دینی و بر اساس اصولِ اُمانیستی(بشر محورانه) و ماتریالیستی(مادی گرایانه) –نیز- پذیرفته است. شاهد بر این مدعا قوانین دانشگاه آكسفورد و مجامع علمی دیگر در كشورهای غیر اسلامی در مورد منع استفاده از لباس‌های باز و محرك است كه در واقع مدلی است از همان قانون حجابِ خودمان؛ البته با حد و حدودی دیگر كه این هم ناشی از همان اختلافی است كه بین فرهنگ‌های مختلف دنیا در مورد "كم" و "كیف" پوششِ مفید است .در كشور ما حد لازم حجاب، حد اقلِ پوششی است كه دین خواسته اما چون چنین معیاری پیش روی آكسفورد و غیر از آن نیست، حد آن را با توجه به سنجش و علم خود تعیین می‌كنند.

منابع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی - مجله ی الکترونیکی چارقد
گردآوری و تنظیم برای تبیان :داوودی

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مفهوم حجاب می توانید «کتاب ایرادها و اشکال ها بر حجاب» را در کتابخانه ی دیجیتالی تبیان مطالعه نمائید.

سلام برتمامی دوستان عزیز.متاسفانه وقت نکردم نظر بقیه ی دوستان رو بخونم پس ببخشید اگه نظرم تکراریه یا ازبحث خارج شده.
به نظرمن یه مواقعی حجاب باید اجباری باشه تا بعدا به فوایدش پی برده بشه.مثلا تو خانواده های مذهبی از4-5 سالگی به اجبار روسری سر دختراشون میکنن(میگم به اجبار چون دختری تواون سن نمیتونه حجاب رو انتخاب کنه)خب این،یه اجبارخیلی خوبه چون دختر به حجاب انس میگیره و وقتی به سنی رسید که بتونه تشخیص بده،با دلیل ومنطق دنبال آثاروفوایدش میگرده(مسلما موفق هم میشه)
اما اگه همین دختر درطی دوران بچگیش کاملا آزاد باشه خب واقعا نمیشه انتظار داشت وقتی بزرگ شد حجاب رو انتخاب کنه.
پس نتیجه میگیریم مشکل باید تو خانواده رفع بشه.اجباردرسطح اجتماعی هیچ تاثیری نداره بلکه بیشتر باعث زدگی از حجاب میشه.

آیا امام با حجاب اجباری موافق بودند؟
IMAGE(http://img.tebyan.net/big/1388/11/164155317319192282161851210411821256163173.jpg)

این روزها یکی از بحث هایی که بسیار مطرح می شود این است که حجاب در کشور ما نباید اجبار می شد و بعضی هم می گویند امام (ره) با اجبار حجاب مخالف بودند . این مقاله دلیل اجباری شدن حجاب را از دیدگاه بنیانگذار انقلاب بیان می کند:
ممكن است تعرض به زن ها در خیابان و كوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. از این جهت، كسى حق تعرض ندارد و اینگونه دخالت ها براى مسلمان ها حرام است، و باید پلیس و كمیته‏ها از اینگونه جریانات جلوگیرى كنند.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ، اجبار حجاب بانوان در اداره ها و سطح کشور را از اولویت های برنامه های فرهنگی نظام قرار دادند و ذره ای در این امر نرمش از خود نشان ندادند، چرا که بی حجابی و بی بندوباری را به حق ترفند استعمار برای تخدیر و به نابودی کشیدن نسل کشورها می دانستند.
بنابر این از همان روزهای اوّل انقلاب به مسئولان دولت وقت، برای جلوگیری از بی حجابی نهیب زدند: «الآن وزارتخانه‏ها- این را مى‏گویم كه به دولت برسد، آنطورى كه براى من نقل مى‏كنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‏هاى اسلامى نباید زن هاى (بى حجاب) بیایند، زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» صحیفه نور ج‏6 329

ما نمى‏توانیم و اسلام نمى‏خواهد كه زن به عنوان یك شى ء و یك عروسك در دست ما باشد. اسلام مى‏خواهد شخصیت زن را حفظ كند و از او انسانى جدى و كارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمى‏دهیم تا زنان فقط شیئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند .

امام خمینی (ره) چادر را حجاب برتر می دانستند و در خاطره یکی از همراهان امام راحل در «نوفل لوشاتو » می‌خوانیم: «در مورد حجاب هم وقتی از فرانسه آمدم، هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. یک بار در مهران، پایم صدمه دید و من با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر ندارید، بگویم احمد برایتان بخرد. عرض کردم: نه حاج آقا! چون به کوه می‌رفتم و اسلحه روی دوشم بود و فشنگ به کمرم و قمقمه به پهلویم و گاهی هم باید سه‌پایه تیربار را روی دوش می‌گرفتم، چادر سرکردن برایم دشوار بود. فرمودند: چادر برای زن بهتر است. من از آن روز چادر سر کردم.»
IMAGE(http://img.tebyan.net/big/1388/11/1751181591801231672051341151252112191677013963.jpg)
حضرت امام(ره) راحل اگر چه چادر را حجاب کاملی می دانستند ولی پوشش های مشابه چادر ـ مانند مانتو گشاد ـ که موجب مفسده نمی شود را نیز کافی می دانستند و قائل بودند که اگر قرار باشد پوشش بانوان همراه با مفسده و خلاف اخلاق باشد باید از آن در جامعه جلوگیری شود همانطور که در پاریس در پاسخ خبرنگاران و بانوان محجبه ای که درباره میزان حجاب در ایران از ایشان سؤال کردند؛ فرمودند: «آرى در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولى لازم نیست كه چادر باشد. بلكه زن مى‏تواند هر لباسى را كه حجابش را به وجود آورد اختیار كند. ما نمى‏توانیم و اسلام نمى‏خواهد كه زن به عنوان یك شى ء و یك عروسك در دست ما باشد. اسلام مى‏خواهد شخصیت زن را حفظ كند و از او انسانى جدى و كارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمى‏دهیم تا زنان فقط شیئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند .»صحیفه نور ج‏5 294
«حجاب ایران، حجاب اسلام ، همین مقدارهاست. اسلام اینجا و آنجا ندارد. لكن یك جهات خارجى گاهى در كار هست. به طورى كه یك مفسده‏اى باشد، یك اختلاف اخلاقى بشود، یك- عرض مى‏كنم- چیزهایى باشد، البته آن وقت باید جلوگیرى بشود ؛اما اگر نباشد اینطور، و ساده باشد و مثل سایرین با سادگى باشد، نه بى چادر(بامانتو) مانع ندارد.» صحیفه نور ج‏3 499
به فرموده مقام معظم رهبری ، حضرت امام (ره) تنها بانی بازگرداندن حجاب پس از کشف حجاب به ایران بودند چنانچه ایشان فرمودند: «امام (ره) آن مرد شجاع و بی نظیری بود که مسئله حجاب را به این مملکت برگرداند. هیچ کس دیگری غیر از امام نمی‌توانست این کار را بکند اینهم یکی از اختصاصات امام. اگر غیر از امام هر کس دیگر بود از همین آقایان، بزرگان، عرض می‎کنم که مقدسین علماء، چه وچه و چه، هیچکس جرأت نمی‌‎کرد که بگوید مردم باحجاب بیایند بیرون، امام همان ماه های اوّل پیروزی انقلاب گفتند باید مردم با حجاب بیایند.» (سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه ـ 14/12/76 )

به فرموده مقام معظم رهبری ، حضرت امام (ره) تنها بانی بازگرداندن حجاب پس از کشف حجاب به ایران بودند

البته ایشان نیروهای انتظامی را برای برخورد با مظاهر بی حجابی ارجح می دانستند و در مقطعی که عده ای نفوذی و یا ناآگاه به بهانه مبارزه با بی حجابی و بد حجابی در معابر عمومی به ضرب وشتم زنان و دخترکان اینچنینی پرداخته بودند در پیامی چنین تصریح کردند:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
ممكن است تعرض به زنها در خیابان و كوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. از این جهت، كسى حق تعرض ندارد و اینگونه دخالت ها براى مسلمان ها حرام است، و باید پلیس و كمیته‏ها از اینگونه جریانات جلوگیرى كنند.
روح اللَّه الموسوى الخمینى صحیفه نور، ج‏12، ص: 502
IMAGE(http://img.tebyan.net/big/1389/02/1121941043148141204212198201126018525323241.jpg)
امام(ره) راحل کشف حجاب و ایجاد اقلیتی از زنان و دخترکان خیابان گرد را از بزرگترین خیانت های رژیم طاغوت می دانستند و آنرا از جنایات بزرگ رضا شاه می خواندند که باید در نظام اسلامی با آن مقابله شود و می فرمود: «آن شقىّ جنایتكار( رضا قُلدر) دست به یك جنایت زد و آن جنایت كشف حجاب بود و به جاى اینكه نیمى از جمعیت ایران را فعال كند آن نیم دیگرى هم كه نیمه مردان بود به‏طور بسیار زیادى از فعالیت انداختند و این عروسك هایى كه درست كردند و در همه ادارات جا دادند و در همه خیابان ها راه انداختند، آنهایى كه در ادارات بودند، سایر افرادى كه در ادارات بودند را هم از كارهاى خودشان بازداشتند و آنهایى كه در خیابانها رها بودند، جوان هاى ما را به فساد كشاندند و فعالیت جوان هاى ما را از دست آنها گرفتند.» صحیفه نور ج‏17 59

و در یک کلام، حضرت امام (ره)برای حفظ ارزش بانوان و به بازی گرفته نشدن شخصیت آنان در جامعه بر حجاب تأکید می کردند.و می فرمودند: «و البته باید توجه داشته باشید كه حجابى كه اسلام قرار داده است، براى حفظ آن ارزش هاى شماست. هرچه را كه خدا دستور فرموده است- چه براى زن و چه براى مرد- براى این است كه، آن ارزش هاى واقعى كه اینها دارند و ممكن است به واسطه وسوسه‏هاى شیطانى یا دست هاى فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال مى‏شدند اینها، این ارزشها زنده بشود.»

منبع : جهان
گروه خانواده و زندگی تبیان - تهیه :داودی


[FONT=arial]سلام برتمامی دوستان عزیز.متاسفانه وقت نکردم نظر بقیه ی دوستان رو بخونم پس ببخشید اگه نظرم تکراریه یا ازبحث خارج شده.
[FONT=arial]به نظرمن یه مواقعی حجاب باید اجباری باشه تا بعدا به فوایدش پی برده بشه.مثلا تو خانواده های مذهبی از4-5 سالگی به اجبار روسری سر دختراشون میکنن(میگم به اجبار چون دختری تواون سن نمیتونه حجاب رو انتخاب کنه)خب این،یه اجبارخیلی خوبه چون دختر به حجاب انس میگیره و وقتی به سنی رسید که بتونه تشخیص بده،با دلیل ومنطق دنبال آثاروفوایدش میگرده(مسلما موفق هم میشه)
[FONT=arial]اما اگه همین دختر درطی دوران بچگیش کاملا آزاد باشه خب واقعا نمیشه انتظار داشت وقتی بزرگ شد حجاب رو انتخاب کنه.
[FONT=arial]پس نتیجه میگیریم مشکل باید تو خانواده رفع بشه.اجباردرسطح اجتماعی هیچ تاثیری نداره بلکه بیشتر باعث زدگی از حجاب میشه.

سلام و درود:Gol:

ببخشید من یک سوال برایم پیش اومد

دقت کرده باشید دختر های عربا تا به سن تکلیف نرسیدن یک مدل های خوشگلی موهاشونو درست میکنن

بعد از تکلیف هم از ما حجابشون از ما محکم تره!!!!!

فکر نمی کنید اینطوری بدتر بچه ها زده بشن؟؟؟

خب اونا عربن،با ما فرق میکنن(دلیل دیگه ای به ذهنم نرسید:Gig:)

ولی اینکه میگین بچه ها زده میشن دیگه بستگی داره به طرز برخورد پدرو مادرشون.(من که زده نشدم)منظور از اجبار که کتک و دادو بیداد نیست.با مهربونی هم میشه روسری سر بچه کرد.من که نگفتم از همون اول چادر یا مانتو تن بچه ها کنن.دقت کرده باشین گفتم روسری. که شکرخدا انقدر روسری های خوشگل و بچگونه تو بازار هست که بچه با علاقه سرش کنه

باسمه تعالی

با سلام و تشکر از همه
یکی از وظایفی که والدین در برابر فرزندان خود برعهده دارند تمرین دادن آنها به احکام و آداب اسلام است که در روایات به آن اشاره شده است.( مروا اولادکم) حفظ حجاب یکی از همین احکام است که تنها مختص به خانمها نیست. بلکه آقایان هم باید حجاب را رعایت نمایند. حجاب در اسلام ابعاد مختلفی دارد مانند حجاب چشم، حجاب زبان، حجاب گوش، حجاب رفتار، حجاب بوییدن، حجاب چشیدن و حجاب بدن که در مورد آنها در این سایت بحث شده است.
با تشکر:Gol:


با سلام به همه دوستانی که در این بحث شرکت نموده یا در اینده به ان ملحق می شوند
بنده در این مورد نظر خاصی ندارم ولی انچه در واقعیت امر است اینست که ولو در اسلام حجاب اجباری نباشد هنگامی که مردم بر اساس قوانینی که در چار چوبهای مدنی مصوب شده ملزم به اجرای امری که بالذات در اسلام جایز است بشوند از نظر اسلامی و قانونی ملزم به رعایت ان هستند و این قانون لازم الاتباع است برای روشن شدن مطلب مثالی ذکر می نمایم همانطور که سروران عزیز می دانند ما در اسلام حکم شرعی مبنی بر متحد الشکل بودن لباس نیروهای مسلح نداریم و هر مجاهدی در اسلام اعم از شرطه و نیروهای امنیتی و مجاهدان ازاد هستند که به هر رنگ و شکلی لباس بپوشند اما اگر کشوری طبق راهکارهای قانونی قانونی مبنی بر اجباری بودن لباس متحد الشکل و خاصی برای نظامیان وضع نمود مرد شرعا و قانونا ملتزم به اجرای ان هستند لذا از نظر شرععی ولو نتوانیم اثبات نماییم که در اسلام حجاب اجباری بوده چون این قانون در راستای تعهدات مردم به اجرای قانونهای مصوب در چار چوبهای مملکت است نمی توان بر ان نقدی وارد نمود این از لحاظ اسلامی و شرعی اما از منظر دموکراسی هم ما برای هر قانونی که مصوب می شود در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که رای گیری جدا گانه انجام دهند بلکه مردم با رای دادن کلی نمایندگانی تعیین می نمایند که انها هم هر قانونی را تصویب نمایند ولو اینکه اکثر مردم با ان مخالف باشند لازم الاجرا است که نمونه ان را در همه کشورها می بینید اما از منظر بین المللی هم ما به کشورهای بیگانه می گوییم چگونه است که شما ممنوعیت حجاب را در دیگر کشورها چون فرانسه عین حقوق بشر و اخراج دختران محجبه از مراکز اموزشی و دولتی را قانونی می دانید اما قانون اجبار حجاب را که از طریق مجاری قانونی و رسمی ر کشور دیگر مصوب شده ضد حقوق بشر و غیر قانونی می دانید
در پایان عرض بنده این نبود که اجبار حجاب مصالحش بیشتر است یا مفاسدش که ان بررسی کارشناسی و دقیق خود را می طلبد بلکه بنده قانون اجباری بودن حجاب را از نظر مبانی اسلام و دموکراسی بلا اشکال دانستم هر چند خود معتقدم ما می توانیم با کار فرهنگی چنان زنان را با ارزش حجاب اشنا نماییم که نیازی به این قانون اجباری بودن حجاب نباشد
ان شائ الله همه دوستان در اظهار نظرهای خویش شرع و قران را در نظر گیرند و با دوری از هوی و هس و جانبداری ادله خود را بیان نمایند ممنون از همگی

با سلام؛

از شما به عنوان كارشناس تاريخي در حوزه‌ي دين سؤالي دارم.

وضعيت پوشش زنان اقليت‌هاي مذهبي در حكومت اسلامي (جامعه اسلامي) در زمان پيامبر و حضرت علي (ع) و ديگر معصومين كه حاكميت و خلافت داشته‌اند، چگونه بوده است؟ آيا حجاب براي زن يهودي ساكن در جامعه اسلامي آن زمان، اجباري بوده؟ با ذكر مرجع پاسخ دهيد لطفاً.

دقت فرماييد كه بنده در مورد حجاب زن مسلمان در جامعه اسلامي سؤال نمي‌پرسم. چون وقتي فردي مقلد دين باشد، بايد واجبات دين را هم رعايت بكند. من در مورد حجاب زن غير مسلمان كه در جامعه‌ي اسلامي زندگي مي‌كند سؤال دارم.

شاد باشيد و سلامت

با سلام؛

از شما به عنوان كارشناس تاريخي در حوزه‌ي دين سؤالي دارم.

وضعيت پوشش زنان اقليت‌هاي مذهبي در حكومت اسلامي (جامعه اسلامي) در زمان پيامبر و حضرت علي (ع) و ديگر معصومين كه حاكميت و خلافت داشته‌اند، چگونه بوده است؟ آيا حجاب براي زن يهودي ساكن در جامعه اسلامي آن زمان، اجباري بوده؟ با ذكر مرجع پاسخ دهيد لطفاً.

دقت فرماييد كه بنده در مورد حجاب زن مسلمان در جامعه اسلامي سؤال نمي‌پرسم. چون وقتي فردي مقلد دين باشد، بايد واجبات دين را هم رعايت بكند. من در مورد حجاب زن غير مسلمان كه در جامعه‌ي اسلامي زندگي مي‌كند سؤال دارم.

شاد باشيد و سلامت

با سلام

آنچه را که از تاریخ استفاده می شود، این است که حجاب به معنای پوشش زنان، قبل از اسلام در جهان و در ادیان مختلف با شکل های متفاوت وجود داشته و این حکم تأسیسی نیست؛ یعنی اسلام آن را اختراع نکرده، بلکه دین اسلام آن را پذیرفته و چنان که از تاریخ زمان پیامبر (ص) استفاده می شود، اسلام قدری محدوده ی آن را وسیع تر کرده و به آن بیشتر توجه نموده است.در ایران قبل از اسلام، در میان قوم یهود، در هند، حجاب های سخت و شدیدی وجود داشت. در ایران باستان حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شدند.( ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 12، ص 30؛ ج 1، ص 552)
بنابراین، آنچه را که از تاریخ استفاده می شود این است که زنان در زمان پیامبر دارای حجاب بودند، البته نه حجاب کامل، زنان عرب معمولاً پیراهن هایی می پوشیدند که گریبان هایشان باز بود، دور گردن، سینه، در معرض دید بود. روسری هایی که به سر می انداختند، قسمت های پایین آن را به پشت سر می انداختند به طور طبیعی گوش ها و گوش واره ها و جلوی سینه و گردن نمایان بود.( مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 19، ص 484- 485)

[FONT=B Lotus]اما در مورد اينکه حجاب زنان در حكومت اسلامي چگونه بوده است، بايد گفت به يقين حكومت اسلامي، فشار زيادي روي اهل كتاب و اهل ذمه نداشته و به نحوه حجاب آنان کاري نداشته است؛ ولي گاهي مي‏شود اگر تبعيضي ميان زنان مسلمان و غير مسلمان در يك جامعه واقع شود، به عنوان ثانوي، منشأ مشكلات مي‏شود؛ لذا احتمالا آنان نيز مانند مسلمانان حجاب کامل را رعايت مي کردند مثل زنان غير مسلماني که در عصر ما در ايران زندگي مي کنند، حكومت اسلامي مي‏تواند از آن‏ها هم بخواهد براي رعايت احترام جامعه اسلامي و همرنگ شدن با مسلمين و براي اين‏كه در محيط تبعيضي نباشد، احتراماً ارزش‏هاي كشوري را كه در آن زندگي مي‏كنند، رعايت كنند كه يكي از آن ارزش‏ها حجاب است. (برگرفته از: فرهنگ حجاب؛ بيم‏ها و اميدها، قم: دفتر مطالعات ديني زنان، 138)

این تاپیک هم در همین مورد میباشد
http://www.askdin.com/showthread.php?t=702

متاسفانه اکثر دوستان حتی خواهران معنای حجاب را متوجه نشدند که اوصاف اجباری و اختیاری را به آن اضافه می کنند.

اختياري.............اختياري........

اختياري.............اختياري........

سلام
اختیاری به حسب چه کسی به حسب فرد ؟ یا به حسب عقل ؟ یا به حسب شرع ؟ یا بلکه به حسب عرف جامعه اسلامی ما ؟
ما فرزندان دلیلیم هرچه به برهان بفرمایید بپذیریم
موفق

باز هم خدمت اساتید و بزرگواران سایت سلام

آقا من چون مطلب زیاد بود اصلا نخوندم و فقط اومدم بگم که این نظر سنجی کاملا اشتباهه .

علت : منظور از حجاب مشخص نیست . آیا منظور حجاب نوعی است یا منظور چادر است یا مانتو به بالا یا حتی بلیز شلوار مناسب .

این نظر سنجی به نوعی تلقین حجاب از نوع چادر است که بنده هم با اجباری بودن آن مخالفم . اگر غیر از این است بفرمایید .

آیا با حجاب اجباری موافقید؟
IMAGE(http://img.tebyan.net/big/1388/12/11781627912222791367016524910611824571210.jpg)

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید محدوده سوال روشن شود که حجاب اجباری یعنی چه ؟ و منظور اجبار در کجا است ؟
یک وقت حجاب بعنوان یک امر عقلائی یا یک امر ایمانی و دینی مطرح است؛ یعنی من می خواهم به طرف مقابلم مسئله حجاب را یا بعنوان یک فکر و اندیشه جدید و برتر معرفی کنم که او هم آنرا بپذیرد، یا بعنوان امری ایمانی و الهی ابلاغ کنم که به آن ایمان بیاورد؛ بدیهی است که ابزار اجبار در این دو محدوده اساسا بی معنا است؛ نه اجبار در اندیشه و فکر؛ و نه اجبار در ایمان و باور، هیچکدام معنا ندارد و امکان پذیر نیست تا بگوئیم شما با آن مخالفید یا موافق ؟!
و یک وقت حجاب بعنوان یک قانون اجتماعی در نظر گرفته می شود؛ یعنی اینکه جدای از بحث اندیشه و ایمان، وارد جامعه ای می شویم که تحت قوانین خاصی اداره می شود و فرض ما بر این است که رعایت حجاب بعنوان یکی از قوانین اجتماعی در این جامعه تعریف شده و به تصویب رسیده است؛ در اینجا نیز سوال از اینکه آیا با حجاب اجباری موافقید یا مخالف سوال صحیحی نیست. زیرا اجبار در اینجا به معنای پایبندی و اصرار بر اجرای قانون است و مخالفت با اجرای قانون، نظری نیست که در میان افراد عاقل و فهمیده طرفدار داشته باشد.
قوانین، هنجارهایی هستند که توسط حکومتها به عنوان اصولی که شهروندان می بایست از آنها پیروی کنند تعریف و ارائه می شود. و هر شیوه رفتاری که قانون را نقض کند جرم محسوب می شود و حکومت علیه کسانی که از قوانین پیروی نمی کنند از ضمانت های اجرایی رسمی استفاده می کند.

مثال عرفی آن که مورد قبول و فهم همگان باشد را در قوانین راهنمائی و رانندگی می توان مشاهده کرد؛ مثلا در ایران قانون اینگونه وضع شده که اتومبیل ها از سمت راست حرکت می کنند؛ به هر دلیلی - خواه درست یا غلط - قانونگذار این سیستم را وضع کرده و به مرحله اجرا گذاشته است و پلیس راهنمائی و رانندگی ضامن اجرای آن بوده و با متخلفین برخورد می کند. اکنون تصور کنید گروهی بیایند و بگویند ما در انگلستان دیده ایم که اتومبیلها از سمت چپ حرکت می کنند، چرا ما را اجبار می کنید ؟ اگرنتیجه این بشود که باید هرکس آزاد باشد هر که خواست از راست حرکت کند و هر که خواست از چپ ! هرگز به نتیجه مطلوبی دست نمیابیم . تا زمانی که قانون این کشور حرکت از سمت راست است، اجبار در اجرای آن درست است و موافقت یا مخالفت گروه های اجتماعی نمی تواند در آن نقشی داشته باشد.


سلام دوستان
عرض ادب و احترام
مطالب بالا از سایت آیت الله مکارم شیرازی گرفته شده است دقت کنید جواب بسیار روشن است
با تشکر
موفق و پیروز باشید

دلیل عرفانی بسیار زیبا در مورد حجاب از استاد صمدی

http://www.askdin.com/showthread.php?p=82453#post82453



فعلا که حجاب اجباریه :khaneh:

سلام
اختیاری به حسب چه کسی به حسب فرد ؟ یا به حسب عقل ؟ یا به حسب شرع ؟ یا بلکه به حسب عرف جامعه اسلامی ما ؟
ما فرزندان دلیلیم هرچه به برهان بفرمایید بپذیریم
موفق

شما فکر کردید فقط ما ها مسلمونیم.
اگر شما یه ترکیه هم سفر کرده باشید می فهمید که آن ها هم مسلمونند شاید بلکه هم بیشتر.ولی در آن جا اختاری است چون واقا بعضی ها از داشتن حجاب مخصوصا در تابستان رنج میبرند.
برای همین بهترین تصمیم گیری را کرده اند.
در ضمن مگر شما به خودتان اعتماد ندارید که از بی حجابی ترس دارید؟؟؟

شما فکر کردید فقط ما ها مسلمونیم.
اگر شما یه ترکیه هم سفر کرده باشید می فهمید که آن ها هم مسلمونند شاید بلکه هم بیشتر.ولی در آن جا اختاری است چون واقا بعضی ها از داشتن حجاب مخصوصا در تابستان رنج میبرند.
برای همین بهترین تصمیم گیری را کرده اند.
در ضمن مگر شما به خودتان اعتماد ندارید که از بی حجابی ترس دارید؟؟؟

یعنی تنبیه گر عزیز پاسخ و استدلالت تو حلقم :Nishkhand:
آقا این که نمیشه ، اولا که نه ، من به خودم اطمینان ندارم و فقط از خدا می خوام منو ایمن نگه داره . غرور خیلی بده هااااااااااااااااااااا .
بعدشم این طرز تفکر یعنی هرکی مسئول خودشه دیگه . بقیه هیچی ؟؟؟ هرکی هر کار خواست بکنه ، ما فقط حواسمون به خودمون باشه !!!

نه دیگه ، حجاب باید اجباری باشه در یک مملکت اسلامی اما آقا حجاب یعنی چی ؟؟؟

اگه منظور چادره ، اجبارش غلطه و وضع بدتر میشه . حجاب یعنی شما اون بخش هایی از بدنت که دیدنش برای نامحرم حرامه پوشیده باشه و نوع پوششت طوری نباشه که اون قسمت ها مشخص باشن . حالا می خواد چادر باشه ، مانتو باشه یا بلیز شلوار یا کت دامن یا هرچیه دیگه .

البته این نظر منه و بازم معتقدم توی جامعه بهترین نوع حجاب چادر و مانتو هست چون یه نوع امنیت خاص ایجاد می کنه برای همه !!!

یعنی تنبیه گر عزیز پاسخ و استدلالت تو حلقم :Nishkhand:
آقا این که نمیشه ، اولا که نه ، من به خودم اطمینان ندارم و فقط از خدا می خوام منو ایمن نگه داره . غرور خیلی بده هااااااااااااااااااااا .
بعدشم این طرز تفکر یعنی هرکی مسئول خودشه دیگه . بقیه هیچی ؟؟؟ هرکی هر کار خواست بکنه ، ما فقط حواسمون به خودمون باشه !!!

نه دیگه ، حجاب باید اجباری باشه در یک مملکت اسلامی اما آقا حجاب یعنی چی ؟؟؟

اگه منظور چادره ، اجبارش غلطه و وضع بدتر میشه . حجاب یعنی شما اون بخش هایی از بدنت که دیدنش برای نامحرم حرامه پوشیده باشه و نوع پوششت طوری نباشه که اون قسمت ها مشخص باشن . حالا می خواد چادر باشه ، مانتو باشه یا بلیز شلوار یا کت دامن یا هرچیه دیگه .

البته این نظر منه و بازم معتقدم توی جامعه بهترین نوع حجاب چادر و مانتو هست چون یه نوع امنیت خاص ایجاد می کنه برای همه !!!


زدی وسط خال نم منظورم چادر بود:Nishkhand:

سلام.

هنگام و اوایل انقلاب رو نمی دونم, ولی الان کاملا اجباری.


پیشاپیش از مدیریت به خاطر حذف این تایپیک تشکر می کنم


هدفتون همینه مگه نه؟

باسمه تعالي


در سوره نور(آيه 31آامده:اي بيامبر به زنان با ايمان بگو چشم ها ي خود را از نگاه هاي
هوس آلود نگاه دارند ودامان خوش را حفظ كنند وزينت خود را جز آن مقدار كه
نمايان است.آشكار ننمايندواطراف روسري هاي خود را بر سينه خود افكنند تا
بوشيده باشد.
ودر روايتي از بانوي دوعالم فاطمه زهرا سلام لله عليها امده :بهترين زنان كساني هستند كه نه آنها مردان نامحرم را.ونه مردان نامحرم انها راببينند(بحار43/54)
تاكسي دين اسلام را قبول نكرده است .هيچ تكليفي ندارد.ولي زماني كه قبول كرد بايد مطيع
دستورات دين باشدوحجاب از جمله دستورات اكيد ائمه اطهار وتمام مراجع عظام ميباشد

سلام

بچه ها خودمونی در دنیا حقیقی تو ایران چند درصد حجاب دارند ؟ منظور حجاب اسلامی ؟؟

سلام و درود:Gol:

اختياري.............اختياري........


جامعه ی ما یک جامعه ی اسلامی و حکومت ما دموکراتیک و مردمی است!

کسی که در این جامعه می خواهد زندگی کند باید به حقوق دیگران احترام بگذارد و پوششی در چاروچوبی که آموزه های دینی مان تعیین کرده داشته باشد!

یا علی

سلام و درود بر بر بچه هایِ :Gol:

دیدم مطالب این تاپیک مستعد حذف شدنه و فقط منتظر یه جرقه است گفتم مثل همیشه حقیر زحمتش رو بکشم:Cheshmak:

[QUOTE=punisher;82914].
اگر شما یه ترکیه هم سفر کرده باشید می فهمید که آن ها هم مسلمونند شاید بلکه هم بیشتر.ولی در آن جا اختاری است چون واقا بعضی ها از داشتن حجاب مخصوصا در تابستان رنج میبرند.[/QUOTE]
دوست عزیز جناب مجازاتگر : شما کشوری را بعنوان الگو مثال می زنید که لائیک است نه اسلامی!!
لازمه ی اجرای قوانین اسلامی در سطح جامعه وجود حکومت اسلامی است!

حضرت محمد (ص) اولین کاری که انجام دادند پس هجرت به مدینه تأسیس حکومت اسلامی بود! بنابراین کشوری که لائیک است و اسلام در سیاست و حکومت آن جایی ندارد اولین قدم را کج برداشته !!

((خشت اول گر نهد معمار کج / تا ثریا می رود دیوار کج !))

حال وضعیت این کشور بجایی رسیده که زنان کلاه گیس بر سر می نهند !! و رئیس جمهور آن برای اینکه همسرش با حجاب کامل در جلسات او را همراهی می کند بازخواست می شود!! :Labkhand: :Labkhand:


شاد باشید:Gol:

یا علی

من هم چین چیزی فکر نمی کنم باشه یعنی مطمئنم.
شما گندش کردی:khaneh:

کسی که بدنه حودشو در معرض نمایش میذاره باید خیلی از نظر فکری و انسانیت در سطح پایینی باشه . همین

سلام خدمت همه ی دوستان
حجاب تا جایی اختیاریه که تجاوز به حقوق سایر افراد نباشه. یعنی اینکه وقتی یه زن، بدحجاب باشه، در حقیقت به حقوق سایر افراد تجاوز کرده. چون زمینه ی گناه (نگاه به نامحرم) رو فراهم کرده.
بنابراین، حجاب ناکامل (که البته نمیشه اسمشو حجاب گذاشت) نوعی ظلم به سایر افراد حساب میشه.
اما حجاب باید نهادینه بشه. نه بصورت اجباری بلکه با فرهنگ سازی. البته این به این معنی نیست که هیچ اجباری نباشه. در خط قرمزها باید اجبار هم باشه، اونم به شدت. چون بی حجابی مخالفت با حکم اسلامه.
ذکر این نکته هم بد نیست که همه ی افراد بی حجاب، قصد کج دهنی به احکام دینی رو ندارن. بعضیاشون واقعا جاهلند یا اینکه فرهنگ خونوادگیشون اینطوریه و اونو اشتباه نمی دونن(نمیگم که درسته)
ضمنا مقایسه با کشوری مثل ترکیه، ربطی به موضوع نداره. چرا عربستان رو مثال نزدید؟ حجاب در حد بنز(!)
اگر هم می خوایید مقایسه کنید، با یک الگوی کامل اسلامی باشه. (البته عربستان فقط دو چیزش خوبه:حجاب(ظاهری)، نماز اول وقت. که این دومی به کمرشون بزنه)

سلام خدمت همه ی دوستان
حجاب تا جایی اختیاریه که تجاوز به حقوق سایر افراد نباشه. یعنی اینکه وقتی یه زن، بدحجاب باشه، در حقیقت به حقوق سایر افراد تجاوز کرده. چون زمینه ی گناه (نگاه به نامحرم) رو فراهم کرده.
بنابراین، حجاب ناکامل (که البته نمیشه اسمشو حجاب گذاشت) نوعی ظلم به سایر افراد حساب میشه.
اما حجاب باید نهادینه بشه. نه بصورت اجباری بلکه با فرهنگ سازی. البته این به این معنی نیست که هیچ اجباری نباشه. در خط قرمزها باید اجبار هم باشه، اونم به شدت. چون بی حجابی مخالفت با حکم اسلامه.
ذکر این نکته هم بد نیست که همه ی افراد بی حجاب، قصد کج دهنی به احکام دینی رو ندارن. بعضیاشون واقعا جاهلند یا اینکه فرهنگ خونوادگیشون اینطوریه و اونو اشتباه نمی دونن(نمیگم که درسته)
ضمنا مقایسه با کشوری مثل ترکیه، ربطی به موضوع نداره. چرا عربستان رو مثال نزدید؟ حجاب در حد بنز(!)
اگر هم می خوایید مقایسه کنید، با یک الگوی کامل اسلامی باشه. (البته عربستان فقط دو چیزش خوبه:حجاب(ظاهری)، نماز اول وقت. که این دومی به کمرشون بزنه)


منم باهات موافقم . رعایت نکردن حجاب تجاوز به حقوق دیگرانه یه جورایی

. اگر بدون شناسايي علل و عوامل پيدايش پديده‌هاي اجتماعي همانند بدحجابي و بي حجابي به ممانعت از نوعي پوشش و اجبار به پوشش خاص بپردازيم نه تنها آثار مثبتي به دنبال ندارد بلكه افراد را به عكس‌العمل متقابل وادار مي‌سازد و از روي لج بازي پرچم مقابله و مبارزه برخواهند افراشت. به عنوان مثال در يكي از مراكز آموزشي در سال 1372 از دختران دانشجو بصورت غير مستقيم و بدون اين كه اسم خودشان را ذكر بكنند سؤال كرده بودند آيا داشتن حجاب را براي كرامت انساني لازم مي‌دانيد؟ 95 درصد جواب مثبت داده بودند ولي در بررسي ظاهري در محيط و فضاي دانشگاه متوجه شدند تنها 35 درصد‌ رعايت حجاب شرعي را مي‌نمايند. حال اگر به اين دختران دانشجو گفته شود حجاب خودتان را حفظ كنيد يا تحت فشاري قرار گيرند تا حجاب را حفظ كنند آيا فكر مي‌كنيد نتايج مثبتي در پي داشته باشد. قطعاً خير. تا زماني كه بترسد رعايت خواهد كرد ولي همين كه از درب دانشگاه خارج شد چادرش را بر خواهد داشت و ... و گاهي براي انتقام‌جويي به برخي كارهاي ناشايست اقدام خواهد كرد. نمونه‌هاي فراواني در جامعه كه نتيجه عكس العمل تند بوده است مشاهده شده است. زن بايد ايمان و اعتقاد قلبي داشته باشد تا حجاب را رعايت كند. به زور و اجبار نمي‌توان حجاب و پوشش را ترويج كرد: لا اكراه في الدين قد تبيين الرشد من الغي .... در دين زور و اجباري نيست، ايمان امري فردي و اختياري و آگاهانه است كه هركس خودش بايد خداوند را بپذيرد نه به زور واكراه و اجبار. حجاب نيز كه از ضروريات اسلام است از اين امر مستثني نيست.

با سلام خدمت دوستان
به نظر من بايد حجاب اجباري باشه چوم ما تو يه كشور ديني و مسلمان زندگي ميكنيم.

با سلام خدمت دوستان
به نظر من بايد حجاب اجباري باشه چوم ما تو يه كشور ديني و مسلمان زندگي ميكنيم.

کشور وقتی اسلامیه که مردمش بخوان ، تعداد افرادی که نمیخوان حجاب داشته باشند نسبت به افراد باحجاب مشخص میکنه که چند درصد موافق کشور اسلامی هستند !
البته من مذهب رو از نظر مذهبیون خشک نگاه کردم ، وگرنه کسی که با وجود رعایت نکردن حجاب ... روزه میگیره ، حج میره ، قسمتی از مالش رو به فقیر کمک میکنه و مهمتر از همه به اصول دین معتقده نمیتونید اسم کافر یا بی دین روش بزارید و این چیزی که من متوجه شدم اینه :
در جامعه ما افراد مثلا مذهبی خودشون رو به دلیل داشتن مذهب خیلی برتر از مثلا افراد بی حجاب میدونند . در صورتی که تنها تفاوتی که شما بین خودت و اون میبینی همین حجابه ! چه بسا چه برتریهایی که اون فرد نسبت به شما داره اما صب تا شب ذکر مذهبیون شده ... لعنت به فلان فرد بی حجاب یا منافق ! دلیل این حرفا غروره و اینکه هیچوقت نمیتونیم 1 متر جلوترمون رو ببینیم ، اگه ما از نامه عمل خودمون خبر داشتیم اینقدر به دیگران وصله نمیچسبوندیم .

ضمن اینکه من خودم نبست به حجاب مادرم خیلی غیرتی ام ، همینطور وقتی ازدواج کنم نسبت به همسرم ( حتما و فقط چادر ) اما به نظرم خیلی باید احمق باشم که بگم باید همه زنها مثل مادرم یا همسرم حتما حجاب کامل داشته باشند . اصلا دید ادما به دنیا خیلی با هم فرق میکنه ، جالبه بعضیا از دید خودشون جامعه رو نگاه میکنند و برای دیگران تصمیم میگیرند :ok:

با سلام خدمت دوستان
به نظر من بايد حجاب اجباري باشه چوم ما تو يه كشور ديني و مسلمان زندگي ميكنيم.

:Gig::Gig:
باز اگه من حرف بزنم مدیر پستمو حذف می کنه ! البته حق داره ؟! حقیقت تلخه !! پس سکوت می کنم ، فکر می کنم اینجوری موثر تره .

چه گویم که نا گفتنش بهتر است *** زبان در دهان پاسبان سر است:ok:

. در صورتی که تنها تفاوتی که شما بین خودت و اون میبینی همین حجابه !

سلام

این خیلی خوبه که مشکل فقط حجاب باشه

اما کدام گل زیبایی را دیدی که وقتی بویی نداشته باشه افراد دوست اش دارند و به سراغ اش می روند
هرچند زیبا باشد

ما نمی گوییم بد است

اما آدم خوب و بد یک مشخصه ای برای جدا بودن از هم باید داشته باشند

نمی گویم که هرکی حجاب داره خوبه چون اون کسی که حجاب داره
شاید ریا کار باشه

و البته شاید ندونه که چه قدر بده که ادم با حجاب کلی کار کنه

یا دوست داشته باشه خوب باشه و راه را نداند و...

اما اگر بی حجاب باشه مردم کار بد بیشتر می بینند و این مهمه

آیا مهم نیست؟:Gig:(اگر متوجه نشدید بگوید تا بهتر بگم)

اگر متوجه نشدید بگوید تا بهتر بگم)

سلام
لطفا بهتر بگویید

سلام لطفا بهتر بگویید

سلام

ببینید به یک گل فکر کنید

با گل های مختلفی داریم
اما بهترین گل ها زیباترین و خوشبو ترین آنها هستند

اگر گلی بویی خوش داشته باشد همه افرادی که از بوی خوش خوششون میاد به سراغشان می روند

اما اگر بی بو باشد هرکسی ممکنه به سراغشان بره
و اگر بد بو هم باشند کسانی به پیششان می ند که از خودشان باشند و از بوی بد نیز بدشان بیاید

حال حجاب را نیز برای زن در نظر بگیرید

اگر زنی حجاب نیکو داشته باشد مثل گل خوشبو می ماند که اکثرا طالب اش هستند
زن بی حجاب مثل گل بی بو می ماند شاید اکثرا باز پیش اش بیلیند اما جای گل خوش بو را نمی تواند بگیرد

زن بد حجاب ناجور یا بی حجاب ناجور هم گل بد بو است که عده ای به سراغ اش میایند

متوجه شدید؟
نشدید بگویید کجاش گنگ است تا واضح تر بگویم:Gol:

سلام

گر زنی حجاب نیکو داشته باشد مثل گل خوشبو می ماند که اکثرا طالب اش هستند

اتفاقا چون بعضی از گلهای(زنها) بدبو این نکته رو میدونن به وقتش حجاب نیکو درست میکنند و به قولی خوشبو میشند. همین امر تشخیص رو سختر میکنه. حتی برای من دوست عزیز :Ghamgin:

نظر من:حجاب نباید اجباری باشد تا انجایی که به لختیگری ختم نشده باشد.

نظر من:حجاب نباید اجباری باشد تا انجایی که به لختیگری ختم نشده باشد.

سلام

چند در صد امکان داره که به انجا ختم نشه؟

لختیگری فکر نکنم فقط به ... باشه حتی یک نگاه نامحرم یه صورت حرام هم می تونه شامل بشه اشتباه می کنم؟

اتفاقا چون بعضی از گلهای(زنها) بدبو این نکته رو میدونن به وقتش حجاب نیکو درست میکنند و به قولی خوشبو میشند. همین امر تشخیص رو سختر میکنه. حتی برای من دوست عزیز

بله!!

خوب ریا و نفاق فکر کنم همین باشه

ولی با راه کار هایی که خدا در دین اسلام به ما یاد داده می شه گول نخورد د گلهایی خوشبو واقعی را تخیص داد(البته این جور داوری ها قابل تعمیم نیست)

سلام.

چند در صد امکان داره که به انجا ختم نشه؟

نمیدونم!!!
منظورم ازلختیگری نشون دادن عورت بود و جاهایی از بدن که در س ک س نقش اصلی دارن اما در کارهای عادی دخیل نیستن.

درصد که نمیتونم بگم اما قبایل بی تمدن یا کمتر متمدن که نه حجاب دارن نه گشت ارشاد:khaneh: تا اونجایی من میدونم نقاط اصلی رو میپوشونن(اکثرشون).
از طرفی به نظرم به دیدن این چیزها(مو دست و پای عریان. شکم و ..) عادت کردن.
مثلا اگه دیدن صورت زن بر مرد حرام بود در جامعه ما، بعید نبود من نوعی با دیدن صورت 1 خانم حالی به حالی بشم. چشاتو ببندو اون شرایط رو تصور کن !!!

در ضمن فک نمیکنم مردا در کشور ترکیه در کنترل خودشون کارشون سخت تر از ایران باشه. عادت کردن . البته این 1 نظره و باید جامعه شناسا با آمار دقیق و بررسی سایر عوامل بررسی کنن.

خوب ریا و نفاق فکر کنم همین باشه

دقیقا، یکی از عوامل ایجاد ریا است.

ولی با راه کار هایی که خدا در دین اسلام به ما یاد داده می شه گول نخورد د گلهایی خوشبو واقعی را تخیص داد

شما که استادی خودت کلک :Cheshmak: با همون روش از بین بی حجابا هم میتونی خوباشو سوا کنی. دست ما هم بگیر:Kaf:
تازه الان که پست 197رو خوندم متوجه شدم فرض رو بر این گرفتی بی حجابی اجباری بشه. و بعد اون نتیجه هارو گرفتی
منم با بی حجابی اجباری مخالفم.

هرکی دوست داره چادر بپوشه حق داره.

سلام
خدمت مسئول رای گیری عرض کنم به نظرم این سه گزینه کافی نیست، حالت های مهمی از قلم افتاده اند.

موضوع قفل شده است