آسیاب آدم خرد کن در جهنم
تبهای اولیه
لا حول و لا قوة الا بالله هو العلی العظیم و صلی علی محمد و اله الطاهرین
« در جهنم آسیابی است که بعضی از اهل جهنم را به داخل آن می اندازند ٬ مثل آرد ٬ خرد می کند و بیرون می ریزد دوباره آنان به حالت اول بر می گردند ٬ باز ملائکه غلاظ و شداد آنان را به داخل آسیاب می ریزند و این حالت همچنان ادامه دارد . بعضی از افراد مخصوص این آسیاب ٬ ظالمین و ستمگران و زورگویان هستند ٬ و بعضی دیگر وزرا و وکلا و افرادی هستند که دستشان به جایی می رسد و در حق مردم خیانت می کنند و بیت المال را حیف و میل می نمایند »۱
۱) خصال ج ۲ ٬ ص ۱۴۲ ٬ نهج البلاغه ٬ خطبه ۱۶۴
لا حول و لا قوة الا بالله هو العلی العظیم و صلی علی محمد و اله الطاهرین« در جهنم آسیابی است که بعضی از اهل جهنم را به داخل آن می اندازند ٬ مثل آرد ٬ خرد می کند و بیرون می ریزد دوباره آنان به حالت اول بر می گردند ٬ باز ملائکه غلاظ و شداد آنان را به داخل آسیاب می ریزند و این حالت همچنان ادامه دارد . بعضی از افراد مخصوص این آسیاب ٬ ظالمین و ستمگران و زورگویان هستند ٬ و بعضی دیگر وزرا و وکلا و افرادی هستند که دستشان به جایی می رسد و در حق مردم خیانت می کنند و بیت المال را حیف و میل می نمایند »۱
۱) خصال ج ۲ ٬ ص ۱۴۲ ٬ نهج البلاغه ٬ خطبه ۱۶۴
قال على(علیهالسلام): «اِنَّ فى جَهَنَّمَ رَحىً تَطْحَنُ، اَفَلا تَسْئَلُونى ما طَحْنُها؟ فَقیلَ لَهُ: فَما طَحْنُها یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ؟ قَالَ: اَلْعُلَماءُ الْفَجَرَةُ، وَ الْقُرّاءُ الْفَسَقَةُ، وَ الْجَبابِرَةُ الظَّلَمَةُ، وَ الْوُزَراءُ الْخَوَنَةُ، وَ الْعُرَفاءُ الْكَذَبَةُ ...»؛ «در جهنم آسیابى وجود دارد كه همواره كار مىكند. آیا نمىپرسید كه چه چیزى را خُرد مىكند؟ پرسیده شد: خوراك این آسیاب چیست؟ حضرت فرمود: دانشمندان فاجر و منحرف، قاریان فاسق، حكمرانان ستمگر، وزیران خائن و كارشناسان دروغگو، خوراك آن آسیاب هستند!»(1)
شرح و تفسیر
آتش دوزخ براى مجازات گنهكاران كافى است. آتشى كه از درون دلها به بیرون زبانه مىكشد«اَلَّتى تَطَّلِعُ عَلَى الاَْفْئِدَةِ.»(2) ولى براى برخى از جهنّمیان، از جمله گروههاى پنجگانه فوق، عذابهاى فوقالعادهاى بر آن افزوده شده، كه علت آن ـ در مورد گروههایى كه در این حدیث مطرح شده ـ این است كه از مقام و موقعیت خویش سوء استفاده كردهاند. (3) توجه كنید:
امیر بیان علی (ع) در بخشی از کلام خویش می فرماید: "اِنَّ فى جَهَنَّمَ رَحىً تَطْحَنُ" در جهنّم آسیابى وجود دارد كه پنج گروه از انسانها را، همانند گندمى كه تبدیل به آرد مىشود، خرد مىكند! آیا نمىپرسید كه چه كسانى خوراك این آسیاب هستند؟ مردم پرسیدند: اى امیرمؤمنان! این آسیاب چه كسانى را خُرد مىكند؟ حضرت در جواب، پنج گروه را برشمرد:
1ـ اَلْعُلَماءُ الْفَجَرَةُ: اولین گروه، عالمانى هستند كه چراغ در دست دارند و راهزن دین و ایمان و عقاید و اعتماد مردمند، عالم فاجر و منحرف همانند دزدى است كه چراغ در دست دزدى مىكند .
چو دزدى با چراغ آید گزیدهتر برد كالا!
2ـ وَ الْقُرّاءُ الْفَسَقَةُ: دومین گروهى كه خوراك آن آسیاب هستند، قاریان فاسق مىباشند. تفاوت «علماء فاجر» و «قاریان فاسق» در این است كه قاریان فقط معلّمان مردم در قرآن بودند، ولى علماء فاجر شامل معلّمان مردم در سایر علوم نیز مىشود. اینها اگر فاسق باشند خطرات زیادى خواهند داشت و چون پست آنها مهم است و با روح و قلب مردم، مخصوصاً جوانان سر و كار دارند عذابشان هم شدید است.
3ـ وَ الْجَبابِرَةُ الظَّلَمَةُ: جابران ستمكار سومین گروهى هستند كه خوراك آن آسیاب مىباشند. خطر این گروه در مرحله بعد از علماء فاجر و قاریان فاسق است؛ چون آنها عقیده مردم را دگرگون مىسازند، ولى زمامداران ستمكار بر جسم مردم ستم مىكنند.
دومین گروهى كه خوراك آن آسیاب هستند، قاریان فاسق مىباشند. تفاوت «علماء فاجر» و «قاریان فاسق» در این است كه قاریان فقط معلّمان مردم در قرآن بودند، ولى علماء فاجر شامل معلّمان مردم در سایر علوم نیز مىشود.
4ـ وَ الْوُزَراءُ الْخَوَنَةُ: وزیران جابران ستمكار هم در آن آسیاب خُرد مىشوند. علت این كه به وزراء، خائن و به زمامداران، ظالم گفته شده این است كه: این وزراء هم به پیشوایانشان خیانت مىكنند و بیراهه را به عنوان راه به آنها نشان مىدهند و هم به خویشتن و ملت خویش خیانت مىكنند.
5ـ وَ الْعُرَفاءُ الْكَذَبَةُ: منظور از «عرفا» در این جا كارشناسان مىباشد. بنابراین پنجمین گروه، كارشناسان و خبرگزاران و اهل خبره دروغگو هستند. تمام رسانههاى جمعى كه به نوعى آلوده به دروغ و ارائه خلاف حقیقت هستند مشمول این تعبیر مىباشند؛ رسانههایى كه باید معرّف خوبىها و معروفها و صراط مستقیم باشند، آلودگىها و دروغها و بى بند و بارىها را ارائه مىكنند و مردم را غافل و گرفتار انواع بدبختىها مىسازند.(4)
از این حدیث معلوم مىشود كه جامعه بر محور این پنج گروه دور مىزند، اگر اینها اصلاح شوند تمام جامعه اصلاح مىشود و اگر منحرف شوند همه جامعه تباه مىگردد. و نقطه انحراف تمام اینها یك چیز است و آن مقدّم داشتن منافع شخصى بر منافع اجتماعى و ارزشهاى مادّى بر ارزشهاى الهى!
پینوشتها:
1. میزان الحكمة، باب 620، حدیث 2922، (ج 2، ص 173).
2. سوره هُمزه، آیه 7.
3. مشروح این روایت را در مثالهاى زیباى قرآن، ج 1، ص 230 مطالعه فرمایید.
4. برگرفته از کتاب 110 سرمشق از سخنان حضرت على(علیهالسلام)، آیة الله مکارم شیرازی.
سلام،
نه دوست عزیز چنین چیزی وجود نداره ... عذاب های جهنم به طور اجمالی در قرآن آمده و آسیاب آدم خرد کن را با توصیفی که از جهنم در قرآن آمده مقایسه کنید ، مضحکانه است. عذاب جهنم بزرگترینش حسرت و آتش درونی از اعمال گذشته است و بعد، آن آتشی که در قرآن ذکر شده است.
خدایا خودت ما را از عذاب این آسیاب در امان دار . ما محب علی و آل اوئیم .
خاتون گرامی
کسی که محب علی است که پرهیزگار است در آن صورت خداوند او را خیلی بیشتر دوست دارد تا علی ع او را.
محب بودن را باید با پرهیزگاری اثبات کرد وگرنه نمی شود هرکاری کرد و مانند مسیحیان بگوئیم مسیح خونش تاوان گناهان ماست
یاحق:Gol: