سلام
اگر این عمل شخص توام با اجرای تمامی فرامین الهی باشد
بله
وگرنه خیر
می شود صرف یک پوششی که رضایت خدا را برایش بهمراه نداشته !!!
پ.ن
اینجوری همه چادرشون رو بردارنددیگه چون معصوم نیستند!!!
نخیر برادرم روایت داریم که اگر به زیاد چیزی نمی رسی کم ان را رها نکن.
با این حرف شما یک دختری که تا حالا گناهی داشته بخواهد به سمت چادر بیاید کلا بیخیال شود دیگه؟! چون نمی تواند تمام فرامین الهی را انجام دهد.
اگر دختری چادری دیدید که ارایش داشت نباید بد قضاوت کنید. شاید اول مانتویی و ارایشی بوده و الان فعلا ارام ارام با چادر شروع کرده. به هر حال اصلاح شدن یک پروسه است. البته افرادی هم هستند که برعکس هستند و کلا چادری بد حجاب هستند. بنده این را هم قبول دارم اما ما باید خوش بین باشیم. این خواهرمون مشکل خودشون رو گفتن و شاید فردا یک چادری که کمی هم ارایش دارد از زاویه دیگر مشکل خودش را بگوید. ما باید جامع بین باشیم و به دور از احساسات نظر بدهیم و تصمیم بگیریم.
ميشه بپرسم بدي من چيه؟ كه دوستم گوشزد كنه؟! شما اصلا ميشناسي من رو كه قضاوت ميكني؟
بنده کلی گفتم . قصد جسارت نداشتم. اگر اینطور برداشت شد عذر می خواهم.
اما به هر حال ما که معصوم نیستیم. هر کسی در حد خودش ایراداتی دارد که باید برطرف کند. یکی در راه سلوک است و در مسیر عرش الهی که باید با استاد سیر کند تا استاد ایراداتش را به او بگوید یکی هم مثل بنده ی گناهکار پای در زنجیر دنیای خاکی که دوستان خوب به دادش می رسند.
در مورد دختر چادري ارايش كرده بايد خوش بين بود
ولي در برابر مانتويي نه!!!
فقط به خاطر يه تيكه پارچه سياه ادم ها رو قضاوت ميكنيد
یا بنده بد حرف می زنم یا شما پیش فرض در ذهن دارید که سخنان من را کلا اشتباه برداشت می کنید.
این پارچه ی سیاهی که می گویید انقدر ارزش دارد هزاران جوان بابتش خون دادند. درست است تنها حجاب چادر نیست و همچنین درست است که باید چادر را صحیح پوشید و با ارایش و غیره خرابش نکرد، اما حجاب برتر چادر است.
یک مثال بزنتم که همین الان به ذهنم رسید و اگر ایرادی دارد عذر می خواهم. تصور کنید که وارد یک سایتی می شوید که پر از ویروس است. یک نفر فیلتر شکن کامل و محکم دارد و حواسش هست که روی فایل های مشکوک کلیک نکند. اما فرد دوم می گوید که من حواسم هست که روی فایل مشکوک کلیک نکنم. هر دوی اینها قصد دارند آلوده نشوند و به قول شما دلشان پاک است. اما آن فرد که با تمام تجهیزات امنیتی وارد شده در معرض خطر کمتری است.
سلام علیک
صفر یا صد نیست که
فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره
و من یعمل مثقال ذرة شرا یره
یعنی شما معتقد به این هستید !
ظاهر یک امر و یک عمل مهمه و اجر دارد
محتوای و روح آن خیر !
یعنی یک خانم چادری یا آقای با ریش اما بدون عمل به واجبات الهی و فرامین مستحق اجر هستن !
می شود
روایات مستند
ارائه نمائید . خداوند بر اساس ظواهر افراد پاداش و مجازات می کند !
وآیا اصولا کسانی که خودشان مرتکب معاصی الهی می شوند؟
می توانند دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کنند!
بفرمائید
پ.ن
یعنی شما معتقد به این هستید !
ظاهر یک امر و یک عمل مهمه و اجر دارد
محتوای و روح آن خیر !
یعنی یک خانم چادری یا آقای با ریش اما بدون عمل به واجبات الهی و فرامین مستحق اجر هستن !
می شود
روایات مستند
ارائه نمائید . خداوند بر اساس ظواهر افراد پاداش و مجازات می کند !
وآیا اصولا کسانی که خودشان مرتکب معاصی الهی می شوند؟
می توانند دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کنند!
بفرمائید
پ.ن
چرا بعضی دوستان اینجوری برداشت می کنند؟! اخر یک کسی گفت 1+2 می شود سه به این معنی نیست که 1+3 هم می شود 3 ! وقتی معادله ای از یک طرف درست است از طرف دیگر ممکن است اشتباه باشد! خواهش می کنم عجله نکنیم و دقیق پست های همدیگر رو بخوانیم و به ابعاد مختلفش فکر کنیم تا دچار سوء برداشت نشویم.
جسارتا مگر خداوند به کمیت اعمال انسان پاداش و اجر میدهد !
بلکه به اعمالی !!!
که کیفیت و ماهیت اعمال صالح را داشته باشند
مساله خیلی سادهس
مثلا یکی اگر ریششو بتراشه ولی نمازشو بخونه خدا اون دنیا فقط به خاطر ریشتراشی چوبش میزنه و بهش نمیگه چون ریشتو تراشیدی به خاطر نمازم چوبت میزنم!
اما طیق مبنای شما:
اگر این عمل شخص توام با اجرای تمامی فرامین الهی باشد بله
یعنی اگه ریششو میزنه نمازش قبول نیست؟!
یک حرفی نزنید که بعدش مجبور بشید اونو توجیه و تاویل کنید
اتفاقا اينها بدترن
من خودم دوست چادري دارم خيلي ساده است يه بارم به من تذكر زبوني نداده
سلام خدمت شما.
بنظر بنده تذکر دادن ویا امر به معروف کردن در درجه اول به عمل هست...
یعنی ما خودمون باید به درستی عمل کنیم تا فرد مقابل جذب عمل ما شود ودرخود تغییری ایجاد کند
بنظر بنده تذکر دادن ویا امر به معروف کردن در درجه اول به عمل هست...
یعنی ما خودمون باید به درستی عمل کنیم تا فرد مقابل جذب عمل ما شود ودرخود تغییری ایجاد کند
سوال:
کی گفته هر کی حجاب نداره، خدا رو هم نداره؟ چرا نگاه مذهبي ها به ما انقدر منفيه؟
روز عاشورا به خاطر مريضي پسرم، گفتم برم يه مراسمي روضه اي دو قطره اشك بريزم شايد امام حسين به بچم رحم كنه، تا وارد يه مجلسي شدم همه نگاه ها به سمت من !!!! با يه تعجب خاصي منم خيلي ساده بدون هيچ ارايشي با مانتو بلند و مناسب فقط موهام بيرون بود تو حال خودم بودم يه دونه از اين خاله خانباجي ها اومد كنارم نشست با حالت مثلا امر به معروفي گفت عزيزم يه چي بگم ناراحت نميشي امام حسين به جاي اشك عمل ما رو ميخواد بهتره اينجور مراسم چادر سر كني به احترام صاحب مجلس!!!! حالا خود اين خانوم ابرو تتو كرده كلي ريمل به چشمش كلي انگشتر و دم و دستگاه رو اويزون كرده بود به خودش!! من به شخصه اون خانوم رو تا ابد نميبخشم كه اونجور حال من رو گرفت تو مجلس خدا به چهارتاا مو بيرون گذاشتن يا نداشتن ادمها نگاه نميكنه، به دل ادمها نگاه ميكنه
پاسخ:
قضاوت از روی ظاهر انسان ها، یکی از خطاهایی ست که بسیاری از ما گرفتار آن هستیم!
سرزنش دیگران (حتی به خاطر گناهی که انجام داده اند)، به شدت در اسلام تقبیح شده و حتی در روایت داریم که اگر کسی را به دلیل گناهش سرزنش کنید، حتما قبل از فرارسیدن اجل، به همان گناه مبتلا می شوید.
امام صادق سلام الله عليه فرمودند: مَن عَيَّرَ مُؤمِناً بِذَنبٍ لَم يَمُت حَتّى يَركَبَهُ؛ كسى كه مؤمنى را براى گناهى سرزنش كند، نميرد تا خودش آن گناه را مرتكب شود. ۱
حتی در امر به معروف و نهی از منکر سفارش شده که به فرد حمله نکنید و فقط گناه را تقبیح نمایید.
اما متاسفانه هر کدام از ما به شکلی و نحو خاص خودمان گرفتار شیطان هستیم!
هر کسی گناه خودش را توجیه می کند و گناه دیگران را بزرگ می پندارد.
در حالیکه نفسِ نافرمانی خداوند است که باعث هلاکت انسان است.
حال این گناه می تواند، بی حجابی باشد و می تواند غیبت کردن یا دل شکستن یک انسان باشد.
اميرالمؤمنين عليه السلام در توبيخ کوچک انگاشتن گناه مي فرمايند:
اشد الذنوب ما استهان به صاحبه سخت ترين گناهان گناهی است که گناهکار آن را ناچيز و آسان شمرد.۲
این در مورد همه ما صادق است.
بهترین روشی که در اسلام هم توصیه شده، اینست که اول و قبل از هر کاری به خودمان مراجعه کنیم و خودمان را اصلاح کنیم و بعد اطرافیانمان را.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ… ؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد خودتان را و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم و سنگهاست حفظ كنيد.۳
نکته قابل توجه اینست که هیچکدام از این قضاوتها و برخوردهای دیگران، در شکل گیریِ نظر خداوند نسبت به ما موثر نیست و تنها کسی که احتیاجی نداریم به او توضیح بدهیم و شرایط را برایش بازگو کنیم، یا نیت مان را برایش شرح دهیم، پروردگار مهربان است.
سوال دوم: آیا بی حجابی انسان را دچار حق الناس می کند؟
پاسخ:
برخی گناهان فقط حق الله هستند و کسی که در برابر انسان قرار می گیرد، فقط خداوند است.
مانند نماز و اعمال عبادی از این قبیل
برخی عبادات نیز غیر از حق الله (که در حقیقت همان نافرمانی پروردگار است) مشمول حق الناس هم می شود.
اما حق الناس دو نوع است. یکی حق الناس مادی که وجه فقهی پیدا می کند و یکی حق الناس معنوی که جنبه اخلاقی دارد.
حق الناس مادی کاملا واضح است مثل دزدی یا غصب مال و امثال اینها.
حق الناس معنوی معنای بسیار گسترده ای داشته و دقت بسیار زیادی می طلبد.
اغلب حق الناس معنوی را فقط گناهانی مثل غیبت و تهمت می دانند که آبروی طرف از دست رفته.
اما اگر کمی تعمق بیشتری به خرج دهیم، متوجه می شویم که گناه بزرگی مثل غیبت، در عین سخت و شوم بودن، بعد از استغفار و جبران، با حلالیت گرفتن از طرف مقابل از گردنمان برداشته می شود؛ اما خیلی اوقات با بی توجهی و کاملا ناخواسته، خودمان را درگیر گناهانی کرده ایم که جبرانش ای بسا نزدیک به محال است!
تصور بفرمایید که شخصی با انجام یک فعل حرام، موجب شد که دیگری هم به گناه کشیده شود.
خوب غیر از اینکه خودش گناه کرده، در گناه نفر دوم هم شریک می شود.
(بدون اینکه از گناه نفر دوم کم شود، چون به هر حال هر کسی مختار است و حق انتخاب دارد)
حالا در نظر بگیرید که این شخص دوم، با گناهی که مرتکب شده، نفر سوم و چهارمی را دچار معصیت کند.
باز هم غیر از تمام این افراد، حق شراکتِ نفر اول در گناه اینها محفوظ است. و همینطور نفرات بعدی!!
حتی تصور چنین چیزی انسان را دچار وحشت و حیرت می کند!
مسئله شراکت در گناه دیگران، بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.
ای بسا قتلی که در پرونده ما ثبت شود، فقط به خاطر عبور از یک چراغ قرمز.
چرا که راننده لاین مقابل را عصبی کرده ایم، ایشان عصبانتیش را در منزل بر سر خانواده خالی کرده، مشکلات روحی روانی در فرزند خانواده باعث شده که در بزرگسالی تبدیل به فردی بزهکار و قاتل شود!
کسی که با گرفتن یک عروسیِ مجلل، این حس را در دیگران ایجاد کرده که برای عروسی گرفتن حتما باید اینهمه خرج کرد و چون ندارد، پس نمی تواند ازدواج کند؛ و همین مسئله باعث به گناه افتادنش شده؛ حتما و حتما در گناهِ رابطه نامشروعِ این جوان شریک است!
به همین راحتی!
همانطوری که با یک لااله الا الله کاخ هایی را در بهشت می توان بنا کرد، با یک بی توجهی کوچک هم می توان همه را بر باد داده و ای بسا عذاب های دردناکی فراهم آورد!
امثال این نمونه از گناهان بسیار زیاد هستند. فقط کمی دقت می طلبد و توجه به حواشیِ اعمال.
اینها واقعیاتی ست که در عین دردناک و وحشتناک بودن، متاسفانه کاملا حقیقی هستند!
خوب ست که در کنارِ توجه به مهر و محبتِ خداوند و اعتقاد به ارحم الراحمین بودنش، کمی هم به صفات منتقم و شدید العقاب او توجه کنیم.
امام صادق علیه السلام میفرمایند: "هیچ بنده مومنی نیست، مگر اینکه در قلب او دو نور است؛ نوری از خوف و ترس و نوری از امید و رجاء، که اگر این دو نور را با هم وزن کنند، هیچ کدام بیشتر از دیگری نخواهد بود" 4
پی نوشت: ۱. محمد محمدی ری شهری، ميزان الحكمة، ح ۱۴۸۵۴
۲. علامه محمد تقی مجلسی، بحار الانوار ج۷۳، ص ۳۶۴ ۳. سوره مبارکه تحریم، ۶ 4. ثقه الاسلام کلینی، كافي ج 2، ص 67، باب خوف و رجاء
اینجوری همه چادرشون رو بردارنددیگه چون معصوم نیستند!!!
نخیر برادرم روایت داریم که اگر به زیاد چیزی نمی رسی کم ان را رها نکن.
با این حرف شما یک دختری که تا حالا گناهی داشته بخواهد به سمت چادر بیاید کلا بیخیال شود دیگه؟! چون نمی تواند تمام فرامین الهی را انجام دهد.
اگر دختری چادری دیدید که ارایش داشت نباید بد قضاوت کنید. شاید اول مانتویی و ارایشی بوده و الان فعلا ارام ارام با چادر شروع کرده. به هر حال اصلاح شدن یک پروسه است. البته افرادی هم هستند که برعکس هستند و کلا چادری بد حجاب هستند. بنده این را هم قبول دارم اما ما باید خوش بین باشیم. این خواهرمون مشکل خودشون رو گفتن و شاید فردا یک چادری که کمی هم ارایش دارد از زاویه دیگر مشکل خودش را بگوید. ما باید جامع بین باشیم و به دور از احساسات نظر بدهیم و تصمیم بگیریم.
در مورد دختر چادري ارايش كرده بايد خوش بين بود
ولي در برابر مانتويي نه!!!
فقط به خاطر يه تيكه پارچه سياه ادم ها رو قضاوت ميكنيد
بنده کلی گفتم . قصد جسارت نداشتم. اگر اینطور برداشت شد عذر می خواهم.
اما به هر حال ما که معصوم نیستیم. هر کسی در حد خودش ایراداتی دارد که باید برطرف کند. یکی در راه سلوک است و در مسیر عرش الهی که باید با استاد سیر کند تا استاد ایراداتش را به او بگوید یکی هم مثل بنده ی گناهکار پای در زنجیر دنیای خاکی که دوستان خوب به دادش می رسند.
این بنده خدا اینورشو گفت
اونورشو که نفی نکرد
اثبات شیء نفی ماعدا نمیکنه!!!!
یا بنده بد حرف می زنم یا شما پیش فرض در ذهن دارید که سخنان من را کلا اشتباه برداشت می کنید.
این پارچه ی سیاهی که می گویید انقدر ارزش دارد هزاران جوان بابتش خون دادند. درست است تنها حجاب چادر نیست و همچنین درست است که باید چادر را صحیح پوشید و با ارایش و غیره خرابش نکرد، اما حجاب برتر چادر است.
یک مثال بزنتم که همین الان به ذهنم رسید و اگر ایرادی دارد عذر می خواهم. تصور کنید که وارد یک سایتی می شوید که پر از ویروس است. یک نفر فیلتر شکن کامل و محکم دارد و حواسش هست که روی فایل های مشکوک کلیک نکند. اما فرد دوم می گوید که من حواسم هست که روی فایل مشکوک کلیک نکنم. هر دوی اینها قصد دارند آلوده نشوند و به قول شما دلشان پاک است. اما آن فرد که با تمام تجهیزات امنیتی وارد شده در معرض خطر کمتری است.
یعنی شما معتقد به این هستید !
ظاهر یک امر و یک عمل مهمه و اجر دارد
محتوای و روح آن خیر !
یعنی یک خانم چادری یا آقای با ریش اما بدون عمل به واجبات الهی و فرامین مستحق اجر هستن !
می شود
روایات مستند
ارائه نمائید . خداوند بر اساس ظواهر افراد پاداش و مجازات می کند !
وآیا اصولا کسانی که خودشان مرتکب معاصی الهی می شوند؟
می توانند دیگران را امر به معروف و نهی از منکر کنند!
بفرمائید
پ.ن
چرا بعضی دوستان اینجوری برداشت می کنند؟! اخر یک کسی گفت 1+2 می شود سه به این معنی نیست که 1+3 هم می شود 3 ! وقتی معادله ای از یک طرف درست است از طرف دیگر ممکن است اشتباه باشد! خواهش می کنم عجله نکنیم و دقیق پست های همدیگر رو بخوانیم و به ابعاد مختلفش فکر کنیم تا دچار سوء برداشت نشویم.
روایات مستند چیه پسر خوب؟! آیه قرآن برات نوشته بودم
بزرگوار
پست مرا با دقت مطالعه نمائید
دقیق
بزرگوار
همان دو آیه رو مطالعه بفرمایید کافی است
امام حسین علیه السّلام برای زنده نگه داشتن امربه معروف و نهی از منکر به شهادت رسیدند
امر به معروف را فضولی
و نهی از منکر را قضاوت
معنا نکنیم چرا که امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند :
هلاک شوند مردمانی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند !
پس بی تفاوت نباشیم !!!
مراقب باشیم
گاهی حرکاتمان مروّج اسلام آمریکائیست
.
جسارتا مگر خداوند به کمیت اعمال انسان پاداش و اجر میدهد !
بلکه به اعمالی !!!
که کیفیت و ماهیت اعمال صالح را داشته باشند
هم صورت و هم سیرت. هم ظاهر و هم باطن.
اگر کسی ظاهر مومنانه داشته باشد و باطن کافرانه می شود منافق و اگر کسی ظاهر کافرانه داشته باشد ولی باطن مومنانه، موجب ترویج کفر می شود.
به قول علامه حسن زاده ی املی روحی فداه : جنابعالی خودت را پاک بدار و پاک بوده باش هم صورتا و هم سیرتا و هم به لفظ و هم به معنا...
سلام
حرف بنده همین بود
که جنابعالی بیان فرمودید
ممنون
مساله خیلی سادهس
مثلا یکی اگر ریششو بتراشه ولی نمازشو بخونه خدا اون دنیا فقط به خاطر ریشتراشی چوبش میزنه و بهش نمیگه چون ریشتو تراشیدی به خاطر نمازم چوبت میزنم!
اما طیق مبنای شما:
یعنی اگه ریششو میزنه نمازش قبول نیست؟!
یک حرفی نزنید که بعدش مجبور بشید اونو توجیه و تاویل کنید
سلام خدمت شما.
بنظر بنده تذکر دادن ویا امر به معروف کردن در درجه اول به عمل هست...
یعنی ما خودمون باید به درستی عمل کنیم تا فرد مقابل جذب عمل ما شود ودرخود تغییری ایجاد کند
البته این قطعا شرط تاثیر هست ولی شرط وجوب نیست
بنده نگفتم وضع شما بد بوده گفتم کامل و ایده آل نبوده چون خودتون گفتین موهاتون بیرون بوده
به هر حال با نگاه مثبت مساله حل میشه
سوال:
کی گفته هر کی حجاب نداره، خدا رو هم نداره؟ چرا نگاه مذهبي ها به ما انقدر منفيه؟
روز عاشورا به خاطر مريضي پسرم، گفتم برم يه مراسمي روضه اي دو قطره اشك بريزم شايد امام حسين به بچم رحم كنه، تا وارد يه مجلسي شدم همه نگاه ها به سمت من !!!! با يه تعجب خاصي
منم خيلي ساده بدون هيچ ارايشي با مانتو بلند و مناسب فقط موهام بيرون بود
تو حال خودم بودم يه دونه از اين خاله خانباجي ها اومد كنارم نشست با حالت مثلا امر به معروفي گفت عزيزم يه چي بگم ناراحت نميشي امام حسين به جاي اشك عمل ما رو ميخواد
بهتره اينجور مراسم چادر سر كني به احترام صاحب مجلس!!!!
حالا خود اين خانوم ابرو تتو كرده كلي ريمل به چشمش كلي انگشتر و دم و دستگاه رو اويزون كرده بود به خودش!!
من به شخصه اون خانوم رو تا ابد نميبخشم كه اونجور حال من رو گرفت تو مجلس
خدا به چهارتاا مو بيرون گذاشتن يا نداشتن ادمها نگاه نميكنه، به دل ادمها نگاه ميكنه
پاسخ:
قضاوت از روی ظاهر انسان ها، یکی از خطاهایی ست که بسیاری از ما گرفتار آن هستیم!
سرزنش دیگران (حتی به خاطر گناهی که انجام داده اند)، به شدت در اسلام تقبیح شده و حتی در روایت داریم که اگر کسی را به دلیل گناهش سرزنش کنید، حتما قبل از فرارسیدن اجل، به همان گناه مبتلا می شوید.
امام صادق سلام الله عليه فرمودند:
مَن عَيَّرَ مُؤمِناً بِذَنبٍ لَم يَمُت حَتّى يَركَبَهُ؛ كسى كه مؤمنى را براى گناهى سرزنش كند، نميرد تا خودش آن گناه را مرتكب شود. ۱
حتی در امر به معروف و نهی از منکر سفارش شده که به فرد حمله نکنید و فقط گناه را تقبیح نمایید.
اما متاسفانه هر کدام از ما به شکلی و نحو خاص خودمان گرفتار شیطان هستیم!
هر کسی گناه خودش را توجیه می کند و گناه دیگران را بزرگ می پندارد.
در حالیکه نفسِ نافرمانی خداوند است که باعث هلاکت انسان است.
حال این گناه می تواند، بی حجابی باشد و می تواند غیبت کردن یا دل شکستن یک انسان باشد.
اميرالمؤمنين عليه السلام در توبيخ کوچک انگاشتن گناه مي فرمايند:
اشد الذنوب ما استهان به صاحبه سخت ترين گناهان گناهی است که گناهکار آن را ناچيز و آسان شمرد.۲
این در مورد همه ما صادق است.
بهترین روشی که در اسلام هم توصیه شده، اینست که اول و قبل از هر کاری به خودمان مراجعه کنیم و خودمان را اصلاح کنیم و بعد اطرافیانمان را.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ… ؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد خودتان را و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم و سنگهاست حفظ كنيد.۳
نکته قابل توجه اینست که هیچکدام از این قضاوتها و برخوردهای دیگران، در شکل گیریِ نظر خداوند نسبت به ما موثر نیست و تنها کسی که احتیاجی نداریم به او توضیح بدهیم و شرایط را برایش بازگو کنیم، یا نیت مان را برایش شرح دهیم، پروردگار مهربان است.
سوال دوم:
آیا بی حجابی انسان را دچار حق الناس می کند؟
پاسخ:
برخی گناهان فقط حق الله هستند و کسی که در برابر انسان قرار می گیرد، فقط خداوند است.
مانند نماز و اعمال عبادی از این قبیل
برخی عبادات نیز غیر از حق الله (که در حقیقت همان نافرمانی پروردگار است) مشمول حق الناس هم می شود.
اما حق الناس دو نوع است.
یکی حق الناس مادی که وجه فقهی پیدا می کند و یکی حق الناس معنوی که جنبه اخلاقی دارد.
حق الناس مادی کاملا واضح است مثل دزدی یا غصب مال و امثال اینها.
حق الناس معنوی معنای بسیار گسترده ای داشته و دقت بسیار زیادی می طلبد.
اغلب حق الناس معنوی را فقط گناهانی مثل غیبت و تهمت می دانند که آبروی طرف از دست رفته.
اما اگر کمی تعمق بیشتری به خرج دهیم، متوجه می شویم که گناه بزرگی مثل غیبت، در عین سخت و شوم بودن، بعد از استغفار و جبران، با حلالیت گرفتن از طرف مقابل از گردنمان برداشته می شود؛ اما خیلی اوقات با بی توجهی و کاملا ناخواسته، خودمان را درگیر گناهانی کرده ایم که جبرانش ای بسا نزدیک به محال است!
تصور بفرمایید که شخصی با انجام یک فعل حرام، موجب شد که دیگری هم به گناه کشیده شود.
خوب غیر از اینکه خودش گناه کرده، در گناه نفر دوم هم شریک می شود.
(بدون اینکه از گناه نفر دوم کم شود، چون به هر حال هر کسی مختار است و حق انتخاب دارد)
حالا در نظر بگیرید که این شخص دوم، با گناهی که مرتکب شده، نفر سوم و چهارمی را دچار معصیت کند.
باز هم غیر از تمام این افراد، حق شراکتِ نفر اول در گناه اینها محفوظ است. و همینطور نفرات بعدی!!
حتی تصور چنین چیزی انسان را دچار وحشت و حیرت می کند!
مسئله شراکت در گناه دیگران، بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.
ای بسا قتلی که در پرونده ما ثبت شود، فقط به خاطر عبور از یک چراغ قرمز.
چرا که راننده لاین مقابل را عصبی کرده ایم، ایشان عصبانتیش را در منزل بر سر خانواده خالی کرده، مشکلات روحی روانی در فرزند خانواده باعث شده که در بزرگسالی تبدیل به فردی بزهکار و قاتل شود!
کسی که با گرفتن یک عروسیِ مجلل، این حس را در دیگران ایجاد کرده که برای عروسی گرفتن حتما باید اینهمه خرج کرد و چون ندارد، پس نمی تواند ازدواج کند؛ و همین مسئله باعث به گناه افتادنش شده؛ حتما و حتما در گناهِ رابطه نامشروعِ این جوان شریک است!
به همین راحتی!
همانطوری که با یک لااله الا الله کاخ هایی را در بهشت می توان بنا کرد، با یک بی توجهی کوچک هم می توان همه را بر باد داده و ای بسا عذاب های دردناکی فراهم آورد!
امثال این نمونه از گناهان بسیار زیاد هستند. فقط کمی دقت می طلبد و توجه به حواشیِ اعمال.
اینها واقعیاتی ست که در عین دردناک و وحشتناک بودن، متاسفانه کاملا حقیقی هستند!
خوب ست که در کنارِ توجه به مهر و محبتِ خداوند و اعتقاد به ارحم الراحمین بودنش، کمی هم به صفات منتقم و شدید العقاب او توجه کنیم.
امام صادق علیه السلام میفرمایند: "هیچ بنده مومنی نیست، مگر اینکه در قلب او دو نور است؛ نوری از خوف و ترس و نوری از امید و رجاء، که اگر این دو نور را با هم وزن کنند، هیچ کدام بیشتر از دیگری نخواهد بود" 4
پی نوشت:
۱. محمد محمدی ری شهری، ميزان الحكمة، ح ۱۴۸۵۴
۲. علامه محمد تقی مجلسی، بحار الانوار ج۷۳، ص ۳۶۴
۳. سوره مبارکه تحریم، ۶
4. ثقه الاسلام کلینی، كافي ج 2، ص 67، باب خوف و رجاء