خوردن این خوراکی ها ایرادی دارد؟
تبهای اولیه
عرض سلام و خسته نباشید،
چند تا سوال داشتم که ممنون میشم راهنمایی کنید.
1. خوردن وانیل ایرادی داره (در خارج از ایران)؟ نظرات مختلفی رو شنیدم که وانیل اکسترکت شده ایرادی نداره ولی بعضی ها میگن ایراد داره.
2. خوردن قرص هایی که ژلاتین داره چطور؟ مثلا یکی رو پیگیری کردم و متوجه شدم ژلاتین خوک داره ولی شنیدم نیازی به پیگیری نیست و با فرض بر حلال بودن میتونید استفاده کنید (البته راجع به مواد غذایی میشه رعایت کرد و نخورد اما راجع به مواد دارویی خب بعضی از داروها بهتر و معروف تر هستن و ...)
3. مواد غذایی، با فرض حلال بودن محتوا، که توسط افراد غیر مسلمان (به طور خاص مسیحی ها) درست شده ایرادی داره خوردنش؟
پیشاپیش ممنون
عرض سلام و خسته نباشید،چند تا سوال داشتم که ممنون میشم راهنمایی کنید.
1. خوردن وانیل ایرادی داره (در خارج از ایران)؟ نظرات مختلفی رو شنیدم که وانیل اکسترکت شده ایرادی نداره ولی بعضی ها میگن ایراد داره.
2. خوردن قرص هایی که ژلاتین داره چطور؟ مثلا یکی رو پیگیری کردم و متوجه شدم ژلاتین خوک داره ولی شنیدم نیازی به پیگیری نیست و با فرض بر حلال بودن میتونید استفاده کنید (البته راجع به مواد غذایی میشه رعایت کرد و نخورد اما راجع به مواد دارویی خب بعضی از داروها بهتر و معروف تر هستن و ...)
3. مواد غذایی، با فرض حلال بودن محتوا، که توسط افراد غیر مسلمان (به طور خاص مسیحی ها) درست شده ایرادی داره خوردنش؟
پیشاپیش ممنون
با سلام و احترام
1و2. تا نجاست آن ها از راه شرعی احراز نشود، استفاده از آن ها اشکال ندارد و نیاز به جستجو نیست.
3. به نظر مقام معظم رهبری اهل کتاب پاک هستندو استفاده کردن از مواد مذکور بلامانع است. اگر مرجع دیگری مدنظرتان است بفرمایید.
اجوبه الاستفتائات، مقام معظم رهبری، احکام نجاسات و کافر، س313و 282
با سلام و احترام1و2. تا
نجاست آن ها از راه شرعی احراز نشود، استفاده از آن ها اشکال ندارد و نیاز به جستجو نیست.
3. به نظر مقام معظم رهبری اهل کتاب پاک هستندو استفاده کردن از مواد مذکور بلامانع است. اگر مرجع دیگری مدنظرتان است بفرمایید.اجوبه الاستفتائات، مقام معظم رهبری، احکام نجاسات و کافر، س313و 282
ممنونم از پاسختون.
ببخشيد من يادم رفته بود مرجع تقليدم رو اضافه كنم، اگه نظر اقاي سيستاني رو هم بگيد ممنون ميشم.
التماس دعا
ممنونم از پاسختون.ببخشيد من يادم رفته بود مرجع تقليدم رو اضافه كنم، اگه نظر اقاي سيستاني رو هم بگيد ممنون ميشم.
التماس دعا
با سلام و عرض ادب مجدد
1. سوال جهت استفتا به دفتر معظم له ارسال شد به محض دریافت پاسخ خدمتتان عرض می شود.
2.برای اطلاع از نظر آیه الله سیستانی به استفتای زیر توجه کنید:
پرسش: در بیشتر کپسولهای دارویی و غیر دارویی نوشته شده که حاوی ژلاتین است که در واقع روکش جلد کپسول است حکم خوردن ان چیست با توجه به اینکه این داروها خارج تهیه میشود ؟ پاسخ: اگر علم به نجاست ندارید اشکال ندارد.
پرسش: حکم استفاده از داروهای تقویتی که از ژلاتین طبیعی یا مصنوعی (کبسول) ساخته شده است چیست؟ پاسخ: مصرف آن اشکال ندارد.(1)
3. به نظر آیه الله سیستانی، مسیحی و زرتشتی محکوم به طهارت هستند و معاشرت با ایشان و کفار غیر اهل کتاب فی نفسه مانعی ندارد و تا یقین به نجاست مواد غذایی که از آنها تهیه کرده اید، ندارید محکوم به طهارت است.
پی نوشت:
2. http://www.sistani.org/persian/qa/search/10813/
3. http://www.sistani.org/persian/qa/search/19112/
1. خوردن وانیل ایرادی داره (در خارج از ایران)؟ نظرات مختلفی رو شنیدم که وانیل اکسترکت شده ایرادی نداره ولی بعضی ها میگن ایراد داره.
با سلام و عرض ادب
طبق استفتای واصله از نظر آیه الله سیستانی پاسخ بصورت ذیل داده شد:
[="]
عرض سلاو ادب مجدد
ممنون از راهنماییتون.
ببخشید دو تا سوال دیگه هم داشتم.
بعضی اوقات مواد غذایی هایی هست که فقط نوشته حاوی وانیل هست ولی خوب درصد الکل اصلا مشخص نیست. این مواد رو نباید خورد؟ یا اینکه اگه میشه خورد، خوردنش مکروه هستیا کلا ایرادی نداره؟
یا مواد خوراکی، دارویی نه، که ژلاتین داره، مکروه هست خوردنش یا ایرادی نداره با فرض اینکه در اینجور کشورها اکثرا ژلاتین خوک استفاده میشه.
ممنون و سپاسگزار پیشاپیش
عرض سلاو ادب مجددممنون از راهنماییتون.
ببخشید دو تا سوال دیگه هم داشتم.
بعضی اوقات مواد غذایی هایی هست که فقط نوشته حاوی وانیل هست ولی خوب درصد الکل اصلا مشخص نیست. این مواد رو نباید خورد؟ یا اینکه اگه میشه خورد، خوردنش مکروه هستیا کلا ایرادی نداره؟
یا مواد خوراکی، دارویی نه، که ژلاتین داره، مکروه هست خوردنش یا ایرادی نداره با فرض اینکه در اینجور کشورها اکثرا ژلاتین خوک استفاده میشه.
ممنون و سپاسگزار پیشاپیش
با سلام و عرض ادب
1. اگر یقین به حرمت وانیل ندارید مصرف آن اشکال ندارد.(1)
2. در مورد ژلاتین هم به استفتائات ذیل در این زمینه طبق نظر آیه الله سیستانی توجه بفرمایید:
پرسش: آیا ژلاتین، پاک است؟ و اگر شک کنیم که استحاله و دگرگونی تحقق یافته است یا نه بدین جهت که درگستردگی وضیقی مفهوم آن، تردید داریم (شبهه مفهومی )آیا استصحاب نجاست ثابق ، جاری می شود؟ پاسخ: ژلاتین حیوانی اگر نجاست اصل آن ، محرز نباشد مثل آنکه احتمال بدهیم از حیوان تذکیه شده فراهم شده است، محکوم به طهارت و پاکی است اما آن را نمی توان به خوراکی ها زد مگر به اندازه ای کم باشد که در آن مستهلک شود و یا معلوم باشد که از حیوان حلال گوشت و تذکیه شده گرفته شده و یا استحاله آن محرز باشد و رد اینجا فرق نمی کند که ژلاتین از اعضایی گرفته شده باشد که حیات درانها حلول می کند مصل غضروف و یا از اعضای فاقد حیات مثل استخوان بنابر احتیاط درآخری، و اگر نجاست اصل ژلاتین محرز ومعلوم باشد کما اینکه بدانیم آن ، از حیوان نجس العین و یا از غضروف حیوان تذکیه نشده و یا از استخوان آن حیوان ،قبل از شستشو ،به دست آمده است در این صورت ها ژلاتین فراهم شده به سبب ملاقات با نجس مرطوب ،نجس است و جواز استفاده از آن در خوراکیها منوط به احراز استحاله است و این ،به عرف برمی گردد و ضابطه آن قبلاً یاد آوری شد.
می ماند استصحاب، و آن هر چند که در مورد شبهات مفهومی جاری نمی شود نه در ذرات خود موضوع و نه در وصف موضوع حکم و نه در خود حکم ـ چنانکه درعلم اصول تحقیق شده است ـ ولی از آنجا که موضوع برای نجاست ،صورت های نوعی عرفی است و بقای آنها به نظر عقلا، باقی خواص مهم آنجاست پس شک در تحقیق استحاله از جهت شک در مفهوم آن از حیث وسعت وضیق آن، بر می گردد به بقای صورت نوعی به بقای خواص مقوم آن ،و چنان چیزی از امور خارجی است و از اجرای استصحاب در مورد آن مانعی وجود دارند و خدا عالم است.
۲پرسش: در غرب، چیزی به نام ژلاتین ساخته می شود و آن را در بسیاری از نوشیدنی و خوارکی ها داخل می کنند، ما که نمی دانیم آن ژلاتین از چه چیز گرفته شده است از گیاه یا حیوان؟ و اگر از حیوان گرفته شده باشد آیا آن، از استخوان او بر گرفته شده و یا از بافت های محیط بر استخوان، چنان چیزی را می توانیم بخوریم در حالی که نمی دانیم آن حیوان، حلال گوشت بوده یا حرام گوشت؟ پاسخ: اگر شک داشته باشیم که آن، از گیاه برگرفته شده و یا از حیوان، خوردن آن جایز است ولی بنابر احتیاط اگر بدانیم که از حیوان گرفته شده و تذکیه شرعی آن محرز نباشد خوردن آن جایز نیست حتی اگر از استخوان های حیوان فراهم شده باشد. بلی اگر علم و یقین داشته باشیم که موادّ آن استحاله پیدا کرده و در ضمن عملیات شیمیایی دگرگون شده است خوردن آن مطلقاً بی اشکال است و می توان آن را خورد. چنانکه می توان مقداری از آن را داخل غذای دیگر کرد که در آن مستهلک شود با وجود شک در تذکیه آن حیوان.
۳ پرسش: حکم استفاده از داروهای تقویتی که از ژلاتین طبیعی یا مصنوعی (کبسول) ساخته شده است چیست؟ پاسخ: مصرف آن اشکال ندارد.
۴ پرسش: آیا استفاده از ژلاتین که در ژل ها استفاده می شود جایز است ؟ (این محصولها از کشورهای غیر مسلمان است) . پاسخ: خرید آن در کشورهای اسلامی و استفاده از آن اشکال ندارد .
۵ پرسش: اینجا در خیلی از مواد غذایی از ( ژلاتین ) حیوانی استفاده میشود که از استخوان حیوانات ذبح اسلامی نشده گرفته می شود . آیا خوردن این مواد غذایی حرام است ؟ پاسخ: اگر مطمئن هستید که در آن از اجزای حیوان استفاده شده است خوردن آن جایز نیست .
۶ پرسش: آیا خوردن ژله خارجی با توجه به اینکه برای درست کردن ژلاتین از استخوان گاو هم استفاده میشود حلال است یانه؟ پاسخ: خرید ان در کشور های اسلامی و استفاده از ان اشکال ندارد در صورتی که احتمال بدهید وارد کننده ان در این زمینه تحقیق کرده است.
۷ پرسش: در بیشتر کپسولهای دارویی و غیر دارویی نوشته شده که حاوی ژلاتین است که در واقع روکش جلد کپسول است حکم خوردن ان چیست با توجه به اینکه این داروها خارج تهیه میشود ؟ پاسخ: اگر علم به نجاست ندارید اشکال ندارد .
۸ پرسش: در این کشور بعضی از تنقلات که مورد علاقه بچه ها است مثل پاستیل (مانند ژله ایرانی) در ساخت آن از ژلاتین استفاده شده که می گویند در ساخت ژلاتین از پودر پای مرغ استفاده شده که مرغ در اینجا ذبح اسلامی نیست. حال استفاده آن چه حکمی دارد؟ همچنین ژله هایی که در فروشگاه ها هست پودر پای مرغ غیر ذبح اسلامی در آن بکار رفته است؟ پاسخ: اگر معلوم باشد که از حیوان گرفته شده است جایز نیست مگر اینکه معلوم باشد که حیوان تذکیه (ذبح شرعی) شده است حتی اگر از استخوان آن گرفته شده است بنابر احتیاط واجب.
۹ پرسش: آیا استعمال داروهایی که در آنها ژلاتین و انواع امولاتورها بکار رفته جایز است؟ (ژلاتین و انواع امولاتورها از استخوان و چربی و بافتهای پیوندی حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت تهیه می شود ودر اینجا (آلمان)از حیوانات شرعی ذبح شده در صنعت دارو سازی استفاده نمی شود) پاسخ: خوردن آنها جائز نیست حتی اگر از استخوان حیوان حلال گوشت باشد بنابر احتیاط در این صورت ولی اگر ضرورت دارد با آن معالجه کند مانعی ندارد . (2)
1. استفتائات شفاهی از دفتر آیه الله سیستانی در قم
2.پایگاه اطلاع رسانی آیه الله سیستانی به آدرس:
http://www.sistani.org/persian/qa/search/10813/