ذکر شریف «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» در نماز

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ذکر شریف «بحول الله و قوته اقوم و اقعد» در نماز


سلام :
می خواستم بدانم ذکر بحول الله و قوته اقوم و اقعد ((دقیقا)) در کدام قسمت از نماز باید گفته شود ، من رساله ایت الله مکارم شیرازی را در این باره خواندم ولی درست متوجه نشدم ، در ضمن من در نمازهایم ((بعد از سجده دوم هنگام بلند شدن تا ایستادن،با حرکت)) و ((بعد از تشهد هنگام بلند شدن تا ایستادن،با حرکت)) این ذکر شریف را می گفتم ایا نمازهایم مشکل دارد؟
با تشکر ...

برچسب: 

با نام الله


کارشناس بحث: استاد شفا

aaty;468709 نوشت:
سلام : می خواستم بدانم ذکر بحول الله و قوته اقوم و اقعد ((دقیقا)) در کدام قسمت از نماز باید گفته شود ، من رساله ایت الله مکارم شیرازی را در این باره خواندم ولی درست متوجه نشدم ، در ضمن من در نمازهایم ((بعد از سجده دوم هنگام بلند شدن تا ایستادن،با حرکت)) و ((بعد از تشهد هنگام بلند شدن تا ایستادن،با حرکت)) این ذکر شریف را می گفتم ایا نمازهایم مشکل دارد، با تشکر ...


سلام علیکم

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی:

این ذکر (بحول الله اقوم...)بعد سجده دوم وتشهد در حال ایستادن مستحب است گفته شود که اگر در حال حرکت هم باشد اشکالی ندارد.

با عرض سلام وخدا قوت
ایا درنمازبعلت ضیق وقت می شود قسمتی از ذکر شریف(بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد)را گفت مثلا (بِحَولِ اللَّه) ویا (بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ)
متشکرم

mahmood1;913245 نوشت:
با عرض سلام وخدا قوت
ایا درنمازبعلت ضیق وقت می شود قسمتی از ذکر شریف(بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد)را گفت مثلا (بِحَولِ اللَّه) ویا (بِحَولِ اللَّه وَ قُوَّتِهِ)
متشکرم


سلام علیکم

این تعبیری که فرمودید ، اگر به عنوان مطلق ذکر بگوید اشکالی ندارد ، واما به عنوان ذکر وارده از طرف امام معصوم علیه السلام ، چنین مطلبی را نداریم ، که بتوان در ضیق وقت شخص نیمی از این ذکر را بگوید.

پی نوشت:
العروة الوثقی ، الصلاة،مستحبات السجود ،السادس والعشرون(مورد بیست و ششم)

شفا;913592 نوشت:

سلام علیکم

این تعبیری که فرمودید ، اگر به عنوان مطلق ذکر بگوید اشکالی ندارد ، واما به عنوان ذکر وارده از طرف امام معصوم علیه السلام ، چنین مطلبی را نداریم ، که بتوان در ضیق وقت شخص نیمی از این ذکر را بگوید.

پی نوشت:
العروة الوثقی ، الصلاة،مستحبات السجود ،السادس والعشرون(مورد بیست و ششم)

سلام علیکم

آیا همینکه بداند این ذکر بحول الله از معصوم نیست کفایت میکند؟
یا باید نیت مطلق ذکر کند؟
آیا نیت مطلق ذکر همین علم به این مطلب است که از معصوم نقل نشده؟

آیا مطلق ذکر یعنی نمیدانم از معصوم است یا نیست؟
یعنی امکان دارد از معصوم باشد؟

و طاها;913671 نوشت:
سلام علیکم

آیا همینکه بداند این ذکر بحول الله از معصوم نیست کفایت میکند؟
یا باید نیت مطلق ذکر کند؟
آیا نیت مطلق ذکر همین علم به این مطلب است که از معصوم نقل نشده؟

سلام علیکم

در مطلق ذکر همین مقدار که می داند اینگونه از معصوم علیه السلام صادر نشده است و به همین قصد آن را بخواند ، کافی است.

باصلوات برمحمدوال محمد و تشکرفراوان بخاطر جواب مناسب ،کامل و همراه با ذکر منبع شما استاد محترم

شفا;913721 نوشت:
سلام علیکم

در مطلق ذکر همین مقدار که می داند اینگونه از معصوم علیه السلام صادر نشده است و به همین قصد آن را بخواند ، کافی است.



سلام علیکم

شما دو مطلب گفتید

بین جمله ی آبی با جمله ی قرمز چه تفاوتی است ؟

آیا مقصودتان این است که ممکن است شخصی با اینکه علم دارد یک ذکری از معصوم نیست از روی عمد قصد می کند که آن را از معصوم بداند ؟ یعنی با خودش لج است ؟!!! یا مشکل روحی و روانی دارد ؟!!!

و طاها;913745 نوشت:


سلام علیکم

شما دو مطلب گفتید

بین جمله ی آبی با جمله ی قرمز چه تفاوتی است ؟

آیا مقصودتان این است که ممکن است شخصی با اینکه علم دارد یک ذکری از معصوم نیست از روی عمد قصد می کند که آن را از معصوم بداند ؟ یعنی با خودش لج است ؟!!! یا مشکل روحی و روانی دارد ؟!!!



سلام علیکم

همیشه که قیدی که در جمله می آورند ، قید احترازی نیست ، بلکه ممکن است قید توضیحی باشد.
و قید توضیحی ، برای توجه مخاطب است.

موضوع قفل شده است