جمع بندی آموزش طرز نگاه کردن صحیح
تبهای اولیه
هوالنور
سلام و عرض ادب
میخواستم بدونم طرز نگاه کردن یک دانشجوی جوان به استاد جوان چگونه باید باشه ؟
من نمیدونم طرز نگاهم چجوری هست که مقید میشم به اساتید( یا مردها )نگاه کنم مجبور میشم به در و دیوار نگاه کنم یا سرم رو پایین بندازم
در این حالت استادها تصور میکنن من بی احترامی میکنم !
نگاه باید چطوری باشه که اثار تکوینی نداشته باشه ؟
وقتی هم به درس گوش میدم و به استادم نگاه میکنم استاد فقط به من نگاه میکنه این منو اذیت میکنه !
لطفا اگر روایتی در این باره هست بفرمایین ......یا کتاب معرفی کنید ...تو یکی از تاپیک ها دوستان نوشته بودند که حتی نگاه کردن به لقمه ی انسانی دیگر
مقام روح رو تنزل میده و اثر تکوینی داره ......دوست دارم در این باره ( نگاه) بیشتر بدونم
متشکرم@};-
میخواستم بدونم طرز نگاه کردن یک دانشجوی جوان به استاد جوان چگونه باید باشه ؟ لطفا اگر روایتی در این باره هست بفرمایین ......یا کتاب معرفی کنید ...تو یکی از تاپیک ها دوستان نوشته بودند که حتی نگاه کردن به لقمه ی انسانی دیگر متشکرمهوالنور
سلام و عرض ادب
من نمیدونم طرز نگاهم چجوری هست که مقید میشم به اساتید( یا مردها )نگاه کنم مجبور میشم به در و دیوار نگاه کنم یا سرم رو پایین بندازم
در این حالت استادها تصور میکنن من بی احترامی میکنم !
نگاه باید چطوری باشه که اثار تکوینی نداشته باشه ؟
وقتی هم به درس گوش میدم و به استادم نگاه میکنم استاد فقط به من نگاه میکنه این منو اذیت میکنه !
مقام روح رو تنزل میده و اثر تکوینی داره ......دوست دارم در این باره ( نگاه) بیشتر بدونم
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب
یکی از حواسی که خداوند در اختیار بشر قرار داده، چشم و قوه بینائی ست. در واقع یکی از ورودی های ذهن انسان چشم است. همان چیزهائی که از چشم انسان وارد ذهن شوند، پردازش شده و بر رفتار و اعمال او تاثیر گذارند. همانطوری که غذای جسم از راه دهان و خوردن تامین می شود، غذای روح هم از چشم و گوش وارد شده و مواد اولیه افکار انسان را فراهم می کند.
امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «العَينُ جاسُوسُ القَلبِ و بَريدُ العَقلِ؛ چشم، جاسوس دل و قاصد خرد است.» (۱)
یکی از سیاست های شیطان، سیاست گام به گام اوست. بدین معنا که انسان را به طور خیلی آهسته، بدون اینکه خودش متوجه شود، به سمت گناه سوق می دهد. ممکن است در گام های اول، تمایل فقط به نگاه های غیر حرام باشد؛ اما معمولا هر جائی که انسان بر نفسش سهل گیری کند، دچار خسران خواهد شد. به هر اندازه که چشم انسان تابع نفس شد، نفس قوی تر شده و خواهش ها و تمایلاتش بیشتر و شدیدتر می شوند تا کم کم خدای نکرده انسان را به جائی بکشد که در ابتدا حتی فکرش هم برایش ناراحت کننده بود.
رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) فرموده اند: «إيّاكُم و فُضولَ النَّظَرِ؛ فإنَّه يَبذُرُ الهوى و يُوَلِّدُ الغَفلَةَ؛ از نگاه هاى زيادى بپرهيزيد؛ زيرا كه آن تخم هوس مى پراكند و غفلت مى زايد.» (۲)
معنای این حرف این نیست که هر نگاهی، حتی حلال و بی شائبه، انسان را حتما دچار گناه می کند؛ بلکه منظور اینست که حتی نگاه های حلال را هم باید مواظبت کرد تا به خواهش دل نبوده و از روی تمایلات نفسانی نباشند. اما نگاه هائی که به جهت امور روزانه و برای انجام کارها، به طور معمول انجام می شوند، انسان را دچار هیچ آلودگی نمی کنند. به شرطی که انسان خودش را فریب نداده و واقعا نگاهش پاک و بدون هر گونه خواهش نفسانی باشد. یعنی اگر انسان به خودش مراجعه کرد، اطمینان حاصل کند که نگاهش به استاد، دقیقا مانند نگاهش به تخته سیاه بوده و به همان اندازه در قلبش بی اثر است.
پی نوشت:
۱. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، انتشارات دارالحدیث، قم، ج ۱۲، ص ۲۳۲
۲. همان
باسمه الجلیل
عرض سلام و ادب و نیز تبریک عید سعید فطر
نگاه کنم مجبور میشم به در و دیوار نگاه کنم یا سرم رو پایین بندازم
در این حالت استادها تصور میکنن من بی احترامی میکنم !
به در و دیوار نگاه کردن هنگام تدریس استاد و حضور در کلاس ممکن است حمل بر بی توجهی به درس شود
اما سر به زیر انداختن،چنین تصوری را ایجاد نمی کند خصوصا اینکه خانم محجب و مذهبی باشند ظاهرا هر
کسی متوجه می شود که دلیل این رفتار تقید وی به پرهیز از نگاههای ممتد و خیره به نامحرم است که حتی
بدون قصد و غرض هم صلاح نیست.
اگر تصور می کنید سر به زیر انداختن هم شائبه ی بی توجهی به درس را موجب می شود و در عین حال
نمی خواهید نگاهی مستقیم و ممتد به اساتید جوان مذکور داشته باشید چشم به زیر بیندازید.
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب
سلام
با توجه به نکاتی که استارتر گفتند، به نظرم کارشناس محترم متوجه نشدند که خود استارتر به مضراتی که کارشناس محترم اشاره کردند واقفند و دنبال یک راهکار هستند (حتی در حد معرفی یک کتاب)!
من که از فرمایشات شما هیچ راهکاری دستگیرم نشد...یعنی انگار این پاسخ برای کسی است که گفته من دوست دارم در چشم استاد زل بزنم و از این کار لذت میبرم و کارشناس هم دوتا حدیث و روایت در مذمت این رفتار ذکر فرموده اند!
عذر خواهی میکنم@};-
هوالنور
سلام و عرض ادبمیخواستم بدونم طرز نگاه کردن یک دانشجوی جوان به استاد جوان چگونه باید باشه ؟
من نمیدونم طرز نگاهم چجوری هست که مقید میشم به اساتید( یا مردها )نگاه کنم مجبور میشم به در و دیوار نگاه کنم یا سرم رو پایین بندازم
در این حالت استادها تصور میکنن من بی احترامی میکنم !
نگاه باید چطوری باشه که اثار تکوینی نداشته باشه ؟
وقتی هم به درس گوش میدم و به استادم نگاه میکنم استاد فقط به من نگاه میکنه این منو اذیت میکنه !لطفا اگر روایتی در این باره هست بفرمایین ......
یا کتاب معرفی کنید ...تو یکی از تاپیک ها دوستان نوشته بودند که حتی نگاه کردن به لقمه ی انسانی دیگر
مقام روح رو تنزل میده و اثر تکوینی داره ......دوست دارم در این باره ( نگاه) بیشتر بدونممتشکرم
@};-
با سلام و عرض ادب و احترام
همیشه مثل این بچه درس خون ها کاغذ و قلم داشته باشید روی برگه نگاه کنید و یادداشت برداری کنید !
امیدوارم موثر واقع بشه !
در پناه حق تعالی
نکته ی اول اینکه نگاهتون خیلی گذرا باشه و نباید زوم کنید .
به حرف های استاد توجه کنید نه خودش _ فقط روی حرف ها زوم کنید
این باعث میشه که ذهن ورودی های دیگه رو ببنده.
مثل اینکه دارید به رادیو گوش میدید .
برای گردش نگاه لازم نیست سرتون هم بچرخه تا جلب توجه کنه .
همین طور که سرتون به سمت تخته سفید و استاد هست میتونید برای گردش نگاه صرفا از چشم ها استفاده کنید .
از یادداشت برداری هم استفاده کنید _ این باعث میشه که بدون مشکل به خودتون مشغول شوید
از همه دوستان متشکرم به خاطر راهنمایی@};-
سلام
سلام
دلیل اینکه من در قسمت عرفان این تاپیک رو باز کردم این هست که میخوام از اثار تکوینی اعمال با خبر بشوم
جالب ابنجاست که در اثرات تکوینی اعمال این هست که وقتی شخصی سوالی میپرسه فقط و فقط به اندازه سوالش باید جواب داده بشه ...
نه اینکه مقدمه شروع کنیم و یا بسطش بدیم و یا اگر ندانستیم هم بپیچانیم
غرض اینکه در خود قسمت عرفان این اصول رعایت نمیشه .
[="Tahoma"] سلاماز همه دوستان متشکرم به خاطر راهنمایی@};-
سلام
می تونید سر یا چشم هارا به زیر بی اندازید و هر از گاهی با تکان دادن سرتون بفهمانید که در حال توجه به صحبت های استادتون هستید و استاد هم شاید حالت شما را نوعی تمرکز کردن برای فهم بهتر مطالب تصور کند.
به نظرم سعی کنید سمت صورت شما از سمت استاد خارج نشه یعنی اگر شخص روبرو قرار داره سمت صورت شما به چپ و راست نباشه ، در همون مسیر ولی پایین.
موفق باشید
باسمه البصیر
عرض سلام و ادب
دلیل اینکه من در قسمت عرفان این تاپیک رو باز کردم این هست که میخوام از اثار تکوینی اعمال با خبر بشوم
هر عملی حتی اعمال مباح دارای آثار تکوینی هستند حال با توجه به عنوان تاپیک(آموزش طرز صحیح نگاه کردن)
مقصود شما از دانستن اثر تکوینی چیست؟
اثر تکوینی نگاه بی غرض به نامحرم؟
اثر تکوینی نگاه حرام به نامحرم؟
اثر تکوینی نشستن در محضر استاد و تعلیم و تعلّم؟
یا چه؟
@};-به نام خدا@};-
سلام علیکم
خداقوت
چشم ها میتواند به تخته باشد .. و با سر تکان دادن نشان بدید که دارید به حرف ایشان گوش میدهید.@};-
هوالنور
سلام و عرض ادبمیخواستم بدونم طرز نگاه کردن یک دانشجوی جوان به استاد جوان چگونه باید باشه ؟
من نمیدونم طرز نگاهم چجوری هست که مقید میشم به اساتید( یا مردها )نگاه کنم مجبور میشم به در و دیوار نگاه کنم یا سرم رو پایین بندازم
در این حالت استادها تصور میکنن من بی احترامی میکنم !
نگاه باید چطوری باشه که اثار تکوینی نداشته باشه ؟
وقتی هم به درس گوش میدم و به استادم نگاه میکنم استاد فقط به من نگاه میکنه این منو اذیت میکنه !لطفا اگر روایتی در این باره هست بفرمایین ......
یا کتاب معرفی کنید ...تو یکی از تاپیک ها دوستان نوشته بودند که حتی نگاه کردن به لقمه ی انسانی دیگر
مقام روح رو تنزل میده و اثر تکوینی داره ......دوست دارم در این باره ( نگاه) بیشتر بدونممتشکرم
@};-
سلام
نگاه افراد و نحوه نگاه کردن افراد چند گونه است
اگر آموزش ببینید که چه طوری نگاه کنید زباد جلب توجه نمیکنید...
از طرفی اساتید دنبال گوش ها و چشمهایی هستند که روی آنها زوم شده باشد ...
اگر دیگران دچار این حالت نمیشوند دو علت دارد:
یا طرز نگاه آنها صحیح است
یا اصلا توجه به استاد ندارند
لذا اساتید به کسانی که توجه ندارند توجه ندارد
و نسبت به کسانی که توجه خاص ندارند توجه خاص ندارد
این یک امر دو طرفه است
البته توجه استاد به شاگردان به جنسیت و روحیات استاد نیز دارد
مثلا ممکن است مرد جوان به خاطر زیبایی و جلب توجه یک دختر بیشتر به او نگاه کند
یا ممکن است یک دختر به خاطر اینکه چنین حسی به وو دست دهد، شرم کند و نگاهش را به در و دیوار بیاندازد..
من خودم یادم هست به گونه ای به استادم نگاه میکردم که بیشتر از سایرین به من توجه میکرد
چون احساس میکرد به صحبتهای او دل میدهم...
ولی آموزش طرز نگاه را نمیتوان زیاد توصیف کرد
ولی میتوانید با توجه به حالات خود و حالات چهره خود و دیگران ، به تجارب خوبی دست پیدا کنید
ولی به شخصه میگویم
اگر جنسیت شما با استادتان متفاوت است
نگاه نکنید یا نگاه بی اهمیت داشته باشید....
مقصود شما از دانستن اثر تکوینی چیست؟
سلام
متشکرم از اینکه به سوالم اهمیت دادید
میخوام بدونم کلا چه اعمالی اثار تکوینی منفی داره چه نگاه هایی ؟ .......در تاپیکی یکی از دوستان نوشته بودند حتی نگاه کردن به غذاخوردن دیگری هم مقام روح رو تنزل میده
و نگاه کردن به شخصی که مشغول کار خودش هست مقام روح رو تنزل میده ( اینها سخنان جدیدی برای من هستند که توجهم رو جلب کرده)
مثلا تو کتاب طهارت نوشته بود خریدن جنسی که فردی اون رو دزدیده اثار تکوینی داره مگر اینکه شخص وضو داشته باشه اثرش رو از بین میبره
من در این باره میخوام عمیقا بدونم چون اعمالی هست که مقام روح رو تنزل میده ولی ما ازش بی خبر هستیم
به اموزش نیاز دارم(به سیر و سلوک علاقه دارم) اگر کتاب خوبی رو هم معرفی کنید خیلی عالی میشه متشکرم
باسمه المجیب
سلام به وجود شریفتون
سلام
متشکرم از اینکه به سوالم اهمیت دادید :)
اختیار دارید بزرگوار
میخوام بدونم کلا چه اعمالی اثار تکوینی منفی داره چه نگاه هایی ؟
قطعا نگاه حرام.
ولی ادب چشم فراتر از پرهیز از نگاه حرام است،کلا بهتر است چشم هرزه گرد نباشد
مثل بی جهت و بدون قصد خرید پشت ویترین مغازه ها به تماشا ایستادن و....
قطعا هرزه گردی چشم هم آثار تکوینی منفی خواهد داشت.
(به سیر و سلوک علاقه دارم) اگر کتاب خوبی رو هم معرفی کنید خیلی عالی میشه متشکرم
الحمدلله کتاب در این زمینه ها فراوان است از جمله کتاب مقالات استاد شجاعی در مبانی نظری و عملی تزکیه.
سلام
متشکرم از اینکه به سوالم اهمیت دادیدمیخوام بدونم
کلا چه اعمالی اثار تکوینی منفی داره چه نگاه هایی ؟ .......در تاپیکی یکی از دوستان نوشته بودند حتی نگاه کردن به غذاخوردن دیگری هم مقام روح رو تنزل میده
و نگاه کردن به شخصی که مشغول کار خودش هست مقام روح رو تنزل میده ( اینها سخنان جدیدی برای من هستند که توجهم رو جلب کرده)
مثلا تو کتاب طهارت نوشته بود خریدن جنسی که فردی اون رو دزدیده اثار تکوینی داره مگر اینکه شخص وضو داشته باشه اثرش رو از بین میبره
من در این باره میخوام عمیقا بدونم چون اعمالی هست که مقام روح رو تنزل میده ولی ما ازش بی خبر هستیم
به اموزش نیاز دارم(به سیر و سلوک علاقه دارم) اگر کتاب خوبی رو هم معرفی کنید خیلی عالی میشه متشکرم
جات رو تو کلاس عوض کن برو عقب!!
حساسیت بیش از حد هم باعث تلقین میشه
تو مباحث روانشناسی مطرحه که یه عده که تو خیابان راه میرت همش فکر می کنن که دیگران اونا رو همیشه نگاه می کنن در حالیکه میتونه اشتباه باشه
شما هم بی خیال باش در ضمن
مگه همه حاضرین تو کلاس ساعات کلاس میخکوب به استاد نگاه می کنن که شما هم نگاه کنی؟ نه شما هم مثل اونا
پرسش: نگاه کردن به استاد جوان چگونه باید باشد که اثر تکوینی برای انسان نداشته باشد؟
پاسخ: یکی از حواسی که خداوند در اختیار بشر قرار داده، چشم و قوه بینائی ست. در واقع یکی از ورودی های ذهن انسان چشم است. همان چیزهائی که از چشم انسان وارد ذهن شوند، پردازش شده و بر رفتار و اعمال او تاثیر گذارند. همانطوری که غذای جسم از راه دهان و خوردن تامین می شود، غذای روح هم از چشم و گوش وارد شده و مواد اولیه افکار انسان را فراهم می کند.
امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «العَينُ جاسُوسُ القَلبِ و بَريدُ العَقلِ؛ چشم، جاسوس دل و قاصد خرد است.» (۱)
یکی از سیاست های شیطان، سیاست گام به گام اوست. بدین معنا که انسان را به طور خیلی آهسته، بدون اینکه خودش متوجه شود، به سمت گناه سوق می دهد. ممکن است در گام های اول، تمایل فقط به نگاه های غیر حرام باشد؛ اما معمولا هر جائی که انسان بر نفسش سهل گیری کند، دچار خسران خواهد شد. به هر اندازه که چشم انسان تابع نفس شد، نفس قوی تر شده و خواهش ها و تمایلاتش بیشتر و شدیدتر می شوند تا کم کم خدای نکرده انسان را به جائی بکشد که در ابتدا حتی فکرش هم برایش ناراحت کننده بود.
رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم) فرموده اند: «إيّاكُم و فُضولَ النَّظَرِ؛ فإنَّه يَبذُرُ الهوى و يُوَلِّدُ الغَفلَةَ؛ از نگاه هاى زيادى بپرهيزيد؛ زيرا كه آن تخم هوس مى پراكند و غفلت مى زايد.» (۲)
معنای این حرف این نیست که هر نگاهی، حتی حلال و بی شائبه، انسان را حتما دچار گناه می کند؛ بلکه منظور اینست که حتی نگاه های حلال را هم باید مواظبت کرد تا به خواهش دل نبوده و از روی تمایلات نفسانی نباشند. اما نگاه هائی که به جهت امور روزانه و برای انجام کارها، به طور معمول انجام می شوند، انسان را دچار هیچ آلودگی نمی کنند. به شرطی که انسان خودش را فریب نداده و واقعا نگاهش پاک و بدون هر گونه خواهش نفسانی باشد. یعنی اگر انسان به خودش مراجعه کرد، اطمینان حاصل کند که نگاهش به استاد، دقیقا مانند نگاهش به تخته سیاه بوده و به همان اندازه در قلبش بی اثر است.
پی نوشت ها:
۱. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، انتشارات دارالحدیث، قم، ج ۱۲، ص ۲۳۲
۲. همان