جمع بندی ابهام در فهم روایت
تبهای اولیه
با سلام خدمت کارشناس محترم.
در صورت درست بودن حدیث توضیحی در مورد قسمت های آبی رنگ بدید:
عَنْ هَارُونَ عَنِ ابْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ:
مَنِ اتَّخَذَ نَعْلًا فَلْيَسْتَجِدْهَا وَ مَنِ اتَّخَذَ ثَوْباً فَلْيَسْتَنْظِفْهُ وَ مَنِ اتَّخَذَ دَابَّةً فَلْيَسْتَفْرِهْهَا وَ مَنِ اتَّخَذَ امْرَأَةً فَلْيُكْرِمْهَا
فَإِنَّمَا امْرَأَةُ أَحَدِكُمْ لُعْبَةٌ فَمَنِ اتَّخَذَهَا فَلَا يُضَيِّعْهَا وَ مَنِ اتَّخَذَ شَعْراً فَلْيُحْسِنْ إِلَيْهِ
وَ مَنِ اتَّخَذَ شَعْراً فَلَمْ يَفْرُقْ فَرَقَهُ اللَّهيَوْمَ الْقِيَامَةِ بِمِنْشَارٍ مِنْ نَار
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج76، ص: 298
با تشکر
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"][/TD] | |
کارشناس بحث: استاد عمار | |
[=arial]با سلام و ادب
بله حدیث مشکلی ندارد و در منابع متعددی ذکر شده است .(1)
در عبارت «مَنِ اتَّخَذَ امْرَأَةً فَلْیکرِمْها، فَانَّمَا امْرأَةُ احَدِکمْ لُعْبَةٌ، فَمَنِ اتَّخَذَها فَلا یضَیعْها»
می فرماید : هرکس زن بگیرد باید به او احترام بگذارد. همانا زن هر کدام از شماها دلبر و معشوق شماست، بنابراین هر کس زن می گیرد نباید او را ضایع سازد.
مراد از لعب در روایت، بازیچه و اسباببازی نیست، بلکه یعنی، زن ریحانه است، این ریحانه را ضایع نکنید.(2)
و عبارت «وَ مَنِ اتَّخَذَ شَعْراً فَلَمْ يَفْرُقْ فَرَقَهُ اللَّهيَوْمَ الْقِيَامَةِ بِمِنْشَارٍ مِنْ نَار» یعنی هر کس مو بگذارد و آنرا شانه نزند خداوند در قیامت با شانه آتشین آنرا شانه میکند.
منظور از فرق در اینجا شانه زدن و مرتب کردن موی سر است نه فرق باز کردن؛ چرا که در لغت «فرق» به معنای جدا افکندن و فاصله انداختن میان اجزای یک چیز است و وقتی به مو نسبت داده میشود، به معنای شانه زدن و منظم کردن موها از یکدیگر است.(3)
این روایت در صدد بیان این مطلب است که انسان در بهداشت و نظافت موی سر باید مراقبت داشته باشد که یکی از این موارد شانه کردن مو است و گرنه در قیامت به جهت مراعات نکردن این مسئله مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت.
پی نوشت ها:
1. حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 70، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم السلام)، چاپ اول، 1413ق.
2. زن در آئینه جلال و جمال،آیت الله جوادی آملی، صفحات 379 382.
3. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی ـ فارسی، ص ۶۶۱، تهران، انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۳۷۵ش.
با سلام و تشکر
1- چطور لعبه رو به ریحانه معنی کردید؟
2-مرتب کردن موها واجبه؟چون در بین احکام تکلیفی اولا باید یه حکمی داشته باشه وثانیا نمیتونه مباح یا مستحب یا مکروه باشه زیرا صحبت از عذاب شده.
ممنون
[=arial]1- چطور لعبه رو به ریحانه معنی کردید؟
با سلام
بنده معنی نکردم و منبع ذکر کردم.
با توجه به معنى لغوى (لعبة) كه به چيزى مىگويند كه كودك عاشق آن باشد، اين معنا استفاده مىشود كه زن بايد مورد عشق و علاقه شوهرش قرار گيرد و در حفظ و حقوق او كوتاهى نشود، و دل او را با اظهار محبت واقعى و رفتار شايسته به خود جلب كند، زيرا هر گونه معاشرت محبتآميز مرد، در عواطف زن و تحريك عشق و رغبت او به شوهرش بسيار مؤثر است.
2-مرتب کردن موها واجبه؟چون در بین احکام تکلیفی اولا باید یه حکمی داشته باشه وثانیا نمیتونه مباح یا مستحب یا مکروه باشه زیرا صحبت از عذاب شده.
شانه کردن مو مستحب و دارای ثواب و فضیلت است و صرف صحبت از عذاب دلیل حرمت یک عمل نمی شود که مفصلتر و شرح بیشتر آن را کارشناس احکام باید توضیح دهند.
پرسش:
در صورت درست بودن حدیث منظور از لعبه و عبارات پایانی حدیث چیست؟
عَنْ هَارُونَ عَنِ ابْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: مَنِ اتَّخَذَ نَعْلًا فَلْيَسْتَجِدْهَا وَ مَنِ اتَّخَذَ ثَوْباً فَلْيَسْتَنْظِفْهُ وَ مَنِ اتَّخَذَ دَابَّةً فَلْيَسْتَفْرِهْهَا وَ مَنِ اتَّخَذَ امْرَأَةً فَلْيُكْرِمْهَا فَإِنَّمَا امْرَأَةُ أَحَدِكُمْ لُعْبَةٌ فَمَنِ اتَّخَذَهَا فَلَا يُضَيِّعْهَا وَ مَنِ اتَّخَذَ شَعْراً فَلْيُحْسِنْ إِلَيْهِ وَ مَنِ اتَّخَذَ شَعْراً فَلَمْ يَفْرُقْ فَرَقَهُ اللَّه يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِمِنْشَارٍ مِنْ نَار.
پاسخ:
بله حدیث مشکلی ندارد و در منابع متعددی ذکر شده است .(1)
در عبارت «مَنِ اتَّخَذَ امْرَأَةً فَلْیکرِمْها، فَانَّمَا امْرأَةُ احَدِکمْ لُعْبَةٌ، فَمَنِ اتَّخَذَها فَلا یضَیعْها»
می فرماید : هرکس زن بگیرد باید به او احترام بگذارد. همانا زن هر کدام از شماها دلبر و معشوق شماست، بنابراین هر کس زن می گیرد نباید او را ضایع سازد.
مراد از لعب در روایت، بازیچه و اسباببازی نیست، بلکه یعنی، زن ریحانه است، این ریحانه را ضایع نکنید.(2)
و عبارت «وَ مَنِ اتَّخَذَ شَعْراً فَلَمْ يَفْرُقْ فَرَقَهُ اللَّه يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِمِنْشَارٍ مِنْ نَار» یعنی هر کس مو بگذارد و آنرا شانه نزند خداوند در قیامت با شانه آتشین آنرا شانه میکند.
منظور از فرق در اینجا شانه زدن و مرتب کردن موی سر است نه فرق باز کردن؛ چرا که در لغت «فرق» به معنای جدا افکندن و فاصله انداختن میان اجزای یک چیز است و وقتی به مو نسبت داده میشود، به معنای شانه زدن و منظم کردن موها از یکدیگر است.(3)
این روایت در صدد بیان این مطلب است که انسان در بهداشت و نظافت موی سر باید مراقبت داشته باشد که یکی از این موارد شانه کردن مو است و گرنه در قیامت به جهت مراعات نکردن این مسئله مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت.
پی نوشت ها:
1. حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 70، قم، مؤسسه آل البیت(علیهم السلام)، چاپ اول، 1413ق.
2. زن در آئینه جلال و جمال،آیت الله جوادی آملی، صفحات 379 382.
3. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی ـ فارسی، ص ۶۶۱، تهران، انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۳۷۵ش.