اهل قم به بهشت می روند

تب‌های اولیه

15 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اهل قم به بهشت می روند

سلام انبیاء گفته اند که هر کسی که اهل قم باشد می رود بهشت. من الان در شهر ارومیه هستم. اگه برم قم من هم بی حساب میرم بهشت؟ یعنی اگه مهاجرت کنم به قم من هم بی حساب به بهشت می روم؟
میشه لطف اینارو شیوا برام باز کنید؟

ممنونم

اینا هم احادیث هستند:
*****************************************************************************************
حشر مردم قم به خلاف حشر دیگر شهرها است. در قیامت مردم قم حساب ندارند و از قبرهای خود مستقیم وارد محشر و از آن جا داخل بهشت می شوند. امام صادق (ع) فرموده اند: محشر و یا محل حشر تمام مردم زمین بیت المقدس است مگر بخشی در زمین جبل که به آن قم گفته می شود. مردم آن سرزمین در قبر به حسابشان رسیدگی می شود و محشور می شوند. به این معنی که مستقیما از قبرشان به سوی بهشت می روند (در حقیقت آن ها حسابی که در روز پنجاه هزار ساله واقع می شود را ندارند.) سپس آن حضرت فرمود: اهل قم گناهشان آمرزیده شده است. پرسیده شد: یابن رسول الله آیا این مخصوص اهل قم است؟ فرمود: بلی و مخصوص کسانی که حرف مردم قم را بزنند.
*****************************************************************************************
در رابطه با مردم قم و دین و تقوایشان در حدیثی آمده: برای بهشت هشت در است، یکی از آنها مخصوص اهل قم می باشد و آنان بهترین شیعیان ما هستند. در میان همه شهرهای دنیا، خداوند ولایت ما را با گل آنان خمیر و مخلوط کرده است.
*****************************************************************************************
در روایت دیگری آمده: از برای بهشت هشت در است، و سه در آن به سوی قم باز می شود و اهل قم از آن سه در به سوی بهشت حرکت می کنند، پس از آن چند مرتبه امام رضا (ع) فرمود: خوشا به حالشان، خوشا به حال مردمان قم.

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد کریم

alex_genius_20;499482 نوشت:
سلام انبیاء گفته اند که هر کسی که اهل قم باشد می رود بهشت. من الان در شهر ارومیه هستم. اگه برم قم من هم بی حساب میرم بهشت؟ یعنی اگه مهاجرت کنم به قم من هم بی حساب به بهشت می روم؟
میشه لطف اینارو شیوا برام باز کنید؟

با سلام وعرض ادب
سخن شما در اینکه در باب شهر قم احادیثی نقل شده که دلالت بر بزرگی این شهر دارد از قبیل اینکه فرموده اند:
1- دری از درهای بهشت بسوی قم باز می شود.(علامه مجلسی، بحارالانوار، ج57، ص212)
2- همان حدیثی که فرمودید: بهشت هشت در دارد که سه در آن به طرف قم است.( بحار، ج57ف ص228)
3- یا اینکه در حدیث داریم امام می فرماید: شهر پیامبر مدینه بود وامام علی کوفه را شهر خود انتخاب کرد وشهر ما (اهل بیت) قم است.( همان، ج99، ص267)
البته بنده برای طولانی نشدن جواب مضمون احادیث را بیان کردم که کاربران می توانند به بحار الانوا رمراجعه کرده ومتن احادیث را مشاهده کنند.
اما اگر این فضایل را در کنار حدیث زیر که از رسول خدا(ص) ذکر شده است قرار دهید وصفاتی را که برای اهل قم ذکر شده در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که این فضایل همینطوری نیست بلکه بخاطر خوبیهایی است که حاضرین در این شهر دارند.
[=B Lotus]وَ رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ‏[=B Lotus] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ الرَّابِعَةِ نَظَرْتُ إِلَى قُبَّةٍ مِنْ لُؤْلُؤٍ لَهَا أَرْبَعَةُ أَرْكَانٍ وَ أَرْبَعَةُ أَبْوَابٍ كُلُّهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ أَخْضَرَ قُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ مَا هَذِهِ الْقُبَّةُ الَّتِي لَمْ أَرَ فِي السَّمَاءِ الرَّابِعَةِ أَحْسَنَ مِنْهَا فَقَالَ حَبِيبِي مُحَمَّدٌ هَذِهِ صُورَةُ مَدِينَةٍ يُقَالُ لَهَا قُمُّ يَجْتَمِعُ فِيهَا عِبَادُ اللَّهِ الْمُؤْمِنُونَ يَنْتَظِرُونَ مُحَمَّداً وَ شَفَاعَتَهُ لِلْقِيَامَةِ وَ الْحِسَابِ يَجْرِي عَلَيْهِمُ الْغَمُّ وَ الْهَمُّ وَ الْأَحْزَانُ وَالْمَكَارِهُ قَالَ فَسَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيَّ ع مَتَى يَنْتَظِرُونَ الْفَرَجَ قَالَ إِذَا ظَهَرَ الْمَاءُ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ.(شییخ مفید، الاختصاص، ص101)
در آخر این حدیث که به سول خدا(ص) می رسد ایشان می فرمایند در معراج جبرئیل گفتند: ای حبیب من محمد این صورت شهر مدینه است که در آن بندگان مومن خدا جمع خواهند شد که منتظر محمد وشفاعت او در روز قیامت هستند، که در این راه بر آنها ناراحتی وسختی وحزن هایی وارد می شود. روادی از امام هادی(ع) سوال می کند: تا کی اینها انتظار گشایش(در کارها وسختی هایشان) بکشند. می فرماید: تا زمانی که آب بر روی سطح آب ظاهر شود.

با توجه به این حدیث ما متوجه می شویم اهالی این شهر این فضایل را دارند به دلیل اینکه مومن هستند ومنتظر ظهور حق ودر این راه سختی ها را نیز تحمل می کنند. بنابراین گشوده شدن این درها بخاطر این خصوصیات ایمانی است که هر کس در هر جایی این خصوصیات را داشته باشد شفاعت وورود به بهشت برا ی او نیز هست.

سلام
من فک می کنم این احادیث منظور غیر مستقیم دارند
مثل این حدیث

از امام جواد روایت شده که فرمود: هر کس قبر عمه ام در قم را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.

شاید اگر زیارت کنی واقعا بهشت واجب شود ولی با گناه هایی که بعدش می کنیم اتیشش می زنیم

کریم;501249 نوشت:
با سلام وعرض ادب
سخن شما در اینکه در باب شهر قم احادیثی نقل شده که دلالت بر بزرگی این شهر دارد از قبیل اینکه فرموده اند:
1- دری از درهای بهشت بسوی قم باز می شود.(علامه مجلسی، بحارالانوار، ج57، ص212)
2- همان حدیثی که فرمودید: بهشت هشت در دارد که سه در آن به طرف قم است.( بحار، ج57ف ص228)
3- یا اینکه در حدیث داریم امام می فرماید: شهر پیامبر مدینه بود وامام علی کوفه را شهر خود انتخاب کرد وشهر ما (اهل بیت) قم است.( همان، ج99، ص267)
البته بنده برای طولانی نشدن جواب مضمون احادیث را بیان کردم که کاربران می توانند به بحار الانوا رمراجعه کرده ومتن احادیث را مشاهده کنند.
اما اگر این فضایل را در کنار حدیث زیر که از رسول خدا(ص) ذکر شده است قرار دهید وصفاتی را که برای اهل قم ذکر شده در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که این فضایل همینطوری نیست بلکه بخاطر خوبیهایی است که حاضرین در این شهر دارند.
[=B Lotus]وَ رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ‏[=B Lotus] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ الرَّابِعَةِ نَظَرْتُ إِلَى قُبَّةٍ مِنْ لُؤْلُؤٍ لَهَا أَرْبَعَةُ أَرْكَانٍ وَ أَرْبَعَةُ أَبْوَابٍ كُلُّهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ أَخْضَرَ قُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ مَا هَذِهِ الْقُبَّةُ الَّتِي لَمْ أَرَ فِي السَّمَاءِ الرَّابِعَةِ أَحْسَنَ مِنْهَا فَقَالَ حَبِيبِي مُحَمَّدٌ هَذِهِ صُورَةُ مَدِينَةٍ يُقَالُ لَهَا قُمُّ يَجْتَمِعُ فِيهَا عِبَادُ اللَّهِ الْمُؤْمِنُونَ يَنْتَظِرُونَ مُحَمَّداً وَ شَفَاعَتَهُ لِلْقِيَامَةِ وَ الْحِسَابِ يَجْرِي عَلَيْهِمُ الْغَمُّ وَ الْهَمُّ وَ الْأَحْزَانُ وَالْمَكَارِهُ قَالَ فَسَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيَّ ع مَتَى يَنْتَظِرُونَ الْفَرَجَ قَالَ إِذَا ظَهَرَ الْمَاءُ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ.(شییخ مفید، الاختصاص، ص101)
در آخر این حدیث که به سول خدا(ص) می رسد ایشان می فرمایند در معراج جبرئیل گفتند: ای حبیب من محمد این صورت شهر مدینه است که در آن بندگان مومن خدا جمع خواهند شد که منتظر محمد وشفاعت او در روز قیامت هستند، که در این راه بر آنها ناراحتی وسختی وحزن هایی وارد می شود. روادی از امام هادی(ع) سوال می کند: تا کی اینها انتظار گشایش(در کارها وسختی هایشان) بکشند. می فرماید: تا زمانی که آب بر روی سطح آب ظاهر شود.

با توجه به این حدیث ما متوجه می شویم اهالی این شهر این فضایل را دارند به دلیل اینکه مومن هستند ومنتظر ظهور حق ودر این راه سختی ها را نیز تحمل می کنند. بنابراین گشوده شدن این درها بخاطر این خصوصیات ایمانی است که هر کس در هر جایی این خصوصیات را داشته باشد شفاعت وورود به بهشت برا ی او نیز هست.


کارشناس محترم یکم بی ربطه ولی ارزش نداشت سوال جدا بپرسم اگر زحمتی نیست: روایتی که بگه تحریف در شیعه راه ندارد داریم؟ چقدر مستند هست؟ البته بی ربط با تاپیک هم نیست ... چون مثلاً سنی ها که به این اعتقاد ندارن؟ یکی از این دو حالت باید تحریفی باشه؟ کدوم هست؟ یا اگر نیست چطوریه؟

saba;501336 نوشت:
من فک می کنم این احادیث منظور غیر مستقیم دارند
مثل این حدیث
از امام جواد روایت شده که فرمود: هر کس قبر عمه ام در قم را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.
شاید اگر زیارت کنی واقعا بهشت واجب شود ولی با گناه هایی که بعدش می کنیم اتیشش می زنیم

بله این سخن درستی است که عملی ارزش دارد وثواب داده می شود که انسان آنرا به آخرت برساند. من جاء بالحسنة فله عشر امثالها...، هر کس با عمل صالح بیاید برای او ده برابر حسنه است. دقت در کله جاء می رساند که باید این اعمال را باید به قیامت رساند والا با یک گناه مثل بی احترامی به پدر ومادر همه اینها حبط شده واز بین می روند.

سوال بی جواب;501344 نوشت:
کارشناس محترم یکم بی ربطه ولی ارزش نداشت سوال جدا بپرسم اگر زحمتی نیست: روایتی که بگه تحریف در شیعه راه ندارد داریم؟ چقدر مستند هست؟ البته بی ربط با تاپیک هم نیست ... چون مثلاً سنی ها که به این اعتقاد ندارن؟ یکی از این دو حالت باید تحریفی باشه؟ کدوم هست؟ یا اگر نیست چطوریه؟

البته منظورتان از اینکه در شیعه تحریف راه ندادر که دقیق متوجه نشدم اما آنچه فهمیدم در مورد حقانیت شیعه است. بله ما احادیثی از رسول اکرم (ص) داریم که فرموده اند: ای علی تو شیعیانت رستگار هستید.
این احادیث که با عابیر مختلف ولی با موضوع واحد وجود دارند عمدتا در تفاسیر شعه وسنی ذیل آیه هفت سوره بینه( إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات اؤلئک هم خیر البریة، کسانی که ایمان آورده وعمل صالح انجام دهند بهترین مخلوقات می باشند) وجود دارند.که از جمله در منابع زیر ذکر شده است:
1- سیوطی، الدرالمنثور، ج6، ص379.
2- طبرسی، کجمع البیان، ج10، ص795
اینها نشان می دهد که مسیر درست بعد از رسول خدا (ص) مسیری است که حضرت علی علیه السلام وبعد ا زایشان اوصیاء او طی می کنند می باشد. فلذا مسیر تشیع مسیر درست وبه حقی است. اما این به این معنا نیست که هیچگونه تحریفی رخ نداده است. بله شیعه معتقد است که قرآن موجود همان قرآن یاست که بر رسول خدا(ص) نازل شده است. اما بعد از غیبت امام عصر ودر آن زمان نیز احادیث جعلی زیادی ساخته شد که برخی از اینها به کتب شیعه نیز رسوخ پیدا کرد ویا اینکه خرافات وبدعتهایی که بعضی اوقات پیش می آید. لذا به توصیه اهل بیت شیعه برای در امان ماندن ا زتحریف وخرافات باید تابع علماء ربانی ومراجع تقلید باشد.

کریم;501639 نوشت:
بله این سخن درستی است که عملی ارزش دارد وثواب داده می شود که انسان آنرا به آخرت برساند. من جاء بالحسنة فله عشر امثالها...، هر کس با عمل صالح بیاید برای او ده برابر حسنه است. دقت در کله جاء می رساند که باید این اعمال را باید به قیامت رساند والا با یک گناه مثل بی احترامی به پدر ومادر همه اینها حبط شده واز بین می روند.

البته منظورتان از اینکه در شیعه تحریف راه ندادر که دقیق متوجه نشدم اما آنچه فهمیدم در مورد حقانیت شیعه است. بله ما احادیثی از رسول اکرم (ص) داریم که فرموده اند: ای علی تو شیعیانت رستگار هستید.
این احادیث که با عابیر مختلف ولی با موضوع واحد وجود دارند عمدتا در تفاسیر شعه وسنی ذیل آیه هفت سوره بینه( إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات اؤلئک هم خیر البریة، کسانی که ایمان آورده وعمل صالح انجام دهند بهترین مخلوقات می باشند) وجود دارند.که از جمله در منابع زیر ذکر شده است:
1- سیوطی، الدرالمنثور، ج6، ص379.
2- طبرسی، کجمع البیان، ج10، ص795
اینها نشان می دهد که مسیر درست بعد از رسول خدا (ص) مسیری است که حضرت علی علیه السلام وبعد ا زایشان اوصیاء او طی می کنند می باشد. فلذا مسیر تشیع مسیر درست وبه حقی است. اما این به این معنا نیست که هیچگونه تحریفی رخ نداده است. بله شیعه معتقد است که قرآن موجود همان قرآن یاست که بر رسول خدا(ص) نازل شده است. اما بعد از غیبت امام عصر ودر آن زمان نیز احادیث جعلی زیادی ساخته شد که برخی از اینها به کتب شیعه نیز رسوخ پیدا کرد ویا اینکه خرافات وبدعتهایی که بعضی اوقات پیش می آید. لذا به توصیه اهل بیت شیعه برای در امان ماندن ا زتحریف وخرافات باید تابع علماء ربانی ومراجع تقلید باشد.

نه نه منظورم حقانیت نبود مثلاً طوری که مسیحیت تحریف شده و عملاً الآن نامی از اون مونده ...

حدیثی هست که بگه شیعه یا هر مذهبی از اسلام از تغییر و تحریف مصون هست؟ یا فقط قرآن رو خداوند از تغییرات حفظ می کنه؟

کارشناس عزیز
لطفا یک با اشاره ب حدیث نگاه نکنید
اگه جایی پیامبر اسلام یا امامان معصوم به صراحت فرموده اند ک اهل قم اهل بهشت هستن
یادرهای بهشت ب روی قم باز میشود بگویید

کریم;501249 نوشت:
با توجه به این حدیث ما متوجه می شویم اهالی این شهر این فضایل را دارند به دلیل اینکه مومن هستند ومنتظر ظهور حق ودر این راه سختی ها را نیز تحمل می کنند. بنابراین گشوده شدن این درها بخاطر این خصوصیات ایمانی است که هر کس در هر جایی این خصوصیات را داشته باشد شفاعت وورود به بهشت برا ی او نیز هست
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش باتشکر از کارشناس محترم :Gol: قطعا" مفهوم مخالف این مطلب صحیح شما این است که هرکس شایسته شفاعت نباشد ویا خصوصیات مؤمن را نداشته باشد هرکجا باشد به حال او تفاوتی نمیکند پس حتی در مورد ساکنین مقدس ترین شهرها هم وجود این خصوصیات شرط اساسی برای تحقق این امر میباشد : ایمان قلبی به وحدانیت خداوند - ایمان قطعی به معاد - ایمان حقیقی به رسالت پیامبر (ص) وایمان واقعی به امیر المؤمنین بودن علی (ع) و ایمان عملی به تمام موارد مذکور .

سوال بی جواب;501702 نوشت:
نه نه منظورم حقانیت نبود مثلاً طوری که مسیحیت تحریف شده و عملاً الآن نامی از اون مونده ...
حدیثی هست که بگه شیعه یا هر مذهبی از اسلام از تغییر و تحریف مصون هست؟ یا فقط قرآن رو خداوند از تغییرات حفظ می کنه؟

طبق حدیث ثقلین (انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله واهل بیتی ان تمسکتم بهما لا تضلوا ابدا) ودلایل دیگر آنچه حق وبیانگر حق است قرآن واهل بیت هستند وتا زمانی که مسلمانان پیرو این دو باهم باشند در امان بوده وتحریف ندارند اما اگز از این دو فاصله بگیرند یا از یکی از آنها هر مذهبی که می خواهند باشند از شیعه یا اهل سنت در مسیر غلط وانحراف خواهند افتاد.
پس آنچه مصون از تحریف وانحراف است قرآن واهل بیت هستند.

کریم;502175 نوشت:
طبق حدیث ثقلین (انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله واهل بیتی ان تمسکتم بهما لا تضلوا ابدا) ودلایل دیگر آنچه حق وبیانگر حق است قرآن واهل بیت هستند وتا زمانی که مسلمانان پیرو این دو باهم باشند در امان بوده وتحریف ندارند اما اگز از این دو فاصله بگیرند یا از یکی از آنها هر مذهبی که می خواهند باشند از شیعه یا اهل سنت در مسیر غلط وانحراف خواهند افتاد.
پس آنچه مصون از تحریف وانحراف است قرآن واهل بیت هستند.

آیا احکام شیعه = اهل بیت و قرآن؟

یا احکام شیعه = برداشت فقیه از قرآن و اهل بیت؟

پس برداشت من از جواب شما اینه که احکامی که به عنوان شیعه در دوران ما وجود دارد چون برداشت فقها که معصوم نیستند هست پس هیچ حفاظتی از تحریف نشدن؟ و امکان تحریف و اشتباه بودن درشون هست؟

سوال بی جواب;502185 نوشت:
آیا احکام شیعه = اهل بیت و قرآن؟

یا احکام شیعه = برداشت فقیه از قرآن و اهل بیت؟

پس برداشت من از جواب شما اینه که احکامی که به عنوان شیعه در دوران ما وجود دارد چون برداشت فقها که معصوم نیستند هست پس هیچ حفاظتی از تحریف نشدن؟ و امکان تحریف و اشتباه بودن درشون هست؟


برداشتتون درست نیست. شما صحبت از شیعه کردید وشیعه اعم از فقهاء ومراجع تقلید است. ما عرض کردیم تا زمانی که در دوران غیبت طبق توصیه امام مردم پیرو علماء ربانی وفقهاء جامع شرایط هستند دین نیز در امان از تحریف وبدعت است، اما زمانی که از آنها فاصله گرفتند تحریف وبدعت نیز به سراغ آنها خواهد آمد.
اسلام ناب که شیعه نیز معتقد است اسلام ناب در تشیع است احکام ومعارفش گرفته شده از قرآن واهل بیت است. ودر عصر غیبت متکفل بیان این معارف که از این دو منبع استخراج می کنند فقهاء وعلماء ربانی هستند.

کریم;502615 نوشت:
برداشتتون درست نیست. شما صحبت از شیعه کردید وشیعه اعم از فقهاء ومراجع تقلید است. ما عرض کردیم تا زمانی که در دوران غیبت طبق توصیه امام مردم پیرو علماء ربانی وفقهاء جامع شرایط هستند دین نیز در امان از تحریف وبدعت است، اما زمانی که از آنها فاصله گرفتند تحریف وبدعت نیز به سراغ آنها خواهد آمد.
اسلام ناب که شیعه نیز معتقد است اسلام ناب در تشیع است احکام ومعارفش گرفته شده از قرآن واهل بیت است. ودر عصر غیبت متکفل بیان این معارف که از این دو منبع استخراج می کنند فقهاء وعلماء ربانی هستند.

سلام ...

که فقها و علما معصوم نیستن و برداشت خودشون رو می گن که بعضاً هم اشتباه در میاد می گن بر اساس شرایط زمان درست بوده بعد اصلاحش کردیم ...

سوال بی جواب;502639 نوشت:
که فقها و علما معصوم نیستن و برداشت خودشون رو می گن که بعضاً هم اشتباه در میاد می گن بر اساس شرایط زمان درست بوده بعد اصلاحش کردیم

منظورتان را نفهمیدم دقیقا، ولی طبق آنچه نوشته اید باید عرض کنم که فقهاء برداشت خودشان را بیان نمی کنند بلکه بر اساس دلایل علمی که سالها در حوزه آموخته ودر آنها صاحب نظر می شوند با توجه به آیات قرآن واحادیث وادله دیگر این احکام را استنباط می کنند. بله امکان در بعضی از موارد هم اشتباه کرده باشند چون معصوم نیستند ولی این اشتاه در عقاید دینی یا احکام ضروری اسلام نیست چون این موادر با تواتر به ما رسیده است.

با تشکر فراوان.

موضوع قفل شده است