چرا احادیث با زنان حالت انذار دارند اما به مردان بشارت می دهند؟
تبهای اولیه
سلام
با خوندن احادیث این تاپیک:
با سلام و احتراماحاديثي در باب اخلاق همسرداري و برخورد با زنان در تاپيك زير جمع آوري شده و ان شاءالله ادامه پيدا ميكنه.
موفق باشيد:gol:
این سوال به ذهنم اومد:
چرا احاديثي كه مخاطب زنان هستند دربرخورد با شوهر حالت انذار دارد و احاديثي كه مخاطب مردان اند حالت بشارت دارد؟
يعني راجع به مجازات مردان صحبت نشده در صورت بدرفتاري، اما درمورد زنان بيشتر به اين پرداختند كه اخرتشون خراب ميشه اگه حتي بي محلي كوچيكي به همسرشون بكنند و تعداد احاديثي كه درمورد دفاع از حقوق اقايونه بيشتره حساب كردم
چرا اینطوره؟
با سلام خدمت دوستان متاسفانه من جوابم نگرفتم پرسيدم چرا احاديثي كه مخاطب زنان هستند حالت انذار دارد ولي برعكس احاديثي كه مخاطب مردان اند حالت بشارته يعني راجب مجازات مردان صحبت نشده در صورت بدرفتاري.اما درمورد زنان بيشتر به اين پرداختند كه اخرتشون خراب ميشه اگه حتي بي محلي كوچيكي به همسرشون بكنند و تعداد احاديثي كه درمورد دفاع از حقوق اقايونه بيشتره حساب كردم
کاربر گرامی احادیث انذار و بشارت حداقل تا آن جا که ما سراغ داریم برای هر دو صنف وارد شده است و موارد زیادی هم که بشارت به مردان می دهد در باره خدمت به همسر و خانواده و رعایت حقوق آن هاست . و این در حقیقت به نفع خانم هاست . اگر غیر این است نمونه بیاورید . و در مواردی هم که انذار به سوی خانم هاست جهتش رعایت حق مرد است . یعنی اسلام با این دو ابزار می خواهد انسان را تربیت الهی بکند تا همگان حقوق هم دیگر را رعایت کنند .
و باید بدانیم که انذارها و بشارت ها چه در قرآن کریم و چه در احادیث معصومین سلام الله علیهم با توجه به خصوصیات زن و مرد و افراد و برای رعایت حقوق آن هاست منتهی ابزار تأثیرگذار برای هر صنف یا هر فردی جدا از صنف یا فرد دیگر است برخی با انذار و برخی با تبشیر به عدالت و رعایت حق الناس و حق الله روی می آورند .
و من الله التوفیق
کاربر گرامی احادیث انذار و بشارت حداقل تا آن جا که ما سراغ داریم برای هر دو صنف وارد شده است و موارد زیادی هم که بشارت به مردان می دهد در باره خدمت به همسر و خانواده و رعایت حقوق آن هاست . و این در حقیقت به نفع خانم هاست . اگر غیر این است نمونه بیاورید . و در مواردی هم که انذار به سوی خانم هاست جهتش رعایت حق مرد است . یعنی اسلام با این دو ابزار می خواهد انسان را تربیت الهی بکند تا همگان حقوق هم دیگر را رعایت کنند .و باید بدانیم که انذارها و بشارت ها چه در قرآن کریم و چه در احادیث معصومین سلام الله علیهم با توجه به خصوصیات زن و مرد و افراد و برای رعایت حقوق آن هاست منتهی ابزار تأثیرگذار برای هر صنف یا هر فردی جدا از صنف یا فرد دیگر است برخی با انذار و برخی با تبشیر به عدالت و رعایت حق الناس و حق الله روی می آورند .
و من الله التوفیق
با سلام و عرض ادب:Gol:.ببخشيد بنده قصد جسارت نداشتم.عرض بنده اين بود كه مثلا اگه به كسي بگن اين كار وظيفه توست و اگه انجام ندي مجازات ميشي عقل حكم ميكنه كه فرد ان كار انجام بده حالا ميگم بيشتر احاديثي كه مخاطب خانم ها اند اين چنين هست ولي درمورد حقوق زنها مثلا گفته شده كه زن اسير مرد است يا احاديثي كه اگه با همسرت خوش رفتار باشي ايمانت افزايش ميابد اين احاديث حالت بيم نداره يعني فرد ميگه بهتره اين كار انجام بدم راجب اينكه مجازات ميشن يا نه هيچ صحبتي نشده البته ميدونم كه اينها هم به نفع خانم هاست ولي چرا وقتي پاي حقوق مردان هست اگه خانمي وظيفش را انجام نده مجازات ميشه ولي برعكسش در احاديث ذكر نشه يا اگر هم شده معدوده خوب اين حالت اختيار را به مرد ميده كه بهتره خوب باشه ولي براي زن حالت اجبار داره. البته بخدا با غرض اين حرف نزدم فقط ميخوام سوالم پاسخ داده شه ولي نميدونم چرا در پاسخ به اين سوالات يا همه اكراه دارن يا ميگن ضد دينه من غرضي نداشتم كه بخوام نمونه بيارم:Gol:
بعد 1 سوال ديگه هم دارو بيشتر احاديث ما از حقوق مردان دفاع كرده مثلا اگر زني تمكين نكند ملايكه نفرين ميكنند و.... كم پيش امده راجب اين بگن كه اگه مردي با زنش خوش رفتار نبشه چي ميشه اگه باشه هم انگشت شماره اين بدليل تعصب اعرابه؟اخه معمولا دست مردا براي ظلم كردن بازتره
در كل احاديثي كه مخاطب زنان هستند دربرخورد با شوهر حالت انذار دارد و احاديثي كه مخاطب مردان اند حالت بشارت دارد
تعداد احاديثي كه درمورد دفاع از حقوق اقايونه بيشتره
به سخن دیگر،
اگر منظورتان اینست که در واقع و در مجموعه روایات وارده چنین چیزی وجود دارد، بفرمایید این آمار را از کجا بدست آوردید و به چه منبع معتبری در این باره استناد می کنید؟
اگر هم منظورتان اینست که از روایت هایی که در منابر و رسانه ها دیده و شنیده اید چنین برداشتی پیدا نموده اید، در این مورد باید عرض کنم که چنین استنادی هرگز اعتبار علمی نداشته و از واقع و نفس الامر خبر نمی دهد!
نمی خواهم بگویم که چنان هست یا چنین نیست، چون لازمه چنین ادعایی بررسی تمام یا غالب روایات این باب است که بنده انجام نداده ام لذا ادعایی هم ندارم، بلکه می خواهم عرض کنم مستند سخن شما چیست و از کجا چنین ادعایی مطرح می فرمایید؟!
در مجموعه روایات، همان گونه که نسبت به وظایف همسران، هشدارهای ویژه ای وارد شده، نسبت به انجام وظایف شوهران هم تاکیدها و هشدارهای فراوانی وارد شده است که نمونه هایی را دوستان ذکر نمودند.
در مجموعه آیات کریمه قرآن هم _که مهمترین مستند دینی ماست_ در بسیاری از آیات، روی هشدارها و انذارها، ناظر به هر دو طرف (یعنی زن و مرد) است، بلکه گویی در امور خانواده، مردان را بیشتر هشدار و انذار داده و مسؤولیت حفظ خانواده را هم متوجه آنان دانسته است:
اى كسانى كه ايمان آورده ايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسانها و سنگ هاست نگه داريد آتشى كه فرشتگانى بر آن گمارده شده كه خشن و سختگيرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى كنند و آنچه را فرمان داده شده اند (به طور كامل) اجرا مى نمايند
..بلکه گویی در امور خانواده، مردان را بیشتر هشدار و انذار داده و مسؤولیت حفظ خانواده را هم متوجه آنان دانسته است:يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ (تحریم/6)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسانها و سنگ هاست نگه داريد آتشى كه فرشتگانى بر آن گمارده شده كه خشن و سختگيرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمى كنند و آنچه را فرمان داده شده اند (به طور كامل) اجرا مى نمايند
با سلام خدمت کارشناس محترم
آیه ای که ذکر کردید مصداق خوبی برای این بحث نیست بزرگوار.
میشود بفرمایید از کجای خطاب "ای کسانیکه ایمان آورده اید" برداشت میشود که مخاطبان این آیه و ایمان آورندگان حتما و صرفا مردان هستند ؟
آیا زنان وظیفه ندارند خود و خانوادشان را از آتش باز دارند و اگر همسر آلوده و گنهکاری دارند سعی در اصلاحش داشته باشند؟
فرض این که مخاطب این آیه حتما مردان باشند میتواند منجر شود به اینکه یک مرد نا آگاه و متعصب فکر میکند برای نجات خانواده اش موظف است از هر راهی اعم از سرزنش و توهین گرفته تا خشونت و زور و زندانی کردن استفاده کند تا خانواده اش را به زعم خود از آتش نجات دهد که این امرعملا دست برخی افراد بیمار را برای ظلم بیشتر باز میکند.
با چنین برداشتی ،هر فردی با هر عقلی و با هر مقدار ایمانی حتی گاهی از سر تعصب و خودخواهی هم میتواند فکر کند که مصداق این آیه است. اینطور نیست؟