« آيات قرآن کريم درباره اهل بيت(ع) »
تبهای اولیه
الف) سوره هـل أتـي
ـ مجاهد از ابن عباس درباره شأن نزول اين سوره چنين روايت کرده است:
حسن(ع) و حسين(ع) بيمار شدند. رسول خدا(ص) و همه مردم به عيادت آمدند و به علي(ع) گفتند: يا اباالحسن، کاش براي فرزندانت نذري مي کردي!
علي (ع) گفت: اگر شفا يافتند، براي سپاس از خداي عزوجل، سه روز روزه مي گيرم. فاطمه(س) و خادم آنها، فضه، نيز چنين گفتند.
حسن(ع) و حسين(ع) شفا يافتند، و چون در خانه آل محمد(ص) توشه اي نبود، علي(ع) نزد شمعون رفت و سه پيمانه جو قرض گرفت و به خانه آورد.
فاطمه(س) با يک پيمانه آن نان تهيه کرد. علي(ع) با رسول خدا(ص) نماز گزاردند و به منزل بازگشتند و غذا را فراروي خود نهادند .
مسکيني در خانه آمد و گفت: سلام بر شما اهل بيت محمد (ص) ، من مسکيني مسلمان زاده ام ، غذايم دهيد تا خدا از سفره هاي بهشت غذايتان دهد.
علي(ع) دستور داد تا غذا را به او بدهند و در آن روز و آن شب چيزي جز آب نخوردند.
روز دوم فاطمه(س) يک پيمانه ديگر آرد کرد و با آن نان فراهم ساخت، و چون غذا را فراروي خود نهادند،
يتيمي سر رسيد و بر در خانه ايستاد و گفت: سلام بر شما اهل بيت محمد (ص) ، يتيمي از اولاد مهاجرانم که پدرم شهيد شده است.
غذا را به او دادند و يک روز ديگر خويشتنداري کردند و جز آب نخوردند.
روز سوم فاطمه(س) پيمانه باقيمانده را برگرفت و آرد کرد و نان پخت. علي(ع) با پيامبراکرم(ص) نماز گزاردند و بازگشتند ، و چون غذا را فراروي خود نهادند ،
اسيري بر در خانه ايستاد و گفت: سلام بر شما اهل بيت نبوت ، اسيرمان مي کنيد و غذايمان نمي دهيد ؟ غذايم دهيد که من اسيرم .
غذا را به او دادند و سه روز و سه شب خويشتنداري کردند و جز آب نخوردند.
رسول خدا(ص) نزد آنان رفت و شدت گرسنگي آنها را ديد . خداي سبحان اين آيات را فرو فرستاد:
_____________________________________
[9]. سوره انسان، آيه 1-9.
[10]. ابن اثير، اسدالغابه، ج 5، ص 530.
ب) آيه ايثار
ابوهريره مي گويد:
__________________________________________
[11]. سوره حشر، آيه 9.
[12]. حاکم حسکاني، شواهدالتنزيل، ج 2، ص 246.
ج) آيه مباهله
ــ در « الصواعق المحرقه » از جابر بن عبدالله چنين نقل شده است:
ــ « شعبي » مي گويد:
ــ « ابن حجر » مي گويد:
_______________________________________
[13]. سوره آل عمران، آيه 61.
[14]. ابن حجر، الصواعق المحرقه، ص 93.
د) آيه فائزون
ــ از « عبدالله بن مسعود » چنين نقل شده است:
______________________________________
[15]. سوره مؤمنون، آيه 111.
[16]. حاکم حسکاني، شواهدالتنزيل، ج 1، ص 4.
هـ) آيه تطهير
ــ از ام سلمه چنين نقل شده است:
ــ از انس بن مالک نقل شده است که پيامبر تا شش ماه که براي اقامه نماز صبح از مقابل خانه فاطمه (س) مي گذشت، مي فرمود:
__________________________________________
[17]. سوره احزاب، آيه 33.
[18]. ابن حنبل، المسند، ج 6، ص 393. مسلم نيز اين حديث را در صحيح خود آورده است.
[19]. بلاذري، احمد بن يحيي، انساب الاشراف، ج 1، ص 215.
و) آيات مرج البحرين يلتقيان
از « ضحاک » چنين نقل شده است:
منظور از « مرج البحرين يلتقيان » ، علي و فاطمه ؛
منظور از « بينهما برزخ لا يبغيان » ، پيامبر است ؛
و منظور از « يخرج منهما اللؤلؤ و المرجان » ، حسن و حسين . [21]
ز) آيه الحاق ذريه
از ابن عباس نقل شده است که :
آيه « والذين آمنوا و اتبعتهم ذريتهم... » درباره « پيامبر و علي و فاطمه و حسن و حسين » نازل شده است.
___________________________________
[22]. سوره طور، آيه 21
ح) آيه مودّت
ــ از ابن عباس نقل شده است :
« هنگامي که آيه مودت نازل شد، گروهي گفتند: يا رسول الله، خويشاوندان شما که مودت آنها بر ما واجب شده، کيانند؟
فرمود: علي و فاطمه و دو پسر آن دو [24] .
و از آن موارد نيز اين آيه که خداوند مي فرمايد: « اولئک الذين يدعون ... » [25]
عکرمه در شأن نزول اين آيه چنين مي گويد: « اولئک الذين يدعون ... » [25] منظور از آيه فوق پيامبر(ص)، علي، فاطمه، حسن و حسين(ع) است.
___________________________________
[23]. سوره شوري، آيه 23.
[24].طبري، محب الدين، ذخائر العقبي، ص 25؛ ابن حجر، الصواعق المحرمه، ص 101؛ شبلنجي حنفي، نورالابصار، ص101.
[25]. سوره اسراء، آيه 57.
با سلام:Gol:
به سهم ناچیز خود، بعنوان خدمتگذاری ناقابل در انجمن کلام و در این سایت پاسخگوی دینی، وظیفۀ خود می دانم از، دوستان و کاربرانی که خالصاً مخلصاً لوجه الله، با انتخاب موضوعات ناب، با مطالبی مفید و سودمند و خصوصاً با ذکر منبع و مأخذ مطالب، به نشر معارف اهل بیت می پردازند مراتب تقدیر و تشکر خود را اعلام کنم.
اما ناگفته پیداست که رسالت این سایت، با توجه به نامش، پاسخگوئی به سؤالات دینی است، از اینرو، اگر دوستان و کاربران محترم:
اولاً؛ حتی المقدور، سؤالات خوب و مفیدی را از متن معارف دینی و مطالعاتی که دارند، استخراج کنند و یا سؤالات رایج اعتقادی که در سطح جامعه، خانواده ها، دوستان و خصوصاً سؤالات مبتلابه جوانان را رصد نموده و در سایت، مطرح کنند، این شیوه، خیلی به "صواب و ثواب" نزدیکتر و میزان تأثیر گذاری آن، پس از انضمام پاسخ، توسط کارشناسان، همکاران علمی و کاربران فرهیخته، در عموم کاربران، خوانندگان و مراجعه کنندگان به آن مطلب، به مراتب بیشتر خواهد بود.
ثانیاً؛ در صورتیکه در خلال مطالعات شان به مطالب مفید و سازنده و البته قابل استفاده جهت عموم برخورد کردند و تصمیم گرفته اند مطالب را در دسترس عموم قرار دهند، بهتر آنست که:
1. ابتدا برای مطالب یک موضوع خوب و کاربردی انتخاب کنند.
2. سپس برای مطالب و موضوع انتخابی، سؤال یا سؤالاتی اساسی در همان حوزۀ مرتبط، طرح کنند.
3. با توجه به موضوع و محتوای بحث، انجمن مربوطه را انتخاب، و پس از اطمینان از تکراری نبودن مطلب، سؤال یا سؤالات مطروحه را در انجمن مربوطه، در قالب تایپیکی طرح کنند.
4. پس از ارسال سؤال یا سؤالات مربوطه، پاسخ یا محتوای مرتبط با سؤال را که پیشتر در خلال مطالعات بدان رسیده بودند، را در پستی جداگانه روی سایت قرار دهند.
5. از ارسال مطالب طولانی و خسته کننده به شدت پرهیز کنند.
6. منبع یا مأخذ مطالب ارسالی را حتماً ذکر کنید.
7. از فونت با اندازۀ مناسب و خوانا استفاده کنند و فاصلۀ مطالب و پاراگراف ها را رعایت کنند.
8. مطالب مهم و کلیدی و مورد اعتنا در بحث را با رنگ کردن و یا برجسته نمودن، از سایر مطالب تفکیک کنید.
9. و و و ...
موفق باشید ...:Gol:
با سلام:gol:به سهم ناچیز خود، بعنوان خدمتگذاری ناقابل در انجمن کلام و در این سایت پاسخگوی دینی، وظیفۀ خود می دانم از، دوستان و کاربرانی که خالصاً مخلصاً لوجه الله، با انتخاب موضوعات ناب، با مطالبی مفید و سودمند و خصوصاً با ذکر منبع و مأخذ مطالب، به نشر معارف اهل بیت می پردازند مراتب تقدیر و تشکر خود را اعلام کنم.
اما ناگفته پیداست که رسالت این سایت، با توجه به نامش، پاسخگوئی به سؤالات دینی است، از اینرو، اگر دوستان و کاربران محترم:
اولاً؛ حتی المقدور، سؤالات خوب و مفیدی را از متن معارف دینی و مطالعاتی که دارند، استخراج کنند و یا سؤالات رایج اعتقادی که در سطح جامعه، خانواده ها، دوستان و خصوصاً سؤالات مبتلابه جوانان را رصد نموده و در سایت، مطرح کنند، این شیوه، خیلی به "صواب و ثواب" نزدیکتر و میزان تأثیر گذاری آن، پس از انضمام پاسخ، توسط کارشناسان، همکاران علمی و کاربران فرهیخته، در عموم کاربران، خوانندگان و مراجعه کنندگان به آن مطلب، به مراتب بیشتر خواهد بود.
ثانیاً؛ در صورتیکه در خلال مطالعات شان به مطالب مفید و سازنده و البته قابل استفاده جهت عموم برخورد کردند و تصمیم گرفته اند مطالب را در دسترس عموم قرار دهند، بهتر آنست که:
1. ابتدا برای مطالب یک موضوع خوب و کاربردی انتخاب کنند.
2. سپس برای مطالب و موضوع انتخابی، سؤال یا سؤالاتی اساسی در همان حوزۀ مرتبط، طرح کنند.
3. با توجه به موضوع و محتوای بحث، انجمن مربوطه را انتخاب، و پس از اطمینان از تکراری نبودن مطلب، سؤال یا سؤالات مطروحه را در انجمن مربوطه، در قالب تایپیکی طرح کنند.
4. پس از ارسال سؤال یا سؤالات مربوطه، پاسخ یا محتوای مرتبط با سؤال را که پیشتر در خلال مطالعات بدان رسیده بودند، را در پستی جداگانه روی سایت قرار دهند.
5. از ارسال مطالب طولانی و خسته کننده به شدت پرهیز کنند.
6. منبع یا مأخذ مطالب ارسالی را حتماً ذکر کنید.
7. از فونت با اندازۀ مناسب و خوانا استفاده کنند و فاصلۀ مطالب و پاراگراف ها را رعایت کنند.
8. مطالب مهم و کلیدی و مورد اعتنا در بحث را با رنگ کردن و یا برجسته نمودن، از سایر مطالب تفکیک کنید.
9. و و و ...موفق باشید ...:gol:
سپاسگذارم از صدیق عزیز این مطالب خطاب به بنده بود یعنی جایی کوتاهی انجام دادم بفرمایید اصلاح میکنم باتشکر از شما
سپاسگذارم از صدیق عزیز این مطالب خطاب به بنده بود یعنی جایی کوتاهی انجام دادم بفرمایید اصلاح میکنم باتشکر از شما
با سلام مجدد
جناب ایران مسعود عزیز:Gol:
ابراز سپاسمندی اش برای شما و دیگر نکات، خطاب به همۀ دوستان گلم در سایت، که البته، شما هم اگر کمی دقت کنی شاید چند توصیه اش، خطاب، به شما عزیز، هم باشد، از جمله:
- ارسال پست ها و مطالب، حتی الامکان سؤال محور باشند.
- ابتدا بررسی کنیم، مطالب تکراری نباشند.
با تشکر- موفق باشید ...:Gol: