آيا واقعا ما به هم حرام ابدي شديم؟
تبهای اولیه
با نام و یاد دوست
سلام
یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود
لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:
باسلام
خانمی هستم که حدودا ٧ سال است كه از شوهرم جدا شدم، البته ٣ سال و نيم فقط درگير دادگاه بودم بدون كوچكترين ارتباطي با همسرم و حتي جدا از هم زندگي ميكرديم تا اینکه بعد از 3 سال با درخواست من، دادگاه حكم طلاق رو صادر كرد. بعد از ٦ ماه جدايي از همسرم ، البته منظورم جدايي روحي و فيزيكي بدون حكم دادگاه هستش ، با اقايي آشنا شدم كه واقعا عاشقش بودم و بخاطر نياز شديدي كه به يك همسر داشتم با هدف ازدواج با ايشون دوست شدم، اما بخاطر وابستگي به اون اقا خيلي ناخواسته و در حد چند لحظه دخول بين ما ايجاد شد.
من بعد از اون اتفاق با ايشون كات كردم چون فكر ميكردم حرام ابدي شديم و تقريبا دوسال طول كشيد تا به نبودش عادت كردم الان ٧ سال از اون ماجرا ميگذره و من نتونستم به هيچ مرد ديگه اي احساس نزديكي كنم، من هنوز عاشقشم و دوستش دارم، آيا واقعا ما بهم حرام ابدي شديم با اينكه من واقعا ٦ ماه از همسرم فيزيكي و روحي جدا بودم، ايا ميتونيم الان با اين اقا. صيغه بخونيم اما دخول نداشته باشيم؟
لطفا راهنماييم كنين
ممنون
با تشکر
در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید:Gol:
با نام و یاد دوست
سلام
یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود
لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:
با تشکردر پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید:Gol:
با سلام و احترام
به نظر مشهور مراجع به یکدیگر حرام ابد شدید اما برای اطلاع دقیق نام مرجع تقلیدتان را ارسال بفرمایید.
موفق و مويد باشید
به فتاوی مراجع غیرمشهور یا خاص مراجعه کنید ...
مثلا از آیت الله صادقی تهرانی شروع کنید به تحقیق...
با شروط خاصی میتوانید به آن مراجع رجوع کنید یا مرجعتان را تغییر دهید...
مثلا اگر برخی مراجع مساوی باشند مخیر میشوید به هر کدام خواستید رجوع کنید...
البته طبق فتوای برخی فقها[2] آن زن بر مرد زانی حرام ابدى نمىشود و پس از طلاق و گذشت عده میتواند با وی ازدواج نماید.
آیات عظام شبیری زنجانی، صانعی، فاضل لنکرانی و تبریزى؛ آیت الله تبریزی: (بنا بر أظهر حرام ابدى نمىشود).
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2476
به نظر آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی و آیت الله جوادی آملی و آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله اراکی و آیت الله منتظری و آیت الله خوئی مرد زناکننده با زن شوهردار بنا بر احتیاط واجب نمی تواند با آن زن ازدواج کند و بنا بر احتیاط واجب حرام ابد شده است .(1)
در احتیاط واجب مقلد می تواند به مرجع دیگر عدول کند ،با رعایت شرایط عدول که در رساله مرجع تقلیدش بیان شده است.
به نظر آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله صانعی و آیت الله تبریزی و آیت الله فاضل لنکرانی، مرد زناکننده با زن شوهردار بعد از طلاق گرفتن زن یا فوت شوهرش و تمام شدن عده طلاق یا عده وفات می تواند با آن زن ازدواج کند و بر او حرام ابد نشده است . ازدواج شان اشکال ندارد، گرچه خوب است که احتیاط کنند و با هم ازدواج نکنند.(2)