جمع بندی آیابعداز حضرت عیسی تا زمان حضرت محمد(ص) پیامبران دیگری وجود داشته اند؟

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیابعداز حضرت عیسی تا زمان حضرت محمد(ص) پیامبران دیگری وجود داشته اند؟

786
557

آيا بين زمان حضور و عروج حضرت عيسي ( ع ) تا ظهور پيامبر اسلام ( ص ) پيامبر ديگري هم ظهور كرده است؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد مقداد

moaqfe;557413 نوشت:
786
557

آيا بين زمان حضور و عروج حضرت عيسي ( ع ) تا ظهور پيامبر اسلام ( ص ) پيامبر ديگري هم ظهور كرده است؟

با عرض سلام و ادب

حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ‏ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.»
همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّت‏ها گذشته، و ملّت‏ها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲]

از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است.
اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند:
«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!»
در تفسیر نمونه، ج‏۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته‏ اند: نام آن دو نفر" شمعون" و" یوحنا" بود و نام سومین" بولس" و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده‏ اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى‏ فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.»

در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳]
از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴]

پی نوشتها:
[۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱.
[۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه.
[۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج‏۱، ص: ۱۶۱.
[۴]. داستان پیامبران یا قصه‏ هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰.

ممنونم

اما حجتي كه مستور باشه كه ديگه حجت نيست

در ضمن من فقط منظورم پيامبر بود و ساير اشكال حجج برام مهم نيود

از زمانی انسان پا به این کره ی خاکی نهاد خداوند همیشه فرستاده ای داشته در هر زمانی

mahdihg;559343 نوشت:
از زمانی انسان پا به این کره ی خاکی نهاد خداوند همیشه فرستاده ای داشته در هر زمانی

آيا نوشته و روايتي در رابطه با اسامي اين پيامبران و حج ، بين زمان حضرت عيسي ( ع ) و پيامبر اكرم ( ص ) وجود داره؟

خیر اگر قرار بود که خداوند اسم همه ۲۴۰۰۰پیامبر را مینوشت که ما الان ۱۰قرآن قطور داشتیم و روایتی هم در اینباره وجود ندارد

moaqfe;560272 نوشت:
آيا نوشته و روايتي در رابطه با اسامي اين پيامبران و حج ، بين زمان حضرت عيسي ( ع ) و پيامبر اكرم ( ص ) وجود داره؟

با عرض سلام و ادب

از حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[1]

پی نوشتها:

[1]. داستان پیامبران یا قصه‏ هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰.

moaqfe;560272 نوشت:
آيا نوشته و روايتي در رابطه با اسامي اين پيامبران و حج ، بين زمان حضرت عيسي ( ع ) و پيامبر اكرم ( ص ) وجود داره؟

الان اگه اسامی تک تک پیامبر ها رو بیارن برات تو مسلمون میشی آیا

mahdihg;560303 نوشت:
خیر اگر قرار بود که خداوند اسم همه ۲۴۰۰۰پیامبر را مینوشت که ما الان ۱۰قرآن قطور داشتیم و روایتی هم در اینباره وجود ندارد

برادر بزرگوار مغلطه نكن
وقتي جواب رو نميدونيد يا سكوت كنيد يا بگيد نميدونم

مقداد;560443 نوشت:

با عرض سلام و ادب

از حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[1]

پی نوشتها:

[1]. داستان پیامبران یا قصه‏ هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰.

ممنونم

اين اسامي حجت هستند يا پيامبر هم در بينشون بوده؟

mahdihg;560849 نوشت:
ببخشید منظورتون از مغلطه چیه

بحث خيلي علمي و پرسشگرانه هست
و كارشناس محترم هم جوابهاي مناسب رو ارائه ميكنند كه شايد مورد نقد قرار بگيره
اما شما با برخورد ژورناليستي داريد آدم رو از ادامه سوال منع ميكنيد
اگر به اينكار مغلطه نميگن چي ميگن؟

پرسش:
آيا بين زمان حضور و عروج حضرت عيسي ( ع ) تا ظهور پيامبر اسلام ( ص ) پيامبر ديگري هم ظهور كرده است؟

پاسخ:
حضرت علی (ع) می فرمایند: «اللَّهُمَّ بَلَى لَا یَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً أَوْ خَائِفاً مَغْمُوراً؛[۱] زمین هیچ گاه از حجتهاى خدا خالى نمى ‏ماند، خواه آشكار و مشهور باشد یا بیمناك و مستور.»
همچنین حضرت در توصیف زمان بعثت رسول اکرم (ص) می فرمایند: خدا پیامبر اسلام را هنگامى مبعوث فرمود كه از زمان بعثت پیامبران پیشین مدّت‏ها گذشته، و ملّت‏ها در خواب عمیقى فرو خفته بودند.[۲]

از کنار هم گذاشتن این دو کلام می توانیم نتیجه بگیریم که در زمانی که بین عروج حضرت عیسی (ع)، تا زمان بعثت رسول اکرم بوده ، دوره هایی وجود داشته که یا رسولی در آن نبوده و حجت الهی غیر رسول بوده (مثل اوصیای پیامبران) یا اینکه حجت الهی، فرد مشهور و آشکاری نبوده است.
اما شناخت بعضی از حجت های الهی در این دوره ممکن است. مثلا طبق نظر بعضی از مفسران، یاران حضرت عیسی (ع) بعد از عروج ایشان صاحب ماموریت هایی شده اند و حجت الهی بوده اند:

«إِذْ أَرْسَلْنا إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَكَذَّبُوهُما فَعَزَّزْنا بِثالِثٍ فَقالُوا إِنَّا إِلَیْكُمْ مُرْسَلُونَ[یس/۱۴] هنگامى كه دو نفر از رسولان را بسوى آنها فرستادیم، امّا آنان رسولان (ما) را تكذیب كردند پس براى تقویت آن دو، شخص سوّمى فرستادیم، آنها همگى گفتند: «ما فرستادگان (خدا) به سوى شما هستیم!»
در تفسیر نمونه، ج‏۱۸، ص: ۳۴۱ آمده « در اینكه این رسولان چه كسانى بودند در میان مفسران گفتگو است، جمعى گفته‏ اند: نام آن دو نفر" شمعون" و" یوحنا" بود و نام سومین" بولس" و بعضى نامهاى دیگرى براى آنها ذكر كرده‏ اند. و نیز در اینكه آنها پیامبران و رسولان خداوند بودند و یا فرستادگان حضرت مسیح ع (و اگر خداوند مى‏ فرماید ما آنها را فرستادیم به خاطر آنست كه رسولان مسیح هم رسولان او هستند) باز در میان مفسران گفتگو است، هر چند ظاهر آیات فوق موافق تفسیر اول است.»

در بیان جزئی تر دو دوره متفاوت، حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.[۳]
از دیگر حجت هایی که برای این دوره نام برده شده، می توان به اسامی زیر اشاره کرد (شمعون)، (ملیخا)، (انشوا)، (دسیخا)، (نسطورس)، (مرعیدا) و (بحیراى راهب).[۴]

پی نوشتها:
[۱]. تحف العقول عن آل الرسول ص ۱۷۱.
[۲]. خطبه ۸۹ نهج البلاغه.
[۳]. كمال الدین و تمام النعمة، ج‏۱، ص: ۱۶۱.
[۴]. داستان پیامبران یا قصه‏ هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰.
[5]. داستان پیامبران یا قصه‏ هاى قرآن از آدم تا خاتم، ص۷۰۰.

موضوع قفل شده است